Jak skutecznie zwiększyć wskaźnik otwarć wiadomości?
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

Jak skutecznie zwiększyć wskaźnik otwarć wiadomości?

Jednym z podstawowych wskaźników analizowanych podczas monitorowania kampanii email marketingowych jest wskaźnik otwarć wiadomości.

 

Dokładnie go śledząc możesz wyciągnąć wnioski, jaka tematyka i jakie oferty cieszą się większym lub mniejszym zainteresowaniem wśród Twoich odbiorców. Często jednak słyszymy, że marketerzy są niepewni tego, jak można zwiększyć wskaźnik otwarć. Postanowiliśmy rozwiać te wątpliwości i specjalnie dla Ciebie opisaliśmy 9 elementów, które mogą na zawsze odmienić Twoje kampanie.

 

Wskaźnik otwarć (ang. Open Rate)

Z technicznego punktu widzenia, wskaźnik ten mierzy się poprzez dodanie do kodu HTML Twojej wiadomości pliku graficznego o wielkości 1 px. Jego pobranie poprzez użytkownika jest odnotowane jako otwarcie wiadomości.

Wielu klientów pocztowych automatycznie blokuje wyświetlanie grafik lub posiada funkcję podglądu wiadomości, dzięki czemu obrazy nie mogą zostać pobrane i w konsekwencji dokładny pomiar Open Rate jest niemożliwy.

Podobna sytuacja ma miejsce kiedy wysyłasz wiadomości w formacie zwykłego tekstu bez HTML.

Mimo, że wskaźnik otwarć nie zawsze może zostać precyzyjnie określony, pozwala między innymi na:

  • monitorowanie skuteczności tematów wiadomości wysyłanych do tej samej bazy odbiorców,
  • oceny trendów popularności treści wykorzystywanych na potrzeby konkretnych kampanii.

 

9 czynników, które mogą poprawić wskaźnik Open Rate Twoich wiadomości

Poniżej przedstawiamy kilka kwestii, na które należy zwrócić uwagę podczas przygotowania kampanii. Ich prawidłowe wykorzystanie z pewnością wpłynie na zwiększenie ilości otwartych wiadomości i przede wszystkim zwiększy skuteczność Twojej kampanii email marketingowej.

 

1. Preheader

Preheader to jedyna część wiadomości poza tytułem i polem nadawcy, która jest widoczna jeszcze przed jej otwarciem. Odpowiednio przygotowana treść preheadera może w znaczny sposób wpłynąć na decyzję odbiorcy o otwarciu newslettera.

W tym elemencie powinieneś zawrzeć informacje, które mogą wzmocnić przekaz płynący z tematu. Może to być informacja o ofercie, darmowej dostawie lub innych szczegółach, które sprawią, że wiadomość będzie warta otwarcia.

Dodatkowo powinieneś umieścić tam link pozwalający na odczytanie wiadomości online, dzięki czemu użytkownicy korzystający z poczty elektronicznej za pomocą klientów pocztowych z zablokowanym wyświetlaniem grafik będą również mogli odczytać Twoje emaile. Takie ustawienie jest dość często spotykane w klientach pocztowych na komputerach firmowych.

Wykorzystaj zatem preheader, aby zwrócić uwagę na atrakcyjną zawartość Twojej oferty i korzyści z niej płynące, a z pewnością zauważysz wzrost wskaźnika Open Rate. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak dodać preheader do swojej wiadomości, przeczytaj nasz poprzedni artykuł.

Preheader

Zdj. 1 – Widok z klienta pocztowego Gmail. Widoczne elementy: pole nadawcy, temat wiadomości i preheader (wyszarzony tekst)

 

2. Temat Wiadomości

Jako odbiorca wielu wiadomości i ofert handlowych, z pewnością wiesz jak ważnym elementem emaila jest sam temat.

Istnieje wiele porad dotyczących konstruowania tematów, część z nich okazuje się jednak niedokładna lub po prostu nieprawidłowa. Niedawno opisaliśmy badania, które rozwiały popularne mity dotyczące różnego rodzaju tematów wiadomości – przejdź do artykułu.

Z naszego doświadczenia jasno wynika, że nie ma doskonałej, „jedynej słusznej” metody tworzenia tytułów. Wszystko zależy od branży, treści wiadomości oraz Twojego indywidualnego sposobu komunikacji z odbiorcami.

Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów mailingu, radzimy testować różne warianty i wybierać te rozwiązania, które budzą największe zainteresowanie.

Chcąc zrealizować takie badania na własną rękę możesz zechcieć spojrzeć na poniższe, najpopularniejsze taktyki stosowane w tematach wiadomości:

  • Długi temat wiadomości: 50 znaków +
  • Krótki temat wiadomości: poniżej 50 znaków
  • Temat zawierający personalizację np. Witaj Marku!
  • Temat zawierający symbole unicode np. ☁☀☂
  • Temat w formie pytającej

 

3. Pole nadawcy

Pole nadawcy ma znaczenie nie tylko w kwestii formy komunikacji z odbiorcami, ale również technicznej kwestii dostarczalności Twoich wiadomości.

Domena stosowana w tym elemencie bowiem nabywa reputacji, która może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na skuteczność Twoich kampanii. Proces ten dokładniej opisaliśmy w poprzednim artykule, który możesz przeczytać tutaj.

Z drugiej strony, adres w polu nadawcy jest Twoim znakiem rozpoznawczym, z którym odbiorcy mogą wiązać pewne oczekiwania na temat Twojej firmy oraz oferty. Używając konsekwentnie jednego adresu zwiększasz rozpoznawalność i budujesz zaufanie adresatów.

Z tego względu warto jest korzystać z adresu zawierającego Twoją własną domenę firmową, a nie darmową z serwisów takich, jak Gmail czy WP. Ponadto, dostawcy usług poczty elektronicznej często nie akceptują wiadomości wysyłanych masowo, pochodzących z domen innych niż prywatne lub firmowe.

Warto abyś zastanowił się również nad charakterem Twojej komunikacji marketingowej. W zależności od branży, w której działasz decyzja o użyciu formalnego lub nieformalnego tonu będzie miała duży wpływ na otwarcia – „Hejka Grześku” w oczywisty sposób wywoła inne emocje niż „Panie Grzegorzu”.

Dla zapewnienia wysokiej jakości komunikacji z odbiorcami, do dobrych praktyk należy również podanie adresu, na który można wysyłać wiadomości zwrotne. Adresy typu noreply@TwojaDomena.pl nie budują zaufania ani więzi z odbiorcami wiadomości i utrudniają kontakt.

 

4. Testy A/B

Szczególnie podczas pierwszych wysyłek możesz mieć trudność z podjęciem decyzji dotyczącej odpowiedniego tematu wiadomości, konkretnych informacji zawartych w preheaderze lub wyglądu pola nadawcy.

Dzięki Testom A/B możesz w prosty sposób przetestować wybrane elementy i wyłonić te najbardziej skuteczne.

Test polega na podziale listy subskrybentów na kilka grup i wysłaniu do nich tej samej wiadomości różniącej się jedynie wybranymi elementami. Realizując takie badania kilkukrotnie możesz wywnioskować jaki sposób komunikacji będzie najskuteczniejszy i najodpowiedniejszy dla Twoich subskrybentów.

Więcej informacji na temat testowania i funkcjonalności Testów A/B znajdziesz tutaj.

Testy AB GetResponse

Zdj. 2 – Testy A/B wykonywane na polu nadawcy

5. Alt text w grafikach

Jak już wiesz, niektórzy klienci pocztowi automatycznie blokują ładowanie grafik, co uniemożliwia zarejestrowanie otwarcia wiadomości.

Elementem, który może przekonać odbiorcę wiadomości do jej pobrania może być opis w atrybucie alt. Opis jest widoczny w miejscu, w którym powinna zostać załadowana grafika.

Używając odpowiedniego opisu możesz skłonić subskrybenta do pobrania grafiki i tym samym podnieść Open Rate.

 

6. Prośba o dodanie Twojego adresu do listy zaufanych nadawców

Warto zwrócić się do odbiorców z prośbą o dodanie Twojego adresu do listy zaufanych nadawców.

W ten sposób uzyskasz pewność, że widomości trafią bezpośrednio do skrzynki odbiorczej, a grafiki w wiadomościach zostaną automatycznie załadowane.

Taką prośbę możesz umieścić w wielu miejscach. Może to być strona dziękująca za zapis, wiadomość powitalna, czy jako stały element Twoich newsletterów np. w stopce lub sekcji preheader.

