Black Friday – czym jest, kiedy się zaczyna i do kiedy trwa?
autor: Paula Szulc ostatnia aktualizacja 0

Black Friday – czym jest, kiedy się zaczyna i do kiedy trwa?

Trzymajcie się mocno! Nadchodzi największe zakupowe szaleństwo 2022 roku.

Powód?

Black Friday – jedna z najważniejszych okazji handlowych, obok której nie sposób przejść́ obojętnie. Przygotuj wielokanałową kampanię marketingową z odpowiednim wyprzedzeniem i informuj odbiorców o nadchodzących ofertach. Pamiętaj, że w tym okresie wiele firm oferuje promocje – przemyśl więc, czym możesz wyróżnić się na tle konkurencji. Wszystko w Twoich rękach! Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej o Black Friday oraz poznaj przykłady działań marketingowych stworzonych na tę okazję!

Najbardziej charakterystyczna cecha tego święta to wysokie rabaty. Black Friday (Czarny Piątek) może być dniem, który zakończysz z największym zyskiem w całym roku kalendarzowym 🔥, a email marketing może okazać się tu nieocenioną pomocą i źródłem zysku.

Sprawdź więc zapasy w magazynie, zadbaj o wydajność serwerów i przygotuj efektywną kampanię na Black Friday. Pamiętaj o stworzeniu dobrego plan komunikacji, który pozwoli wysyłać odpowiednie informacje i sprawi, że potencjalnie zainteresowani ofertą staną się Twoimi klientami.

7 cykli marketing automation dla Twoich kampanii świątecznych

Masz zamiar prowadzić kampanie marketingowe w okolicach Black Friday, Cyber Monday lub Świąt Bożego Narodzenia? Pobierz ten poradnik i sprzedawaj więcej dzięki zautomatyzowanym kampaniom emailowym. Stworzyliśmy dla Ciebie 7 cykli automation, które zaoszczędzą Twój czas i zwiększą konwersje w najgorętszych okresach sprzedażowych całego roku.

pobierz
SPIS TREŚCI 📄

Czym jest Black Friday?

W 2022 roku Black Friday wypada 25 listopada.

To jedno z najważniejszych świąt handlowych. Tradycja Black Friday, czyli czarnego piątku, przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. Black Friday ma miejsce tuż po Dniu Dziękczynienia (święto narodowe obchodzone w USA) – jest więc świętem ruchomym, podobnie jak np. Wielkanoc w Polsce. Słynie z olbrzymich rabatów, które oferują sklepy internetowe.

W tym okresie większość firm udziela przeróżnych rabatów oraz promocji na swoje produkty i usługi, aby zachęcić klientów do zakupów. Przyjęto również, że to czas najlepszych promocji oraz największych wyprzedaży, a Black Friday rozpoczyna świąteczny sezon zakupowy, który trwa aż do Bożego Narodzenia. Rosnące z roku na rok zaangażowanie marek w tym okresie oznacza, że czarny piątek zagościł już w kalendarzach marketerów na całym świecie i stał się kolejną okazją do sprzedaży również na polskim rynku.

Zanim przejdziemy do strategii na temat kampanii z okazji Black Friday to poniżej kilka ciekawostek… 😉

Black Friday w USA

Black Friday jest tradycyjnie jednym z najlepszych dni handlowych w USA. Co ciekawe, badanie przeprowadzone przez Visa przedstawiło, że w 2020 roku tylko 20% konsumentów w USA planowało robić zakupy wyłącznie w sklepie, podczas gdy prawie jedna trzecia zdecydowała się na zakupy online.

Black Friday w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii Black Friday pojawił się dopiero w 2010 roku za sprawą firmy Amazon, która kierowała oferty promocyjne za pośrednictwem serwisu amazon.co.uk oraz sieci sprzedaży Asda.

Black Friday w Polsce

A jak to jest u nas? Co prawda, Black Friday nie jest tak popularny jak w USA, ale z pewnością święto to z roku na rok staje się coraz popularniejsze – a coraz więcej firm decyduje się na kampanie marketingowe z tej okazji.

