Email marketing w liczbach
Trendy marketingowe

by GetResponse

Mimo upływu lat i pojawienia się nowych kanałów komunikacji email marketing nadal jest jednym z najskuteczniejszych i najpopularniejszych narzędzi do nawiązywania kontaktów z klientami, budowania relacji czy zwiększania sprzedaży.

Jakie strategie są najskuteczniejsze? Co sprawia, że odbiorcy otwierają i klikają wiadomości email? Szukając odpowiedzi, przeanalizowaliśmy szereg danych, poprosiliśmy ekspertów o komentarze i niniejszym przedstawiamy Wam ten raport – pełny unikalnych danych z Polski, prezentujący trendy email marketingu 2023.

To wyjątkowe spojrzenie na to, jak działają polskie firmy w email marketingu. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym marketerem, ten raport dostarczy Ci cennych wskazówek. Znajdziesz w nim praktyczne informacje, które możesz wykorzystać, optymalizując własne kampanie.

Jeśli są dane, które szczególnie Cię interesują – napisz do nas! Chętnie dowiemy się, które aspekty są dla Ciebie najbardziej istotne.

Joanna Kugler Joanna Kugler Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

We’ve analyzed almost 7 billion messages out of nearly 30 billion emails GetResponse customers sent throughout 2022.

For the best insights, we only looked at active senders with at least 500 contacts.

We’ve also used the total values for average email opens, clicks, unsubscribes, bounces, and spam (abuse) complaints.

That means we’ve counted every action your subscriber made – whether they reopened your messages or clicked on all your links.

Jakie wnioski płyną z tego raportu?

W Polsce email marketing ma się naprawdę dobrze. W 2022 roku średni współczynnik otwarć wiadomości email był w Polsce o ponad 4 punkty procentowe wyższy (30,93%) niż na świecie (26,8%). Ponadto średni współczynnik kliknięć w Polsce wynosił 3,22% w porównaniu do 1,89% globalnie.

Po współczynnikach otwarć i kliknięć widać, że klienci są aktywnie zainteresowani wiadomościami email, oraz że email marketing może być skutecznym narzędziem dotarcia do klientów, promowania produktów, budowania świadomości marki i interakcji.

Pomimo wysokich wyników w Polsce i wzrostu wskaźnika otwarć, zauważamy spadek w liczbie kliknięć (w porównaniu do danych z 2018 roku). Jest to istotny sygnał, który może sugerować, że odbiorcy nie znajdują wystarczająco angażujących treści. Dlatego konieczne jest ciągłe ulepszanie strategii email marketingu.

Odbiorcy doceniają i chętniej reagują na wiadomości dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań. Obok autoresponderów i wiadomości wysyłanych w ramach cykli automation wysoką skutecznością odznaczyły się wiadomości powitalne – wyraźnie widać, że pierwsza interakcja z klientem jest kluczowa dla budowania zaangażowania.

Oto kluczowe strategie, które warto wypróbować w email marketingu:
  • Zadbaj o personalizację – warto stosować personalizację w temacie czy treści wiadomości, ale współczesny odbiorca oczekuje znacznie więcej! Segmentuj subskrybentów i dostarczaj im naprawdę angażujących treści.
  • Zainwestuj w automatyzację – zautomatyzowane wiadomości email osiągają ponadprzeciętne wskaźniki zarówno otwarć jak i kliknięć, pozwalają też na bardziej zaawansowaną personalizację.
  • Zwróć uwagę na czas wysyłki – skoro większość otwarć i kliknięć występuje w ciągu dwóch pierwszych godzin, od wysłania wiadomości warto starannie zaplanować czas wysyłki, z pomocą przychodzą tutaj narzędzia typu perfect timing.
  • Przywitaj subskrybentów – wiadomości powitalne osiągają bardzo wysokie wskaźniki otwarcia i kliknięć, warto poświęcić czas na stworzenie atrakcyjnego powitania i zaangażowanie odbiorców od samego początku.
  • Uczyń testy A/B częścią swojej rutyny. Nawet jeśli dana taktyka nie działa w przypadku innych, nie oznacza to, że nie sprawdzi się w Twoim przypadku. Wyeliminuj zgadywanie z programu marketingu e-mailowego, dodając testy A/B do swojego procesu.
Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak możesz ulepszyć swoje kampanie e-mailowe, postępuj zgodnie z naszym ponadczasowym przewodnikiem po najlepszych praktykach marketingu e-mailowego.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są średnie współczynniki wiadomości email w Polsce (współczynnik otwarć, współczynnik kliknięć itp.) dla wszystkich branż?
  • Średni współczynnik otwarć wiadomości email wynosi 30,93%.
  • Średni współczynnik kliknięć wiadomości email wynosi 3,22%.
  • Średni współczynnik kliknięć do otwarć wiadomości email wynosi 10,41%.
  • Średni współczynnik wypisów wynosi 0,13%.
  • Średni wskaźnik zgłoszeń do spamu wynosi 0,01%.
  • Średni współczynnik zwrotów wynosi 1,73%.
Jaki jest dobry współczynnik otwarć (OR) wiadomości email?

Dobry współczynnik otwarć (open rate – OR) jest raczej kwestią indywidualną, a czynniki, które na niego wpływają, są często poza naszą kontrolą. Branża, w której działasz, grupa docelowa, jak i rodzaj prowadzonej kampanii wpływają na to, jak wysoki będzie wskaźnik otwarć.

Wystarczy spojrzeć na poniższe dane:

Ze wszystkich branż, które przeanalizowaliśmy, turystyka miała najniższy wskaźnik otwarć – 15,6%. Tymczasem branża nieruchomości odnotowała najwyższy wynik na poziomie 40,76%.

Aby zwiększyć skuteczność kampanii email, zapraszamy do zapoznania się z naszymi poradnikiem: dobre praktyki w email marketingu.

Jaki jest dobry współczynnik kliknięć (CTR)?

Podobnie jak w przypadku współczynnika otwarć, ustalenie dobrego współczynnika kliknięć (click-through rate – CTR) jest dość trudne. Będzie na to wpływała branża, w jakiej pracujesz, grupa docelowa oraz rodzaj kampanii.

Ostatecznie, nie wszystkie kampanie wygenerują wysoką liczbę kliknięć – nie zawsze jest to ich celem, np. poinformowanie o nowych godzinach pracy, czy wiadomość o zmianach wprowadzonych do regulaminu.

Biorąc pod uwagę dostarczone przez nas dane:

Branża turystyczna odnotowała najniższy współczynnik kliknięć na poziomie 1,21%. Z drugiej strony współczynnik kliknięć w usługach finansowych wyniósł 5,31%.

Sprawdź, jak możesz zwiększyć współczynnik kliknięć w artykule: czym jest współczynnik kliknięć i jak go zwiększyć.

Jaka jest różnica między wskaźnikiem kliknięć (CTR) a wskaźnikiem kliknięć do otwartych wiadomości (CTOR)?

Współczynnik kliknięć wiadomości email (CTR) informuje o liczbie osób, które kliknęły którykolwiek z linków w wiadomości email.

Tymczasem stosunek kliknięć do otwarć (CTOR) porównuje liczbę osób, które otworzyły wiadomość z tymi, które kliknęły którykolwiek z linków.

CTOR jest ważnym wskaźnikiem, który może pomóc lepiej zrozumieć, jak trafne i angażujące są Twoje wiadomości email.

Aby obliczyć CTOR, należy podzielić współczynnik kliknięć przez współczynnik otwarć i pomnożyć go przez 100%.

Na przykład:

  • OR: 20%
  • CTR: 2%
  • CTOR = 2%/20% * 100% = 10%
Jakie są dobre współczynniki konwersji wiadomości email?

Współczynnik konwersji dotyczy przede wszystkim tego, ile razy lub ilu odbiorców podjęło daną akcję. Na przykład, ile razy pobrali ebooka, ilu z nich zarejestrowało się na webinar lub odwiedziło stronę produktu.

Ta metryka może być bardzo przydatna, zwłaszcza gdy nadasz konwersji wartość pieniężną. Wtedy bardzo łatwo jest zdecydować, czy dana kampania była skuteczna i można ją powtórzyć, czy też należy wybrać inną strategię.

Ponieważ każdy może mieć własną definicję konwersji, trudno powiedzieć, jaki jest dobry współczynnik konwersji wiadomości email, dlatego sugerujemy, aby przyjrzeć się innym wskaźnikom, takim jak średni współczynnik kliknięć.

Lokalizacja i branża

Poniżej możesz zobaczyć, jak wyglądają średnie współczynniki otwarć, kliknięć i inne kluczowe wskaźniki email marketingu w różnych lokalizacjach i branżach.

Średnie wyniki na wszystkich kontynentach

Sprawdź, jak różnią się średnie współczynniki email marketingu na poszczególnych kontynentach.

Afryka

Afryka

  • Współczynnik otwarć: 33.18%
  • Współczynnik kliknięć: 2.29%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 6.90%
  • Współczynnik wypisów: 0.14%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 2.57%
Ameryka Południowa

Ameryka Południowa

  • Współczynnik otwarć: 32.39%
  • Współczynnik kliknięć: 2.30%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 7.09%
  • Współczynnik wypisów: 0.12%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 2.04%
Ameryka Północna

Ameryka Północna

  • Współczynnik otwarć: 45.30%
  • Współczynnik kliknięć: 4.77%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 10.53%
  • Współczynnik wypisów: 0.12%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 2.68%
Azja

Azja

  • Współczynnik otwarć: 28.04%
  • Współczynnik kliknięć: 4.06%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 14.48%
  • Współczynnik wypisów: 0.09%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 2.73%
Europa

Europa

  • Współczynnik otwarć: 43.25%
  • Współczynnik kliknięć: 3.58%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 8.28%
  • Współczynnik wypisów: 0.18%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 2.11%
Oceania

Oceania

  • Współczynnik otwarć: 55.66%
  • Współczynnik kliknięć: 2.48%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 4.46%
  • Współczynnik wypisów: 0.25%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 1.87%
Kontynent
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Ogółem39.64%3.25%8.62%0.15%0.01%2.33%

Współczynnik klikalności (CTR) jest niższy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zobaczmy, co to dokładnie oznacza.

Ostatnie dane sugerują, że był to dobry rok dla email marketerów działających w Australii i Oceanii, ponieważ ich współczynniki otwarć odnotowały dynamiczny wzrost (do 37,93%). Jednocześnie Ameryka Północna osiąga lepsze wyniki niż pozostałe regiony, jeśli chodzi o CTR (2,96%) i CTOR (9,56%). Rok 2022 nie był jednak dobrym rokiem dla Ameryki Południowej, która odnotowała znaczące spadki w prawie każdym wskaźniku, w tym w liczbie osób rezygnujących z subskrypcji, spamu i współczynnika odrzuceń.

Podczas gdy kraje anglojęzyczne odnotowały znaczny wzrost wskaźników KPI w email marketingu, zaangażowanie reszty świata okazało się być trudne. Poprawa tłumaczenia może być jednym z rozwiązań, które pomogą zwiększyć skuteczność wiadomości email. Ważne jest, aby dostosować swoje kampanie mailowe nie tylko pod względem językowym, ale także zgodnie z realiami kulturowymi i społecznymi rynków docelowych. Nawet jeśli niektóre sprawdzone metody email marketingu sprawdzają się w kampaniach prowadzonych w Stanach Zjednoczonych, to w Azji czy Afryce mogą być postrzegane jako nieskuteczne lub wręcz niestosowne.

Jeśli prowadzisz międzynarodowy biznes, dostosowanie do kultury i zrozumienie potrzeb użytkowników musi być w centrum wszystkich Twoich działań email marketingowych.

Anna Kvasnevska Anna Kvasnevska Senior Content Marketing Specialist @GetResponse

Średnie wyniki dla poszczególnych krajów

Jakie są średnie wyniki w email marketingu w różnych krajach? Oto, co udało nam się ustalić.

Kraj
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
AustraliaAustralia57.25%2.31%4.04%0.25%0.01%1.77%
BelgiumBelgia48.41%6.23%12.87%0.32%0.02%1.75%
BrazilBrazylia28.32%4.40%15.55%0.09%0.01%3.45%
PhilippinesFilipiny45.00%4.78%10.62%0.10%0.00%3.74%
FranceFrancja44.62%2.20%4.92%0.19%0.01%2.71%
SpainHiszpania41.19%2.92%7.09%0.20%0.01%2.48%
IndiaIndie25.84%8.22%31.81%0.09%0.00%2.26%
IndonesiaIndonezja21.67%1.12%5.17%0.07%0.00%1.69%
IsraelIzrael42.08%1.00%2.38%0.24%0.01%9.97%
CanadaKanada42.12%8.68%20.61%0.15%0.01%2.26%
ColombiaKolumbia36.17%1.52%4.21%0.09%0.01%1.11%
MalaysiaMalezja34.82%1.36%3.91%0.11%0.01%3.04%
MexicoMeksyk35.88%2.62%7.30%0.08%0.01%3.97%
NetherlandsNiderlandy47.84%4.05%8.47%0.29%0.02%2.38%
GermanyNiemcy40.35%2.37%5.88%0.38%0.04%3.89%
PeruPeru27.33%1.56%5.70%0.11%0.02%1.81%
PolandPolska38.17%5.38%14.09%0.16%0.01%1.16%
RussiaRosja23.86%1.47%6.14%0.17%0.02%3.09%
RomaniaRumunia50.79%2.77%5.46%0.16%0.02%2.56%
SingaporeSingapur21.67%1.78%8.23%0.07%0.00%2.83%
United StatesStany Zjednoczone45.62%4.34%9.51%0.11%0.01%2.70%
UkraineUkraina42.04%3.05%7.27%0.35%0.01%1.30%
Great BritainWielka Brytania39.98%2.74%6.86%0.15%0.01%3.21%
VietnamWietnam33.05%1.46%4.41%0.06%0.00%1.65%
ItalyWłochy44.38%2.87%6.47%0.19%0.02%2.79%
Ogółem39.44%3.59%9.66%0.18%0.01%3.10%

GDPR? CASL? APP? PIPEDA? CCPA? Nie ma powodów do obaw.

Jak widzieliśmy w poprzednich edycjach tego raportu, kraje o bardziej rygorystycznych przepisach mają tendencję do obserwowania wyższych wskaźników zaangażowania w wiadomości email.

Trzy kraje osiągające najlepsze wyniki pod względem liczby otwarć – Holandia, Francja i Australia – gwarantują obywatelom wyższy poziom ochrony i bardziej restrykcyjną kontrolę danych osobowych.

Jednocześnie, wśród krajów o najwyższych współczynnikach klikalności, pierwsza trójka to Kanada, Niemcy i Belgia, które są regulowane zgodnie z przepisami GDPR i PIPEDA.

Wniosek wydaje się następujący: Nie bój się nowych, bardziej rygorystycznych przepisów, które mogą pojawić się na Twojej drodze. Dostosuj się do nich, precyzyjnie docieraj do swoich odbiorców i zbieraj nagrody za wzrost zaangażowania.

*GDPR (General Data Protection Regulation)
*CASL (Canada's anti-spam legislation)
*APP (App Protection Policies)
*PIPEDA (Personal Information Protection and Electronic Documents Act)
*CCPA (California Consumer Privacy Act)

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Średnie wyniki w poszczególnych branżach

Tutaj zebraliśmy benchmarki email marketingu w podziale na branże. Możesz zobaczyć, jak Twój średni współczynnik otwarć, kliknięć, kliknięć do otwarć, wypisów i zgłoszeń do spamu wypada na tle innych firm z Twojej branży.
Industry
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Agencje marketingowe45.00%8.74%19.42%0.25%0.01%2.15%
E-marketing38.94%2.93%7.53%0.15%0.01%0.99%
Edukacja34.75%4.70%13.52%0.16%0.01%1.15%
Komunikacja i łączność61.68%12.56%20.36%0.14%0.01%4.38%
Motoryzacja37.77%6.85%18.13%0.04%0.00%1.03%
Nieruchomości45.61%3.43%7.53%0.37%0.03%0.70%
Organizacje non-profit35.23%23.22%65.91%0.15%0.02%1.26%
Restauracje i artykuły spożywcze25.45%1.13%4.43%0.14%0.00%0.94%
Sport i rekreacja44.27%3.30%7.46%0.21%0.02%0.51%
Sprzedaż detaliczna26.24%3.03%11.55%0.07%0.01%0.81%
Sztuka i rozrywka43.97%4.14%9.41%0.15%0.01%3.18%
Technologia44.52%10.09%22.67%0.38%0.01%2.80%
Turystyka21.02%2.34%11.11%0.02%0.01%2.03%
Usługi finansowe43.97%11.97%27.22%0.08%0.01%0.65%
Usługi medyczne44.58%3.65%8.20%0.16%0.01%0.80%
Usługi prawne47.97%12.09%25.19%0.19%0.01%1.11%
Wydawnictwa37.05%3.61%9.75%0.10%0.01%1.05%
Zdrowie i uroda32.83%2.69%8.20%0.17%0.01%0.43%
Ogółem39.49%6.69%16.53%0.16%0.01%1.44%

Branża branży nierówna

Email to niezmiennie ważny kanał komunikacji dla wielu branż – i okazuje się, że w dalszym ciągu jest efektywnym sposobem dotarcia do odbiorców. Średni współczynnik otwarć wiadomości email w Polsce na poziomie 31,53% wyraźnie to pokazuje – tym bardziej, jeśli porównamy go z naszym poprzednim raportem z 2018 r., gdzie wyniósł 26,29%, a więc o ponad 5 punktów procentowych mniej.

Jak widać, wiele zależy od branży. Pod kątem otwarć wiadomości najlepiej wypadają sektor nieruchomości oraz usługi finansowe. To dość wyraźne odzwierciedlenie potrzeb Polaków w tym zakresie – dynamiczna sytuacja na rynku mieszkaniowym w Polsce i potrzeba posiadania własnego lokum przy wsparciu sektora bankowego to temat znany nie od dziś. Na przeciwległym biegunie znajdują się usługi turystyczne z wynikiem znacznie poniżej średniej, jednak miejmy na uwadze, że również w poprzednim raporcie statystyki otwarć w tej branży były bardzo podobne.

Kliknięcia w dużej mierze zależą od specyfiki branży i rodzaju wysyłanych emaili, niemniej jednak uśredniony wynik kliknięć jest znacznie niższy, niż w poprzednim raporcie (2,98% wobec 5,04%). Na szczęście, istnieją sprawdzone sposoby na poprawienie sytuacji – dowiedz się, jak poprawić współczynnik kliknięć.

W kwestii współczynnika zwrotów, najwyższy (czyli najgorszy) wynik osiągnęła branża technologiczna. Wynika to zapewne z dużej dynamiki zatrudnienia w tym sektorze – adresy email osób pracujących w technologii przestają istnieć, gdy pracownik zmienia firmę, co wywołuje zwrot przy próbie wysyłki wiadomości email. Dlatego tak ważna jest higiena listy mailingowej.

Cieszy natomiast ogólny współczynnik zgłoszeń spamu na poziomie 0,01%. Tak niski wynik świadczy o tym, że polskie firmy budują swoje bazy mailingowe w sposób organiczny, a więc najlepszy z możliwych.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Średnie wyniki miesiąc po miesiącu

Jak zmieniały się średnie wyniki email marketingu w ciągu roku? Przyjrzyjmy się temu:

Miesiąc
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
styczeń36.21%3.55%9.80%0.15%0.01%1.02%
luty37.20%3.58%9.62%0.14%0.02%1.09%
marzec37.76%3.32%8.79%0.14%0.01%0.98%
kwiecień37.10%3.29%8.86%0.14%0.01%1.03%
maj36.49%6.05%16.57%0.14%0.01%1.05%
czerwiec36.44%6.88%18.87%0.14%0.01%1.10%
lipiec35.80%5.35%14.96%0.15%0.01%1.75%
sierpień36.22%6.61%18.25%0.15%0.01%1.49%
wrzesień38.11%7.21%18.93%0.17%0.01%1.36%
październik39.34%6.06%15.40%0.15%0.01%1.08%
listopad39.19%5.63%14.36%0.15%0.01%1.07%
grudzień34.74%4.60%13.24%0.13%0.01%1.11%

Wyraźnie widoczna sezonowość

Nie jest zaskoczeniem, że największą otwieralność i klikalność w Polsce notują wiadomości email wysyłane od sierpnia aż do listopada. Końcówka lata to przecież czas powrotu do szkół, a co za tym idzie, konieczność wyposażenia swoich pociech w rozmaite artykuły z wielu branż, od papierniczej, poprzez fashion, aż do elektroniki. Jesień natomiast to najróżniejsze wyprzedaże, atrakcyjne promocje na końcówki kolekcji oraz znane na całym świecie gorące okresy sprzedażowe jak Black Friday, które zawsze generują duże zainteresowanie w praktycznie każdym sektorze. Ciekawy natomiast jest wysoki współczynnik kliknięć w lutym – może to być sygnał dla wielu branż, że warto zainwestować w kampanię walentynkową.

Najmniejszy współczynnik kliknięć do otwarć (CTOR) widzimy w Polsce w grudniu – czy to znak, że Polacy dużo wcześniej zaopatrują się w bożonarodzeniowe prezenty i emaile wysyłane z tej okazji nie generują aż tak dużego zainteresowania? Z pewnością warto sprawdzić to w swojej branży.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Konwersja landing pages według branży

W tej tabeli zobaczysz średnią konwersję stron docelowych na podstawie liczby zapisów w różnych branżach.

Branża
Wskaźnik zapisów
Agencje marketingowe28.15%
Edukacja14.53%
E-marketing40.09%
Komunikacja i łączność0.67%
Motoryzacja21.14%
Nieruchomości19.40%
Organizacje non-profit6.19%
Restauracje i artykuły spożywcze0.94%
Sport i rekreacja1.80%
Sprzedaż detaliczna0.34%
Sztuka i rozrywka3.68%
Technologia12.08%
Turytyka22.30%
Usługi finansowe31.80%
Usługi medyczne14.09%
Usługi prawne43.22%
Wydawnictwa30.57%
Zdrowie i uroda11.46%
Pozostałe14.75%

Wskaźniki konwersji dla branżowych landing pages

Dobrze przygotowany landing page może przesądzić o sukcesie lub porażce kampanii. Dlatego warto zadbać o to, aby prezentował ofertę i markę w sposób, który jest zrozumiały i atrakcyjny dla Twojej grupy odbiorców.

W ostatnim roku przeanalizowaliśmy tysiące stron w różnych branżach i zebraliśmy interesujące dane. Średni wskaźnik konwersji dla analizowanych branż w Polsce wyniósł niemal 16%. Jest to dużo powyżej średniej na globalnych rynkach, gdzie wskaźniki konwersji rzadko przekraczają 10%. Liderem naszego zestawienia jest niewątpliwie branża wydawnicza z niesamowitym wskaźnikiem konwersji wynoszącym 33,02%.

Z drugiej strony, branże komunikacji i łączności oraz organizacje non-profit borykają się z najniższymi wskaźnikami wynoszącymi odpowiednio 2,98% i 3,05%, co może wynikać ze złożoności ich ofert i potrzeby bardziej ukierunkowanej komunikacji.

Aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki, priorytetem jest optymalizacja landing page’a na urządzenia mobilne, przyciągające wizualizacje i przekonujące teksty, odpowiadające na potrzeby grupy docelowej.

Jeżeli masz recenzje lub cytat od zadowolonych klientów, nie wahaj się ich użyć – pomoże Ci to zbudować zaufanie wśród odwiedzających. I nie zapominaj o AB testach, które są niezawodnym sposobem na zwiększenie wskaźników konwersji.

Oskar Jaśniewski Oskar Jaśniewski Content Partnerships Manager @GetResponse

Korzystanie z double opt-in według branży

Poniżej dowiesz się, jak powszechne jest stosowanie zapisu z potwierdzeniem w różnych branżach.

Branża
Double opt-in %
Single opt-in %
Agencje marketingowe5.28%94.72%
Sztuka i rozrywka24.25%75.75%
Motoryzacja46.08%53.92%
Komunikacja i łączność0.00%100.00%
Edukacja18.06%81.94%
Usługi finansowe35.01%64.99%
Zdrowie i uroda4.37%95.63%
Usługi medyczne21.84%78.16%
E-marketing17.87%82.13%
Usługi prawne10.09%89.91%
Organizacje non-profit1.06%98.94%
Wydawnictwa38.23%61.77%
Nieruchomości1.14%98.86%
Restauracje i artykuły spożywcze19.37%80.63%
Sprzedaż detaliczna16.51%83.49%
Sport i rekreacja29.39%70.61%
Technologia2.27%97.73%
Turytyka15.16%84.84%

Ilość czy jakość?

Wyniki pokazują, że stosowanie zapisu z potwierdzeniem to w Polsce rzadkość – są branże, które w zasadzie zupełnie z niego nie korzystają. Dodatkowy krok podczas zapisu może skłonić niektórych odbiorców do rezygnacji, co negatywnie odbija się na wielkości listy. Z drugiej strony, zapis z potwierdzeniem to sposób na budowę bazy znacznie wyższej jakości – czyli wyższe współczynniki otwarć i kliknięć oraz niższe współczynniki zwrotów i zgłoszeń spamu.

Jak widać z raportu, stosowanie double opt-in bardzo różni się w zależności od branży. Przodują w tym branża sportowa i wydawnicza, a na przeciwległym biegunie znajdują się branża nieruchomości, beauty, technologiczna oraz – co jest dla mnie sporym zaskoczeniem – non-profit. Myślę, że może to wynikać z dużej dynamiki tych branż, dużej ilości osób chcących zapisać się na newsletter i co za tym idzie, chęcią skrócenia procesu zapisu. Z drugiej strony wszystkie te branże notują wysokie współczynniki wypisów z listy – widać więc, że kij ma dwa końce.

Co zatem wybrać – zapis z potwierdzeniem czy bez? Jak to w biznesie bywa, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Osobiście wybrałbym zapis z potwierdzeniem, jednak pamiętajmy, że każda branża ma swoją specyfikę i to, co sprawdzi się np. w sektorze finansowym niekoniecznie zadziała w branży medycznej. Wiele zależy też od celu, jaki przed sobą stawiamy – zależy nam na szybkiej budowie listy, czy na dużym zaangażowaniu kosztem wielkości bazy? Warto przetestować oba rozwiązania i znaleźć idealny mechanizm dla siebie.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Czas i częstotliwość

Tutaj znajdziesz średnie wyniki email marketingu odnotowane według godziny, dnia i liczby wysłanych wiadomości w kampaniach mailingowych.

Wyniki według pory dnia

W tej sekcji szukamy odpowiedzi na popularne pytanie – jaki jest najlepszy czas na wysyłanie wiadomości email.

O której godzinie najlepiej wysłać mailing?

Zaskakujący może być fakt, że najwyższe wyniki otwarć osiągnęły emaile wysyłane o 2 i 3 w nocy. Miejmy tu jednak na uwadze liczbę wysłanych wiadomości – to zaledwie 0,39% ogółu. To zapewne emaile wysyłane do krajów leżących w innych strefach czasowych, jak USA.

Zdecydowana większość emaili w Polsce wysyłana jest między 7 a 14. To zrozumiałe – dla wielu z nas to standardowe godziny pracy. Ciekawe natomiast, że to właśnie te wiadomości notują najniższe współczynniki, zarówno otwarć, jak i kliknięć. Możemy zatem wysnuć wniosek, że Polacy preferują odczytywanie wiadomości email po pracy, w zaciszu własnych domów.

Niespodzianką jest dla mnie współczynnik kliknięć o godz. 21:00. 4,37% to naprawdę imponujący wynik. Pamiętajmy jednak, że to 1% ogółu wszystkich wysłanych emaili, możliwe zatem, że na tak wysokie wartości wpłynął jakiś specyficzny czynnik (np. godzina rozpoczęcia webinaru lub start promocji ograniczonej czasowo).

Wiele oczywiście zależy od branży i jej specyfiki – aby jednak zmaksymalizować wyniki naszych wysyłek, warto użyć narzędzi, które nam w tym pomogą. Jednym z nich jest dostępne w GetResponse narzędzie Perfect Timing, które optymalizuje czas wysyłki newsletterów. Warto z niego skorzystać, aby mieć pewność, że wiadomość trafi do odbiorcy w idealnym dla niego momencie.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Wyniki w zależności od dnia tygodnia

Tutaj analizujemy średnie wyniki wysyłanych maili w różnych dniach tygodnia.

W który dzień tygodnia najlepiej wysyłać emaile?

Od kilku lat widzimy, że w Polsce najlepszymi dniami na wysyłkę wiadomości email są wtorki i czwartki – widać wyraźnie, że ta tendencja pozostaje niezmienna. Ciekawostką są jednak zarówno współczynnik kliknięć, jak i CTOR dla wtorku, bo oba te wskaźniki znacząco przewyższają pozostałe dni tygodnia. To może sugerować, że polski odbiorca nie zabiera się za odczytywanie emaili tuż po weekendzie, a zostawia tę czynność na kolejny dzień tygodnia.

Po udziale procentowym poszczególnych dni tygodnia widać też, że wysyłający są świadomi tego trendu, bowiem wiadomości wysyłane od wtorku do czwartku stanowią ponad połowę (niemal 55%) ogółu wszystkich wysłanych emaili.

Zaskoczeniem natomiast są stosunkowo wysokie współczynniki otwarć i kliknięć w weekendy. Można było się spodziewać, że będą one niższe, niż w środku tygodnia, jednak spodziewałbym się raczej, że będą znacząco odstawać od reszty. Wygląda na to, że Polacy poświęcają nieco swojego weekendu na odczytywanie emaili. To ciekawe spostrzeżenie!

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Liczba wysyłanych newsletterów tygodniowo

Jaka jest odpowiednia częstotliwość wysyłania wiadomości email? O ile może wzrosnąć konwersja z Twoich kampanii, jeśli dodasz dodatkową wiadomość do swojego kalendarza? Dane w tej tabeli powinny pomóc w znalezieniu właściwych odpowiedzi.

Liczba wysyłek
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Liczba użytkowników
144.10%7.41%16.81%0.20%0.01%1.25%14742
239.22%5.07%12.92%0.15%0.01%1.29%6164
332.37%4.37%13.49%0.12%0.01%1.04%2691
434.45%4.27%12.40%0.14%0.01%1.10%1570
536.12%4.67%12.92%0.13%0.01%0.93%937
635.81%3.84%10.73%0.12%0.01%1.09%505
733.09%5.55%16.79%0.12%0.01%1.32%371
832.74%4.38%13.38%0.12%0.01%1.35%323
930.66%7.18%23.43%0.11%0.01%1.41%201
1033.41%7.21%21.58%0.12%0.01%1.13%171
1136.83%3.70%10.04%0.14%0.01%0.77%133
1237.94%3.43%9.04%0.14%0.01%0.69%106
1333.41%3.94%11.80%0.12%0.01%1.06%71
1435.51%2.95%8.30%0.18%0.01%0.80%54
1542.28%3.61%8.54%0.16%0.01%1.25%44
16+36.71%3.56%9.69%0.14%0.01%1.38%187

Czy 13 newsletterów wysłanych w ciągu jednego tygodnia to dużo?

Jak się okazuje, osiągają one średni współczynnik otwarć 34,73%, prawie taki sam, jak w przypadku wysłania 1 newslettera tygodniowo, gdzie ten wskaźnik wynosi 35,53%. Również współczynniki kliknięć i stosunek kliknięć do otwarć są przybliżone. A jak wiemy są one często istotniejsze niż same Open Rates.

O czym to świadczy?

Że nie ma jednej uniwersalnej częstotliwości, która będzie zapewniać nam najlepsze wyniki. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży wysyłasz wiadomości i jakie są preferencje oraz zachowania odbiorców. Należy również zwrócić uwagę na ich oczekiwania i po prostu testować różne opcje, które sprawdzą się w Twojej branży.

Dodatkowo dokonuj segmentacji klientów, nie wszyscy muszą dostawać kilka wiadomości tygodniowo, jeśli masz nowych subskrybentów, to nie warto zapychać im skrzynki, bo nie są do tego przyzwyczajeni, zacznij od jednej wiadomości i z czasem zwiększaj częstotliwość wysyłek.

Pamiętaj, tylko aby zawsze mieć oko na wskaźniki. Jeśli zauważysz, że wydajność Twoich newsletterów spada – to pewny znak, że nadszedł czas, aby ponownie przeanalizować częstotliwość wysyłki.

Paulina Wiesiołek Paulina Wiesiołek Senior Content Marketing Specialist @GetResponse

Liczba autoresponderów w cyklu

Ile wiadomości email powinno znaleźć się w cyklach autorespondera? Przeanalizowaliśmy, jak zmieniają się średnie wskaźniki zaangażowania w zależności od liczby wiadomości email wysyłanych przez naszych klientów w ramach cykli autorespondera.

Liczba wiadomości
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Liczba cykli
% cykli
191.15%25.61%28.10%0.61%0.05%1.78%48161.04%
280.47%18.24%22.66%0.33%0.04%1.59%10413.20%
374.15%11.08%14.94%0.51%0.05%1.22%344.31%
480.53%18.27%22.69%0.75%0.06%0.83%263.30%
565.20%9.66%14.81%0.95%0.05%0.74%222.79%
688.44%15.30%17.30%0.50%0.05%0.60%232.92%
766.55%10.14%15.23%0.40%0.05%0.99%151.90%
855.35%7.92%14.30%0.51%0.06%0.64%81.02%
976.30%18.35%24.04%0.45%0.10%0.38%70.89%
1068.70%9.16%13.34%0.40%0.07%0.56%91.14%
1130.93%0.61%1.97%0.53%0.02%0.24%20.25%
1264.07%10.39%16.22%0.39%0.03%0.54%81.02%
1372.20%12.69%17.58%1.04%0.03%0.38%50.63%
1461.93%8.10%13.07%0.78%0.06%0.37%20.25%
1575.06%14.91%19.87%0.29%0.03%0.24%60.76%
1671.31%6.35%8.90%0.34%0.04%0.33%30.38%
17
1865.31%5.79%8.87%0.41%0.02%1.18%30.38%
19+54.06%6.35%11.75%0.18%0.02%0.43%303.81%

Im mniej, tym lepiej?

Jak widać na powyższym wykresie, najlepsze wyniki osiągają krótsze kampanie emailowe. Cykl autoresponderów z jedną wiadomością osiągnął niesamowity wynik, bo aż 105% miał współczynnik otwarć wiadomości, a wskaźnik kliknięć był na poziomie niemalże 40%. Często traktowane są one jako email z wiadomością powitalną, podziękowaniem czy linkiem do pobrania materiału.

Nie jest natomiast regułą, że tylko krótkie cykle się sprawdzają. Tak naprawdę ważne jest to, co oferujesz swoim odbiorcom. Jeśli treść zaspokaja ich potrzeby, rozwiązuje problem, czy mówiąc krótko – niesie wartość, to dłuższe cykle również będą uznawane za przydatne.

Ważne jest zrozumienie, jakie są oczekiwania klienta i jak wygląda jego ścieżka np. zakupu produktu. Krótsze cykle sprawdzą się w branży B2C, a dłuższe w B2B.

W momencie planowania komunikacji zastanów się, kto jest po drugiej stronie, kto czyta Twoje wiadomości, jakie ma problemy i jak je możesz rozwiązać. Zdefiniowanie tego pozwoli Ci na zaplanowanie odpowiedniej liczby wiadomości, które będą chętnie czytane przez odbiorców i dostarczą im wartość.

Paulina Wiesiołek Paulina Wiesiołek Senior Content Marketing Specialist @GetResponse

Otwarcia i kliknięcia wiadomości email w czasie

Ilu subskrybentów otwiera wiadomości email w ciągu pierwszych dwóch, czterech lub sześciu godzin po ich wysłaniu? Czy to samo dotyczy kliknięć? W tym miejscu sprawdzamy, jak zaangażowanie odbiorców zmieniało się w czasie po wysłaniu kampanii.

Otwacia według godziny
% otwartych wiadomości
% łącznie
% kliknięć wiadomości
% łącznie__1
023.05%23.05%57.23%57.23%
17.10%30.15%5.19%62.41%
24.89%35.03%3.30%65.72%
33.78%38.82%2.35%68.07%
43.06%41.88%1.79%69.86%
52.54%44.42%1.40%71.26%
62.16%46.58%1.11%72.37%
71.88%48.46%0.96%73.33%
81.68%50.14%0.83%74.17%
91.57%51.71%0.76%74.92%
101.50%53.21%0.71%75.63%
111.46%54.67%0.72%76.35%
121.43%56.10%0.73%77.08%
131.37%57.47%0.74%77.81%
141.26%58.73%0.60%78.41%
151.13%59.85%0.55%78.96%
160.99%60.85%0.54%79.50%
170.91%61.75%0.56%80.06%
180.88%62.63%0.61%80.66%
190.87%63.50%0.68%81.34%
200.89%64.39%0.75%82.09%
210.93%65.32%0.82%82.91%
220.97%66.28%1.00%83.91%
230.91%67.19%0.69%84.60%
240.82%68.01%0.54%85.14%
250.74%68.75%0.45%85.59%
26+31.25%100.00%14.41%100.00%

Kiedy Polacy otwierają emaile?

Nie ma zaskoczenia – w Polsce najwięcej otwarć i kliknięć wiadomości email uzyskują w ciągu pierwszych dwóch godzin od wpadnięcia do skrzynki odbiorczej. Szczególnie widać to po kliknięciach, gdzie prawie 1/3 wszystkich klików ma miejsce w ciągu pierwszej godziny od wysyłki. Jest to niewątpliwie związane z faktem, że w zdecydowanej większości mamy zainstalowane aplikacje do poczty elektronicznej na smartfonach, które wyświetlają nam powiadomienia o nowych wiadomościach w skrzynce odbiorczej.

Współczynniki wyraźnie maleją w miarę upływu czasu – to zapewne efekt liczby emaili, jakie codziennie otrzymujemy. Warto mieć to na uwadze i poświęcić chwilę na skonstruowanie tematu emaila, który przyciągnie uwagę i nie pozwoli przepaść Twojej wiadomości w zatłoczonej skrzynce Twojego odbiorcy.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Taktyki

W tej sekcji znajdziesz średnie wskaźniki uzyskane przez marketerów korzystających z różnych taktyk email marketingu.

Średnie wyniki według typu wiadomości

Który typ wiadomości email osiąga najlepsze wyniki? Sprawdzamy średnie wskaźniki otwarć, kliknięć, wypisów z subskrypcji i zgłoszeń do spamu dla różnych typów wiadomości email.

Automation

Automation

  • Współczynnik otwarć: 54.80%
  • Współczynnik kliknięć: 7.91%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 14.44%
  • Współczynnik wypisów: 0.51%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.02%
  • Współczynnik zwrotów: 1.86%
Autoresponder

Autoresponder

  • Współczynnik otwarć: 65.05%
  • Współczynnik kliknięć: 10.96%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 16.85%
  • Współczynnik wypisów: 0.36%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.03%
  • Współczynnik zwrotów: 0.75%
Newsletter

Newsletter

  • Współczynnik otwarć: 37.13%
  • Współczynnik kliknięć: 5.21%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 14.03%
  • Współczynnik wypisów: 0.15%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 1.17%
RSS

RSS

  • Współczynnik otwarć: 18.21%
  • Współczynnik kliknięć: 1.97%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 10.82%
  • Współczynnik wypisów: 0.01%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.00%
  • Współczynnik zwrotów: 0.84%

Autorespondery vs Automation: co wybrać?

Patrząc tylko na liczby, nie ma wątpliwości, że autorespondery wygrywają. Jednak (!) – nie pozostawiają rywala daleko w tyle. Wiadomości typu automation również generują ponad przeciętne wyniki i to zarówno pod kątem otwarć, jak i kliknięć.

Na przewagę autoresponderów wpływa to, że są one wysyłane w odpowiedzi na konkretne działania subskrybentów, takie jak zapisanie się na listę mailingową, dokonanie zakupu czy złożenie zapytania – odbiorcy się ich spodziewają, a może nawet wyczekują, co zwiększa prawdopodobieństwo otwarcia i kliknięcia.

Jeśli zatem chcesz wysłać potwierdzenie subskrypcji lub transakcji, wiadomość powitalną czy nawet prostą sekwencję maili w równych odstępach czasowych – autorespondery będą dla Ciebie idealne.

Automatyzacja pozwala na wysyłanie bardziej rozbudowanych scenariuszy, uwzględniających segmentację, scoring, tagi, zaawansowaną personalizację i różne kanały komunikacji. Ponadto pozwala łączyć kilka cykli ze sobą.

Dlatego, jeśli chcesz dopasować swoją komunikację do większej liczby zmiennych, tworzyć złożone cykle lead nurturing, przypomnienia o porzuconym koszyku czy po prostu wieloetapowe kampanie, rekomenduje skorzystanie z automation.

Co więcej, mówią nam powyższe liczby? Potwierdzają efektywność spersonalizowanych i odpowiednio zaplanowanych kampanii. Zarówno autorespondery, jak i wiadomości automation są niezwykle skuteczne, a wykorzystanie każdego z tych narzędzi powinno zależeć od sytuacji bądź postawionego celu.

Joanna Kugler Joanna Kugler Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Korzystanie z materiałów wideo

W tej tabeli sprawdzamy, czy dodanie treści wideo (w tym linków do platform oferujących hosting wideo) może pomóc w zwiększeniu zaangażowania, przede wszystkim średniego współczynnika kliknięć i współczynnika kliknięć do otwarć.

YouTube

YouTube

  • Współczynnik otwarć: 38.20%
  • Współczynnik kliknięć: 6.17%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 16.16%
  • Współczynnik wypisów: 0.15%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 1.24%
Vimeo

Vimeo

  • Współczynnik otwarć: 55.32%
  • Współczynnik kliknięć: 11.04%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 19.95%
  • Współczynnik wypisów: 0.33%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 0.86%

Inne / Brak

  • Współczynnik otwarć: 38.07%
  • Współczynnik kliknięć: 4.89%
  • Stosunek kliknięć do otwarć: 12.85%
  • Współczynnik wypisów: 0.16%
  • Współczynnik zgłoszeń do spamu: 0.01%
  • Współczynnik zwrotów: 1.12%

Czy warto umieszczać w email wideo?

Materiały video mogą okazać się fantastycznym dopełnieniem komunikacji emailowej. Ale co o tym mówią wyniki? Najlepiej konwertujące okazały się wideo umieszczone za pomocą platformy Vimeo (OR: 55,13%, 12,07% CTR!). To naprawdę godny wynik!

Filmy dodawane przez platformę YouTube lub wiadomości email bez dołączonego wideo prezentowały wyniki na podobnym poziomie (OR wyniósł niecałe 31%, zaś CTR oscylował między 3 a 3,6%).

Wróćmy zatem do pytania z nagłówka, czy warto? Zdecydowanie warto taką opcję przetestować i sprawdzić, jak zadziała na Twoich odbiorców.

Paulina Szulc Paula Szulc Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Liczba znaków w temacie wiadomości email

Poniżej przyglądamy się zależności między długością tematu wiadomości email a średnim wskaźnikiem otwarć. Co więcej, zobaczysz, jaka długość tematu jest najbardziej popularna wśród specjalistów od email marketingu.

Jak długi powinien być temat maila?

W dobie otrzymywania kilkudziesięciu, jak nie setek wiadomości dziennie, marketerzy mają dosłownie kilka sekund na zainteresowanie odbiorcy swoją wiadomością. Od tematu, a także od jego długości zależy, czy adresat zwróci uwagę na otrzymanego emaila. Analiza zbadanych przez nas wiadomości wykazała, że najlepiej performującymi wynikami (biorąc pod uwagę wyłącznie OR – Open Rate oraz duże grupy badawcze) są następujące wartości:

11-20 znaków – OR: 36,11% (CTR: 3,97%)

21-30 znaków – OR: 33,31% (CTR: 3,19

71-80 znaków – OR: 32,74% (CTR: 4,65%)

Wskazane wartości nie przekraczają 100 znaków. Sugeruje to na tendencję, że marketerom zależy, aby temat wiadomości i przekazany za jego pośrednictwem komunikat zmieścił się w polu widocznym dla odbiorcy i został przedstawiony w całości.

W tabeli prezentowany jest także wskaźnik CTR. Zebrane wyniki i ich analiza pokazuje, że osiągającym najlepsze wyniki (biorąc pod uwagę otwarcia i kliknięcia) jest przedział od 181 do 190 znaków w temacie, który generował OR na poziomie 55,12% (WOW!), zaś CTR na poziomie 4,68%. Warto jednak dodać, że tak wysokie rezultaty osiągnęła mała próba, co jednak nie stoi na przeszkodzie, a wręcz jest doskonałą okazją do sprawdzenia, jak zadziała taka długość tematu w Twoich działaniach marketingowych.

Co ciekawe, największą z badanych grup okazały się wiadomości, które prezentowały tematy w przedziale 41-50 znaków (generując OR: 29% oraz CTR: 2,98%), co ponownie pokazuje, że długość tematu nie przekroczyła 100 znaków. Należy jednak pamiętać, że na CTR wpływ ma nie tylko temat. Jest to tylko jedna ze zmiennych, a temat ma przede wszystkim zachęcać do otwarcia i to na wskaźniku Open Rate warto się w tym przypadku skupić.

Paulina Szulc Paula Szulc Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Emoji w temacie wiadomości email

Czy dodanie emoji do tematu wiadomości może pomóc w osiągnięciu wyższego współczynnika otwarć? Sprawdź, jak popularne i skuteczne jest to podejście wśród klientów GetResponse.

Emoji
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Liczba wiadomości
% wiadomości
Nie39.83%5.98%15.00%0.15%0.01%1.21%4629563%
Tak35.93%4.57%12.71%0.16%0.01%1.09%2775537%

Co z emoji? 🤔

Czy używanie emoji pozbawia profesjonalizmu? A może nadaje wiadomościom ludzkiego charakteru? Sprawdziliśmy tysiące wiadomości, 67% z nich nie zawierało w temacie emoji. Spójrzmy, jak prezentują się wyniki – wiadomości, które w temacie nie zawierały emoji, osiągnęły nieznacznie wyższy OR (31% vs 30,79%). Wiadomości, które zawierały emotikony w temacie, odnotowały za to minimalnie wyższy współczynnik kliknięć oraz wyższy stosunek kliknięć do otwarć.

Wniosek? Stosuj emoji! Ale z umiarem. :)

Paulina Szulc Paula Szulc Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Personalizacja w temacie wiadomości email

W tym miejscu staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, czy warto stosować personalizację w tematach wiadomości email.

Personalizacja
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Liczba wiadomości
% wiadomości
Nie38.22%5.48%14.33%0.15%0.01%1.17%7055995%
Tak37.46%3.78%10.08%0.22%0.02%1.00%34915%

Personalizuj!

Badania pokazują, że pomimo trendu, który zachęca do stosowania personalizacji, nie jest ona znacząco często wykorzystywana w tematach wiadomości. 94% z badanych przez nas emaili nie zawierało personalizacji w temacie. Pozostałe 6%, które uwzględniło ją w swoich działaniach odnotowało wyższy wskaźnik Open Rate (OR 36,54% vs 30,59%). Prawie 6-ścio punktowa różnica okazuje się istotna i wręcz zachęca do przetestowania takich działań! Współczynnik kliknięć także osiągnął lepsze rezultaty, kiedy w temacie wiadomości występowała personalizacja (3,72% vs 3,19%).

Badaj zachowania klientów, wykorzystuj zbierane dane i personalizuj, bo zdecydowanie warto! :)

Paulina Szulc Paula Szulc Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Frazy w tematach wiadomości email

Czy konkretne zwroty w tematach wiadomości korelują z wydajnością kampanii email? Sprawdzamy, czy pojedyncze słowa mają moc tworzenia lub niszczenia kampanii mailowych.

Słowo lub zwrot
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
b2b52.12%10.72%20.57%0.26%0.00%2.26%
bezpłatnie42.51%7.10%16.71%0.15%0.01%1.35%
bonus47.81%16.78%35.10%0.17%0.02%0.66%
certyfikat45.15%9.70%21.49%0.14%0.01%0.99%
dla ciebie37.62%4.39%11.67%0.18%0.01%1.74%
dodaj33.73%2.15%6.36%0.10%0.01%0.69%
dołącz do38.17%5.67%14.84%0.20%0.01%1.37%
dowiedz się35.35%2.62%7.41%0.14%0.01%0.91%
ebook45.89%7.22%15.73%0.15%0.01%0.60%
ecommerce53.08%2.93%5.52%0.15%0.01%0.22%
ekskluzywna48.40%4.25%8.79%0.15%0.00%0.40%
ekskluzywny48.19%3.58%7.43%0.15%0.01%0.18%
ekstra32.93%2.25%6.82%0.15%0.01%0.53%
gratis21.98%1.00%4.55%0.09%0.01%0.57%
gwarancja42.92%2.08%4.86%0.22%0.01%0.87%
kompleksowy10.77%0.85%7.93%0.05%0.00%1.21%
kompletny63.35%16.39%25.88%0.36%0.03%0.65%
koniec35.30%3.25%9.20%0.17%0.01%0.47%
limitowana28.94%2.98%10.31%0.12%0.01%0.66%
limitowany49.93%3.75%7.51%0.19%0.01%0.25%
najnowsza45.59%18.22%39.97%0.17%0.03%1.39%
najnowszy38.09%4.33%11.37%0.14%0.01%1.15%
newsletter41.35%14.07%34.02%0.18%0.01%1.98%
nowość38.25%3.36%8.79%0.15%0.01%0.93%
odkryj31.68%3.48%10.99%0.14%0.01%0.98%
oferta33.31%6.80%20.40%0.09%0.01%1.19%
okazja28.17%1.45%5.15%0.12%0.01%0.65%
opinia40.55%3.31%8.16%0.27%0.03%0.69%
ostatnia szansa37.36%4.39%11.75%0.20%0.01%0.92%
ostatnie sztuki45.24%2.94%6.50%0.11%0.01%0.45%
oszczędzaj22.91%1.83%7.98%0.08%0.01%1.36%
oszczędź28.77%6.68%23.23%0.17%0.01%1.54%
podcast48.55%5.82%11.99%0.18%0.02%0.63%
podstawa40.21%4.00%9.94%0.13%0.02%0.48%
podstawowy38.64%4.74%12.26%0.09%0.01%1.95%
pomoc34.94%4.40%12.59%0.10%0.01%0.82%
pomóż35.14%3.64%10.36%0.14%0.02%0.59%
poznaj36.28%5.19%14.30%0.17%0.01%1.07%
profit38.24%7.99%20.88%0.17%0.01%1.24%
promuj39.37%2.15%5.46%0.20%0.00%0.42%
przedstawiamy40.82%5.29%12.96%0.13%0.01%0.73%
raport49.42%20.36%41.19%0.18%0.01%1.94%
specjalna34.02%3.47%10.19%0.13%0.01%0.93%
specjalnie33.46%3.19%9.53%0.16%0.01%0.64%
specjalny40.84%8.70%21.30%0.12%0.01%1.81%
start39.07%5.45%13.94%0.21%0.01%0.98%
teraz33.63%3.48%10.36%0.16%0.01%0.87%
test51.56%10.53%20.43%0.23%0.01%1.07%
tylko35.77%3.81%10.65%0.15%0.01%0.78%
update53.74%10.30%19.16%0.16%0.01%2.11%
webinar42.16%8.11%19.23%0.14%0.01%1.71%
wiedza50.05%12.77%25.52%0.24%0.01%2.64%
więcej36.69%3.85%10.48%0.15%0.01%0.70%
wyjątkowa26.45%1.45%5.50%0.13%0.01%0.63%
wyjątkowe26.18%2.28%8.73%0.10%0.01%1.31%
wyjątkowy32.54%2.24%6.88%0.11%0.01%1.60%
wypróbuj44.96%5.84%12.99%0.19%0.02%0.55%
za darmo41.94%4.09%9.75%0.23%0.01%1.10%
zaawansowana33.84%1.46%4.32%0.14%0.01%0.69%
zaawansowany51.97%7.19%13.83%0.11%0.01%1.98%
zapisz się36.72%16.61%45.24%0.17%0.01%1.53%
zaplanuj24.68%4.50%18.25%0.13%0.01%2.40%
zaproszenie46.08%9.71%21.08%0.17%0.01%1.28%
zwiększ36.97%3.08%8.33%0.16%0.01%1.07%
zysk32.14%2.28%7.09%0.16%0.01%1.13%

Content is KING!

Słynne zdanie, które znane jest marketingowcom i copywriterom. Zatem, jakich fraz używać w temacie wiadomości, aby zwiększyć konwersję? Podpowiemy Ci kilka słów, które warto umieścić w komunikacji. Pamiętaj, że wiele zależy od kontekstu, charakteru maila i celu, jaki chcesz osiągnąć.

Najlepiej konwertującym słowem w temacie wiadomości było „zaawansowana”. Osiągnęło ono następujące wyniki:

OR: 84,44%

CTR: 15,29%

CTOR: 18,11%

Co ciekawe ten sam przymiotnik, lecz w męskiej formie nie odnotował już tak wysokich wyników, dla porównania:

84,44% vs 47,80%

CTR: 15,29% vs 7,30%

CTOR: 18,11% vs 15,27%

Jak widzisz, diabeł tkwi w szczegółach. 😊

Odbiorcy także chętnie konwertowali dzięki słowom: profit, opinia, bonus, newsletter, start. Wykorzystaj je w swojej komunikacji, oferując odbiorcom niepowtarzalne oferty, prezentując społeczne dowody słuszności, czyli recenzje klientów, którzy skorzystali już z Twoich usług oraz zaproponuj coś na start w ramach podziękowania dla osób, które dołączyły do Twojego newslettera.

Paulina Szulc Paula Szulc Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Nagłówek

Czy dodanie preheadera zwiększa szanse na otwarcie wiadomości email? Zobaczmy, jak popularne są preheadery i czy marketerzy korzystający z nich uzyskują lepsze niż przeciętne wskaźniki otwarć wiadomości email.

Preheader
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
% wiadomości
Nie38.85%5.06%13.03%0.16%0.01%1.07%40200
Tak37.16%5.85%15.74%0.14%0.01%1.29%33850

Czy warto stosować preheader?

Preheader to dodatkowa przestrzeń na przekazanie odbiorcy informacji czego dotyczy wiadomość i zaproszenia go do otwarcia maila. Może okazać się znakomitym dopełnieniem komunikatu i przedłużeniem tematu. Czy warto wykorzystywać to pole? A może nie należy odkrywać od razu wszystkich kart, skupić się tylko na temacie i sprawdzić, jak zadziała ciekawość odbiorców? Zdania są podzielone, 55% zbadanych wiadomości nie zawierało preheadera, pozostałe 45% prezentowało.

Jak kształtowały się wyniki? Wiadomości niezawierające prehadera cieszyły się lepszym OR (31,35% vs 30,32%). Natomiast CTR oraz CTOR osiągnęły nieznacznie wyższe wyniki w wiadomościach, gdzie preheader wykorzystano.

Osiągnięte rezultaty są zbliżone. Pamiętaj jednak, że preahder ma zachęcać do otwarcia wiadomości i to głównie OR będzie wyznacznikiem jego sukcesu. Wpływ na wynik CTR ma wiele innych zmiennych, takich jak: design maila, jego responsywność czy umieszczone CTA.

Nieznacząca różnica w zaprezentowanych wynikach mówi jedno – testuj i sprawdź, co lepiej u Ciebie zadziała.

Paulina Szulc Paula Szulc Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Personalizacja treści wiadomości email

Czy spersonalizowane wiadomości mają wpływ na wyższe zaangażowanie odbiorców? W tej tabeli przyglądamy się związkowi pomiędzy wskaźnikami aktywności użytkowników a wykorzystaniem personalizacji w treści maila.

Personalizacja
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Liczba wiadomości
%
Nie36.99%5.71%15.44%0.13%0.01%1.25%5965680.56%
Tak42.31%4.20%9.93%0.23%0.01%0.86%1439419.44%

Czy warto personalizować treść kampanii email marketingowych?

Jedną z mantr email marketingu często powtarzanych na wszelkiego rodzaju prezentacjach i w artykułach jest to, że powinniśmy personalizować treści mailingów, aby osiągać wysokie wyniki. Czy jest to jednak prawda?

Z naszych danych widzimy, że rzeczywiście, emaile zawierające elementy spersonalizowane w treści osiągają wyższy współczynnik otwarć i kliknięć, niż wiadomości generyczne. Różnica jest dość znacząca, ponieważ zaobserwowane wartości dla współczynnika otwarć to 36,87% wobec 29,50%, a dla współczynnika kliknięć to 3,63% wobec 3,12% na korzyść emaili spersonalizowanych.

Choć emaile spersonalizowane osiągają znacznie lepsze wyniki, widzimy również, że stanowią one zaledwie 19% wszystkich przeanalizowanych przez nas kampanii. Oznacza to, że nie są one jeszcze zbyt powszechne. Może to być spowodowane wieloma czynnikami, jak czas przygotowania kampanii spersonalizowanej czy brak odpowiednich danych.

Dobrym sposobem na wprowadzenie personalizacji do naszej komunikacji jest skorzystanie z automatyzacji. Raz stworzone cykle automatyczne sprawią, że nasze wiadomości dotrą do subskrybentów w jeszcze lepszym czasie i osiągną lepsze wyniki.

A jeśli chcemy naprawdę podnieść poprzeczkę i zwiększyć sprzedaż z emaili to warto również uzupełnić je o moduły rekomendacji bazujące na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to w pełni zautomatyzowany sposób dostosuje treść naszych kampanii do potrzeb odbiorców.

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Wiadomości powitalne

Jak ważne są emaile powitalne? Jaki jest ich średni współczynnik otwarć i kliknięć? Oto co udało nam się ustalić.

Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
74.92%14.61%19.50%0.66%0.05%1.49%

Wiadomość powitalna – tajna broń email marketingu

Wiadomość powitalna to być może najlepsza wiadomość email, jaką kiedykolwiek wyślesz. Jest to inwestycja, która zwraca się niemal natychmiastowo.

Emaile te osiągają współczynnik otwarć na poziomie 69,61% oraz CTR w wysokości 9,24%. Trudno znaleźć inną kampanię, która osiąga podobne wyniki.

Jednocześnie, stworzenie automatyzacji powitalnej jest niesamowicie proste. Raz stworzony scenariusz działa niezależnie od tego, gdzie i kiedy klient dołączy do naszej listy.

Oszczędność czasu, wysoki poziom zaangażowania to tylko dwie cechy, które sprawiają, że kampanie powitalne są tak ważne. Jest jeszcze trzeci element, którego nie można pominąć. Jest nim dostarczalność. Filtry antyspamowe w dużej mierze weryfikują zaangażowanie użytkowników. Im wyższe zaangażowanie obserwuje dany email marketer, tym lepszą będzie miał dostarczalność. Im niższe, tym częściej jego maile trafią do spamu lub zostaną w ogóle odrzucone.

Zatem jeśli jeszcze nie korzystasz z kampanii powitalnej, wprowadź ją jak najszybciej. Pomoże Ci ona potwierdzić, że subskrypcja poszła pomyślnie oraz przekazać najważniejsze informacje na temat Twojej marki. A przy umiejętnie skonstruowanej wiadomości, email powitalny może również pomóc podnieść sprzedaż.

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Wiadomości email z obrazkami a wiadomości tekstowe

Czy warto dodawać zdjęcia do wiadomości email? A może lepiej wysyłać newslettery tekstowe? Oto co mówią liczby.

Obraz
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Liczba wiadomości
% wiadomości
Nie41.07%3.78%9.21%0.20%0.01%0.82%44346%
Tak37.94%5.51%14.52%0.15%0.01%1.19%6961694%

Emaile tekstowe czy obrazkowe

Jednym z elementów, które postanowiliśmy przetestować, jest to czy emaile zawierające obrazki osiągają lepsze wyniki niż te zawierające sam tekst i linki. Wiele mówi się o tym, że design emaili jest ważny, ale czy faktycznie zawsze łączy się to z lepszymi wynikami?

Nasze dane tego nie potwierdzają. Okazuje się bowiem, że emaile bez obrazów osiągają wyższy współczynnik otwarć i kliknięć – 37,51% i 3,86% – niż te z obrazkami – 30,39% i 3,17%.

Jednym z powodów, dla których obserwujemy takie wyniki, jest fakt, iż emaile tekstowe, mogą wydawać nam się bardziej osobiste. Przypominają one bowiem wiadomości, które wysyłamy do swojej rodziny czy znajomych. Różnią się natomiast od mailingów reklamowych, głównie graficznych.

Czy zatem czas porzucić obrazy w emailach? Zdecydowanie nie. Jednak, jeśli masz możliwość dodać do swoich kampanii wiadomości czysto tekstowe, to zdecydowanie warto to zrobić, choćby w ramach testu. Jeśli Twoja grupa docelowa potwierdzi zainteresowanie takim formatem, będzie to dla Ciebie sygnał, że jest to czas na wprowadzenie zmian w komunikacji.

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Stosowanie narzędzi do optymalizacji czasu wysyłki

Sprawdźmy, czy optymalizacja czasu wysyłki może poprawić skuteczność naszych kampanii email i to automatycznie.

Typ
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
Perfect timing30.79%3.49%11.34%0.13%0.01%1.20%
Time travel38.92%2.51%6.46%0.21%0.02%3.63%

Nie wiesz, kiedy wysyłać emaile? Skorzystaj z Perfect Timing i Time Travel

Jednym z najczęstszych pytań, które słyszę, jest to, kiedy najlepiej wysyłać emaile, aby były czytane. I niestety jedyną prawidłową odpowiedzią na to pytanie jest – to zależy.

Wszystko zależy od tego, co i do kogo wysyłasz. Każda grupa odbiorców jest inna, dlatego trudno jest stwierdzić czy wtorek rano, czy może czwartek wieczór będą najlepszą porą na wysyłanie kampanii email marketingowych.

Zacznij zatem od przeanalizowania swojej grupy odbiorców i skorzystaj z rozwiązań, które automatycznie dostosują czas wysyłki Twoich wiadomości.

Jeśli masz odbiorców w różnych strefach czasowych, funkcja Time-Travel dostosuje czas wysyłki tak, aby każdy z subksrybentów otrzymał emaile o tej samej godzinie, zgodnie z ich strefą czasową. Takie emaile osiągają wyniki na poziomie – OR 35,90% i CTR 4,42%.

Funkcja Perfect Timing natomiast dostosowuje czas wysyłki kampanii, bazując na historii otwarć i kliknięć Twoich subskrybentów. Zatem jeśli Twoja kampania nie jest wrażliwa na czas i masz dane historyczne, to wykorzystaj tę funkcję, a możesz liczyć na średnie wyniki OR 25,76% i CTR 1,88%.

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Inne

Tutaj przyglądamy się innym elementom, które mogą odgrywać ważną rolę w Twoich kampaniach email marketingu oraz średnim wynikom, jakich możesz się spodziewać.

Średnie wyniki według wielkości listy

Czy email marketerzy z dużymi bazami osiągają lepsze wyniki? W tym miejscu przyglądamy się zależnością pomiędzy średnimi efektami kampanii email a wielkością ich list.

Wielkość listy
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Współczynnik wypisów
Współczynnik zgłoszeń do spamu
Współczynnik zwrotów
1. 250-49985.79%18.73%21.83%0.26%0.02%1.49%
2. 500-99962.84%11.83%18.82%0.21%0.02%1.28%
3. 1000-249950.25%10.20%20.30%0.19%0.01%1.34%
4. 2500-499941.83%7.59%18.15%0.16%0.01%1.37%
5. 5000-999935.59%5.43%15.25%0.15%0.01%1.18%
6. 10000-2499936.46%4.03%11.06%0.16%0.01%0.79%
7. 25000-4999928.87%2.00%6.92%0.10%0.01%1.18%
8. 50000-9999936.57%2.40%6.56%0.13%0.01%2.32%
9. 1000000+34.43%1.36%3.95%0.56%0.01%3.24%

Jak wielkość listy wpływa na zaangażowanie?

Poza wysokimi współczynnikami otwarć i kliknięć to prawdopodobnie właśnie wzrost subskrybentów jest tym, co email marketerów cieszy najbardziej. I chociaż dane pokazują, że zjawiska te nie idą ze sobą w parze, to nie poddawaj się! Jeśli również u siebie dostrzegasz spadki zaangażowania wraz ze wzrostem bazy, ma dla Ciebie kilka wskazówek.

Po pierwsze, większa baza to bardziej różnorodna grupa odbiorców – nie każdy subskrybent będzie zainteresowany każdą wiadomością, dlatego dziel swoje listy na mniejsze, bardziej szczegółowe grupy korzystając z tagów, segmentów czy scoringu.

Po drugie, im więcej masz kontaktów, tym trudniej jest utrzymać bezpośredni kontakt z nimi. Staraj się korzystać z informacji, jakie posiadasz o swoich subskrybentach i dostosowuj treści do ich zainteresowań oraz potrzeb.

Po trzecie, większa baza to większe pole do testowania. Mając dużą listę kontaktów, bez trudu możesz wybrać próbę do testów A/B, a nawet podzielić ją na więcej grup i tym samym przetestować więcej niż jedną zmienną. Nie bój się korzystać z tego narzędzia i sprawdź, co najlepiej działa na Twoich odbiorców.

Na sam koniec wspomnę jeszcze o czyszczeniu listy subskrybentów. Możesz mieć w swojej bazie nieaktywne kontakty, które nie są już zainteresowane Twoimi treściami. Regularne usuwanie takich kontaktów pomoże poprawić wskaźniki otwarć, kliknięć, a także dostarczalność maili.

Ostatecznie, te dane pokazują nam wagę zarządzania listą subskrybentów i na szczęście mamy narzędzia, które nam to ułatwiają!

Joanna Kugler Joanna Kugler Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Długość adresu email

W tej tabeli znajdziesz dane dotyczące średniej długości adresów email.

Czy długość emaila ma znaczenie?

Według naszych badań średnia długość adresów email pozostaje na względnie stałym poziomie na przestrzeni lat. W rzeczywistości około 98% wszystkich adresów email mieści się w zakresie od 5 do 29 znaków.

Aby poprawić doświadczenie użytkowników i zwiększyć współczynniki konwersji, twórz formularze rejestracji, które mogą pomieścić do 29 znaków. Niezastosowanie się do tego może powodować frustrację, literówki i niższą liczbę konwersji, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, gdzie widoczność jest ograniczona.

Michal Leszczynski Michal Leszczynski Head of Content Marketing & Partnerships @GetResponse

Elementy Landing Page

W tej sekcji przyjrzymy się średnim współczynnikom konwersji generowanym przez strony docelowe zawierające określone elementy lub funkcje.

Element
Wskaźnik zapisów
Promowanie webinarów27.27%
Zawiera wideo8.26%
Zawiera link do mediów społecznościowych16.59%
Zawiera licznik odliczający czas17.05%
Zawiera obraz16.73%
Formularz ma jedno pole21.81%
Formularz ma dwa pola11.75%
Formularz ma trzy pola16.28%
Formularz ma ponad cztery pola6.25%

Jak budować, by konwertować?

Landingi mogą pełnić różne funkcje – promocyjne, edukacyjne, sprzedażowe. Niezależenie jednak od celu, odwiedzający powinni jak najszybciej zrozumieć, gdzie się znaleźli, dlaczego co powinni zrobić i czego mogą spodziewać się w zamian?

Nasze badanie potwierdza tę tezę, gdyż landingi cieszące się najwyższym wskaźnikiem konwersji (27%!) to te, promujące webinary. Odwiedzający te strony często są zdecydowani, aby dokonać zapisu, ponieważ ufają tej formie marketingu oraz wiedzą, że w zamian otrzymają wartościowe treści.

Co poza tym? Zastanawiając się między wideo a grafiką, postaw raczej na grafikę. Okazuje się, ze strony ze statycznymi kreacjami konwertują niemal dwa razy lepiej.

Kreatory landing pages i technologie się zmieniają, jednak oczekiwania wobec stron pozostają relatywnie niezmienne. Klienci odwiedzający nasze landing pages oczekują, że dostarczymy im wysokiej jakości i dobrze dobrane treści, interakcja ze stroną będzie intuicyjna, a ostatecznie otrzymają wartość, jakiej spodziewali się po zapoznaniu się z naszą ofertą.

Oskar Jaśniewski Oskar Jaśniewski Content Partnerships Manager @GetResponse

Zaproszenie przypominające o webinarze

Tutaj przyjrzeliśmy się wskaźnikom zaangażowania uzyskanym przez automatyczne wiadomości email wysyłane podczas promowania webinaru.

Typ komunikatu
Współczynnik otwarć
Współczynnik kliknięć
Stosunek kliknięć do otwarć
Zaproszenie na webinar32.88%3.96%12.05%
Przypomnienie o webinarze - wysyłane w momencie rozpoczęcia66.93%13.20%19.72%
Przypomnienie o webinarze - wysłane 5 minut przed webinarem84.04%23.21%27.62%
Przypomnienie o webinarze - wysłane 30 minut przed webinarem78.38%20.01%25.52%
Przypomnienie o webinarze - wysłane 1 godzinę przed webinarem101.67%27.87%27.41%
Przypomnienie o webinarze - wysłane 1 dzień przed webinarem99.33%14.35%14.45%

Warto przypominać o webinarze!

Emaile z zaproszeniem na webinar osiągają w Polsce dość niskie współczynniki otwarć i kliknięć. To ciekawe, biorąc pod uwagę fakt, że w przeważającej większości promuje się w ten sposób wydarzenia darmowe, na których eksperci dzielą się swoją wiedzą, a dodatkowo udostępniają przydatne materiały. Aby poprawić skuteczność mailingów webinarowych, warto zapoznać się z poradnikiem, który krok po kroku wyjaśnia, jak napisać skuteczne zaproszenie na webinar.

Zupełnie inaczej wygląda kwestia automatycznych przypomnień mailowych o webinarze (dostępnych oczywiście w GetResponse) – tego rodzaju emaile otwiera w zasadzie każdy zarejestrowany na wydarzenie. Statystyki pokazują, że najlepiej działają przypomnienia wysyłane na dzień, godzinę i 5 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Wykorzystaj tę wiedzę przy promocji Twojego następnego webinaru, aby zmaksymalizować konwersję!

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Najlepszy dzień na prowadzenie webinarów

Chcesz przyciągnąć więcej uczestników na swoje webinary? Zacznijmy od wybrania najlepszego dnia na webinar.

Dzień tygodnia
Zarejestrowanych
Uczestników
Liczba webinarów
Średnia liczba zarejestrowanych
Średnia liczba uczestników
Średni procent uczestników do zarejestrowanych osób
% webinarów
Poniedziałek4839517031262184.716535.00%13.37%
Wtorek8463526637530159.6950.2631.00%27.05%
Środa5732920305386148.5252.635.00%19.70%
Czwartek10263439223527194.7574.4338.00%26.90%
Piątek198425458133149.1941.0428.00%6.79%
Sobota530622015989.9337.3141.00%3.01%
Niedziela7326139862118.1622.5519.00%3.16%

Jaki jest najlepszy dzień tygodnia na webinar?

Badanie pokazuje, że najwięcej webinarów przeprowadzanych jest w Polsce we wtorki i w czwartki. W 2022 wydarzenia przeprowadzone w te dni stanowiły połowę wszystkich webinarów organizowanych w naszym kraju. Okazuje się jednak, że najwięcej osób rejestruje się na webinary organizowane w poniedziałki, a największa konwersja, czyli w tym przypadku procent uczestników w stosunku do liczby zarejestrowanych osób, wypada w sobotę.

Czy to oznacza, że powinniśmy zacząć organizować webinary w weekendy? Niekoniecznie :). Pamiętajmy, że sobotnie wydarzenia stanowią zaledwie 3.5% ogółu webinarów, a średnia liczba osób na nie zarejestrowanych jest znacząco niższa, niż w pozostałe dni tygodnia. Prawdopodobnie organizowane są w branżach związanych ze spędzaniem czasu wolnego (np. treningi behawioralne psów czy warsztaty artystyczne online) i z pewnością ma to przełożenie na aktywność osób zarejestrowanych na tego typu wydarzenia.

Kiedy więc organizować webinary, aby zmaksymalizować konwersję? Moja rada jest prosta — testować, testować i jeszcze raz testować. Sprawdź, co zadziała najlepiej w Twojej branży — początek tygodnia, kiedy Twój odbiorca zbiera jeszcze myśli po weekendzie, czy może jego końcówka, kiedy ukończył już bieżące zadania i ma chwilę oddechu? Z pewnością znajdziesz idealne dla siebie rozwiązanie.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Najlepsza godzina na prowadzenie webinarów

Przeanalizujmy najlepszy czas na prowadzenie webinarów.

Godzina
Zarejestrowanych
Uczestników
Liczba webinarów
Średnia liczba zarejestrowanych
Średnia liczba uczestników
Średni procent uczestników do zarejestrowanych osób
% webinarów
113113300%0.05%
21320.51.5300%0%
3000000%0.00%
4101100%0%
513113300%0.05%
66818513.63.626%0%
7434785.385.88109%0.41%
8207112304249.3129.2959%2%
913449776019568.9739.7958%9.95%
1018705977420591.2447.6852%10%
118070362512664.0528.7745%6.43%
12563828567476.1938.5951%3.78%
13327816558936.8318.650%5%
1414988496722.3612.6757%3.42%
1517848885830.7615.3150%2.96%
16307114536249.5323.4447%3%
17231937763172134.8445.1333%8.78%
1810573430087373283.4780.6628%19.04%
1910295432751322319.73101.7132%16%
203588611482140256.3382.0132%7.15%
2113091.4400%0.46%
227661.17186%0%
23000000%0.00%
24101100%0.05%

O której godzinie najlepiej prowadzić webinary?

Nasz raport pokazuje, że najlepsze godziny na organizację webinarów w Polsce to przedział między 17:00 a 20:00. W tych godzinach obserwujemy wyraźny wzrost liczby zarejestrowanych w stosunku do webinarów organizowanych o innych porach dnia. Co jednak ciekawe, dokładnie te same godziny notują najniższe statystyki uczestnictwa. Tu najlepiej wypadają webinary z przedziału między 9:00 a 14:00 – jednak średnia liczba uczestników jest sporo niższa w porównaniu do wydarzeń organizowanych w godzinach późnopopołudniowych i wieczornych.

Którą godzinę zatem wybrać? Pomyśl, na czym Ci zależy — na generowaniu większej liczby leadów, do których będziesz później kierować komunikację, czy na wysokim zaangażowaniu w wydarzenie na żywo kosztem mniejszej liczbie uczestników? Przeanalizuj swoją branżę, charakter grupy docelowej i samą tematykę webinaru, aby wybrać godzinę optymalną dla Twojego celu.

Niezależnie od Twojego wyboru, dobrą praktyką jest rejestracja webinaru i wysłanie nagrania wszystkim osobom, które zarejestrowały się na wydarzenie. Pamiętaj, że nie każda osoba zainteresowana Twoim webinarem będzie miała czas, aby uczestniczyć w nim na żywo. Wyraźnie zakomunikuj wysyłkę nagrania podczas promocji webinaru — to z pewnością zachęci więcej osób do rejestracji.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager

Ogólne statystyki webinarów

Czy uczestnicy webinarów korzystają głównie z komputerów czy urządzeń mobilnych? Z jakich funkcji webinarów warto korzystać, aby utrzymać zaangażowanie odbiorców? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu.

Opis
Wartość
Procent uczestników korzystających z urządzeń mobilnych40.66%
Procent uczestników korzystających z urządzeń stacjonarnych59.34%
Procent webinarów z zastosowaniem ankiet3.86%
Procent webinarów wymagających rejestracji29.98%
Procent z włączonym formularzem rejestracyjnym29.98%
Procent uczestników do zarejestrowanych osób34.49%
Procent osób rejestrujących się na webinar w dniu webinaru17.26%
Procent osób zapisujących się na webinar 1-7 dni przed webinarem64.63%
Procent osób zapisujących się na webinar 8-14 dni przed webinarem10.43%
Procent uczestników zapisujących się na webinar 15+ dni przed webinarem7.68%
Opis
Wartość
Średnia liczba zarejestrowanych uczestników webinaru166
Średnia liczba uczestników webinaru57

Stacjonarnie, świadomie i na ostatnią chwilę

W kwestii wykorzystania urządzeń, na których oglądamy webinary, nadal przodują urządzenia stacjonarne. To zrozumiałe — na większych ekranach lepiej widać prezentację, można też aktywnie udzielać się na czacie dla uczestników wydarzenia. Z drugiej strony, urządzenia mobilne pozwalają nam obejrzeć webinar z dowolnego miejsca, a wygoda takiego rozwiązania może niekiedy okazać się nie do przecenienia.

Ciekawe, że zaledwie 1/3 webinarów wymaga rejestracji — ta opcja pozwala na wykorzystanie automatycznych przypomnień o wydarzeniu, co — jak pokazuje inna część raportu — świetnie wpływa na konwersję. Z pewnością warto wypróbować tę opcję, planując kolejny webinar!

Bardzo dobrze wygląda za to stosunek liczby uczestników do zarejestrowanych – ponad 43% osób, które zapisują się na wydarzenie, uczestniczy w nim na żywo. Wygląda na to, że polski odbiorca w świadomy sposób planuje uczestnictwo w webinarach. To ważny sygnał dla planujących webinary, aby starannie się do nich przygotowywać :).

A kiedy promować webinary? Raport pokazuje, że najlepiej robić to dosłownie tuż przed wydarzeniem — ponad 80% zapisanych to osoby rejestrujące się do 7 dni przed webinarem. Czy to efekt FOMO, czy może potencjalnemu odbiorcy webinaru wystarczy zaledwie kilka dni, aby osadzić go w swoim kalendarzu? Tak czy inaczej, wygląda na to, że nie warto planować webinarów ze zbyt dużym wyprzedzeniem, aby nie przepalać budżetu na ich promocję.

Przemysław Dębski Przemek Dębski Content Partnerships Manager