BAZA WIEDZY GETRESPONSE Wypróbuj za darmo
Zapisz się

do naszego newslettera aby uzyskać dostęp do materiałów i otrzymywać powiadomienia emailowe

Jak stworzyć listę mailingową i zdobyć pierwszych 50 subskrybentów

Celem tego poradnika jest pomóc Ci zaplanować budowę bazy mailingowej i w pełni wykorzystać możliwości online marketingu. Przeznaczony jest dla każdego, kto chce prowadzić skuteczne kampanie marketingowe online.

Lista mailingowa – Twój cenny zasób

Lista kontaktów jest trzonem online marketingu. Wyniki kampanii w Internecie w dużej mierze zależą od jakości Twoich list mailingowych.

Twoja lista to miejsce, gdzie przechowywane są kontakty i podstawowy „schowek” na wszystkie treści, które tworzysz w koncie. Dlatego, aby odnieść sukces, musisz zbudować solidne podstawy, tworząc listę kontaktów we właściwy sposób.

Twórz listy kontaktów, aby dopasować treści

Rekomendujemy tworzenie osobnych list dla kontaktów o różnych potrzebach lub preferencjach. Wykorzystaj listy do przechowywania kontaktów o podobnych cechach i wysyłać im dopasowaną komunikację.

Porównaj te dwa przykłady:

  1. Jedna lista dla kontaktów, które wyraziły zgodę na otrzymywanie komunikacji marketingowej
  2. Kilka list dla różnych grup kontaktów:
    • potencjalni klienci,
    • jednorazowi klienci,
    • stali klienci.

Teraz wyobraź sobie, że planujesz spersonalizowaną komunikację email marketingową. Która opcja przyniesie lepsze wyniki? Którą byś wybrał?

Domyślam się, że tę drugą. I to właśnie czyni Cię profesjonalistą!

Twórz wiele list kontaktów, ponieważ:

  • Możesz dotrzeć do właściwych ludzi z odpowiednim przekazem (personalizacja)
  • Łatwiej zaplanować odpowiednie treści
  • Możesz śledzić aktywność kontaktów i optymalizować komunikację
  • Im bardziej dopasowana komunikacja, tym większy wpływ na biznes

Zanim stworzysz listę kontaktów, odpowiedz na te pytania:

1. Jaki jest cel (biznesowy) tej listy?

np.

  • zaproszenie ludzi z całego miasta do Twojego sklepu stacjonarnego
  • sprzedaż uzupełniających produktów
  • przeprowadzenie promocji letniej
  • pomiar satysfakcji klienta

2. Jakie informacje dostarczysz osobom znajdującym się na liście?

np.

  • wytłumaczysz zalety produktów i usług
  • zaprezentujesz sklep stacjonarny, przedstawisz pracowników, poinformujesz o dostępnych produktach
  • pokażesz rekomendacje dodatkowych produktów
  • zbierzesz feedback za pomocą ankiet

3. Kim są ludzie na liście?

Poznaj dobrze grupę docelową i dopasuj komunikację do jej potrzeb i preferencji. Pomyśl o strukturze, tekstach i projekcie graficznym, aby odbiorcy wiedzieli, dlaczego wysyłasz im wiadomości i co mają z nimi zrobić.

WSKAZÓWKA

Stwórz listę kontaktów jak profesjonalista

Udokumentuj listę. Trzymaj kluczowe informacje w miejscu dostępnym dla innych członków zespołu. Pomoże Ci to:

  • lepiej zaplanować cykle komunikacji
  • zautomatyzować procesy, np. przenoszenie kontaktów między listami w oparciu o ich aktywność w emailach, na landing pages i webinarach.
  • powiadamiać na bieżąco zespoł o nowoutworzonych listach
  • poprawić komunikację w zespole i usprawnić projekty.

4. Jakie wymagania prawne musisz spełnić?

Na całym świecie istnieje wiele regulacji prawnych, np. Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) w Unii Europejskiej czy California Consumer Privacy Act (CCPA) w Stanach Zjednoczonych. Upewnij się, że działasz zgodnie z przepisami, które dotyczą Twoich kontaktów.

Zarządzanie listą kontaktów

Zagadnienia techniczne

Każda lista stworzona w GetResponse ma indywidualne ustawienia, które mogą mieć wpływ na inne funkcje platformy. Lista ma specjalny token, który można wykorzystać do jej integracji z innymi serwisami przez API.

Automatycznie tworzymy jedną listę domyślną w każdym koncie. Możesz usunąć każdą listę poza domyślną. Mozesz przenieść status listy domyślnej na inną listę. Pamiętaj, że usunięcie listy powoduje usunięcie wszystkich treści w niej przechowywanych lub z nią połączonych.

W każdej chwili możesz zmienić ustawienia listy.

WSKAZÓWKA

Wybierz odpowiednią nazwę dla listy

Każda lista, jaką tworzysz, musi mieć unikalną nazwę. Oznacza to, że nie możesz użyć takiej samej nazwy dwa razy oraz że lista o takiej nazwie nie może istnieć w innym koncie GetResponse. Dlatego sugerujemy personalizację listy przez dodanie przedrostka do jej nazwy, np.:

[Nazwa firmy]_potencjalni_klienci
 [Nazwa firmy]_klienci

Kontakty – ludzie, z którymi robisz interesy

Ostrożnie wybieraj kontakty

Dodawanie kontaktów to jedna z podstawowych czynności w Twoim koncie.

Kontakty to ludzie, do których możesz wysyłać wiadomości. Naturalnie rzecz biorąc, to powinna być Twoja grupa docelowa – osoby, które mogą stać się Twoimi klientami. Oznacza to, że muszą wyrazić zgodę na to, co masz do zaoferowania. Nie ma sensu wysyłać wiadomości osobom, które nie są zainteresowane Twoją ofertą – i tym samym, najprawdopodobniej nie skonwertują.

Wymagaj dodatkowych informacji

Jeśli chcesz, aby Twoja lista była źródłem dochodu, musisz zbudować ją wśród osób, które wyraziły zainteresowanie Twoją marką. Osoby, które zapisały się przez formularz, możesz poprosić o dodatkowe potwierdzenie za pomocą kliknięcia linku w wiadomości potwierdzającej. Subskrypcja z potwierdzeniem pomaga zachować wysoką jakość bazy kontaktów.

Zapis bez potwierdzenia (single opt-in)

Proces składający się z jednego kroku. Wymaga podania w formularzu adresu email, który od razu zapisywany jest na liście kontaktów.

Zapis z potwierdzeniem (double opt-in)

Proces składający się z dwóch kroków. Po podaniu w formularzu adresu email, subskrybent otrzymuje wiadomość potwierdzającą, zawierającą link do potwierdzenia, że chce zostać dodany do bazy.

Wymagane potwierdzenie możesz dodać w ustawieniach listy.

Zagadnienia techniczne

Rozróżniamy dwa typy kontaktów: aktywne (dodawane ręcznie, zaimportowane
i potwierdzone) oraz nieaktywne (usunięte ręcznie, niepotwierdzone, zwrócone lub wypisane). W kontach próbnych zliczamy oba typy kontaktów.

W kontach płatnych, liczymy tylko kontakty aktywne.

Dla celów RODO, kontakty usunięte i zwrócone przechowujemy tylko przez 60 dni. Kontakty niepotwierdzone mają 32 dni na kliknięcie w link potwierdzający subskrypcję.

Poznaj odbiorców, dodając pola dodatkowe i tagi

Dodaj informacje na temat kontaktów, korzystając z pól dodatkowych i tagów. Im więcej wiesz na temat osób, które znajdują się na Twojej liście, tym bardziej dopasowaną komunikację możesz im wysyłać, uzyskując lepsze wyniki z kampanii.

Możesz zbierać i przechowywać dodatkowe informacje na temat kontaktów, co pozwoli Ci posegmentować bazę na grupy osób, które dzielą podobne cechy, np.:

  • płeć
  • język
  • ulubiony serial
  • marka samochodu
  • preferowana data spotkania
  • itp.

Jaka jest różnica?

Pola dodatkoweTagi
Pola dodatkowe pozwalają zbierać i przechowywać istotne informacje o Twoich kontaktach, takie jak numer telefonu, adres, ważne daty lub preferencje.Tagowanie pozwala Ci na dodanie etykietki do każdego kontaktu w bazie. Tagi możesz wykorzystywać do analizy poszczególnych klientów i śledzenia ich aktywności, np. aktywny, nieaktywny, zaangażowany, niezaangażowany.

Możesz poprosić odbiorców o informacje w procesie subskrypcji, dodając odpowiednie pola w formularzu, lub poproś o informacje później poprzez email, ankiety, social media lub czat z obsługą klienta.

Świetnym sposobem na zbieranie cennych informacji na temat Twoich kontaktów może być quiz.

Pamiętaj

Jeśli chcesz przenieść lub skopiować kontakt z polami dodatkowymi, zostaną one również przeniesione lub skopiowane.

Segmenty są zbudowane na podstawie kryteriów, które określisz. Konkretne grupy odbiorców pozwolą Ci na wysyłanie właściwych treści do właściwych osób we właściwym czasie.

Segmenty oparte na źródle subskrypcji.

Segmenty możesz wykorzystywać z newsletterami i marketing automation. Wszystkie segmenty są dynamiczne, więc dostosują się automatycznie do osób, które spełniają określone kryteria. Oznacza to, że nie musisz tworzyć segmentów od nowa, aby dodać do nich nowe kontakty.

WSKAZÓWKA

Jeśli Twoje aktywne konto nie ma żadnych zaległości ani nie przechodzi weryfikacji, możesz wyeksportować kontakty do pliku xls, csv lub xml. To przydatna funkcja, jeśli chcesz mieć kopię dodatkową swoich kontaktów. Zawsze możesz poprosić nasz zespół obsługi klienta o taką kopię – przygotujemy ją bezpłatnie.

Budowa listy mailingowej – dodawanie kontaktów

Pozwalamy na dodawanie kontaktów ręcznie, przez import lub integracje API. Menu kontaktów jest również miejscem, gdzie możesz segmentować bazę, sprawdzać statystyki mailingów i importów, tworzyć pola dodatkowe, wyczyścić bazę, itp.

RęcznieImportIntegracje API
Dodawanie kontaktów ręcznie z informacjami o nich jest przydatne, jeśli chcesz zostać własnym subskrybentem i przetestować mailingi, jeśli potrzebujesz lub wolisz dodawać kontakty samodzielnie lub jeśli okazjonalnie otrzymujesz prośby od fanów w social media o dołączenie do sekretnej grupy mailingowejJeśli chcesz dodać większą grupę ludzi na raz lub już masz
bazę klientów, którą chcesz dodać do konta, zdecydowanie lepiej jest importować plik. To szybsze rozwiązanie, a nasz pupil weryfikujący – Hydra – uwierzytelni
kontakty, które chcesz dodać. W menu kontaktów jest również miejsce, gdzie możesz sprawdzić statystyki importów.
Jeśli chcesz dodać kontakty automatycznie z innych platform, np. ecommerce lub CRM, najlepiej skorzystać z integracji API.
 

Higiena bazy mailingowej – usuwanie nieaktywnych kontaktów

Zauważyłeś, że ktoś nie otwiera już Twoich emaili? Nie ma sensu trzymać takiej osoby w bazie, jeśli nie jest zainteresowana Twoimi treściami. Usuwanie nieaktywnych kontaktów jest konieczne do utrzymania listy kontaktów wysokiej jakości.

Możesz zrobić dwie rzeczy, które pomogą Ci utrzymać jakość listy i zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Taka lista przyniesie Ci wyższe współczynniki kliknięć i otwarć.

Usuwanie

Usuwanie daje możliwość kasowania adresu email z przynajmniej jednej wybranej listy.

Blokowanie

Blokowanie sprawia, że konkretne adresy email lub adresy przypisane do określonej domeny nie będą mogły się zapisać na Twoje istniejące listy lub te, które dopiero stworzysz. Ta opcja pozwala Ci także uniemożliwiać ponowny zapis na listę.

Możesz zablokować pojedyncze adresy lub całe domeny. Opcja ta nie usuwa adresów z bazy.

Możesz stworzyć własną listę zablokowanych:

  • jeśli nie chcesz, aby konkretne osoby otrzymywały emaile od Ciebie
  • jeśli chcesz, aby ktoś nie mógł zapisać się do Twojej bazy.

WSKAZÓWKA

Higiena listy pozwala na usuwanie kontaktów hurtowo (na przykład z listy, którą wcześniej wyeksportowałeś) lub tworzyć reguły usuwania kontaktów (jeśli ktoś nie jest już na liście X, usuń go również z listy Y). Dzięki temu łatwiej usuniesz adresy z bazy.

Wykorzystaj listy wykluczeń – wysyłaj tylko istotne informacje

Listy wykluczeń pozwalają na wyłączenie konkretnych kontaktów z konkretnej wysyłki, nawet jeśli znajdują się na liście, do której będziesz ją realizować. Opcja ta nie usuwa adresów z bazy.

Zadanie dla Ciebie: stwórz listę i pozyskaj 50 subskrybentów, korzystając z lejka

Teraz czas na praktykę. Oto jak krok po kroku stworzyć listę i wykorzystać lejek konwersji, aby pozyskać pierwszych subskrybentów. Zapytasz: „Czemu 50?” Ponieważ 50 wydaje się być granicą email marketingową. Jeśli jesteś w stanie szybko przekonać 50 osób do zapisu do bazy, prawdopodobnie Twoja oferta jest dobra. A jeśli nauczysz się, jak rozwinąć listę do 50 kontaktów, możesz zastosować te same zasady do pozyskiwania kolejnych 5000.

1. Zaloguj się do konta GetResponse

2. Stwórz listę

3. Stwórz lejek do budowy listy

• Wybierz lejek konwersji

• Wybierz lead magnet

• Stwórz stronę zapisu i standardowy lejek

• Nie musisz zaczynać od zera, wybierz jeden z dostępnych szablonów

Każdy szablon ma exit pop-up z formularzem.

• Kiedy strona jest gotowa, możesz tworzyć reklamy social media

• Stwórz email powitalny z wykorzystaniem jednego z dostępnych szablonów

4. I gotowe! Pozyskaj pierwszych 50 subskrybentów

Powodzenia!

Uzyskaj DARMOWY, nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów,
które możesz w każdej chwili przeczytać online lub pobrać w formie pliku PDF

  • Strony: 13
  • Rozdziały: 5
  • Minut lektury: 11
Dołącz do Programu Certyfikacyjnego
Bądź na bieżąco z najnowszymi materiałami i webinarami. Zapisz się na nasz newsletter!