Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

23 min
Zaktualizowano:

Newsletter niezmiennie od lat jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do kontaktu z odbiorcami. Celem newsletterów jest z reguły informowanie czytelników o bieżących aktualnościach oraz utrzymywanie z nimi kontaktu; newsletter jest wysyłany jednorazowo albo regularnie – co pewien, ustalony czas. Jednak, aby był skuteczny (a także, aby dzięki niemu zwiększać sprzedaż), należy poznać pewne zasady. Jakie? Przeczytaj ten artykuł, aby je poznać.

📝 Dowiedz się, jak prawidłowo budować bazę kontaktów.


Jednym z powodów niesłabnącej od lat popularności newsletterów są korzyści, które można dzięki nim osiągnąć:

  • Bezpośrednia forma komunikacji

Email marketing to jedna z najbardziej bezpośrednich i poufałych form komunikacji w Internecie. Bardziej bezpośredni jest tylko SMS marketing i rozmowa „na żywo”, np. przez telefon czy wideokonferencję. Oczywiście należy dobrze wyważyć częstotliwość wysyłek, aby nie zalać odbiorców zbyt dużą liczbą wiadomości.

Jeżeli dopiero zaczynasz, sprawdź nasz przewodnik: Jak zaplanować skuteczne działania w 20 krokach?

  • Budowanie społeczności (i listy mailingowej)

Na newsletter zapisują się głównie ci odbiorcy, którzy są faktycznie zainteresowani danym tematem lub autorem. Oczywiście pewna część zapisuje się tylko po to, by otrzymać darmowego ebooka lub inny prezent, tzw. lead magnet – ale najczęściej jest to marginalny procent odbiorców, którzy ponadto często szybko się wypisują.

Zaangażowani odbiorcy stanowią fundament grupy odbiorczej o wysokiej jakości – czyli tego, do czego dążą wszyscy przedsiębiorcy, twórcy oraz marketerzy wysyłający newslettery. W GetResponse możesz dodatkowo segmentować odbiorców według ich zaangażowania lub według tego, na które treści reagowali najlepiej – a następnie kierować do nich spersonalizowane komunikaty i mailingi.

  • Łatwa analityka i optymalizacja

Email marketing jest też bardzo łatwy w analizowaniu. Każdy program do email marketingu pozwala prowadzić proste statystyki, takie jak open rate (OR) czy click through rate (CTR), a te bardziej rozbudowane, jak np. GetResponse umożliwiają prowadzenie dogłębnych analiz i automatycznych segmentacji na podstawie danych.

Z kolei na podstawie dokładnych statystyk newslettery można łatwo i szybko optymalizować: dopasowywać pory wysyłania maili, wygląd, treści i inne elementy, aby jak najbardziej zadowolić odbiorców.

  • Niskie koszty

Email marketing to najprawdopodobniej jedno z najtańszych narzędzi marketingowych przy jednoczesnym dużym zwrocie z inwestycji, czyli ROI (return of investment).

  • Niezależność od social mediów

Social media, dzięki swojemu szybkiemu rozwojowi i gigantycznej popularności, paradoksalnie dodały newsletterom dodatkową zaletę. W social mediach jest coraz tłoczniej, algorytmy są coraz bardziej skomplikowane, a koszty reklam coraz wyższe, potrzeba więc coraz więcej wysiłku, aby przebić się z treściami do odbiorców.

Dobry newsletter jest zaś cały czas tak samo prosty i tani w obsłudze. Nie mówiąc też o jego nieporównywalnie niższym koszcie. Dlatego też, o ile z początku wszyscy zachwycili się możliwościami mediów społecznościowych, o tyle po pewnym czasie okazało się, że niezależność od ich algorytmów i zasięgów stała się bardzo pożądana – a email marketing to właśnie ma.

Kampanie mailingowe

Razem z newsletterami warto prowadzić od czasu do czasu kampanie mailingowe. Różnica między nimi polega m.in. na celu, zawartości maili oraz częstotliwości wysyłki.

Celem kampanii mailingowych jest często sprzedaż (lub zwiększenie sprzedaży) lub inny rodzaj konwersji, np. zapisanie się na kurs czy skorzystanie z promocji; treści są wyraźniej perswazyjne, a same kampanie nie są regularną wysyłką, tylko jednorazową serią wiadomości.

Warto wspomnieć o kampaniach mailingowych również dlatego, że wiele porad na temat prowadzenia newsletterów odnosi się także do pojedynczych kampanii (w końcu obydwa są elementem email marketingu).

Poniżej znajdziesz przykład i różnicę między regularnym newsletterem (którego celem najczęściej jest dostarczanie informacji, niekoniecznie sprzedaż), a emailem dedykowanym pod konkretną kampanię.

Newsletter od Oaza Palmy
Newsletter od Oaza Palmy
Email od Sinsay
Email dedykowany tylko informacji na temat wyprzedaży – Sinsay

Email marketing może zdziałać cuda i zmienić wielu odbiorców (potencjalnych klientów) w klientów – ale jedynie wtedy, gdy działania będą odpowiednio zaplanowane i zrealizowane. Taki plan, który jest później sukcesywnie realizowany, nazywa się strategią.

Niezwykle ważny jest w tym przypadku profesjonalny program do email marketingu.

Załóż konto GetResponse

Co jest istotne w strategii email marketingowej?

Przedstawmy to na przykładzie: chcesz wysyłać emaile promujące webinar o tematyce biznesowej. Skoro grupą docelową są przedsiębiorcy, to najprawdopodobniej sprawdzają skrzynkę w godzinach pracy i przed spotkaniami, czyli od poniedziałku do piątku od 8:00 do 12:00 (ew. do 16:00); z kolei w soboty i niedziele zapewne nie odczytują wiadomości, nie ma więc sensu wysyłać im czegokolwiek w weekend (zwłaszcza że w poniedziałek i tak będzie na nich czekać na skrzynce sporo innych maili).

Jak więc widać, chodzi tu o pewien rodzaj podejścia, myślenia i działania strategicznego. Oczywiście, aby działać w ten sposób, musisz dobrze poznać grupę docelową, jej zachowania, upodobania i styl życia.

Strategia email marketingowa na początku nie musi być skomplikowana, a wręcz powinna być możliwie prosta. Dopiero gdy zacznie spełniać swoje zadanie, będziesz mógł dodawać trudniejsze elementy. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak przygotować mailing, który przyniesie wysokie wskaźniki konwersji.

Jak stworzyć strategię email marketingową?

  • Ustal konkretny i jasny cel kampanii. To podstawowe informacje. Przykładowe cele to sprzedaż produktu, wykorzystanie kodu zniżkowego, wyedukowanie przyszłego klienta.


  • Ustal, do kogo ta kampania będzie skierowana. Stworzenie nawet prostej persony bardzo pomoże Ci w stworzeniu treści i dopasowaniu języka maili do oczekiwań odbiorców.


  • Ustal wskaźnik, który będzie świadczył o sukcesie kampanii. W przypadku sprzedaży będzie to oczywiście liczba sprzedanych usług lub produktów, w przypadku np. wyedukowania klienta wskaźnikiem może być odczytanie przez niego wszystkich maili z kampanii.

GetResponse to polska platforma do online marketingu oferująca skuteczne narzędzia do kampanii mailingowych, tworzenia stron i automatyzacji marketingu.

Od ponad dwudziestu lat GetResponse rozwija i pielęgnuje relacje ze wszystkimi głównymi dostawcami usług internetowych, co skutkuje wskaźnikiem dostarczalności na poziomie 99%.

Grupa docelowa

Jak budować listę mailingową?

Zacznijmy od tego, że musisz znać charakterystykę swojej potencjalnej grupy odbiorców. Dobrze dobrana grupa docelowa to solidne podstawy efektywnych kampanii. Nigdy nie jest tak, że można skierować tę samą treść „do wszystkich”. Zdefiniowanie swojej grupy docelowej czyli określonej grupy odbiorców to zresztą taki element email marketingu, który tworzy się jeszcze przed wysłaniem pierwszego newslettera. Nie oczekuj też, że już na początku stworzysz idealną grupę – to zdecydowanie bardziej proces niż jednorazowa akcja. Dobrze dobrana grupa docelowa pozwoli Ci zbudować społeczność, która może stać się Twoimi stałymi klientami.

➡︎ Badanie grupy docelowej

Czas więc na stworzenie person potencjalnych klientów. Jeśli wiesz choćby w ogólnym stopniu, kto powinien być odbiorcą Twojego newslettera, to warto poznać ich dokładniej – dzięki temu będziesz wiedział, jak skutecznie do nich dotrzeć. Sprawdź jakiego używają języka, dowiedz się z jakimi problemami się zmagają, gdzie szukają informacji (i jakiego typu informacji szukają). Wszystko to pomoże Ci w dopasowaniu newslettera do ich preferencji.

➡︎ Stworzenie person

Następnym krokiem do budowania bazy obiorców jest stworzenie persony, czyli profilu idealnego klienta. Podobnie jak w przypadku strategii, na samym początku persona nie powinna być zbyt szczegółowa, aby nie komplikować działań – (zacznij od podstawowych informacji, ale jeśli wiesz, że Twoja grupa docelowa nie jest jednorodna, to możesz pokusić się o stworzenie 2-3 różnych person).

Tworząc personę, opisz jej styl życia, prawdopodobny plan dnia i powody, dla których chciałaby zapisać się na Twój newsletter. Warto odpowiedzieć na pytania pogrupowane w kategorie:

Demografia:

  • Jak ma na imię ta osoba?
  • Jakiej jest płci?
  • Ile ma lat?
  • Gdzie mieszka? (Duże, średnie, małe miasto, wieś?)

Praca:

  • Jakie zajmuje stanowisko?
  • Dlaczego wybrała właśnie tę pracę, a nie inną? (motywacja)
  • Ile zarabia i ile pracuje (czy robi nadgodziny)?
  • Jakie ma wyzwania w pracy?

Hobby:

  • Co robi w wolnym czasie?
  • Czy ma jakieś hobby?
  • Jaki rodzaj kultury lubi – które książki, filmy, muzykę?
  • Ile czasu spędza w Internecie?

Życie:

  • Z jakimi problemami życiowymi się zmaga?
  • Jakie ma cele w życiu?
  • Czy Twój produkt lub newsletter może jej pomóc w którejś z tych sfer? Jeśli tak, to w jaki sposób?

To oczywiście tylko podstawowe pytania; jeśli zauważyłeś coś, czego nie da się opisać za ich pomocą, to śmiało możesz je dopisać.

Mając sprecyzowaną personę (jedną lub kilka) oraz gromadząc podstawowe informacje, masz już pewien obraz, jak będzie wyglądała Twoja grupa docelowa. Warto zadbać o to, aby w kluczowych kwestiach użytkownicy z grupy byli do siebie możliwie podobni, ale traktuj persony jako pewne wskazania, zarys, a nie jak szablon do kalkowania. Grupa docelowa rzadko kiedy jest całkowicie jednorodna – tak samo zresztą każda grupa ludzi w realu. Mając te wszystkie informacje możesz rozpocząć budowanie listy mailingowej.

Personalizacja i segmentacja

➡︎ Personalizacja

Personalizacja to bardzo prosta czynność, która znacznie poprawia efektywność newsletterów i nadaje im pozytywnego wydźwięku, bowiem polega na dopasowaniu wiadomości do odbiorcy. To dopasowanie może mieć różne formy, np. zmiana imienia odbiorcy na początku wiadomości (każdy mail będzie miał w treści imię odbiorcy), płeć (odmienione końcówki), ale też różne rodzaje treści.

👋 Jak powinien wygląd email powitalny?

Dla przykładu: zamiast ogólnego powitania („Cześć!”), które może być skierowane zarazem do wszystkich i do nikogo, warto zamienić to powitanie na „Cześć Anno!”. To niby tylko drobny szczegół, ale wiele badań i marketerów potwierdza, że wyniki kampanii emailowych z personalizacją wiadomości są znacznie lepsze, niż bez niej, a użycie jej wiąże się z poprawą wyników sprzedaży.

Dobrym przykładem jest treść newslettera od TaniaKsiążka.pl:

Email od TaniaKsiążka.pl
Zastosowanie personalizacji w emailu – TaniaKsiążka.pl

Ten rodzaj personalizacji jest dość prosty, ale skuteczny. Istnieją jednak bardziej zaawansowane sposoby personalizacji, które np. dopasowują wiadomości na podstawie takich danych jak zrealizowane wcześniej zakupy w sklepie internetowym, wykonane czynności (np. zapisanie się na newsletter z konkretnego źródła) czy też inne dane klienta, które możesz wykorzystać – choćby ulubiony rodzaj produktów w sklepie.

➡︎ Segmentacja

Pora na segmentację listy subskrybentów, a co za tym idzie możliwość dopasowania maili na poziomie nie pojedynczych wiadomości, ale całych grup. Możesz w ten sposób podzielić Twoją bazę kontaktów na grupy w zależności od płci, miejsca zamieszkania lub w oparciu o jakąkolwiek inną, ważną dla Twojego biznesu cechę.

Dane, na podstawie których można segmentować kontakty, to zachowania (dane behawioralne), dane podawane przy zapisywaniu się (dane deklaratywne) i dane transakcyjne (czyli historia zakupów, jeśli prowadzisz e-commerce). Dzięki temu będziesz mógł wysłać do każdej z tych grup osobne, lepiej dopasowane do nich wiadomości – a to zaowocuje wyższym stopniem interakcji i odpowiedzi na maile oraz zwiększeniem sprzedaży w sklepie internetowym.

Segmentacja nie tylko poprawia dopasowanie wiadomości, ale pomaga też w precyzyjnej analityce i efektywności całego email marketingu. Można powiedzieć, że segmentacja to taka higiena bazy kontaktów.

Sprawdź, dlaczego warto stosować segmentację oraz na których segmentach warto skupić uwagę w codziennej pracy.

W jaki sposób segmentacja może poprawić wskaźnik otwieralności?

Wystarczy, że utworzysz listę subskrybentów, do której będą dodawani wszyscy użytkownicy, którzy przez ostatni kwartał (lub inny okres) nie przeczytali wiadomości od Ciebie. Następnie możesz napisać specjalną wiadomość do tej grupy, w której poprosisz o zadeklarowanie się odnośnie otrzymywania dalszych wiadomości. Jeżeli w żaden sposób Ci nie odpowiedzą lub zadeklarują, że nie chcą otrzymywać więcej wiadomości – możesz usunąć ich z bazy subskrybentów, ponieważ i tak prawdopodobnie nie będą nimi zainteresowani, a ich obecność wpłynie negatywnie na wyniki Twojego newslettera.

Niska otwieralność maili to sygnał dla Ciebie, że być może popełniasz jakieś błędy i tworzysz newslettery o niskiej skuteczności. W dodatku im więcej maili z Twojej domeny będzie nieotwieranych, to wiarygodność domeny będzie spadać – a wtedy programy pocztowe mogą uznawać ją za spam i w ogóle nie dostarczać wiadomości do adresatów.

Oczywiście segmentacja to nie jedyne narzędzie – w zarządzaniu listą mailingową pomaga także wiele innych czynności, takich jak na przykład optymalizacja czasu wysyłki czy tagowanie.

➡︎ Content marketing

Jak napisać newsletter? Odpowiadając na to pytanie, pora zwrócić uwagę na content marketing. Polega on na tworzeniu materiałów, które będą przydatne i wartościowe dla Twoich użytkowników. Korzyści wynikających z wprowadzenia w Twoje działania skutecznej strategii marketingu treści jest wiele. Z punktu widzenia sprzedaży produktów i usług, content marketing przedstawia Ciebie i Twoją markę jako eksperta w Twojej branży, dając tym samym do zrozumienia, że warto kupić właśnie u Ciebie, bo znasz się na tym co robisz i można Ci zaufać. Skuteczny content marketing ma za zadanie budować Twój wizerunek oraz poszerzać wśród odbiorców świadomość marki.

Prezentuje on użytkownikowi wartościowe treści (za pośrednictwem email marketingu, bloga firmowego, filmów wideo, infografik), dzięki czemu masz niepowtarzalną okazję przedstawić Twoje produkty lub usługi z najlepszej możliwej strony. Nie tylko pokażesz ich zalety i możliwe zastosowania w praktycznym kontekście, ale także w nienachalny, naturalny sposób opowiesz o korzyściach płynących z ich zakupu. W połączeniu z email marketingiem, czyli przekazywaniem wartościowych treści poprzez newsletter lub kampanie emailowe masz dodatkową szansę na budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami i wzbudzenie zaufania.

Tworzenie newslettera wymaga czasu oraz kreatywności. Zainteresuj subskrybenta, twórz wartościowe treści, zadbaj o atrakcyjność newslettera i szatę graficzną. Poznaj swoją grupę docelową, stwórz persony i na podstawie informacji o Twoich subskrybentach przygotuj spis, co chcesz im przekazać. Wiadomość email to także doskonała sposobność do tego, aby przekazywać treści premium, informacje o nowych produktach lub nowym wpisie na blogu. To okazja, aby wysyłać kody rabatowe, np. w ramach podziękowania za zaangażowanie dla zainteresowanych subskrybentów i dotychczasowych konsumentów.

Wskazówka: Jeżeli już prowadzisz stałą komunikację i chcesz wiedzieć co podoba się Twoim odbiorcom, możesz przeprowadzić badanie oczekiwań odbiorców i zapytać ich, jakich treści od Ciebie oczekują, które im się podobają, a które są dla nich mało interesujące.

➡︎ Lead magnet

Chcesz rozbudować swoją listę mailingową? Powiększanie bazy kontaktów może być trudne, zwłaszcza na początku, dlatego warto sobie to zadanie ułatwić.

Sprawdzonym sposobem jest zastosowanie znanej od stuleci społecznej reguły wdzięczności (zwanej też regułą wzajemności). Najprościej rzecz ujmując, polega ona na tym, że jeśli damy komuś za darmo coś cennego, to ta osoba z samej wzajemności też dla nas coś zrobi, tzn. zapisze się na nasz newsletter (aby nie mieć u nas długu wdzięczności). Dlatego tak popularne jest oferowanie darmowych materiałów.

Powstaje jednak pytanie: co jest cenne dla Twoich odbiorców? To zależy od konkretnej branży. A na to pytanie najlepszą odpowiedź znasz oczywiście Ty, bo dzięki wiedzy z akapitu o poznawaniu grupy docelowej wiesz już, jaka wiedza i jakie treści będą dla nich wartościowe. Treści graficzne są przez odbiorców chętnie pobierane oraz czytane.

A jeśli nie wiesz, w jaką formę ubrać tę wiedzę, to mamy dla Ciebie pomysły na lead magnets. Twórz wartościowe treści i zwróć uwagę na szatę graficzną Twojego lead magnetu.

Pamiętaj, że tworzenie lead magnetów nie jest działaniem, które należy wykonać wyłącznie na początku drogi. Przygotowywanie ciekawych treści dla potencjalnych klientów to okazja na zwiększenie sprzedaży i ponownego zainteresowania Twoimi produktami/usługami osób, które już zrobiły u Ciebie zakupy. Social media będą idealnym kanałem do promowania Twojego lead magnetu.

Świetny pomysł zaproponowali Talkersi:

Lead magnet - Talkersi
Formularz zapisu na newsletter – Talkersi
Formularz zapisu na newsletter – Talkersi

Jak stworzyć skuteczny newsletter który przyniesie dobre wskaźniki konwersji?

Stwórz dobry temat wiadomości

Tworzenie newslettera to nie taka prosta sprawa. Pierwszą rzeczą, którą widzi odbiorca, jest nagłówek wiadomości w jego programie pocztowym – i to on powinien robić piorunujące wrażenie.

Zdecydowanie pomoże w tym także preheader, czyli wstęp, który wyświetla się jeszcze przed otwarciem pełnej wiadomości. Jeśli te elementy będą interesujące, to zachęcony nim odbiorca kliknie i odczyta wiadomość. W temacie umieszczaj ważne informacje dla potencjalnego klienta.

Dowiedz się więcej: Preheader – jak uniknąć błędów które powodują spadek wskaźnika otwarć

Dobry temat newslettera powinien brzmieć więc intrygująco, ale bez popadania w clickbait. Skutecznym rozwiązaniem są na przykład intrygujące pytania, na które odpowiedź, odbiorca znajdzie w mailu. Warto też okrasić temat wiadomości emotikonami, bo dzięki nim temat maila będzie się estetycznie wyróżniał na tle innych maili w skrzynce. Warto zastosować personalizację, umieszczając imię odbiorcy w temacie wiadomości, a na końcu zachęcić odbiorcę do działania krótkim komunikatem: Kliknij!, Sprawdź!, Zobacz!. Możesz także przywitać subskrybenta spersonalizowanym tematem i wykorzystać dane o odbiorcy/kliencie, które już posiadasz.

Zadbaj o adres nadawcy

Aby odbiorca mógł jeszcze łatwiej i szybciej zidentyfikować autora wiadomości, w polu nadawcy umieść czytelną informację – koniecznie musi się tam znajdować nazwa firmy lub strony. A jeśli to możliwe, to również imię i nazwisko – maile od konkretnej osoby z danej firmy mogą być otwierane dużo chętniej.

Widok nadawcy wiadomości (GetResponse) - widok mobilny
Widok nadawcy wiadomości (GetResponse)– widok mobilny

W pierwszej wiadomości poproś użytkownika, aby dodał Twój adres do kontaktów w programie pocztowym. Dzięki temu w polu nadawcy Twoje maile będą opisane tak, jak użytkownik sam je zapisał. W dodatku ogranicza to prawdopodobieństwo przeniesienia wiadomości do spamu.

Postaw na responsywność (wygląd newslettera na urządzeniach mobilnych)

Czas przyjrzeć się formie newslettera. W czasach, gdy smartfony są w powszechnym użyciu, mobilna wersja newsletterów jest warunkiem obowiązkowym. Tworząc newsletter pamiętaj, że każdą wiadomość należy stworzyć tak, aby wyglądała dobrze zarówno na dużym monitorze czy laptopie, jak i na tabletach czy smartfonach. W Kreatorze wiadomości GetResponse możesz automatycznie sprawdzić wygląd mobilnej wiadomości już podczas tworzenia, co pozwoli Ci na idealne dopasowanie jej do każdego urządzenia.

Tworząc newsletter pamiętaj, aby wyglądała ona dobrze również na urządzeniach, które mają włączony tryb ciemny. Pamiętaj, aby zadbać o przejrzysty układ graficzny wiadomości.

Fragment wiadomości od GetResponse widoczny na telefonie komórkowym, który miał włączony tryb ciemny.

Jak często wysyłać wiadomości?

Odpowiedź na nie jest bardzo prosta i krótka: nie za często i nie za rzadko.

Czy ta odpowiedź precyzuje, jak często to robić? Nie. Czy jednocześnie jest najbardziej rzetelną i wyczerpującą odpowiedzią na to pytanie? Tak.

Wpływ na optymalną częstotliwość wysyłki ma bowiem wiele czynników: cel newslettera, rodzaj konwersji, charakter marki, struktura i długość wiadomości… Dlatego aby uzyskać możliwie precyzyjną odpowiedź, należy podejść do tego zagadnienia od zupełnie innej strony: zbadać, jaką częstotliwość preferuje Twoja grupa docelowa. Możliwości jest kilka – możesz wysyłać wiadomości w różnych częstotliwościach lub zapytać odbiorców wprost, np. w ankiecie.

Zadbaj o dostarczalność

Dostarczalność jest kluczowa dla skuteczności kampanii mailingowych. Nieważne, jak ciekawe i piękne są Twoje wiadomości – jeśli odbiorca ich nie zobaczy, nici z konwersji.

Wielu marketerów sądzi, że za dostarczalność odpowiada dostawca usługi email marketingu. Składa się jednak na to więcej czynników.

Na dostarczalność wpływ ma treść wiadomości, częstotliwość wysyłki oraz sposoby budowania bazy.

Kiedy wysyłać newslettery, aby uzyskać najwięcej otwarć?

Bardzo podobnie jest z optymalną porą wysyłki. Najlepsza pora na wysyłkę newslettera jest zależna głównie od tego, jak wygląda typowy dzień Twoich odbiorców i jak bardzo wstrzelisz się z wysyłką w czas, gdy sprawdzają maila. Brzmi karkołomnie, dlatego w GetResponse stworzyliśmy funkcję Perfect Timing. Polega ona na automatycznym ustawieniu najlepszego czasu wysyłki każdego maila na podstawie tego, o której godzinie Twoi odbiorcy otwierali wcześniejsze maile. Jeśli natomiast dany odbiorca nie otrzymał wcześniej wiadomości od nas, pierwszy mailing z użyciem Perfect Timing zostanie do niego wysłany o godzinie zapisu na listę.

CTA – wezwanie do akcji

Złotą zasadą marketingu internetowego jest to, aby pokierować odbiorcę, co ma zrobić z właśnie przeczytaną informacją lub ofertą. W tym celu na końcu tekstu umieszcza się przycisk z komunikatem zachęcającym do wykonania pożądanej przez nas czynności – CTA, czyli Call To Action.

Przeczytaj artykuł: Call to action (CTA) – co to jest i jak skutecznie wezwać do działania

Zazwyczaj jest to krótkie wezwanie w trybie rozkazującym: Pobierz!, Kup!, Kliknij, aby poznać szczegóły! i tym podobne. Innym trendem jest wpisywanie podobnych wezwań, ale w pierwszej osobie liczby pojedynczej: Sprawdzam, Kupuję, Klikam, aby poznać szczegóły.

Jednak na różne grupy odbiorców mogą działać inne komunikaty, dlatego warto eksperymentować i testować różne warianty, sprawdzając później ich wyniki. Można też testować równocześnie dwa warianty CTA podczas jednej wysyłki – służą do tego testy A/B.

Jedno jest jednak pewne – CTA musi być wyraźnie oznaczone i zwracać uwagę odbiorcy, aby je kliknął. Dzięki dobrze zlokalizowanemu oraz wyróżniającemu się CTA masz możliwość zwiększenia sprzedaży – pamiętaj o tym! Ponadto, zwróć uwagę na długość Twojej wiadomości, zbyt długie treści mogą odwrócić uwagę od CTA. Kiedy już przejdziesz przez wszystkie etapy tworzenia wiadomości, przed wysyłką sprawdź, jak będzie wyglądał Twój mailing i CTA na urządzeniach mobilnych.

Fragment newslettera od Tchibo
Fragment newslettera od Tchibo

Przeprowadzaj testy A/B

Testy A/B mogą Ci się jednak przydać nie tylko do testowania CTA – tak naprawdę można w ten sposób sprawdzić różne warianty każdego elementu newslettera, począwszy od nagłówków, przez treści, aż do różnych grafik.

Testy A/B kampanii mailingowych: wszystko, co musisz wiedzieć

W GetResponse otrzymujesz od nas wbudowany moduł do przeprowadzania takich testów. Po wybraniu elementu do przetestowania, aplikacja dzieli Twoją bazę kontaktów na dwie grupy (a tak naprawdę to na trzy): grupę testową (którą dalej dzieli na grupę A i grupę B) i grupę odbiorczą, która otrzyma tę wersję, która uzyskała najlepsze wyniki w grupie testowej. Dzięki temu nie ryzykujesz, że aż połowa Twojej bazy otrzyma tę mniej skuteczną wiadomość.

Użytkownicy GetResponse mają możliwość przeprowadzania testów A/B swoich wiadomości.
Użytkownicy GetResponse mają możliwość przeprowadzania testów A/B swoich wiadomości.

Korzystając z testów A/B nie testuj jednocześnie więcej niż jednego elementu newslettera (testuj np. dwa różne nagłówki lub dwa różne CTA i tak dalej; ale nigdy dwa różne nagłówki + dwie różne treści).

Pamiętaj też o tym, aby analizować wyniki testów pod kątem funkcji elementu, który testowałeś; np. jeśli testowi były poddane dwa różne CTA, to należy sprawdzić nie sprzedaż czy otwieralność maila, a kliknięcia przycisków z CTA.

Stopka i link do wypisu – element obowiązkowy!

W dolnej części wiadomości musi znajdować się stopka, która powinna być klarownym źródłem informacji na temat tego, kto dokładnie wysłał wiadomość, jak się z nim skontaktować (podając dokładny adres Twojej firmy oraz odnośniki do profili w social mediach), i dlaczego wysłał wiadomość (przypominając odbiorcy, że zapisał się na newsletter).

W stopce musi się znaleźć jeszcze jeden element: link do wypisu z newslettera. Odkąd wprowadzono RODO, to ten element jest wymagany prawem i nie można z niego zrezygnować. Warto też możliwie to ułatwiać, np. dodając przycisk umożliwiający wypisanie się jednym kliknięciem. Skoro więc link do wypisu i tak musi się znaleźć w stopce, to warto potraktować go z kreatywnie i z humorem (na przykład pisząc, jak bardzo będzie Ci smutno, gdy odbiorca zrezygnuje z Twoich wiadomości) – dzięki temu odbiorcy przychylniej spojrzą na Ciebie i na Twoje newslettery.

Kto wie, może nawet przekona ich to, by jednak się nie wypisać?

Pamiętaj o RODO!

Skoro już jesteśmy przy prawie: jeśli chcesz uniknąć kłopotów, to wysyłka Twoich newsletterów musi być zgodna z RODO, czyli Rozporządzeniem O Danych Osobowych.

❗ Pierwszym elementem wynikającym z RODO jest umieszczenie zgód marketingowych w checkboxach w formularzu zapisu na newsletter. Jest to konieczne, ponieważ zgoda na otrzymywanie newsletterów nie może być domyślna – musi być jasna i wyraźna oraz możliwa do odwołania (o tym mówi poprzedni akapit). Dobrą praktyką jest tzw. double opt-in, czyli wysłanie dodatkowej wiadomości potwierdzającej zapisanie się do bazy subskrybentów. Dopiero po kliknięciu linku w niej zawartego użytkownik zostanie dodany do listy.

❗Należy też poinformować odbiorców o tym, w jaki sposób ich dane będą przetwarzane i kto będzie ich administratorem.

W GetResponse podchodzimy bardzo poważnie do kwestii prawnych i RODO, dlatego zdobyliśmy akredytację niezależnego, międzynarodowego audytora RODO, abyś mógł spokojnie korzystać z naszej usługi do newsletterów i email marketingu.

Podsumowanie

Wszystkie te informacje to oczywiście pewna podstawa, punkt wyjścia, który należy w trakcie kampanii dopasowywać do odbiorców (potencjalnych klientów).

Testuj i sprawdzaj co działa, a co nie. Gdy już opanujesz podstawy i poczujesz się trochę pewniej, to warto wdrażać pozostałe dobre praktyki email marketingu, które wzniosą Twój biznes i bazę kontaktów na zupełnie inny, znacznie wyższy poziom. Powodzenia!

Wypróbuj GetResponse ⤵︎

Załóż konto GetResponse

Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.