Google Ads – jak zacząć? Przewodnik krok po kroku

15 min
Zaktualizowano:

W niewielkie okienko wyszukiwarki Google w każdej chwili wpisywane są przez użytkowników frazy kluczowe ściśle związane z tym czego właśnie potrzebują się dowiedzieć, kupić, sprawdzić. Jedni szukają kurtki zimowej do 300 zł, lub pralki z funkcją pary, inni zaś dobrego mechanika w Krakowie. Niemal każdy ranking prezentowany przez wyszukiwarkę zawiera też niewiele różniące się od wyników organicznych reklamy. W ten sposób Google zaspokaja realne potrzeby użytkowników, a reklamodawcy otrzymują dostęp do nowych grup klientów, którzy będą rzeczywiście zainteresowani ofertą. Reklamy w sieci wyszukiwania to zaledwie jeden ze sposobów docierania do potencjalnych klientów, a Google Ads oferuje znacznie ich więcej.

🛒 Działasz w e-commerce? Dowiedz się, jak docierać do potencjalnych klientów i uzyskać przewagę nad konkurencją. Poradnik –Jak tworzyć kampanie PPC dla ecommerce?

Czym są reklamy Google Ads?

Stosunkowo niedawno Google Ads funkcjonowało pod nieco inną nazwą – Google AdWords. Google Ads to narzędzie (system reklamowy), dzięki któremu można publikować reklamy w wyszukiwarce Google, a także na stronach jej partnerów. System przez ponad dwie dekady przeszedł mnóstwo zmian, pojawiły się w tym czasie nowe rozwiązania, funkcje i możliwości.

Reklamodawcy często decydują się na emisję reklam tekstowych, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania po wprowadzeniu danej frazy kluczowej. Reklamy tekstowe prezentowane są zarówno na górze, jak i na dole wyników organicznych. Poza klasyczną promocją opartą o reklamy tekstowe dostępne jest także wiele rozmaitych form prezentacji oferty, np. w formie graficznej, jako materiały video czy też reklamy dynamiczne. Różne typy reklam pozwalają dopasować kampanie pod kątem potrzeb firmy czy też sklepu internetowego. Co bardzo istotne, kampania Google Ads nie musi się ograniczać do samej wyszukiwarki. Strony partnerów Google to także ważna i integralna z całą promocją jej część. Partnerzy zrzeszeni są w programie AdSense, a także w innego rodzaju usługach Google (np. Gmail, YouTube).

Platforma reklamowa Google Ads to mocno rozbudowane możliwości, na które składają się cała funkcjonalność rozwiązania, jego potencjał analityczny oraz precyzja w docieraniu do bardzo konkretnego wolumenu użytkowników.

Typy reklam:

  • reklamę produktowa w wynikach wyszukiwania,
  • reklama w sieci reklamowej Google,
  • remarketing – zarówno dynamiczny, jak i w wyszukiwarce,
  • reklamy na YouTube czy Gmail`u,
  • reklamy w aplikacjach.

Dowiedz się, czym jest remarketing i jak w skuteczny sposób zoptymalizować konwersje, aby zyskać przewagę nad konkurencją.

Przeczytaj artykuł: Remarketing – czym jest, jak działa i jak z niego korzystać?

Jakie rodzaje reklamy Google mamy do wyboru?

System reklamowy Google Ads jest mocno rozbudowany i umożliwa realizowanie promocji w różnych formatach. W zależności od wyboru kampanii, użytkownik otrzymuje dostęp różnych formatów reklamowych oraz do miejsca ich wyświetlania. Poniżej znajdziesz opis poszczególnych typów reklam.

Reklamy w sieci wyszukiwania Google (Search Ads)

Jest to najbardziej popularny format i często wręcz jednoznacznie kojarzony z reklamami w Google. Usługa ta była pierwszą dostępną w całym systemie. Osoby, które wpisały daną frazę kluczową w wyszukiwarkę otrzymują konkretne wyniki, które ustalił algorytm Google, ale zobaczą także wyniki płatnych reklam. To oznacza, że system umożliwia kierowanie ruchu z wyszukiwarki na stronę firmową czy też do sklepu internetowego.

Co więcej, taki ruch jest jednym z najwartościowszych, najlepiej konwertujących. Reklama to prosty przekaz w formie nagłówka i tekstu, który znajduje się poniżej. Wyglądem jest to prezentacja bardzo zbliżona do wyników organicznych. Miej jednak na uwadze fakt, że Google ocenia trafność przekazu i w rezultacie jego jakość. „Mikrocontent” w reklamie Google Ads przekładać się będzie więc na pozycje w płatnych reklamach, a także na sam jej koszt.

Jak to działa?

Załóżmy, że poszukujesz gofrownicy. W wyszukiwarkę wpisujesz hasło: “tania gofrownica”, a wyniki które następnie zobaczysz zaprezentowane zostaną w formie reklamy i będą tytułowane np. jako: „najlepsze gofrownice do 100 PLN”.

Reklamy Search Ads pozwalają na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy rokują wysokim prawdopodobieństwem konwersji. 🏆

Kampanie dynamiczne

DSA, innymi słowy reklamy dynamiczne dla odbiorcy są w zasadzie niczym nieróżniącymi się przekazami reklamowymi od tych klasycznych reklam w sieci wyszukiwania. Generowane są one w sposób zautomatyzowany, a podstawą do ich tworzenia jest content jaki znajduje się na stronie internetowej. Treści ze strony analizowane są przez algorytm Google, w podobny sposób jak algorytm wyszukiwarki, i na bazie zebranych informacji tworzone są reklamy dopasowane do aktualnych zapytań użytkowników.

Kampanie lokalne

Tego rodzaju reklamy są stosowane z myślą o istniejących miejscach, funkcjonujących w konkretnej lokalizacji. Będą to więc salony fryzjerskie, kosmetyczne, kancelarie prawne, restauracje, hotele, warsztaty samochodowe, gabinety stomatologiczne, etc. Mają one pomóc osiągnąć cele związane ze sklepami stacjonarnymi. Reklamy muszą być połączone z profilem w Google Moja Firma. To świetny sposób na połączenie działań z zakresu online’u z offline’m a to dlatego, że klient poszukuje informacji w sieci, ale konwersja zachodzi bezpośrednio w salonie, gabinecie czy warsztacie. Kampanie lokalne mają na celu zmaksymalizowanie wartości wizyt w sklepie stacjonarnym.

Kampanie produktowe

Elementem, który różni ten format od typowych reklam tekstowych jest to, że reklama produktowa musi zawierać zdjęcie produktu, a także powinna przekazywać najważniejsze informacje o produkcie, takie jak nazwa, rozmiar, cena, kolor czy materiał. Przeważnie tego rodzaju reklama znajdzie się nad wynikami tekstowymi, a także może wyświetlać się po prawej stronie.

Przykład kampanii produktowej
Przykład kampanii produktowej

Kampanie video

Google Ads umożliwia także publikacje reklam w najpopularniejszym streamingowym serwisie, jakim jest YouTube. Wybór tego formatu ogranicza się do wyświetlania reklam w in-stream, czyli takich które będą prezentowane w trakcie oglądania filmu oraz przed jego obejrzeniem. Jest to bardzo atrakcyjny format, w którym można osiągnąć naprawdę duże zasięgi.

Przykład kampanii video

Kampanie w sieci reklamowej Google (GDN – Google Display Network) – reklamy display

Ten rodzaj reklamy opiera się m.in. na wyświetlaniu reklam na stronach partnerów Google, którzy zrzeszeni są w programie AdSense. Mamy także możliwość prezentowania reklam w serwisie YouTube oraz na Gmail`u. Są to reklamy displayowe, a system umożliwia precyzyjne kierowanie przekazów reklamowych, ale także możemy skorzystać z remarketingu, co jest świetnym rozwiązaniem, by odzyskać np. porzucone koszyki w sklepach internetowych.

Kampanie Discovery

Ten rodzaj przekazu opracowany został przede wszystkim dla mobilnych użytkowników. Charakteryzują się zaawansowaną automatyzacją, co sprawia, że sama obsługa kampanii jest stosunkowo prosta. Do dyspozycji użytkownik ma takie strony jak YouTube, poczta Gmail, czy karta Google Discover.

Kampanie promujące aplikacje

Celem prowadzenia tego typu kampanii jest promowanie aplikacji i przekonanie użytkowników do jej pobrania ze sklepu. Promocja może być realizowana zarówno w sieci wyszukiwania, sieci partnerów jak i w sklepie Google. O skuteczności reklamy decyduje algorytm, który wybiera miejsca publikacji reklamy, tworzy samą kreację, a także dopasowuje stawki, aby cała kampania uzyskiwała jak najlepsze efekty.

Performance Max

Jest to stosunkowo nowy typ reklam, o którego charakterze decydują tzw. machine learning, czyli samouczące się algorytmy. Jest to udoskonalone rozwiązanie, które stosowane jest w kampaniach inteligentnych czy dynamicznych. Tu również główną rolę odgrywa sztuczna inteligencja zaprojektowana przez Google. AI (Artificial Inteligence) ma tworzyć kreacje w czasie rzeczywistym, na bazie dostarczonych materiałów, decyduje również o tym za jakie stawki będzie wyświetlana reklama oraz w jakim miejscu. To dość elastycznie pracujący automat, który żongluje formatami wyświetlając przekazy reklamowe w sieci wyszukiwania, na stronach partnerów czy usługach Google.

Jak założyć konto Google Ads?

Konto Google Ads jest udostępnione każdemu, kto ma już konto Google. Jeśli takowe mamy, to funkcjonujące już konto można wykorzystać w celach reklamowych. Podczas zakładania konta Google Ads należy określić lokalizację, strefę czasową, a także metodę rozliczenia.

Najpierw jednak należy wejść na stronę – www.google.com/adwords/ i kliknąć przycisk „rozpocznij teraz”. Następnie, krok po kroku uzupełniać informacje, które będzie wymagał od nas Google. Należy m.in. podać adres e-mail (ten google`owy) i stronę www.

Twórz i koordynuj skuteczne kampanie Google Ads z kreatorem GetResponse

Każdego dnia potencjalni klienci szukają produktów
i usług
 takich jak Twoje. Pozwól się łatwiej odnaleźć
zyskaj nowych klientów.

Posiadając konto w platformie GetResponse możesz skorzystać z uproszczonego konfiguratora, dzięki któremu sprawnie wystartujesz ze swoimi kampaniami Google Ads!

Google Ads Creator ułatwi Ci cały proces – od planowania, poprzez tworzenie, aż po koordynowanie i stałą optymalizację kampanii Google Ads.

  • Korzystaj z uproszczonego kreatora Google Ads w swoim koncie GetResponse.

  • Pozwól klientom znaleźć Twoją firmę dzięki reklamom.

  • Pozyskuj nowe leady dzięki rozszerzeniom formularzy kontaktowych od Google.

    💡 Jeśli chcesz jeszcze lepiej wykorzystać Google Ads w GetResponse, dodaj do swojej reklamy formularz zapisu. Dzięki temu Twoi nowi subskrybenci będą mogli zapisać się do Twojej listy bezpośrednio ze strony wyszukiwania w Google.

  • Ustal budżet i płać tylko za wyniki: kliknięcia, wypełnienia formularza, telefony do firmy.

SPRAWDŹ

Znajdź odpowiednie frazy kluczowe

Wprawdzie nie w każdym rodzaju kampanii Google AdSense wymagana jest selekcja fraz kluczowych, to jednak większość z nich opiera swoją skuteczność właśnie na słowach kluczowych wpisywanych przez użytkownika w wyszukiwarkę. Jeśli wybór fraz reklamodawca oprze wyłącznie na osobistym przekonaniu, to może się poważnie rozczarować, kiedy okaże się, że kampania nie zadziałała tak, jak tego oczekiwał. Wytypowanie fraz kluczowych jest w kampaniach Google Ads podstawą do tego, by były one skuteczne.

Do dyspozycji jest narzędzie w postaci planera słów kluczowych. System nie jest szczególnie skomplikowany i pozwala przeanalizować słowa, których potencjał jest największy. Zweryfikuje także konkurencyjność danej frazy czy stawki, jakie trzeba będzie przewidzieć w kampanii, by frazy były wyświetlane. Planer podpowie również inne słowa kluczowe powiązane z tymi analizowanymi.

Warto jednak mieć na uwadze to, że dopiero po wystartowaniu z kampanią zaczynają gromadzić się dane związane z jej skutecznością. Dane powinny posłużyć nam do optymalizowania współczynników konwersji. Natomiast „googlowski” planer nie jest też jedynym dostępnym narzędziem, które może posłużyć do wytypowania trafnych fraz kluczowych, a do Twojej dyspozycji jest wiele innych darmowych narzędzi. Google Keyword Planner jest jednak narzędziem wystarczająco precyzyjnym, by z jego pomocą stworzyć efektywną promocję marki w sieci.