Email na Black Friday – Booking

Poznaj plan GetResponse Free, czyli darmowy zestaw narzędzi marketingowych, dzięki którym rozpoczniesz działalność online i zaczniesz pozyskiwać nowe kontakty – całkiem za darmo! 

Z łatwością twórz kampanie, którym nie oprą
się Twoi klienci, z pomocą najlepszych narzędzi
do marketingu. Przez cały okres przedświąteczny.

Dzięki GetResponse Free możesz:

  • stworzyć i opublikować 1 stronę oraz landing page z podstawowymi funkcjonalnościami
  • wysyłać newslettery bez limitu i korzystać z podstawowych narzędzi do email marketingu w obrębie edytora wiadomości
  • tworzyć i zapisywać wersje robocze takich materiałów marketingowych jak autorespondery i cykle automation
  • dodać do 500 kontaktów podczas pierwszych 30 dni (kontakty niepotwierdzone i usunięte liczą się do rozmiaru listy)
  • zbierać leady za pomocą różnych rodzajów formularzy GetResponse i przechowywać pozyskane kontakty w kolejce przez 32 dni
  • testować i wykorzystywać funkcjonalności premium konta przez 30 dni

SPRAWDŹ

Kiedy zaczyna się Black Friday?

Black Friday w 2022 roku wypada 25 listopada. Co istotne, warto (a nawet trzeba!) informować swoich odbiorców o nadchodzących promocjach z odpowiednim wyprzedzeniem. W zależności od tego, na jak długo planujesz uruchomić ofertę specjalną, warto opracować strategię. Jeżeli wyślesz pojedynczą wiadomość w Black Friday, istnieje ryzyko, że zginie ona pośród pozostałych emaili i nie zostanie zauważona. Zamiast tego możesz np. stworzyć cykl wiadomości, które zwiększą widoczność Twojej kampanii i przygotować dla klientów serię emaili zapowiadającą Twoje działania związane z Black Friday – pomoże Ci w tym marketing automation

Fragment emaila z okazji Black Friday od MediaMarkt

Do kiedy trwają promocje?

Mimo, że sama nazwa wskazuje na to, że to święto jednodniowe, to wiele biznesów nie ogranicza się wyłącznie do jednego dnia promocji. Mnóstwo firm decyduje się przedłużyć ofertę specjalną. Bardzo często z takiej promocji klienci mogą skorzystać do końca weekendu (czyli w tym roku w dniach 26-27 listopada). Niektóre firmy organizują także Black Week (o którym więcej informacji znajdziesz w dalszej części artykułu), a jeszcze inne przedłużają dedykowane oferty nawet do końca grudnia.

Okładka Planera Marketera 2022

Planer Marketera 2022

Przygotuj się na przedświąteczny sezon sprzedażowy pobierając Planer Marketera i bądź na bieżąco ze wszystkimi okazjami marketingowymi!

POBIERZ

Czym jest Black Week?

Z roku na rok Black Friday ewoluuje, a niektóre firmy decydują się startować ze swoimi ofertami już parę dni przed czarnym piątkiem. Co to oznacza? Firmy organizują tzw. Black Week, który rozpoczyna się już w poniedziałek poprzedzający Black Friday (w 2022 roku wypada on 21 listopada), a Black Friday często jest wielkim finałem takiej wyprzedaży. Black Week charakteryzuje się często tym, że każdego dnia obowiązują promocje na inne kategorie produktów czy usług – na przykład w sklepie ze sprzętem RTV i AGD w poniedziałek można w obniżonej cenie kupić telewizory, we wtorek smartfony itp. Możesz również przedłużyć promocję, która będzie trwa aż do Cyber Monday – czyli do najbliższego poniedziałku, który następuje po Black Friday.

Grafika informująca o Black Weeks – Media expert

Cyber Monday – promocje na produkty tech

Czyli inaczej Cyber Poniedziałek – to pierwszy poniedziałek po Dniu Dziękczynienia. Ta okazja jest dla wielu firm – zwłaszcza z branży technologicznej – pretekstem do przedłużenia promocji przygotowanych na Black Friday. Cyber Monday najczęściej (choć nie zawsze jest to regułą) dedykowany jest ofertom przygotowanym i dostępnym wyłącznie w sklepach internetowych i platformach online.

Warto podkreślić, że w związku z globalnymi zmianami spowodowanymi pandemią COVID-19 wielu konsumentów zmieniło swoje podejście do decyzji zakupowych i wybiera zakupy online. Dlatego warto zastanowić się nad przygotowaniem dedykowanej oferty na tę okazję, nawet jeżeli wcześniej nie miało się tego w planach. W Polsce Cyber Monday kojarzy się głównie z promocjami, które oferują firmy posiadające w swojej ofercie elektronikę, sprzęt RTV, AGD itp. Jednak sytuacja zmienia się dynamicznie, a coraz więcej biznesów niezwiązanych z technologią decyduje się na przygotowanie kampanii marketingowych z okazji tego święta.

Cyber Monday w 2022 roku wypada 28 listopada.

W Cyber Monday podobnie jak w Black Friday tkwi kreatywny potencjał, który z przyjemnością wykorzystują marketerzy. Marka Chubbies postanowiła dodawać upominek do każdego zamówienia. W trakcie 12-godzinnej promocji, w każdej kolejnej godzinie oferowany był inny prezent. To intrygowało i zachęcało do wielokrotnych zakupów, ale także zwiększało ruch a stronie, bo wielu użytkowników chciało po prostu dowiedzieć się, jaki jest kolejny upominek. (źródło).

Nieco przewrotne podejście zaprezentowała swego czasu marka REI. Mianowicie postanowiła ona zbojkotować cyber poniedziałek i tego dnia zamknąć swoją działalność. Niespotykana postawa, tym bardziej że w firmie pracuje ponad 10 tys. pracowników. Postanowili oni jednak, że będą promować w ten sposób wyjście z zakupowego szaleństwa, kierując się w stronę natury. Ich social mediowa akcja #OptOut przyciągnęła w 2015 r. 1,4 miliona ludzi i okazała się olbrzymim sukcesem, który doprowadził firmę do współpracy z Google czy Subaru (źródło).

Email na Cyber Monday – Wittchen

Black Friday w ecommerce

Black Friday, tworzy swoistą ecommerce`ową triadę ze Small Business Saturday ( to amerykańskie święto zakupów odbywające się w sobotę po Święcie Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych, podczas jednego z najbardziej ruchliwych okresów zakupowych w roku) oraz Cyber Monday.

Są to niezwykle cenne i wartościowe dni nie tylko dla ekupujących, ale równie ważne dla esprzedawców. To w tym okresie, zaraz po amerykańskim Dniu Dziękczynienia można osiągnąć niespotykane w skali roku wyniki sprzedażowe. Jednak, by optymalnie wykorzystać zakupowe święta należy do tego podejść z opracowaną, kompletną strategią.

📊

Black Friday z tej trójki handlowych świąt jest dniem najskuteczniejszym sprzedażowo. Dlatego też tak istotne będzie odpowiednie przygotowania całej infrastruktury sprzedaży. Zwielokrotniony ruch na stronie nie może stać się przeszkodą, tym bardziej że takie niedociągnięcie będzie kłaść się cieniem na całej marce.

  • 🏆 Obsługa klienta musi stać na najwyższym poziomie (co oczywiście, powinno być normą w każdy inny dzień, nie tylko podczas Black Friday!) Spodziewaj się jednak większej ilości zapytań od klientów.

  • 🗓 Warto przemyśleć o przedłużeniu Black Friday o cały weekend, są marki które decydują się na wydłużenie promocji nawet o tydzień.

  • ⛔ Należy zachować absolutną uczciwość, w sieci złe praktyki nie giną i mogą przerodzić się w broń wytoczoną przeciwko e-sklepowi. Jedną z najniebezpieczniejszych praktyk jest podnoszenie cen tuż przed dniem promocyjnym.

  • 🛍 Pomyśl o wyprzedawaniu produktów zalegających na magazynach, np. tych z kolekcji letnich.

  • 📦 Zaoferowanie dłuższego terminu zwrotu także wydaje się świetnym ukłonem w stronę ekonsumentów.
Editor’s note

Wskazówka!Wspomniany już wyżej email marketingowy to świetny sposób na wywindowanie wyników Black Friday. Subskrybenci preferują otrzymywać kody prosto do swoich skrzynek. Sposobów na zachęcenie do skorzystania z oferty właśnie Twojego esklepu jest wiele.

Poniżej znajdziesz przykład emaila od Mohito. Prosty, zwięzły komunikat informujący czytelnika, jaka promocja została przygotowana z okazji Black Friday. Ponadto, wyszczególnione zostało słowo “WSZYSTKO”, co zapewnia odbiorcę co dokładnie objęte jest rabatem. Podany kod zniżkowy sprawia, że czytelnik dodatkowo nie będzie musiał błądzić po stronie i szukać dodatkowych informacji, które będą mu potrzebne do zrealizowania zakupów z rabatem. Widoczny CTA, z określonym działaniem zaprasza czytelnika do sprawdzenia oferty.

Przykład emaila informującego o rozpoczęciu oferty specjalnej z okazji Black Friday – Mohito

Innym przykładem emaila na Black Friday, gdzie tym razem główną rolę gra forma graficzna to wiadomość od Rossmann. Minimalistyczna ilość tekstu, która skoncentrowana jest na prezentacji cen przed promocją oraz obowiązujących w trakcie oferty specjalnej. Na drodza (którą sugerują strzałki) przedstawione zostały produkty, a ostatni krok trasy kieruje do CTA.

P.S. Temat emaila przykuwa uwagę: “BLACK FRIDAY NIGDY NIE PACHNIAŁ TAK DOBRZE! 😍”

Przykład emaila z okazji Black Friday – Rossmann

Możesz przygotować także emaila pt. “przedłużamy promocję!”. Zobacz, jak zrobiła to Madama. Do odbiorców wysłała emaila przypominającego o promocji, zatytułowanego “Dla spóźnialskich”. To świetny sposób, aby przypomnieć o swojej ofercie osobom, które nie miały jeszcze okazji skorzystać z Twojej promocji, przegapiły poprzedniego emaila o ofercie, lub początkowo nie były nią zainteresowane.

Email przypominający o promocji na Black Friday – Madama

Jak zrobić skuteczną kampanię na Black Friday?

Najciekawszy (i z pewnością dla wielu najbardziej intensywny) okres sprzedażowy zbliża się wielkimi krokami. Przygotowując się do niego warto pamiętać, że większość firm będzie starało się dotrzeć do swoich odbiorców za pomocą rozmaitych kanałów marketingowych – rywalizacja o klientów będzie z pewnością bardzo zacięta.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, jak taką kampanię przygotować. Przejdźmy zatem do porad, które pomogą Ci w stworzeniu kampanii.

Wydawać by się mogło, że wystarczy przygotować promocje w sklepie internetowym i wybrać grupę promowanych produktów, by móc czerpać pełnię korzyści płynących z osławionego czarnego piątku. Jest to zdecydowanie krok niezbędny, ale dalece niewystarczający. Dlaczego?

Jeśli nikt się nie dowie o tych promocjach to ze zwielokrotnionych zysków nic nie wyjdzie. Ecommerce udostępnia szereg narzędzi, które pozwalają odpowiednio przygotować się do tego dnia.

  • 🏷 Dysponując własną bazą subskrybentów poinformuj ich o obniżkach wysyłając atrakcyjny newsletter.
  • 📢 Informuj społeczność zebraną wokół fanpage’a. Staraj się być przy tym intrygujący, wzbudzaj zainteresowanie. Komunikuj, zachęcając do wzięcia udziału w promocjach z okazji Black Friday.
  • 🤔 Dokładnie przemyśl czy dla Twojego klienta najatrakcyjniejsza będzie obniżona cena na cały asortyment, wyprzedaż jednej kategorii produktów, a może specjalny kod rabatowy, który będzie się aktywował po spełnieniu określonych warunków (np. przy zakupach za ponad 150 zł).
  • 📦 Doskonałą i bardzo skuteczną formą promocji jest oferowanie darmowej dostawy, np. przy minimalnej kwocie zamówienia. Jak wykazują badania, darmowa dostawa (lub dostawa na preferencyjnych warunkach) ma bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.
  • 👌 Z okazji tego święta świetnie sprawdzą się pop-upy, dedykowany landing page oraz powiadomienia w aplikacji.
  • 🎁 Dobrym pomysłem jest przygotowanie setów prezentowych na nadchodzące święta Bożego Narodzenia. Wykorzystaj także blog.

GetResponse Free – zestaw bezpłatnych narzędzi marketingowych, które pozwolą Ci zaprezentować firmę w Internecie i ułatwią postawienie pierwszych kroków w biznesie bez żadnych kosztów – na zawsze!

Już dziś możesz rozpocząć działania, które przyniosą efekty z okazji Black Friday.

Po pierwsze..

1. Rozbuduj bazę adresową

Wiesz już, jak ważne jest budowanie bazy adresowej. Wyobraź sobie więc, jak bardzo znaczenie bazy rośnie tuż przed najważniejszym dniem sprzedażowym w roku.

Jeśli nie jesteś zadowolony z tego, ilu masz subskrybentów (a, powiedzmy sobie szczerze, zawsze wydaje się, że jest ich za mało), jak najszybciej powinieneś zacząć rozbudowywać bazę.

A skoro ma się to odbyć jak najszybciej (chcesz przecież, aby wskaźniki Twojego email marketingu poszybowały w górę, prawda?), to przed Black Friday Twoje formularze zapisu powinny zachęcać do szybkiego działania. Albo budować napięcie. Możesz zapowiedzieć, że zbliża się coś wyjątkowego i to subskrybenci dowiedzą się o tym pierwsi. Zmień treść formularza tak, żeby podkreślić korzyści, jakie wynikną dla przyszłych klientów z tego, że dziś się zapiszą.

Możesz też przygotować banery albo landing pages – cel jest taki, żeby zaciekawić tym, co ma się wydarzyć i dać im znać, że wkrótce wyślesz im emaile z ofertami specjalnymi.

Pamiętaj jednak, że mniejsza baza, składająca się z zaangażowanych odbiorców jest milion razy więcej warta niż taka, w której są osoby ignorujące Twoje wiadomości. Zwróć na to uwagę, budując bazę. Zadbaj, żeby była wartościowa, a nie nieskończenie wielka.

A co dalej?

Może Ci się wydawać, że to szaleństwo zwalnia Cię z konieczności zadbania o projekt graficzny. Możesz myśleć, że wystarczy prosty temat, duże CTA i ogromny baner „30% rabatu” na środku. Noo… nie do końca tak jest.

Może się zdarzyć, że kiepsko zaprojektowany email ze ŚWIETNĄ ofertą przyciągnie klientów. Ale już tydzień przed Black Friday skrzynki Twoich odbiorców są zapchane ofertami, które są pewnie równie atrakcyjne, jak Twoja.

Dlatego w tym okresie musisz się wyróżnić. Oto jak to zrobić.

2. Skoncentruj się na sprzedaży

Wszystkie elementy wiadomości email przygotowanej na Black Friday powinny zachęcać do zrobienia zakupów. Już w temacie wiadomości poinformuj wyraźnie swoich odbiorców o promocji, którą oferujesz. Wykorzystaj też preheader, aby dodatkowo zachęcić do otwarcia wiadomości email. W części above the fold, czyli na samej górze wiadomości (tej, którą zobaczą odbiorcy zaraz po jej otwarciu, jeszcze przed przescrollowaniem treści w dół) umieść grafikę zwracającą uwagę na wyjątkowe rabaty, ciekawe promocje oraz czekające na subskrybenta atrakcje. W tej części koniecznie musi się też znaleźć call-to-action (CTA) – czyli wezwanie do działania, np. w postaci przycisku “ZOBACZ”, “ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ” itp.

Email od Lidl

3. Przygotuj zwięzłe komunikaty 

Postaw na krótkie i zwięzłe teksty. Nie ukrywajmy, odbiorca nie ma czasu na czytanie, kiedy w tej samej chwili tysiące innych wiadomości wpadają mu do skrzynki, strony internetowe krzyczą o promocjach, telefon pokazuje co rusz nowe powiadomienia z aplikacji oraz informacje o przychodzących SMS’ach – masz mało czasu, a dokładniej… kilka sekund. 

Prosta zasada brzmi – nie przesadzić. Kilka wersów o ekscytującej treści wystarczy. Jeśli planujesz użyć kilku CTA, sprawdź, czy wszystkie rzeczywiście są potrzebne i widoczne oraz czy nie będą za bardzo krzykliwe, kiedy je umieścisz obok siebie. 

CTA

CTA – jak skutecznie wezwać do działania?

Dowiedz się, czym jest call to action, jak skutecznie wzywać do działania w newsletterach i na stronach oraz w jaki sposób maksymalizować efekty swoich kampanii.

przeczytaj artykuł

W wiadomościach, które planujesz wysłać na długo przed Black Friday, daj klientom znać, jakich ofert mogą się spodziewać. Tylko uważaj! Uchyl rąbka tajemnicy, ale nie psuj zabawy i nie zdradzaj od razu wszystkich szczegółów.

Kiedy przyjdzie czas na emaile bardziej sprzedażowe i nawołujące do kupna, wspomnij do kiedy obowiązuje rabat, żeby zachęcić odbiorców do szybkiego działania. Jeśli zaznaczysz, że oferta wygasa w Cyber Poniedziałek, albo że można z niej skorzystać tylko do 26 listopada, skuteczniej zmotywujesz klientów do złożenia zamówienia.

4. Dokładnie przemyśl temat i preheader

Twoi odbiorcy z pewnością otrzymają wiele podobnych emaili z okazji tego święta. Sprawdź w swojej skrzynce emaile z zeszłego roku i przyjrzyj się tematom wiadomości. Sprawdź, czego brakuje i wyróżnij się ze swoim tematem i preheaderem. Pamiętaj, że odbiorcy nie będą czytać ściany tekstu – interesuje ich Twoja oferta i to, co masz do zaproponowania. Nie zapomnij o dodaniu emotikonek! To wyróżni Twoją wiadomość w zatłoczonych skrzynkach odbiorczych Twoich subskrybentów – tym bardziej, że z pewnością dostaną oni również masę innych wiadomości email z okazji Black Friday czy Cyber Monday.

W temacie emaila z okazji Black Friday możesz zastosować słowa kluczowe, jak “darmowy” czy „rabat”, użyć liczb (np. 80%), albo wykorzystać atmosferę wyczekiwania, jakiej ulegli klienci.

Możesz przypomnieć, kiedy zacznie się wyprzedaż, np.: „Promocja z okazji Black Friday już jutro!” albo „Wyprzedaże czas start!”. A jeśli zwracasz się do klientów, którzy wcześniej kupili Twoje produkty i wiedzą o Twoich super-ofertach, napisz: „Nie zapomnij o tegorocznej promocji”.

Zredaguj chwytliwy temat nawiązujący do Twojej marki.

5. Wykorzystaj elementy graficzne

Jak już wspomniano, w tym gorącym okresie sprzedażowym wszyscy otrzymują większą liczbę emaili. Wykorzystaj gify, animacje oraz video, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zrobić większe wrażenie na odbiorcy. GIF przyciąga uwagę, a jeśli pokażesz w nim, jak rozpakowujesz produkt, podgrzejesz atmosferę ekscytacji i oczekiwania. Pamiętaj tylko, aby nie przedobrzyć – zbyt duża ilość grafik w stosunku do tekstu może być przyczyną wylądowania Twojej wiadomości w folderze ze spamem.

Popularnym motywem kampanii na Black Friday jest czerń, co rozumie się samo przez się. Weź jednak po uwagę cały projekt i kolorystykę – niech będą spójne z identyfikacją Twojej marki.

Jeśli nie wiesz, jak zacząć, możesz do przygotowania emaili na Black Friday użyć szablonów, dostępnych w koncie GetResponse.

Szablon emaila dostępny w koncie GetResponse

6. Zwróć uwagę na najlepsze okazje

Przygotuj listę produktów, na które chciałbyś zwrócić szczególną uwagę (np. cieszących się największą popularnością lub na które udzieliłeś największego rabatu). Zaprezentuj wybrane produkty – najlepiej w zestawieniu z ceną sprzed promocji i rekomendacjami klientów.

7. Nie oszukuj klientów

Tworząc ofertę promocyjną, pamiętaj też o ważnej rzeczy – nie podwyższaj cen produktów na kilka dni przed wyprzedażami, aby “magicznie” zmniejszyć je do poprzednich poziomów z okazji Black Friday czy Cyber Monday, tworząc wrażenie promocji. To niestety stosowana praktyka w niektórych polskich sklepach – a przecież ludzie są spostrzegawczy i bardzo szybko wychwycą tego typu działania. Mało tego – najprawdopodobniej podzielą się swoim odkryciem ze znajomymi albo opublikują te rewelacje w swoich mediach społecznościowych, co z pewnością skończy się szeregiem udostępnień. W rezultacie ucierpi na tym reputacja Twojej marki. Czy warto dla tych kilku złotych więcej narażać się na krytykę i odpływ klientów? Pamiętaj – Internet nie zapomina!

8. Wykorzystaj marketing automation

Zaoszczędź swój czas i zwiększ konwersję, dzięki kampaniom marketing automation.

  1. Wyślij pierwszą wiadomość email kilka dni wcześniej i poinformuj swoich odbiorców o zbliżających się promocjach;
  2. Kolejną wiadomość wyślij tuż przed czarnym piątkiem;
  3. W Black Friday wyślij wiadomość przypominającą, że do końca promocji zostało już tylko kilka godzin (jeżeli oczywiście planujesz zakończyć ją w ten sam dzień, a nie np. przedłużyć promocje do niedzieli 27 listopada).

Nieco strategii

Niektórzy zalecają zacząć wysyłkę tydzień przed albo w ostatniej chwili, w Black Friday. Którąkolwiek opcję wybierzesz, dobrze jest opracować strategię i przygotować zawczasu cykle automation.

Najpierw podziel bazę odbiorców na tyle grup, ile potrzebujesz. Następnie możesz odpowiednio spersonalizować wiadomości i oferty.

Zaangażuj na nowo tych, którzy przestali okazywać zainteresowanie i odnów relację z nimi.

Możesz też nadawać kontaktom punkty scoringowe, żeby przekazywać im różne oferty w zależności od ich zaangażowania.

Dodatkowo, jeżeli chcesz wysłać serię wiadomości z różnymi produktami i rabatami, nie zapomnij otagować osób, które już skorzystały z oferty, żeby nie nękać ich emailami. Zamiast tego, wyślij im email z podziękowaniem.

Jeśli wszystko dobrze pójdzie i odbiorca złoży zamówienie, nie zapomnij mu podziękować i poproś, żeby podzielił się opinią na temat obsługi albo zachęć do wypełnienia ankiety satysfakcji klienta.

7 cykli marketing automation dla Twoich kampanii świątecznych

Masz zamiar prowadzić kampanie marketingowe w okolicach Black Friday, Cyber Monday lub Świąt Bożego Narodzenia? Pobierz ten poradnik i sprzedawaj więcej dzięki zautomatyzowanym kampaniom emailowym. Stworzyliśmy dla Ciebie 7 cykli automation, które zaoszczędzą Twój czas i zwiększą konwersje w najgorętszych okresach sprzedażowych całego roku.

pobierz

9. Odzyskuj porzucone koszyki

Black Friday i Cyber Monday nie tylko charakteryzują się tym, że sklepy notują niebotyczne skoki sprzedaży, ale także niezwykle wzmożony ruch. Użytkownicy pozostawiają po sobie ślady obecności i te obecności zdecydowanie warto wykorzystać, jeśli potencjalni klienci pozostali jedynie odwiedzającymi. Przygotuj wiadomości do klientów, którzy porzucili koszyk, żeby zachęcić ich do powrotu i dokończenia zamówienia. Zaoferuj wsparcie i sprawdź, czy dokonali zakupu. Jeśli nie, możesz wysłać im kolejne przypomnienie z ofertą specjalną, np. opcją darmowej dostawy. Dopasuj oferty w oparciu o dane subskrybentów i wykorzystaj przypomnienia o porzuconych koszykach i serie automatycznych emaili, żeby zachęcić klientów do sfinalizowania transakcji.

15 sposobów na odzyskanie klienta 🛒

Porzucony koszyk to jeden z najczęstszych problemów, z którymi borykają się sklepy ecommerce. Poznaj 15 sposobów na odzyskanie klienta oraz cenne wskazówki, które podpowiedzą Ci jak przygotować email dotyczący porzuconego koszyka!

Download guide

Warto też aktywizować stałych klientów podczas trwających ecommerce`owych dni poprzez wysyłkę mailingu informującego o trwających promocjach. Może też się zdarzyć, że jakiegoś poszukiwanego produktu zabraknie. Wówczas warto dać klientom szansę na zapisanie się na listę oczekujących z możliwością utrzymania rabatu. Dobrym i sprawdzonym pomysłem jest wysyłanie spersonalizowanych rabatów klientom, którzy właśnie porzucili swój koszyk.

10. Stosuj remarketing

A gdyby tak przypomnieć o ofercie tym, którzy porzucili koszyk, kiedy przeglądają Facebooka lub Instagrama? Przecież można! Zaprojektuj i opublikuj kampanię retargetującą na Facebooku. Przeciętny Polak spędza 7 godzin i 4 minuty tygodniowo przeglądając media społecznościowe – szansa, że wyświetli mu się akurat Twoja reklama, jest więc naprawdę duża. 

11. Przygotuj kampanię SMS

SMS marketing świetnie angażuje odbiorców. Informuj ich o dedykowanych ofertach na Black Friday i Cyber Monday za pomocą specjalnie przygotowanych pod tę okazję kampanii SMS. Przygotuj automatyczne wysyłki SMS na podstawie wybranych warunków, zachowania użytkowników czy danych o kontaktach. 

12. Nie bój się eksperymentować 

Ze względu na zwiększoną ilość kampanii marketingowych w tym okresie, warto spróbować niestandardowych rozwiązań. Przygotuj nietuzinkową ofertę i zaprojektuj szablon wiadomości specjalnie na tę okazję. 

13. Zadbaj o wydajność serwerów 

Jeśli Twoja strona przestanie działać w momencie, gdy setki klientów zaczną klikać przycisk „Kup teraz”, stracisz ich nie tylko w Black Friday, ale na dobre!

14. Zapewnij zapas produktów w magazynie  

Lepiej przeszacować niż niedoszacować i zostawić klientów z pustymi rękami. 

15. Stwórz kalendarz promocji 

Możesz też przedłużyć wyprzedaż do Cyber Poniedziałku. To kolejna okazja do świętowania dla sklepów internetowych. 

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse S.A. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić