Email marketing w liczbach

Od GetResponse

Z pewnością robisz wszystko, żeby Twoje kampanie osiągały jak najlepsze wyniki: korzystasz z marketing automation, prowadzisz testy A/B, regularnie segmentujesz listę i szukasz nowych sposobów na poprawę kontaktu z odbiorcami.

Analizując statystyki, zastanawiasz się – jak mogę wyróżnić się wśród konkurencji? Co zrobić, żeby osiągnąć sukces?

Przychodzimy Ci z pomocą! Przeanalizowaliśmy prawie 2 miliardy emaili wysłanych przez użytkowników GetResponse ze 126 krajów w okresie od stycznia do kwietnia 2018. Dzięki temu wiemy, jak rozwija się email marketing na poszczególnych kontynentach oraz jakie są średnie wskaźniki otwarć i kliknięć w wybranych krajach. Szczególną uwagę poświęciliśmy danym z rynku polskiego, a wszystkie statystyki zebrane na tej stronie będziemy regularnie aktualizować.

Nie możesz znaleźć danych, które szczególnie Cię interesują? Napisz do nas! Chętnie dowiemy się, które aspekty są dla Ciebie najbardziej istotne.

Natalia Paczóska Head of Marketing GetResponse Polska

Lokalizacja & branża

Uśrednione wyniki wysyłek na różnych kontynentach

Oceania

  • Współczynnik otwarć23,43%
  • Współczynnik kliknięć3,45%
  • Stosunek kliknięć do otwarć14,73%
  • Współczynnik wypisów0,32%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,01%

Ameryka Północna

  • Współczynnik otwarć21,97%
  • Współczynnik kliknięć3,69%
  • Stosunek kliknięć do otwarć16,78%
  • Współczynnik wypisów0,23%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,02%

Europa

  • Współczynnik otwarć28,91%
  • Współczynnik kliknięć5,15%
  • Stosunek kliknięć do otwarć17,83%
  • Współczynnik wypisów0,29%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,03%

Afryka

  • Współczynnik otwarć18,20%
  • Współczynnik kliknięć2,53%
  • Stosunek kliknięć do otwarć13,87%
  • Współczynnik wypisów0,14%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,01%

Azja

  • Współczynnik otwarć22,47%
  • Współczynnik kliknięć2,93%
  • Stosunek kliknięć do otwarć13,03%
  • Współczynnik wypisów0,14%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,01%

Ameryka Południowa

  • Współczynnik otwarć26,59%
  • Współczynnik kliknięć3,94%
  • Stosunek kliknięć do otwarć14,83%
  • Współczynnik wypisów0,17%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,02%
Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Kontynent Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć Stosunek kliknięć do otwarć Współczynnik wypisów Współczynnik zgłoszeń spamu
Ogółem 24,82% 4,07% 16,39% 0,24% 0,02%

Spójrz na wyniki na różnych kontynentach – mogą Cię zaskoczyć!

Czy wiesz, że w 2017 marketerzy z całego świata wysłali więcej newsletterów niż liczy populacja Chin i Indii razem wzięta? Ja nie miałem pojęcia. Nie wiedziałem też, że Europa wyprzedza Amerykę Północną pod względem współczynnika otwarć, kliknięć i zgłoszeń spamu. Co ciekawe, okazuje się też, że marketerzy z rejonu Oceanii wysyłają tyle samo newsletterów co marketerzy z Afryki, choć mieszka tam znacznie mniej ludzi. Ale, co najważniejsze, powyższe dane są dowodem na to, jak skuteczny jest email marketing – średni współczynnik otwarć i zaangażowania wynosi 24,82%.

Piotr Gzela International Business Coordinator w @GetResponse

Uśrednione wyniki dla poszczególnych krajów:

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Kraj Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć Stosunek kliknięć do otwarć Współczynnik wypisów Współczynnik zgłoszeń spamu
Australia
25,99% 3,83% 14,73% 0,35% 0,02%
Belgia
29,43% 5,49% 18,66% 0,28% 0,01%
Brazylia
29,18% 4,70% 16,09% 0,20% 0,02%
Francja
39,28% 7,05% 17,96% 0,40% 0,02%
Filipiny
17,67% 2,13% 12,08% 0,14% 0,01%
Hiszpania
29,60% 4,00% 13,50% 0,26% 0,02%
Holandia
42,82% 8,37% 19,54% 0,53% 0,02%
Indie
19,63% 1,72% 8,78% 0,12% 0,00%
Indonezja
23,41% 3,43% 14,66% 0,11% 0,01%
Izrael
25,65% 3,63% 14,14% 0,27% 0,01%
Kanada
23,77% 4,96% 20,85% 0,25% 0,02%
Kolumbia
24,01% 3,10% 12,89% 0,12% 0,01%
Malezja
18,77% 2,56% 13,63% 0,14% 0,01%
Meksyk
24,47% 3,01% 12,31% 0,14% 0,02%
Niemcy
44,55% 8,35% 18,75% 0,48% 0,01%
Peru
20,59% 1,91% 9,29% 0,11% 0,01%
Polska
26,29% 5,04% 19,18% 0,21% 0,02%
Rosja
27,32% 5,93% 21,69% 0,27% 0,11%
Rumunia
16,97% 2,75% 16,20% 0,16% 0,02%
Singapur
18,60% 3,34% 17,98% 0,17% 0,02%
USA
21,43% 3,50% 16,32% 0,24% 0,02%
Ukraina
28,38% 6,88% 24,23% 0,30% 0,07%
Wielka Brytania
22,54% 3,37% 14,93% 0,26% 0,01%
Wietnam
30,11% 3,85% 12,80% 0,14% 0,01%
Włochy
34,20% 4,89% 14,30% 0,32% 0,01%
Ogółem 24,82% 4,07% 16,39% 0,24% 0,02%

Co kraj to obyczaj

Wyniki działań email marketingowych różnią się w zależności od kraju. Bardzo dużo zależy od nawyków klientów, ich poziomu wiedzy na temat marketingu oraz uwarunkowań prawnych obowiązujących w danym państwie.

Przykładowo, tam, gdzie najpopularniejszym sposobem subskrypcji jest zapis z potwierdzeniem (double opt-in), np. w Niemczech, Francji czy Holandii, zaangażowanie odbiorców jest wyższe niż w krajach, w których zazwyczaj zapisujemy się na listę bez dodatkowego potwierdzenia (np. USA).

Dlatego analizując wyniki prowadzonych działań, zawsze bierz pod uwagę grupę docelową – szczególnie jeśli pracujesz w międzynarodowym środowisku i wysyłasz wiadomości do ludzi z całego świata.

Mateusz Ruzik Product Manager w @GetResponse

Polska: Uśrednione wyniki wysyłek w poszczególnych branżach

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Branża Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć Stosunek kliknięć do otwarć Współczynnik wypisów Współczynnik zgłoszeń spamu
Agencje marketingowe 32,88% 4,92% 14,95% 0,49% 0,03%
Sztuka i rozrywka 48,32% 8,44% 17,47% 0,22% 0,01%
Motoryzacja 20,45% 3,47% 16,99% 0,34% 0,07%
Komunikacja i łączność 22,86% 3,70% 16,20% 0,21% 0,04%
Edukacja 25,87% 4,81% 18,59% 0,20% 0,02%
Usługi finansowe 9,70% 2,79% 28,79% 0,05% 0,01%
Uroda i kosmetyka 16,41% 1,96% 11,96% 0,22% 0,03%
Zdrowie i usługi medyczne 23,27% 4,07% 17,50% 0,21% 0,03%
E-marketing i e-commerce 30,67% 4,98% 16,25% 0,31% 0,02%
Usługi prawne 46,74% 7,88% 16,87% 0,31% 0,08%
Stowarzyszenia i organizacje non-profit 35,44% 6,84% 19,31% 0,20% 0,02%
Wydawnictwa i e-wydawnictwa 36,52% 7,38% 20,22% 0,17% 0,04%
Nieruchomości 57,37% 7,28% 12,68% 0,27% 0,01%
Gastronomia i catering 33,97% 3,82% 11,24% 0,18% 0,01%
Sprzedaż detaliczna 28,39% 4,54% 15,98% 0,18% 0,02%
Sport i rekreacja 20,33% 2,63% 12,94% 0,12% 0,02%
Technologia 34,86% 5,41% 15,50% 0,29% 0,04%
Turystyka 16,07% 2,59% 16,09% 0,06% 0,01%

Wielkość Bazy

Polska: uśrednione wyniki wysyłek z podziałem na wielkość bazy

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Wielkość bazy Liczba wysłanych wiadomości Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć Współczynnik wypisów Współczynnik zgłoszeń spamu
1000 - 2499 2 917 35,16% 7,06% 0,31% 0,02%
2500 - 4999 1 871 25,13% 4,48% 0,23% 0,02%
5000 - 9999 1 236 23,22% 4,66% 0,16% 0,02%
10000 - 24999 1 021 15,01% 2,75% 0,11% 0,02%
25000 - 49999 508 12,11% 2,25% 0,11% 0,02%
50000 - 99999 67 10,79% 2,08% 0,05% 0,02%
1000000+ 12 14,35% 2,69% 0,08% 0,02%
Ogółem 7 632 26,29% 5,09% 0,22% 0,02%

Jakość czy wielkość?

Email marketerzy już od dawna wiedzą, że ważna jest jakość bazy, a nie jej wielkość. Ale czy to rzeczywiście prawda? Powyższe dane z pewnością pomogą nam to ustalić.

Widać wyraźnie, że marketerzy pracujący z mniejszymi bazami lepiej radzą sobie z angażowaniem odbiorców, a ich wiadomości osiągają wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć.

Jaki z tego wniosek? Poszerzając bazę, staraj się nie stracić kontaktu z odbiorcami! Buduj relacje z nimi w taki sposób, jakbyś prowadził mały osiedlowy sklep na rogu – staraj się ich poznać i utrzymuj regularny kontakt. Twoi odbiorcy z pewnością to docenią i odwdzięczą się zaangażowaniem.

Pamiętaj również, aby skalować działania i porównywać wyniki nie do ogółu, ale do konkretnego segmentu, na którym pracujesz.

Michal Leszczynski Content Marketing Manager @GetResponse

Polska: uśrednione wyniki wysyłek dla poszczególnych rodzajów wiadomości

Autoresponder

  • Współczynnik otwarć42,62%
  • Współczynnik kliknięć9,04%
  • Współczynnik wypisów0,42%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,03%

RSS

  • Współczynnik otwarć14,77%
  • Współczynnik kliknięć3,49%
  • Współczynnik wypisów0,07%
  • Współczynnik zgłoszeń spamu0,01%

Treści dopasowane do potrzeb odbiorców to sposób na większe zaangażowanie

Jeśli chcesz zbudować bazę zaangażowanych odbiorców, dowiedz się, jakich treści potrzebują. Wykorzystaj w tym celu marketing automation.

Dzięki automatyzacji możesz regularnie zbierać informacje o odbiorcach. Wykorzystaj te dane do segmentacji bazy i personalizacji przekazu.

Irek Klimczak Content Marketing Expert @GetResponse

Czas & częstotliwość

Polska: wyniki dla różnych godzin wysyłki

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę

Jaki jest najlepszy czas na wysyłkę wiadomości email?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Jest wiele czynników, które mogą wpłynąć na to, o której godzinie Twoje wiadomości będą najchętniej otwierane. Głównymi z nich są oczywiście Twoja grupa docelowa i to jaka jest natura Twojej komunikacji.

Niemniej jednak patrząc na globalne wyniki można się spodziewać, że najlepsze wyniki zaobserwujesz, jeśli zdecydujesz się wysłać swoje kampanie w okolicach 11-12 lub 15-16. To właśnie te godziny są szczególnie popularne wśród marketerów. Wtedy też odnotowaliśmy najlepsze wyniki – również w kontekście kliknięć, które są najbliżej Twojego głównego celu, czyli konwersji.

Pomijam oczywiście przypadki, w których wartości są wyższe, ale liczba wysłanych wiadomości stanowi ułamek wszystkich badanych przez nas wysyłek.

Warto również pamiętać, że wyniki te będą różne w przypadku różnych krajów. Dlatego jeżeli prowadzisz kampanie na zagranicznych rynkach, dostosuj czas wysyłek do panujących tam zasad i skorzystaj z narzędzi takich jak Perfect Timing lub Time Travel.

Michal Leszczynski Content Marketing Manager @GetResponse

Polska: wyniki z podziałem na dni tygodnia

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę

Kiedy wysyłać emaile?

Jak wynika z doświadczenia użytkowników GetResponse, najlepsze wyniki osiągają wiadomości wysyłane we wtorki i czwartki. Pamiętaj jednak, że każda baza adresowa jest inna, a użytkownicy mają różne preferencje. Bądź więc elastyczny i testuj różne pory wysyłek – sam sprawdź, jaki dzień będzie najbardziej odpowiedni i przyniesie najlepsze rezultaty.

Natalia Paczóska Head of Marketing GetResponse Polska

Polska: liczba wysyłanych newsletterów tygodniowo

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Liczba wysłanych wiadomości Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć Kliki
1 32,21% 6,11% 82 970
2 29,64% 5,23% 51 808
3 27,63% 4,83% 36 278
4 26,30% 4,44% 25 701
5 26,90% 3,54% 18 440
6 15,72% 2,88% 25 463
7 12,77% 2,53% 46 981
8 18,62% 2,70% 10 540
9 17,66% 3,35% 13 887
10 25,40% 2,57% 6 200
11 25,44% 3,60% 5 274
12 20,79% 3,25% 23 252
13 26,01% 2,39% 3 532
14 16,56% 2,53% 21 739
15 29,70% 8,82% 5 560

Im częściej tym lepiej? Niekoniecznie!

Częstotliwość wysyłek newslettera to bardzo istotna kwestia i w dużej mierze zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Jak wynika z przeprowadzonych przez nas badań, polscy marketerzy najchętniej kontaktują się z subskrybentami raz w tygodniu.

Uszanuj zaufanie, jakim obdarzyli Cię odbiorcy i nie wysyłaj im emaili zbyt często. W przeciwnym razie Twoje działania odniosą odwrotny skutek – marka może zostać uznana za nachalną, a emaile od Ciebie zniechęcą odbiorców i wylądują w folderze ze spamem. Z drugiej strony, nie możesz dać o sobie zapomnieć. Dlatego już w formularzu zapisu zapytaj odbiorców o to, jak często chcieliby otrzymywać wiadomości od Ciebie – dzięki temu poznasz ich oczekiwania i będziesz mieć pewność, że chętniej będą otwierać Twoje emaile.

Anna Złoczewska PR & Marketing Manager w @GetResponse

Taktyka

Polska: liczba znaków w temacie wiadomości

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę

Daj znać, co jest w środku

Temat Twojego newslettera powinien wyróżniać się spośród innych emaili w skrzynce odbiorcy i zachęcać go do otworzenia wiadomości. Nie chodzi więc o to, żeby temat był jak najdłuższy, ale żeby był jak najbardziej przekonujący.

Powinien odzwierciedlać to, co znajduje się w emailu. Jeśli treść jest dopasowana do zainteresowań odbiorcy, z łatwością przygotujesz temat, który zachęci subskrybenta do otwarcia newslettera.

Irek Klimczak Content Marketing Expert @GetResponse

Polska: wykorzystanie emoji w temacie wiadomości

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Emoji Liczba wysłanych wiadomości Współczynnik otwarć
NIE 6 152 28,74%
TAK 1 467 15,95%

Czy emoji to dobry pomysł?

Marketerzy jeszcze nie do końca zaufali emoji – tylko co dziesiąty polski marketer umieszcza tego typu ikonki w tematach wysyłanych emaili.

Wszystko zależy od Twoich odbiorców oraz rodzaju prowadzonej działalności. Dlatego testuj i sprawdź sam, czy emoji sprawdzą się w Twojej branży. I pamiętaj, że ikonki mogą wyświetlać się zupełnie inaczej w w różnych klientach pocztowych. To, co wygląda na wesołą minkę w Twojej wiadomości, może prezentować się wręcz przerażająco w skrzynkach Twoich odbiorców!

Piotr Gzela International Business Coordinator w @GetResponse

Polska: personalizacja w tematach wiadomości

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Personalizacja w temacie wiadomości Liczba wysłanych wiadomości Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć
NIE 6 865 26,86% 4,97%
TAK 716 20,11% 5,57%

Wykorzystanie preheadera

Przewiń żeby zobaczyć całą tabelę
Preheader Liczba wysłanych wiadomości Współczynnik otwarć Współczynnik kliknięć Współczynnik wypisów Współczynnik zgłoszeń spamu
Nie posiada 5 937 26,30% 4,73% 0,22% 0,02%
Posiada 1 682 26,19% 6,14% 0,17% 0,02%

Użyj preheadera jako rozwinięcie tematu wiadomości

Preheader to świetne miejsce na rozwinięcie i uzupełnienie tematu Twojego emaila. Pamiętaj, że otwierając skrzynkę, subskrybent widzi następujące elementy wiadomości: nadawcę, temat emaila i preheader. Dlatego wykorzystaj tę szansę – dobrze skonstruowany preheader zachęci subskrybenta do otwarcia newslettera.