Ustal odpowiedni poziom dopasowania

Dopasowanie słów kluczowych to jedna z czynności, której nie da się pominąć w procesie tworzenia kampanii Google Ads. Każda fraza może być dodana do kampanii w ścisły, przybliżony i dopasowany sposób do promowanego wyrażenia. W zależności od tego, na jaki rodzaj dopasowania się zdecydujesz, system będzie szukał użytkowników z właściwą precyzją. Upraszczając nieco zjawisko, poziom dopasowania decyduje o tym, czy reklama będzie wyświetlona tylko wówczas, kiedy użytkownik wprowadzi dokładnie takie hasło, jakie ustaliliśmy w kampanii czy luźniej z nim powiązane.

Przyjrzyjmy się więc bliżej samym typom dopasowania:

  • Dopasowanie przybliżone – jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj dopasowania, to wówczas Twoje reklamy będą się wyświetlać użytkownikom, którzy wprowadzili frazę bardzo luźno powiązaną z naszą. To pozwala docierać do szerokiej grupy odbiorców, ale miej na uwadze to, że wielu z nich może zupełnie nie być zainteresowanych promowaną ofertą. Co więcej, nie mamy zbyt dużej kontroli nad kontekstem wyświetlania reklam przez system. Ten rodzaj dopasowania nie wymaga wprowadzania żadnych dodatkowych znaków. Dopasowanie przybliżone wymaga jedynie wprowadzenia słów kluczowych, które domyślnie zostaną przypisane do tego rodzaju dopasowania,


  • Dopasowanie ścisłe – frazy kluczowe z takim dopasowaniem będą wyświetlać się tym odbiorcom, którzy wprowadzą precyzyjnie wybraną przez reklamodawcę do celów promocyjnych frazę kluczową w wyszukiwarkę. Z jednej strony potencjał takiego przekazu reklamowego jest ograniczony, z drugiej zaś zachowujemy najwyższą kontrolę nad tym, kto naszą reklamę zobaczy. Jeśli chcesz, aby takie dopasowanie dotyczyło Twojej frazy należy ją wprowadzić z kwadratowym nawiasie (np. [drukarka wielofunkcyjna]).


  • Dopasowanie do wyrażenia – jest to nieco swobodniejszy sposób dopasowania niż ścisły. Zachowana jest tu jednak dość spora kontrola nad tym, w jaki sposób wydawany jest budżet. By podpowiedzieć systemowi, że zależy Ci na takim dopasowaniu należy frazę wprowadzić z cudzysłowem, np. „soundbar bluetooth”, w takim przypadku reklama będzie także wyświetlana po wprowadzeniu bardziej precyzyjnych fraz, takich jak np. „soundbar bluetooth z subwooferem”.


  • Negatywne słowa kluczowe (wykluczające) – w takim dopasowaniu można określić, na jakie frazy/słowa kluczowe reklama ma nie być wyświetlana. Jeżeli nie chcesz, aby Twoja firma była kojarzona z danymi słowami, to idealne rozwiązanie dla Ciebie.Pozwala to na jeszcze większą personalizację i dotarcie do „idealnej” grupy docelowej.

Optymalizacja reklam

Bez względu na to, czy od promocji w systemie Google Ads oczekujesz zwiększenia zysków, poprawy wizerunkowej, zwiększenia świadomości marki, czy zwiększenia ruchu na witrynie to w trakcie trwania kampanii niezbędna będzie jej nieustanna i konsekwentna optymalizacja. Należy więc obserwować wszelkie dane, jakie rejestrowane są np. w Google Analytics, czy nawet w Google Merchant Center. Dokładna obserwacja, analiza danych i optymalizacja kampanii ma prowadzić do osiągania coraz lepszych wyników.

Co w takim razie powinieneś robić? Jednym z najistotniejszych współczynników, jaki decyduje o skuteczności reklamy jest tzw. convertion rate, czyli współczynnik konwersji. Jeśli zostanie wdrożone śledzenie konwersji, nie będziesz otrzymywać informacji zwrotnej czy reklamy są skuteczne, jaki przynoszą zwrot. Bez informacji o konwersji optymalizacja kampanii jest w zasadzie niemożliwa do realizacji. Natomiast zbierając dane na temat konwersji dowiesz się, które frazy kluczowe są najskuteczniejsze, jaka lokalizacja wyświetlania reklam działa najlepiej, a gdzie nieosiągane są żadne wyniki.

Ważnym elementem wpływającym na optymalizację kampanii, ale nadal stosunkowo często pomijanym, jest wykluczenie nieefektywnych fraz kluczowych. Warto pamiętać, że użytkownik wpisuje niektóre słowa kluczowe nie zawsze po to, aby dokonać zakupu czy skorzystać z usługi. Zatem te frazy, które generują ruch niekonwertujący warto wyeliminować z kampanii.

Grupy odbiorców – analiza i optymalizacja

Niezwykle istotne jest to, by jak najbardziej szczegółowo określić cechy grupy docelowej. Istotne są nie tylko przedział wiekowy, miejsce zamieszkania, wykształcenie czy płeć, ale hobby, czy innego rodzaju zainteresowania. Zasada określania tych cech sprowadza się do tego, że im mocniej je sprecyzujez, tym szanse na docieranie do realnie zainteresowanych ofertą firmy użytkowników wzrasta. Segmentacja oraz właściwe dostosowanie stawek umożliwiają optymalne wykorzystanie budżetu, a także uzyskiwanie wyższej konwersji.

W celach optymalizacyjnych koniecznie należy zwrócić uwagę na kreacje reklamowe. Te także wyraźnie przyczyniają się do uzyskiwania lepszych lub gorszych rezultatów. Jeśli reklama nie będzie się dobrze prezentować to trudno oczekiwać, by konwertowała. Jeśli nawet wszelkie inne obszary kampanii będą odpowiednio zoptymalizowane, nieatrakcyjna kreacja zniweczy cały włożony trud w jej konfigurację. Warto więc wprowadzać w kreacje nieustanne zmiany, różnego rodzaju CTA, realizować testy w rodzaju heatmap czy A/B.

Google Ads – jaki jest cel realizowania kampanii?

Wydawać by się mogło, że promocja marki w sieci ma prowadzić do jednego, oczywistego celu, czyli zwiększenia sprzedaży. Nie jest to jednak wcale takie oczywiste, a cele mogą być różne. Co istotne, należy zdecydować się na jeden z nich już na etapie konfigurowania kampanii. Co więcej, decyzja będzie determinowała typy kampanii, jakie udostępni platforma Google Ads, a także formaty reklam, modele rozliczeń czy miejsce wyświetlania się reklamowego przekazu.

Wracając do sprzedaży, to nie da się ukryć, że jest to cel, który najczęściej stawia się przed kampaniami w Google Ads. Decydując się na cele sprzedażowe, użytkownicy otrzymują dostęp do wszelkich proponowanych przez platformę rodzajów kampanii i bardzo szerokich opcji konfiguracyjnych. Istnieje także możliwość wybrania kampanii typu potencjalni klienci. Tutaj celem jest pozyskiwanie leadów. Ruch kierowany jest w tym przypadku na specjalną stronę, landing page, za pomocą której zbierane są dane kontaktowe do potencjalnych klientów.

Jednym z bardzo często wybieranych celów jest zwiększanie ruchu na stronie internetowej. Jednak tego rodzaju kampania większy sens ma wówczas, kiedy promowane są różnego typu, niebiznesowe akcje (edukacyjne, prospołeczne, ekologiczne). Użytkownik może także zdecydować się na kampanię budującą świadomość istnienia danej marki, która zwiększać będzie jej zasięg działania. Ten rodzaj promocji udostępnia kampanie wideo czy displayowe. Inne rodzaje kampanii to promowanie aplikacji czy też wykreowanie świadomości produktu.

Potencjał kampanii Google Ads jest niezwykle szeroki i dostrzegają go firmy z całego świata. Promocję realizują globalni potentaci, ale równie chętnie po Adsy sięgają jednoosobowe działalności z ograniczonym zasięgiem działania. Niezależnie od skali prowadzonego biznesu warto jest mieć na uwadze fakt, że system Google Ads jest bardzo często modyfikowany, wprowadzane są nowe funkcje, czy rozwiązania.

Google Ads Creator w GetResponse

Zależy Ci na wysokiej jakości oraz skuteczności – i to już od pierwszej uruchomionej kampanii? Koniecznie sprawdź Google Ads Creator, czyli wszechstronne narzędzie do budowania i koordynowania Twojej promocji w sieci.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.