Double opt-in – na czym polega subskrypcja z potwierdzeniem i jak ją stosować?

8 min
Zaktualizowano:

“Potwierdzić, czy nie potwierdzić – oto jest pytanie” – jak to jest z double opt-in (subskrypcją z potwierdzeniem)?

Z pewnością niejednokrotnie byłeś zainteresowany działaniami firm czy sklepów internetowych, przez co zapisałeś się do newslettera, a następnie po zapisie otrzymałeś na skrzynkę pocztową wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrypcji. Praktyka wysyłania takich wiadomości jest spotykana coraz częściej. Dzięki temu można potwierdzić autentyczność osoby, która zapisała się do newslettera. Na czym polegają modele double opt-in oraz single opt-in? Który z nich wybrać?

Czym jest double opt-in?

Double opt-in to metoda podwójnego potwierdzania subskrypcji. Taki model chroni nadawcę wiadomości e-mail przed potencjalnym oskarżeniem o nieuprawnione wysyłanie informacji handlowych. Pozwala także zbudować wartościową bazę kontaktów, składającą się z klientów, którzy są faktycznie zainteresowani ofertą. Jego plusem jest również to, że odbiorca może się zastanowić nad dołączeniem do listy subskrybentów – pozostawienie danych w formularzu na stronie internetowej nie jest dla niego wiążące.

Dowiedz się, jak prawidłowo budować bazę kontaktów.

Czym jest single opt in?

W modelu single opt-in osoba, która pozostawi swój adres e-mail w formularzu, jest dopisywana listy subskrybentów bez żadnego dodatkowego potwierdzenia. Metoda ta wiąże się z ryzykiem uzyskania niezbyt wartościowej bazy kontaktów, złożonej z fikcyjnych kont e-mail oraz spam botów. Zwiększa także prawdopodobieństwo zapisania się do newslettera przez pomyłkę lub dodaniem do listy subskrybentów kogoś bez jego zgody.

Rozpoczynasz przygodę z email marketingiem lub chcesz rozwinąć skrzydła? 🦅
Te artykuły z pewnością Ci się przydadzą:

Podsumowując:

Zapis bez potwierdzenia (single opt-in)

Proces składający się z jednego kroku. Wymaga podania w formularzu adresu email, który od razu zapisywany jest na liście kontaktów.

Zapis z potwierdzeniem (double opt-in)

Proces składający się z dwóch kroków. Po podaniu w formularzu adresu email, subskrybent otrzymuje wiadomość potwierdzającą, zawierającą link do potwierdzenia, że chce zostać dodany do bazy. Podany adres email zostanie dodany do listy subskrybentów dopiero po kliknięciu w unikalny link.

Proces potwierdzania subskrypcji

Jak działa w praktyce proces potwierdzania subskrypcji double opt-in? Po wpisaniu w formularz swojego adresu e-mail zainteresowany otrzymuje na skrzynkę pocztową automatycznie generowaną wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Dopiero gdy w niego kliknie, jego adres e-mail zostaje dodany do bazy. Jakie są zalety tego sposobu?

Najważniejsza z nich to przede wszystkim upewnienie się, że dany subskrybent faktycznie jest zainteresowany dopisaniem się do newslettera, czyli chce otrzymywać od Ciebie wiadomości.

W GetResponse użytkownik ma możliwość włączenia opcji subskrypcji z potwierdzeniem (double opt-in) w kilku miejscach, w zależności od metody zapisu na listę.

Jeżeli zainteresowany dołącza do listy przez formularz zapisu (stworzony w kreatorze formularzy GetResponse), subskrypcję z potwierdzeniem możesz włączyć w ustawieniach formularza.

Jeżeli formularz zapisu osadzony jest na stronie stworzonej w kreatorze stron GetResponse, możesz włączyć subskrypcję z potwierdzeniem w ustawieniach formularza:

(Dodaj elementy ➡ Elementy zaawansowane ➡ Formularz)

Jeżeli zbierasz zapisy przez landing page (stworzony w GetResponse),double opt-in możesz włączyć w ustawieniach strony

Dodatkowo, możesz zarządzać ustawieniami subskrypcji w ustawieniach listy:

Opcje dotyczące subskrypcji z poziomu ustawień listy
Ustawienia dotyczące wiadomości potwierdzającej i jej treści

Dowiedz się, jak edytować ustawienia subskrypcji na Twoją listę.

Wpływ na skuteczność mailingu

Wprowadzenie standardu double opt-in może mieć bardzo duży wpływ na skuteczność dotychczas prowadzonych działań e-mail marketingowych. Dzięki zastosowaniu tego modelu potwierdzania subskrypcji w bazie danych znajdą się tylko te osoby, które faktycznie wyraziły chęć dołączenia do grona subskrybentów. Nie dość zatem, że minimalizowane jest ryzyko podania nieprawidłowych lub nieistniejących adresów e-mail, to jeszcze rosną szanse na konwersję.


Fragment emaila potwierdzającego subskrypcję – Winnica Lidla

Aspekt prawny

Wybór modelu potwierdzania subskrypcji ma bardzo istotne znaczenie także w kontekście prawnym. Newsletter może być traktowany jako informacja handlowa a zasady wysyłki takich informacji są regulowane odpowiednimi przepisami. Zgodnie z art. 172 ust.1 ustawy Prawo telekomunikacyjne „zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”. Zatem pożądane jest, aby nadawca wiadomości miał pewność, że odbiorca wyraża zgodę na jej przesłanie.

Art. 10 ust.1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną mówi o tym, że „zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej”. Rozporządzenie RODO oraz ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych także regulują zasady wysyłki newslettera. Nie nakładają one obowiązku stosowania modelu double opt-in, ale traktują o konsekwencjach wysyłania niezamówionych informacji handlowych oraz możliwych sankcjach za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.

Zgody na wysyłkę newslettera można pobierać nie tylko w formie elektronicznej, ale również papierowej. Ponieważ takie rozwiązanie jest bardzo pracochłonne i wymaga poświęcenia dodatkowego czasu na wprowadzenie danych do bazy, większość firm stawia na automatyzację mailingu. Obecnie to narzędzia takie jak GetResponse przeprowadzają przez cały proces rejestracyjny, bez potrzeby angażowania w to pracowników, co znacznie ułatwia pracę oraz automatyzuje wiele działań.

Co wybrać – double czy single opt-in?

Która metodę potwierdzania subskrypcji wybrać, double opt-in czy single opt-in? 🤔

Model podwójnej weryfikacji pozwala upewnić się, że podany adres jest prawidłowy, a wysyłane komunikaty dotrą do potencjalnego klienta. Minimalizuje również ryzyko wystąpienia wielu nieprzyjemności, np. związanych z podaniem nieprawidłowego adresu, wypisaniem się z subskrypcji lub omyłkowym zapisaniem się do newslettera, kiedy w rzeczywistości dana osoba nie wyraża zgody na przetwarzanie jej danych osobowych.

Korzyści płynące ze stosowania double opt-in:

  • w przypadku podwójnej weryfikacji odsetek osób wypisujących się z listy subskrypcyjnej jest niższy o 7%,
  • model double opt-in zapewnia w perspektywie długoterminowej dwa razy większą konwersję.

(źródło danych)

Natomiast wady tego modelu to:

  • powolny wzrost listy subskrypcyjnej w porównaniu z modelem single opt-in,
  • wydłużony proces zapisu do newslettera, a co za tym idzie, ryzyko, że niektórzy użytkownicy go nie ukończą.

Jak powinna wyglądać wiadomość potwierdzająca subskrypcję?

Jak zachęcić potencjalnego klienta do dopisania się do listy subskrybentów? W modelu double opt-in kluczową rolę odgrywa pierwsza wiadomość, w której wysyłany jest link aktywacyjny. Powinna ona mieć jasno określony temat (np. „Potwierdź zapis do newslettera, aby być na bieżąco”) oraz przejrzysty i czytelny layout. Należy w niej również zawrzeć konkretne informacje na temat tego, kto oraz w jakim celu będzie przechowywać dane osobowe użytkownika.

Przykładowe tematy wiadomości zawierających prośbę o potwierdzenie subskrypcji – Pani Swojego Czasu, Estyl.pl, Hairstore.pl

Treść wiadomości potwierdzającej subskrypcję powinna być zwięzła i angażująca. Odbiorca maila powinien zostać poinformowany o korzyściach, jakie się wiążą z kliknięciem w link, który potwierdza subskrypcję. Niemniej ważne elementy to także: atrakcyjny pod względem wyglądu przycisk call to action, który służy do zapisania się do newslettera oraz stopka z informacją o przetwarzaniu danych osobowych lub linkiem do polityki prywatności firmy.


Fragment newslettera z prośbą o potwierdzenie subskrypcji – Pani Swojego Czasu

O czym jeszcze należy pamiętać? Obowiązkiem nadawcy wiadomości jest zamieszczenie w jej treści opcji wypisania się z newslettera. Informację, np. o treści „w każdej chwili możesz anulować subskrypcję, wystarczy kliknąć tutaj” można umieścić w stopce. Z punktu widzenia doświadczenia użytkownika rezygnacja z newslettera powinna być tak samo prosta, jak zapisanie się do niego. Nie możesz od niego wymagać podania powodu wypisania, ale jeśli potrzebujesz takich danych do prowadzenia statystyk, możesz zasugerować możliwość dobrowolnego wypełnienia ankiety na ten temat.

Poza skonfigurowaniem wiadomości potwierdzającej subskrypcję warto pomyśleć także o stronie z podziękowaniami dla użytkownika. Powinna się ona wyświetlać po pozytywnym przejściu przez proces rejestracji do newslettera i kliknięciu w link aktywacyjny. Witryna może mieć dowolny wygląd – mile widziane rozwiązania to mini-kalendarz z planowanymi wysyłkami newslettera lub oczekiwanymi premierami nowych produktów. W ramach podziękowania można także podarować nowemu członkowi listy subskrypcyjnej rabat na oferowane usługi.

Double opt-in w GetResponse

Jak już wcześniej wspomniałam, w GetResponse użytkownicy mają możliwość stosowania wybranego przez siebie modelu zapisu do listy subskrybentów – czyli single opt in lub double opt in.

W modelu double opt-in możesz skonfigurować wiadomość powitalną oraz maila z linkiem aktywacyjnym.

Ponadto, jako użytkownik możesz nie tylko tworzyć formularze czy zarządzać bazą adresową i korzystać z funkcjonalności email marketingu, ale również masz dostęp do takich narzędzi jak: marketing automation, landing pages, kreator stron i wiele, wiele innych. Po stworzeniu i opublikowaniu kampanii marketingowych masz wgląd do raportów, w których zawarte są ważne statystyki pozwalające na poznanie Twoich odbiorców oraz optymalizację Twojej pracy. Po kliknięciu w wybrane sekcje możesz podejrzeć przygotowane przez GetResponse np. analizy skuteczności Twoich kampanii oraz wzrost bazy subskrybentów.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.
Share