BAZA WIEDZY GETRESPONSE
Zapisz się!

Tym samym zyskasz dostęp do wszystkich naszych treści takich jak webinary, ebooki, aktualizacje emailowe i nie tylko!

Jak zwiększyć skuteczność newslettera?

Projektowanie wiadomości email jest ważnym elementem skutecznej strategii komunikacji. Przesyłane mailingi muszą nie tylko wyglądać dobrze i spełniać wymagania prowadzonej kampanii, ale również wywoływać określone reakcje u subskrybentów.

O tym, z czego składa się typowy newsletter oraz jak każdy z tych elementów optymalnie zaprojektować, dowiesz się z tego oto poradnika.

Wstęp

Jeżeli regularnie przeglądasz swój folder spam, na pewno zauważyłeś, że wiadomości tam lądujące, są często do siebie podobne. Dzieje się tak dlatego, że nie wszyscy marketerzy prowadzą swoją komunikację zgodnie z najlepszymi praktykami projektowania wiadomości i stosują te same, nieskuteczne rozwiązania.

Wielu z nich umieszcza w wiadomości jeden duży obrazek z linkiem do landing page lub niewielką ilość tekstu z dużą liczbą linków. Takie podejście nie pomaga w budowaniu relacji z odbiorcami i zwiększa ryzyko, że wiadomość trafi do folderu ze spamem. Nawet domena o najlepszej reputacji oraz świetny zespół pracujący nad optymalizacją dostarczalności nie będą w stanie pomóc, jeżeli wiadomości nie zostaną przygotowane w zgodzie z prawem antyspamowym oraz najlepszymi praktykami email marketingu.

Przygotowaliśmy ten poradnik, aby pomóc Ci zaprojektować skuteczne kampanie email marketingowe, zwracając szczególną uwagę na indywidualne sekcje w wysyłanych przez Ciebie wiadomościach.

Preheader

Czym jest preheader

Wyobraź sobie, że idziesz ulicą i oglądasz witryny sklepowe, starając się podjąć decyzję – wejść czy nie? Nagle, przechodząc koło cukierni, po prostu musisz się zatrzymać! Twoją uwagę przyciągnęły wspaniale wyglądające kremy i galaretki, apetyczne kolorowe trufle – wszystko wygląda przepysznie, dosłownie czujesz jak słodycze rozpływają się w ustach.

Preheader jest właśnie taką witryną sklepową – sekcją, którą subskrybenci widzą zaraz po otworzeniu maila.

Zazwyczaj preheader to krótki tekst, który wyświetla się obok tematu wiadomości po otworzeniu klienta pocztowego. W zależności od urządzenia i programu, ilość widocznego tekstu może być różna, dlatego powinieneś umiejętnie wykorzystać dostępną przestrzeń i przejść od razu do konkretów.

Poniżej znajdują się przykłady wyglądu preheaderów w różnych klientach pocztowych.

Zdj.1 Preheadery w Gmailu
Zdj.1 Preheadery w Gmailu
Zdj.2 Widok preheaderów w natywnym kiencie pocztowym na iPhone 5 i 6
Zdj.2 Widok preheaderów w natywnym kiencie pocztowym na iPhone 5 i 6

Pam Neely, znana amerykańska autorka i specjalistka ds. marketingu opisuje preheader w następujący sposób – Preheader jest bardzo istotny, a z czasem odgrywa coraz większą rolę. Największe znaczenie ma w skrzynce odbiorczej. Obszary oznaczone żółtym kolorem na zrzucie z ekranu z poprzedniej strony zajmują więcej miejsca niż temat wiadomości. Oczywiście, temat wyświetla się pogrubiona czcionką, jednak sekcja preheader jest wyraźnie większa. Z tego widoku można wyciągnąć wniosek, że temat i preheader są tak samo ważne. Nie wiem czy wszyscy zgodzą się ze mną w tej kwestii, ale myślę, że każdy przyzna rację, że preheader jest bardzo istotny, jednak jego potencjał w dalszym ciągu pozostaje niewykorzystany

Preheadery pozostają istotne nawet po otwarciu wiadomości. Większość klientów pocztowych automatycznie blokuje obrazy, jeżeli wiadomość nie pochodzi od zaufanego nadawcy, którego adres nie został dodany do książki adresowej. Jednak preheader oraz atrybut ALT są od razu widoczne i pozwalają na przekonanie odbiorców co do słuszności oferty.

Zdj.3 Wiadomość email bez atrybutu ALT
Zdj.3 Wiadomość email bez atrybutu ALT

Jak widać z powyższego przykładu, wiadomość, która składa się wyłącznie z dużej grafiki oraz atrybutu ALT nie jest najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi czytelników.

Jak stworzyć skuteczny preheader

Porozmawiajmy o tym, w jaki sposób stworzyć preheader. Oto kilka zasad, które proponuje Pam Neely:

Pomyśl o preheaderze jako podtytule do artykułu, w którym tytułem jest temat wiadomości.

Nie powtarzaj tematu w preheaderze. Rozpocznij od wezwania do działania (ang. call to action). Następnie, podsumuj treść maila i umieść linka do landing page’a. Jeżeli chcesz umieścić link Wyświetl wersję online wiadomości (zdecydowanie polecam) umieść go na końcu treści preheadera.

Zdj.4 Tekst preheadera wiadomości marki SHOWROOM
Zdj.4 Tekst preheadera wiadomości marki SHOWROOM
Zdj.5 Preheader z linkami do aplikacji Multikino
Zdj.5 Preheader z linkami do aplikacji Multikino

Powyższe preheadery rozpoczynają się od call to action, następnie krótko opisują treść wiadomości. Podsumowanie uzupełnia call to action. Zwróć uwagę na fakt, że obydwa preheadery rozpoczynają się czasownikiem.

Przygotuj treść preheadera pamiętając, że odbiorcy zobaczą jej różną długość w zależności od ich klienta pocztowego.

Niektóre programy pocztowe wyświetlają 75 znaków ze spacjami. Gmail na komputerach stacjonarnych wyświetla ok. 100 znaków. Na iPhone 5 można zobaczyć do 150 znaków. Długość preheadera jest uzależniona od długości tematu.

Napisanie preheadera, który sprawdzi się w każdym przypadku nie jest łatwe. To jeden z powodów, dla których powinniśmy rozpocząć od call to action. Zdaniem większości marketerów, call to action jest najważniejszą treścią, jaką powinien zobaczyć odbiorca.

Używaj łatwej do rozczytania czcionki.

Arial w rozmiarze minimum 12 jest dobrym rozwiązaniem. Podczas testowania wiadomości, zwróć uwagę czy łatwo się je czyta.

Zdj.6 Preheader w wiadomości marki GAP z wykorzystaniem czytelnej czcionki
Zdj.6 Preheader w wiadomości marki GAP z wykorzystaniem czytelnej czcionki

Powyższy preheader jest czytelny, jednak kolor tekstu mógłby być ciemniejszy. Tekst został wyśrodkowany, co nie jest rekomendowane w przypadku tej sekcji.

Wielu subskrybentów czyta Twoje wiadomości za pomocą smartfonów, na których preheader ma określony rozmiar. Poświęcają od 3-4 sekund na przeskanowanie tematu, nadawcy oraz preheadera i podejmują decyzję czy otworzyć wiadomość. W tym momencie coś może rozproszyć ich uwagę, mogą stanąć w ostrym słońcu. Być może sprawdzą wiadomość idąc lub podczas oczekiwania na zmianę świateł. Czy już wiesz dlaczego preheader powinien być czytelny?

Niektórzy email marketerzy radzą wyrównać tekst preheadera do lewej, dzięki czemu ma on być bardziej czytelny

Jednak poniższy przykład pokazuje, że może on być czytelny również bez wyrównania do lewej:

Zdj.7 Wyśrodkowany preheader w wiadomości od RTV EURO AGD
Zdj.7 Wyśrodkowany preheader w wiadomości od RTV EURO AGD
Testuj skuteczność preheaderów.

Wypróbuj różne podejścia z wykorzystaniem Testów A/B. Zastosuj liczby, pytania lub symbole unicode. A może przychodzą Ci do głowy inne ciekawe rozwiązania?