Dodaj nas do książki adresowej

Zdj. 3 – Prośba o dodanie nadawcy do książki adresowej w newsletterze Carrefour

7. Wysyłka widomości według lokalnego czasu odbiorcy

Czas wysyłki wiadomości jest jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wskaźnik otwarć. Odpowiedni czas dostarczenia może niekiedy zaważyć na powodzeniu kampanii email marketingowej.

Jeżeli Twój mailing ma globalny zasięg, a Twoi subskrybenci funkcjonują w różnych strefach czasowych, to obowiązkowo powinieneś używać funkcjonalności umożliwiającej dostarczanie wiadomości o tej samej porze czasu lokalnego do wszystkich subskrybentów.

Dzięki temu w prosty sposób zautomatyzujesz wysyłkę swoich wiadomości i możesz mieć pewność, że Twoje maile zostaną dostarczone o wskazanej przez Ciebie porze.

Więcej informacji na temat tej funkcjonalności znajdziesz tutaj – GetResponse Time Travel.

 

8. Dobre wrażenie z poprzedniej komunikacji

Jest wiele elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas przygotowania mailingu, jednak pamiętaj, że podstawowym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie subskrybentów i powodzenie wszelkich kampanii email marketingowych jest jakość treści wiadomości.

To może wydać się banalne, jednak tylko interesujące i wartościowe treści sprawią, że wiadomości będą otwierane, czytane oraz będą prowadziły do zamierzonych działań marketingowych.

Ze względu na olbrzymią ilość informacji otrzymywanych z wielu źródeł, na uwagę zasługują jedynie te wyjątkowe i przydatne. Reszta wiadomości błyskawicznie ląduje w koszu, bez jakichkolwiek szans na ponowne otwarcie.

Niezależnie od tego czy spotykasz swoich klientów twarzą w twarz, rozmawiasz z nimi przez telefon czy tylko za pomocą wiadomości email. Spraw, aby mieli o Tobie jak najlepsze wrażenie i widząc Twoje „pole nadawcy” nie będą zastanawiać się czy otworzyć Twoją wiadomość.

 

9. Stały harmonogram komunikacji

Jak wskazuje nowe popularne powiedzenie nie ma czegoś takiego jak B2B (business-to-business) czy B2C (business-to-customer). Wszystkie relacje są zawsze H2H (human-to-human).

Twoje działania marketingowe zatem powinny wyglądać, jakbyś rozmawiał ze znajomymi. Aby komunikacja była skuteczna, powinna być regularna i przewidywalna. Dzięki temu zdobędziesz zaufanie odbiorców i stworzysz z nimi wartościową relację.

Komunikacja RTV Euro AGD

Zdj. 4 – Regularna komunikacja od RTV Euro AGD

Szczególnie na samym początku procesu komunikacji z subskrybentami warto zaplanować cykl wiadomości, który udzieli odpowiedzi na najczęściej zadawane przez nich pytania, przybliży im ofertę Twojej firmy oraz przedstawi korzyści płynące z zakupu Twoich produktów lub usług.

 

Oto przykładowy cykl wiadomości, który możesz zastosować na początku kampanii:

Dzień 1: Email powitalny

Dzień 2: Przedstawienie oferty

Dzień 4: Jak używać produktów

Dzień 6: Jak osiągnąć maksymalne korzyści ze stosowania produktów

Dzień 8: Oferta pomocy i wsparcia

Dzień 10: Opinie klientów

Dzień 12: Wiadomość podsumowująca z zachętą do dalszego kontaktu

 

Pamiętaj, że jeżeli dokonujesz wysyłki bardzo rzadko, Twoi subskrybenci mogą zapomnieć, że wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości od Ciebie.

Są wówczas skłonni do wypisania się z kampanii lub nawet oznaczyć Twoją wiadomość jako niepożądaną.

Natomiast, jeżeli przyzwyczaisz adresatów do konkretnego dnia i pory wysyłki, być może znajdą czas na jej regularne przeglądanie (np. podczas picia popołudniowej kawy 🙂 ). Jeśli zrobisz to naprawdę dobrze, możesz nawet spodziewać się telefonów i wiadomości, gdy któryś z odbiorców z jakiegoś powodu nie dostanie Twojej wiadomości, a bardzo chce ją odczytać.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić