już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Lista mailingowa – 12 porad, jak skutecznie nią zarządzać, aby zwiększyć zaangażowanie

24 min
Zaktualizowano:

W digital marketingu panuje tendencja mierzenia wyników na podstawie liczby naszych odbiorców.

Skupiamy się na tym, jak duża jest nasza lista mailingowa, ilu obserwujących przyciągamy i ile osób subskrybuje nasz kanał, zupełnie zapominając o badaniu zaangażowania odbiorców. A terminy takie jak zarządzanie listą mailingową nie są nam znane.

Innymi słowy, nasze działania są zwykle mierzone na podstawie wzrostu, a nie na podstawie spadku zaangażowania subskrybentów lub przechowywania dużej ilości nieaktywnych danych i traktowania ich jako zaangażowanych kontaktów. Niestety, właśnie takie zachowanie i brak mierzenia innych wskaźników może wygenerować w przyszłości spore problemy.

Zwłaszcza w email marketingu, niski wskaźnik zaangażowania jest niekorzystny nie tylko ze względu na to, że nie wykorzystujesz pełnego potencjału Twojej publiczności. Niski wskaźnik powinien „uruchomić czerwoną lampkę”, ponieważ wpływa na Twoją dostarczalność, czyli ogólną zdolność dotarcia do skrzynek Twoich klientów i osiągnięcia założonych przychodów.

Jakość listy > liczebność listy

Oczywiście, niemożliwe jest utrzymanie zaangażowania wszystkich poprzez to, co robisz i przekazujesz. Właśnie dlatego Twoja strategia email marketingowa powinna zawierać wytyczne, co zrobić z osobami, które np. nie wykazują zaangażowania w Twojej komunikacji emailowej.

Tu z pomocą przychodzi zarządzanie listą mailingową, które polega na poprawnym zbieraniu danych osobowych użytkowników, tworzeniu solidnej listy oraz pilnowaniu, aby Twoje kampanie emailowe nie trafiały do spamu, lub co gorsze, były blokowane.

W tym artykule pomożemy Ci ustanowić te wytyczne. Podzielimy się 12 najlepszymi praktykami zarządzania listą mailingową, które pomogą Ci utrzymać zaangażowanych odbiorców i czystą bazę danych. Pokażemy również, jak możesz wdrożyć wszystkie te wskazówki za pomocą platformy GetResponse.

Zanim jednak zaczniesz zarządzać swoimi kontaktami, dowiedz się, jak prawidłowo budować listę mailingową.

Czym właściwie jest zarządzanie listą mailingową?

Zarządzanie listą mailingową to strategia pozwalająca na utrzymanie porządku na Twojej liście subskrybentów.

Zawiera się w tym wszystko, począwszy od aktualizowania, tagowania i segmentacji odbiorców na Twojej liście kontaktów, do usuwania duplikatów, osób wypisanych z listy i tych, które nie wykazują zaangażowania.

Ten proces pozwala Ci na wysyłanie lepiej ukierunkowanych kampanii emailowych, co jest niezbędną częścią efektywnego email marketingu.

Korzyści z odpowiedniego zarządzania listą mailingową

Zarządzanie listą mailingową jest nie tylko dobrą praktyką, to przede wszystkim strategia, która pozwala Ci wysunąć się na prowadzenie i przynieść wysoki zwrot z inwestycji.

Co możesz osiągnąć poprzez zarządzanie swoimi kontaktami:

  • lepiej zrozumiesz swoich odbiorców, a zwłaszcza kluczowe segmenty, które przynoszą Ci największe zyski,
  • zdobędziesz dane niezbędne do tworzenia spersonalizowanych wiadomości, dzięki którym wygenerujesz większe zyski ze swoich kampanii,
  • podniesiesz wskaźnik dostarczalności, czyli trafiania do skrzynek odbiorczych Twoich kontaktów – bo spam filtrowany jest w dużej mierze na podstawie zaangażowania użytkownika,
  • zbudujesz listę wysokiej jakości, pozbawioną niechcianych adresów, takich jak pułapki spamowe (tzw. spam trapy), niezaangażowane kontakty czy fałszywe adresy email,
  • zmniejszysz koszty, bo większość dostawców oprogramowania do email marketingu rozlicza Cię na podstawie wielkości Twojej listy lub ilości wysyłanych wiadomości.

Teraz, gdy już rozumiesz, czym jest zarządzanie listą mailingową i jak cenną jest umiejętnością, przejdźmy do najlepszych praktyk, które możesz wdrożyć.

Narzędzie do budowy listy mailingowej GetResponse oferuje wszystko, czego potrzebujesz, aby skutecznie rozwijać i zarządzać swoimi listami kontaktów. Dzięki niemu stworzysz formularze zapisu, skorzystasz z zaawansowanego tagowania i segmentacji oraz będziesz zarządzać zgodami.

Najlepsze praktyki zarządzania listą mailingową lub kontaktową

Przed Tobą lista 12 najlepszych praktyk, dzięki którym usprawnisz zarządzanie Twoją listą mailingową.

1. Upewnij się, że Twoje formularze zapisu są poprawnie wykonane

Prawdopodobnie masz już bazę emailową, ale warto zacząć od wierzchołka lejka i upewnić się, że Twoje formularze zapisu są wykonane zgodnie z najlepszymi praktykami.

Poza zadbaniem o to, aby Twoje formularze zapisu były bezpieczne i dodawały nowe kontakty do Twojej bazy w czasie rzeczywistym, warto również od razu uzyskać od osoby zapisującej się przez formularz zgodę na komunikację.

Dzięki temu zaoszczędzisz czas i nie będziesz musiał odsiewać subskrybentów, którzy nie są zainteresowani Twoją ofertą lub nigdy nie chcieli dołączyć do Twojej listy.

Ogólne zasady przygotowywania formularzy zapisu:

  • Bądź konkretny i otwarcie poinformuj użytkowników, na co się zapisują. Nie chcesz podstępem nakłonić kogoś do dołączenia do Twojej subskrypcji poprzez obiecywanie im gruszek na wierzbie.
  • Poproś odwiedzających tylko o niezbędne dane osobiste, takie jak imię, nazwisko i adres mailowy. W większości przypadków te dane wystarczą, aby dostarczyć odbiorcom odpowiednie treści. Możesz również poprosić o dodatkowe informacje, np. nazwę firmy czy datę urodzenia.
  • Otrzymaj wyraźną zgodę, jeśli planujesz wysyłkę emaili marketingowych do swoich kontaktów. Możesz to zrobić poprzez dodanie opcjonalnego pola zgody, które pozwoli użytkownikom zadecydować, czy chcą taką komunikację otrzymywać.
  • Udziel dodatkowych informacji na temat tego, jak przetwarzasz dane użytkowników, jak subskrybenci mogą edytować lub usunąć swoje dane i jak mogą dotrzeć do Twojej polityki prywatności.
  • Wykorzystaj potwierdzenie zapisu (tzw. double opt-in), aby zweryfikować nowych subskrybentów i od razu odsiać nieważne adresy email.

Na swojej stronie lub landing page możesz dodać również specjalne funkcjonalności zabezpieczające, które pomogą Ci odfiltrować boty i uniknąć tak zwanego bombardowania emailami. Dzięki darmowym usługom, takim jak Google reCAPTCHA możesz mieć pewność, że Twoim formularzom nie będą zagrażały boty dodające się do Twojej listy mailingowej lub do systemu zarządzania relacjami z klientami (CRM). Możesz spać spokojnie wiedząc, że z zainstalowaną reCAPTCHĄ Twoja strona będzie działała poprawnie, a zapisu przez formularz dokonują faktyczni użytkownicy.

Formularz zapisu
Formularz subskrypcji newslettera stworzony przy użyciu kreatora formularzy zapisu GetResponse, zawierający pole opcjonalnej zgody na komunikację marketingową.

Wskazówka: Niektórzy email marketerzy obawiają się, że ich wskaźnik subskrypcji spadnie, jeśli wprowadzą potwierdzenie zapisu. Jest to prawdopodobne i znamy to z własnego doświadczenia, ale jest kilka sposobów na zwiększenie liczby osób, które klikną w link w emailu z potwierdzeniem. Kreator formularzy zapisu GetResponse pozwala Ci na stworzenie formularzy, które pomogą Ci pozyskać leady i przenieść je do bazy danych automatycznie. W dodatku, dzięki funkcjonalności pól zgody, pozostajesz w zgodzie z RODO i poprawnie zarządzasz zgodami swoich użytkowników.

2. Zweryfikuj nowe kontakty za pomocą potwierdzenia zapisu

W poprzednim punkcie już wspomnieliśmy o potwierdzeniu subskrypcji, znanym w marketingowym żargonie jako double opt-in, ale jest to temat warty zgłębienia. Zwłaszcza, że jest uznawany za złoty standard w email marketingu przez liczne organizacje, w tym Spamhaus i M3AAWG.

Z odpowiednim zarządzaniem listą mailingową będziesz mógł odsiać nieangażujących się subskrybentów, niezależnie, gdzie i kiedy przestają reagować. Dzięki potwierdzeniu subskrypcji możesz mieć pewność, że tylko jakościowe kontakty dołączają do Twojej listy.

Jak to konkretnie działa?

Krok 1. Na stronie z podziękowaniem za zapis informujesz nowy kontakt o tym, że aby w pełni cieszyć się subskrypcją, musi zweryfikować adres email poprzez kliknięcie w link w emailu z potwierdzeniem.

Oto przykład, jak garneczki.pl informują nowych subskrybentów o potrzebie sprawdzenia skrzynki mailowej. Nagrodą za zapis na listę jest kod promocyjny:

Strona z podziękowaniem informująca użytkowników o potrzebie sprawdzenia skrzynki email.

Krok 2. Kontakt otrzymuje maila z potwierdzeniem, który zawiera pojedynczy link weryfikujący subskrypcję. Jeśli w niego kliknie, zostaje dodany to Twojej listy. A jeśli nie – nie zostanie dodany.

Email z potwierdzeniem od garneczki.pl:

Email z potwierdzeniem
Email z potwierdzeniem od garneczki.pl.

Dzięki temu, nawet jeśli komuś zdarzy się literówka lub poda fałszywy adres email, nie będzie to miało wpływu na sukces Twoich kampanii emailowych – tacy użytkownicy nigdy nie klikną w link potwierdzający w wiadomości i nie zostaną dodani do Twojej bazy.

Budowanie solidnej listy to niejedyny plus używania potwierdzenia zgody – informuje to również dostawców usług internetowych (ISP), takich jak Gmail czy Yahoo!, że jesteś porządnym nadawcą, a Twoje wiadomości to nie spam. Innymi słowy, pomaga to w uzyskaniu reputacji solidnego nadawcy, poprawia Twoją dostarczalność i trzyma Twoje wiadomości z dala od folderu SPAM.

Wskazówka: Niektórzy email marketerzy obawiają się, że ich wskaźnik subskrypcji spadnie, jeśli wprowadzą potwierdzenie zapisu. Jest to prawdopodobne i znamy to z własnego doświadczenia, ale jest kilka sposobów na zwiększenie liczby osób, które klikną w link w emailu z potwierdzeniem.

  • Po pierwsze, na landing page, formularzach zapisu i stronie z podziękowaniem podkreślaj, że aby dołączyć do listy, użytkownicy muszą wykonać jeden dodatkowy krok.
  • Po drugie, możesz zamieścić wskazówki dotyczące wyglądu emaila z potwierdzeniem (np. nazwa nadawcy, temat wiadomości) i miejsca, w którym mogą go znaleźć (np. jeśli wyląduje w folderze ze spamem).
  • Po trzecie, możesz zaoferować swoim odbiorcom natychmiastową korzyść, do której dostęp mogą uzyskać tylko przez zweryfikowanie adresu email. Może to być kod zniżkowy albo link do ściągnięcia ebooka wysłany mailem (zamiast umieszczony na Twojej stronie).

3. Przywitaj się z nowymi kontaktami wiadomością powitalną

Zaangażowanie i zainteresowanie Twoją marką jest najwyższe, gdy nowi subskrybenci dołączają do Twojej listy. Podjęli przecież przemyślaną decyzję, aby wypełnić formularz i podali swój adres email, ponieważ przyciągnąłeś ich uwagę, a teraz niecierpliwie wyczekują Twojego kolejnego ruchu.


Najlepszym sposobem na wywarcie dobrego wrażenia na nowych subskrybentach jest wysłanie im zapierającego dech w piersiach emaila powitalnego lub nawet całej sekwencji wdrażającej.

Email powitalny od GetResponse
Fragment emaila powitalnego od GetResponse. Email wysyłany jest do osób, które pobrały Planer Marketera oraz wyraziły zgodę na komunikację.

W dobrej wiadomości powitalnej (lub ich sekwencji):

  • potwierdź nowym odbiorcom, że ich subskrypcja została poprawnie przetworzona,
  • podziękuj kontaktom za dołączenie do listy i powierzenie danych osobowych,
  • nadaj ton przyszłej komunikacji i poinformuj odbiorców o częstotliwości i tematyce wysyłek,
  • dostarcz obiecane treści, o których wspominał formularz zapisu,
  • umieść wskazówki i przydatne linki, które pozwolą na lepsze poznanie Twojej marki lub strony internetowej,
  • potwierdź adres wysyłkowy i poinformuj odbiorców, aby dodali go do listy zaufanych nadawców.

Ponadto, emaile powitalne mają niezwykle wysokie wskaźniki zaangażowania (przeciętny wskaźnik otwarcia powyżej 86% i klikalności ponad 24% według naszej analizy porównawczej) i pozytywnie wpływają na Twoją reputację u dostawców usług internetowych (ISP), takich jak Gmail czy Yahoo!

Wskazówka: Stworzenie wiadomości powitalnej jest proste, a biorąc pod uwagę jej skuteczność, jest to obowiązek dla każdego biznesu.

W funkcjonalności marketing automation GetResponse możesz wybrać szablon cyklu, powiązać go z listą mailingową i wybrać wiadomość powitalną. Biblioteka cykli marketing automation GetResponse.

Biblioteka cykli marketing automation GetResponse
Biblioteka cykli marketing automation GetResponse
Cykl z wiadomością powitalną
Prosty cykl z wiadomością powitalną stworzony z marketing automation

Stworzenie wiadomości powitalnej jest również bardzo proste! Jedyne co musisz zrobić, to wybrać jeden z szablonów wiadomości (lub stworzyć ją od zera), wypełnić go swoją treścią i dopasować do Twojego brandingu. 🙂

Biblioteka szablonów emaili marketingowych GetResponse
Biblioteka szablonów emaili marketingowych dostępna w edytorze wiadomości GetResponse

4. Stosuj tagowanie i segmentację

Tagowanie i segmentacja to inne, skuteczne techniki zarządzania listą mailingową.

Niezależnie czy masz do czynienia z nowymi subskrybentami, czy tymi, którzy są na Twojej liście od miesięcy, powinieneś dążyć do segmentacji Twojej publiczności, aby móc wysyłać stargetowane kampanie i zwiększać zaangażowanie.

Większość systemów do email marketingu posiada narzędzia, które pozwalają na filtrowanie subskrybentów bazujące na ich atrybutach i zachowaniu. Dzięki tym informacjom możesz wysyłać spersonalizowane wiadomości każdemu subskrybentowi. Data zapisu, zainteresowania, płeć, wiek, miejsce zamieszkania, branża czy zachowania zakupowe to niektóre z głównych danych lub kryteriów używanych do segmentacji listy.

Karta kontaktu GetResponse
Karta kontaktu GetResponse z pokazaną aktywnością i tagami przypisanymi odbiorcy

Ale jak wdrożyć segmentację listy? W GetResponse zrobisz to w następujący sposób:

Krok 1. Idź do Twojej listy i ustal warunki, na podstawie których chcesz podzielić swoje kontakty.

Możesz filtrować subskrybentów używając ich danych kontaktowych (np. imienia i nazwiska, adresu email, daty zapisu), akcji kontaktu (np. wiadomość otwarta, link kliknięty, obecny na webinarze), położenia geograficznego, tagów, danych ecommerce, itd.

Wyszukaliśmy wszystkie osoby, które zapisały się na naszą listę w dniach 1-18.08.2021.

Filtrowanie kontaktów przy użyciu warunku zakresu dat w GetResponse

Krok 2. Po ustaleniu warunków zapisz je, a zostanie utworzony dla Ciebie nowy segment.

Segmenty oparte są na warunkach, więc są „dynamiczne”, co jest przydatne – za każdym razem, gdy ktoś wpasuje się w podane przez Ciebie kryteria segmentu, zostanie automatycznie do niego dodany. To samo dzieje się, gdy ktoś już nie pasuje do Twoich kryteriów – te osoby zostaną usunięte z segmentu.

Wskazówka: Aby jeszcze lepiej wykorzystać fakt, że segmenty są „dynamiczne”, stwórz kilka opierających się na zaangażowaniu użytkowników. Pomoże Ci to wysyłać spersonalizowane treści do indywidualnych podgrup z różną częstotliwością.

Tworzenie segmentów przy wykorzystaniu poziomu zaangażowania

Możesz wykorzystać marketing automation do dodawania tagów i segmentacji subskrybentów w oparciu o warunki i akcje w Twoim cyklu. Powiedzmy, że chcesz otagować wszystkich, którzy dołączyli do Twojej listy, ale nie otworzyli wiadomości powitalnej. Jedyne co musisz zrobić, to stworzenie cyklu i dodanie akcji, która otaguje subskrybentów na podstawie ich aktywności. Możesz to zrobić w ten sposób:

Cykl wiadomości powitalnej
Cykl wiadomości powitalnej tagujący użytkowników, którzy jej nie otworzą

A kiedy już otagowałeś tych, którzy podjęli daną aktywności lub nie, wróć do swojej listy, poszukaj kontaktów z przypisanym konkretnym tagiem i zapisz jako segment:

Wyszukiwanie kontaktów na podstawie przypisanego taga

Dzięki temu filtrowanie kontaktów, jak i przypisywanie odbiorców do odpowiednich segmentów będzie działo się automatycznie.

5. Zaangażuj biernych subskrybentów

Masz na swojej liście niezaangażowanych subskrybentów? Takich, którzy nie otworzyli żadnej z Twoich wiadomości lub nie kliknęli w żadne linki przez, powiedzmy, 90 dni?

Brak zaangażowania zwykle wynika z tego, że użytkownicy:

  • zignorowali kilka emaili od Ciebie, więc ISP zaczął odsiewać Twoje wiadomości do folderu ze spamem,
  • nie są już zainteresowani daną kategorią produktu lub nabyli już taki, który spełnia ich oczekiwania,
  • zmienili miejsce zamieszkania lub pracę i Twoja oferta jest już dla nich nieistotna albo nawet do nich nie trafia.

To zupełnie normalne i nie należy się tym martwić, jednak nie powinniśmy tego ignorować, a raczej starać się docierać do naszych odbiorców w taki sposób, aby odzyskali zainteresowanie i stali się aktywni.

Musisz wiedzieć, że dostawcy usług internetowych przywiązują ogromną wagę do tego, jak bardzo Twoje treści angażują ich klientów. Jeśli znaczna liczba Twoich odbiorców nie wykazuje zainteresowania, duża część Twojej wysyłki trafi do spamu lub nie dotrze w ogóle.

Właśnie dlatego powinieneś regularnie ponownie angażować nieaktywnych subskrybentów poprzez kampanie wysłane ręcznie – lub jeszcze lepiej, poprzez zautomatyzowane sekwencje.

Przykład ilustrujący cykl marketing automation w GetResponse, który pomoże Ci przeprowadzić taką kampanię automatycznie:

Cykl marketing automation reaktywujący odbiorców

Zauważ, że: Wykorzystaliśmy w tym cyklu segment, który zawiera osoby, które są na naszej liście od ponad 180 dni i zostały rozpoznane przez system jako niezaangażowane (ich poziom zaangażowania wynosił -3).

Niezaangażowani subskrybenci, którzy są na liście od ponad 180 dni

W ramach inspiracji – przykładowa kampania ponownie angażująca wysłana przez MVMT do subskrybentów, którzy stali się nieaktywni:

Kampania ponownie angażująca sprzedawcy internetowego MVMT

6. Automatycznie usuwaj nieaktywnych subskrybentów

Zdarza się, że kampanie reaktywujące subskrybentów nie przynoszą efektów.
Co wtedy zrobić? Po kilku nieudanych próbach najlepiej byłoby wykluczyć te kontakty z przyszłych wysyłek lub w ogóle usunąć je z listy.

Chociaż może się to wydać drastyczne, zwłaszcza dla małych firm, gdzie liczy się każdy lead, trzeba wziąć pod uwagę, jak duży wpływ na Twoje wyniki finansowe ma kiepska dostarczalność. Prawie zawsze tańszym sposobem jest pozyskanie nowych kontaktów, które chętnie nawiążą z Tobą współpracę biznesową.

Więc jak to zrobić? Są dwa sposoby – zrobić to ręcznie lub zautomatyzować proces.

