Email marketing w liczbach – trendy marketingowe 2023
Email marketing w liczbach – trendy marketingowe 2023
Mimo upływu lat i pojawienia się nowych kanałów komunikacji email marketing nadal jest jednym z najskuteczniejszych i najpopularniejszych narzędzi do nawiązywania kontaktów z klientami, budowania relacji czy zwiększania sprzedaży.
Jakie strategie są najskuteczniejsze? Co sprawia, że odbiorcy otwierają i klikają wiadomości email? Szukając odpowiedzi, przeanalizowaliśmy szereg danych, poprosiliśmy ekspertów o komentarze i niniejszym przedstawiamy Wam ten raport – pełny unikalnych danych z Polski, prezentujący trendy email marketingu 2023.
To wyjątkowe spojrzenie na to, jak działają polskie firmy w email marketingu. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym marketerem, ten raport dostarczy Ci cennych wskazówek. Znajdziesz w nim praktyczne informacje, które możesz wykorzystać, optymalizując własne kampanie.
Jeśli są dane, które szczególnie Cię interesują – napisz do nas! Chętnie dowiemy się, które aspekty są dla Ciebie najbardziej istotne.
Jak powstał raport?
Przeanalizowaliśmy prawie 7 miliardów wiadomości, w tym blisko 52 miliony emaili wysłanych przez polskich klientów GetResponse w 2022 roku. To właśnie te dane dotyczące polskiego rynku znajdziesz w tym raporcie. Dla uzyskania wiarygodnych wyników wzięliśmy pod uwagę aktywnych nadawców z co najmniej 500 kontaktami w bazie.
W raporcie uwzględniliśmy ogólne wskaźniki dotyczące średniej liczby otwarć, kliknięć, zwrotów, rezygnacji z subskrypcji czy zgłoszeń do spamu. Oznacza to, że przyjrzeliśmy się każdej akcji wykonanej przez subskrybenta.
Od ostatniej polskiej edycji raportu (w 2018 roku) – mieliśmy możliwość przyjrzenia się znaczniej większej liczbie danych. Dodaliśmy nowe informacje dotyczące czasu, częstotliwości, treści wiadomości email, a także przeanalizowaliśmy najważniejsze dane dotyczące Landing pages i Webinarów.
Jakie wnioski płyną z tego raportu?Copy link
W Polsce email marketing ma się naprawdę dobrze. W 2022 roku średni współczynnik otwarć wiadomości email był w Polsce o ponad 4 punkty procentowe wyższy (30,93%) niż na świecie (26,8%). Ponadto średni współczynnik kliknięć w Polsce wynosił 3,22% w porównaniu do 1,89% globalnie.
Po współczynnikach otwarć i kliknięć widać, że klienci są aktywnie zainteresowani wiadomościami email, oraz że email marketing może być skutecznym narzędziem dotarcia do klientów, promowania produktów, budowania świadomości marki i interakcji.
Pomimo wysokich wyników w Polsce i wzrostu wskaźnika otwarć, zauważamy spadek w liczbie kliknięć (w porównaniu do danych z 2018 roku). Jest to istotny sygnał, który może sugerować, że odbiorcy nie znajdują wystarczająco angażujących treści. Dlatego konieczne jest ciągłe ulepszanie strategii email marketingu.
Odbiorcy doceniają i chętniej reagują na wiadomości dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań. Obok autoresponderów i wiadomości wysyłanych w ramach cykli automation wysoką skutecznością odznaczyły się wiadomości powitalne – wyraźnie widać, że pierwsza interakcja z klientem jest kluczowa dla budowania zaangażowania.
- Zadbaj o personalizację – warto stosować personalizację w temacie czy treści wiadomości, ale współczesny odbiorca oczekuje znacznie więcej! Segmentuj subskrybentów i dostarczaj im naprawdę angażujących treści.
- Zainwestuj w automatyzację – zautomatyzowane wiadomości email osiągają ponadprzeciętne wskaźniki zarówno otwarć jak i kliknięć, pozwalają też na bardziej zaawansowaną personalizację.
- Zwróć uwagę na czas wysyłki – skoro większość otwarć i kliknięć występuje w ciągu dwóch pierwszych godzin, od wysłania wiadomości warto starannie zaplanować czas wysyłki, z pomocą przychodzą tutaj narzędzia typu perfect timing.
- Przywitaj subskrybentów – wiadomości powitalne osiągają bardzo wysokie wskaźniki otwarcia i kliknięć, warto poświęcić czas na stworzenie atrakcyjnego powitania i zaangażowanie odbiorców od samego początku.
Najczęściej zadawane pytaniaCopy link
Jakie są średnie współczynniki wiadomości email w Polsce (współczynnik otwarć, współczynnik kliknięć itp.) dla wszystkich branż?
- Średni współczynnik otwarć wiadomości email wynosi 30,93%.
- Średni współczynnik kliknięć wiadomości email wynosi 3,22%.
- Średni współczynnik kliknięć do otwarć wiadomości email wynosi 10,41%.
- Średni współczynnik wypisów wynosi 0,13%.
- Średni wskaźnik zgłoszeń do spamu wynosi 0,01%.
- Średni współczynnik zwrotów wynosi 1,73%.
Jaki jest dobry współczynnik otwarć (OR) wiadomości email?
Dobry współczynnik otwarć (open rate – OR) jest raczej kwestią indywidualną, a czynniki, które na niego wpływają, są często poza naszą kontrolą. Branża, w której działasz, grupa docelowa, jak i rodzaj prowadzonej kampanii wpływają na to, jak wysoki będzie wskaźnik otwarć.
Wystarczy spojrzeć na poniższe dane:
Ze wszystkich branż, które przeanalizowaliśmy, turystyka miała najniższy wskaźnik otwarć – 15,6%. Tymczasem branża nieruchomości odnotowała najwyższy wynik na poziomie 40,76%.
Aby zwiększyć skuteczność kampanii email, zapraszamy do zapoznania się z naszymi poradnikiem: dobre praktyki w email marketingu.
Jaki jest dobry współczynnik kliknięć (CTR)?
Podobnie jak w przypadku współczynnika otwarć, ustalenie dobrego współczynnika kliknięć (click-through rate – CTR) jest dość trudne. Będzie na to wpływała branża, w jakiej pracujesz, grupa docelowa oraz rodzaj kampanii.
Ostatecznie, nie wszystkie kampanie wygenerują wysoką liczbę kliknięć – nie zawsze jest to ich celem, np. poinformowanie o nowych godzinach pracy, czy wiadomość o zmianach wprowadzonych do regulaminu.
Biorąc pod uwagę dostarczone przez nas dane:
Branża turystyczna odnotowała najniższy współczynnik kliknięć na poziomie 1,21%. Z drugiej strony współczynnik kliknięć w usługach finansowych wyniósł 5,31%.
Sprawdź, jak możesz zwiększyć współczynnik kliknięć w artykule: czym jest współczynnik kliknięć i jak go zwiększyć.
Jaka jest różnica między wskaźnikiem kliknięć (CTR) a wskaźnikiem kliknięć do otwartych wiadomości (CTOR)?
Współczynnik kliknięć wiadomości email (CTR) informuje o liczbie osób, które kliknęły którykolwiek z linków w wiadomości email.
Tymczasem stosunek kliknięć do otwarć (CTOR) porównuje liczbę osób, które otworzyły wiadomość z tymi, które kliknęły którykolwiek z linków.
CTOR jest ważnym wskaźnikiem, który może pomóc lepiej zrozumieć, jak trafne i angażujące są Twoje wiadomości email.
Aby obliczyć CTOR, należy podzielić współczynnik kliknięć przez współczynnik otwarć i pomnożyć go przez 100%.
Na przykład:
- OR: 20%
- CTR: 2%
- CTOR = 2%/20% * 100% = 10%
Jakie są dobre współczynniki konwersji wiadomości email?
Współczynnik konwersji dotyczy przede wszystkim tego, ile razy lub ilu odbiorców podjęło daną akcję. Na przykład, ile razy pobrali ebooka, ilu z nich zarejestrowało się na webinar lub odwiedziło stronę produktu.
Ta metryka może być bardzo przydatna, zwłaszcza gdy nadasz konwersji wartość pieniężną. Wtedy bardzo łatwo jest zdecydować, czy dana kampania była skuteczna i można ją powtórzyć, czy też należy wybrać inną strategię.
Ponieważ każdy może mieć własną definicję konwersji, trudno powiedzieć, jaki jest dobry współczynnik konwersji wiadomości email, dlatego sugerujemy, aby przyjrzeć się innym wskaźnikom, takim jak średni współczynnik kliknięć.
Lokalizacja i branżaCopy link
Poniżej możesz zobaczyć, jak wyglądają średnie współczynniki otwarć, kliknięć i inne kluczowe wskaźniki email marketingu w różnych lokalizacjach i branżach.
Średnie wyniki na wszystkich kontynentachCopy link
Sprawdź, jak różnią się średnie współczynniki email marketingu na poszczególnych kontynentach.

Afryka
- Współczynnik otwarć: 19.12%
- Współczynnik kliknięć: 1.16%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 6.08%
- Współczynnik wypisów: 0.08%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.00%
- Współczynnik zwrotów: 0.86%

Ameryka Południowa
- Współczynnik otwarć: 22.87%
- Współczynnik kliknięć: 1.25%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 5.48%
- Współczynnik wypisów: 0.10%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
- Współczynnik zwrotów: 2.95%

Ameryka Północna
- Współczynnik otwarć: 31.02%
- Współczynnik kliknięć: 2.96%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 9.56%
- Współczynnik wypisów: 0.09%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.00%
- Współczynnik zwrotów: 4.92%

Azja
- Współczynnik otwarć: 19.14%
- Współczynnik kliknięć: 1.46%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 7.64%
- Współczynnik wypisów: 0.06%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.00%
- Współczynnik zwrotów: 2.17%

Europa
- Współczynnik otwarć: 30.69%
- Współczynnik kliknięć: 2.34%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 7.61%
- Współczynnik wypisów: 0.13%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
- Współczynnik zwrotów: 2.07%

Oceania
- Współczynnik otwarć: 37.93%
- Współczynnik kliknięć: 2.15%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 5.68%
- Współczynnik wypisów: 0.17%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
- Współczynnik zwrotów: 2.44%
Kontynent | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
Ogółem | 26.80% | 1.89% | 7.01% | 0.10% | 0.00% | 2.57% |
Współczynnik klikalności (CTR) jest niższy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zobaczmy, co to dokładnie oznacza.
Ostatnie dane sugerują, że był to dobry rok dla email marketerów działających w Australii i Oceanii, ponieważ ich współczynniki otwarć odnotowały dynamiczny wzrost (do 37,93%). Jednocześnie Ameryka Północna osiąga lepsze wyniki niż pozostałe regiony, jeśli chodzi o CTR (2,96%) i CTOR (9,56%). Rok 2022 nie był jednak dobrym rokiem dla Ameryki Południowej, która odnotowała znaczące spadki w prawie każdym wskaźniku, w tym w liczbie osób rezygnujących z subskrypcji, spamu i współczynnika odrzuceń.
Podczas gdy kraje anglojęzyczne odnotowały znaczny wzrost wskaźników KPI w email marketingu, zaangażowanie reszty świata okazało się być trudne. Poprawa tłumaczenia może być jednym z rozwiązań, które pomogą zwiększyć skuteczność wiadomości email. Ważne jest, aby dostosować swoje kampanie mailowe nie tylko pod względem językowym, ale także zgodnie z realiami kulturowymi i społecznymi rynków docelowych. Nawet jeśli niektóre sprawdzone metody email marketingu sprawdzają się w kampaniach prowadzonych w Stanach Zjednoczonych, to w Azji czy Afryce mogą być postrzegane jako nieskuteczne lub wręcz niestosowne.
Jeśli prowadzisz międzynarodowy biznes, dostosowanie do kultury i zrozumienie potrzeb użytkowników musi być w centrum wszystkich Twoich działań email marketingowych.
Średnie wyniki dla poszczególnych krajówCopy link
Jakie są średnie wyniki w email marketingu w różnych krajach? Oto, co udało nam się ustalić.
Kraj | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
38.88% | 2.04% | 5.24% | 0.16% | 0.01% | 2.39% | |
34.66% | 4.50% | 12.98% | 0.28% | 0.01% | 1.99% | |
18.02% | 0.94% | 5.21% | 0.09% | 0.01% | 3.41% | |
35.44% | 1.97% | 5.55% | 0.09% | 0.00% | 1.92% | |
40.27% | 1.91% | 4.74% | 0.17% | 0.01% | 2.01% | |
23.21% | 1.38% | 5.94% | 0.08% | 0.00% | 3.75% | |
45.68% | 3.61% | 7.90% | 0.28% | 0.01% | 2.45% | |
16.76% | 1.64% | 9.82% | 0.06% | 0.00% | 1.99% | |
14.69% | 0.83% | 5.66% | 0.06% | 0.00% | 3.67% | |
24.63% | 2.26% | 9.16% | 0.09% | 0.00% | 0.86% | |
36.84% | 7.41% | 20.12% | 0.12% | 0.00% | 2.96% | |
26.21% | 1.27% | 4.85% | 0.10% | 0.00% | 2.53% | |
18.78% | 0.64% | 3.41% | 0.07% | 0.00% | 1.02% | |
23.09% | 1.19% | 5.15% | 0.06% | 0.01% | 2.44% | |
34.56% | 4.18% | 12.11% | 0.18% | 0.01% | 1.77% | |
19.42% | 0.80% | 4.10% | 0.07% | 0.00% | 5.32% | |
30.93% | 3.22% | 10.41% | 0.13% | 0.01% | 1.73% | |
25.40% | 2.26% | 8.91% | 0.23% | 0.02% | 2.65% | |
20.67% | 1.43% | 6.94% | 0.10% | 0.00% | 1.59% | |
16.03% | 1.04% | 6.49% | 0.05% | 0.00% | 1.52% | |
30.74% | 2.68% | 8.72% | 0.08% | 0.00% | 5.18% | |
18.89% | 1.81% | 9.56% | 0.12% | 0.00% | 0.51% | |
27.59% | 1.84% | 6.65% | 0.12% | 0.00% | 2.13% | |
24.58% | 0.84% | 3.43% | 0.04% | 0.00% | 0.80% | |
31.86% | 2.05% | 6.43% | 0.13% | 0.01% | 2.07% | |
Ogółem | 27.11% | 2.15% | 7.58% | 0.12% | 0.01% | 2.35% |
GDPR? CASL? APP? PIPEDA? CCPA? Nie ma powodów do obaw.
Jak widzieliśmy w poprzednich edycjach tego raportu, kraje o bardziej rygorystycznych przepisach mają tendencję do obserwowania wyższych wskaźników zaangażowania w wiadomości email.
Trzy kraje osiągające najlepsze wyniki pod względem liczby otwarć – Holandia, Francja i Australia – gwarantują obywatelom wyższy poziom ochrony i bardziej restrykcyjną kontrolę danych osobowych.
Jednocześnie, wśród krajów o najwyższych współczynnikach klikalności, pierwsza trójka to Kanada, Niemcy i Belgia, które są regulowane zgodnie z przepisami GDPR i PIPEDA.
Wniosek wydaje się następujący: Nie bój się nowych, bardziej rygorystycznych przepisów, które mogą pojawić się na Twojej drodze. Dostosuj się do nich, precyzyjnie docieraj do swoich odbiorców i zbieraj nagrody za wzrost zaangażowania.
*GDPR (General Data Protection Regulation)
*CASL (Canada's anti-spam legislation)
*APP (App Protection Policies)
*PIPEDA (Personal Information Protection and Electronic Documents Act)
*CCPA (California Consumer Privacy Act)
Średnie wyniki w poszczególnych branżachCopy link
Industry | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
Agencje marketingowe | 30.61% | 2.84% | 9.27% | 0.23% | 0.03% | 1.69% |
E-marketing | 32.17% | 2.64% | 8.21% | 0.17% | 0.01% | 0.72% |
Edukacja | 24.59% | 3.65% | 14.84% | 0.12% | 0.01% | 2.99% |
Komunikacja i łączność | 34.49% | 4.93% | 14.29% | 0.07% | 0.01% | 0.72% |
Motoryzacja | 26.97% | 1.55% | 5.73% | 0.01% | 0.00% | 2.09% |
Nieruchomości | 40.76% | 3.31% | 8.11% | 0.29% | 0.00% | 1.35% |
Organizacje non-profit | 27.71% | 3.14% | 11.34% | 0.15% | 0.02% | 2.20% |
Restauracje i artykuły spożywcze | 37.43% | 2.15% | 5.74% | 0.31% | 0.01% | 1.27% |
Sport i rekreacja | 38.46% | 2.95% | 7.68% | 0.20% | 0.01% | 0.33% |
Sprzedaż detaliczna | 22.36% | 2.15% | 9.63% | 0.07% | 0.01% | 3.20% |
Sztuka i rozrywka | 30.99% | 2.62% | 8.45% | 0.15% | 0.01% | 1.68% |
Technologia | 34.77% | 3.54% | 10.19% | 0.26% | 0.01% | 3.76% |
Turystyka | 15.60% | 1.21% | 7.77% | 0.01% | 0.00% | 1.54% |
Usługi finansowe | 39.20% | 5.31% | 13.55% | 0.07% | 0.03% | 1.63% |
Usługi medyczne | 31.64% | 2.66% | 8.41% | 0.13% | 0.01% | 2.28% |
Usługi prawne | 37.79% | 2.53% | 6.68% | 0.19% | 0.01% | 1.04% |
Wydawnictwa | 32.44% | 3.66% | 11.29% | 0.08% | 0.01% | 0.95% |
Zdrowie i uroda | 29.52% | 2.88% | 9.76% | 0.16% | 0.02% | 0.60% |
Ogółem | 31.53% | 2.98% | 9.50% | 0.15% | 0.01% | 1.67% |
Branża branży nierówna
Email to niezmiennie ważny kanał komunikacji dla wielu branż – i okazuje się, że w dalszym ciągu jest efektywnym sposobem dotarcia do odbiorców. Średni współczynnik otwarć wiadomości email w Polsce na poziomie 31,53% wyraźnie to pokazuje – tym bardziej, jeśli porównamy go z naszym poprzednim raportem z 2018 r., gdzie wyniósł 26,29%, a więc o ponad 5 punktów procentowych mniej.
Jak widać, wiele zależy od branży. Pod kątem otwarć wiadomości najlepiej wypadają sektor nieruchomości oraz usługi finansowe. To dość wyraźne odzwierciedlenie potrzeb Polaków w tym zakresie – dynamiczna sytuacja na rynku mieszkaniowym w Polsce i potrzeba posiadania własnego lokum przy wsparciu sektora bankowego to temat znany nie od dziś. Na przeciwległym biegunie znajdują się usługi turystyczne z wynikiem znacznie poniżej średniej, jednak miejmy na uwadze, że również w poprzednim raporcie statystyki otwarć w tej branży były bardzo podobne.
Kliknięcia w dużej mierze zależą od specyfiki branży i rodzaju wysyłanych emaili, niemniej jednak uśredniony wynik kliknięć jest znacznie niższy, niż w poprzednim raporcie (2,98% wobec 5,04%). Na szczęście, istnieją sprawdzone sposoby na poprawienie sytuacji – dowiedz się, jak poprawić współczynnik kliknięć.
W kwestii współczynnika zwrotów, najwyższy (czyli najgorszy) wynik osiągnęła branża technologiczna. Wynika to zapewne z dużej dynamiki zatrudnienia w tym sektorze – adresy email osób pracujących w technologii przestają istnieć, gdy pracownik zmienia firmę, co wywołuje zwrot przy próbie wysyłki wiadomości email. Dlatego tak ważna jest higiena listy mailingowej.
Cieszy natomiast ogólny współczynnik zgłoszeń spamu na poziomie 0,01%. Tak niski wynik świadczy o tym, że polskie firmy budują swoje bazy mailingowe w sposób organiczny, a więc najlepszy z możliwych.
Średnie wyniki miesiąc po miesiącuCopy link
Jak zmieniały się średnie wyniki email marketingu w ciągu roku? Przyjrzyjmy się temu:
Miesiąc | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
styczeń | 32.41% | 3.47% | 10.72% | 0.16% | 0.01% | 1.17% |
luty | 29.82% | 3.36% | 11.26% | 0.12% | 0.01% | 1.39% |
marzec | 29.70% | 3.02% | 10.18% | 0.12% | 0.01% | 2.36% |
kwiecień | 28.63% | 2.89% | 10.09% | 0.13% | 0.01% | 1.95% |
maj | 28.78% | 2.93% | 10.20% | 0.11% | 0.01% | 1.91% |
czerwiec | 28.75% | 2.72% | 9.47% | 0.12% | 0.01% | 1.84% |
lipiec | 29.57% | 2.70% | 9.14% | 0.13% | 0.01% | 1.99% |
sierpień | 32.08% | 3.14% | 9.80% | 0.12% | 0.01% | 2.07% |
wrzesień | 32.58% | 3.40% | 10.44% | 0.14% | 0.01% | 1.99% |
październik | 31.24% | 3.01% | 9.62% | 0.12% | 0.01% | 1.94% |
listopad | 31.44% | 2.83% | 8.98% | 0.13% | 0.01% | 1.54% |
grudzień | 29.03% | 2.21% | 7.63% | 0.11% | 0.01% | 1.07% |
Wyraźnie widoczna sezonowość
Nie jest zaskoczeniem, że największą otwieralność i klikalność w Polsce notują wiadomości email wysyłane od sierpnia aż do listopada. Końcówka lata to przecież czas powrotu do szkół, a co za tym idzie, konieczność wyposażenia swoich pociech w rozmaite artykuły z wielu branż, od papierniczej, poprzez fashion, aż do elektroniki. Jesień natomiast to najróżniejsze wyprzedaże, atrakcyjne promocje na końcówki kolekcji oraz znane na całym świecie gorące okresy sprzedażowe jak Black Friday, które zawsze generują duże zainteresowanie w praktycznie każdym sektorze. Ciekawy natomiast jest wysoki współczynnik kliknięć w lutym – może to być sygnał dla wielu branż, że warto zainwestować w kampanię walentynkową.
Najmniejszy współczynnik kliknięć do otwarć (CTOR) widzimy w Polsce w grudniu – czy to znak, że Polacy dużo wcześniej zaopatrują się w bożonarodzeniowe prezenty i emaile wysyłane z tej okazji nie generują aż tak dużego zainteresowania? Z pewnością warto sprawdzić to w swojej branży.
Konwersja landing pages według branżyCopy link
W tej tabeli zobaczysz średnią konwersję stron docelowych na podstawie liczby zapisów w różnych branżach.
Branża | Wskaźnik zapisów |
---|---|
Agencje marketingowe | 16.96% |
Sztuka i rozrywka | 3.06% |
Motoryzacja | 20.91% |
Komunikacja i łączność | 2.98% |
Edukacja | 19.01% |
Usługi finansowe | 22.03% |
Zdrowie i uroda | 29.88% |
Usługi medyczne | 25.05% |
E-marketing | 10.71% |
Usługi prawne | 15.43% |
Organizacje non-profit | 3.05% |
Wydawnictwa | 33.02% |
Nieruchomości | 4.09% |
Restauracje i artykuły spożywcze | 18.26% |
Sprzedaż detaliczna | 3.53% |
Sport i rekreacja | 28.24% |
Technologia | 11.29% |
Turytyka | 18.20% |
Ogółem | 15.87% |
Wskaźniki konwersji dla branżowych landing pages
Dobrze przygotowany landing page może przesądzić o sukcesie lub porażce kampanii. Dlatego warto zadbać o to, aby prezentował ofertę i markę w sposób, który jest zrozumiały i atrakcyjny dla Twojej grupy odbiorców.
W ostatnim roku przeanalizowaliśmy tysiące stron w różnych branżach i zebraliśmy interesujące dane. Średni wskaźnik konwersji dla analizowanych branż w Polsce wyniósł niemal 16%. Jest to dużo powyżej średniej na globalnych rynkach, gdzie wskaźniki konwersji rzadko przekraczają 10%. Liderem naszego zestawienia jest niewątpliwie branża wydawnicza z niesamowitym wskaźnikiem konwersji wynoszącym 33,02%.
Z drugiej strony, branże komunikacji i łączności oraz organizacje non-profit borykają się z najniższymi wskaźnikami wynoszącymi odpowiednio 2,98% i 3,05%, co może wynikać ze złożoności ich ofert i potrzeby bardziej ukierunkowanej komunikacji.
Aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki, priorytetem jest optymalizacja landing page’a na urządzenia mobilne, przyciągające wizualizacje i przekonujące teksty, odpowiadające na potrzeby grupy docelowej.
Jeżeli masz recenzje lub cytat od zadowolonych klientów, nie wahaj się ich użyć – pomoże Ci to zbudować zaufanie wśród odwiedzających. I nie zapominaj o AB testach, które są niezawodnym sposobem na zwiększenie wskaźników konwersji.
Korzystanie z double opt-in według branżyCopy link
Poniżej dowiesz się, jak powszechne jest stosowanie zapisu z potwierdzeniem w różnych branżach.
Branża | Double opt-in % | Single opt-in % |
---|---|---|
Agencje marketingowe | 10.68% | 89.32% |
Sztuka i rozrywka | 25.84% | 74.16% |
Motoryzacja | 15.21% | 84.79% |
Komunikacja i łączność | 7.63% | 92.37% |
Edukacja | 22.15% | 77.85% |
Usługi finansowe | 23.21% | 76.79% |
Zdrowie i uroda | 2.39% | 97.61% |
Usługi medyczne | 18.95% | 81.05% |
E-marketing | 21.03% | 78.97% |
Usługi prawne | 19.83% | 80.17% |
Organizacje non-profit | 2.51% | 97.49% |
Wydawnictwa | 38.04% | 61.96% |
Nieruchomości | 0.00% | 100.00% |
Restauracje i artykuły spożywcze | 9.95% | 90.05% |
Sprzedaż detaliczna | 15.42% | 84.58% |
Sport i rekreacja | 41.47% | 58.53% |
Technologia | 2.62% | 97.38% |
Turytyka | 18.48% | 81.52% |
Ogółem | 16.41% | 83.59% |
Ilość czy jakość?
Wyniki pokazują, że stosowanie zapisu z potwierdzeniem to w Polsce rzadkość – są branże, które w zasadzie zupełnie z niego nie korzystają. Dodatkowy krok podczas zapisu może skłonić niektórych odbiorców do rezygnacji, co negatywnie odbija się na wielkości listy. Z drugiej strony, zapis z potwierdzeniem to sposób na budowę bazy znacznie wyższej jakości – czyli wyższe współczynniki otwarć i kliknięć oraz niższe współczynniki zwrotów i zgłoszeń spamu.
Jak widać z raportu, stosowanie double opt-in bardzo różni się w zależności od branży. Przodują w tym branża sportowa i wydawnicza, a na przeciwległym biegunie znajdują się branża nieruchomości, beauty, technologiczna oraz – co jest dla mnie sporym zaskoczeniem – non-profit. Myślę, że może to wynikać z dużej dynamiki tych branż, dużej ilości osób chcących zapisać się na newsletter i co za tym idzie, chęcią skrócenia procesu zapisu. Z drugiej strony wszystkie te branże notują wysokie współczynniki wypisów z listy – widać więc, że kij ma dwa końce.
Co zatem wybrać – zapis z potwierdzeniem czy bez? Jak to w biznesie bywa, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Osobiście wybrałbym zapis z potwierdzeniem, jednak pamiętajmy, że każda branża ma swoją specyfikę i to, co sprawdzi się np. w sektorze finansowym niekoniecznie zadziała w branży medycznej. Wiele zależy też od celu, jaki przed sobą stawiamy – zależy nam na szybkiej budowie listy, czy na dużym zaangażowaniu kosztem wielkości bazy? Warto przetestować oba rozwiązania i znaleźć idealny mechanizm dla siebie.
Czas i częstotliwośćCopy link
Tutaj znajdziesz średnie wyniki email marketingu odnotowane według godziny, dnia i liczby wysłanych wiadomości w kampaniach mailingowych.
Wyniki według pory dniaCopy link
W tej sekcji szukamy odpowiedzi na popularne pytanie – jaki jest najlepszy czas na wysyłanie wiadomości email.
O której godzinie najlepiej wysłać mailing?
Zaskakujący może być fakt, że najwyższe wyniki otwarć osiągnęły emaile wysyłane o 2 i 3 w nocy. Miejmy tu jednak na uwadze liczbę wysłanych wiadomości – to zaledwie 0,39% ogółu. To zapewne emaile wysyłane do krajów leżących w innych strefach czasowych, jak USA.
Zdecydowana większość emaili w Polsce wysyłana jest między 7 a 14. To zrozumiałe – dla wielu z nas to standardowe godziny pracy. Ciekawe natomiast, że to właśnie te wiadomości notują najniższe współczynniki, zarówno otwarć, jak i kliknięć. Możemy zatem wysnuć wniosek, że Polacy preferują odczytywanie wiadomości email po pracy, w zaciszu własnych domów.
Niespodzianką jest dla mnie współczynnik kliknięć o godz. 21:00. 4,37% to naprawdę imponujący wynik. Pamiętajmy jednak, że to 1% ogółu wszystkich wysłanych emaili, możliwe zatem, że na tak wysokie wartości wpłynął jakiś specyficzny czynnik (np. godzina rozpoczęcia webinaru lub start promocji ograniczonej czasowo).
Wiele oczywiście zależy od branży i jej specyfiki – aby jednak zmaksymalizować wyniki naszych wysyłek, warto użyć narzędzi, które nam w tym pomogą. Jednym z nich jest dostępne w GetResponse narzędzie Perfect Timing, które optymalizuje czas wysyłki newsletterów. Warto z niego skorzystać, aby mieć pewność, że wiadomość trafi do odbiorcy w idealnym dla niego momencie.
Wyniki w zależności od dnia tygodniaCopy link
Tutaj analizujemy średnie wyniki wysyłanych maili w różnych dniach tygodnia.
W który dzień tygodnia najlepiej wysyłać emaile?
Od kilku lat widzimy, że w Polsce najlepszymi dniami na wysyłkę wiadomości email są wtorki i czwartki – widać wyraźnie, że ta tendencja pozostaje niezmienna. Ciekawostką są jednak zarówno współczynnik kliknięć, jak i CTOR dla wtorku, bo oba te wskaźniki znacząco przewyższają pozostałe dni tygodnia. To może sugerować, że polski odbiorca nie zabiera się za odczytywanie emaili tuż po weekendzie, a zostawia tę czynność na kolejny dzień tygodnia.
Po udziale procentowym poszczególnych dni tygodnia widać też, że wysyłający są świadomi tego trendu, bowiem wiadomości wysyłane od wtorku do czwartku stanowią ponad połowę (niemal 55%) ogółu wszystkich wysłanych emaili.
Zaskoczeniem natomiast są stosunkowo wysokie współczynniki otwarć i kliknięć w weekendy. Można było się spodziewać, że będą one niższe, niż w środku tygodnia, jednak spodziewałbym się raczej, że będą znacząco odstawać od reszty. Wygląda na to, że Polacy poświęcają nieco swojego weekendu na odczytywanie emaili. To ciekawe spostrzeżenie!
Liczba wysyłanych newsletterów tygodniowoCopy link
Jaka jest odpowiednia częstotliwość wysyłania wiadomości email? O ile może wzrosnąć konwersja z Twoich kampanii, jeśli dodasz dodatkową wiadomość do swojego kalendarza? Dane w tej tabeli powinny pomóc w znalezieniu właściwych odpowiedzi.
Liczba wysyłek | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | Liczba użytkowników |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 35.53% | 4.31% | 12.13% | 0.17% | 0.01% | 1.61% | 11518 |
2 | 32.27% | 3.06% | 9.49% | 0.13% | 0.01% | 1.69% | 4723 |
3 | 27.73% | 2.58% | 9.29% | 0.11% | 0.01% | 1.81% | 2071 |
4 | 28.47% | 2.58% | 9.05% | 0.12% | 0.01% | 1.90% | 1195 |
5 | 29.49% | 2.68% | 9.10% | 0.11% | 0.01% | 1.71% | 710 |
6 | 28.40% | 2.03% | 7.14% | 0.10% | 0.01% | 2.50% | 491 |
7 | 27.67% | 2.71% | 9.78% | 0.10% | 0.01% | 1.46% | 334 |
8 | 28.35% | 2.28% | 8.03% | 0.13% | 0.01% | 1.30% | 256 |
9 | 29.56% | 2.80% | 9.46% | 0.11% | 0.01% | 1.07% | 164 |
10 | 32.79% | 3.53% | 10.76% | 0.12% | 0.01% | 1.81% | 114 |
11 | 29.68% | 2.11% | 7.09% | 0.10% | 0.01% | 1.25% | 69 |
12 | 22.45% | 2.28% | 10.17% | 0.11% | 0.01% | 1.84% | 57 |
13 | 34.73% | 3.83% | 11.02% | 0.10% | 0.01% | 1.94% | 50 |
14 | 25.01% | 2.15% | 8.61% | 0.15% | 0.02% | 1.72% | 25 |
15 | 29.30% | 3.50% | 11.96% | 0.08% | 0.01% | 3.54% | 19 |
16+ | 20.01% | 1.03% | 5.15% | 0.05% | 0.01% | 2.53% | 106 |
Czy 13 newsletterów wysłanych w ciągu jednego tygodnia to dużo?
Jak się okazuje, osiągają one średni współczynnik otwarć 34,73%, prawie taki sam, jak w przypadku wysłania 1 newslettera tygodniowo, gdzie ten wskaźnik wynosi 35,53%. Również współczynniki kliknięć i stosunek kliknięć do otwarć są przybliżone. A jak wiemy są one często istotniejsze niż same Open Rates.
O czym to świadczy?
Że nie ma jednej uniwersalnej częstotliwości, która będzie zapewniać nam najlepsze wyniki. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży wysyłasz wiadomości i jakie są preferencje oraz zachowania odbiorców. Należy również zwrócić uwagę na ich oczekiwania i po prostu testować różne opcje, które sprawdzą się w Twojej branży.
Dodatkowo dokonuj segmentacji klientów, nie wszyscy muszą dostawać kilka wiadomości tygodniowo, jeśli masz nowych subskrybentów, to nie warto zapychać im skrzynki, bo nie są do tego przyzwyczajeni, zacznij od jednej wiadomości i z czasem zwiększaj częstotliwość wysyłek.
Pamiętaj, tylko aby zawsze mieć oko na wskaźniki. Jeśli zauważysz, że wydajność Twoich newsletterów spada – to pewny znak, że nadszedł czas, aby ponownie przeanalizować częstotliwość wysyłki.
Liczba autoresponderów w cykluCopy link
Ile wiadomości email powinno znaleźć się w cyklach autorespondera? Przeanalizowaliśmy, jak zmieniają się średnie wskaźniki zaangażowania w zależności od liczby wiadomości email wysyłanych przez naszych klientów w ramach cykli autorespondera.
Liczba wiadomości | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | % cykli |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 105.09% | 36.96% | 35.17% | 0.48% | 0.04% | 1.45% | 59.63% |
2 | 73.55% | 21.93% | 29.82% | 0.26% | 0.04% | 0.72% | 10.17% |
3 | 73.61% | 16.22% | 22.03% | 0.40% | 0.04% | 1.16% | 4.93% |
4 | 62.37% | 13.22% | 21.20% | 0.59% | 0.05% | 0.74% | 3.08% |
5 | 65.80% | 8.73% | 13.27% | 1.57% | 0.05% | 0.79% | 3.85% |
6 | 68.66% | 12.95% | 18.86% | 0.37% | 0.04% | 0.60% | 2.62% |
7 | 59.76% | 16.82% | 28.15% | 0.46% | 0.05% | 0.54% | 2.62% |
8 | 69.39% | 13.24% | 19.08% | 0.58% | 0.03% | 0.37% | 1.39% |
9 | 69.90% | 14.20% | 20.32% | 0.46% | 0.06% | 0.22% | 0.92% |
10 | 59.12% | 9.60% | 16.23% | 0.42% | 0.02% | 0.92% | 1.69% |
11 | 54.00% | 6.34% | 11.74% | 0.51% | 0.04% | 0.52% | 1.23% |
12 | 44.14% | 8.28% | 18.77% | 0.30% | 0.03% | 0.34% | 1.08% |
13 | 68.68% | 13.81% | 20.10% | 0.31% | 0.02% | 0.20% | 0.62% |
14 | 55.03% | 8.26% | 15.01% | 0.27% | 0.02% | 0.43% | 0.62% |
15 | 52.73% | 6.12% | 11.60% | 0.21% | 0.02% | 0.43% | 0.46% |
16 | 43.90% | 7.62% | 17.35% | 0.73% | 0.05% | 0.58% | 0.15% |
17 | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0.00% |
18 | 28.99% | 2.13% | 7.34% | 0.23% | 0.01% | 0.76% | 0.31% |
19+ | 60.20% | 6.46% | 10.73% | 0.15% | 0.02% | 0.25% | 4.62% |
Im mniej, tym lepiej?
Jak widać na powyższym wykresie, najlepsze wyniki osiągają krótsze kampanie emailowe. Cykl autoresponderów z jedną wiadomością osiągnął niesamowity wynik, bo aż 105% miał współczynnik otwarć wiadomości, a wskaźnik kliknięć był na poziomie niemalże 40%. Często traktowane są one jako email z wiadomością powitalną, podziękowaniem czy linkiem do pobrania materiału.
Nie jest natomiast regułą, że tylko krótkie cykle się sprawdzają. Tak naprawdę ważne jest to, co oferujesz swoim odbiorcom. Jeśli treść zaspokaja ich potrzeby, rozwiązuje problem, czy mówiąc krótko – niesie wartość, to dłuższe cykle również będą uznawane za przydatne.
Ważne jest zrozumienie, jakie są oczekiwania klienta i jak wygląda jego ścieżka np. zakupu produktu. Krótsze cykle sprawdzą się w branży B2C, a dłuższe w B2B.
W momencie planowania komunikacji zastanów się, kto jest po drugiej stronie, kto czyta Twoje wiadomości, jakie ma problemy i jak je możesz rozwiązać. Zdefiniowanie tego pozwoli Ci na zaplanowanie odpowiedniej liczby wiadomości, które będą chętnie czytane przez odbiorców i dostarczą im wartość.
Otwarcia i kliknięcia wiadomości email w czasieCopy link
Ilu subskrybentów otwiera wiadomości email w ciągu pierwszych dwóch, czterech lub sześciu godzin po ich wysłaniu? Czy to samo dotyczy kliknięć? W tym miejscu sprawdzamy, jak zaangażowanie odbiorców zmieniało się w czasie po wysłaniu kampanii.
Otwacia według godziny | Otwartych wiadomości | Łącznie otwartych | Kliknięć wiadomości | Łącznie klinięć |
---|---|---|---|---|
0 | 21.53% | 21.53% | 31.95% | 31.95% |
1 | 7.58% | 29.11% | 7.45% | 39.40% |
2 | 5.24% | 34.35% | 5.05% | 44.45% |
3 | 4.01% | 38.36% | 3.76% | 48.21% |
4 | 3.22% | 41.58% | 2.90% | 51.10% |
5 | 2.66% | 44.24% | 2.38% | 53.48% |
6 | 2.25% | 46.49% | 1.95% | 55.43% |
7 | 1.96% | 48.44% | 1.65% | 57.08% |
8 | 1.75% | 50.19% | 1.43% | 58.51% |
9 | 1.62% | 51.82% | 1.28% | 59.79% |
10 | 1.54% | 53.36% | 1.17% | 60.96% |
11 | 1.48% | 54.84% | 1.11% | 62.07% |
12 | 1.42% | 56.25% | 1.13% | 63.20% |
13 | 1.33% | 57.58% | 1.11% | 64.30% |
14 | 1.21% | 58.79% | 0.98% | 65.28% |
15 | 1.07% | 59.86% | 0.92% | 66.19% |
16 | 0.95% | 60.81% | 0.84% | 67.04% |
17 | 0.88% | 61.70% | 0.86% | 67.89% |
18 | 0.86% | 62.55% | 0.81% | 68.70% |
19 | 0.88% | 63.43% | 0.86% | 69.56% |
20 | 0.93% | 64.36% | 0.88% | 70.44% |
21 | 0.98% | 65.34% | 0.92% | 71.36% |
22 | 1.03% | 66.38% | 0.99% | 72.35% |
23 | 0.96% | 67.34% | 0.92% | 73.27% |
24 | 0.86% | 68.20% | 0.82% | 74.10% |
25 | 0.78% | 68.98% | 0.72% | 74.82% |
26+ | 31.02% | 100.00% | 25.18% | 100% |
Kiedy Polacy otwierają emaile?
Nie ma zaskoczenia – w Polsce najwięcej otwarć i kliknięć wiadomości email uzyskują w ciągu pierwszych dwóch godzin od wpadnięcia do skrzynki odbiorczej. Szczególnie widać to po kliknięciach, gdzie prawie 1/3 wszystkich klików ma miejsce w ciągu pierwszej godziny od wysyłki. Jest to niewątpliwie związane z faktem, że w zdecydowanej większości mamy zainstalowane aplikacje do poczty elektronicznej na smartfonach, które wyświetlają nam powiadomienia o nowych wiadomościach w skrzynce odbiorczej.
Współczynniki wyraźnie maleją w miarę upływu czasu – to zapewne efekt liczby emaili, jakie codziennie otrzymujemy. Warto mieć to na uwadze i poświęcić chwilę na skonstruowanie tematu emaila, który przyciągnie uwagę i nie pozwoli przepaść Twojej wiadomości w zatłoczonej skrzynce Twojego odbiorcy.
TaktykiCopy link
W tej sekcji znajdziesz średnie wskaźniki uzyskane przez marketerów korzystających z różnych taktyk email marketingu.
Średnie wyniki według typu wiadomościCopy link
Który typ wiadomości email osiąga najlepsze wyniki? Sprawdzamy średnie wskaźniki otwarć, kliknięć, wypisów z subskrypcji i zgłoszeń do spamu dla różnych typów wiadomości email.
Automation
- Współczynnik otwarć: 51.00%
- Współczynnik kliknięć: 8.96%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 17.57%
- Współczynnik wypisów: 0.38%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.03%
- Współczynnik zwrotów: 0.96%
Autoresponder
- Współczynnik otwarć: 64.34%
- Współczynnik kliknięć: 11.88%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 18.46%
- Współczynnik wypisów: 0.35%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.03%
- Współczynnik zwrotów: 0.55%
Newsletter
- Współczynnik otwarć: 30.35%
- Współczynnik kliknięć: 2.96%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 9.75%
- Współczynnik wypisów: 0.12%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
- Współczynnik zwrotów: 1.77%
RSS
- Współczynnik otwarć: 13.68%
- Współczynnik kliknięć: 0.94%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 6.87%
- Współczynnik wypisów: 0.01%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.00%
- Współczynnik zwrotów: 0.54%
Autorespondery vs Automation: co wybrać?
Patrząc tylko na liczby, nie ma wątpliwości, że autorespondery wygrywają. Jednak (!) – nie pozostawiają rywala daleko w tyle. Wiadomości typu automation również generują ponad przeciętne wyniki i to zarówno pod kątem otwarć, jak i kliknięć.
Na przewagę autoresponderów wpływa to, że są one wysyłane w odpowiedzi na konkretne działania subskrybentów, takie jak zapisanie się na listę mailingową, dokonanie zakupu czy złożenie zapytania – odbiorcy się ich spodziewają, a może nawet wyczekują, co zwiększa prawdopodobieństwo otwarcia i kliknięcia.
Jeśli zatem chcesz wysłać potwierdzenie subskrypcji lub transakcji, wiadomość powitalną czy nawet prostą sekwencję maili w równych odstępach czasowych – autorespondery będą dla Ciebie idealne.
Automatyzacja pozwala na wysyłanie bardziej rozbudowanych scenariuszy, uwzględniających segmentację, scoring, tagi, zaawansowaną personalizację i różne kanały komunikacji. Ponadto pozwala łączyć kilka cykli ze sobą.
Dlatego, jeśli chcesz dopasować swoją komunikację do większej liczby zmiennych, tworzyć złożone cykle lead nurturing, przypomnienia o porzuconym koszyku czy po prostu wieloetapowe kampanie, rekomenduje skorzystanie z automation.
Co więcej, mówią nam powyższe liczby? Potwierdzają efektywność spersonalizowanych i odpowiednio zaplanowanych kampanii. Zarówno autorespondery, jak i wiadomości automation są niezwykle skuteczne, a wykorzystanie każdego z tych narzędzi powinno zależeć od sytuacji bądź postawionego celu.
Korzystanie z materiałów wideoCopy link
W tej tabeli sprawdzamy, czy dodanie treści wideo (w tym linków do platform oferujących hosting wideo) może pomóc w zwiększeniu zaangażowania, przede wszystkim średniego współczynnika kliknięć i współczynnika kliknięć do otwarć.

YouTube
- Współczynnik otwarć: 30.95%
- Współczynnik kliknięć: 3.59%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 11.60%
- Współczynnik wypisów: 0.14%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
- Współczynnik zwrotów: 2.43%

Vimeo
- Współczynnik otwarć: 55.13%
- Współczynnik kliknięć: 12.07%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 21.89%
- Współczynnik wypisów: 0.30%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.03%
- Współczynnik zwrotów: 0.68%
Inne/ Brak
- Współczynnik otwarć: 30.86%
- Współczynnik kliknięć: 3.05%
- Stosunek kliknięć do otwarć: 9.89%
- Współczynnik wypisów: 0.13%
- Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
- Współczynnik zwrotów: 1.45%
Czy warto umieszczać w email wideo?
Materiały video mogą okazać się fantastycznym dopełnieniem komunikacji emailowej. Ale co o tym mówią wyniki? Najlepiej konwertujące okazały się wideo umieszczone za pomocą platformy Vimeo (OR: 55,13%, 12,07% CTR!). To naprawdę godny wynik!
Filmy dodawane przez platformę YouTube lub wiadomości email bez dołączonego wideo prezentowały wyniki na podobnym poziomie (OR wyniósł niecałe 31%, zaś CTR oscylował między 3 a 3,6%).
Wróćmy zatem do pytania z nagłówka, czy warto? Zdecydowanie warto taką opcję przetestować i sprawdzić, jak zadziała na Twoich odbiorców.
Liczba znaków w temacie wiadomości emailCopy link
Poniżej przyglądamy się zależności między długością tematu wiadomości email a średnim wskaźnikiem otwarć. Co więcej, zobaczysz, jaka długość tematu jest najbardziej popularna wśród specjalistów od email marketingu.
Jak długi powinien być temat maila?
W dobie otrzymywania kilkudziesięciu, jak nie setek wiadomości dziennie, marketerzy mają dosłownie kilka sekund na zainteresowanie odbiorcy swoją wiadomością. Od tematu, a także od jego długości zależy, czy adresat zwróci uwagę na otrzymanego emaila. Analiza zbadanych przez nas wiadomości wykazała, że najlepiej performującymi wynikami (biorąc pod uwagę wyłącznie OR – Open Rate oraz duże grupy badawcze) są następujące wartości:
11-20 znaków – OR: 36,11% (CTR: 3,97%)
21-30 znaków – OR: 33,31% (CTR: 3,19
71-80 znaków – OR: 32,74% (CTR: 4,65%)
Wskazane wartości nie przekraczają 100 znaków. Sugeruje to na tendencję, że marketerom zależy, aby temat wiadomości i przekazany za jego pośrednictwem komunikat zmieścił się w polu widocznym dla odbiorcy i został przedstawiony w całości.
W tabeli prezentowany jest także wskaźnik CTR. Zebrane wyniki i ich analiza pokazuje, że osiągającym najlepsze wyniki (biorąc pod uwagę otwarcia i kliknięcia) jest przedział od 181 do 190 znaków w temacie, który generował OR na poziomie 55,12% (WOW!), zaś CTR na poziomie 4,68%. Warto jednak dodać, że tak wysokie rezultaty osiągnęła mała próba, co jednak nie stoi na przeszkodzie, a wręcz jest doskonałą okazją do sprawdzenia, jak zadziała taka długość tematu w Twoich działaniach marketingowych.
Co ciekawe, największą z badanych grup okazały się wiadomości, które prezentowały tematy w przedziale 41-50 znaków (generując OR: 29% oraz CTR: 2,98%), co ponownie pokazuje, że długość tematu nie przekroczyła 100 znaków. Należy jednak pamiętać, że na CTR wpływ ma nie tylko temat. Jest to tylko jedna ze zmiennych, a temat ma przede wszystkim zachęcać do otwarcia i to na wskaźniku Open Rate warto się w tym przypadku skupić.
Emoji w temacie wiadomości emailCopy link
Czy dodanie emoji do tematu wiadomości może pomóc w osiągnięciu wyższego współczynnika otwarć? Sprawdź, jak popularne i skuteczne jest to podejście wśród klientów GetResponse.
Emoji | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | Liczba wiadomości | % wiadomości |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nie | 31.00% | 3.12% | 10.08% | 0.13% | 0.01% | 1.74% | 3801300 | 67% |
Tak | 30.79% | 3.40% | 11.04% | 0.14% | 0.01% | 1.71% | 19022 | 33% |
Co z emoji? 🤔
Czy używanie emoji pozbawia profesjonalizmu? A może nadaje wiadomościom ludzkiego charakteru? Sprawdziliśmy tysiące wiadomości, 67% z nich nie zawierało w temacie emoji. Spójrzmy, jak prezentują się wyniki – wiadomości, które w temacie nie zawierały emoji, osiągnęły nieznacznie wyższy OR (31% vs 30,79%). Wiadomości, które zawierały emotikony w temacie, odnotowały za to minimalnie wyższy współczynnik kliknięć oraz wyższy stosunek kliknięć do otwarć.
Wniosek? Stosuj emoji! Ale z umiarem. :)
Personalizacja w temacie wiadomości emailCopy link
W tym miejscu staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, czy warto stosować personalizację w tematach wiadomości email.
Personalizacja | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | Liczba wiadomości | % wiadomości |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nie | 30.59% | 3.19% | 10.43% | 0.13% | 0.01% | 1.79% | 53837 | 94% |
Tak | 36.54% | 3.72% | 10.19% | 0.22% | 0.01% | 0.62% | 3198 | 6% |
Personalizuj!
Badania pokazują, że pomimo trendu, który zachęca do stosowania personalizacji, nie jest ona znacząco często wykorzystywana w tematach wiadomości. 94% z badanych przez nas emaili nie zawierało personalizacji w temacie. Pozostałe 6%, które uwzględniło ją w swoich działaniach odnotowało wyższy wskaźnik Open Rate (OR 36,54% vs 30,59%). Prawie 6-ścio punktowa różnica okazuje się istotna i wręcz zachęca do przetestowania takich działań! Współczynnik kliknięć także osiągnął lepsze rezultaty, kiedy w temacie wiadomości występowała personalizacja (3,72% vs 3,19%).
Badaj zachowania klientów, wykorzystuj zbierane dane i personalizuj, bo zdecydowanie warto! :)
Frazy w tematach wiadomości emailCopy link
Czy konkretne zwroty w tematach wiadomości korelują z wydajnością kampanii email? Sprawdzamy, czy pojedyncze słowa mają moc tworzenia lub niszczenia kampanii mailowych.
Słowo lub zwrot | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
b2b | 54.72% | 3.75% | 6.85% | 0.40% | 0.01% | 1.77% |
b2c | 41.62% | 0.56% | 1.35% | 0.44% | 0.00% | 1.12% |
bezpłatnie | 35.19% | 3.97% | 11.28% | 0.11% | 0.01% | 1.59% |
bonus | 41.57% | 8.51% | 20.48% | 0.18% | 0.02% | 0.90% |
certyfikat | 41.92% | 9.09% | 21.69% | 0.14% | 0.01% | 1.32% |
dla ciebie | 32.36% | 3.36% | 10.38% | 0.17% | 0.01% | 1.57% |
dodaj | 32.26% | 1.14% | 3.54% | 0.17% | 0.02% | 0.40% |
dołącz do | 38.07% | 4.29% | 11.28% | 0.17% | 0.01% | 1.11% |
dowiedz się | 27.01% | 1.81% | 6.71% | 0.14% | 0.01% | 1.87% |
ebook | 33.04% | 3.50% | 10.59% | 0.16% | 0.01% | 0.61% |
ecommerce | 48.35% | 3.43% | 7.09% | 0.72% | 0.05% | 5.75% |
ekskluzywny | 18.65% | 1.31% | 7.01% | 0.00% | 0.00% | 1.07% |
ekskluzywna | 12.24% | 0.17% | 1.36% | 0.06% | 0.00% | 1.17% |
ekstra | 44.83% | 2.59% | 5.77% | 0.25% | 0.02% | 0.67% |
gratis | 24.45% | 1.74% | 7.13% | 0.11% | 0.01% | 1.02% |
gwarancja | 12.81% | 0.61% | 4.74% | 0.10% | 0.01% | 1.40% |
kompleksowy | 11.19% | 0.80% | 7.11% | 0.05% | 0.01% | 11.40% |
kompletny | 33.52% | 1.74% | 5.19% | 0.40% | 0.01% | 5.11% |
koniec | 26.65% | 1.85% | 6.94% | 0.14% | 0.01% | 1.60% |
limitowany | 39.49% | 1.93% | 4.88% | 0.20% | 0.04% | 2.01% |
limitowana | 46.02% | 3.83% | 8.32% | 0.30% | 0.01% | 0.45% |
najnowszy | 27.70% | 2.54% | 9.16% | 0.12% | 0.01% | 5.56% |
najnowsza | 30.78% | 3.33% | 10.82% | 0.09% | 0.01% | 1.49% |
newsletter | 31.31% | 6.91% | 22.06% | 0.15% | 0.01% | 3.43% |
nowość | 26.53% | 1.74% | 6.57% | 0.11% | 0.01% | 1.75% |
odkryj | 20.66% | 1.26% | 6.11% | 0.10% | 0.01% | 0.98% |
oferta | 31.09% | 2.01% | 6.45% | 0.14% | 0.02% | 1.88% |
okazja | 24.39% | 1.78% | 7.30% | 0.11% | 0.01% | 1.26% |
opinia | 56.57% | 6.10% | 10.78% | 0.21% | 0.01% | 0.56% |
ostatnia szansa | 27.24% | 1.70% | 6.26% | 0.18% | 0.01% | 2.03% |
ostatnie sztuki | 21.87% | 1.55% | 7.11% | 0.10% | 0.01% | 2.24% |
oszczędź | 23.34% | 1.39% | 5.95% | 0.06% | 0.01% | 4.39% |
oszczędzaj | 38.70% | 3.53% | 9.13% | 0.10% | 0.00% | 0.44% |
podcast | 42.17% | 4.87% | 11.56% | 0.19% | 0.01% | 1.18% |
podstawowy | 33.17% | 3.63% | 10.95% | 0.08% | 0.01% | 2.13% |
podstawa | 32.15% | 1.27% | 3.96% | 0.17% | 0.02% | 0.63% |
pomoc | 31.22% | 2.65% | 8.48% | 0.09% | 0.01% | 3.30% |
pomóż | 38.66% | 3.21% | 8.29% | 0.19% | 0.02% | 0.52% |
poznaj | 34.76% | 2.80% | 8.05% | 0.16% | 0.01% | 1.44% |
profit | 70.78% | 14.61% | 20.64% | 0.16% | 0.01% | 1.83% |
promuj | 32.53% | 1.50% | 4.62% | 0.20% | 0.01% | 0.70% |
przedstawiamy | 35.61% | 3.95% | 11.09% | 0.13% | 0.01% | 1.30% |
raport | 27.82% | 3.58% | 12.88% | 0.16% | 0.01% | 1.76% |
specjalnie | 23.33% | 2.22% | 9.52% | 0.08% | 0.02% | 4.64% |
specjalny | 30.45% | 2.97% | 9.75% | 0.11% | 0.02% | 0.78% |
specjalna | 30.41% | 2.62% | 8.60% | 0.13% | 0.01% | 1.19% |
start | 36.17% | 4.76% | 13.16% | 0.19% | 0.01% | 0.81% |
teraz | 22.32% | 1.56% | 6.99% | 0.11% | 0.01% | 1.39% |
test | 34.97% | 4.01% | 11.47% | 0.22% | 0.01% | 1.73% |
tylko | 26.65% | 1.63% | 6.10% | 0.14% | 0.01% | 1.15% |
update | 40.46% | 3.76% | 9.30% | 0.17% | 0.00% | 3.18% |
webinar | 38.24% | 5.10% | 13.33% | 0.14% | 0.01% | 1.49% |
wiedza | 33.84% | 3.43% | 10.14% | 0.16% | 0.01% | 2.90% |
więcej | 29.21% | 2.35% | 8.05% | 0.15% | 0.01% | 2.20% |
wyjątkowa | 24.55% | 1.38% | 5.64% | 0.11% | 0.02% | 0.33% |
wyjątkowy | 30.59% | 1.77% | 5.78% | 0.13% | 0.01% | 1.66% |
wyjątkowe | 28.16% | 2.65% | 9.43% | 0.10% | 0.02% | 1.65% |
wypróbuj | 18.12% | 0.69% | 3.83% | 0.08% | 0.01% | 0.76% |
za darmo | 21.80% | 2.12% | 9.74% | 0.17% | 0.02% | 2.54% |
zaawansowany | 47.80% | 7.30% | 15.27% | 0.12% | 0.01% | 0.72% |
zaawansowana | 84.44% | 15.29% | 18.11% | 0.16% | 0.11% | 0.16% |
zapisz się | 28.20% | 3.74% | 13.25% | 0.14% | 0.01% | 1.66% |
zaplanuj | 15.62% | 1.26% | 8.08% | 0.08% | 0.01% | 6.95% |
zaproszenie | 36.77% | 4.29% | 11.68% | 0.15% | 0.01% | 2.36% |
zwiększ | 35.23% | 1.78% | 5.06% | 0.18% | 0.01% | 1.90% |
zysk | 28.25% | 1.87% | 6.63% | 0.14% | 0.01% | 1.01% |
Content is KING!
Słynne zdanie, które znane jest marketingowcom i copywriterom. Zatem, jakich fraz używać w temacie wiadomości, aby zwiększyć konwersję? Podpowiemy Ci kilka słów, które warto umieścić w komunikacji. Pamiętaj, że wiele zależy od kontekstu, charakteru maila i celu, jaki chcesz osiągnąć.
Najlepiej konwertującym słowem w temacie wiadomości było „zaawansowana”. Osiągnęło ono następujące wyniki:
OR: 84,44%
CTR: 15,29%
CTOR: 18,11%
Co ciekawe ten sam przymiotnik, lecz w męskiej formie nie odnotował już tak wysokich wyników, dla porównania:
84,44% vs 47,80%
CTR: 15,29% vs 7,30%
CTOR: 18,11% vs 15,27%
Jak widzisz, diabeł tkwi w szczegółach. 😊
Odbiorcy także chętnie konwertowali dzięki słowom: profit, opinia, bonus, newsletter, start. Wykorzystaj je w swojej komunikacji, oferując odbiorcom niepowtarzalne oferty, prezentując społeczne dowody słuszności, czyli recenzje klientów, którzy skorzystali już z Twoich usług oraz zaproponuj coś na start w ramach podziękowania dla osób, które dołączyły do Twojego newslettera.
NagłówekCopy link
Czy dodanie preheadera zwiększa szanse na otwarcie wiadomości email? Zobaczmy, jak popularne są preheadery i czy marketerzy korzystający z nich uzyskują lepsze niż przeciętne wskaźniki otwarć wiadomości email.
Preheader | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | % wiadomości |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nie | 31.35% | 3.10% | 9.89% | 0.13% | 0.01% | 1.68% | 54.79% |
Tak | 30.32% | 3.39% | 11.19% | 0.13% | 0.01% | 1.80% | 45.21% |
Czy warto stosować preheader?
Preheader to dodatkowa przestrzeń na przekazanie odbiorcy informacji czego dotyczy wiadomość i zaproszenia go do otwarcia maila. Może okazać się znakomitym dopełnieniem komunikatu i przedłużeniem tematu. Czy warto wykorzystywać to pole? A może nie należy odkrywać od razu wszystkich kart, skupić się tylko na temacie i sprawdzić, jak zadziała ciekawość odbiorców? Zdania są podzielone, 55% zbadanych wiadomości nie zawierało preheadera, pozostałe 45% prezentowało.
Jak kształtowały się wyniki? Wiadomości niezawierające prehadera cieszyły się lepszym OR (31,35% vs 30,32%). Natomiast CTR oraz CTOR osiągnęły nieznacznie wyższe wyniki w wiadomościach, gdzie preheader wykorzystano.
Osiągnięte rezultaty są zbliżone. Pamiętaj jednak, że preahder ma zachęcać do otwarcia wiadomości i to głównie OR będzie wyznacznikiem jego sukcesu. Wpływ na wynik CTR ma wiele innych zmiennych, takich jak: design maila, jego responsywność czy umieszczone CTA.
Nieznacząca różnica w zaprezentowanych wynikach mówi jedno – testuj i sprawdź, co lepiej u Ciebie zadziała.
Personalizacja treści wiadomości emailCopy link
Czy spersonalizowane wiadomości mają wpływ na wyższe zaangażowanie odbiorców? W tej tabeli przyglądamy się związkowi pomiędzy wskaźnikami aktywności użytkowników a wykorzystaniem personalizacji w treści maila.
Personalizacja | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | % wiadomości |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nie | 29.50% | 3.12% | 10.58% | 0.12% | 0.01% | 1.91% | 81.31% |
Tak | 36.87% | 3.63% | 9.85% | 0.18% | 0.01% | 0.96% | 18.69% |
Czy warto personalizować treść kampanii email marketingowych?
Jedną z mantr email marketingu często powtarzanych na wszelkiego rodzaju prezentacjach i w artykułach jest to, że powinniśmy personalizować treści mailingów, aby osiągać wysokie wyniki. Czy jest to jednak prawda?
Z naszych danych widzimy, że rzeczywiście, emaile zawierające elementy spersonalizowane w treści osiągają wyższy współczynnik otwarć i kliknięć, niż wiadomości generyczne. Różnica jest dość znacząca, ponieważ zaobserwowane wartości dla współczynnika otwarć to 36,87% wobec 29,50%, a dla współczynnika kliknięć to 3,63% wobec 3,12% na korzyść emaili spersonalizowanych.
Choć emaile spersonalizowane osiągają znacznie lepsze wyniki, widzimy również, że stanowią one zaledwie 19% wszystkich przeanalizowanych przez nas kampanii. Oznacza to, że nie są one jeszcze zbyt powszechne. Może to być spowodowane wieloma czynnikami, jak czas przygotowania kampanii spersonalizowanej czy brak odpowiednich danych.
Dobrym sposobem na wprowadzenie personalizacji do naszej komunikacji jest skorzystanie z automatyzacji. Raz stworzone cykle automatyczne sprawią, że nasze wiadomości dotrą do subskrybentów w jeszcze lepszym czasie i osiągną lepsze wyniki.
A jeśli chcemy naprawdę podnieść poprzeczkę i zwiększyć sprzedaż z emaili to warto również uzupełnić je o moduły rekomendacji bazujące na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to w pełni zautomatyzowany sposób dostosuje treść naszych kampanii do potrzeb odbiorców.
Wiadomości powitalneCopy link
Jak ważne są emaile powitalne? Jaki jest ich średni współczynnik otwarć i kliknięć? Oto co udało nam się ustalić.
Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|
69.61% | 9.24% | 13.28% | 1.16% | 0.01% | 3.82% |
Wiadomość powitalna – tajna broń email marketingu
Wiadomość powitalna to być może najlepsza wiadomość email, jaką kiedykolwiek wyślesz. Jest to inwestycja, która zwraca się niemal natychmiastowo.
Emaile te osiągają współczynnik otwarć na poziomie 69,61% oraz CTR w wysokości 9,24%. Trudno znaleźć inną kampanię, która osiąga podobne wyniki.
Jednocześnie, stworzenie automatyzacji powitalnej jest niesamowicie proste. Raz stworzony scenariusz działa niezależnie od tego, gdzie i kiedy klient dołączy do naszej listy.
Oszczędność czasu, wysoki poziom zaangażowania to tylko dwie cechy, które sprawiają, że kampanie powitalne są tak ważne. Jest jeszcze trzeci element, którego nie można pominąć. Jest nim dostarczalność. Filtry antyspamowe w dużej mierze weryfikują zaangażowanie użytkowników. Im wyższe zaangażowanie obserwuje dany email marketer, tym lepszą będzie miał dostarczalność. Im niższe, tym częściej jego maile trafią do spamu lub zostaną w ogóle odrzucone.
Zatem jeśli jeszcze nie korzystasz z kampanii powitalnej, wprowadź ją jak najszybciej. Pomoże Ci ona potwierdzić, że subskrypcja poszła pomyślnie oraz przekazać najważniejsze informacje na temat Twojej marki. A przy umiejętnie skonstruowanej wiadomości, email powitalny może również pomóc podnieść sprzedaż.
Wiadomości email z obrazkami a wiadomości tekstoweCopy link
Czy warto dodawać zdjęcia do wiadomości email? A może lepiej wysyłać newslettery tekstowe? Oto co mówią liczby.
Obraz | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów | Liczba wiadomości | % wiadomości |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nie | 37.51% | 3.86% | 10.29% | 0.19% | 0.01% | 0.74% | 13895 | 24% |
Tak | 30.39% | 3.17% | 10.43% | 0.13% | 0.01% | 1.81% | 43135 | 76% |
Emaile tekstowe czy obrazkowe
Jednym z elementów, które postanowiliśmy przetestować, jest to czy emaile zawierające obrazki osiągają lepsze wyniki niż te zawierające sam tekst i linki. Wiele mówi się o tym, że design emaili jest ważny, ale czy faktycznie zawsze łączy się to z lepszymi wynikami?
Nasze dane tego nie potwierdzają. Okazuje się bowiem, że emaile bez obrazów osiągają wyższy współczynnik otwarć i kliknięć – 37,51% i 3,86% – niż te z obrazkami – 30,39% i 3,17%.
Jednym z powodów, dla których obserwujemy takie wyniki, jest fakt, iż emaile tekstowe, mogą wydawać nam się bardziej osobiste. Przypominają one bowiem wiadomości, które wysyłamy do swojej rodziny czy znajomych. Różnią się natomiast od mailingów reklamowych, głównie graficznych.
Czy zatem czas porzucić obrazy w emailach? Zdecydowanie nie. Jednak, jeśli masz możliwość dodać do swoich kampanii wiadomości czysto tekstowe, to zdecydowanie warto to zrobić, choćby w ramach testu. Jeśli Twoja grupa docelowa potwierdzi zainteresowanie takim formatem, będzie to dla Ciebie sygnał, że jest to czas na wprowadzenie zmian w komunikacji.
Stosowanie narzędzi do optymalizacji czasu wysyłkiCopy link
Sprawdźmy, czy optymalizacja czasu wysyłki może poprawić skuteczność naszych kampanii email i to automatycznie.
Typ | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
Perfect timing | 25.76% | 1.88% | 7.30% | 0.11% | 0.01% | 2.20% |
Time travel | 35.90% | 4.42% | 12.30% | 0.30% | 0.02% | 2.04% |
Nie wiesz, kiedy wysyłać emaile? Skorzystaj z Perfect Timing i Time Travel
Jednym z najczęstszych pytań, które słyszę, jest to, kiedy najlepiej wysyłać emaile, aby były czytane. I niestety jedyną prawidłową odpowiedzią na to pytanie jest – to zależy.
Wszystko zależy od tego, co i do kogo wysyłasz. Każda grupa odbiorców jest inna, dlatego trudno jest stwierdzić czy wtorek rano, czy może czwartek wieczór będą najlepszą porą na wysyłanie kampanii email marketingowych.
Zacznij zatem od przeanalizowania swojej grupy odbiorców i skorzystaj z rozwiązań, które automatycznie dostosują czas wysyłki Twoich wiadomości.
Jeśli masz odbiorców w różnych strefach czasowych, funkcja Time-Travel dostosuje czas wysyłki tak, aby każdy z subksrybentów otrzymał emaile o tej samej godzinie, zgodnie z ich strefą czasową. Takie emaile osiągają wyniki na poziomie – OR 35,90% i CTR 4,42%.
Funkcja Perfect Timing natomiast dostosowuje czas wysyłki kampanii, bazując na historii otwarć i kliknięć Twoich subskrybentów. Zatem jeśli Twoja kampania nie jest wrażliwa na czas i masz dane historyczne, to wykorzystaj tę funkcję, a możesz liczyć na średnie wyniki OR 25,76% i CTR 1,88%.
InneCopy link
Tutaj przyglądamy się innym elementom, które mogą odgrywać ważną rolę w Twoich kampaniach email marketingu oraz średnim wynikom, jakich możesz się spodziewać.
Średnie wyniki według wielkości listyCopy link
Czy email marketerzy z dużymi bazami osiągają lepsze wyniki? W tym miejscu przyglądamy się zależnością pomiędzy średnimi efektami kampanii email a wielkością ich list.
Wielkość listy | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć | Współczynnik wypisów | Współczynnik zgłoszeń do spamu | Współczynnik zwrotów |
---|---|---|---|---|---|---|
1. 250-499 | 70.34% | 14.06% | 19.99% | 0.21% | 0.02% | 1.72% |
2. 500-999 | 55.97% | 10.05% | 17.96% | 0.20% | 0.02% | 1.27% |
3. 1000-2499 | 39.99% | 5.41% | 13.52% | 0.16% | 0.01% | 1.38% |
4. 2500-4999 | 35.81% | 3.81% | 10.63% | 0.16% | 0.01% | 1.50% |
5. 5000-9999 | 27.81% | 2.52% | 9.06% | 0.11% | 0.01% | 1.64% |
6. 10000-24999 | 28.48% | 2.56% | 8.98% | 0.13% | 0.01% | 1.71% |
7. 25000-49999 | 23.06% | 1.60% | 6.95% | 0.11% | 0.01% | 2.94% |
8. 50000-99999 | 20.60% | 1.25% | 6.06% | 0.07% | 0.01% | 1.10% |
9. 1000000+ | 3.44% | 0.00% | 0.00% | 0.06% | 0.02% | 1.10% |
Jak wielkość listy wpływa na zaangażowanie?
Poza wysokimi współczynnikami otwarć i kliknięć to prawdopodobnie właśnie wzrost subskrybentów jest tym, co email marketerów cieszy najbardziej. I chociaż dane pokazują, że zjawiska te nie idą ze sobą w parze, to nie poddawaj się! Jeśli również u siebie dostrzegasz spadki zaangażowania wraz ze wzrostem bazy, ma dla Ciebie kilka wskazówek.
Po pierwsze, większa baza to bardziej różnorodna grupa odbiorców – nie każdy subskrybent będzie zainteresowany każdą wiadomością, dlatego dziel swoje listy na mniejsze, bardziej szczegółowe grupy korzystając z tagów, segmentów czy scoringu.
Po drugie, im więcej masz kontaktów, tym trudniej jest utrzymać bezpośredni kontakt z nimi. Staraj się korzystać z informacji, jakie posiadasz o swoich subskrybentach i dostosowuj treści do ich zainteresowań oraz potrzeb.
Po trzecie, większa baza to większe pole do testowania. Mając dużą listę kontaktów, bez trudu możesz wybrać próbę do testów A/B, a nawet podzielić ją na więcej grup i tym samym przetestować więcej niż jedną zmienną. Nie bój się korzystać z tego narzędzia i sprawdź, co najlepiej działa na Twoich odbiorców.
Na sam koniec wspomnę jeszcze o czyszczeniu listy subskrybentów. Możesz mieć w swojej bazie nieaktywne kontakty, które nie są już zainteresowane Twoimi treściami. Regularne usuwanie takich kontaktów pomoże poprawić wskaźniki otwarć, kliknięć, a także dostarczalność maili.
Ostatecznie, te dane pokazują nam wagę zarządzania listą subskrybentów i na szczęście mamy narzędzia, które nam to ułatwiają!
Długość adresu emailCopy link
W tej tabeli znajdziesz dane dotyczące średniej długości adresów email.
Czy długość emaila ma znaczenie?
Według naszych badań średnia długość adresów email pozostaje na względnie stałym poziomie na przestrzeni lat. W rzeczywistości około 98% wszystkich adresów email mieści się w zakresie od 5 do 29 znaków.
Aby poprawić doświadczenie użytkowników i zwiększyć współczynniki konwersji, twórz formularze rejestracji, które mogą pomieścić do 29 znaków. Niezastosowanie się do tego może powodować frustrację, literówki i niższą liczbę konwersji, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, gdzie widoczność jest ograniczona.
Elementy Landing PageCopy link
W tej sekcji przyjrzymy się średnim współczynnikom konwersji generowanym przez strony docelowe zawierające określone elementy lub funkcje.
Element | Wskaźnik zapisów |
---|---|
Promowanie webinarów | 27.16% |
Zawiera wideo | 8.48% |
Zawiera link do mediów społecznościowych | 5.96% |
Zawiera licznik odliczający czas | 11.90% |
Zawiera obraz | 15.03% |
Formularz ma jedno pole | 22.20% |
Formularz ma dwa pola | 15.66% |
Formularz ma trzy pola | 7.70% |
Formularz ma ponad cztery pola | 7.79% |
Jak budować, by konwertować?
Landingi mogą pełnić różne funkcje – promocyjne, edukacyjne, sprzedażowe. Niezależenie jednak od celu, odwiedzający powinni jak najszybciej zrozumieć, gdzie się znaleźli, dlaczego co powinni zrobić i czego mogą spodziewać się w zamian?
Nasze badanie potwierdza tę tezę, gdyż landingi cieszące się najwyższym wskaźnikiem konwersji (27%!) to te, promujące webinary. Odwiedzający te strony często są zdecydowani, aby dokonać zapisu, ponieważ ufają tej formie marketingu oraz wiedzą, że w zamian otrzymają wartościowe treści.
Co poza tym? Zastanawiając się między wideo a grafiką, postaw raczej na grafikę. Okazuje się, ze strony ze statycznymi kreacjami konwertują niemal dwa razy lepiej.
Kreatory landing pages i technologie się zmieniają, jednak oczekiwania wobec stron pozostają relatywnie niezmienne. Klienci odwiedzający nasze landing pages oczekują, że dostarczymy im wysokiej jakości i dobrze dobrane treści, interakcja ze stroną będzie intuicyjna, a ostatecznie otrzymają wartość, jakiej spodziewali się po zapoznaniu się z naszą ofertą.
Zaproszenie przypominające o webinarzeCopy link
Tutaj przyjrzeliśmy się wskaźnikom zaangażowania uzyskanym przez automatyczne wiadomości email wysyłane podczas promowania webinaru.
Typ komunikatu | Współczynnik otwarć | Współczynnik kliknięć | Stosunek kliknięć do otwarć |
---|---|---|---|
Zaproszenie na webinar | 18.46% | 2.20% | 11.90% |
Przypomnienie o webinarze - wysyłane w momencie rozpoczęcia | 70.33% | 18.58% | 26.41% |
Przypomnienie o webinarze - wysłane 5 minut przed webinarem | 78.19% | 25.60% | 32.74% |
Przypomnienie o webinarze - wysłane 30 minut przed webinarem | 69.05% | 17.96% | 26.01% |
Przypomnienie o webinarze - wysłane 1 godzinę przed webinarem | 92.16% | 28.71% | 31.16% |
Przypomnienie o webinarze - wysłane 1 dzień przed webinarem | 90.22% | 14.44% | 16.00% |
Warto przypominać o webinarze!
Emaile z zaproszeniem na webinar osiągają w Polsce dość niskie współczynniki otwarć i kliknięć. To ciekawe, biorąc pod uwagę fakt, że w przeważającej większości promuje się w ten sposób wydarzenia darmowe, na których eksperci dzielą się swoją wiedzą, a dodatkowo udostępniają przydatne materiały. Aby poprawić skuteczność mailingów webinarowych, warto zapoznać się z poradnikiem, który krok po kroku wyjaśnia, jak napisać skuteczne zaproszenie na webinar.
Zupełnie inaczej wygląda kwestia automatycznych przypomnień mailowych o webinarze (dostępnych oczywiście w GetResponse) – tego rodzaju emaile otwiera w zasadzie każdy zarejestrowany na wydarzenie. Statystyki pokazują, że najlepiej działają przypomnienia wysyłane na dzień, godzinę i 5 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Wykorzystaj tę wiedzę przy promocji Twojego następnego webinaru, aby zmaksymalizować konwersję!
Najlepszy dzień na prowadzenie webinarówCopy link
Chcesz przyciągnąć więcej uczestników na swoje webinary? Zacznijmy od wybrania najlepszego dnia na webinar.
Dzień tygodnia | Średni procent uczestników do zarejestrowanych osób | Średnia liczba zarejestrowanych | % webinarów |
---|---|---|---|
Poniedziałek | 24.90% | 130 | 4.47% |
Wtorek | 34.00% | 169 | 11.57% |
Środa | 37.00% | 123 | 24.11% |
Czwartek | 39.90% | 103 | 21.07% |
Piątek | 37.50% | 120 | 25.91% |
Sobota | 34.10% | 92 | 9.36% |
Niedziela | 47.10% | 63 | 3.50% |
Jaki jest najlepszy dzień tygodnia na webinar?
Badanie pokazuje, że najwięcej webinarów przeprowadzanych jest w Polsce we wtorki i w czwartki. W 2022 wydarzenia przeprowadzone w te dni stanowiły połowę wszystkich webinarów organizowanych w naszym kraju. Okazuje się jednak, że najwięcej osób rejestruje się na webinary organizowane w poniedziałki, a największa konwersja, czyli w tym przypadku procent uczestników w stosunku do liczby zarejestrowanych osób, wypada w sobotę.
Czy to oznacza, że powinniśmy zacząć organizować webinary w weekendy? Niekoniecznie :). Pamiętajmy, że sobotnie wydarzenia stanowią zaledwie 3.5% ogółu webinarów, a średnia liczba osób na nie zarejestrowanych jest znacząco niższa, niż w pozostałe dni tygodnia. Prawdopodobnie organizowane są w branżach związanych ze spędzaniem czasu wolnego (np. treningi behawioralne psów czy warsztaty artystyczne online) i z pewnością ma to przełożenie na aktywność osób zarejestrowanych na tego typu wydarzenia.
Kiedy więc organizować webinary, aby zmaksymalizować konwersję? Moja rada jest prosta — testować, testować i jeszcze raz testować. Sprawdź, co zadziała najlepiej w Twojej branży — początek tygodnia, kiedy Twój odbiorca zbiera jeszcze myśli po weekendzie, czy może jego końcówka, kiedy ukończył już bieżące zadania i ma chwilę oddechu? Z pewnością znajdziesz idealne dla siebie rozwiązanie.
Najlepsza godzina na prowadzenie webinarówCopy link
Przeanalizujmy najlepszy czas na prowadzenie webinarów.
Godzina | Średni procent uczestników do zarejestrowanych osób | Średnia liczba zarejestrowanych | % webinarów |
---|---|---|---|
1 | 113% | 4.5 | 0.09% |
2 | 0% | 0 | 0.00% |
3 | 0% | 0 | 0.00% |
4 | 0% | 0 | 0.00% |
5 | 0% | 0 | 0.00% |
6 | 133% | 1 | 0.18% |
7 | 78% | 0.88 | 0.37% |
8 | 61% | 20.06 | 2.17% |
9 | 60% | 23.66 | 9.17% |
10 | 60% | 32.44 | 10.97% |
11 | 56% | 26.49 | 8.25% |
12 | 50% | 27.31 | 5.16% |
13 | 61% | 17.33 | 4.15% |
14 | 60% | 21.71 | 4.75% |
15 | 46% | 13.09 | 3.41% |
16 | 38% | 24.74 | 4.61% |
17 | 34% | 37.78 | 7.38% |
18 | 33% | 55.48 | 17.06% |
19 | 30% | 95.33 | 16.23% |
20 | 38% | 49.07 | 4.93% |
21 | 62% | 17.25 | 0.55% |
22 | 85% | 5.57 | 0.32% |
23 | 14% | 0.25 | 0.18% |
24 | 200% | 2 | 0.05% |
O której godzinie najlepiej prowadzić webinary?
Nasz raport pokazuje, że najlepsze godziny na organizację webinarów w Polsce to przedział między 17:00 a 20:00. W tych godzinach obserwujemy wyraźny wzrost liczby zarejestrowanych w stosunku do webinarów organizowanych o innych porach dnia. Co jednak ciekawe, dokładnie te same godziny notują najniższe statystyki uczestnictwa. Tu najlepiej wypadają webinary z przedziału między 9:00 a 14:00 – jednak średnia liczba uczestników jest sporo niższa w porównaniu do wydarzeń organizowanych w godzinach późnopopołudniowych i wieczornych.
Którą godzinę zatem wybrać? Pomyśl, na czym Ci zależy — na generowaniu większej liczby leadów, do których będziesz później kierować komunikację, czy na wysokim zaangażowaniu w wydarzenie na żywo kosztem mniejszej liczbie uczestników? Przeanalizuj swoją branżę, charakter grupy docelowej i samą tematykę webinaru, aby wybrać godzinę optymalną dla Twojego celu.
Niezależnie od Twojego wyboru, dobrą praktyką jest rejestracja webinaru i wysłanie nagrania wszystkim osobom, które zarejestrowały się na wydarzenie. Pamiętaj, że nie każda osoba zainteresowana Twoim webinarem będzie miała czas, aby uczestniczyć w nim na żywo. Wyraźnie zakomunikuj wysyłkę nagrania podczas promocji webinaru — to z pewnością zachęci więcej osób do rejestracji.
Ogólne statystyki webinarówCopy link
Czy uczestnicy webinarów korzystają głównie z komputerów czy urządzeń mobilnych? Z jakich funkcji webinarów warto korzystać, aby utrzymać zaangażowanie odbiorców? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu.
Opis | % |
---|---|
Procent uczestników korzystających z urządzeń mobilnych | 38.18% |
Procent uczestników korzystających z urządzeń stacjonarnych | 61.82% |
Procent webinarów z zastosowaniem ankiet | 3.32% |
Procent webinarów wymagających rejestracji | 32.20% |
Procent uczestników do zarejestrowanych osób | 43.36% |
Procent osób rejestrujących się na webinar w dniu webinaru | 17.90% |
Procent osób zapisujących się na webinar 1-7 dni przed webinarem | 64.13% |
Procent osób zapisujących się na webinar 8-14 dni przed webinarem | 12.41% |
Procent uczestników zapisujących się na webinar 15+ dni przed webinarem | 5.56% |
Stacjonarnie, świadomie i na ostatnią chwilę
W kwestii wykorzystania urządzeń, na których oglądamy webinary, nadal przodują urządzenia stacjonarne. To zrozumiałe — na większych ekranach lepiej widać prezentację, można też aktywnie udzielać się na czacie dla uczestników wydarzenia. Z drugiej strony, urządzenia mobilne pozwalają nam obejrzeć webinar z dowolnego miejsca, a wygoda takiego rozwiązania może niekiedy okazać się nie do przecenienia.
Ciekawe, że zaledwie 1/3 webinarów wymaga rejestracji — ta opcja pozwala na wykorzystanie automatycznych przypomnień o wydarzeniu, co — jak pokazuje inna część raportu — świetnie wpływa na konwersję. Z pewnością warto wypróbować tę opcję, planując kolejny webinar!
Bardzo dobrze wygląda za to stosunek liczby uczestników do zarejestrowanych – ponad 43% osób, które zapisują się na wydarzenie, uczestniczy w nim na żywo. Wygląda na to, że polski odbiorca w świadomy sposób planuje uczestnictwo w webinarach. To ważny sygnał dla planujących webinary, aby starannie się do nich przygotowywać :).
A kiedy promować webinary? Raport pokazuje, że najlepiej robić to dosłownie tuż przed wydarzeniem — ponad 80% zapisanych to osoby rejestrujące się do 7 dni przed webinarem. Czy to efekt FOMO, czy może potencjalnemu odbiorcy webinaru wystarczy zaledwie kilka dni, aby osadzić go w swoim kalendarzu? Tak czy inaczej, wygląda na to, że nie warto planować webinarów ze zbyt dużym wyprzedzeniem, aby nie przepalać budżetu na ich promocję.