Lead magnet – czym jest + przykłady na skuteczne wykorzystanie

21 min
Zaktualizowano:

Lead magnet to zachęta (darmowa dostawa, bonus, zniżka, wartościowy materiał)* proponowana potencjalnym klientom w zamian za ich adres e-mail lub inne dane kontaktowe. To skuteczne narzędzie marketingowe, które pomaga w zdobywaniu nowych klientów, dostarczając wartościową treść lub korzyści. Lead magnet to coś, co oferujesz za darmo, aby zachęcić odbiorców do dołączenia do bazy.

*(Bonusy, wartościowe materiały – przykład: jeżeli pracujesz w branży cukierniczej, lead magnetem może być poradnik z świetnymi wskazówkami cukierniczymi i wyjątkowymi przepisami.)

Lead generation – przewodnik po pozyskiwaniu leadów

W teorii, zdobywanie większej liczby leadów jest dość proste. Jedyne, co musisz zrobić, to zdobyć kontakt do odbiorcy, a następnie zainteresować go swoim produktem albo usługą.

Ponieważ kupowanie baz adresowych to BARDZO (ale to BARDZO!) zły pomysł, musisz znaleźć inny sposób. Najprostszym rozwiązaniem jest zaoferowanie czegoś wartościowego w zamian za adres email.

Należy pamiętać, aby lead magnet był wartościowy dla Twojej grupy docelowej i odpowiadał na realne potrzeby Twoich potencjalnych klientów. Ważne jest także, aby był związany z Twoją ofertą główną – wtedy też łatwiej będzie Ci przekształcić subskrybentów w klientów.

W artykule znajdziesz najlepsze pomysły na lead magnets, które pomogą Ci stworzyć bazę adresową i generować leady.

Przeczytaj artykuł: jak prawidłowo budować bazę kontaktów?

Spieszysz się?  🏃‍♂️

Mamy dla Ciebie krótkie podsumowanie rodzajów i pomysłów na lead magnets. Zainspiruj się!

  1. E-booki – poradniki w danej dziedzinie.

  2. Webinary – bezpłatne szkolenia online na określony temat.

  3. Szablony – np. szablony CV, plany biznesowe do druku.

  4. Narzędzia online – np. kalkulatory, quizy, testy.

  5. Raporty/specjalne badania – analizy trendów w danej branży.

  6. Bezpłatne próbki – wersje demo produktów, bezpłatne fragmenty kursów.

  7. Lista kontrolna/checklista – np. lista kontrolna przed podróżą, kroki do otwarcia własnej firmy.

  8. Poradniki wideo – kursy, instruktaże, demonstracje produktów.

  9. Kody rabatowe – zniżki na pierwsze zakupy lub wybrane produkty.

  10. Dostęp do zamkniętej grupy – na przykład na Facebooku, gdzie dzielisz się ekskluzywną wiedzą.

  11. Karty pracy – materiały pomocnicze do nauki, planowania czy organizacji.

  12. Podcasty – serie audio na określony temat.

  13. Plany i harmonogramy – np. plan treningowy, plan żywieniowy.

  14. Zestawienia – lista najlepszych narzędzi, aplikacji, książek w danej kategorii.

  15. Kursy emailowe – seria maili edukacyjnych.

Pomysły na lead magnets z przykładami

Poznaj naszą listę pomysłów na lead magnets!

Ebooki i przewodniki

Ebook czy przewodnik to skuteczy lead magnet, który może Ci pomóc w szybszym tworzeniu bazy adresowej.

Chociaż trzeba poświęcić sporo czasu na przygotowanie tego typu lead magnets to bardzo długo pozostają aktualne. Argumentem przemawiającym za ebookami jest to, że są one często postrzegane jako dużo bardziej wartościowe niż infografiki czy ściągawki.

Przykładem są kalendarze i planery. To bardzo skuteczne lead magnets, zwłaszcza jeśli zaoferujesz je na początku roku. W tym okresie wiele osób zabiera się za robienie planów nadchodzących kampanii i zapisuje wydarzenia, w których warto wziąć udział.

To moment, kiedy możesz ich „dopaść” i zdobyć ich zaangażowanie. 🙂

Przygotuj kalendarz nawiązujący do tego, czym się zajmujesz (np. kalendarz upraw, jeśli działasz w branży rolniczej) i oferuj go w zamian za dane kontaktowe.

Jeszcze lepiej będzie, jeśli zadbasz o łatwy do wydruku format. Wtedy każdy, kto wydrukuje Twój kalendarz będzie miał przez cały rok na biurku Twoje logo.

Promuj swój ebook w mediach społecznościowych!

Proces generowania leadów to niełatwa sztuka, jednak kiedy podzielisz się z odbiorcami wartościowym materiałem, przyjdzie czas na kampanię dojrzewania leadów. Pamiętaj o tym planując działania marketingowe.

Infografika

Infografiki są niezwykle przydatne. Cenione są przez wiele osób ponieważ szybko przekazują kluczowe informacje na dany temat w przyjemnej dla oka formie.

Poza tym infografiki są często linkowane i udostępniane w social media.

Trzeba jednak wspomnieć o jeszcze jednej kwestii z nimi związanej. Niektóre są bardzo krótko aktualne. Nie musi to być wadą, zwłaszcza jeśli chcesz wykorzystać fakt, że akurat odbywa się specjalne wydarzenie albo trwa określona pora roku.

Z drugiej jednak strony, jeśli nie chcesz za często robić infografik, przygotuj jedną, która przez kolejne miesiące będzie Cię wspierać w generowaniu leadów.

Nie masz pomysłu na infografikę? 🤔

Przejrzyj treści, które już masz. Sprawdź, który post albo film generował największe zaangażowanie i najwięcej ruchu z wyszukiwań organicznych na przestrzeni całego roku.

Z pewnością znajdziesz treści, które są bardzo popularne i których warto użyć ponownie, czyli przerobić na infografikę.

A co jeśli nie masz jeszcze treści, które miałyby dobre wyniki?

Wtedy zajrzyj na strony typu Quora, na których ludzie zadają pytania i udzielają odpowiedzi. Generują one spory ruch organiczny niezależnie od branży.

Przejrzyj dostępne tam kategorie, znajdź pasujące do tematyki, którą się zajmujesz i sprawdź, jakie pytania zadawali użytkownicy. Spójrz na te, które miały najwięcej wyświetleń, polubień czy komentarzy.

Następnie wybierz jeden temat, zbierz najlepsze odpowiedzi i na tej podstawie przygotuj wartą udostępniania infografikę.

Możesz też skorzystać z narzędzi takich jak Ahrefs, żeby poznać najlepsze infografiki i poszukać inspiracji wśród tych, które w poprzednim roku były najchętniej udostępniane.

Fragment infografiki “Jak wycisnąć więcej z email marketingu?” przygotowanej przez GetResponse:

Fragment infografiki przygotowanej przez GetResponse.
Fragment infografiki przygotowanej przez GetResponse.

Infografikę możesz pobrać tutaj.

Arkusz

W niektórych branżach arkusze są bardzo popularne. Weźmy chociażby online marketerów czy blogerów piszących o finansach osobistych.

Osoby z takich branż często tworzą różne arkusze, aby usprawnić sobie pracę. Okazuje się, że wiele osób też potrzebuje takiego wsparcia, dlatego marketerzy i blogerzy mogą po prostu dzielić się z odbiorcami swoimi arkuszami.

Co więcej, nie muszą one być bardzo skomplikowane. Mogą to np. być kalendarze publikacji w social media czy na blogu z różnymi kolumnami i wierszami przypisanymi do poszczególnych kanałów marketingowych.

Czasem arkusze będą zawierały bardziej skomplikowane funkcje i szczegółowe objaśnienia na temat tego, jak należy ich używać.

Takie będą nawet skuteczniejsze, bo większość użytkowników nie będzie umiała sama ich stworzyć.

A jeśli wiesz, że ktoś włożył dużo wysiłku w przygotowanie arkusza, nie będzie dla Ciebie problemem pozostawienie w zamian swojego emaila. Masz pewność, że dostajesz coś wartościowego w ramach tej wymiany.

Arkusze mogą przyspieszyć proces budowania bazy adresowej. Wystarczy, że udostępnisz je pod warunkiem wypełnienia formularza i przygotujesz stronę albo email z podziękowaniem.

Wypróbuj GetResponse ⤵︎

Załóż konto GetResponse

Ściągawka, lista, szablon

Im dłużej działasz w jakiejś branży, tym więcej masz doświadczenia. Może więc warto wykorzystać lata praktyki i na ich podstawie stworzyć listę albo ściągawkę do pobrania?

Często zapominamy, że niektórzy preferują krótsze treści. Nie mają czasu na pobieranie i czytanie długich tekstów. Chcą dostać materiał, który przejrzą szybko, a z którego dowiedzą się, jak wprowadzić zasadnicze zmiany do strategii. To rozwiązanie win-win.

Niezależnie czym się zajmujesz, przygotowanie ściągawki nie zajmie Ci dużo czasu – w końcu masz w głowie wiedzę, która jest do tego potrzebna. Musisz więc tylko logicznie ją uporządkować.

W ten sposób zyskujesz więcej odbiorców, którzy faktycznie korzystają z Twoich treści, a nie tylko je pobierają.

A taki cel powinien nam przyświecać w przypadku wszystkich treści, prawda?

Warto wiedzieć, że listy mogą tworzyć firmy z każdej branży.

Raport

Myślisz, że Twoi czytelnicy doceniliby materiał jeszcze obszerniejszy od ebooka?

Jeśli tak, zaproponuj im raport branżowy (i wykorzystaj go jako lead magnet).

W strategii generowania leadów raporty potrafią zdziałać cuda.

Od razu stawiają Cię w innej pozycji. Jeśli powstały na podstawie badań na dużą skalę lub badania przeprowadzono przy współpracy z uznanym na świecie partnerem, mogą sprawić, że Twoja marka będzie postrzegana jako autorytet w branży.

Wyzwaniem jest to, że do ich przygotowania potrzeba czasu i zasobów. Na stworzenie raportu będziesz prawdopodobnie potrzebował przynajmniej miesiąca. Chyba, że jesteś mistrzem w wyszukiwaniu danych albo umiesz przygotować ankietę, dzięki której w krótkim czasie zbierzesz tysiące odpowiedzi.

Jeśli jednak masz czas i zasoby albo możesz przeprowadzić badania na dużą skalę – zrób to, a potem przygotuj raport z wynikami.

Jeśli wypadną dobrze, możesz spodziewać się zainteresowania ze strony innych serwisów internetowych, nie mówiąc już o tym, że powiększy się Twoja baza adresowa.

Przykład raportu przygotowanego przez GetResponse:

Raport email marketing w liczbach od GetResponse

Wideo

Niektórzy wolą treści krótkie i łatwo przyswajalne – jak wspomniane listy i ściągawki. Albo filmy.

Filmy sprawdzają się dobrze zarówno jeśli zależy nam na zaangażowaniu użytkownika, jak i budowaniu bazy.

W zależności od rodzaju wideo i jego tematyki, niektóre z nich można oglądać, robiąc jednocześnie coś innego. Zazwyczaj nie wymagają one tak wiele uwagi, jak inne typy treści – i dlatego są takie popularne.

Co prawda nie wszystkie filmy nadają się na lead magnet, wiele jednak można w ten sposób wykorzystać.

Na przykład wywiady z ciekawymi gośćmi, wskazówki czy poradniki, przykłady dobrych strategii i oczywiście webinary. Przygotuj landing page i generuj leady.

Przewodnik: jak działają webinaria?

Sprawdź, jakie rodzaje wideo są popularne w Twojej branży i udostępnij film w zamian za informacje kontaktowe. W ramach dodatkowej zachęty przygotuj streszczenie albo krótszą wersję, dostępną bez ograniczeń. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zdecydować, czy chcą obejrzeć pełną wersję i zapisać się do Twojej bazy.

Bony i kupony rabatowe

Marketerzy z branży e-commerce wiedzą, że to trudny temat. Jednak, trzeba to powiedzieć głośno: kupon rabatowy to NAPRAWDĘ skuteczny lead magnet.

Zazwyczaj nie zarabiasz dużo na klientach, którzy kupują po raz pierwszy. A to dlatego, że musisz zainwestować, żeby ich pozyskać – aby weszli na Twoją stronę, obejrzeli produkty i wreszcie złożyli pierwsze zamówienie.

Wydatki rosną bardzo szybko i często nawet to nie wystarczy, żeby przekonać odwiedzającego do dokonania pierwszego zakupu.

Dlatego wielu marketerów z branży e-commerce wykorzystuje kupony rabatowe jako lead magnets.

Kod rabatowy ma być dodatkową zachętą i przekonać potencjalnych klientów do złożenia pierwszego zamówienia.

Formularz zapisu - Sinsay
Formularz zapisu – Sinsay
Formularz zapisu - Modivo
Formularz zapisu – Modivo

 🔖  Jak wykorzystać kupony rabatowe w email marketingu?

Niektórzy marketerzy uważają, że oferowanie rabatu od razu jest złą praktyką i że przez to zysk będzie mniejszy.

Na krótką metę – mają rację. Jeśli jednak jesteś w stanie przekonać nowych klientów, żeby złożyli kolejne zamówienie – w dłuższej perspektywie na tym skorzystasz.

Kampanie dojrzewania leadów, automatyczne wiadomości z rekomendacjami produktów i inne rozwiązania – jeśli wiesz, jak z tych narzędzi korzystać, warto to robić.

Jeśli nie jesteś przekonany do oferowania kuponów rabatowych w zamian za adres email, możesz wprowadzić pewne ograniczenia.

Na przykład:

Kupon jest ważny tylko dla pierwszego zamówienia, powyżej określonej kwoty.

Albo może być do wykorzystania dopiero przy drugim zamówieniu – w ten sposób zachęcisz nowych klientów do ponownych zakupów

Jest wiele sposobów wykorzystania kuponów rabatowych, zarówno w charakterze lead magnets, jak i regularnych bonusów, które mają angażować obecnych lub nieaktywnych klientów.

Policz wszystko dokładnie, sprawdź, czy możesz sobie pozwolić na ich używanie i nie przejmuj się, jeśli Twój zysk z zamówień od nowych klientów nie będzie zbyt wysoki.

Darmowa dostawa

Omówiliśmy już kody rabatowe, czas więc na darmową dostawę. Niektórzy twierdzą, że działa ona jeszcze skuteczniej niż zniżki.

Wielu klientów nie ma nic przeciwko wydawaniu dużych kwot na różne produkty, jednak dwa razy się zastanowią, jeśli do zamówienia zostanie na koniec doliczona opłata za dostawę.

Według raportu Gemius z 2021 r. aż 88% badanych wskazało, że do zakupu najbardziej zachęca ich darmowa dostawa z usługą wniesienia (źródło). Warto też zwrócić uwagę, że obecnie darmowa wysyłka stała się standardem, którego konsumenci wręcz oczekują i to właśnie bezpłatna dostawa przesądza o wyborze sklepu. Dodatkowo, są tacy (i ja się do nich zaliczam), którzy wolą wydać trochę więcej, żeby skorzystać z opcji darmowej dostawy, dostępnej powyżej określonej wartości zamówienia.

Spójrz tylko, jak jak postrzegana jest darmowa dostawa przez konsumentów w Polsce:

Raport „E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowany przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska
Raport „E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowany przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska

Jak widzisz klienci bardzo doceniają darmową wysyłkę.

Dlatego jeśli działasz w branży e-commerce, oferowanie darmowej dostawy powinno stać się Twoją najważniejszą strategią budowania bazy adresowej.

Darmowa dostawa może być doskonałą alternatywą dla kuponów rabatowych, zwłaszcza jeśli niezbyt chętnie podchodzisz do ich rozdawania albo boisz się, że nadszarpnęłoby to reputację Twojej marki. Wyjdź naprzeciw potencjalnym klientom i pomóż im w podjęciu decyzji o zakupie.

W tym przypadku też nie musisz się martwić, że darmowa dostawa odbije się negatywnie na Twoim zysku z pierwszych zamówień od nowych klientów. Odzyskasz go w dłuższej perspektywie.

A jeżeli zależy Ci na większym zaangażowaniu klientów, oferuj darmową dostawę tylko pod warunkiem, że złożą zamówienie powyżej określonej wartości. Albo dodawaj ją tylko do pierwszego zamówienia.

📦 Wykorzystaj tę okazję: Dzień Darmowej Dostawy 2024. Dowiedz się, jak przygotować kampanię na to święto.

Kalkulator online

Czy chcesz obliczyć oprocentowanie kredytu hipotecznego, składkę ubezpieczenia swojego samochodu czy przewidywaną wysokość rachunku za prąd – kalkulatory pozwalają zaoszczędzić kłopotu, a więc dostarczają wartość.

Korzystam z nich regularnie, ale rzadko zdarza mi się widzieć kalkulatory, które służyłyby jako narzędzie do generowania leadów. A to wielki błąd.

Kalkulatory mogą pomóc Ci szybko powiększyć bazę adresową.

Jakie zatem kalkulatory online mogą posłużyć za skuteczny lead magnet?

Odpowiedź jest dość prosta: takie, które dostarczają informacji trudnych do zdobycia w inny sposób, a jednocześnie takich, które interesują użytkowników.

Konsultacja

W przypadku niektórych zakupów, zwłaszcza takich, które wymagają wyjątkowego zaangażowania (czasu albo pieniędzy), ludzie chcą móc się z kimś skonsultować, zanim cokolwiek podpiszą.

Jeśli jesteś ekspertem w swojej branży – prowadzisz agencję albo działasz na własną rękę – i oferujesz usługi online, rozważ udzielanie 15- albo 30-minutowych konsultacji w zamian za dane do kontaktu.

Masz dużą przewagę, stosując takie podejście. Możesz od razu zacząć budować relację z potencjalnym leadem. Dodatkowo, w większości przypadków, od razu wiesz, czy będzie z tego biznes  – czy to dobry klient i ktoś, z kim chciałbyś współpracować.

Jest jeszcze jeden argument przemawiający “za”. Jeżeli ktoś jest zainteresowany konsultacją, prawdopodobnie zamierza dokonać zakupu. Może nie od razu, ale na pewno w niedalekiej przyszłości. A to z pewnością daje lepszą bazę do nawiązania relacji niż zaczepianie przypadkowych osób.

Bezpłatna wycena

Ludzie często wyszukują i porównują różne opcje, zanim zdecydują się na jedną.

Jest tak w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, pożyczek i innych usług.

Oferta bezpłatnej wyceny może pomóc wygenerować spory ruch. Prawda jest jednak taka, że większość z tych osób nie zostanie klientami i trzeba się z tym pogodzić.

Reguła wzajemności działa bardzo skutecznie. Jednak ludzie czują się mniej zmotywowani do rewanżu za „przysługę”, jeśli Cię nie znają i widzą Twoją stronę internetową pierwszy i może ostatni raz.

Często stosowanym w tym przypadku rozwiązaniem jest zachęcenie użytkownika, aby wypełnił najpierw część formularza.

Zadaj odbiorcy kilka pytań, udostępnij opcje do wyboru i chwilę przed wysłaniem wyceny poproś o adres email. Może to co prawda niektórych irytować, ale dopóki prowadzisz przejrzystą komunikację, wszystko będzie w porządku.

Ludzie zrozumieją, że aktualizacja danych potrzebna do świadczenia takiej usługi wymaga czasu i wysiłku, ale zadbaj też, żeby mieli świadomość, jak wielką wartość dostają w wyniku tej wymiany.

Kurs emailowy

Kurs emailowy może być świetnym i prostym do stworzenia lead magnetem.

Zamiast wysyłać wszystkie materiały w ramach kursu za jednym razem, podziel je na mniejsze zestawy (lekcje) i wysyłaj po kolei. Dzięki temu subskrybenci dostają coś wartościowego w dłuższym przedziale czasowym. A ponieważ nie przekazujesz od razu wszystkich materiałów w ramach kursu, masz szansę zbudować z odbiorcami silniejszą relację.

Jakie treści można wykorzystać w kursie emailowym, aby zyskać większą liczbę subskrypcji? Praktycznie każde.

Jeśli jesteś ekspertem w dziedzinie rolnictwa, hodowli psów czy gry w squasha, możesz zebrać wiedzę, którą masz i zaoferować ją jako zachętę do zapisania się do bazy.

Wszystko zależy od branży, w której działasz i zainteresowań Twojej grupy docelowej.

Uporządkuj lekcje w sekwencję wiadomości, które mogą działać jak autorespondery (prostszy sposób) albo cykle marketing automation (trochę bardziej zaawansowane rozwiązanie, ale pozwala wykorzystać tagi i emaile uwarunkowane zachowaniem odbiorcy).

Warto pamiętać, aby Twoja komunikacja, niezależnie od wykorzystywanej formy lead magnetu oraz kanałów za pośrednictwem, których będziesz go promował była przemyślana i charakteryzowała się hasłem reklamowym.

Szansa na wygraną

Czy jest ktoś, kto nie lubi wygrywać nagród?

Niewielu marketerów korzysta z tego rozwiązania, chociaż szansa na wygranie czegoś to dobry pomysł na skuteczny lead magnet.

Mamy tu jednak kilka wyzwań.

Po pierwsze, nagroda powinna być wartościowa i dopasowana do grupy docelowej.

I ważne, żeby nagrodę można było dostarczyć do zwycięzcy.

Nieważne skąd pochodzi klient, musisz być w stanie wysłać ją w dowolne miejsce na świecie.

Mamy tu jeszcze jedno wyzwanie, z którym trochę trudniej sobie poradzić.

Pisał o nim w swojej książce Richard Wiseman – to czynnik szczęścia.

Niektórzy uważają, że nie mają szczęścia i nie wierzą, że coś wygrają. Dlatego mogą nie chcieć wziąć udziału w Twoim konkursie.

W przypadku takich osób sugeruję, żeby podkreślać, jak wielkie są ich szanse na wygraną albo że każdy coś wygrywa.

Przykład lead magnetu - Pampers
źródło: Pampers
Przykład lead magnetu - Pampers
źródło: Pampers

Bilety na wydarzenia

Jak widzisz pomysłów na lead magnets jest wiele. Następnym z nich są bilety na wydarzenia.

Jeśli sam organizujesz wydarzenie – to świetnie. Zamiast rozdawać bezpłatne wejściówki, poproś zainteresowanych, aby zarejestrowali się na stronie i zostawili adres email.

A co, jeśli nie organizujesz eventów?

Możesz nawiązać współpracę z kimś, kto to robi. Często partnerzy wydarzeń (którzy albo płacą określoną kwotę, albo pomagają promować wydarzenie) dostają pulę darmowych biletów.

Możesz udostępniać je jako lead magnets. Firmy, które organizują eventy, robią to bardzo często.

Wydarzenia online i webinary

Wiem, że wcześniej już wspominałem, że wideo (w tym webinary) mogą służyć jako świetne lead magnets.

Pomyślałem jednak, że wydarzenia i spotkania online oraz webinary zasługują na osobne miejsce na mojej liście. Powód jest taki, że filmy to często komunikacja w jedną stronę.

Dla odmiany, webinary i wydarzenia online to z założenia dialog. Nieważne, czy mamy jednego prezentera, prezentera i gościa, czy kilku różnych prezenterów – koncepcja wykorzystania tej formy treści jako lead magnet jest taka sama.

Oferujesz wartość – prezentację albo przemówienie na ważny temat – w zamian za adres email.

Im więcej zaoferujesz – lepszego mówcę, ciekawsze tematy, albo po prostu większą grupę prezenterów omawiających różne kwestie – tym większa szansa, że przekonasz odbiorców do zapisania się do bazy.

W GetResponse często prowadzimy webinary, albo samodzielnie, albo z zaproszonymi gośćmi. Bierzemy też udział w podobnych inicjatywach organizowanych przez inne firmy. Dzięki webinarom za każdym razem udaje się nam przekonać do rejestracji wielu użytkowników.

A co najważniejsze, bardzo łatwo je stworzyć.

Stwórz lead magent, przygotuj formularz i pozyskuj kontakty.

Landing page promujący webinar - GetResponse
Landing page promujący webinar – GetResponse

Narzędzia i aplikacje online

Wiele firm oferujących rozwiązania SaaS tworzy narzędzia, których odbiorcy mogą używać praktycznie za darmo.

Praktycznie, bo jedyne, co muszą zrobić, to zostawić adres email.

To rozwiązanie może być bardzo skuteczne, zwłaszcza jeżeli narzędzie przedstawia konkretną wartość dla użytkowników i będą oni z niego regularnie korzystać.

Quiz

Ludzie z jakiegoś powodu kochają quizy.

Przykład? Moi znajomi sprawdzali, do którego bohatera serialu Przyjaciele są podobni albo do którego domu Hogwartu skieruje ich Tiara Przydziału.

Oprócz tego, że quizy dostarczają rozrywki, mogą być bardzo przydatne – zwłaszcza jeśli wiesz, jak ich używać, żeby szybciej budować bazę adresową.

Podobnie jest z ankietami. Mogą angażować, edukować i doskonale generować leady.

Dobra wiadomość dotycząca obu tych narzędzi jest taka, że można z nich korzystać w każdej branży.

Zestaw inspiracji

Innym pomysłem na lead magnet jest stworzenie zestawu inspiracji.

Chociaż to rozwiązanie ma zastosowanie głównie w przypadku copywritingu, reklamy, czy online marketingu, możesz go użyć do każdego innego typu tekstu.

Pomyśl o przykładach świetnych nagłówków, dowcipów, czy struktur storytellingowych, wstępów do prezentacji i inspirujących projektów.

Koncepcja, jaka za tym stoi jest prosta.

Krok 1. Zbierz i uporządkuj narzędzia, które mogą być przydatne dla innych.

Krok 2. Udostępnij je pod warunkiem wypełnienia formularza.

Newsletter

Mam wrażenie, że wielu marketerów zapomina, że sam newsletter może być skutecznym lead magnetem.

Zazwyczaj jednak podchodzimy do sprawy odwrotnie.

Prosimy odbiorcę o adres email, żeby potem móc mu wysłać newsletter.

Ale jeśli treść newslettera jest wystarczająco dobra, powinna sama w sobie służyć jako lead magnet. Wartość, jaką obiecujemy, jest tu w formie newslettera.

Wysyłanego regularnie, czy to co tydzień, czy raz w miesiącu i zawierającego informacje, które są według nas użyteczne i ciekawe.

Lista oczekujących

Wizja posiadania czegoś na wyłączność działa bardzo skutecznie.

Pomyśl o tych wszystkich limitowanych wersjach samochodów i ubraniach od najlepszych projektantów. Albo o długich kolejkach przed klubem, który otwarto w mieście miesiąc temu.

Ludzie lubią jako pierwsi widzieć, czytać i doświadczać różnych rzeczy.

Trudno w to uwierzyć, ale odnosi się to też do produktów nienamacalnych.

Możesz przygotować listę oczekujących dotyczącą kursu albo narzędzia online, dokładnie tak, jakby to były przedmioty, których można dotknąć.

Może to być na przykład limitowany dostęp do wersji beta Twojej platformy. Albo zupełnie nowe narzędzie, które chcesz przetestować z grupą pilotażową.

Możesz stworzyć wrażenie, że są to produkty na wyłączność i budować bazę, zachęcając odbiorców, żeby poczekali.

To oczywiście zadziała tylko w przypadku, jeśli wcześniej zaoferowałeś coś wartościowego, za co normalnie klienci płacą.

Innymi słowy, zdobyłeś już zaufanie klientów.

Teraz możesz zaproponować im coś więcej.

Teoretycznie, jeżeli każesz im czekać, efekt będzie jeszcze lepszy.

Slideshare i notatki do prezentacji

Większość marketerów umieszcza swoje prezentacje na Slideshare lub podobnych stronach, na których odbiorcy mają do nich łatwy dostęp.

To świetna opcja dla tych, którzy wzięli udział w prezentacji i chcieliby jeszcze raz ją przejrzeć. To również doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie były na prezentacji, ale w jakiś sposób trafiły na Twoje materiały, szukając w Google informacji na dany temat.

Dlaczego jednak nie miałbyś oferować slajdów czy notatek do prezentacji w formie lead magnetu pod warunkiem wypełnienia formularza? Zwłaszcza to drugie może bardzo przydać się zainteresowanym twoją prezentacją, którzy nie mieli okazji zobaczyć jej na żywo.

Nie jestem w stanie jeździć po świecie, żeby brać udział we wszystkich dobrych konferencjach, które akurat się odbywają. Dlatego na pewno zostawię adres email w zamian za slajdy z prezentacji albo notatki do prezentacji z przydatnymi linkami do dodatkowych materiałów.

Jestem przekonany, że Twoi odbiorcy myślą podobnie, zwłaszcza jeżeli Twoja prezentacja oferuje realną wartość.

Dzielenie się prezentacją czy notatkami z poprzednich edycji pomoże Ci zdobyć leady (i rozbudować listę mailingową), które możesz potem przekonać do rejestracji na nadchodzące wydarzenie.

Wypróbuj GetResponse ⤵︎

Załóż konto GetResponse

Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.