Czarny piątek – Black Friday na polskim rynku
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

Czarny piątek – Black Friday na polskim rynku

W tym roku mogliśmy zaobserwować rekordową liczbę profesjonalnych kampanii email marketingowych z okazji Black Friday.

 

Rosnące zaangażowanie marek w tym okresie oznacza, że czarny piątek zagościł już w kalendarzach marketerów i stał się kolejną okazją do sprzedaży na polskim rynku.

 

Czym jest Black Friday?

Tradycja czarnego piątku przywędrowała do nas z Ameryki. W USA Black Friday ma miejsce tuż po Dniu Dziękczynienia, czyli w czwarty czwartek listopada. W tym okresie większość firm udziela przeróżnych rabatów i promocji na swoje produkty, aby zachęcić klientów do zakupów. Ten dzień rozpoczyna również świąteczny sezon zakupowy.

 

Black Friday na świecie

 

Black Friday w USA

Black Friday jest tradycyjnie jednym z najlepszych dni handlowych w roku. Według danych National Retail Federation, w ubiegłym roku w okresie Black Friday wygenerowano 50,9 miliardów dolarów.

 

Black Friday w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii Black Friday pojawił się dopiero w 2010 roku za sprawą firmy Amazon, która kierowała oferty promocyjne za pośrednictwem serwisu amazon.co.uk. oraz sieci sprzedaży Asda.

Pomimo swej krótkiej historii, w 2014 roku Black Friday stał się najlepszym dniem sprzedażowym na wyspach. Liczba zamówień złożonych w samym serwisie Amazon wyniosła aż 5,5 milionów funtów. Specjaliści przewidują, że w tym roku padnie kolejny rekord sprzedaży w całym kraju, na poziomie 1,07 miliarda funtów.

 

Black Friday w Polsce

W Polsce tradycja czarnego piątku dopiero nabiera popularności, wszystko wskazuje jednak na to, że 2015 r. będzie rokiem przełomowym. Liczba firm prowadzących profesjonalne kampanie email marketingowe z tej okazji, świadczy o tym, że czarny piątek zagościł już na dobre w świadomości polskich email marketerów.

 

Trendy w polskich kampaniach email marketingowych

Wzięliśmy pod lupę tegoroczne kampanie email marketingowe na polskim rynku, aby wyłonić dominujące trendy. Oto nasze spostrzeżenia:

 

Przedłużony okres promocji

Wiele firm nie ogranicza się wyłącznie do jednego dnia promocji. Bardzo często z oferty promocyjnej możemy skorzystać do końca weekendu. Niektóre firmy przedłużają promocje nawet do końca grudnia.

5_10_15

Zdj. 1. Fragment emaila od firmy 5.10.15. Promocje z okazji Black Friday trwają 5 dni.

 

Atrakcyjne rabaty i oferty specjalne

Wysokie rabaty to najbardziej charakterystyczna cecha Black Friday. Czarny piątek coraz częściej oferuje równie atrakcyjne okazje, jak firmy za oceanem.

 

znak

Zdj. 2. Fragment emaila od firmy Znak. Rabat na wybrane produkty sięga nawet 80%.

 

Darmowa dostawa

Jak wykazują badania, darmowa dostawa (lub dostawa na preferencyjnych warunkach) ma bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. W polskich kampaniach email marketingowych darmowa dostawa jest coraz częściej przedstawiana jako wyraźna korzyść dla klienta.

endo

Zdj. 3. Fragment wiadomości od firmy Endo z informacją o dostawie na preferencyjnych warunkach

 

Alternatywne oferty

Nie każda polska firma decyduje się na wzięcie udziału w Black Friday. Nie znaczy to jednak, że tego dnia nie wysyłają żadnych ofert. Do najbardziej popularnych należą Mikołajki oraz Andrzejki.

Pat_Rub

Zdj. 4. Fragment emaila od firmy Pat&Rub. Zamiast czarnego piątku, promocja dotyczy Mikołajek.

 

Andrzejki

Zdj. 5. Fragment wiadomości od firmy Tommy Cafe z andrzejkową promocją

 

O czym powinieneś pamiętać przygotowując kampanię z okazji czarnego piątku

Co prawda kolejny czarny piątek dopiero za rok… Ale przygotowując się do następnego Black Friday warto pamiętać, że większość firm będzie starało się dotrzeć do swoich odbiorców za pomocą rozmaitych kanałów marketingowych – konkurencja będzie zawzięta. Poniższe wskazówki pozwolą Ci na zwiększenie skuteczności działań i zwrócenie uwagi odbiorcy.

 

  • Skoncentruj się na sprzedaży

Wszystkie elementy szablonu powinny zachęcać do zrobienia zakupów. Poinformuj swoich odbiorców o promocji w temacie wiadomości. Wykorzystaj preheader, aby dodatkowo zachęcić do otwarcia emaila. W sekcji header umieść grafikę zwracającą uwagę na wyjątkowe rabaty, ciekawe promocje oraz czekające na subskrybenta atrakcje.

 

  • Wykorzystaj elementy graficzne

W okresie czarnego piątku wszyscy otrzymują większą liczbę emaili. Wykorzystaj gify, animacje oraz video, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zrobić większe wrażenie na odbiorcy.

 

  • Zwróć uwagę na najlepsze okazje

Przygotuj listę produktów, na które chciałbyś zwrócić szczególną uwagę (np. cieszących się największą popularnością lub na które udzieliłeś największego rabatu). Zaprezentuj wybrane produkty w szablonie wiadomości – najlepiej w zestawieniu z ceną  sprzed promocji.

 

  • Nie bój się eksperymentować

Ze względu na zwiększoną ilość kampanii marketingowych w tym okresie, warto spróbować rozwiązań niestandardowych. Przygotuj nietuzinkową ofertę i zaprojektuj szablon wiadomości specjalnie na tę okazję.

 

flipo_pl

Zdj. 6. Fragment szablonu wiadomości od firmy Flipo.pl

 

  • Zaplanuj cykl wiadomości

Jeżeli wyślesz pojedynczą wiadomość w czarny piątek, istnieje ryzyko, że zginie pośród pozostałych emaili i nie zostanie zauważona. Stwórz cykl wiadomości, które zwiększą widoczność Twojej kampanii:

 

  • wyślij pierwszy email kilka dni wcześniej i poinformuj swoich odbiorców o zbliżających się promocjach;
  • kolejną wiadomość wyślij tuż przed czarnym piątkiem;
  • w czarny piątek wyślij wiadomość przypominającą, że do końca promocji zostało już tylko kilka godzin.

 

Czy Twoja firma przeprowadziła w tym roku kampanię email marketingową z okazji Black Friday? Napisz, które działania okazały się najbardziej skuteczne.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić