Jednym z podstawowych wskaźników analizowanych podczas monitorowania kampanii email marketingowych jest wskaźnik otwarć wiadomości.
Dokładnie go śledząc możesz wyciągnąć wnioski, jaka tematyka i jakie oferty cieszą się większym lub mniejszym zainteresowaniem wśród Twoich odbiorców. Często jednak słyszymy, że marketerzy są niepewni tego, jak można zwiększyć wskaźnik otwarć. Postanowiliśmy rozwiać te wątpliwości i specjalnie dla Ciebie opisaliśmy 9 elementów, które mogą na zawsze odmienić Twoje kampanie.
Co to jest open rate?
Z technicznego punktu widzenia, wskaźnik ten mierzy się poprzez dodanie do kodu HTML Twojej wiadomości pliku graficznego o wielkości 1 px. Jego pobranie poprzez użytkownika jest odnotowane jako otwarcie wiadomości.
Wielu klientów pocztowych automatycznie blokuje wyświetlanie grafik lub posiada funkcję podglądu wiadomości, dzięki czemu obrazy nie mogą zostać pobrane i w konsekwencji dokładny pomiar Open Rate jest niemożliwy.
Podobna sytuacja ma miejsce kiedy wysyłasz wiadomości w formacie zwykłego tekstu bez HTML.
Mimo, że wskaźnik otwarć nie zawsze może zostać precyzyjnie określony, pozwala między innymi na:
- monitorowanie skuteczności tematów wiadomości wysyłanych do tej samej bazy odbiorców,
- oceny trendów popularności treści wykorzystywanych na potrzeby konkretnych kampanii.
9 czynników, które mogą poprawić wskaźnik Open Rate Twoich wiadomości
Poniżej przedstawiamy kilka kwestii, na które należy zwrócić uwagę podczas przygotowania kampanii. Ich prawidłowe wykorzystanie z pewnością wpłynie na zwiększenie ilości otwartych wiadomości i przede wszystkim zwiększy skuteczność Twojej kampanii email marketingowej.
1. Preheader
Preheader to jedyna część wiadomości poza tytułem i polem nadawcy, która jest widoczna jeszcze przed jej otwarciem. Odpowiednio przygotowana treść preheadera może w znaczny sposób wpłynąć na decyzję odbiorcy o otwarciu newslettera.
W tym elemencie powinieneś zawrzeć informacje, które mogą wzmocnić przekaz płynący z tematu. Może to być informacja o ofercie, darmowej dostawie lub innych szczegółach, które sprawią, że wiadomość będzie warta otwarcia.
Dodatkowo powinieneś umieścić tam link pozwalający na odczytanie wiadomości online, dzięki czemu użytkownicy korzystający z poczty elektronicznej za pomocą klientów pocztowych z zablokowanym wyświetlaniem grafik będą również mogli odczytać Twoje emaile. Takie ustawienie jest dość często spotykane w klientach pocztowych na komputerach firmowych.
Wykorzystaj zatem preheader, aby zwrócić uwagę na atrakcyjną zawartość Twojej oferty i korzyści z niej płynące, a z pewnością zauważysz wzrost wskaźnika Open Rate. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak dodać preheader do swojej wiadomości, przeczytaj nasz poprzedni artykuł.

2. Temat Wiadomości
Jako odbiorca wielu wiadomości i ofert handlowych, z pewnością wiesz jak ważnym elementem emaila jest sam temat.
Istnieje wiele porad dotyczących konstruowania tematów, część z nich okazuje się jednak niedokładna lub po prostu nieprawidłowa. Niedawno opisaliśmy badania, które rozwiały popularne mity dotyczące różnego rodzaju tematów wiadomości – przejdź do artykułu.
Z naszego doświadczenia jasno wynika, że nie ma doskonałej, „jedynej słusznej” metody tworzenia tytułów. Wszystko zależy od branży, treści wiadomości oraz Twojego indywidualnego sposobu komunikacji z odbiorcami.
Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów mailingu, radzimy testować różne warianty i wybierać te rozwiązania, które budzą największe zainteresowanie.
Chcąc zrealizować takie badania na własną rękę możesz zechcieć spojrzeć na poniższe, najpopularniejsze taktyki stosowane w tematach wiadomości:
- Długi temat wiadomości: 50 znaków +
- Krótki temat wiadomości: poniżej 50 znaków
- Temat zawierający personalizację np. Witaj Marku!
- Temat zawierający symbole unicode np. ☁☀☂
- Temat w formie pytającej
3. Pole nadawcy
Pole nadawcy ma znaczenie nie tylko w kwestii formy komunikacji z odbiorcami, ale również technicznej kwestii dostarczalności Twoich wiadomości.
Domena stosowana w tym elemencie bowiem nabywa reputacji, która może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na skuteczność Twoich kampanii. Proces ten dokładniej opisaliśmy w poprzednim artykule, który możesz przeczytać tutaj.
Z drugiej strony, adres w polu nadawcy jest Twoim znakiem rozpoznawczym, z którym odbiorcy mogą wiązać pewne oczekiwania na temat Twojej firmy oraz oferty. Używając konsekwentnie jednego adresu zwiększasz rozpoznawalność i budujesz zaufanie adresatów.
Z tego względu warto jest korzystać z adresu zawierającego Twoją własną domenę firmową, a nie darmową z serwisów takich, jak Gmail czy WP. Ponadto, dostawcy usług poczty elektronicznej często nie akceptują wiadomości wysyłanych masowo, pochodzących z domen innych niż prywatne lub firmowe.
Warto abyś zastanowił się również nad charakterem Twojej komunikacji marketingowej. W zależności od branży, w której działasz decyzja o użyciu formalnego lub nieformalnego tonu będzie miała duży wpływ na otwarcia – „Hejka Grześku” w oczywisty sposób wywoła inne emocje niż „Panie Grzegorzu”.
Dla zapewnienia wysokiej jakości komunikacji z odbiorcami, do dobrych praktyk należy również podanie adresu, na który można wysyłać wiadomości zwrotne. Adresy typu noreply@TwojaDomena.pl nie budują zaufania ani więzi z odbiorcami wiadomości i utrudniają kontakt.
4. Testy A/B
Szczególnie podczas pierwszych wysyłek możesz mieć trudność z podjęciem decyzji dotyczącej odpowiedniego tematu wiadomości, konkretnych informacji zawartych w preheaderze lub wyglądu pola nadawcy.
Dzięki Testom A/B możesz w prosty sposób przetestować wybrane elementy i wyłonić te najbardziej skuteczne.
Test polega na podziale listy subskrybentów na kilka grup i wysłaniu do nich tej samej wiadomości różniącej się jedynie wybranymi elementami. Realizując takie badania kilkukrotnie możesz wywnioskować jaki sposób komunikacji będzie najskuteczniejszy i najodpowiedniejszy dla Twoich subskrybentów.
Więcej informacji na temat testowania i funkcjonalności Testów A/B znajdziesz tutaj.

5. Alt text w grafikach
Jak już wiesz, niektórzy klienci pocztowi automatycznie blokują ładowanie grafik, co uniemożliwia zarejestrowanie otwarcia wiadomości.
Elementem, który może przekonać odbiorcę wiadomości do jej pobrania może być opis w atrybucie alt. Opis jest widoczny w miejscu, w którym powinna zostać załadowana grafika.
Używając odpowiedniego opisu możesz skłonić subskrybenta do pobrania grafiki i tym samym podnieść Open Rate.
6. Prośba o dodanie Twojego adresu do listy zaufanych nadawców
Warto zwrócić się do odbiorców z prośbą o dodanie Twojego adresu do listy zaufanych nadawców.
W ten sposób uzyskasz pewność, że widomości trafią bezpośrednio do skrzynki odbiorczej, a grafiki w wiadomościach zostaną automatycznie załadowane.
Taką prośbę możesz umieścić w wielu miejscach. Może to być strona dziękująca za zapis, wiadomość powitalna, czy jako stały element Twoich newsletterów np. w stopce lub sekcji preheader.

7. Wysyłka widomości według lokalnego czasu odbiorcy
Czas wysyłki wiadomości jest jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wskaźnik otwarć. Odpowiedni czas dostarczenia może niekiedy zaważyć na powodzeniu kampanii email marketingowej.
Jeżeli Twój mailing ma globalny zasięg, a Twoi subskrybenci funkcjonują w różnych strefach czasowych, to obowiązkowo powinieneś używać funkcjonalności umożliwiającej dostarczanie wiadomości o tej samej porze czasu lokalnego do wszystkich subskrybentów.
Dzięki temu w prosty sposób zautomatyzujesz wysyłkę swoich wiadomości i możesz mieć pewność, że Twoje maile zostaną dostarczone o wskazanej przez Ciebie porze.
Więcej informacji na temat tej funkcjonalności znajdziesz tutaj – GetResponse Time Travel.
8. Dobre wrażenie z poprzedniej komunikacji
Jest wiele elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas przygotowania mailingu, jednak pamiętaj, że podstawowym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie subskrybentów i powodzenie wszelkich kampanii email marketingowych jest jakość treści wiadomości.
To może wydać się banalne, jednak tylko interesujące i wartościowe treści sprawią, że wiadomości będą otwierane, czytane oraz będą prowadziły do zamierzonych działań marketingowych.
Ze względu na olbrzymią ilość informacji otrzymywanych z wielu źródeł, na uwagę zasługują jedynie te wyjątkowe i przydatne. Reszta wiadomości błyskawicznie ląduje w koszu, bez jakichkolwiek szans na ponowne otwarcie.
Niezależnie od tego czy spotykasz swoich klientów twarzą w twarz, rozmawiasz z nimi przez telefon czy tylko za pomocą wiadomości email. Spraw, aby mieli o Tobie jak najlepsze wrażenie i widząc Twoje „pole nadawcy” nie będą zastanawiać się czy otworzyć Twoją wiadomość.
9. Stały harmonogram komunikacji
Jak wskazuje nowe popularne powiedzenie nie ma czegoś takiego jak B2B (business-to-business) czy B2C (business-to-customer). Wszystkie relacje są zawsze H2H (human-to-human).
Twoje działania marketingowe zatem powinny wyglądać, jakbyś rozmawiał ze znajomymi. Aby komunikacja była skuteczna, powinna być regularna i przewidywalna. Dzięki temu zdobędziesz zaufanie odbiorców i stworzysz z nimi wartościową relację.
Szczególnie na samym początku procesu komunikacji z subskrybentami warto zaplanować cykl wiadomości, który udzieli odpowiedzi na najczęściej zadawane przez nich pytania, przybliży im ofertę Twojej firmy oraz przedstawi korzyści płynące z zakupu Twoich produktów lub usług.
Oto przykładowy cykl wiadomości, który możesz zastosować na początku kampanii:
Dzień 1: Email powitalny
Dzień 2: Przedstawienie oferty
Dzień 4: Jak używać produktów
Dzień 6: Jak osiągnąć maksymalne korzyści ze stosowania produktów
Dzień 8: Oferta pomocy i wsparcia
Dzień 10: Opinie klientów
Dzień 12: Wiadomość podsumowująca z zachętą do dalszego kontaktu
Pamiętaj, że jeżeli dokonujesz wysyłki bardzo rzadko, Twoi subskrybenci mogą zapomnieć, że wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości od Ciebie.
Są wówczas skłonni do wypisania się z kampanii lub nawet oznaczyć Twoją wiadomość jako niepożądaną.
Natomiast, jeżeli przyzwyczaisz adresatów do konkretnego dnia i pory wysyłki, być może znajdą czas na jej regularne przeglądanie (np. podczas picia popołudniowej kawy 🙂 ). Jeśli zrobisz to naprawdę dobrze, możesz nawet spodziewać się telefonów i wiadomości, gdy któryś z odbiorców z jakiegoś powodu nie dostanie Twojej wiadomości, a bardzo chce ją odczytać.