już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Jak zarabiać na kursach i szkoleniach online? Przewodnik krok po kroku.

14 min
Zaktualizowano:

Platforma do monetyzacji treści – zapisz się na listę oczekujących!

Bądź jedną z pierwszych osób, które uzyskają dostęp do zestawu narzędzi do monetyzacji treści od GetResponse – w tym kreatora kursów AI, płatnych newsletterów i wielu więcej.

PRZEKUJ WIEDZĘ W DOCHODOWY INTERES
z nowymi narzędziami dla twórców treści ⤵︎

Kreator kursów napędzany AI
Wygeneruj strukturę i treść kursu w kilka chwil i skup się na wiedzy, którą chcesz się podzielić.

Quizy i certyfikaty
Zaangażuj kursantów za pomocą quizów i daj im namacalny dowód ich osiągnięć.

Płatne newslettery
Monetyzuj wiedzę na kilka sposobów – udostępniaj ekskluzywne treści i zasoby za pomocą płatnych emaili.

DOSTĘPNE WKRÓTCE BEZ DODATKOWYCH OPŁAT
dla pierwszych chętnych
⤵︎

Marketplace
Pokaż swoją wiedzę odbiorcom z całego świata i zachęć nowych klientów do nauki z Tobą.

Aplikacja mobilna
Zarządzaj kursami online i angażuj kursantów gdziekolwiek jesteś dzięki natywnej aplikacji mobilnej.


Niska bariera wejścia, praktycznie zerowe ryzyko oraz koszty ograniczone do minimum, a dodatkowo – perspektywa osiągania naprawdę satysfakcjonujących zarobków. To właśnie te argumenty najczęściej padają z ust osób, które planują lub już zdecydowały się stworzyć i sprzedawać własne kursy bądź szkolenia online.

Zaliczasz się do jednej z tych grup (czytaj: planujesz wyprodukowanie takiego materiału)? Jednak nie do końca wiesz, z “czym to się je” i właściwie… od czego warto zacząć? Odpowiedzi na Twoje pytania znajdziesz poniżej.

Dowiedz się, jak tworzyć, a następnie sprzedawać kursy i szkolenia online. Od opracowania tematu do wybrania odpowiedniej platformy.

O czym wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedawać swoje kursy? Czerpanie korzyści finansowych z prowadzenia oraz sprzedaży kursów bądź szkoleń online wymaga dwóch rzeczy:

  1. Posiadania wiedzy oraz umiejętności, którymi chcesz dzielić się z innymi. A co ważniejsze – ci “inni” zechcą za nie zapłacić.


  2. Przygotowania operacyjnego, czyli zadbania o wszystkie najważniejsze kwestie związane z formatem Twoich cyfrowych produktów, ich jakością, sposobem dystrybucji, no i oczywiście – marketingiem.

Z racji tego, że oba punkty wymagają bardzo szerokiego omówienia – pozwól, że w tym artykule skupię się na drugim, czyli instrukcji zarabiania na kursach. Chcesz wiedzieć, jak stworzyć taki materiał, a następnie sprawnie zmonetyzować swoją wiedzę? Zapraszam do lektury!


W jaki sposób zarabiać na sprzedaży kursów w sieci?

Przed Tobą 6 bardzo konkretnych wskazówek, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez cały proces tworzenia oraz sprzedaży Twojej wiedzy w formie kursów lub szkoleń internetowych.

1. Wybierz format Twojego kursu lub szkolenia online

Na początek zastanów się, w jakiej formie będziesz serwować swoje treści. Do najpopularniejszych formatów zaliczamy oczywiście:


Wideo – Mogą to być zarówno materiały nagrywane wyłącznie na potrzeby kursu (np. w specjalnie zaaranżowanym studiu czy innej przestrzeni), jak i te pozyskane, chociażby z webinarów, podcastów czy innych źródeł.

Tekst – Tzw. kursy / szkolenia “pisane”, które mogą przyjmować formę dokumentów lub prezentacji.


Już wiem, co teraz sobie myślisz. Zastanawiasz się nad opcją nr 2 (tekst), bo wydaje Ci się ona prostsza w realizacji, a dodatkowo – nie wymaga umiejętności pracy przed kamerą.

Musisz jednak pamiętać, że kurs lub szkolenie w formie wideo jest zdecydowanie atrakcyjniejsze z punktu widzenia samych uczestników. Dlatego są w stanie zapłacić za nie znacznie więcej.

Jeżeli masz pełną swobodę i dobrze radzisz sobie przed kamerą – nie zastanawiaj się i zainwestuj w format wideo.

Jeśli czujesz, że to za wcześnie na takie występy – mam dla Ciebie małą podpowiedź. Rozważ stworzenie kursu łączonego, w którym zawrzesz tekst, a dodatkowo – Twój głos (np. w formie omówienia materiałów). Taka interakcja z widzami pozwoli Ci przełamać pierwsze lody i być może kolejny nagrasz w formie wideo.

2. Opracuj scenariusz szkolenia lub kursu internetowego

Nie wiem, jak Ty, ale ja zdecydowanie preferuję, jeśli książka, którą czytam, jest podzielona na rozdziały. Taki zabieg pozwala strukturyzować wiedzę, a przede wszystkim – jest dla mnie bardzo wygodny. W końcu mało komu zdarza się przeczytać całość “jednym tchem”. Owszem! Zdarza się, ale podejdźmy do sprawy realistycznie.

Twoi odbiorcy z dużym prawdopodobieństwem mają dokładnie tak samo – i to nie tylko w odniesieniu do książek. Dlatego nie zaskakuj ich jednym, ogromnym materiałem. Zamiast tego – podziel swój kurs na kilka lub kilkanaście części, które będą mogli odtwarzać i przerabiać krok po kroku. Kiedy tylko chcą.

Tego rodzaju podział może dotyczyć konkretnych zagadnień, obszarów tematycznych, a nawet sposobu przyswajania wiedzy (część teoretyczna i praktyczna). Dopilnuj, aby poszczególne części nie trwały zbyt długo.

3. Zadbaj o kwestie techniczne

Wyobraź sobie taką sytuację. Wydajesz swoje ciężko zarobione pieniądze, dajmy na to, na: wyczekiwany smartfon. W zamian dostajesz jednak sprzęt, który się wiesza, zacina, a jego wygląd zewnętrzny (delikatnie mówiąc) mocno odbiega od współczesnych standardów.

Rozczarowanie – to z pewnością najdelikatniejsze słowo, jakie będzie cisnęło Ci się na usta.

Wiesz co? Tak samo poczują się Twoi kursanci, jeśli treści, które im zaoferujesz, będą rozpikselowane, dźwięk kiepski i mówiąc wprost – po prostu słabej jakości.

Oczywiście, możesz tego uniknąć – pod warunkiem że zainwestujesz w odpowiedni sprzęt do nagrań i przygotowywania kursów online. O co zadbać? Już podpowiadam.

Jeśli tworzysz kurs w formie video:

Zaaranżuj przestrzeń, w której będziesz nagrywać. Możesz wykorzystać ją jako element brandingu. Oryginalnie zaprojektowane pomieszczenie może okazać się również “haczykiem”, dzięki któremu odbiorcy lepiej Cię zapamiętają.

Zainwestuj w dobry sprzęt, na wyposażeniu Twojego studia nagraniowego OBOWIĄZKOWO powinny znaleźć się takie urządzenia, jak:

  • Mikrofon – zapomnij o urządzeniach wbudowanych w komputer czy też mikrofonach ze słuchawkami w komplecie. Jeżeli chcesz zadbać o jakość – postaw na oddzielne urządzenie.
  • Kamera – te wbudowane w laptopy nie zapewniają odpowiedniej jakości. Lepiej zdecyduj się na zakup niezależnego urządzenia lub skorzystaj ze swojego smartfona (o ile posiadasz sprzęt wysokiej klasy).

  • Oświetlenie – na rynku znajdziesz mnóstwo lamp i reflektorów, które zostały zaprojektowane właśnie z myślą o tego typu projektach.

Ile kosztują webinary? Zapoznaj się z cennikiem i innymi aspektami wpływającymi na ich ostateczny koszt

Jeżeli na początek ograniczasz się tylko do tekstu + audio:
W takim przypadku wystarczy Ci dobry mikrofon ze statywem, a także czytelny i intuicyjny interfejs, na którym będziesz prezentować i omawiać swoje treści edukacyjne.

Nie chcesz inwestować we własne zaplecze do produkcji kursów?
W pełni zrozumiałe, że nie chcesz od razu “rzucać się na głęboką wodę”.

Jeżeli stawiasz swoje pierwsze kroki w tej branży i tak naprawdę chcesz się przekonać, czy to “coś” dla Ciebie – oto mała podpowiedź. Zamiast aranżować własne studio nagraniowe – skorzystaj ze wsparcia z zewnątrz. Na rynku znajdziesz co najmniej kilka firm, które oferują kompleksowe (odpłatne) wsparcie w zakresie produkcji kursów, szkoleń, webinarów, podcastów i wielu innych materiałów online.

4. Wybierz platformę, na którą trafi Twój kurs lub szkolenie

Format wybrany, scenariusz gotowy, materiały (i to w dobrej jakości) – nagrane i gotowe do publikacji. No to co? Wygląda na to, że wszystkie sprawy techniczne mamy już za sobą. Wygląda więc na to, że najwyższa pora zdecydować się, w jaki sposób udostępnisz swój kurs / szkolenie online szerszej publice.

Warto korzystać z serwisów, które się w tym specjalizują. Na rynku znajdziesz mnóstwo gotowych platform, które pozwolą Ci w łatwy sposób zarabiać na swojej wiedzy.

Zanim zdecydujesz się na wybór konkretnego rozwiązania – zwróć uwagę na kilka kwestii.

  1. FUNKCJE – Upewnij się, że wybrana platforma oferuje wszystko, czego możesz potrzebować do przygotowania, prezentacji oraz dystrybucji kursu (w tym, chociażby rozliczeń).

  2. INTERFEJS – Sprawdź, czy jest przyjazny i łatwy w obsłudze – tak samo dla Ciebie, jak i dla przyszłych uczestników szkolenia lub kursu online.

  3. KOSZTY – Cenniki poszczególnych platform mogą różnić się w zależności od ilości dostępnych funkcji, liczby użytkowników, miejsca na dysku oraz wielu innych aspektów. Najtańsze zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, choć z pewnością uda Ci się znaleźć takie, które oferują tzw. okresy próbne za darmo.

5. Ustal cenę swoich kursów lub szkoleń

Dzielenie się wiedzą jest fascynujące, ale jeszcze lepsze jest wtedy, gdy możesz na tym zarabiać.

Dlatego, zanim pokażesz efekty swojej pracy całemu światu, warto ustalić ich ceny.

W jaki sposób możesz określić cennik dostępu do Twoich materiałów edukacyjnych?

Pamiętaj, że na rynku działa wielu autorów, których ceny kursów są ustalane od przysłowiowej “czapy” i nie mają nic wspólnego z faktyczną wartością sprzedawanych materiałów. Czy pójdziesz tą samą drogą? To pytanie wyłącznie do Ciebie :).

P.S. Rozważ stosowanie kilku wariantów cenowych, które możesz ustalać według takich czynników, jak:

  • Rozmiar pakietu – poza szkoleniami możesz oferować dodatkowe usługi (np. konsultacje online).

  • Data sprzedaży – im wcześniej ktoś zdecyduje się na zakup, tym zapłaci mniej.

6. Promuj szkolenie lub kurs online

Wszystko dopięte “na ostatni guzik” i jedyne, co Ci pozostaje, to uruchomienie sprzedaży.

Ale czy na pewno? Wiem, ile serca, energii i zaangażowania udało Ci się włożyć w ten projekt. Byłaby wielka szkoda, gdyby taki potencjał zmarnował się tylko dlatego, że prawie nikt o nim nie usłyszał. Zgadzasz się?

Właśnie dlatego, na ostatniej prostej, musisz pamiętać o tym, co zdecyduje o finalnym sukcesie, czyli marketingu.

Jak zadbać o promocję kursów i szkoleń?

W tym obszarze możesz zaangażować do pracy co najmniej kilka kanałów.

Strona internetowa (lub landing page) – to absolutny must-have, który pozwoli Ci zaprezentować kurs, pokazać jego mocne strony, a przede wszystkim – zachęcić odbiorców do zakupu.

  • W GetResponse masz do wyboru szeroki wybór szablonów do tworzenia stron internetowych oraz landing pages. Z łatwością stworzysz świetnie wyglądającą witrynę, która będzie wyglądać dobrze na wszystkich urządzeniach. Dzięki intuicyjnemu edytorowi drag and drop łatwo dostosujesz szablon do swoich potrzeb i wcielisz swoje pomysły w życie.
Szablony stron dostępne w GetResponse

SEO (pozycjonowanie) – jeżeli odpowiednio zoptymalizujesz swoją stronę, istnieje spora szansa, że część userów trafi do Ciebie prosto w wyszukiwarki.

Social media – w tym: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok, X.

Kampanie płatne (PPC) – w szczególności za pomocą Google Ads oraz Meta Ads.

E-mail marketing – sprawdzi się do budowania relacji z potencjalnymi klientami oraz przedstawienia im Twojej oferty a także do komunikacji z obecnymi klientami.

GetResponse oferuje kreator emaili AI, który analizuje kontekst i cel wiadomości email i na tej podstawie generuje spójną i naturalnie brzmiącą wiadomość. Wystarczy, że użytkownik wprowadzi kluczowe informacje na temat tworzonego emaila (takie jak cel wiadomości, tematyka czy grupa docelowa), a zostanie on wygenerowany automatycznie w ciągu kilku sekund.

Rozwiązanie umożliwia zaprojektowanie całej wiadomości, w tym treści emaila, tematu zoptymalizowanego pod kątem wskaźnika otwarć, a także projektu obejmującego układ, zdjęcia i kolorystykę.

Ponadto, użytkownik może skorzystać z generatora tematów AI, który pomaga stworzyć angażujące oraz przyciągające uwagę tematy wiadomości dla kampanii email marketingowych. Narzędzie w kilka sekund wygeneruje kilka propozycji tematów, które można dostosować do swoich potrzeb.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Twoim głównym celem jest pokazanie (i udowodnienie), że Twój kurs po prostu opłaca się kupić. Dlatego swoją uwagę skup przede wszystkim na komunikacji. Treści, które zawrzesz na stronie czy w reklamach, powinny być jasne, przejrzyste, a zwłaszcza – jasno pokazywać korzyści i dowody, dlaczego warto zakupić właśnie Twój produkt.

Coraz większą popularnością (a także skutecznością) charakteryzują się różnorodne komunikaty w formie treści wideo. Koniecznie weź to pod uwagę, ponieważ dobrze przygotowany film promocyjny może zostać wykorzystany np. w działaniach promocyjnych (YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, email marketing), jak i bezpośrednio na stronie sprzedażowej Twojego kursu.

Marketing bez pieniędzy może być trudny, a czasami wręcz niemożliwy. Dlatego zabezpiecz również odpowiednią sumę, która pozwoli Ci nie tylko uruchomić pierwsze kampanie, ale również da czas na testowanie założeń oraz stałą optymalizację.

❗Dopilnuj, aby kampania promocyjna Twojego kursu była przeprowadzona “z głową”. Zaplanuj ją minimum na kilka dni / tygodni od faktycznego startu sprzedaży, uwzględniając: grupę docelową, kanały dotarcia oraz treści, którymi przekonasz ich do zakupu. Dobrą praktyką może okazać się organizacja tzw. przedsprzedaży, specjalnych pakietów lub też dedykowanych zniżek.

Na co musisz się przygotować, jeśli chcesz ruszyć ze sprzedażą e-kursów?

Pomimo że praca w takiej formie może brzmieć całkiem przyjemnie i prosto – pamiętaj, że biznes kursów i szeroko pojętych produktów cyfrowych to wcale nie “kraina mlekiem i miodem płynąca”.

Owszem, jeśli uda Ci się znaleźć swoją niszę i trafić z ofertą w czuły punkt Twojej grupy odbiorców – możesz na tym dobrze zarobić.

Główny problem polega jednak na tym, że rynek, a co za tym idzie – również nisze, są mocno ograniczone. Natomiast osób, które chcą produkować i sprzedawać swoje kursy, wcale nie ubywa. Przeciwnie – z roku na rok tzw. twórcy online pojawiają się “jak grzyby po deszczu”.

Ale czy to oznacza, że może lepiej dać sobie spokój i zająć się czymś innym? Nie do końca. Twój biznes ma duże szanse powodzenia, jeśli przyłożysz się do takich aspektów, jak: produkt oraz jego promocja.

Jakie wyzwania warto wziąć pod uwagę?

Rynek kursów online jest trudny z kilku względów:

  • Charakteryzuje się niską barierą wejścia (przynajmniej pozornie). Każdy, kto myśli o takiej karierze i wydaje się “coś” umie, teoretycznie może rozpocząć swoją sprzedaż. Oczywiście, finalnie zweryfikuje to potem sam rynek. Jednak w efekcie takich działań, pojawiają się na nim dziesiątki, a być może nawet setki produktów online, które mimo wszystko nie zjednują sobie odbiorców i klientów.

  • Działa na nim wielu sprzedawców. Tak niska, a w zasadzie – prawie zerowa bariera, wpływa również na konkurencyjność, która… powiedzmy sobie otwarcie – jest ogromna! Aby przebić się ze swoją ofertą, musisz nie tylko “dowieźć” wartościowy produkt, ale również – zadbać o jego promocję, która wyróżni Cię z tłumu konkurencji.

  • Wymaga zaangażowania z Twojej strony. Jeżeli zależy Ci na sukcesach sprzedażowych, musisz zaangażować w to pieniądze (w przygotowanie i prowadzenie działań marketingowych) albo… mieć pomysł na nietypową promocję, która “rozejdzie się” wiralowo.

Jak zarabiać na wiedzy w formie kursów czy szkoleń internetowych? Podsumowanie poradnika.

Podsumujmy sobie wszystkie dotychczasowe informacje. Jeżeli chcesz przekuć swoją wiedzę i umiejętności na produkty cyfrowe w formie kursów, a następnie – czerpać z nich korzyści finansowe, pamiętaj, aby zadbać o:

  • Dobór właściwego formatu (teksty lub wideo).


  • Przygotowanie profesjonalnego scenariusza.


  • Stworzenie odpowiedniego zaplecza technicznego (sprzęt i miejsce).


  • Wybór platformy lub innego rozwiązania do sprzedaży i udostępniania materiałów.


  • Zaprojektowanie cennika.


  • Marketing Twojego kursu lub szkolenia online.


Jeżeli dopilnujesz każdego z tych aspektów – istnieje spore prawdopodobieństwo, że Twoje działania zakończą się sukcesem.

To jak? Zaczynasz przygodę z oferowaniem swojej wiedzy i umiejętności za pieniądze?

Przetestuj GetResponse ⤵︎


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.
Share