Jak zrobić stronę internetową krok po kroku? – przewodnik

34 min
Zaktualizowano:

Aż 70-80% osób szuka informacji o firmie w Internecie przed zakupem (a to badanie jeszcze sprzed pandemii). I nie ma się temu co dziwić – chyba większość z nas chce poznać firmę, od której cokolwiek kupi. Posiadanie strony internetowej jeszcze nigdy nie było tak ważne i potrzebne – a jednocześnie jej stworzenie nigdy nie było tak proste i szybkie, jak dziś. W tym wpisie opowiem Ci, jak (szybko!) stworzyć stronę internetową oraz co tak naprawdę jest w tym procesie najważniejsze.

Wystarczy kilka kliknięć, aby stworzyć stronę internetową – trzeba jedynie wybrać szablon, określić kolorystykę strony i dodać logo, a następnie wypełnić stronę swoimi treściami. W zaledwie kilkanaście minut jesteśmy w stanie stworzyć w pełni funkcjonalną stronę, która stanie się wizytówką firmy, portfolio czy stroną informacyjną. Jak to zrobić? Zapraszamy do lektury!

Od czego zacząć?

Zanim przystąpisz do tworzenia strony internetowej, musisz określić, po co ją tworzysz i co ma się na niej znaleźć – a następnie wybrać narzędzie, które pomoże Ci w realizacji tego celu. Od tego zależy bowiem wybór rodzaju strony.

Poznaj 5 powodów, dla których warto mieć stronę internetową.

Blog, E-commerce czy strona informacyjna?

Strony internetowe możemy podzielić według celu, jaki ma spełniać. Za tym idzie także wybór treści, jakie pojawią się na stronie i późniejsza strategia jej promocji. Ale po kolei.

Strona–wizytówka

To najprostszy rodzaj strony. Ma bardzo skondensowaną formę i prezentuje jedynie podstawowe informacje, zakres usług i formularz kontaktowy lub dane kontaktowe. Ten rodzaj strony bardzo często wybierają małe firmy i specjaliści z zawodów niewymagających przedstawiania portfolio (np. prawnicy, lekarze, usługodawcy na małą skalę). Dużą zaletą strony–wizytówki jest to, że może być bazą do późniejszej rozbudowy i dodawania kolejnych podstron.

Szablon strony internetowej w formie wizytówki, dostępny w kreatorze stron GetResponse
Szablon strony internetowej w formie wizytówki, dostępny w kreatorze stron GetResponse

Strona firmowa

Jeden z najczęściej wybieranych rodzajów stron internetowych. Prezentuje historię firmy, opis oferty i galerię zdjęć lub portfolio. Często umieszcza się też na niej referencje od klientów i aktualności z życia firmy.

Szablon strony internetowej przedstawiający firmę oraz jej ofertę, dostępny w kreatorze Stron GetResponse
Szablon strony internetowej przedstawiający firmę oraz jej ofertę, dostępny w kreatorze stron GetResponse

Strona korporacyjna

Strona korporacyjna często mylona jest ze stroną firmową. Wbrew pozorom to jednak zupełnie różne rodzaje stron. Od stycznia 2020 roku każda spółka akcyjna i komandytowo-akcyjna ma obowiązek posiadać stronę internetową spełniającą wymagania określone w ustawie o KRS. Na takiej stronie, oprócz informacji o firmie muszą znaleźć się takie informacje jak np. dokumenty spółki, plany rozwoju, akcjonariat, informacje o walnych zgromadzeniach czy raporty okresowe.

Portoflio

Jeśli jesteś artystą, fotografem, rzemieślnikiem lub specjalistą, który może zaprezentować swoje prace – to warto stworzyć stronę typu portfolio. Przedstawi ona Twoje prace w najlepszy możliwy sposób i umożliwi szybki kontakt z Tobą.

Stwórz portfolio i pochwal się talentem w Internecie
Stwórz portfolio i pochwal się talentem w Internecie
Szablon prezentujący portfolio dostępny w kreatorze stron GetResponse
Szablon prezentujący portfolio dostępny w kreatorze stron GetResponse.

Sklep internetowy (e-commerce)

Jeśli chcesz sprzedawać produkty przez Internet, to strona ze sklepem internetowym jest tym, czego potrzebujesz. To tutaj umieszcza się produkty wraz z ich opisami i fotografiami, dzieli się je na kategorie i dodaje elementy pozwalające na ich sprzedaż. Sklepy internetowe muszą mieć także integrację z różnymi systemami płatności, regulamin i silne zabezpieczenia przed wyciekiem danych (np. numerów kart kredytowych).

Szablon dedykowany dla e-commerce – dostępny w kreatorze stron GetResponse
Szablon dedykowany dla e-commerce – dostępny w kreatorze stron GetResponse.

Blog

Blogi tematyczne lub firmowe mają fundamentalny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, a jednocześnie dostarczają potencjalnym klientom informacje na temat produktów i branży. Za pomocą bloga możesz przy okazji budować wizerunek ekspercki w Internecie i oczywiście opisywać swoje produkty szerzej, niż w przypadku sklepu internetowego.

Narzędzia do tworzenia stron WWW

W Internecie dostępne są rozmaite kreatory i oprogramowania pozwalające na ich tworzenie. Niektóre z nich wymagają większych umiejętności, a inne mniejszych – ale praktycznie zawsze odbywa się to kosztem czegoś. Jeśli serwisy do tworzenia stron zapewniają gotowe szablony, to często jest ich mało lub są niemożliwe do konfiguracji. W innym przypadku może być tak, że za pomocą jakiegoś serwisu stworzymy wprawdzie stronę, ale nie będziemy w stanie dodać żadnych dodatkowych funkcjonalności, przez co strona nie wyjdzie poza amatorskie ramy.

Z kolei, aby stworzyć naprawdę profesjonalną stronę, która będzie miała wszystkie potrzebne funkcjonalności, będzie szybka, możliwa do edycji i estetyczna, dotychczas trzeba było albo znać się na programowaniu, albo zlecać to agencji marketingowej, która wyceniała taką pracę na bardzo duże kwoty (nierzadko pięciocyfrowe!). Ale nawet wtedy tworzenie strony, pilnowanie agencji i późniejsze poprawki wymagały naprawdę sporo czasu i nerwów. Na szczęście to już przeszłość.

Sprawdź, ile kosztuje strona internetowa. 💵

Czy mogę zrobić stronę internetową samemu?

Jak najbardziej!

Czasy, gdy do zbudowania prostej strony potrzeba było specjalisty, dawno minęły. Dziś stronę WWW można spokojnie zrobić samemu.

Od kilku lat widać też coraz większą popularność ruchu no-code, którego istotą są aplikacje pozwalające tworzyć strony bez użycia kodu HTML. Ten trend bardzo mocno przyspieszył zwłaszcza podczas pandemii COVID-19, gdy bardzo dużo firm musiało błyskawicznie przenieść się do Internetu. Twórcy stron i aplikacje do ich tworzenia przeżywały wtedy prawdziwy renesans, co spowodowało także ich mocno przyspieszony rozwój.

Korzystamy na tym wszyscy, ponieważ dzięki temu zbudowanie strony jest dziś nie tylko błyskawiczne, ale też bardzo tanie – a im więcej firm przenosi się do Internetu, tym większy wybór mają konsumenci. Same aplikacje do tworzenia stron są zaś coraz łatwiejsze w obsłudze i dają coraz lepsze efekty. Jeszcze jakiś czas temu strona stworzona za pomocą kreatora była bardzo powolna, trudna do modyfikacji i zazwyczaj niezbyt atrakcyjna wizualnie, a w najlepszym razie – jedynie poprawna. Dziś wizualnie są praktycznie nie do odróżnienia od profesjonalnych stron tworzonych przez webdeveloperów. Dzięki temu można ją stworzyć nie mając wcześniej w tym doświadczenia, a profesjonalnie wyglądająca strona-wizytówka może być kwestią niecałej godziny pracy.

Kreator stron WWW GetResponse

Mając to na uwadze, stworzyliśmy Kreator stron, który upraszcza i skraca do minimum proces tworzenia strony. Dzięki temu będziesz mógł poświęcić więcej czasu na promowanie Twojego biznesu za pomocą stworzonej przez siebie strony i działań marketingowych. Dajemy Ci bowiem nie tylko kreator stron, ale także wszystkie potrzebne narzędzia do tego, aby strona „żyła” i przynosiła Ci zyski oraz klientów.

Wybierając kreator stron GetResponse, otrzymujesz dodatkowo zestaw najpopularniejszych narzędzi promujących biznes, w pełni zintegrowany z Twoją stroną WWW.

W zależności od pakietu, są to m.in.:

  • formularze kontaktowe,
  • narzędzia do email marketingu,
  • dodatkowe landing pages,
  • możliwość prowadzenia webinarów,
  • możliwość tworzenia reklam na Facebooku, Instagramie i Google Ads z odnośnikiem do Twojej strony lub podstron,
  • pop-upy,
  • i wiele, wiele innych.

Co bardzo ważne, do stworzenia strony za pomocą Kreatora GetResponse nie potrzeba wiedzy programistycznej. Kreator stron to narzędzie, dzięki któremu zbudujesz profesjonalne strony internetowe bez znajomości HTML. Dzięki temu nie tylko stworzysz samodzielnie stronę, ale będziesz także mógł samodzielnie ją aktualizować, zmieniać czy dodawać teksty, bez zlecania tego na zewnątrz (i płacenia każdorazowo za czas i usługę). Będziesz mógł tak po prostu robić to, co do Ciebie należy: prowadzić biznes w Internecie i sprzedawać. Czyż nie brzmi to cudownie? How cool is that?

Taki też jest cel kreatora stron GetResponse – ułatwić firmom i wykonawcom wejście na rynek internetowy przy minimalnym nakładzie pieniędzy i czasu (bo czas to pieniądz).

Sprawdź, jak prezentuje się Kreator stron od GetResponse:

Liczy się pomysł

Na początku tworzenia strony masz do wyboru dwie możliwości: użycie gotowego szablonu wizualnego lub użycie kreatora stron opartego na sztucznej inteligencji.

Proces tworzenia strony internetowej w kreatorze stron GetResponse

W przypadku wyboru pracy na gotowym szablonie zobaczysz dziesiątki szablonów dostosowanych do różnych stylistyk i do różnych branż (np. szablony dla restauracji, dla fotografów, dla biur nieruchomości, szkół itd.).

Biblioteka szablonów w kreatorze stron GetResponse
Biblioteka szablonów w kreatorze stron GetResponse

Gdy zdecydujesz się inteligentny kreator, zada Ci on kilka pytań na temat Twojej strony:

  • Czym zajmuje się Twoja firma?
  • Jaki rodzaj strony chcesz zbudować? (do wyboru są m.in. landing page, wizytówka, strona firmowa, strona ze zbiórką crowdfundingową, portfolio i wiele innych)
Proces tworzenia strony internetowej w kreatorze stron GetResponse
  • Jakie elementy mają się znaleźć na stronie? (formularz kontaktowy, FAQ i inne)
  • Czy potrzebne będą dodatkowe elementy? (informacja o cookies, czat, cennik i inne)
Proces tworzenia strony internetowej w kreatorze stron GetResponse
Proces tworzenia strony internetowej w kreatorze stron GetResponse

Następnie wybierzesz paletę barw i fontów, albo zaimportujesz logotyp, na podstawie którego kreator stworzy indywidualną paletę.

