20 nawyków najskuteczniejszych email marketerów
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

20 nawyków najskuteczniejszych email marketerów

Pomyśl przez chwilę o wszystkich niezwiązanych z pracą i z życiem prywatnym mailach, które otrzymałeś dziś rano.

Mam na myśli wszystkie newslettery, na które jesteś zapisany oraz blogi prywatne i firmowe, które śledzisz. Które z maili kliknąłeś natychmiast? Które z nich usunąłeś bez otwierania?

Czas to pieniądz

Czy były wśród nich wiadomości, które chciałbyś przeczytać, ale nie znalazłeś w danym momencie na to czasu? Zachowałeś je z zamiarem przeczytania ich jeszcze tego samego dnia? A co z wiadomościami, które szybko przejrzałeś w poszukiwaniu czegoś interesującego i odłożyłeś na później lub usunąłeś? Każdy przedsiębiorca może się odnieść do przedstawionych sytuacji.

Są dni, kiedy przechodzę przez dokładnie taki sam proces. Wiem, że nie tylko ja. Od niektórych osób wprost nie mogę doczekać się wiadomości. Chciałbym, aby wysyłali je częściej, ponieważ zawsze czytam je z zainteresowaniem. Są też osoby, które bardzo często nie spełniają moich oczekiwań, jednak nie rezygnuję z subskrypcji, jeśli przynajmniej połowa maili odnosi się do moich problemów.

W jaki sposób Ty, jako właściciel firmy, możesz mieć pewność, że subskrybenci zechcą pozostać na Twojej liście mailingowej? Skąd wiesz, że Twoje wiadomości będą miały fantastyczne współczynniki otwarć i klikalności? Skąd pewność, że odbiorcy zaczną udostępniać Twoje wiadomości, newslettery i oferty, sprawiając, że Twoja lista subskrybentów wyraźnie się powiększy?

Możesz tego dokonać, jeżeli staniesz się wyjątkowo skutecznym email marketerem. Mówiąc email marketerem, nie mam na myśli podejrzanego szarlatana. Mam na myśli kogoś, kto przyswoił sprawdzone zasady email marketingu, dzięki którym współczynnik open rate wysyłanych przez niego wiadomości wzbije się na wyżyny.

Wystarczy, że przyswoisz tych 20 nawyków najskuteczniejszych email marketerów.

content-writing

 

Nawyk 1: Najpierw otrzymują pozwolenie odbiorców

W jaki sposób najskuteczniejsi email marketerzy zdobywają Twój adres email?

Czy proszą o niego inne firmy? Czy kupują gotowe listy mailingowe? W jaki sposób wiedzą, że chcesz otrzymywać od nich wiadomości? Ponieważ zapisałeś się na ich listę dobrowolnie. Większość stosuje metodę potwierdzenia subskrypcji (double opt-in). Ta metoda polega na wysyłaniu do użytkowników wiadomość z linkiem aktywującym subskrypcję w momencie, gdy zapiszą się na listę wysyłki. Eliminuje to możliwość wpisania kogoś na listę bez jego wiedzy i zgody.

To oczywiste, że wszystkie wiadomości należy wysyłać za przyzwoleniem odbiorców. Każdy subskrybent musi dobrowolnie zapisać się na listę. Nie dodawaj odbiorców samodzielnie, nawet, jeżeli są to Twoi dawni lub obecni klienci. Skieruj ich na stronę zapisu, by mogli dokonać subskrypcji samodzielnie.

Nawyk 2: Zwracają uwagę na to, czego chcą odbiorcy

Mądrzy marketerzy częściej słuchają niż mówią. Każdą wysyłkę kampanii poprzedzają dokładną analizą potrzeb docelowych odbiorców.

Regularnie używają takich narzędzi jak Google Alerts, przeprowadzają ankiety, udzielają się na forach i śledzą działania konkurencji, aby działać zgodnie z panującymi w branży trendami. Ich wiadomości są trafnie skonstruowane, ponieważ marketerzy biorą pod uwagę pytania, jakie zadają ich odbiorcy.

Ich mailing ma szansę na dużo lepsze przyjęcie.

Nawyk 3: Mają jasno określony cel

Bystrzy marketerzy nigdy nie zabierają się do pisania newslettera bez wcześniejszego ustalenia dokładnego celu wysyłki.

Jaki jest cel tego komunikatu? Czy chodzi o pogłębienie relacji z subskrybentami? Czy chodzi o skierowanie ich uwagi na konkretną stronę? Czy chodzi o nakłonienie ich do udostępniania i propagowania treści? Czy może jest to oferta handlowa?

Zrób to samo. Zanim zaczniesz tworzyć wiadomość ustal dokładnie co chcesz dzięki niej uzyskać. Nie wysyłaj niejasnych wiadomości – pamiętaj, że zdezorientowani odbiorcy nie wykonują żadnej akcji.

Nawyk 4: Piszą z myślą o konkretnej osobie

Czy wiesz dlaczego wiadomości wiadomych marketerów są tak skuteczne? Ponieważ kierują je wyłącznie do idealnego odbiorcy.

Poświęcili czas na stworzenie profilu (lub kilku profili) idealnego czytelnika treści tworzonych przez ich firmę. Dokładnie wiedzą, kto jest, a kto nie jest potencjalnie zainteresowany ich przekazem. Gdy sprecyzujesz profil swoich docelowych odbiorców, szanse na stworzenie wiadomości, która trafi w gusta czytelników wzrosną diametralnie.

Jeżeli nie piszesz do konkretnej osoby, nikt nie zwróci uwagi na Twoją treść. Pisz z myślą o swoich docelowych odbiorcach, a trafisz w dziesiątkę.

Nawyk 5: Adresują wiadomość do konkretnej osoby

Nie rozpoczynaj wiadomości słowami „Cześć wszystkim” lub „Moi drodzy”.

Nie chciałbyś, żeby ludzie pomyśleli, że wysyłasz masowy mailing. Oczywiście, piszesz do wielu osób na liście i wszyscy doskonale o tym wiedzą, jednak to nie zmienia faktu, że każdy chciałby się czuć jak jedyny odbiorca wiadomości.

Możesz wykorzystać pola dodatkowe i pola zdefiniowane w swoim programie do wysyłki mailingu, aby automatycznie odmienić imiona (jeżeli lista subskrybentów zawiera te dane). Niektórzy ludzie uważają to jednak za denerwujące. Ich zdaniem ewidentnie wskazuje to na użycie programu. Pomyśl czego oczekują Twoi odbiorcy i zaufaj swojej intuicji.

Czasem może być ciężko napisać maila do konkretnej osoby, zwłaszcza w sytuacji, gdy tak naprawdę kierujesz go do grupy odbiorców. Możesz sobie znacznie ułatwić to zadanie wybierając konkretnego czytelnika (najlepiej, żeby to był Twój najwierniejszy fan) i pisząc tylko i wyłącznie do niego. Ten zabieg zwiększy Twoją pewność siebie i ułatwi odpowiedni dobór słów.

Unikaj takich stwierdzeń jak: „Jak wszyscy wiemy”, „Większość z Was z pewnością pamięta, że …”.

Nawyk 6: Zachowują spójność

Dokonanie subskrypcji jest gestem świadczącym o tym, że kogoś interesuje to, co masz do powiedzenia. Subskrybenci mają do Ciebie zaufanie. Nie wykorzystuj tego przeciwko nim. Nie wysyłaj im informacji, o które nie prosili. Nie wysyłaj też zbyt wielu informacji. Nie wysyłaj tylko i wyłącznie informacji handlowych.

Sekret polega na znalezieniu równowagi i zachowaniu konsekwencji. To nie znaczy, że musisz wysyłać wiadomość codziennie lub zawsze tego samego dnia tygodnia. Konsekwencja polega na spełnieniu złożonej obietnicy.

Konsekwencja może dotyczyć jakości, częstotliwości, tonu, długości i formatu wiadomości oraz samego komunikatu. Zachowaj konsekwencję w dążeniu do bycia pomocnym. Nie wysyłaj wiadomości, które nie są związane z listą oczekiwań, które obiecałeś spełnić.

audience1

Nawyk 7: Stosują tematy wiadomości, które aż proszą się o kliknięcie

Czy znasz to straszne uczucie, gdy po kliknięciu w wiadomość o interesującym temacie orientujesz się, że treść jest z nim zupełnie niezwiązana? Najwyraźniej autor używa tematu wiadomości w charakterze przynęty – wabi czytelników, następnie prezentuje im coś zupełnie innego.

Masz wtedy ochotę usunąć wiadomość i natychmiast zrezygnować z subskrypcji. Czujesz się oszukany, a tego uczucia nikt nie lubi. Żaden odpowiedzialny marketer nigdy nie dopuściłby do takiej sytuacji.

Upewnij się, że za każdym razem oferujesz czytelnikom dokładnie to, co zapowiada temat Twojej wiadomości. Jeżeli masz zamiar zastosować temat w wyjątkowo nieformalnym stylu, np. „Hej”, „Zapomniałem Ci powiedzieć …”, Czy kiedykolwiek czułeś się w ten sposób?” – zachowaj go również w samej wiadomości, tego właśnie będą oczekiwali odbiorcy.

Jeżeli w temacie wiadomości obiecasz czytelnikom korzyści lub cenne porady, musisz wywiązać się ze złożonej obietnicy. Jeżeli podałeś informację, że pewna oferta dobiega końca to subskrybenci spodziewają się informacji dotyczącej tej właśnie oferty, a nie linka do zupełnie innej.

Twórz nagłówki zgodnie z zasadą 4U (ang. Urgent, Unique, Ultra-specific and Useful) czyli:

  • Pilne,
  • unikalne,
  • jak najbardziej dokładne,
  • przydatne.

…i cały czas miej na względzie tworzenie relacji opartej na zaufaniu. Unikaj słów charakterystycznych dla spamu. Zwiększysz w te sposób szanse na dostarczenie wiadomości do skrzynki odbiorczej.

Nawyk 8: Wiedzą w jaki sposób stworzyć oczekiwane sekwencje wiadomości

Czy zapisałeś się kiedyś na listę adresową, otrzymałeś wiadomość powitalną i na tym koniec? Po kilku tygodniach otrzymałeś jeszcze jeden komunikat, jednak do czasu jego dostarczenia zdążyłeś już całkowicie zapomnieć, kto jest nadawcą i dlaczego dokonałeś subskrypcji.

Najskuteczniejsi marketerzy dokładnie wiedzą, jak ważne jest pogłębianie relacji. Należy zachować regularny kontakt z odbiorcami od momentu, w którym zapiszą się na listę.

Ci marketerzy nie czekają na powiadomienie o kolejnym wpisie, codwutygodniowym newsletterze lub zbliżającej się ofercie. Wykorzystują autorespondery, aby wysłać sekwencję wiadomości do każdej osoby od momentu, w którym zapisze się na listę. Dzięki temu odbiorcy otrzymują wiadomości w regularny sposób.

Nawyk 9: Ciągle dopracowują ton komunikacji, dzięki czemu staje się unikalny

Tylko dziś rano otrzymałem trzy wiadomości promocyjne od różnych firm. Wszystkie brzmiały w taki sposób, jakby zostały napisane przez tę samą osobę!

Nie powinno tak być.

Odbiorcy powinni Cię zapamiętać. Powinieneś brzmieć naturalnie. Twoje wiadomości powinny brzmieć w taki sposób, żeby było wyraźnie wiadomo, że zostały napisane właśnie przez Ciebie. Powinny być na tyle unikalne, żeby nikt inny nie mógł podrobić Twojego stylu.

Większość ludzi zmaga się z określeniem stylu swoich wiadomości, dlatego nie sugeruję, że powinieneś całkowicie wstrzymać wysyłkę do momentu, aż całkowicie go opanujesz. Mam raczej na myśli, że cały czas należy rozwijać swoje umiejętności. Prowadzenie dziennika i wolne pisanie są dobrymi przykładami sposobów na doskonalenie warsztatu pisarskiego. Kolejną metodą jest nagranie wiadomości wypowiadanej na głos i jej transkrypcja w celu uchwycenia właściwego tonu.

Dobrzy marketerzy nie kopiują innych. Ich wiadomości nie brzmią podobnie do pozostałych (jak to bywa w przypadku większości marketerów na planecie). Nie bądź jednym z nich.

Nawyk 10: Piszą w tonie konwersacyjnym

Wyrób sobie nawyk pisania w tonie konwersacyjnym.

Wyobraź sobie, że piszesz maila do bliskiego przyjaciela, w jaki sposób go napiszesz? Jakiego rodzaju języka użyjesz? Czy użyjesz potocznych określeń? Czy będziesz stosował skomplikowaną składnię, by mu zaimponować, czy raczej dzięki temu Twoja wiadomość będzie brzmieć nienaturalnie?

Może odniesiesz się do jakiegoś zdarzenia z przeszłości lub wykorzystasz charakterystyczne dla Waszej relacji poczucie humoru? Z pewnością będziesz pisał w zaufanym tonie i nie napiszesz niczego, czego nie mógłbyś powiedzieć w bezpośredniej rozmowie.

Skuteczni marketerzy stosują tę samą zasadę. Tworzą poczucie zażyłości. Piszą do Ciebie jak do przyjaciela, są wdzięczni za to, że jesteś częścią ich rzeczywistości. Wykorzystaj to pisząc do swoich czytelników, a zobaczysz wzrost wskaźnika otwarć i wzmocnienie lojalności odbiorców.

Nawyk 11: Pozostają w zgodzie z marką

Jak wygląda wiadomość, gdy ją wysyłasz? Serio, jak ona wygląda?

Wielu małych przedsiębiorców popełnia błąd i nie testuje formatowania wiadomości przed wysyłką – zdarza się, że rezultat ich pracy wygląda dziwnie i ciężko go rozczytać.

Czasami otrzymujesz maila, klikasz w znajdujący się w nim link i zostajesz przekierowany na landing page, który ma zupełnie inny charakter niż wiadomość, którą przed chwilą dostałeś. Tak się dzieje, gdy nadawca nie zada sobie trudu, aby dostosować wizerunek kampanii do wizerunku marki – kolorystyki, logo, typografii, itd. Rezultat bywa wstrząsający.

Jeżeli prowadzisz jednoosobowy sklep, nie musisz wysyłać fantazyjnych newsletterów z imponującymi grafikami. W niektórych sytuacjach zwykły mail tekstowy potrafi przynieść większe korzyści. Jednak bez względu na formę, którą wybierzesz, upewnij się, że formatowanie jest spójne i zgodne z wizerunkiem marki. Nie pisz zdań dłuższych niż 60 znaków i sprawdź czy wiadomość wyświetla się prawidłowo w różnych klientach pocztowych.

Nawyk 12: Wkładają wiele wysiłku w tworzenie właściwego contentu

Czym jest właściwy content?

Właściwy content to taki, który pomaga Twoim odbiorcom zbliżyć się do celu. Pomaga im w rozwiązaniu pewnego problemu lub spełnienia określonego marzenia. To również ta treść, którą obiecałeś.

Odpowiedni content nie polega na owijaniu w bawełnę. Jest dokładnie na temat. Zawarte w nim informacje można wcielić w życie i dokładnie odpowiadają na potrzeby Twoich odbiorców. Najważniejsze jednak, że właściwy content poprzedza sprzedaż.

Jest to treść, która przedsprzedaje Twoje produkty i usługi. Sprawia, że odbiorcy zapamiętują Twoją ofertę. Odpowiedni content buduje Twój autorytet i pozycjonuje Cię jako eksperta w branży, dzięki czemu subskrybenci nie czują potrzeby zasięgania opinii u innych.

To jest główny powód, dla którego otwierasz każdego maila od swoich ulubionych bloggerów. Oni dokładnie wiedzą, co przygotować i do Ciebie wysłać. Bądź hojny, a czytelnicy Twoich wiadomości będą w większym stopniu reagowali na Twoje call to action.

Nawyk 13: Nie „spamują”

Twoi ulubieni email marketerzy nigdy nie wysłaliby do Ciebie spamu.

Przez spamowanie mam na myśli zalewanie odbiorców falą niepotrzebnych ofert z programów afiliacyjnych, co zdarza się dosyć często. Zapisujesz się na czyjąś listę i nie tylko zaczynasz otrzymywać oferty sprzedażowe wybranej firmy, ale co pewien czas otrzymujesz wiadomość promującą produkt lub usługę zupełnie innej firmy. Takie sytuacje mają miejsce nie tylko w branży marketingu internetowego, jest powszechne również w innych branżach.

Kolejną rzeczą jest wysyłanie wiadomości, na które Twoi odbiorcy nie wyrazili zgody. Jeżeli zapisali się na Twoją listę w nadziei, że otrzymają wskazówki dotyczące zarządzania czasem i produktywności, nie wysyłaj im porad dotyczących zdrowego odżywiania lub sposobu na znalezienie bratniej duszy.

Pamiętaj, nie wysyłaj cały czas ofert z programów afiliacyjnych. Jeżeli już je wysyłasz, upewnij się, że są one bezpośrednio związane z zainteresowaniami subskrybentów i że subskrybenci wyrazili zgodę na otrzymywanie tego typu treści.

Nawyk 14: W pierwszej kolejności budują relacje z odbiorcami

Być może spotkałeś się z określeniem, że na liście adresowej kryją się pieniądze. W rzeczywistości pieniądze ukryte są w relacjach, jakie zbudowałeś z odbiorcami na liście.

Mądrzy marketerzy budują mocne relacje z subskrybentami zanim o cokolwiek poproszą lub złożą ofertę. Pewna zażyłość stanowi oparcie dla dalszych wysiłków. Najpierw oferują rzeczywiście wartościowy content. Opowiadają historie. Budują zaufanie. Tworzą zaplecze lojalnych odbiorców, którzy nie odczuwają potrzeby sprawdzania oferty konkurencji. Skuteczni marketerzy wiedzą, że muszą zasłużyć sobie na prawo do wysyłania ofert. Wysiłek, jaki wkładają w ten proces przynosi niesamowity zwrot z inwestycji.

Nawyk 15: Stosują czytelne call to action

Czy kiedykolwiek otrzymałeś jeden z tych newsletterów, które zawierają tak dużą ilość informacji, że po przewinięciu treści decydujesz się na usunięcie wiadomości?

A może otrzymałeś maila, w którym autor prosi Cię o przesłanie tej wiadomości do kogoś, dla kogo może być przydatna … i jeszcze tweetnąć, polubić na Facebooku, udostępnić na Google+ i Pintereście itd.

Rozsądni marketerzy nigdy nie wymagają od swoich odbiorców zbyt wiele. Zawsze mają na myśli jeden cel dla wybranego komunikatu. Jeżeli chcą skierować uwagę odbiorców na wpis na blogu, to wiadomość będzie zawierała link do wpisu z informacją zachęcającą do kliknięcia. Jeżeli składają ofertę handlową, to celem wiadomości będzie przejście na stronę sprzedaży. Jeżeli celem będzie wypełnienie ankiety, call to action również będzie odpowiednie.

Profesjonaliści nie umieszczają 7 różnych call to action w jednej wiadomości. Wiedzą, że zbyt duża ilość możliwości sprawi, że subskrybenci nie będą mogli się zdecydować i prawdopodobnie nie wykonają żadnej czynności.

listening-1024x682

Nawyk 16: Wiedzą w jaki sposób przygotować naprawdę atrakcyjną ofertę

Ponieważ dokładnie znają potrzeby subskrybentów na swoich listach, są w stanie przygotować niezwykle atrakcyjne oferty, którym ciężko się oprzeć.

Wiedzą co i w jakiej cenie zaoferować. Potrafią dokładnie wyjaśnić za co tak naprawdę zapłacisz. Wykorzystują również techniki perswazji, które sprawiają, że oferta jest jeszcze bardziej skuteczna.

Nawyk 17: Znają ludzką psychikę

Rozumieją na czym polega różnica pomiędzy rzeczami, które chcielibyśmy kupić a rzeczami, które faktycznie kupujemy.

Wiedzą, że muszą sprzedawać to czego ludzie chcą, a oferować to czego potrzebują. Rozumieją ludzkie zachowania. Pokazują jak by to było być posiadaczem ich produktu lub usługi. Wykorzystują pojęcie rzadkości i pilności, aby napędzać swą sprzedaż.

Nawyk 18: Uczą się przez całe życie

Charyzmatyczni email marketerzy znają się na rzeczy. Oczywiście, nie urodzili się z tą wiedzą. Czynnikiem, który odróżnia amatorów od profesjonalistów jest czas poświęcony na doskonalenie swojego warsztatu.

Godzinami doskonalą umiejętności pisania nagłówków i tworzenia treści, która przynosi oczekiwane rezultaty. Śledzą branżowe trendy i wykorzystują je dopracowując swoje oferty.
Są metodyczni i ciężko pracują. Dobrze wiedzą, że nie można stać się profesjonalistą w jeden dzień oraz że należy konsekwentnie pracować, jeżeli chce się zostać bardzo skutecznym.

Nawyk 19: Obserwują, które techniki są skuteczne, a które nie

Skuteczni email marketerzy są jak detektywi. Zawsze pracują nad sprawą. Mierzą, analizują i dopracowują ofertę. Przeglądają statystyki w poszukiwaniu informacji dotyczących skuteczności stosowanych technik. Eksperymentują i próbują nowych rzeczy.

Przeprowadzają testy A/B, żeby sprawdzić, które z call to action jest skuteczniejsze. Zdają sobie doskonale sprawę z faktu, że nie można osiągnąć doskonałości – można jednak stale ulepszać wyniki swoich działań marketingowych.

Nawyk 20: Traktują swoich odbiorców w odpowiedni sposób

Najbardziej niesamowici email marketerzy szczerze dbają o czytelników swoich wiadomości.

Nie myślą o swoich wiadomościach jak o trampolinie do kieszeni obiorców, raczej w kategorii narzędzia umożliwiającego zdobycia ich sympatii i zaufania. W końcu wszystkie decyzje o zakupach są najpierw podejmowane przez emocje, dopiero w drugiej kolejności zostają poddane rozumowaniu.

W jaki sposób możesz sprawić, że Twoi odbiorcy poczują się po prostu wspaniale? Jakiego rodzaju niespodzianki możesz im zaproponować? W jaki sposób możesz ich zaskoczyć? Co możesz zrobić inaczej, aby wyróżnić się z tłumu, nie utonąć w morzu konkurencji i zapaść swoim odbiorcom w pamięć?

more-customers-1024x768

Nie zapominaj o elementach dobrej zabawy. W jaki sposób mógłbyś wywołać uśmiech na twarzach swoich subskrybentów? Jak możesz ich zainspirować do podjęcia jakiegoś kroku? W jaki sposób możesz sprawić, że poczują się wyjątkowo? Odpowiedzi na te wszystkie pytania pomogą Ci stać się lepszym i bardziej świadomym swoich działań marketerem.

Tym sposobem dotarliśmy do końca listy 20 najważniejszych nawyków najbardziej skutecznych email marketerów. Jaki zwyczaj dodałbyś do tych wymienionych w artykule?

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić