Od wycinków z gazet i drukowanych ulotek, po aplikacje mobilne i kody QR: krajobraz kuponów przeszedł znaczącą transformację cyfrową w ciągu ostatniej dekady. Dzięki światowemu rozwojowi handlu elektronicznego i zmianie preferencji konsumentów w kierunku zakupów online, szczególnie spotęgowanym panującą pandemią, zdecydowana większość firm uwzględnia kupony cyfrowe jako część strategii marketingowej. Czy email marketing może w tym pomóc?
Popularność kuponów rabatowych sprawiła, że są one dostępne praktycznie w każdej branży. Psychologia stojąca za nimi jest prosta – ludzie kochają rabaty (wiadomo na przykład, że email marketing na Black Friday sprawdzi się świetnie – email to bardzo skuteczny sposób na poinformowanie klientów o promocjach).
Planując kampanie i licząc na skuteczny marketing, nie powinnyśmy rozważać, czy w ogóle używać kodów rabatowych, tylko w jaki sposób robić to najefektywniej dla swojego biznesu. Skąd ta pewność? Spójrzmy jeszcze na liczby:
- 90% klientów korzysta z kuponów w taki czy inny sposób. (źródło)
- 77% konsumentów wydaje od 10 do 50 dolarów więcej niż planowało, wykorzystując kupony. (źródło)
- Wykorzystanie kuponów wzrośnie do 91 miliardów dolarów w ciągu najbliższych trzech lat. (źródło)
- Wykorzystanie cyfrowych kuponów wzrośnie o 56,5% do 2025r. (źródło)
Jednym z najlepszych sposobów na dostarczanie kuponów jest email marketing. Subskrybenci preferują otrzymywać kody prosto do swoich skrzynek. Narzędzia do email marketingu pozwalają w łatwy sposób tymi procesami zarządzać i dostosowywać kody do odpowiednich grup odbiorców na różnych etapach ich aktywności. Spójrzmy co możemy zyskać, wprowadzając kody rabatowe do naszej komunikacji z klientami.
Przyrost nowych subskrybentów
Jeśli chcesz zachęcić ludzi do zapisania się na Twoją listę e-mailową, zaoferuj im zniżkę w zamian za adres e-mail. Otrzymywanie natychmiastowej nagrody w postaci kuponów i ofert jest głównym powodem, dla którego ludzie zapisują się na listy newsletterowe. Kody mogą być wysyłane automatycznie zaraz po zapisie, a przy odpowiedniej konfiguracji, każdy z klientów może otrzymywać indywidualny kod do wykorzystania przy pierwszym zakupie.
Wiadomość powitalna i rabat na pierwsze zakupy
![](https://us-wd.gr-cdn.com/blog/sites/5/2021/02/1539/tchibo-newsletter.png)
![](https://us-wd.gr-cdn.com/blog/sites/5/2021/02/1627/400x592-400x592-1.png)
Jak stworzyć listę mailingową?
Dowiedz się jak zaplanować budowę bazy mailingowej i w pełni wykorzystać możliwości online marketingu. Poradnik przeznaczony jest dla każdego, kto chce prowadzić skuteczne kampanie marketingowe online.
Zwiększony współczynnik ROI z email marketingu
Sam newsletter jest w stanie generować spory zwrot z inwestycji, a przy wykorzystaniu kodów rabatowych zyski mogą być nawet o 50% wyższe. (źródło)
E-maile z kodami promocyjnymi charakteryzują się o 14% wyższym współczynnikiem otwarć i 34% wyższym współczynnikiem kliknięć. (źródło)
Darmowa dostawa
![](https://us-wd.gr-cdn.com/blog/sites/5/2021/02/1541/reserved-darmowa-dostawa.png)
![](https://us-wd.gr-cdn.com/blog/sites/5/2021/02/1541/uber-darmowa-dostawa.png)
Lojalność klienta
Warto wynagradzać stałych klientów, szczególnie tych, którzy regularnie dokonują zakupów. Wysyłka kuponów do takiej grupy zwiększy ich lojalność i zachęci do powrotu. Nie tylko zaangażuje to klientów, których już masz, ale może nawet przynieść Ci nowych potencjalnych klientów za pośrednictwem poczty pantoflowej.
Zachęta do ponownego zakupu
![](https://us-wd.gr-cdn.com/blog/sites/5/2021/02/1540/ikea-nastepne-zakupy-rabat-email.png)
Darmowy prezent
![](https://us-wd.gr-cdn.com/blog/sites/5/2021/02/1643/a-free-gift-just-for-you.png)
Mimo wielu zalet, które niesie ze sobą wykorzystanie kuponów, warto zaznaczyć, że są również wyzwania. Oto, na co należy uważać, uwzględniając kupony w planowaniu promocji.
1. Postrzegana niższa wartość marki
Nadużywane kupony mające na celu zwiększenie sprzedaży, mogą również bezpośrednio wpływać na obniżenie wartości marki i produktu. Jeśli klienci zawsze mogą liczyć na kupon rabatowy 20% w Twoim sklepie, dlaczego mieliby kiedykolwiek ponownie zapłacić pełną cenę na Twojej stronie?
Jak z tym walczyć? – pamiętaj o odpowiedniej segmentacji klientów. Segmentacja pozwoli Ci dostosować treści do właściwych grup odbiorców. Wysyłanie spersonalizowanych kuponów bazując na historii zakupowej spowoduję, że Twoja oferta będzie unikatowa w oczach klienta.
2. Opóźniona i mniej dochodowa sprzedaż
Z pewnością istnieje ryzyko wydłużenia procesu sprzedaży, gdy kupony są regularnie wykorzystywane w komunikacji marketingowej. Jest to szczególnie ważne w przypadku stałych klientów – w istocie przyzwyczajasz ich, aby czekali na lepszą ofertę. W rezultacie klient stosuje różne metody tylko po to, żeby obniżyć cenę produktu, który i tak planował kupić.
Jak z tym walczyć? – pamiętaj, aby dołączyć kupony i zachęty do konkretnych przedmiotów, które wymagają dodatkowego wsparcia przy sprzedaży. Bazowanie tylko na rabatach nie jest zrównoważoną strategią i może spowodować, że klienci będą szybciej odchodzić. Kupony muszą iść w parze z doskonaleniem produktu jak i doświadczenia zakupowego.
Warto stosować kupony rabatowe
Kupony to z pewnością atrakcyjny sposób na zwiększenie sprzedaży. Włączenie ich do zestawu marketingowego może pomóc w budowaniu bazy klientów i tymczasowo zwiększyć współczynniki konwersji. Chociaż nie ma prawdziwego substytutu dla zapewniania wysokiej jakości produktów i uczciwych cen, kupony świetnie sprawdzają się, gdy zaostrza się konkurencja lub dyktują to oczekiwania konsumentów. Zdecydowanie warto po nie sięgać.