Aby zrobić to ręcznie, musisz wyszukać te kontakty, dokładnie jak przy tworzeniu segmentów. Na przykład mamy tutaj kontakty, które nie otworzyły od nas żadnych wiadomości w ciągu ostatnich 180 dni i znajdują się na naszej liście od ponad 180 dni.

Kontakty, które nie otworzyły żadnej z naszych wiadomości w ciągu ostatnich 180 dni

Zauważ, że: Ten sposób działa tylko wtedy, gdy podczas dodawania kontaktów do Twojej listy przypiszesz im autoresponder o wartości dnia „0”.

Kiedy już znalazłeś ten segment i nie udało się ponownie zaangażować kontaktów, jedyne co trzeba zrobić to zaznaczyć je wszystkie i kliknąć „Usuń z listy”.

Proces automatyczny wymaga cyklu. Możesz go stworzyć od zera lub dodać kolejne warunki do Twojego cyklu reaktywacyjnego, który stworzyliśmy w poprzednim punkcie. Powinien on wyglądać w ten sposób:

Usuwanie kontaktów z listy przez cykl marketing automation

Ten proces jest zdecydowanie łatwiejszy, zwłaszcza jeśli masz wiele kontaktów, ale może również obrócić się przeciw Tobie, więc uważaj. Unikaj zbyt wyśrubowanych warunków cyklu, bo może to doprowadzić do tego, że będziesz usuwał więcej kontaktów niż jesteś w stanie pozyskać.

7. W każdej wiadomości przypominaj subskrybentom, że wyrazili zgodę na dołączenie do Twojej listy mailingowej

Przeciętny subskrybent na Twojej liście każdego miesiąca otrzymuje 416 wiadomości od innych firm, więc możesz sobie wyobrazić jak łatwo jest mu zapomnieć, że się gdzieś zapisał.

A jeśli nie pamięta, że się zapisywał, jest szansa na to, że przestanie angażować się w Twoje treści lub, co gorsza, zgłosi je jako spam. To wpłynie negatywnie na Twoją reputację u dostawców usług, takich jak Gmail, Yahoo Mail itd.

W takich przypadkach przydają się przypomnienia o zgodzie. W każdym emailu, który wysyłasz, przypomnij subskrybentom, że wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości poprzez zapis na Twojej stronie bądź landing page i, że jeśli tylko sobie życzą, w każdej chwili mogą tę zgodę cofnąć.

Przypomnienie o zgodzie jest krótkim, prostym oświadczeniem, które przypomina czytelnikowi, kim jesteś i jak znalazł się na Twojej liście kontaktów. Zwyczajowo umieszczone jest w stopce. Mamy tutaj świetny przykład przypomnienia o zgodzie z New York Times’a.

Przypomnienie o zgodzie w stopce

Niezależnie od tego, na jakim krańcu świata pracujesz, musisz przestrzegać praw ochrony danych osobowych. Na przykład w Kanadzie jest to Canadian Anti-Spam Legislation (CASL), w Stanach Zjednoczonych CAN-SPAM Act, a w Unii Europejskiej General Data Protection Regulation (GDPR), w Polsce znane jako RODO.

Te przepisy nie tolerują spamu i wymagają, abyś miał wyraźną zgodę na wysyłanie komunikacji marketingowej do swoich kontaktów. Jeśli subskrybent zapomni, że zapisał się na Twoją listę i zdecyduje się oznaczyć wiadomość od Ciebie jako spam – możesz zostać ukarany.

Po zdobyciu wstępnej zgody na wysyłkę wiadomości nie jest prawnie wymagane, aby umieszczać w emailach przypomnienie o zgodzie, ale dodanie go pomoże Ci zapewnić zgodność z RODO, podwyższy Twój wskaźnik dostarczalności i zwiększy zaufanie Twoich subskrybentów.

8. Automatycznie usuwaj zwrócone adresy email

Są dwa typy zwrotów – miękkie i twarde.

Zwroty miękkie są zwykle tymczasowe i oznaczają, że skrzynka odbiorcza była w danym momencie nieosiągalna, np. ze względu na przepełnienie. Z kolei zwroty twarde są trwałe. Oznaczają, że adres email jest nieosiągalny, ponieważ nie istnieje lub jest nieprawidłowy.

Chociaż zwroty miękkie nie zawsze są oznaczają kłopoty, mogą wskazywać na szerszy problem, a jako solidny nadawca nie chcesz mieć wysokich wskaźników zwrotów, niezależnie czy są miękkie czy twarde. Wysokie wskaźniki zwrotów informują dostawcę usług, że Twoje praktyki zarządzania listą mailingową nie spełniają standardów.

A co dostawcy usług pocztowych mogą zrobić, gdy zauważą, że coś jest nie tak? Mogą odłożyć dostarczenie wiadomości od Ciebie, tymczasowo zablokować Twoją wysyłkę lub zablokować Cię na stałe, dopóki nie zmienisz swoich praktyk.

Jeśli używasz oprogramowania do email marketingu, w większości przypadków nie musisz przejmować się zwrotami. Narzędzia takie jak GetResponse zarządzają zwrotami automatycznie i, po podjęciu dwóch prób usuwają kontakty, które powodują twarde zwroty, a po czterech próbach (lub w wyjątkowych sytuacjach, jak np. pełna skrzynka, po 30 dniach) usuwają te powodujące zwroty miękkie.

GetResponse, poza automatycznym zarządzaniem zwrotami, zapewnia Ci również statystyki w czasie rzeczywistym, gdzie możesz obserwować, jak radzi sobie Twoja kampania. Jeden konkretny raport zawiera szczegółowe dane na temat wskaźnika zwrotów i wyszczególnia rodzaje zwrotów, które wystąpiły w Twojej wysyłce.

Raport o wskaźniku zwrotów w panelu statystyk email GetResponse.

Wskazówka: Jeśli używasz narzędzia do zarządzania relacjami z klientami (CRM) wraz z oprogramowaniem do email marketingu, zadbaj o to, by się automatycznie synchronizowały. Gdyby kontakty wypisały się z listy lub zostały usunięte automatycznie z oprogramowania do email marketingu, to samo powinno mieć miejsce w głównej bazie danych w CRM.

9. Wykorzystaj scoring do pomiaru zaangażowania

Dzięki scoringowi używanemu do pomiaru zaangażowania każdego subskrybenta na liście, możesz zmierzyć ogólny poziom ich zaangażowania.

Jeśli Twoje oprogramowanie do email marketingu oferuje taką funkcjonalność, trafiłeś na żyłę złota.

W GetResponse możesz przyznać indywidualną punktację (powiedzmy, 10 punktów) każdemu kontaktowi lub subskrybentowi, który wykonuje pewne aktywności. W ten sam sposób możesz odejmować punkty zaangażowania, gdy tych aktywności nie podejmują.

Dodawanie i usuwanie punktów oparte na aktywności kontaktu w marketing automation

Wyższe noty oznaczają zadowolonych i bardziej zaangażowanych subskrybentów lub klientów.

Połączenie scoringu z cyklami automation pozwala na:

  • przypisanie punktacji wybranym aktywnościom i zachowaniom,
  • przypisanie punktacji użytkownikom z danymi atrybutami (np. nieużywających darmowej domeny email),
  • tworzenie programów z nagrodami dla najcenniejszych subskrybentów,
  • wykorzystanie punktacji oddającej zaangażowanie i wartość w procesie ulepszania indywidualnych profilów subskrybentów,
  • tworzenie systemów wczesnego alarmowania, aby poznać powód spadającego zaangażowania.

Wskazówka: Wykorzystaj centrum pomocy GetResponse jako Twój przewodnik po scoringu.

10. Wysyłaj spersonalizowane sekwencje wiadomości na podstawie Twojego systemu punktacji

Przyjmując, że oprogramowanie, którego używasz przyznaje subskrybentom dziesięć punktów za każdą podjętą aktywność, możesz uruchomić proces wysyłki pewnych wiadomości dla osób zaangażowanych w Twoje kampanie.

Na przykład możesz ułożyć taki scenariusz:

Cykl marketing automation z trzema wiadomościami follow up, sprawdzającymi czy użytkownik odwiedził stronę płatności

Kiedy subskrybentowi zostaje przyznane co najmniej 40 punktów, wyślij mu email zachęcający do kupienia Twojego kursu online. Jeśli nie kupi kursu lub nie odpowie na maila w ciągu dwóch dni, wyślij mu email przypominający. Jeśli nie odpowie przez kolejne dwa dni, wyślij kolejną wiadomość z ostatecznym przypomnieniem. Jeśli nadal nie dokona zakupu, nie wysyłaj kolejnego emaila – zamiast tego odejmij mu punkty.