Jeżeli posiadasz informacje, które umożliwią personalizację – wykorzystaj je.

W treści preheadera można umieścić imię, miejsce zamieszkania lub inne, dynamicznie wyświetlane dane. Personalizacja może w znaczny sposób zwiększyć konwersję. Jeżeli działa w temacie wiadomości, to czemu nie miałbyś spróbować przetestować jej skuteczności w preheaderze?

Dodatkowa wskazówka:

Preheader to świetne miejsce na umieszczenie symboli lub emoji

W celu rozdzielenia fraz wykorzystuj myślnik oraz znak dodawania, nie kropkę.

Treść preheadera jest bardzo krótka – interpunkcja powinna odzwierciedlać jej charakter. Znaki dodawania + świetnie nadają się do łączenia fraz, podobnie jak myślniki i strzałki >> .

Rozważ dodanie na końcu treści preheader linków ułatwiających nawigację, odnośnika umożliwiającego rezygnację z subskrypcji, prośbę o dodanie do książki adresowej lub link umożliwiający przesłanie wiadomości znajomemu.

Nie dla wszystkich jest to najlepsza taktyka. Jednak w zależności od specyfiki odbiorców oraz obranego celu, możesz wykorzystać preheader do innych celów niż zapowiedzi treści wiadomości. Zachowaj prostotę. Preheadery powinny mieć charakter gotowego Tweeta – im krótsze, tym lepsze.

Przykłady preheaderów

Poniżej znajdziesz kilka przykładów skutecznych preheaderów od Booking.com i EA Sports

Teraz, kiedy już wiesz w jaki sposób tworzyć doskonałe, przykuwające wzrok preheadery możemy przejść do nagłówka.

Nagłówek

Ok, więc zaplanowałeś już preheader swojej wiadomości, upewniłeś się, że zawiera zwięzłe wezwanie do działania oraz link do wersji online wiadomości.

Teraz stoi przed Tobą prawdziwe wyzwanie: w jaki sposób zaprojektować sekcję above the fold (ponad linią przewijania) Twojej wiadomości w taki sposób, aby subskrybenci klikali w call to action i mieli ochotę zobaczyć dalszą część wiadomości.

Nagłówek – podstawowe informacje

Zacznijmy od krótkiej definicji. Termin above the fold oznacza przestrzeń o wysokości 400-450 pikseli, którą subskrybent widzi po otwarciu wiadomości bez konieczności przewijania w dół.

Badania wykazują, że najbardziej popularna rozdzielczość to 1366×768. Jednak podczas optymalizacji treści miej na uwadze coraz bardziej popularne urządzenia mobilne. Staraj się zmieścić nagłówek (ang. header) w pierwszych 400-450 pikselach, jednak upewnij się, że treść dopasuje się do urządzenia o mniejszej rozdzielczości. Więcej informacji na ten temat uzyskasz w naszym poradniku Responsive Email Design Guide.

Możesz samodzielnie przeprowadzić badanie i określić najpopularniejszą rozdzielczość ekranu wśród subskrybentów na Twojej liście za pomocą ankiety lub dowolnego oprogramowania śledzącego ruch na stronach internetowych. Najważniejszą kwestią jest zaprojektowanie tej sekcji w taki sposób, aby jak najszybciej zaangażować odbiorców i sprawić by zapoznali się resztą treści. W przeciwnym wypadku mogą opuścić wiadomość lub nawet oznaczyć ją jako spam.

Niestety branżowe statystyki pokazują, że nie wszyscy subskrybenci chcą przewijać wiadomość. W rzeczywistości, 51% odbiorców usunie wiadomość po 2 sekundach od otwarcia. Dlatego email marketerzy powinni zawsze rozpoczynać przygotowanie szablonów wiadomości od góry i kierować się w dół – nie odwrotnie.

Jak przygotować kreatywny nagłówek

Szablon skutecznej wiadomość email powinien nieco przypominać książkę; rozpoczynać się ciekawym tytułem, mieć przykuwającą wzrok okładkę, zawierać imię autora lub osoby komunikującej się z odbiorcą.

Ze względu na ograniczony rozmiar większości paneli podglądu, nadawca powinien umieścić wszystkie 3 elementy w sekcji above the fold, aby przykuć zainteresowanie odbiorcy. Biorąc pod uwagę te wszystkie informacje, oto elementy, które powinny znaleźć się w nagłówku Twojej wiadomości:

  • Nazwa firmy, marki lub osoby odpowiedzialnej za wysyłkę oferty. Umieść w tej sekcji logo swojej firmy, co zwiększy zaufanie i prawdopodobieństwo, że subskrybenci rozpoznają nadawcę – zaufanie jest kluczem do skutecznej komunikacji email!
  • Cel wiadomości: umieść w nagłówku czytelną informację dotyczącą przeznaczenia wiadomości (czy ma charakter transakcyjny, czy dotyczy konkretnego wydarzenia, kampanii produktowej lub jest to newsletter). Na tym etapie warto ponownie zastanowić się, czy Twoja wiadomość jest odpowiednia i czy spełni oczekiwania Twoich subskrybentów.
  • Duże, czytelne i zachęcające call to action: CTA w sekcji above the fold jest Twoją szansę na pozyskanie zainteresowania subskrybentów, zachęcenie ich do przeczytania całej treści wiadomości i w konsekwencji uczynienie z nich aktywnych klientów.

Unikaj niezrozumiałych i nieczytelnych sloganów, takich jak: Wielka wyprzedaż, Nowe produkty, itd. W zamian przedstaw konkretne korzyści, jakie odbiorca odniesie czytając dalej wiadomość: 15% zniżki na sprzęt elektroniczny!, Kup 1 książkę, a drugą otrzymasz za darmo!.

Jak robią to doświadczeni marketerzy

Żaden z przedstawionych headerów nie budzi wątpliwości, czy warto kliknąć w call to action: 25% zniżki na głośniki samochodowe i subwoofery, Wyprzedaż akcesoriów kończy się we wtorek, Nowa kolekcja pełna wspaniałych prezentów na dzień ojca, itd.

Jeżeli chcesz poprawić wskaźniki klikalności i konwersji Twojej oferty to wyeksponuj swoją unikatową propozycję sprzedaży.

Zdj.10 Nagłówek newslettera Hostelworld
Zdj.10 Nagłówek newslettera Hostelworld
Zdj.11 Nagłówek wiadomości Wakacje.pl
Zdj.11 Nagłówek wiadomości Wakacje.pl
Zdj.12 Nagłówek newslettera od UEFA
Zdj.12 Nagłówek newslettera od UEFA

Elementy skutecznego nagłówka

Podzielmy nagłówek na kilka komponentów i zastanówmy się jak maksymalnie podnieść ich skuteczność:

  • Łatwe do rozpoznania logo Twojej marki, strony internetowej lub produktu. Pamiętaj o wykorzystaniu atrybutu alt aby poinformować subskrybentów o zawartości grafik, gdy zostaną zablokowane przez program pocztowy.
Zdj.13 Nagłówek wiadomości marki Reserved
Zdj.13 Nagłówek wiadomości marki Reserved
  • Maksymalnie czytelne i zwięzłe call to action, które od samego początku będzie informować: Oto korzyści, jakie odniesiesz, gdy przewiniesz wiadomość w dół/wykonasz call to action.
Zdj.14 Nagłówek marki Stradivarius
Zdj.14 Nagłówek marki Stradivarius
  • Pasek nawigacji zawierający kategorie produktów oferowanych na Twojej stronie. Możesz w prosty sposób podlinkować każdą kategorię, aby ułatwić subskrybentom poruszanie się po wiadomości i błyskawiczne przejście do interesujących ich pozycji. Jeżeli sprzedajesz ebooki i odbiorcy klikają na kategorię Załatwianie spraw, upewnij się, że zostaną odesłani do właściwej oferty.
  • Niektórzy marketerzy popełniają błąd i umieszczają odnośnik do jednej strony docelowej (najczęściej jest to strona firmowa) we wszystkich segmentach. Tym sposobem zmuszają odbiorców do przeglądania zawartości strony i tracą okazję do sprzedaży
  • Integracje umożliwiające udostępnienie treści na Facebooku, Twitterze, Pintereście, itd. Ze względu na tak dużą ilość użytkowników portali społecznościowych, powinieneś je zdecydowanie wykorzystać. Promuj swoją ofertę lub newsletter poza skrzynką odbiorczą, wykorzystaj możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców.
Zdj.15 Nagłówek marki Eastend.pl
Zdj.15 Nagłówek marki Eastend.pl

Podsumowanie

Prawidłowo zaprojektowany nagłówek powinien być przede wszystkim czytelny, transparentny i mieć zachowaną strukturę. Celem jest zachowanie odpowiednich proporcji między ilością tekstu a grafikami oraz ogólna proporcja, tak by wiadomość była łatwo przystępna i przykuwająca uwagę.

Pamiętaj, że treść umieszczona poniżej sekcji 400-450 pikseli na samej górze nie będzie widoczna dla żadnego subskrybenta, jeżeli nie przewinie wiadomości w dół.

Aby upewnić się, że odbiorcy rzeczywiście zobaczą to, co powinni w sekcji above the fold, polecamy testowanie szablonów HTML przed ostateczną wysyłką newslettera. Użyj w tym celu Podglądu Wiadomości w GetResponse, który pokaże Ci jak Twoja widomość wygląda w popularnych klientach pocztowych i przeglądarkach. Po wykonaniu tej akcji, dostosuj swój nagłówek, tak aby przekazać jego jak najlepszą wersję do swoich subskrybentów.

Jeżeli wysyłasz comiesięczne newslettery, które nie zawierają ofert handlowych, promocyjnych ani kuponów, dobrym pomysłem jest załączenie podsumowania treści wiadomości w nagłówku. Dzięki temu subskrybenci Twoich wiadomości będą wiedzieli jakie informacje zawiera dany newsletter i będą mogli podjąć świadomą decyzję czy chcą czytać dalej.

Czy Twój nagłówek przykuwa uwagę?

Skuteczny nagłówek powinien być jak zwiastun filmowy. Ma on być skrótem oferty i podsumowaniem najbardziej pożądanych, interesujących i zachęcających fragmentów wiadomości.

Spraw by Twoi subskrybenci mieli ochotę czytać więcej, a zwiększysz zwrot z inwestycji Twoich kampanii email marketingowych. Jeżeli odbiorcy przewiną wiadomość, aby sprawdzić resztę oferty, wtedy będziesz wiedzieć, że nagłówek spełnił swoje zadanie.

Treść

Teraz czas na poruszenie najważniejszej kwestii w każdej wiadomości HTML, tzn. duszy każdego emaila: głównego call to action (CTA) oraz treści, która generuje wysoką konwersję.

Najlepsze praktyki

Email i strona internetowa są stworzone do zupełnie innych celów. Wiadomość email NIE jest punktem docelowym subskrybentów. Nie możesz oczekiwać, że Twoi subskrybenci kupią torebkę lub zamówią wycieczkę bezpośrednio z wiadomości.

Co w takim razie jest głównym celem maila? Jest nim przekierowanie odbiorców na stronę docelową, która jest właściwym miejscem konwersji – w tym miejscu przeglądający staje się kupującym, czytelnik staje się subskrybentem, etc.

Nie sądzę abyś lubił przewijanie treści maila paragraf po paragrafie – wiem, że ja tego nie lubię. Dlatego treść wiadomości powinna ograniczać się do prostego przekazu, podkreślającego wyjątkowe punkty sprzedaży i odnoszące się do wyeksponowanych CTA:

  • Kliknij, aby dowiedzieć się więcej
  • Przczytaj o wszystkich korzyściach inwestowania
  • Pobierz wszystkie 7 raportów dotyczących zdrowego żywienia ZA DARMO!

Dokąd odsyłasz odbiorców

Treść wiadomości i call to action powinny wspólnie działać jak znak drogowy, który wskazuje subskrybentowi jeden kierunek – miejsce docelowe, np. landing page.

Oto przykład prostego newslettera, który pobudza wyobraźnię i jest na tyle ciekawy, że natychmiast masz ochotę skierować kursor na CTA (wersja bez obrazków również robi swoje).

Zdj.17 Email z zablokowanymi grafikami od Google
Zdj.17 Email z zablokowanymi grafikami od Google
Zdj.18 Email z pobranymi grafikami od Google
Zdj.18 Email z pobranymi grafikami od Google

Wykorzystanie ALT tekstu

Dlaczego atrybut ALT jest obowiązkowy?

Wiele klientów pocztowych blokuje obrazy automatycznie, zwłaszcza na komputerach służbowych. Nawet gdy Twoja firma cieszy się dobrą reputacją, niektórzy subskrybenci mogą nie skojarzyć jej nazwy. Atrybut ALT daje odbiorcom dodatkową porcję informacji, dzięki której zyskają pewność, że wiadomość pochodzi z pewnego źródła – zwiększa responsywność i zaangażowanie.

Zdj.19 Newsletter Samsung z wypełnionymi ALT tekstami
Zdj.19 Newsletter Samsung z wypełnionymi ALT tekstami

Segmentacja vs. standaryzacja

Do niedawna nie było sposobu na ukierunkowanie lub personalizację treści, więc marketerzy wysyłali tę samą wiadomość do wszystkich subskrybentów. Strzelali z dubeltówki, gdy tak naprawdę potrzebowali karabinu snajperskiego.

Niektórzy marketerzy w dalszym ciągu stosują tę technikę i w rezultacie wysyłane przez nich wiadomości trafiają do folderu ze spamem. Niekiedy odbiorcy tracą zainteresowanie, jednak zapominają wypisać się z subskrypcji. Wtedy ignorują otrzymywane wiadomości lub przenoszą je do innego folderu bez zamiaru ich otwierania. W najgorszym przypadku oznaczą wiadomość jako spam, co będzie miało negatywny wpływ na dostarczalność.

Zdj.20 Wiadomość od Airbnb wykorzystująca dynamiczne treści
Zdj.20 Wiadomość od Airbnb wykorzystująca dynamiczne treści

Obecnie masz do dyspozycji zaawansowane narzędzia, takie jak targetowanie behawioralne lub treści dynamiczne, dzięki którym masz znacznie większe szanse na dotarcie z Twoimi wiadomościami do docelowego odbiorcy.

Dynamiczne treści pozwalają na zaawansowaną i automatyczną personalizację treści, odliczanie czasu pozostałego do określonego wydarzenia, a nawet połączenie z Europejskim Bankiem Centralnym w celu błyskawicznego przeliczenia waluty. Tego typu rozwiązania wygrywają na każdym polu z tymi, w których personalizacja polega jedynie na zastosowaniu Cześć [[Imię]].

Dostosuj kolorystykę do wizerunku marki

Aby ograniczyć współczynnik odrzuceń na swoich landing page’ach do minimum, upewnij się, że Twoja komunikacja marketingowa na poszczególnych kanałach jest spójna. Zawsze wykorzystuj kolory zgodne z identyfikacją wizualną Twojej marki i działaj według obranej strategii marketingowej.

W kwestii brandingu najważniejsza jest spójność. Jeżeli prowadzisz perfumerię online i wysyłasz wiadomość informującą o promocji perfum, upewnij się, że subskrybent ma możliwość kupić produkt bezpośrednio po kliknięciu w przycisk CTA i nie zostanie przekierowany na stronę główną, gdzie będzie musiał samodzielnie szukać objętych promocją produktów.

Zadbaj o spójny wygląd szablonu newslettera – temat wiadomości/nagłówek, CTA w preheaderze, etc. Nagłówek i treść powinny się wzajemnie uzupełniać. Nie wprowadzaj subskrybentów w błąd, ponieważ to zmniejszy skuteczność wiadomości.

Testuj, próbuj, analizuj

Czy wiesz, że niektórzy dostawcy usług poczty elektronicznej automatycznie blokują wyświetlanie grafik i nie wyświetlają atrybutu ALT? Być może zauważyłeś to dopiero PO WYSŁANIU wiadomości do wszystkich subskrybentów.

Zaprojektowanie skutecznego szablonu newslettera HTML to skomplikowane zadanie. Testuj wygląd swojej wiadomości kilka razy w najpopularniejszych programach pocztowych, aby mieć 100% pewność, że wiadomość wygląda tak jak chcesz.

Stopka

Stopka jest z pewnością najczęściej zaniedbywaną częścią wiadomości. Często bywa określana jako miejsce, w którym umieszcza się te wszystkie nudne rzeczy – żargon prawniczy, informacje kontaktowe, itd. Jednak, jeżeli odbiorca dotrze do tego miejsca, to oznacza, że przeczytał całą wiadomość – gratulacje!

Podobnie jak tytuł, header i pozostałe elementy maila – stopkę również można zepsuć. Tym co odróżnia profesjonalnych e-marketerów od złodziei i spamerów jest całkowita przejrzystość oferty oraz wyeksponowane dane kontaktowe, które umożliwiają identyfikację firmy, z którą współpracują.

Co powinno znaleźć się w stopce?

Zacznijmy od elementów, które każdy przestrzegający prawa marketer powinien umieścić w stopce komercyjnego newslettera. Wszystko zależy od lokalnego prawa obowiązującego w danym kraju. Prawdopodobnie będziesz zobowiązany do umieszczenia w stopce nazwy, adresu firmy, numeru rejestracji podatkowej, itd. Dla marketerów w U.S.A oczywistym jest, że w stopce musi znajdować się rzeczywisty adres oraz aktualne informacje o firmie, umożliwiające jej identyfikację.

Większość spamerów nie stosuje się do tych zasad. Bądź całkowicie szczery z odbiorcami. Podanie prawdziwego imienia, adresu mailowego oraz rzeczywistych danych do kontaktu pozwala na zbudowanie olbrzymiego zaufania.

Link umożliwiający rezygnację z subskrypcji

To ciekawe, jak bardzo niektórzy marketerzy starają się skomplikować proces wypisu. Zmuszają subskrybentów do przeklikiwania się przez kilka stron, logowania na nich lub wysłania wiadomość z prośbą o usunięcie ich adresu z listy mailingowej.

Dlaczego mielibyśmy zmuszać klientów do takiej gimnastyki? Tego typu procedury mogą rozzłościć subskrybentów i sprawić, że skierują wiadomość do folderu z niechcianą pocztą lub oznaczą ją jako spam. Może to poważnie zaszkodzić Twojej reputacji jako nadawcy i spowodować kłopoty z dostarczalnością.

To subskrybenci decydują kiedy jest odpowiednia pora na rezygnację z subskrypcji – w email marketingu nie można zatrzymać odbiorcy siłą.

Jeszcze jedna ważna uwaga

Jeżeli uważasz, że stopka jest miejscem, do którego możesz wrzucić wszystkie niepożądane elementy oraz informacje pisane małą czcionką , w nadziei, że odbiorca ich nie zauważy, to spójrz na te przykłady świetnych stopek w ramach inspiracji.

  • Grafika w tle jest spójna z resztą projektu szablonu HTML. Stopka ma zwykle formę czarnego lub szarego tekstu na białym tle. Można ją jednak w ciekawy sposób ożywić elementami graficznymi, zachowując wszystkie konieczne informacje..

  • Dodaj linki do portali społecznościowych, które umożliwią czytelnikom udostępnienie newslettera innymi użytkownikom Facebooka, Twittera, LinkedIn, etc.
Zdj.21 Przykład stopki marki Clinique
Zdj.21 Przykład stopki marki Clinique
  • Wzmocnij wizerunek swojej marki za pomocą logo. Jeżeli pozostało trochę wolnej przestrzeni, możesz spróbować ułatwić życie subskrybentom i umieścić linki do newslettera online lub przycisk Prześlij znajomym, co dodatkowo może zwiększyć liczbę zapisów na Twój newsletter.
Zdj.22 Stopka wiadomości sklepu Nexterio
Zdj.22 Stopka wiadomości sklepu Nexterio
  • Traktuj stopkę jako integralny element szablonu. Jeżeli czasami czytasz o trendach w projektowaniu stron internetowych, na pewno wiesz jak ważną rolę odgrywa właściwy projekt stopki. Wykorzystaj stopkę, by podsumować dolną część newlettera i pomóc w nawigacji.
  • Umieść linki do poprzednich edycji newslettera. Jeżeli posiadasz archiwum newsletterów, dobrym pomysłem będzie umieszczenie w stopce linków do poprzednich edycji. Pomoże to osobom, które pominęły starsze wiadomości lub niedawno zapisali się na listę.
  • Dodaj link kierujący do warunków korzystania z usługi, regulaminu oraz aktualnych promocji. Jeżeli prawo na to pozwala, zbierz wszystkie warunki prawne w jednym miejscu i zamiast umieszczać dużą ilość pisanych małą czcionką informacji (co może zdezorientować odbiorców), umieść w stopce jeden link.

Jedną z największych wpadek, jakie marketerzy zaliczają podczas przygotowania stopki, jest tego typu oświadczenie:

Niniejsza wiadomość została wygenerowana automatycznie. Proszę na nią nie odpowiadać. To tylko kilka słów, ale przekaz jest odpychający. Równie dobrze mógłbyś napisać coś takiego: Drogi subskrybencie, jesteś jednym z setek tysięcy anonimowych rekordów w naszej bazie danych. Nie mamy zamiaru odpowiadać na Twoje wiadomości, ponieważ traktujemy email marketing jako jednokierunkowy kanał komunikacji, który niczym nie różni się od reklam w radiu czy telewizji. Jeżeli Ci to nie odpowiada, wypisz się proszę z newslettera. Nalegamy jednak, byś nie kontaktował się z nami w tej kwestii, ponieważ i tak nikt nie przeczyta Twojej wiadomości.

Co myślisz na temat takiej właśnie treści na końcu newslettera? Wcale nie brzmi to najlepiej, prawda? Mam nadzieję, że nigdy nie umieścisz czegoś podobnego w swojej wiadomości.

Wdrożenie

Zawodowi email marketerzy dobrze wiedzą, że w przypadku dużej listy nawet niewielkie poprawki mogą przełozyć się na zwiększenie sprzedaży i zwrotu z inwestycji. Dlatego zwracają uwagę na wszystkie elementy, które opisaliśmy w tym poradniku: preheader, nagłówek, treść oraz stopkę.

A co w momencie, gdy dysponujesz niewielką bazą, która stale się powiększa? Radzimy zastosować te same najlepsze praktyki. Sprawią, że Twoje maile będą wyglądały profesjonalnie, a Twoi subskrybenci będą bardziej zadowoleni z interakcji z Twoja marką. Dłużej pozostaną na liście mailingowej i częściej będą dokonywać zakupu Twojego produktu lub usługi. I chętniej opowiedzą o Twojej firmie swoim znajomym.

Wprowadź zmiany w swojej strategii email marketingowej i zobacz jak bardzo zyska na Tym Twój biznes.

Michael Leszczyński
Content Marketing Manager
GetResponse Email Marketing

Michał Leszczyński, Content Marketing Manager w GetResponse. O email marketingu wie prawie wszystko i chętnie dzieli się tą wiedzą. Współtworzy i zarządza treściami edukacyjnymi w GetResponse sprawiając, że email marketing jest rzeczywiście prosty – i to nie tylko dla zaawansowanych użytkowników.

mleszczynski@getresponse.com

Ireneusz Klimczak
Content Marketing Expert
GetResponse Email Marketing

Ireneusz Klimczak jest Ekspertem ds. Content Marketingu w GetResponse. Każdego dnia zajmuje się przygotowaniem wartościowych i angażujących treści we wszystkich punktach kontaktu z klientem.

iklimczak@getresponse.com

Uzyskaj DARMOWY, nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów,
które możesz w każdej chwili przeczytać online lub pobrać w formie pliku PDF

  • Strony: 32
  • Rozdziały: 5
Dołącz do Programu Certyfikacyjnego
Bądź na bieżąco z najnowszymi materiałami i webinarami. Zapisz się na nasz newsletter!