Ile kosztuje reklama Google Ads?

16 min
Zaktualizowano:

Pierwsze pozycje w płatnych reklamach Google generują CTR (click through rate – współczynnik klikalności) na poziomie niemal 8%*(1). To oznacza, że 8 na 100 użytkowników, którzy kliknęli w link sponsorowany w wyszukiwarce Google dokonało zakupu. Taki wynik jest bardzo dobry, ale odnosi się wyłącznie do pierwszych miejsc. Co zrobić, aby w płatnych reklamach Google Ads pojawiła się właśnie Twoja oferta? Czy liczy się wyłącznie budżet? A może znaczenie odgrywa tu branża i konkurencja, z którą się zmagasz? Z artykułu dowiesz się, jak to się wszystko prezentuje, ile trzeba wydać na reklamę, aby realnie poprawić widoczność marki w sieci i dlaczego Google Ads jest tak skuteczny.

Google Ads (do niedawna funkcjonował pod nieco inną nazwą – Google AdWords) wystartował jeszcze w ubiegłym wieku. Z biegiem czasu świat reklamy online wszedł w zupełnie inny wymiar, a marketerzy otrzymali dostęp do niezwykle skutecznego narzędzia. Wprawdzie start, wówczas Google AdWords, odnosił się do wersji beta, do którego dostęp miało ok. 350 firm, to już na tym etapie dostrzeżono niesamowity potencjał narzędzia. Na szczególne uznanie zasługiwało to, że strona firmowa była widoczna w wynikach wyszukiwania natychmiast po uruchomieniu kampanii. W tej wersji można było już tworzyć nieskończoną liczbę reklam z zaawansowanym targetowaniem po frazach kluczowych. Dostępne były raportowanie, czy informacje zwrotne w czasie rzeczywistym odnoszące się do skuteczności reklam.

Dziś wielkość Google jest niepodważalna, w 2021 r. przychód z reklam publikowanych w systemie Google Ads wyniósł 209,49 miliarda USD*(2), a domena Google w tym samym roku była drugą najczęściej odwiedzaną na całym świecie*(3).

Google Ads – dlaczego warto?

Argumentów przemawiających za efektywnością Google`a jest wiele. To m.in. stanowiące o jego sile wysoki współczynnik CTR z prowadzonych kampanii, czy niepodważalna pozycja samej domeny i jakości wyników wyszukiwania, które prezentowane są użytkownikom. Ale to niejedyne powody, dla których prowadzenie kampanii Google Ads to marketingowe „must have”. Jest to jeden z niezwykle istotnych elementów całej strategii marketingu internetowego. Niezależnie od skali biznesu, branży w jakiej przedsiębiorstwo się porusza, lokalizacji czy zasięgu to Google Ads odnajdzie drogę do użytkowników, którzy realnie będą zainteresowani produktem, usługą czy narzędziami oferowanymi przez tę, czy inną firmę. Ponad 90%*(4) użytkowników na świecie i ok. 95%*(5) w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. To właśnie wpisując w wyszukiwarkę frazy typu – „stomatolog Poznań”, „Warsztat Rzeszów”, czy też niezwiązane z lokalizacją frazy typu long tail, takie jak „półka drewniana 140 cm”, „wzmacniacz sygnału wi-fi” itd. użytkownicy szukają pożądanego rezultatu. Poza tym firma, uruchamiając kampanię Google Ads natychmiast jest widoczna w sieci, zyskuje precyzyjne narzędzie do targetowania reklam, ma możliwość wyboru najwłaściwszego dla swojej branży formatu reklamy, nie bez znaczenia pozostają kwestie poprawy wizerunku, zwiększania wiarygodność marki i budowanie zaufania.

Kampanie PPC dla ecommerce

Jak tworzyć kampanie PPC dla ecommerce?

🛒 Działasz w e-commerce? Dowiedz się, jak docierać do potencjalnych klientów i uzyskać przewagę nad konkurencją.

SPRAWDŹ

Warto podkreślić, że jeżeli użytkownik wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę, wskazuje to na jego zainteresowanie produktem/usługą. W takim przypadku, dzięki Google Ads firmy mają okazję dotrzeć do potencjalnego klienta, a prawdopodobieństwo konwersji z jego strony jest wysokie. To kolejny argument wykorzystywania Google Ads w strategii marketingowej.

Jakie rodzaje reklamy Google mamy do wyboru?

Google udostępnia różne sposoby promowania marki. Poprzedzona analizą kampania online pozwoli rozsądnie i optymalnie dopasować te rodzaje reklam tak, by uzyskiwać jak najlepsze wyniki dla Twojej firmy. Poniżej przybliżę Ci klika z nich:

Kampanie dynamiczne

DSA, innymi słowy reklamy dynamiczne dla odbiorcy są w zasadzie niczym nieróżniącymi się przekazami reklamowymi od tych klasycznych reklam w sieci wyszukiwania. Generowane są one w sposób zautomatyzowany, a podstawą do ich tworzenia jest content jaki znajduje się na stronie internetowej. Treści ze strony analizowane są przez algorytm Google, w podobny sposób jak algorytm wyszukiwarki, i na bazie zebranych informacji tworzone są reklamy dopasowane do aktualnych zapytań użytkowników.

Kampanie produktowe

Elementem, który różni ten format od typowych reklam tekstowych jest to, że reklama produktowa musi zawierać zdjęcie produktu, a także powinna przekazywać najważniejsze informacje o produkcie, takie jak nazwa, rozmiar, cena, kolor czy materiał. Przeważnie tego rodzaju reklama znajdzie się nad wynikami tekstowymi, a także może wyświetlać się po prawej stronie.

Wszystkie typy kampanii – przewodnik po Google Ads

System reklamowy Google Ads jest mocno rozbudowany. W zależności od wyboru kampanii, użytkownik otrzymuje dostęp różnych formatów reklamowych oraz do miejsca ich wyświetlania. Poniżej znajdziesz opis poszczególnych typów kampanii.

Poznaj wszystkie typy reklam i dowiedz się, jak tworzyć kampanie Google Ads, aby osiągnąć najlepsze rezultaty i uniknąć niepotrzebnych kosztów.

📒 PORADNIK: Google Ads – jak zacząć?

Od czego zależy cena za reklamę?

Jakie są koszty reklamy w Google Ads? Mimo tego, że to pytanie pada niezwykle często w fazie przed podjęciem decyzji o wystartowaniu z kampanią, to trudno o jednoznaczną odpowiedź. Banalne będzie też stwierdzić, że każda firma jest inna i każda wymaga innego podejścia, a co za tym idzie budżetu. Ale ten banał ma swoje uzasadnienie. Firmy działają w różnych branżach, a branże charakteryzują mniej lub bardziej konkurencyjne frazy kluczowe. Ale to tylko jeden z czynników, który składa się na końcowe koszty kampanii prowadzonej w Google Ads. Liczą się także takie aspekty, jak zadeklarowana kwota za kliknięcie, umiejętność optymalizacji kampanii pod kątem wydatków i określania budżetu, wybrany format reklam czy też konkurencja w konkretnej branży. Przyjrzyjmy się więc nieco bliżej każdemu aspektowi, który na ten koszt będzie się składać.

Frazy kluczowe i ich wpływ na budżet

To niezwykle istotny element kampanii online prowadzonej w Google. Przy ograniczonym budżecie należy bardzo rozsądnie podejść do selekcji fraz, korzystając np. z udostępnionego przez Google planera słów kluczowych. Jeśli frazy nie będą odpowiednio dobrane pod kątem budżetu, można się mocno rozczarować, kiedy okaże się, że po paru dniach kampanii wszystkie środki zostały już wydane, a efektów nie ma. Dlatego, przypadku mniejszych budżetów należy unikać słów, które według Google Keyword Plannera mają dużą konkurencję. Należy zdecydować się na takie, które są realnie wyszukiwane przez użytkowników, ale ich liczba wyszukiwań jest na średnim poziomie. Warto też pamiętać o tym, aby unikać słów, które są dość ogólne, nie informują nas o tym, jakie użytkownicy mają zamiary. Dobrą praktyką jest wybranie takich fraz kluczowych, które charakteryzują się wąskim zakresem tematycznym. Tego rodzaju frazy nazywają się long tail (długi ogon), i będą to np. „angielski dla początkujących”, czy „jakie buty do biegania do 200 zł”. Są wprawdzie mniej popularne, to jednak ich potencjał w kontekście konwertowania jest przeważnie znacznie wyższy niż słów ogólnych.

Planer słów kluczowych podpowie także, jakie dane frazy kluczowe generują koszty za kliknięcie. Planując kampanię zwróć koniecznie na to uwagę, i zdecyduj się na takie, których stawka jest niska.

Koszty reklamy Google Ads a konkurencja w branży

Niszowe branże będą cechowały się tym, że stawka za kliknięcie będzie odpowiednio niższa. Zupełnie odwrotnie jest, kiedy działa się w branży charakteryzującej się dużą konkurencyjnością. Takim przykładem są sklepy internetowe oferujące akcesoria do domu. Tego rodzaju e-commerce`ów jest całkiem sporo, co wynika z łatwości wystartowania ze sklepem oferującym taki asortyment. Na rynku działa dużo hurtowni, które oferują dropshipping, co oznacza, że nie trzeba nawet mieć magazynu, by zacząć sprzedawać, np. wyciskarkę do czosnku, chlebaki czy patery na owoce. W przypadku dużego nasycenia konkurencyjnych firm, konieczne będzie odpowiednie zadeklarowanie stawki za kliknięcie. Jeśli będzie ona zbyt niska w stosunku do konkurencyjnych kampanii, nie będziemy w stanie się przebić ze swoją reklamą.

Wynik jakości reklamy

Jest to kolejny czynnik, który przekłada się na ostateczne koszty reklamy Google Ads. Jakość reklamy odnosi się do oceny jakości oraz skuteczności treści reklamy, strony docelowej oraz fraz kluczowych w stosunku do zapytań pozostawianych przez użytkowników w wyszukiwarce. Czym lepiej będą skonfigurowane wymienione elementy kampanii, tym będzie ona generować niższe koszty. Bardzo istotne jest więc to, by precyzyjnie i odpowiednio do oczekiwań użytkowników ustawić przekaz, wówczas możemy osiągnąć relatywnie niższe stawki.

Format reklamy w Google Ads

Format reklamy także nie pozostaje bez znaczenia w kontekście kosztów całej kampanii. Do dyspozycji jest reklamę tekstową, która z reguły jest najtańsza, jednak nie warto koncentrować się wyłącznie na niej. Dobrą praktyką jest łączenie tego formatu z innymi, np. z reklamą video, produktową czy też z remarketingiem (ta będzie już nieco droższa).

Jak optymalizować reklamy?

Danych, jakie dostarcza sam Google jest bardzo dużo i trzeba je umiejętnie przeanalizować, by móc stworzyć odpowiednio konwertującą kampanię. Co więcej, w trakcie jej trwania otrzymasz informacje zwrotne dotyczące skuteczności opublikowanej i funkcjonującej już kampanii i te informacje są kluczowe do tego, by optymalizować reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Kampania Google Ads zawsze może osiągnąć lepsze wyniki, jeśli tylko skupisz się na jej obserwacji i optymalizowaniu. Dysponując danymi, które spłynęły w trakcie trwającej kampanii zwróć uwagę na lokalizacje, które nie przynoszą konwersji.

Odpowiednim czasem na pierwszą optymalizację to 2-3 tygodnie od czasu uruchomienia kampanii. Po tym czasie, w pierwszej kolejności warto sprawdzić wyniki nagłówków, w zależności od rezultatów, jeżeli jest potrzeba warto przeprowadzić ewaluację i wprowadzić zmiany. W momencie kiedy po wprowadzeniu zmian wyniki w dalszym ciągu nie są zadowalające warto zastanowić się czy problemem nie jest przypadkiem niedopasowany język lub strona niedopasowana do urządzenia.

Ważnym jest, aby weryfikować dane pod kątem tego, na jakim urządzeniu efekty kampanii są lepsze i jeżeli jest możliwość zwiększać budżety na desktop czy mobile (w zależności od tego, co lepiej konwertuje). Niezłym rozwiązaniem będzie także skorzystanie z automatyzmów, jakie udostępnia Google. Kampanie inteligentne będą same dostosowywały np. stawki za kliknięcie.

Jak uniknąć dodatkowych kosztów?

Jednym z najważniejszych czynników są odpowiednie przygotowanie kampanii oraz wspomniana powyżej optymalizacja.

Sposób w jakim zarządzane jest konto przekłada się na koszty reklamy w Google Ads. Im kampania jest lepiej zorganizowana, tym większe szanse na to, że koszty reklamy będą niższe. Powinno się mieć na uwadze to, aby struktura konta Google Ads odzwierciedlała strukturę strony internetowej.

Skupienie się na strukturze jest niezwykle istotne.

KAMPANIA ➡ GRUPY REKLAM ➡ REKLAMY

  • Kampania: Buty Nike
    • Grupy reklam mogą być już bardziej precyzyjne, np. Buty Nike do biegania po lesie czy Buty Nike Air Max

      Każda z grup reklam dotyczy tematów (podkategorii), poszukujących najbardziej rezonujących treści z odbiorcami.

Liczy się także konsekwentna i regularna optymalizacja prowadzonej kampanii i takich jej elementów jak frazy kluczowe, dodawanie fraz do listy słów wykluczających się, wyłączanie reklam na słowa kluczowe, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, czy też podnoszenie stawek na te frazy, które osiągają zadowalające wyniki.

Remarketing – czym jest, jak działa i jak z niego korzystać?

Poznaj skuteczne sposoby na optyamlizację konwersji i zyskaj przewagę nad konkurencją!

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ

Koszt kliknięcia jest również istotny, ale maksymalna stawka jaką deklaruje użytkownik platformy nie jest jedynym czynnikiem decydującym o pozycji w płatnych wynikach wyszukiwania. Liczy się też trafność przekazu reklamowego, i jeśli będzie on na wysokim poziomie, nawet z niższą stawką uda się zająć wysokie pozycje.

Rodzaje budżetów kampanii Google Ads

Wyjściowym budżetem w kampanii Google Ads jest budżet dzienny, który ustalany jest jako maksymalna kwota jaką będzie się płacić za wyświetlenie reklamy. Można zmieniać taki budżet nielimitowaną ilość razy. Warto wyjść z założenia, że miesięczny budżet to suma dziennego budżetu pomnożonego przez średnią ilość dni w miesiącu. Miej też na uwadze to, że jeśli dzienny budżet zostanie wyczerpany, reklamy przestaną się wyświetlać.

Budżet całkowity jest możliwy do skonfigurowania jedynie w reklamach video. Definiuje się wówczas czas wystartowania z kampanią i jej zakończenie, ustalając także maksymalną kwotą jaka będzie przeznaczona na kampanię. Jeśli budżet zostanie już ustalony, a kampania włączona nie będziemy mieli już możliwości jego zmiany. Natomiast będzie on rozłożony równomiernie na czas trwania kampanii.

Modele rozliczeń – Google Ads

Jakiego modele rozliczeń są możliwe do zastosowania w kampanii Google Ads?

  • CPC (cost per click) – to nic innego jak koszt kliknięcia. W tym modelu rozliczamy się z Google za każde pojedyncze kliknięcie. Panel Google Ads umożliwia nam ustalenie maksymalnego kosztu za wspomniane kliknięcie dla wybranej frazy kluczowej zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. Na realny koszt kliknięcia wpływają takie czynniki jak wynik jakości, trafności reklamy czy też oczekiwany współczynnik klikalności.

  • CPM (cost per mille) – czyli koszt za tysiąc wyświetleń. Jeśli zdecydujemy się na ten model, będziemy płacić za każdy 1000 wyświetleń reklamy. Ten model został nieco udoskonalony i jako vCPM jest kosztem za każdy widoczny tysiąc wyświetlonej reklamy. Próg widzialności wynosi 50%, a sam przekaz musi się wyświetlać przez co najmniej 1 sekundę. CPM działa jednak wyłącznie w sieci wyszukiwania.

  • CPV (cost per view) – odnosi się do kosztu obejrzenia filmu na YouTube. Jeśli będą to reklamy In-Stream to opłata naliczana jest tylko wtedy, kiedy użytkownik obejrzy 30 sekund materiału video, lub wejdzie w interakcję z filmem.

  • eCPC – jest to udoskonalony model CPC. W tym modelu stawki za kliknięcie będą obniżane i podwyższane, co jest zależne od tego jaka jest realna szansa na to, że reklama będzie konwertować.
    CPA (cost per action) – jest to koszt jaki ponosimy za wykonanie akcji przez użytkownika. Tutaj kluczowe jest właściwe skonfigurowanie konwersji, ale duże znaczenie jest także ustalenie ich odpowiedniej ilości. Dokładniejsze dane prowadzą od tego, że cała kampania będzie działać skuteczniej.

  • ROAS ( Return On Ad Spend) – jest to inteligentna forma ustalania stawek w kampanii Google Ads. Jej działanie jest dość podobne do strategii CPA. By uzyskać określony w kampanii współczynnik ROAS, optymalizowany jest maksymalny koszt kliknięcia. Wymaga się tutaj posiadania co najmniej 15 konwersji na przestrzeni ostatnich 30 dni (rekomendowana ilość to 50). Jednak zasada jaką należy się kierować jest taka, że im więcej konwersji tym lepiej będzie działać ta strategia.

Jaki jest minimalny miesięczny budżet kampanii?

Odpowiedź na tak postawione pytanie nie może być jednoznaczna. Przede wszystkim należy ustalić jaki będzie podstawowy cel prowadzonej kampanii. Czy celem jest zwiększenie sprzedaży, czy kampania ma przynieść rezultat wizerunkowy. Należy zdawać sobie sprawę z tego, z jakich kanałów udostępnionych przez Google Ads będziesz chciał skorzystać. Czy będzie to wyłącznie sieć wyszukiwania, czy także będą to reklamy video, produktowe lub remarketing. Miej też na uwadze różnorodność branż, konkurencji czy lokalizacji, w której działa firma. To wszystko będzie miało znaczenie w ustaleniu minimalnego budżetu przeznaczonego na reklamę. Takiego, który przyniesie realne korzyści dla promowanej w sieci firmy.

Lokalne firmy świadczące takie usługi jak mechanika pojazdowa, salon fryzjerski czy optyczny mogą wyjść z założenia, że budżet na dobrym poziomie będzie rozpoczynał się od kwoty 2000 zł w skali miesiąca. Firmy bardzo często wpadają w pułapkę decydując się na mały budżet, który przeznaczają na kampanię. Załóżmy, że pewna marka postanawia przeznaczyć 500 zł na reklamę i niestety nie widzi efektu. Jeżeli ten budżet podzielimy przez 30 dni, okazuje się, że jest on bardzo mały. Reklama powinna trwać co najmniej 3 tygodnie, żeby wyciągnąć wnioski, dlatego tak ważne jest, aby zainwestować w nią odpowiedni budżet, by algorytmy miały możliwość nauczenia się jej.

Zatem wracając do podstawowego pytania – ile kosztuje reklama w Google Ads, można sprowadzić odpowiedź do tego, ile firma jest w stanie zapłacić za to, by użytkownik wykonał oczekiwaną akcję. Google Ads to potężne narzędzie, które efektywnie wpłynie na wyniki finansowe każdej firmy, niezależnie od branży, w której się porusza. Pozwoli natychmiast docierać do nowych grup klientów i budować wizerunek godny zaufania. Wraz z wykorzystaniem innych narzędzi udostępnionych przez Google i z mądrym ich zagospodarowaniem firma może liczyć na satysfakcjonujące efekty.

Rozwijaj swój biznes z Google Ads

Dzięki partnerstwu z Google, GetResponse daje Ci możliwość tworzenia i zarządzania Twoimi kampaniami reklamowymi Google Ads w uproszczony, ale równie skuteczny sposób.

  1. Połącz dwie platformy
    Aby zacząć używać Google Ads w koncie GetResponse, musisz jedynie połączyć dwie platformy w kilku prostych krokach. Gdy to zrobisz, możesz zacząć tworzyć nowe reklamy.

  2. Ciesz się prostotą kreatora reklam Google Ads
    Google Ads w GetResponse są zaprojektowane tak, aby tworzyć reklamy i zarządzać nimi w łatwy i przystępny sposób.


  3. Pokaż swój biznes właściwym osobom
    Każdego dnia potencjalni klienci szukają produktów i usług takich jak Twoje. Pozwól się łatwiej odnaleźć i zyskaj nowych klientów.


  4. Zarządzaj budżetem i kalendarzem, korzystając z wygodnego pulpitu
    To Ty decydujesz, jak długo Twoja reklama będzie wyświetlana i ile dziennie na nią wydasz.

  5. Zacznij pozyskiwać klientów już w momencie ich pierwszego kontaktu z Twoją reklamą.

*(1) źródło
*(2) źródło
*(3) źródło
*(4) źródło
*(5) źródło


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.
Share