Rozkręć swój biznes online z planem GetResponse Free

ZACZNIJ JUŻ DZIŚ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Black Friday- czym jest, kiedy się zaczyna i do kiedy trwa?
autor: Paula Szulc ostatnia aktualizacja 0

Black Friday- czym jest, kiedy się zaczyna i do kiedy trwa?

Trzymajcie się mocno! Nadchodzi największe zakupowe szaleństwo 2021 roku.

Powód? Black Friday – jedna z najważniejszych okazji handlowych, obok której nie sposób przejść́ obojętnie. Przygotuj wielokanałową kampanię marketingową z odpowiednim wyprzedzeniem i informuj odbiorców o nadchodzących ofertach. Pamiętaj, że w tym okresie wiele firm oferuje promocje – przemyśl więc, czym możesz wyróżnić się na tle konkurencji. Wszystko w Twoich rękach! Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej o Black Friday oraz poznaj przykłady działań marketingowych stworzonych na tę okazję!

Czym jest Black Friday?

Tak jak wspomnieliśmy, to jedno z najważniejszych świąt handlowych. Tradycja Black Friday, czyli czarnego piątku, przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. Black Friday ma miejsce tuż po Dniu Dziękczynienia (święto narodowe obchodzone w USA) – jest więc świętem ruchomym, podobnie jak np. Wielkanoc w Polsce.

W tym okresie większość firm udziela przeróżnych rabatów i promocji na swoje produkty i usługi, aby zachęcić klientów do zakupów. Przyjęto również, że to czas najlepszych promocji oraz największych wyprzedaży, a Black Friday rozpoczyna świąteczny sezon zakupowy, który trwa aż do Bożego Narodzenia. Rosnące z roku na rok zaangażowanie marek w tym okresie oznacza, że czarny piątek zagościł już w kalendarzach marketerów na całym świecie i stał się kolejną okazją do sprzedaży również na polskim rynku.

W 2021 roku Black Friday wypada 26 listopada.

7 cykli marketing automation dla Twoich kampanii świątecznych

Masz zamiar prowadzić kampanie marketingowe w okolicach Black Friday, Cyber Monday lub Świąt Bożego Narodzenia? Pobierz ten poradnik i sprzedawaj więcej dzięki zautomatyzowanym kampaniom emailowym. Stworzyliśmy dla Ciebie 7 cykli automation, które zaoszczędzą Twój czas i zwiększą konwersje w najgorętszych okresach sprzedażowych całego roku.

pobierz

Kilka ciekawostek… 😉

Black Friday w USA

Black Friday jest tradycyjnie jednym z najlepszych dni handlowych w USA. Co ciekawe, badanie przeprowadzone przez Visa przedstawiło, że w 2020 roku tylko 20% konsumentów w USA planowało robić zakupy wyłącznie w sklepie, podczas gdy prawie jedna trzecia zdecydowała się na zakupy online.

Black Friday w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii Black Friday pojawił się dopiero w 2010 roku za sprawą firmy Amazon, która kierowała oferty promocyjne za pośrednictwem serwisu amazon.co.uk oraz sieci sprzedaży Asda.

Black Friday w Polsce

A jak to jest u nas? Co prawda, Black Friday nie jest tak popularny jak w USA, ale z pewnością święto to z roku na rok staje się coraz popularniejsze – a coraz więcej firm decyduje się na kampanie marketingowe z tej okazji.

Przykład emaila informującego o rozpoczęciu oferty specjalnej z okazji Black Friday – Mohito
Email na Black Friday – Booking

Kiedy zaczyna się Black Friday?

Black Friday w 2021 roku wypada 26 listopada. Co istotne, warto (a nawet trzeba!) informować swoich odbiorców o nadchodzących promocjach z odpowiednim wyprzedzeniem. W zależności od tego, na jak długo planujesz uruchomić ofertę specjalną, warto opracować strategię. Jeżeli wyślesz pojedynczą wiadomość w czarny piątek, istnieje ryzyko, że zginie ona pośród pozostałych emaili i nie zostanie zauważona. Zamiast tego możesz np. stworzyć cykl wiadomości, które zwiększą widoczność Twojej kampanii i przygotować dla klientów serię emaili zapowiadającą Twoje działania związane z Black Friday – pomoże Ci w tym marketing automation.

Dowiedz się, jak przygotować kampanię emailową sklepu internetowego na Black Friday.

Fragment emaila dotyczącego Black Friday od MediaMarkt

Do kiedy trwają promocje?

Mimo, że sama nazwa wskazuje na to, że to święto jednodniowe, to wiele biznesów nie ogranicza się wyłącznie do jednego dnia promocji. Mnóstwo firm decyduje się przedłużyć ofertę specjalną. Bardzo często z takiej promocji klienci mogą skorzystać do końca weekendu (czyli w tym roku w dniach 26-28 listopada). Niektóre firmy organizują także Black Week (o którym więcej informacji znajdziesz w dalszej części artykułu), a jeszcze inne przedłużają dedykowane oferty nawet do końca grudnia.

Email przypominający o promocji na Black Friday – Madama

Czym jest Black Week?

Z roku na rok Black Friday ewoluuje, a niektóre firmy decydują się startować ze swoimi ofertami już parę dni przed czarnym piątkiem. Co to oznacza? Firmy organizują tzw. Black Week, który rozpoczyna się już w poniedziałek poprzedzający czarny piątek (w 2021 roku wypada on 22. listopada), a Black Friday często jest wielkim finałem takiej wyprzedaży. Black Week charakteryzuje się często tym, że każdego dnia obowiązują promocje na inne kategorie produktów czy usług – na przykład w sklepie ze sprzętem RTV i AGD w poniedziałek można w obniżonej cenie kupić telewizory, we wtorek smartfony itp.

Grafika informująca o Black Weeks – Media expert

Cyber Monday – promocje na produkty tech

Czyli inaczej Cyber Poniedziałek – to pierwszy poniedziałek po Dniu Dziękczynienia. Ta okazja jest dla wielu firm – zwłaszcza z branży technologicznej – pretekstem do przedłużenia promocji przygotowanych na Black Friday. Cyber Monday najczęściej (choć nie zawsze jest to regułą) dedykowany jest ofertom przygotowanym i dostępnym wyłącznie w sklepach internetowych i platformach online.

Email na Cyber Monday – Wittchen

Warto podkreślić, że w związku z globalnymi zmianami spowodowanymi pandemią COVID-19 wielu konsumentów zmieniło swoje podejście do decyzji zakupowych i wybiera zakupy online. Dlatego warto zastanowić się nad przygotowaniem dedykowanej oferty na tę okazję, nawet jeżeli wcześniej nie miało się tego w planach. W Polsce Cyber Monday kojarzy się głównie z promocjami, które oferują firmy posiadające w swojej ofercie elektronikę, sprzęt RTV, AGD itp. Jednak sytuacja zmienia się dynamicznie, a coraz więcej biznesów niezwiązanych z technologią decyduje się na przygotowanie kampanii marketingowych z okazji tego święta.

Cyber Monday w 2021 roku wypada 29 listopada

Planer Marketera - GRUDZIEŃ

Planer Marketera na grudzień

Pobierz Planer Marketera na grudzień i dowiedz się, jak przygotować świąteczne kampanie marketingowe.

POBIERZ

Podsumowanie

Najciekawszy (i z pewnością dla wielu najbardziej intensywny) okres sprzedażowy zbliża się wielkimi krokami. Przygotowując się do niego warto pamiętać, że większość firm będzie starało się dotrzeć do swoich odbiorców za pomocą rozmaitych kanałów marketingowych – rywalizacja o klientów będzie z pewnością bardzo zacięta.

Podsumujmy:

Najbardziej charakterystyczna cecha Black Friday to wysokie rabaty.

Jak wykazują badania, darmowa dostawa (lub dostawa na preferencyjnych warunkach) ma bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.

A teraz – kilka wskazówek, które – jeśli planujesz kampanię mailingową na Black Friday – pozwolą Ci na zwiększenie skuteczności działań i zwrócenie uwagi odbiorcy:

  • Skoncentruj się na sprzedaży

Wszystkie elementy wiadomości email przygotowanej na Black Friday powinny zachęcać do zrobienia zakupów. Już w temacie wiadomości poinformuj wyraźnie swoich odbiorców o promocji, którą oferujesz. Wykorzystaj też preheader, aby dodatkowo zachęcić do otwarcia wiadomości email. W części above the fold, czyli na samej górze wiadomości (tej, którą zobaczą odbiorcy zaraz po jej otwarciu, jeszcze przed przescrollowaniem treści w dół) umieść grafikę zwracającą uwagę na wyjątkowe rabaty, ciekawe promocje oraz czekające na subskrybenta atrakcje. W tej części koniecznie musi się też znaleźć call-to-action (CTA) – czyli wezwanie do działania, np. w postaci przycisku “ZOBACZ”, “ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ” itp.

  • Dokładnie przemyśl temat i preheader

Twoi odbiorcy z pewnością otrzymają wiele podobnych emaili z okazji tego święta. Sprawdź w swojej skrzynce emaile z zeszłego roku i przyjrzyj się tematom wiadomości. Sprawdź, czego brakuje i wyróżnij się ze swoim tematem i preheaderem. Pamiętaj, że odbiorcy nie będą czytać ściany tekstu – interesuje ich Twoja oferta i to, co masz do zaproponowania. Nie zapomnij o dodaniu emotikonek! To wyróżni Twoją wiadomość w zatłoczonych skrzynkach odbiorczych Twoich subskrybentów – tym bardziej, że z pewnością dostaną oni również masę innych wiadomości email z okazji Black Friday czy Cyber Monday.

  • Wykorzystaj elementy graficzne

Jak wspomnieliśmy w poprzednim punkcie, w tym gorącym okresie sprzedażowym wszyscy otrzymują większą liczbę emaili. Wykorzystaj gify, animacje oraz video, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zrobić większe wrażenie na odbiorcy. Pamiętaj tylko, aby nie przedobrzyć – zbyt duża ilość grafik w stosunku do tekstu może być przyczyną wylądowania Twojej wiadomości w folderze ze spamem. Przy okazji, zapoznaj się z artykułem, z którego dowiesz się, dlaczego email trafia do spamu i poznasz 12 sposobów, jak tego uniknąć.

  • Zwróć uwagę na najlepsze okazje

Przygotuj listę produktów, na które chciałbyś zwrócić szczególną uwagę (np. cieszących się największą popularnością lub na które udzieliłeś największego rabatu). Zaprezentuj wybrane produkty – najlepiej w zestawieniu z ceną sprzed promocji i rekomendacjami klientów.

  • Nie oszukuj klientów

Tworząc ofertę promocyjną, pamiętaj też o ważnej rzeczy – nie podwyższaj cen produktów na kilka dni przed wyprzedażami, aby “magicznie” zmniejszyć je do poprzednich poziomów z okazji Black Friday czy Cyber Monday, tworząc wrażenie promocji. To niestety stosowana praktyka w niektórych polskich sklepach – a przecież ludzie są spostrzegawczy i bardzo szybko wychwycą tego typu działania. Mało tego – najprawdopodobniej podzielą się swoim odkryciem ze znajomymi albo opublikują te rewelacje w swoich mediach społecznościowych, co z pewnością skończy się szeregiem udostępnień. W rezultacie ucierpi na tym reputacja Twojej marki. Czy warto dla tych kilku złotych więcej narażać się na krytykę i odpływ klientów? Pamiętaj – Internet nie zapomina!

  • Wykorzystaj automatyzację

Zaoszczędź swój czas i zwiększ konwersję, dzięki kampaniom marketing automation.

  1. Wyślij pierwszą wiadomość email kilka dni wcześniej i poinformuj swoich odbiorców o zbliżających się promocjach;
  2. Kolejną wiadomość wyślij tuż przed czarnym piątkiem;
  3. W Black Friday wyślij wiadomość przypominającą, że do końca promocji zostało już tylko kilka godzin (jeżeli oczywiście planujesz zakończyć ją w ten sam dzień, a nie np. przedłużyć promocje do niedzieli 28 listopada).
  • Odzyskuj porzucone koszyki

Pamiętaj, że wciąż możesz dokończyć sprzedaż, nawet jeśli klient porzucił koszyk. Przygotuj dopasowane oferty w oparciu o dane subskrybentów i wykorzystaj przypomnienia o porzuconych koszykach i serie automatycznych emaili, żeby zachęcić klientów do dokończenia zakupu.

  • Stosuj remarketing

A gdyby tak przypomnieć o ofercie tym, którzy porzucili koszyk, kiedy przeglądają Facebooka lub Instagrama? Przecież można! Zaprojektuj i opublikuj kampanię retargetującą na Facebooku. Przeciętny Polak spędza 7 godzin i 4 minuty tygodniowo przeglądając media społecznościowe – szansa, że wyświetli mu się akurat Twoja reklama, jest więc naprawdę duża.

  • Przygotuj kampanię SMS

SMS marketing świetnie angażuje odbiorców. Informuj ich o dedykowanych ofertach na Black Friday i Cyber Monday za pomocą specjalnie przygotowanych pod tę okazję kampanii SMS. Przygotuj automatyczne wysyłki SMS na podstawie wybranych warunków, zachowania użytkowników czy danych o kontaktach.

  • Nie bój się eksperymentować

Ze względu na zwiększoną ilość kampanii marketingowych w tym okresie, warto spróbować niestandardowych rozwiązań. Przygotuj nietuzinkową ofertę i zaprojektuj szablon wiadomości specjalnie na tę okazję.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse S.A. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.