Jak zaprojektować skuteczny newsletter? [Darmowy poradnik]
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Jak zaprojektować skuteczny newsletter? [Darmowy poradnik]

Projektowanie wiadomości email jest ważnym elementem skutecznej strategii komunikacji.

Przesyłane mailingi muszą nie tylko wyglądać dobrze i spełniać wymagania prowadzonej kampanii, ale również wzbudzać określone reakcje u subskrybentów. Spójrzmy zatem z czego składa się typowy newsletter i jak zwiększyć jego skuteczność.

 

Format wiadomości

Komunikację marketingową możesz prowadzić za pomocą emaili tekstowych oraz takich, które zostały stworzone z pomocą kodu HTML. Choć dla subskrybenta kwestie techniczne mogą nie mieć szczególnego znaczenia, dla Ciebie jako marketera, różnica pomiędzy tymi formatami jest ogromna.

Wiadomości tekstowe wyglądają jak te, których używasz w codziennej komunikacji. Mogą zawierać tekst, linki i załączniki. Ich forma jest prosta i przejrzysta. W przypadku wiadomości tekstowych trudno jest jednak wyłonić najważniejsze elementy wiadomości. Linki zawarte w takich wiadomościach nie są „trackowane”, czyli utrudniają pracę marketerowi, który chce analizować wyniki kampanii i stosować segmentację w oparciu o dane behawioralne.

Wiadomości HTML nie tylko pozwalają na śledzenie aktywności subskrybentów, ale również na wykorzystanie bardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych. Umieszczając specjalny kod w wiadomości możemy nawet sprawić, że jej treść będzie podmieniana dynamicznie w oparciu o dane klienta. Animacje czy ruchome obrazy nikogo już nie zdziwią w newsletterach promocyjnych. Interaktywne menu natomiast mogą w przyszłości nas jeszcze nie raz zaskoczyć.

 

Z czego składają się newslettery?

Wiadomości promocyjne mają zazwyczaj podobny format. Choć treść i wygląd emaili powinny być dostosowane do potrzeb kampanii promocyjnej oraz sposobu komunikacji marki, poniższe elementy należy uznać za podstawy skutecznych wiadomości.

  • Temat wiadomości
  • Preheader
  • Nagłówek
  • Treść
  • Call to action (CTA)
  • Stopka

Dzięki tym elementom Twoja wiadomość stanowić będzie całość, w której każdy z czynników wpływa na to czy kampania przyniesie zamierzony efekt.

Temat wiadomości i preheader na przykład, obok pola nadawcy, mają ogromny wpływ na to czy mailing zostanie otwarty, zignorowany lub usunięty przez subskrybenta. Jeśli te elementy zwrócą uwagę odbiorcy i wzbudzą wstępne zainteresowanie ofertą, osiągniesz połowę sukcesu.

Następnie trzeba zmotywować odbiorcę do odczytania treści. Do tego posłużą Ci nagłówek, treść i stopka. Zaprojektuj je tak, by subskrybent poświęcił uwagę na zapoznanie się z treścią wiadomości i zastanowił jaką czynność powinien następnie wykonać.

CTA zachęci subskrybentów do wykonania oczekiwanej akcji. To właśnie przyciski wzywające do działania mają największy wpływ na wskaźnik przeklikań do Twojej strony. Ich wygląd, umiejscowienie i copy będą miały znaczenie, więc projektuj je ze szczególną uwagą.

 

 

Inspiracje

Poniżej zobaczysz kilka przykładów ciekawych newsletterów. Jeśli im się dokładnie przyjrzysz, zauważysz, że wspomniane elementy takie jak: temat, preheader, nagłówek, treść i CTA są często zupełnie różne. W zależności od tego jaki cel ma dana wiadomość oraz jaki sposób komunikacji obrała marka, elementy mailingu mogą przybierać najróżniejsze formy.

 

Airbnb

1. Newsletter Airbnb wykorzystujące dynamiczne treści, dobrze wyeksponowany CTA oraz opisowy preheader

Clinique

2. Newsletter Clinique promujący dedykowany hashtag oraz zawierający ciekawe elementy w stopce wiadomości

Tołpa

3. Marka tołpa motywuje do pozostawienia danych osobowych w wiadomości, która choć tworzona w kodzie HTML nie odbiega znacząco wyglądem od wiadomości tekstowych

Spotify

4. Dynamicznie podmieniona grafika i wyeksponowany przycisk CTA w wiadomości od Spotify

 

Co dalej?

Poznałeś już podstawowe informacje na temat tego, z czego składają się wiadomości email. Jeśli chcesz sprawić, żeby mailingi, które wysyłasz do subskrybentów osiągały najlepsze wyniki, powinieneś przeczytać poniższy poradnik.

Każdy rozdział poświęcony jest poszczególnym elementom wiadomości email oraz temu, w jaki sposób możesz je zaprojektować, aby osiągać zamierzone efekty. Ukazane przykłady uzmysłowią Ci fakt, że podejść jest wiele, a więc i możliwości do zdobycia serc Twoich odbiorców :).

A Ty na co szczególnie zwracasz uwagę projektując wiadomości email?

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić