już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Jak tworzyć kampanie PPC dla ecommerce?

14 min
Zaktualizowano:

Reklamy rozliczane za każde, nawet pojedyncze kliknięcie. Jeżeli od jakiegoś czasu prowadzisz swój sklep online, to z pewnością co najmniej kilkukrotnie udało Ci się spotkać z taką formą promocji w Internecie. Ale czy posiadasz komplet informacji, za sprawą których będziesz w stanie podjąć przemyślaną decyzję o ich wdrożeniu także w Twoim biznesie?

Poznaj definicję oraz poszczególne rodzaje reklam PPC. Dowiedz się, z jakimi wydatkami wiąże się tego typu aktywność, a dodatkowo – wzbogać swoją wiedzę o listę zalet oraz wad takiej promocji. Te oraz wiele więcej informacji czeka na Ciebie właśnie w tym artykule.

Dowiedz sie, o czym pamiętać podczas planowania i realizowania strategii płatnych reklam PPC dla zwiększenia ruchu i sprzedaży w sklepie internetowym.

Czym jest reklama PPC?

PPC (z angielskiego Pay Per Click) to określenie dotyczące reklam, których koszty odnoszą się bezpośrednio do konkretnej akcji wykonywanej przez użytkowników. Jak łatwo się domyślić, w tej materii dotyczą one kliknięć – zarówno w adres serwisu internetowego, prezentowany obrazek, wyświetlany baner, tekst lub też inny odnośnik*, który z kolei powoduje przeniesienie odbiorcy na konkretną stronę lub do sklepu internetowego.

*Kampanie PPC mogą być wykorzystywane nie tylko do przekierowywania na wybrane strony, ale również wyzwalania połączeń telefonicznych. Jednak takie podejście stosuje się zazwyczaj do promocji usług o charakterze lokalnym.

Jakie są rodzaje reklam wykorzystujących rozliczenie PPC?

Ten model rozliczeń jest najchętniej wykorzystywany w narzędziach reklamowych od Google i to właśnie na nich skupimy się w tym artykule. Jeżeli prowadzisz lub dopiero planujesz rozpoczęcie promocji swojego sklepu internetowego, podpowiadamy, że reklama w modelu PPC może przyjąć następujące formy:

  • Pierwszym z nich jest tzw. promocja w search’u, a mówiąc prościej – tworzenie reklam tekstowych, które znajdują się na samej górze lub na samym dole wyników wyszukiwania Google. Ich dokładna ilość oraz położenie zależą w dużym stopniu o konkurencyjności wybranej frazy.
  • Drugi sposób, który jest szczególnie atrakcyjny dla branży e-commerce, to reklamy produktowe (tzw. PLA), które prezentują jednocześnie warstwę tekstową, jak i graficzną. Podobnie, jak opcja wymieniona powyżej – również znajduje się na samej górze listy z wynikami wyszukiwania.
  • Trzecia opcja to reklama display – przyjmująca graficzną formę banerów statycznych, a także ruchomych gifów. Ten sposób promocji różni się nie tylko wyglądem, ale również miejscem występowania. Ze względu na swoją specyfikę, tego typu rozwiązania spotkasz nie w samej wyszukiwarce, ale przede wszystkim na stronach internetowych, które należą do sieci reklamowej Google (i korzystają z tzw. AdSense).
  • Do czwartej, a zarazem ostatniej grupy możemy zaliczyć (nieco mniej popularną w e-commerce), formę promocji przy wykorzystaniu Google Maps. W tym przypadku reklamy znajdują się na listach prezentowanych lokalizacji i mogą być zarówno tekstowe, jak i graficzne.

Dla kogo jest reklama PPC?

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą produktów online – musisz pamiętać, że zauważalne efekty organicznej promocji mogą pojawić się za kilka, a czasami nawet kilkanaście miesięcy. Z pewnością nie chcesz tyle czekać, aby wygenerować pierwszą transakcję, prawda? W związku z tym kampanie PPC mogą być dla Ciebie jedyną okazją na sprzedaż – zwłaszcza w początkowych okresach prowadzenia biznesu.

Jednak na tym obszar ich zastosowania wcale się nie kończy. Korzystanie z tego typu reklam jest zasadne również wówczas, gdy Twoje działania w social mediach czy wyniki pozycjonowania są zadowalające, jednak zależy Ci na stałym zwiększaniu swoich zysków. PPC może stanowić również alternatywę, po którą jesteś w stanie sięgać w określonych sytuacjach, np. gdy zmienią się algorytmy odpowiadające za SEO Twojej strony lub Twoja branża charakteryzuje się sezonowością.

Jak widzisz – z zalet oraz możliwości promocji rozliczanej za kliknięcie może korzystać praktycznie każdy. Małe, średnie, jak i całkiem duże e-sklepy. Te, które rozpoczynają swoją działalność, jak i te, które mają już ugruntowaną pozycję w branży.

Ile kosztują kampanie reklamowe dla e-commerce prowadzone w modelu PPC?

Jak w wielu obszarach marketingu, również w tej kwestii nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko przez fakt, iż reklamy Pay Per Click działają w tzw. systemie aukcyjnym. To z kolei oznacza, że na ostateczną cenę każdego kliknięcia wpływa wiele czynników, wśród których możemy wymienić, chociażby takie, jak:

  • Specyfika i popularność danej branży oraz dobranych słów kluczowych. Im więcej firm chce “rywalizować” o te same frazy, tym prawdopodobnie wyższe stawki PPC.

  • Poziom marż – im większe zyski ze sprzedaży konkretnych produktów lub usług, tym również wybrane firmy są w stanie więcej zapłacić za każde kliknięcie.

  • Sezonowość – wiele dziedzin charakteryzuje się wzrostem popytu w określonym czasie. Stąd koszty kliknięć mogą być różne w zależności od miesiąca, sezonu, a nawet pory roku.

  • Obszar działania – ogromne znaczenie w finalnym określaniu kosztów ma również lokalizacja działań promocyjnych. Przykłady? Akcje prowadzone w zachodnich krajach Europy lub też Ameryce Północnej czy Australii będą nie tylko rozliczanie w innych walutach, ale prawdopodobnie ich ceny będą znacznie wyższe. To samo dotyczy krajowych działań skupiających się na konkretnych miastach bądź regionach. Stawki PPC dla dużych aglomeracji będą zdecydowanie większe, niż te same kampanie obejmujące swoim działaniem małe miejscowości.

Ile średnio należy wydać na udaną kampanię PPC?

Biorąc pod uwagę wszystkie opisane powyżej aspekty, niestety nie da się wskazać jednej konkretnej kwoty, jaką należy ponieść z tytułu promocji asortymentu sklepu internetowego. Mimo wszystko, w zdecydowanej większości dziedzin, można posiłkować się pewnymi widełkami cen:

  • Promocja przy użyciu mniej popularnych fraz kluczowych może wiązać się z wydatkami rzędu od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy za kliknięcie.

  • Firmy działające w branżach o średnim poziomie konkurencji muszą przygotować się na inwestycje od kilku do kilkunastu złotych za każdy klik.

  • Natomiast w bardzo konkurencyjnych obszarach, które odznaczają się równie wysoką marżowością – górne granice praktycznie nie istnieją. Pojedyncze kliknięcia w reklamy mogą zatem kosztować kilkadziesiąt, a w rekordowych przypadkach – nawet kilkaset złotych.

Zalety kampanii PPC – dlaczego warto reklamować e-commerce?

O zasadności wykorzystywania właśnie tego modelu promocji świadczą powody, które scharakteryzowaliśmy poniżej.

Szybkie wdrożenie i ekspresowe efekty

W przeciwieństwie do działań związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych, czy też promowaniem go za pomocą aktywności w mediach społecznościowych – reklamy PPC działają prawie natychmiast. Wystarczy, że skonfigurujesz swoją kampanię, poczekasz, aż zostanie zaakceptowana przez przedstawiciela Google, a Twoje komunikaty zaczną docierać do potencjalnych klientów nawet w ciągu jednego dnia.

Co warte odnotowania – są one kompletnie niezależne od stale zmieniających się algorytmów. Wystarczy, że stworzysz je w zgodzie z regulaminem platformy, a zyskasz praktycznie 100-procentową pewność, że dotrą do Twoich odbiorców.

Wysoka skalowalność oraz elastyczność – “tu i teraz”

W tym wariancie to Ty decydujesz, ile środków finansowych chcesz przeznaczyć na reklamę oraz ile czasu ma ona trwać. W każdej chwili możesz dodać nowe lub odjąć pewne słowa kluczowe, poszerzyć lub zminimalizować zakres odbiorców, czy też zwiększyć bądź zmniejszyć budżet

Dostęp do wartościowych i świetnie mierzalnych danych

Ogromnym atutem takiego podejścia do reklamowania biznesu jest przede wszystkim bogactwo pozyskiwanych informacji, które można analizować, a następnie wykorzystywać do jeszcze lepszych i bardziej skutecznych działań promocyjnych.

SPRAWDŹ

Jakie wyzwania należy wziąć pod uwagę?

Reklama sklepów internetowych stosująca rozliczenia za kliknięcia nie jest jednak usłana samymi różami. Przed podjęciem decyzji o jej wdrożeniu do Twoich działań marketingowy warto również wziąć pod uwagę pewne niedogodności, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć.

Niezbędne zaplecze finansowe

Jedno z największych wyzwań stanowią oczywiście środki finansowe. Musisz bowiem zdawać sobie sprawę, że w przeciwieństwie do działań organicznych, kampanie w modelu Pay Per Click działają tylko do czasu, gdy Twój budżet na to pozwala. W momencie, gdy zasoby pieniężne ulegną wyczerpaniu – Twoja reklama natychmiast zostanie zatrzymana.

Działania konkurencji

Pozostając jeszcze przez chwilę przy temacie wydatków – bardzo częstym zjawiskiem, które dotyka właśnie kampanii PPC, jest “wyklikiwanie budżetów” przez konkurencję. Mówiąc wprost – jeżeli planujesz uruchomienie takiej formy promocji, musisz przygotować się na to, że kilkanaście lub kilkadziesiąt procent Twoich kosztów mogą stanowić nieuczciwe praktyki marek, które z Tobą rywalizują.

Wiedza i umiejętności

Prawdziwie skuteczne reklamy, czyli takie, które zapewnią Ci zadowalający poziom konwersji, wymagają nie tylko budżetu, ale również właściwego przygotowania, wdrożenia i stałej optymalizacji.

Czy da się prowadzić skuteczną sprzedaż internetową bez korzystania z PPC i płatnych reklam?

Odpowiadając tylko jednym zdaniem: da się, ale z pewnością nie jest to ani łatwe, ani szybkie, ani tym bardziej tanie. Jak wskazaliśmy w powyższym tekście – reklamy PPC charakteryzują się wysoką skutecznością, szybkim wdrożeniem, a do tego dużą łatwością kontrolowania budżetu.

Oczywiście, możesz uważać, że takie same lub nawet lepsze wyniki uda Ci się osiągnąć za pomocą organicznych działań w wyszukiwarce (SEO), a nawet social mediach (Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube itp.). Musisz jednak pamiętać, że takie “bezpłatne” kanały są tylko pozornie darmową formą promocji. W końcu, aby zaczęły pracować na sukces Twojej marki w sieci, musisz poświęcić mnóstwo czasu i energii na przygotowanie odpowiednich materiałów, zadbać o ich dystrybucję, a następnie “uzbroić się w cierpliwość i “trzymać kciuki”, że zadziałają tak, jak trzeba.

W związku z powyższym, jeżeli zależy Ci na naprawdę skutecznej reklamie, która zapewni Twojej firmie długofalowe zyski – staraj się czerpać z obu form promocji (zarówno organicznej, jak i płatnej).

Jak zadbać o marketing w e-commerce?

Zastanawiasz się, jak taka promocja może wyglądać w Twoim przypadku? Sprawdź krótki przewodnik, który pozwoli Ci przygotować oraz uruchomić Twoją kampanię – w 4 prostych krokach.

Wybór transakcyjnych słów kluczowych

Chcąc przeprowadzić efektywną kampanię promocyjną w modelu PPC, musisz zdawać sobie sprawę z jednego podstawowego faktu. Mianowicie, nie wszystkie frazy, które “na pierwszy rzut oka” wydają Ci się atrakcyjne (np. mają duży wolumen wyszukań), realnie przełożą się na Twoje wyniki sprzedaży.

W tej materii należy wyróżnić dwie podstawowe klasyfikacje słów kluczowych.

  • Pierwsze, czyli transakcyjne (konwertujące, sprzedażowe itp.), które jasno wskazują na to, że intencją użytkowników jest dokonanie zakupu. Do tego typu fraz możemy zaliczyć:

“buty sportowe damskie”, “czarne szpilki 36”, “ocieplane buty zimowe męskie”

Jak z pewnością zauważysz – użytkownicy, którzy je wpisują, mają bardzo mocno sprecyzowane oczekiwania. Wiedzą, dla kogo są to buty (damskie / męskie), jaki mają mieć rozmiar (np. 36), a nawet doskonale zdają sobie sprawę z ich przeznaczenia (sportowe / zimowe).

  • Drugie, czyli informacyjne (edukacyjne, poradnikowe itp.), za pomocą których Twoich odbiorcy chcą pozyskać dodatkowe dane o produktach, ale niekoniecznie od razu dokonać ich zakupu. Tego typu fraz charakteryzują się, chociażby zastosowaniem pytań. Pozostając jeszcze przez chwilę w temacie obuwia, mogą brzmieć np. w taki sposób:

“jakie buty do biegania”, “jakie buty w góry”, “jakie buty na wesele”, “jakie buty na zimę”

Jak widzisz – osoby, które je wpisują, nie mają jeszcze określonych preferencji zakupowych, a ich intencją jest pozyskanie informacji, które w przyszłości mogą wykorzystać podczas zakupów.

Podsumowując: jeżeli zależy Ci na wysokiej konwersji ze sprzedaży – staraj się dobierać dopasowane frazy kluczowe, które mają bardzo transakcyjny charakter. W innym przypadku może się okazać, że do Twojego sklepu trafi bezwartościowy ruch, a Ty po prostu przepalisz swój budżet.

Przygotowanie niezbędnych materiałów

Ustal, co i jak chcesz promować, a następnie opracuj treści, grafiki oraz inne elementy, które będą Ci potrzebne. Gdy całość będzie już w 100% gotowa – uruchom swoją pierwszą kampanię i bacznie obserwuj, jak sobie radzi 😊!

Testy AB

Weź pod uwagę, że nawet najlepsza kampania reklamowa zawsze może mieć wyższe wskaźniki, niższe koszty, a przede wszystkim – zdecydowanie lepszą konwersję. Aby mieć pewność, że w danym momencie wykorzystujesz maksymalny potencjał swojej promocji – regularnie testuj prowadzone kampanie.

Obiektami Twoich analiz, badań i porównań mogą stać się użyte kreacje, opisy, grupy odbiorców, frazy kluczowe, budżety, a nawet dni czy godziny, w których “puszczane” są reklamy. Aczkolwiek pamiętaj, że w tym samym czasie możesz testować tylko 1 zmienną.

Optymalizacja

Wnioski płynące z testów A/B to tylko jeden z elementów większej “układanki”. Jeżeli chcesz, aby Twoje kampanie w modelu Pay Per Click stale przynosiły oczekiwane rezultaty – nie poprzestawaj tylko na tym. Cały czas analizuj to, co dzieje się na rynku. Monitoruj działania konkurencji, sprawdzaj, jak reagują Twoi odbiorcy, bierz pod uwagę sezonowość, a nawet ogólne uwarunkowania geopolityczne na całym świecie.

P.S. Więcej informacji na temat, jak stworzyć reklamę Google Ads znajdziesz w podlinkowanym wpisie.

Jakie kampanie PPC dla e-commerce warto realizować? Gotowe pomysły na udane akcje promocyjne

Wiesz już, czym jest tego rodzaju reklama oraz w jaki sposób skonfigurować kampanię, jednak nadal zastanawiasz się, jak wybrać najlepszą opcję promocji? Sprawdź garść naszych sugestii!

Reklama na słowa kluczowe z intencją zakupową

Jeżeli zależy Ci na zwiększaniu sprzedaży konkretnych produktów – staraj się dobierać frazy, które jednoznacznie wskazują na chęć złożenia zamówienia.

Reklama przy użyciu remarketingu (reklamy dynamiczne PPC)

Twoją stronę (z różnych kanałów) odwiedzają klienci, jednak nie wszyscy z nich konwertują? Dotrzyj do nich ponownie za pomocą kampanii remarketingowej. W tych obszarze doskonale sprawdzą, chociażby reklamy dynamiczne, które pozwolą Ci na wszechstronną personalizację komunikatów, a co za tym idzie – prezentowanie treści, które odpowiadają preferencjom poszczególnych użytkowników.

Kompletny przewodnik po kampaniach PPC w branży e-commerce – podsumowanie informacji

Mamy nadzieję, że ten artykuł stanie się dla Ciebie wartościowym materiałem, za sprawą którego Twoja reklama będzie skuteczna i przyczyni się do kolejnych sukcesów w branży e-commerce.

Podczas tego typu działań pamiętaj, aby wybrać właściwe słowa kluczowe oraz odpowiednie sposoby reklamy, przygotować dopasowane (i zgodne ze standardami) treści, a następnie – stale monitorować, testować i optymalizować swoje kampanie w modelu PPC.

Jeżeli zadbasz o każdy z aspektów, o których wspomnieliśmy w treści tego wpisu – jesteśmy przekonani, że Twój sukces w e-commerce będzie tylko kwestią czasu 😊! Trzymamy za Ciebie kciuki i życzymy powodzenia!


Dzięki partnerstwu z Google, GetResponse daje Ci możliwość tworzenia i zarządzania Twoimi kampaniami reklamowymi Google Ads w uproszczony, ale równie skuteczny sposób. Google Ads Creator ułatwi Ci cały proces – od planowania, poprzez tworzenie, aż po koordynowanie i stałą optymalizację kampanii Google Ads.

  • Połącz dwie platformy
    Aby zacząć używać Google Ads w koncie GetResponse, musisz jedynie połączyć dwie platformy w kilku prostych krokach. Gdy to zrobisz, możesz zacząć tworzyć nowe reklamy.

  • Ciesz się prostotą kreatora reklam Google Ads
    Google Ads w GetResponse są zaprojektowane tak, aby tworzyć reklamy i zarządzać nimi w łatwy i przystępny sposób.

  • Pokaż swój biznes właściwym osobom
    Każdego dnia potencjalni klienci szukają produktów i usług takich jak Twoje. Pozwól się łatwiej odnaleźć i zyskaj nowych klientów.

  • Zarządzaj budżetem i kalendarzem, korzystając z wygodnego pulpitu
    To Ty decydujesz, jak długo Twoja reklama będzie wyświetlana i ile dziennie na nią wydasz.

SPRAWDŹ



Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.