Wysyłka emaili bazująca na poziomie zaangażowania Twoich subskrybentów pomoże Ci wysyłać wiadomości do odpowiednich osób w odpowiednim czasie, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania i wskaźnika konwersji.

11. Wykorzystaj testy A/B, aby przekonać się, co działa

Niezależnie od jak dawna zajmujesz się email marketingiem, prawdopodobnie znany jest Ci mechanizm testów A/B. Jeśli jednak nie wiesz, na czym polegają testy A/B (zwane też split testingiem) to spieszymy z wyjaśnieniem. Jest to rodzaj eksperymentu, gdzie tworzysz dwa (lub więcej) warianty tej samej kampanii, aby zobaczyć, który lepiej działa.

Na końcu Twojego eksperymentu zwycięski wariant staje się kampanią docelową, abyś mógł osiągać jak najlepsze wyniki.

Testy A/B pozwalają na pomiar efektywności Twoich wiadomości, w celu określenia, co działa najlepiej i przynosi największe korzyści. Przykładowo w emailu możesz porównać:

  • tematy,
  • nagłówki,
  • materiały wizualizacyjne,
  • oferty główne,
  • długość tekstów,
  • wpływ kolorystyki na konwersje,
  • układ,
  • nagłówki i treść,
  • obrazki i filmy,
  • elementy nawigacji.

Im więcej będziesz testował, tym lepiej zrozumiesz, jak dotrzeć do Twojej publiczności, co przełoży się na wzrost wskaźników dostarczalności, zaangażowania i konwersji.

GetResponse ma całą sekcję poświęconą jedynie testom A/B. Z naszym intuicyjnym edytorem, tworzenie wspaniałych wiadomości to pestka.

Tak wygląda konfiguracja testu A/B w naszym narzędziu.

Testy A/B w GetResponse, pozwalające na eksperymentowanie z Twoimi kampaniami
Konfiguracja testu A/B – wybór liczby odbiorców poszczególnych wariantów

Zwycięska wiadomość może zostać automatycznie wysłana do reszty Twoich kontaktów. Oszczędzasz czas, a kampanie stają się jeszcze skuteczniejsze!

12. Zmień dostawcę usług emailowych (ESP)

Zmiana dostawcy usług emailowych może okazać się najlepszym wyjściem, jeśli wdrożenie licznych praktyk zarządzania listą mailingową nie przynosi rezultatów.

Jednym z najważniejszych powodów przejścia jest dostarczalność. Jeśli Twoje wskaźniki dostarczalności są niskie, możesz spróbować je zwiększyć. Jednak, gdy nawet po wdrożeniu dodatkowych działań wskaźniki pozostają niskie, należy rozważyć zmianę usługodawcy.

Zmieniając dostawcę usług pamiętaj o przeniesieniu niezbędnych informacji, takich jak:

  • Twoje szablony email,
  • kontakty wraz z tagami i atrybutami,
  • segmenty i listy wykluczeń,
  • formularze i landing pages,
  • cykle automation.

Podczas migracji lepiej pominąć dane, takie jak:

  • kontakty, które zrezygnowały z subskrypcji,
  • zwroty, które powinny zostać usunięte,
  • kontakty, które zgłosiły Twoje emaile jako spam.

A jeśli rozważasz przejście do GetResponse, w prosty sposób przeniesiesz kontakty od obecnego dostawcy na swoją listę w GetResponse. W kilka minut możesz dodać tysiące kontaktów wraz z ich polami dodatkowymi.

Usprawnij swój email marketing poprzez zarządzanie listą mailingową

Zarządzanie listą mailingową jest niezbędną częścią każdej strategii email marketingowej. Dzięki temu zwiększysz swój zwrot z inwestycji i zrozumiesz, że jakość kontaktów na liście przewyższa ich liczebność.

Wracaj do tego poradnika w razie potrzeby. A teraz śmiało, zacznij zarządzać swoją listą przy wykorzystaniu wszystkich wskazówek, którymi się tu podzieliliśmy. Wysyłaj odpowiednie i spersonalizowane wiadomości do swoich subskrybentów – powiększenie wyników finansowych warte jest pracy, którą wkładasz w swój email marketing!

Wypróbuj GetResponse ⤵︎

Załóż konto GetResponse

Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.