Proces tworzenia strony internetowej w kreatorze stron GetResponse
Proces tworzenia strony internetowej w kreatorze stron GetResponse

Po tych kilku czynnościach dostajesz do wyboru trzy przykładowe projekty strony. Ten, który wybierzesz, wypełnisz następnie treścią.

Kreator drag and drop

Jeśli jednak czujesz, że drzemie w Tobie świetny pomysł lub po prostu „nie czujesz” zaproponowanego wyglądu strony, to możesz w bardzo łatwy sposób go zmienić – spokojnie, nie obrazimy się :). Wystarczy, że przeciągniesz wybrany element w inne miejsce. Możesz zmienić praktycznie każdy element strony: paletę kolorów, fonty, zdjęcia, rozmiar, moduły… Jedyne, co Cię ogranicza, to wyobraźnia! Możesz nawet wykasować całą stronę i zacząć układać ją od nowa.

Podgląd szablonu oraz pracy na nim za pomocą edytora drag and drop – kreator stron GetResponse
Podgląd szablonu oraz pracy na nim za pomocą edytora drag and drop – kreator stron GetResponse
Podgląd szablonu oraz pracy na nim za pomocą edytora drag and drop – kreator stron GetResponse

Skup się na strategii – kreator stron zrobi za Ciebie resztę

Dlatego też trzeba położyć nacisk na co innego: pomysł, skuteczne treści i późniejszą promocję strony. Warto rozpisać sobie nawet podstawową, prostą strategię. Pomocne będą pytania, jak np. jaki cel ma realizować strona? W jaki sposób dotrzeć z nią do nowych klientów? Jak powiększyć bazę klientów? Jak utrzymywać z nimi kontakt?

Jak więc widać, do stworzenia strony przyda Ci się nie tylko sam kreator, ale także narzędzia, które pomogą wypromować stronę i Twój biznes. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dalszej części artykułu.

Wybór domeny

Jednym z niezbędnych elementów strony internetowej jest zarejestrowanie domeny, na której będzie się znajdowała Twoja witryna. Jeśli zdecydujesz się na kreator stron GetResponse, to będziesz miał znacznie ułatwione zadanie, bo razem z kreatorem dajemy Ci możliwość bezpłatnego hostingu Twojej świeżo utworzonej strony na serwerach GetResponse. W dodatku Twoja witryna z automatu będzie miała certyfikat SSL, gwarantujący bezpieczeństwo użytkowników (ten certyfikat odpowiada za szyfrowanie danych podczas np. wpisywania informacji do formularzy). Jeśli pobierasz jakiekolwiek dane od klientów, a zwłaszcza dane kart kredytowych – to dzięki obecności certyfikatu dane nie zostaną przez nikogo przejęte.

Jeśli jednak masz już swoją domenę, to oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby podpiąć ją pod stronę utworzoną w kreatorze. Jeśli nie – to warto poznać kilka wskazówek o tym, jak ją wybrać.

Jaka powinna być dobra domena?

Krótka i prosta

Co tu dużo mówić – jeśli nazwa domeny jest krótka i prosta, to łatwo ją zapamiętać. Klienci docenią również to, że można szybką ją wpisać (co jest ważne zwłaszcza na urządzeniach mobilnych). Uważaj tylko, żeby nie przesadzić – skrótowiec nazwy Twojej firmy może nie być już tak dobrze kojarzony, jak jej pełna nazwa. Trzeba znaleźć tu złoty środek.

Łatwa w wymowie

Możesz być pewien, że nazwę Twojej domeny będziesz bardzo często przekazywał drogą ustną, a Twoi klienci (mam taką nadzieję) będą ją dalej polecali swoim znajomym – zadbaj więc o to, aby była możliwie łatwa w wymowie. Ten element można łatwo przetestować: wyobraź sobie, że musisz ją wypowiedzieć przez telefon, gdy odbiorca będzie w głośnym otoczeniu, np. w centrum miasta; czy nazwa domeny jest na tyle łatwa, że w takiej sytuacji będzie można ją usłyszeć bez potrzeby przeliterowania?

Zawierająca nazwę firmy lub słowa kluczowe

Jeśli Twoja istnieje już jakiś czas i jest rozpoznawalna w branży, a jej nazwa jest prosta i łatwa w wymowie – to tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, aby nazwać domenę nazwą firmy.

Jednak nie zawsze tak jest, zwłaszcza jeśli jest znana np. tylko w jakimś regionie albo działa w charakterystycznej branży (lub po prostu ma jakąś charakterystyczną cechę). Zdarza się też, że działalność jest zarejestrowana bez jakiejkolwiek nazwy, a charakter firmy określa branża, w której działa.

Dla przykładu: jeśli prowadzisz firmę zajmującą się remontami i pracami wykończeniowymi na terenie Elbląga i okolic, ale nie ma ona żadnej nazwy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać domenę www.remonty-elblag.pl. Jeśli jednak chcesz wpleść w to element marki osobistej, możesz też wybrać www.remonty-kowalski.pl.

A co, jeśli moja nazwa jest już zajęta?

Zdarza się oczywiście, że dobra domena jest już zajęta – co wtedy?

Można podejść do tego dwojako: albo zmieniając tylko końcówkę (np. jeśli domena.pl jest zajęta, to możesz wykupić domena.com.pl), albo tworząc nową nazwę. Miej jednak na względzie, że jeśli istnieje już identyczna nazwa, a Ty zmienisz tylko końcówkę, to możesz paść ofiarą pomyłki. Warto wtedy rozważyć zmianę domeny na bardziej charakterystyczną.

Rodzaje domen

Niektóre rozszerzenia są postrzegane jako „lepsze” czy „poważniejsze”. Nie do końca wiadomo, z czego to wynika (być może stąd, że w początkach polskiego internetu były najdroższe), ale za najlepsze domeny są uznawane rozszerzenia .com, .pl i .org (pod tą ostatnią rejestruje się organizacje i fundacje, a nie podmioty działające komercyjnie). Jeśli Twoja firma działa na terenie Polski, to domena krajowa .pl Ci wystarczy – ale jeśli masz chrapkę na rynek międzynarodowy, to zarezerwuj sobie też domenę .com na angielską wersję strony.

Dziś domeny z tymi rozszerzeniami są dostępne w niskich cenach dla każdego. Pojawiła się za to moda na stosowanie tzw. nowych domen, czyli rozszerzeń branżowych, takich jak .it (dla firm z branży informatycznej), .church (dla organizacji religijnych), .bike (branża rowerowa), .shop (dla sklepów internetowych) i tym podobnych. Z tego powodu są one droższe od standardowych, ale mogą uchodzić za bardziej prestiżowe i oryginalne, zwłaszcza w środowiskach, w których ceni się nowinki technologiczne.

Co ciekawe, jako domen branżowych używa się domen krajowych niektórych państw – tak jest w przypadku np. domeny .dj (Dżibuti, domena używana przez DJ-ów), .fm (Mikronezja, używają jej stacje radiowe) czy .tv (Tuvalu, używana przez stacje telewizyjne). Wspomniana kilka zdań wcześniej końcówka .it to domena krajowa Włoch.

Domeny możesz również zarejestrować za pomocą GetResponse, a jeśli tworzysz działające tymczasowo podstrony z promocjami czy landing pages, to możesz także dobrać za darmo jedną z naszych domen roboczych.

Wybierz najlepszą domenę dla swojej strony

Standardowe elementy strony

Każda strona powinna zawierać pewne standardowe elementy. Nie musisz się bać, że przez to będzie podobna do setek tysięcy innych stron – chodzi o te elementy struktury, które pozwalają na sprawne korzystanie z witryny. To tak jak z samochodami – każdy ma cztery koła, ale przecież nie powiemy o nich, że są przez to nie do odróżnienia?

Szablon dostępny w kreatorze stron GetResponse
Szablon dostępny w kreatorze stron GetResponse

Nagłówek strony lub logotyp

Wejdź na jakąkolwiek stronę dużej firmy, serwisu informacyjnego albo znanego bloga. Co rzuca Ci się w oczy jako pierwsze? Jej znak rozpoznawczy – logotyp lub po prostu nazwa i hasło. Dzięki temu odbiorca już w pierwszej sekundzie wie, gdzie jest (nawet zanim jeszcze strona załaduje się w całości).

Opis oferty

Twoi stali klienci zapewne dokładnie wiedzą, czym się zajmujesz – jednak każdy, kto wchodzi na Twoją stronę po raz pierwszy chce wiedzieć, czy dobrze trafił, tzn. czy wykonujesz te usługi lub sprzedajesz dokładnie te produkty, których szuka. Pomoże mu w tym zakładka „Oferta”. Warto opisać ją wyczerpująco, ale zarazem możliwie przystępnie, na przykład w podpunktach.

O nas lub O firmie

Innym elementem, który powinien pojawić się na każdej stronie, jest opis firmy (może też być jej historia). Wynika to z prostej rzeczy – zapewne większość z nas chce wiedzieć, z kim ma do czynienia, jak duża jest firma, jak długo istnieje, czy ma liczny zespół, jak wygląda jej park maszynowy albo biuro itp.. Oczywiście wszystkie te informacje możesz wykorzystać na swoją korzyść – jeśli firma jest prowadzona z pokolenia na pokolenie albo masz nowocześniejsze maszyny niż konkurencja, to grzechem byłoby o tym nie wspomnieć, ponieważ te informacje mogą się okazać kluczowe dla klienta.

Referencje lub portfolio

Równie kluczowe są referencje dotychczasowych klientów lub portfolio Twoich wcześniejszych prac. To w tym miejscu możesz zaprezentować swoje prace, a klient ocenia, czy odpowiada mu to, co robisz i jak to robisz. Tak naprawdę to jeden z najważniejszych czynników decydujących o wyborze – i to niezależnie od branży.

Kontakt

W przypadku firm i usługodawców zakładka z danymi kontaktowymi jest konieczna, aby móc prowadzić biznes. Warto tam umieścić nie tylko adres fizyczny i email, ale także numery telefonów (może być ich więcej do różnych osób) oraz dodatkowe informacje, np. w jakich godzinach możliwy jest kontakt z firmą, po jakim czasie odpisuje na maile itp. Można także umieścić formularz kontaktowy – część klientów korzysta z niego ze względu na prostotę i możliwość szybkiego zadania pytania.

Call To Action

Elementem strony, który powinien pojawić się na każdej zakładce, jest przycisk lub komunikat CTA (Call To Action, pol. wezwanie do działania). Dzięki niemu użytkownik wie, co ma dalej zrobić. CTA ułatwia także wykonanie czynności, której oczekujesz od użytkownika (np. jeśli jest na podstronie z ofertą, to możesz umieścić na niej CTA z komunikatem „zapytaj o cenę”, który będzie kierował na Twojego maila).

Stopka

Na dole każdej strony warto umieścić stopkę. Nie tylko poprawia ona estetykę i proporcje strony, ale także zawiera cenne informacje dla klientów: dodatkowe menu ułatwiające nawigację po stronie, odnośnik do polityki prywatności (ten element jest obowiązkowy), odnośniki do Twoich social mediów, regulamin czy np. dane kontaktowe.

Grafika na stronę

Strony internetowe można w pewnym sensie porównać do produktów na sklepowych półkach – jeśli są nieatrakcyjne wizualnie, to w ogóle nie bierzemy ich pod uwagę, a jeśli są, to mogą nas do siebie przekonać, nawet jeśli nie do końca nam pasują pod innymi względami. Podobnie jest ze stronami internetowymi – te, które są atrakcyjne wizualnie, bardzo szybko przyciągają nas swoim wyglądem i robią dobre wrażenie. W 2009 dwoje naukowców z uniwersytetu w Surrey w Wielkiej Brytanii zbadali, że aż 75% internautów ocenia wiarygodność strony właśnie na podstawie wyglądu (badanie ma tytuł The Effect of Aesthetics on Web Credibility). Biorąc dodatkowo pod uwagę działanie efektu halo, w którym ładnie wyglądającym osobom lub przedmiotom przypisuje się podświadomie inne pozytywne cechy, zdecydowanie warto zadbać o wygląd strony oraz dobre grafiki i zdjęcia.

Spraw, aby Twoja strona przyciągała uwagę i zainteresowała odbiorcę

Dlatego tak ważne są dobre grafiki. Tylko co to znaczy „dobre”?

Jakość zdjęć i grafik

Dobre grafiki i zdjęcia na stronie WWW to takie, które nie tylko oddają charakter Twojej marki czy produktu, ale też nie spowalniają strony. Dlatego tak ważny jest zarówno aspekt fotoedycji, czyli doboru zdjęć do tematu, jak i aspekt techniczny.

Idealna sytuacja to taka, w której możesz umieścić na stronie własnoręcznie wykonane zdjęcia (przez Ciebie lub zatrudnionego fotografa), które przedstawiają rzeczywisty produkt lub są faktycznie związane z Twoją firmą – przedstawiają Ciebie, pracowników czy np. biuro i budynek firmy. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe i wiąże się z pewnymi kosztami. Czasami też jest tak, że charakter Twojej działalności nie pozwala na zrobienie zdjęć, bo nie ma tak naprawdę czego fotografować lub biznes jest niefotogeniczny. Bardzo często jest tak w przypadku usług niematerialnych – bo jak sfotografować np. doradztwo personalne albo pisanie tekstów na stronę WWW? Może też być tak, że np. siedzibą firmy jest małe biuro wynajęte w starym, nieremontowanym budynku. Nawet profesjonalny fotograf ma wtedy trudny orzech do zgryzienia – w takich sytuacjach najlepiej więc ograniczyć się do zdjęcia sylwetki na jednolitym tle oraz kilku zdjęć ilustracyjnych.

Zdjęcia ilustracyjne powinny być neutralne, ale możliwie mocno pasować do kontekstu strony. W przypadku strony copywritera piszącego teksty na strony WWW bezpiecznym, choć dość oklepanym motywem zdjęć będą przybory pisarskie: pióro, klawiatura itp. Takie zdjęcia odbiorcy traktują jako tzw. biały szum, czyli coś, co stanowi tło dla głównej treści (ale jego brak byłby zauważalny). Uważaj, aby nie wyglądały zbyt sztucznie lub nieautentycznie – odbiorcy są wyczuleni na nienaturalność i postrzegają ją negatywnie.

Ważnym aspektem doboru zdjęć na stronę jest licencja na ich użytkowanie. Wbrew pozorom, nie każda fotografia z darmowego banku zdjęć może być używana na stronach komercyjnych (czyli np. firmowych). W kreatorze stron GetResponse dostępne są fotografie z serwisu Unsplash, do których przypisana jest licencja na nieograniczone używanie zdjęć w dowolnym celu – nie musisz się więc o nic martwić.

Biblioteka zdjęć zintegrowana z Unsplash – kreator stron GetResponse

Techniczne aspekty grafik

Oprócz dobrego doboru zdjęć trzeba też zwrócić uwagę na ich dane techniczne:

  • rozdzielczość,
  • format plików,
  • kompresja,
  • nazwy plików i opisy ALT.

Rozdzielczość

Panuje nie do końca prawdziwe przekonanie, że lepiej wstawić na stronę zdjęcia w dużej rozdzielczości, „bo komputer i tak je sobie przeskaluje, a będą miały lepszą jakość”. Z jednej strony rzeczywiście przeglądarka zmniejszy rozdzielczość zdjęć, ale ich jakość będzie dokładnie taka sama jak wtedy, gdy po prostu umieścimy zdjęcie w docelowej rozdzielczości. W dodatku słono za to zapłacimy szybkością ładowania strony – a to z kolei może wpłynąć na pozycję stron w rankingu Google (czy wiesz, że wg badań Adobe, aż 39% rezygnuje z przeglądania strony, jeśli obrazy ładują się zbyt długo?).

Zamiast tego lepiej więc umieścić zdjęcia i grafiki w takiej rozdzielczości, w jakiej docelowo będą one wyświetlane. Największą realną rozdzielczością, możliwą do używania na stronie WWW, jest zatem 1920×1080 pikseli (full HD). Większe rozdzielczości raczej nie powinny być w ogóle brane pod uwagę.

Ważnym czynnikiem determinującym rozdzielczość zdjęć na stronie jest responsywność, czyli dostosowanie się przeglądarki do urządzenia, na którym strona jest wyświetlana; w przypadku strony responsywnej sugerujemy się tym, jak zdjęcie będzie wyglądało na największym urządzeniu.

Format plików

Jeśli zaś chodzi o format plików – nadal najlepszym formatem jest *.jpg oraz *.webp. Pliki w formacie *.png nie będą najlepszym rozwiązaniem ze względu na ich większą „wagę” w kilobajtach; choć możemy ich użyć np. w sytuacjach, gdy konieczne będzie uzyskanie przezroczystości (np. w logotypie). Warto jednak mieć na uwadze ich rozmiar, bo jeśli będzie ich zbyt dużo i będą zbyt „ciężkie”, spowolnią ładowanie strony, co z kolei będzie miało przełożenie na spadek pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Kompresja zdjęć

Zdarza się, że pomimo zachowania powyższych „środków ostrożności” zdjęcia na strony WWW nadal zajmują dużo miejsca na serwerze i spowalniają ładowanie się strony. Prawie zawsze jest więc potrzebna dodatkowa kompresja, czyli zmniejszenie wielkości zdjęcia.

Doświadczeni webdeveloperzy mawiają, że nie ma takich zdjęć, których nie można jeszcze bardziej skompresować – ważne jednak, by zachować umiar, bo zbyt mocno skompresowane zdjęcie zauważalnie straci na jakości. Trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy przyzwoitą jakością a wielkością pliku.

Kompresję zdjęć można zrobić za pomocą specjalnych, przeznaczonych do tego celu aplikacji (dostępnych z poziomu przeglądarki), jak i profesjonalnych narzędzi typu Photoshop.

Pamiętaj o użytkownikach i podstawach UX!

Google bardzo docenia strony, które są przydatne dla użytkownika i łatwe w obsłudze, dlatego też tworząc stronę internetową należy koniecznie zadbać o podstawy UX. UX to jednak nie tylko wygoda, ale także ogólny kierunek projektowania, którego rezultatem jest pozytywne wrażenie w czasie korzystania ze strony. Zatem nie rób tego tylko po to, by przypodobać się Google’owi, ale z myślą o Twoich odbiorcach – po prostu po dobrze zaprojektowanej stronie łatwiej się poruszać i ją zapamiętać. UX służy przede wszystkim zdobyciu klientów.

O czym należy więc pamiętać?

Responsywność – urządzenia mobilne

Podczas projektowania strony należy się kierować jej wyglądem na najmniejszym ekranie, zgodnie z zasadą, że jeśli na małym smartfonie strona będzie wyglądać dobrze, to będzie dobrze wyglądać również na większych smartfonach, tabletach, laptopach i w końcu dużych monitorach.

Jest jednak jeszcze drugi powód takiego postawienia sprawy – coraz więcej użytkowników używa smartfonów jako głównych urządzeń do Internetu. I jest to zdecydowanie trend wzrostowy – dziś już komputer stacjonarny kupuje się zazwyczaj wtedy, gdy rzeczywiście jest potrzebny duży monitor i moc przerobowa (np. do gamingu, montowania filmów lub innych profesjonalnych zastosowań).

To podejście ma dodatkową zaletę: mocno zyska na tym UX, czyli user experience. Na ekranie smartfona siłą rzeczy nie da się umieścić zbyt wielu treści, więc strona będzie prosta i przejrzysta, a przystosowanie do wersji laptopowej lub desktopowej będzie ograniczone głównie do rozsunięcia poszczególnych elementów. Stworzenie strony z dużą ilością treści, którą następnie trzeba by było upchać na małym ekraniku byłoby zdecydowanie trudniejsze.

Przeczytaj artykuł: Responsywna strona internetowa. Co to jest i jak ją stworzyć?

Minimalizm

Jedną z podstawowych zasad UX jest to, że na stronie powinny znajdować się wyłącznie elementy potrzebne do zrealizowania celu strony, np. sprzedaży czy przedstawienia oferty. Wszystkie pozostałe elementy i informacje są zbędne i tworzą szum informacyjny oraz dezorientują użytkownika. Dlatego ustal, jaki cel ma dana strona i podstrona (zachęcenie do przejścia na inną podstronę? Zapisanie się na newsletter? Wysłanie zapytania ofertowego? A może jeszcze inny?) i umieść na niej tylko te elementy, które doprowadzą użytkownika do tego celu.

Kierowanie użytkownika

Użytkownik zawsze powinien wiedzieć, co ma w danym momencie zrobić. Podczas jego odwiedzin na stronie trzeba go więc „prowadzić za rękę” komunikatami w różnych miejscach strony (tzw. CTA – call to action), np. „kliknij”, „przejdź na podstronę x” czy „napisz do nas”. Z kolei podczas zakupów należy przez cały proces informować go, na jakim jest etapie i czy poprzednia czynność (np. podanie adresu przesyłki, płatność) zakończyła się sukcesem.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Dziś mobilne wersje strony WWW nie tylko są standardem, ale stają się wręcz obowiązkowe, ponieważ od 2021 roku ich obecność jest czynnikiem rankingowym Google. Ważne jest jednak to, aby wersja mobilna była wykonana zgodnie z zasadami, czyli musi dopasowywać się do każdego ekranu, musi szybko się ładować i być czytelna. Czytelność dotyczy nie tylko doboru odpowiednich fontów, ale także np. wielkości komunikatów o błędach czy formularzy do zapisu na newsletter (mało co tak irytuje w życiu, jak zbyt małe pola do wypełnienia na ekranie smartfona, których nie da się przez to wypełnić).

Mobilną wersję strony na ogół tworzy się odrębnie od wersji standardowej lub za pomocą wtyczki w WordPressie, którą trzeba jeszcze odpowiednio skonfigurować. No chyba, że używasz kreatora stron GetResponse – u nas mobilną wersję strony masz automatycznie!

To jedynie część zasad UX, od których warto jednak zacząć. W GetResponse doceniamy znaczenie UX podczas tworzenia strony WWW, dlatego zawarliśmy wiele jego zasad w naszym kreatorze stron. Zarówno gotowe szablony, jak i strony stworzone przez sztuczną inteligencję kreatora uwzględniają solidne podstawy UX, zatem nie musisz się martwić o ich wprowadzenie – co nie znaczy, że nie warto ich później udoskonalać.

Widok mobilny - szablon stron www - kreator stron GetResponse

Jak poprawić UX?

Podstawowym źródłem wiedzy na temat UX jest zachowanie Twoich odbiorców. Aby poprawić funkcjonalność strony, należy przede wszystkim sprawdzać statystyki strony i to, jak jej używają. Pomogą Ci w tym narzędzia analityczne – Google Analytics i Google Search Console. Sprawdzisz tu np. ile czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie, jak na nią trafiają, jakie frazy wpisują, aby ją znaleźć, które elementy klikają, jak często i na której podstronie wychodzą bez podejmowania akcji…). Pomocne będzie też narzędzie do tworzenia tzw. map ciepła (ang. heatmaps), np. HotJar czy cux.io – dzięki niemu poznasz, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie, do którego momentu ją scrollują czy też które elementy klikają, a których nie.

SEO, czyli pozycja strony w wyszukiwarce

Jak nietrudno zauważyć, po wpisaniu w Google jakiejkolwiek frazy pojawia się ogromna liczba wyników – od kilkuset w przypadku bardzo niszowego tematu do kilkudziesięciu milionów w przypadku popularnych i ogólnych fraz. Liczba pozycji na pierwszej stronie wyników Google jest ograniczona, a firm, które chciałyby mieć stronę na wysokich pozycjach – bardzo dużo. Co zatem zrobić, aby znaleźć się możliwie wysoko na liście wyników?

Przede wszystkim – uzbroić się w cierpliwość, bo pozycjonowanie strony to zdecydowanie bardziej maraton niż sprint. Na osiągnięcie zauważalnych efektów potrzeba realnie od kilku do kilkunastu miesięcy; wszystko zależy od branży, w której działasz (czy jest popularna, czy nie), konkurencji (ile jej jest i jakie działania prowadzi), samych produktów lub usług i popytu na nie – oraz oczywiście od Twojego nakładu pracy.

Podstawowe działania SEO to tak naprawdę kilka czynności:

  • ustalenie fraz kluczowych dla Twojej strony,
  • zadbanie o odpowiednią strukturę tekstu (m.in. śródtytułów H1–H6),
  • sporządzenie metaopisów strony,
  • dodanie atrybutu ALT do zdjęć i grafik.
Użyj narzędzi do optymalizacji SEO i przyciągnij organiczny ruch na stronę.

Frazy kluczowe

Frazy i słowa kluczowe (keywords) to cały czas podstawa wszelkich działań SEO. Frazy ustala się jeszcze przed napisaniem jakiegokolwiek tekstu na stronie (ale jeśli masz już gotową stronę, to nic straconego – zawsze można, a wręcz warto ją poprawić pod tym względem). Istnieje kilka rodzajów fraz: frazy ogólne, frazy długiego ogona (longtail), frazy brandowe, frazy lokalne, frazy branżowe, frazy z pytaniem i inne. Ich wybór zależy od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz i jak działa Twoja firma; jeśli świadczysz usługi wyłącznie w Twojej miejscowości lub województwie, to warto skupić się na frazach lokalnych. Z kolei, gdy wprowadzasz na rynek (lub już sprzedajesz) produkty, których silną stroną jest marka, to możesz spróbować pozycjonować się na frazy brandowe (czyli odnoszące się do marki).

Które frazy zatem wybrać?

Frazy ogólne, z długiego ogona i z pytaniem należy dobrać niezależnie od charakteru biznesu. Przykładem frazy ogólnej jest np. „buty męskie” czy „eleganckie buty męskie”, frazą z długiego ogona będzie np. „czarne buty męskie na wesele”, a frazą z zapytaniem będzie w tym przypadku „jakie buty męskie na wesele?”.

Cały kłopot z doborem fraz polega na tym, że frazy ogólne są używane najczęściej, ale przynoszą najmniejszą sprzedaż; z kolei frazy z długiego ogona są wyszukiwane znacznie rzadziej, ale osoby wpisujące taką frazę często są już zdecydowane na zakup konkretnego produktu i za jej pomocą wyszukują już tylko najlepszą ofertę. Frazy z zapytaniem są popularne, ale przynoszą efekty jedynie wtedy, gdy prowadzisz firmowego bloga z treściwymi artykułami, które odpowiadają na potencjalne pytania Twoich odbiorców.

Nie ma więc prostej odpowiedzi na pytanie ze śródtytułu – musisz sam ocenić, na które frazy masz największe szanse się wybić. Dobrym rozwiązaniem będzie umiejętne łączenie wszystkich rodzajów fraz w odpowiednich proporcjach. Pamiętaj, że im bardziej ogólne zapytanie, tym częściej jest ono wpisywane, więc na te najbardziej popularne i ogólne frazy pozycjonują się zazwyczaj strony z największą liczbą produktów popularnych marek. Z drugiej strony – jeśli zajmujesz się nie aż tak popularną branżą, to nie ma przeciwwskazań, aby używać fraz ogólnych wraz z innymi.

Istnieje wiele narzędzi pomagających w doborze fraz np. Ahrefs – zdecydowanie warto ich używać. Wybrane frazy umieszczaj w tekście, w nagłówkach, w opisie ALT oraz w metaopisie (title i description). Pamiętaj, aby brzmiały one naturalnie i aby nie przesadzić z ich liczbą. Niektórzy SEO-wcy twierdzą, że jeśli artykuł będzie napisany wyczerpująco, rzetelnie i na temat, to odpowiednie frazy i tak się tam pojawią, więc wystarczy mieć je po prostu z tyłu głowy.

Struktura tekstu na stronie

SEO to w dużej mierze publikowanie tekstu o odpowiedniej strukturze. Jest tak m.in. dlatego, że od kilku lat Google bardzo wysoko ocenia te treści, które są użyteczne dla odbiorcy, tzn. które dają odpowiedź na zadane przez niego pytanie, a ich forma ułatwia znalezienie tej odpowiedzi. Jest to też jeden z powodów tak wielkiej popularności blogów w internecie, również blogów firmowych. Jakie więc powinien mieć cechy dobrze napisany tekst, który będzie pomagał w pozycjonowaniu?

Nagłówki H1-H6

Tekst musi być przede wszystkim uporządkowany. Zwróć uwagę, jak zbudowany jest tekst, który właśnie czytasz: na początku jest tytuł (oznaczony nagłówkiem H1), po nim wstęp/lead i akapity oznaczone śródtytułami, czyli nagłówkami od H2 do H6 (akurat w tym artykule najdalej do H4). Nagłówki informują Google’a o zawartości i strukturze tekstu, a czytelnikowi pomagają skanować tekst w poszukiwaniu interesującej go treści. Aby zrealizować obydwie funkcje, należy umieścić w nagłówkach ustalone wcześniej frazy.

Ale uwaga! Powinny one brzmieć naturalnie. Możesz spokojnie napisać w tytule H1 „Jakie buty powinienem wybrać na własny ślub?”, bo Google „zrozumie”, że chodzi o dobór męskich butów ślubnych – zrób zresztą eksperyment i wpisz zapytanie z cudzysłowu w pasek wyszukiwarki. O ile kiedyś nie było to takie oczywiste, to dziś Google z łatwością odmienia wyrazy i odgaduje intencje oraz treści z kontekstu.

Metaopis – meta title i meta description

Wyniki na stronie wyszukiwarki Google mają formę linka, tytułu i krótkiego opisu zawartości strony. Są one przypisane do każdej strony i podstrony i to stąd pobiera je Google. Meta title wpływa na pozycję strony, dlatego warto umieścić w nim frazę kluczową, oczywiście w naturalnie brzmiącym zdaniu. Meta description wprawdzie nie wpływa na pozycję strony, ale warto go wykorzystać do zachęcenia odbiorcy, aby odwiedził stronę.

Ważna uwaga: Google wyświetla w wynikach określoną długość tekstu z metaopisu – nie może być więc on dłuższy niż 65 znaków w przypadku meta title i 165 znaków w przypadku meta description. Czasem te wartości się zmieniają, ale zazwyczaj oscylują wokół 55-65 i 155-165.

Opisy ALT

Atrybut ALT to skrót od Alternative Text, czyli „tekst alternatywny”. Początkowo ten atrybut został wprowadzony z myślą o osobach niewidomych, które przeglądają strony WWW m.in. za pomocą syntezatorów mowy odczytujących na głos tekst, a sam ALT był opisem tekstowym grafik i zdjęć. Prawidłowo napisany ALT powinien więc zwięźle opisywać zawartość zdjęć i jest brany pod uwagę przez Google w pozycjonowaniu strony, ponieważ dobrze opisane zdjęcia ułatwiają korzystanie ze strony.

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej?

Naturalną koleją rzeczy pojawia się pytanie: ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Sprawdź nasz cennik, aby dowiedzieć się więcej i porównać funkcjonalności w dostępnych planach cenowych (zauważ proszę, że przy związaniu się z nami na dłużej cena wyraźnie spada!).

Zauważ też, że w tej kwocie otrzymasz nie tylko kreator, ale także narzędzia, które pomogą Ci w prowadzeniu biznesu internetowego.

Dajemy więcej, niż tylko kreator stron

Tak naprawdę strona to dopiero początek prowadzenia biznesu w Internecie. Podobnie jak otwarcie sklepu w świecie rzeczywistym samo z siebie nie przynosi Ci klientów, tak opublikowanie strony WWW w Internecie nie sprawi, że zaczną walić do Ciebie drzwiami i oknami – aby tak było, trzeba prowadzić działania marketingowe.

To jedna z największych zalet naszego Kreatora – wraz z nim otrzymujesz dostęp do narzędzi pozwalających prowadzić skuteczny, zautomatyzowany marketing internetowy.

Te narzędzia to m.in.:

  • Email marketing – jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych,
  • Autorespondery – automatyczne wiadomości email wysyłane w oparciu o konkretne zdarzenie.
  • Marketing automation – zaawansowane narzędzia pozwalające na prowadzenie automatycznej komunikacji w zależności od zachowań Twoich odbiorców,
  • Landing pages – proste strony przeznaczone do sprzedaży lub promocji konkretnego produktu lub usługi,
  • Lejki sprzedażowe – podzielony na etapy proces sprzedażowy – od zainteresowania klienta produktem i firmą aż do zamknięcia sprzedaży,
  • Narzędzia do budowania bazy adresowej,
  • Integracja z systemami reklamowymi na Facebooku i w Google Ads, co pozwoli Ci na tworzenie i prowadzenie reklam w Google i na Facebooku.

Te narzędzia (i wiele innych!) pozwolą Ci docierać do odbiorców, być z nimi w stałym kontakcie i nawiązywać z nimi stabilną, długodystansową relację, która może zakończyć się sprzedażą i zmianą w stałego klienta.

Odpowiadając zaś na pytanie ze śródtytułu – możesz mieć kreator stron WWW i podstawowe narzędzia za darmo, ale jeśli czujesz, że potrzebujesz czegoś więcej sprawdź nasz cennik.

A jeśli nie jesteś pewien, czy nasze bardziej zaawansowane narzędzia spełnią Twoje oczekiwania, możesz przez miesiąc wypróbować je bez żadnych opłat. Nie wymagamy też podania danych z karty kredytowej – możesz więc być spokojny, że nie pobierzemy od Ciebie opłaty za coś, czego nie używasz.

A może Twoja firma już się rozwija i potrzebujesz czegoś więcej, niż podstawowy pakiet? Sprawdź nasz cennik!

Podsumowanie

Powiedzieć, że strona internetowa jest dziś niezbędnym elementem prowadzenia biznesu, to jak nic nie powiedzieć.

Jednak z racji tego, że w Internecie są prawie 2 miliardy stron (możesz zobaczyć na żywo jak ich liczba rośnie!), to od samej obecności strony znacznie bardziej liczy się to, czy i w jaki sposób pomoże Ci ona w biznesie. Warto patrzeć na nią perspektywicznie – nie jak na cel sam w sobie, tylko jak na punkt wyjścia. Dzięki naszym narzędziom ta perspektywa jest znacznie bliżej, niż kiedykolwiek wcześniej.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.
Share