Jak utrzymać higienę bazy adresowej?
Higiena bazy adresowej to szereg działań, dzięki którym upewnisz się, że masz jakościową listę kontaktów. W koncie GetResponse ten termin jest również nazwą funkcjonalności, która daje Ci możliwość usuwania lub blokowania kontaktów.
Praktyki dotyczące higieny listy obejmują między innymi:
- zadbanie o to, by lista nie była wypełniona ruchem botów lub fałszywymi adresami, co można osiągnąć poprzez zastosowanie reCaptcha i podwójnego potwierdzenia zapisu (double opt-in).
- regularne usuwanie nieaktywnych kontaktów, które nie angażowały się w Twoje treści przez ponad 3–6 miesięcy
- blokowanie niepożądanych adresów e-mail i domen, które mogą negatywnie wpływać na skuteczność wysyłek
- upewnienie się, że nie wysyłasz wielu kopii tej samej wiadomości do jednego subskrybenta – z czasem może to prowadzić do blokad i odbić
Higiena bazy adresowej zaczyna się jednak przed samym wprowadzeniem kontaktów do konta. Kontakty na Twojej liście muszą wyrazić wcześniej zgodę na otrzymywanie Twoich wiadomości. Unikaj dodawania kontaktów tylko po to, aby zwiększyć rozmiar listy. Liczy się jakość, a nie ilość
Pielęgnowanie jakości bazy adresowej zwiększa dostarczalność, podwyższa wskaźniki otwarć i kliknięć oraz sprzyja zaangażowaniu klientów.
Przed załadowaniem listy prosimy o przefiltrowanie jej pod kątem niepożądanych adresów. Usuń zwrotki, wypisane oraz nieprawidłowe adresy.
Współpracujemy z AlfredKnows — usługą czyszczenia i oceny list mailingowych. Jeśli zarejestrujesz się za pośrednictwem naszego linku polecającego, otrzymasz:
- 50 darmowych kredytów przy rejestracji z darmowym adresem e-mail (np. Gmail),
- 750 darmowych kredytów przy rejestracji z adresem we własnej domenie.
Dodatkowo otrzymasz zniżkę na standardowe usługi czyszczenia list lub możesz skorzystać z darmowej funkcji oceny listy.
Uwaga: Nawet po wyczyszczeniu listy za pomocą platformy takiej jak AlfredKnows, nie możemy zagwarantować, że spełni ona nasze wymagania dotyczące importu. Podczas procesu weryfikacji ocenianych jest wiele czynników.
Szczegółowe instrukcje korzystania z AlfredKnows znajdziesz w tym przewodniku PDF.
Co powinieneś robić, aby mieć pewność, że jakość Twojej listy pozostanie wysoka
Regularnie usuwaj niezaangażowane kontakty
Każda lista, niezależnie od poziomu zaangażowania, zawiera pewną liczbę kontaktów, które nie wykazują żadnej aktywności. Nie klikają w linki ani nie otwierają Twoich wiadomości. Może to mieć różne przyczyny — w większości przypadków adres e-mail został po prostu porzucony, co ostatecznie prowadzi do usunięcia skrzynki i pojawienia się odbić typu „user unknown” (nieznany użytkownik).
Ponieważ większość dostawców usług internetowych (ISP) skupia się na wskaźnikach zaangażowania przy klasyfikowaniu wiadomości, niezwykle ważne jest, aby poziom interakcji z Twoimi wiadomościami był jak najwyższy — dzięki temu nie zostaną one uznane za spam.
Biorąc to pod uwagę, utrzymywanie higieny listy jest niezwykle istotne — usuwaj z niej wszystkie kontakty, które nie otworzyły żadnej wiadomości przez ostatnie 3–6 miesięcy, tak szybko, jak to możliwe.
Nigdy nie próbuj wprowadzać swoich kontaktów w błąd, aby pozostały na liście
Unikaj następujących praktyk:
- ukrywania linku do wypisania się z listy,
- utrudniania procesu rezygnacji z subskrypcji,
- dodawania własnego linku wypisu do wiadomości GetResponse (ponieważ domyślnie już taki zawierają).
Uwaga: Możesz opcjonalnie dodać dodatkowy link wypisu GetResponse, wstawiając[[remove]]w treści wiadomości — najlepiej na jej początku.
Jeśli ktoś zdecyduje się opuścić Twoją listę, zrobi to prędzej czy później. Na przykład, jeśli użytkownik nie będzie mógł wypisać się w standardowy sposób, najprawdopodobniej oznaczy Twoją wiadomość jako spam, aby przestać je otrzymywać.
Naprawienie nieaktywnej listy jest czasem możliwe dzięki kampanii reaktywacyjnej
Jeśli nie chcesz usuwać niezaangażowanych kontaktów, ale zauważasz spadek aktywności na liście, rozważ przeprowadzenie kampanii ponownego potwierdzenia subskrypcji.
Z wysyłki możesz wykluczyć wszystkie aktywne kontakty. Warto zaoferować jakiś dodatkowy bodziec dla osób, które potwierdzą subskrypcję — może to być kod rabatowy, darmowy materiał lub cokolwiek, co Twoim zdaniem zadziała wśród odbiorców. Po kilku dniach usuń osoby, które nie potwierdziły.
Pamiętaj, że taka kampania powinna być przeprowadzana tylko w przypadku list, które otrzymują od Ciebie wiadomości przynajmniej od czasu do czasu. Nie zadziała to w przypadku segmentów, które nie były kontaktowane przez wiele miesięcy lub lat — wysyłanie wiadomości do takich adresów prawdopodobnie spowoduje dużą liczbę odbić typu „user unknown”.
Czy warto blokować niezaangażowane kontakty?
Powinieneś blokować tylko te adresy e-mail i domeny, które naprawdę chcesz uniemożliwić ponowną subskrypcję lub dodanie do listy.
Zalecamy, abyś kierował się własnym osądem przy tworzeniu zasad blokowania.
Niezaangażowanych kontaktów nie należy blokować — należy je jedynie usuwać po pewnym okresie nieaktywności. Mogą one w przyszłości zdecydować się na ponowną subskrypcję, a dzięki temu będą mogły bez problemu ponownie dołączyć do Twojej listy.