już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Marketing za stówę

16 min
Zaktualizowano:

Czy można prowadzić poważny marketing bez dużego budżetu?

W wielu firmach nie tylko można, ale wręcz nie ma innego wyjścia. Ze względu na niepewne czasy w małych firmach budżety marketingowe są niewielkie, a w większych są szczegółowo kontrolowane i każda kwota przeznaczona na działania w marketingu wymaga uzasadnienia i perspektywy zwrotu z inwestycji.

Jednak w rękach sprawnego marketera, nawet niewielki budżet przynosi korzyści. Dlatego w dzisiejszym artykule zasięgnęliśmy opinii ekspertów, których zapytaliśmy o przedstawienie propozycji wykorzystania budżetu w wysokości 100 złotych oraz wskazanie kluczowego elementu marketingu na początek.

Mam nadzieję, że zebrane wskazówki dodadzą Ci otuchy i dostarczą inspiracji do działania.

Opracuj strategię: nie wymaga budżetu, a jest podstawą skutecznego działania

Pierwszą kwestią, która ma kolosalny wpływ na skuteczność prowadzonych działań, a nie wymaga budżetu, jest strategia marketingowa. W skrócie, strategia marketingowa określa plan dotarcia do potencjalnych klientów i sposób zamiany ich w zadowolonych klientów.

Nie musisz zatrudnić zewnętrznej agencji do przygotowania strategii marketingowej. Wystarczy, że rzeczowo odpowiesz na poniższe pytania:

  • Jaka jest misja i wizja Twojej firmy?

  • Kim są Twoi klienci?

  • Jakie problemy klientów rozwiązuje Twoja firma?

Na podstawie odpowiedzi na powyższe pytania będziesz mógł określić rodzaj oraz cel działań marketingowych, które przyniosą Ci klientów. I tak oto powstanie Twoja pierwsza strategia marketingowa.

Określ grupę docelową: docieraj do odpowiednich osób

Grupa docelowa to osoby, które są potencjalnie zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Warto sprecyzować grupę docelową, aby móc skupić się na prowadzeniu kampanii wyłącznie do odbiorców, którzy mają szansę zostać klientami.

💡 Ten artykuł Ci się przyda! Lead generation – przewodnik po pozyskiwaniu leadów

Dzięki temu wyraźnie ograniczysz koszty. Oszczędzisz czas i pieniądze potrzebne na zwrócenie uwagi osób, które i tak nie będą zainteresowane Twoją ofertą. Koncentrując swoją uwagę na grupie docelowej zwiększysz skuteczność przekazu. Za pomocą treści przygotowanych we współpracy z pierwszymi zadowolonymi klientami będziesz mógł zbudować autorytet i zyskasz argumenty, które napędzą dalsze kampanie marketingowe.

W dalszej części artykułu będziemy szczegółowo omawiać konieczność budowania bazy kontaktów. Aby taka baza stała się skutecznym narzędziem biznesowym, musi być zbudowana z osób reprezentujących grupę docelową – osób, które będą zaangażowane w komunikację i z czasem staną się gotowe do zakupu.

W przeciwnym wypadku możesz zbudować bazę kontaktów składającą się nawet z milionów adresów, ale szansa na konwersję pozostanie niewielka.

Określ cele i mierz wyniki skuteczności

Po przygotowaniu strategii, przychodzi czas na określenie celów oraz reprezentujących ich mierzalnych wyników. Jedną z metod, która może Ci się spodobać jest metoda OKR. To akronim angielskich słów: Objectives (cele) and Key Results (kluczowe, mierzalne wyniki).

Samemu musisz określić najważniejsze cele marketingowe na początek.

Z mojego doświadczenia, najważniejszą rzeczą, o którą powinieneś zadbać w pierwszej kolejności jest obecność w Internecie.

  • W zależności od profilu działalności możesz zacząć od przygotowania profilu na Facebooku, Instagramie lub LinkedIn. Następnie załóż bezpłatny profil firmy w Google: wskaż fizyczną lokalizację i obsługiwany obszar. Spersonalizuj profil za pomocą zdjęć, ofert, wpisów i pozostałych elementów widocznych w wyszukiwarce.

  • W kolejnym kroku możesz przygotować stronę internetową z formularzem zapisu, która posłuży Ci do budowy bazy kontaktów marketingowych. Używając marketingowej terminologii będziesz mógł pozyskiwać leady marketingowe – adresy osób, które mają potencjał, aby stać się Twoimi klientami.

👌 Na tym etapie możesz połączyć wszystkie elementy w całość. Profil w mediach społecznościowych posłuży Ci do publikacji treści kierowanych do grupy docelowej oraz kierowania ich uwagi na stronę z formularzem subskrypcji. Osoby zainteresowane Twoją ofertą przejdą na stronę i wypełnią formularz. Od tej pory będą mogły otrzymywać Twoje maile i zdobywać wiedzę potrzebną do podjęcia świadomej decyzji o zakupie Twojego produktu lub usługi.

Zgodnie z powyższą rekomendacją przykładowe OKRy na etapie wdrażania działań marketingowych mogą wyglądać w następujący sposób:

  1. Przygotowanie profilu w mediach społecznościowych.

  2. Przygotowanie profilu firmy w Google.

  3. Przygotowanie strony z formularzem zapisu na newsletter.

  4. Opublikowanie 5 wpisów promujących stronę z formularzem w mediach społecznościowych.

  5. Pozyskanie 200 osób zapisanych na listę marketingową.

Jak widzisz, wszystkie wymienione wyżej cele są jasno określone i wyrażone liczbowo, dzięki czemu łatwo jest śledzić postępy i moment ich realizacji. Dzięki takiej strukturze będziesz mieć poczucie kontroli nad zadaniami, większą motywację do działania oraz poczucie satysfakcji z wykonanych zadań.

Przydatne narzędzia na start

Sto złotych na start może początkowo brzmieć nierealnie, jednak po głębszym rozpoznaniu, może się okazać budżetem, który oferuje sporo możliwości. W tym rozdziale zaprezentuję kilka narzędzi, które oferują darmowe pakiety na początek i pozwolą Ci rozpocząć skuteczne działania marketingowe oraz nabyć niezbędnych umiejętności, dzięki którym będziesz coraz skuteczniej pozyskiwać klientów.

📋 Asana – narzędzie do planowania i prowadzenia działań marketingowych

Asana to narzędzie do planowania i zarządzania działaniami marketingowymi. Podstawowy pakiet Basic skierowany jest dla osób lub zespołów, które dopiero rozpoczynają pracę z zarządzaniem projektami. Mimo braku opłat, narzędzie oferuje sporo możliwości:

  • Nielimitowane funkcje podstawowe: projekty, zadania, dziennik aktywności, przechowywanie, komentarze.

Za pomocą powyższych funkcji będziesz w stanie przenieść omówione wcześniej OKRy do narzędzia i zamienić je w gotowe do realizacji projekty. Każdy cel będziesz mógł rozpisać na czytelne zadania i podzadania, dodać szczegółowe opisy i komentarze. Dzięki Asanie będziesz mógł łatwo śledzić postępy nabrać nawyk kontrolowania pracy własnej.

  • Trzy widoki projektu: widok listy, tablicy i kalendarza.

Sposób prezentowania ma znaczenie. Możesz dodawać zadania do dedykowanych list, np. posty w mediach społecznościowych, newslettery, etc. dzięki czemu każde zadanie będziesz mógł łatwo odszukać i sprawdzić efektywność.

Tablica kanbanowa pozwala rozdzielić i kontrolować przepływ zadań od pomysłu, przez zadania w toku, aż do ukończenia pracy.

Kalendarz może służyć do planowania i kontroli publikacji. Możesz w nim np. zapisać planowane wysyłki newslettera, dzięki czemu będzie Ci łatwiej zaplanować przygotowanie treści.

Widok na tablicę - Asana

Asana może pełnić rolę źródła wiedzy o strategii marketingowej, grupie docelowej oraz celach i kluczowych wynikach działań marketingowych. Jeżeli od początku postawisz na naukę zarządzania projektami, będzie Ci łatwiej skalować działania i na dalszym etapie rozwoju zapraszać osoby do współpracy. Np. graficzkę lub copywriterkę, którym będziesz mógł zlecać dedykowana zadania, śledzić postępy oraz odbierać przekazane zadania.

🚀 GetResponse – platforma do wysyłki maili, budowy listy i automatyzacji marketingu

W ramach planu GetResponse Free możesz za darmo przygotować zasoby, które pozwolą Ci skutecznie prowadzić działania marketingowe.

GetResponse Free - rozkręć swój biznes online za darmo
  • Strona internetowa: w ramach darmowego planu możesz przygotować stronę internetową dla swojej firmy. Co ważne, stronę zbudujesz samodzielnie na bazie dostępnych szablonów. Dasz radę uruchomić podstawową wersję strony bez pomocy agencji kreatywnej lub grafika.
  • Formularz zapisu: formularz zapisu na newsletter to niezbędny krok w stronę budowy własnej listy kontaktów. Osoby zainteresowane Twoją ofertą będą mogły za pomocą formularza zapisać się na listę kontaktów.
  • Lista kontaktów: w ramach darmowego planu w GetResponse będziesz mógł zbudować bazę 500 kontaktów.

Biorąc pod uwagę, że średni współczynnik konwersji z email marketingu wynosi 8%, w zależności od branży baza 500 kontaktów może przynosić spore zyski i zapewnić ogromny zwrot z inwestycji.

Pod warunkiem, że budujesz listę wśród grupy docelowej, lista kontaktów to niezwykle istotny element skutecznego marketingu.

Sprawdź, jak prawidłowo budować bazę kontaktów.

  1. Po pierwsze, lista kontaktów powstaje w wyniku dobrowolnego zapisu zainteresowanych osób. To znaczy, że osoby zapisane na listę były w jakiś sposób zainteresowane Twoją ofertą. Dzięki odpowiednio przygotowanym sekwencjom maili i prawidłowo tworzonym treściom będziesz mógł przeprowadzić subskrybentów przez ścieżkę klienta.

  2. Po drugie, lista kontaktów należy do Ciebie. Masz całkowitą kontrolę nad częstotliwością i jakością komunikacji.
  • Newsletter: wysyłka wiadomości do starannie budowanej bazy kontaktów to szansa na skuteczny marketing. Dzięki odpowiednio przygotowanej treści newslettera możesz edukować odbiorców na temat marki, oferowanych produktów i w odpowiednim momencie zachęcać do zakupu.

W ramach planu Email marketing (miesięczny koszt to niecałe 50 złotych) otrzymasz dostęp do dodatkowych funkcji, które mogą bardzo przydatne.

  • Autorespondery: wiadomości wysyłanych w odstępach czasowych, począwszy od dnia, w którym dany kontakt zapisze się na Twoją listę (np. dzień 0, 3, 7, 14). Jest to przydatny sposób na automatyczne wysyłanie wiadomości do osób, które zapisują się na listę kontaktów. Za pomocą autoresponderów możesz np. przygotować serię edukacyjno-kwalifikacyjną, za pomocą której w krótkim czasie przekażesz nowym subskrybentom komplet informacji na temat swojej marki.
  • Generator kampanii AI: oparta na technologii OpenAI funkcja, dzięki której możesz szybciej tworzyć maile. Funkcja wymaga określeniu celu maila za pomocą słów kluczowych, wskazania branży, tonu wiadomości i designu. Na podstawie uzupełnionych pól w formularzu zostanie wygenerowany mail wraz z tematem.


✍️ ChatGPT – chatbot opracowany i służący do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika

ChatGPT jest narzędziem o wielu zastosowaniach w marketingu. Za pomocą odpowiednio skonstruowanych poleceń możesz za jego pomocą robić research tematów, gromadzić informacje oraz tworzyć i redagować treści marketingowe.

Korzystając z chatbota warto jednak pamiętać, że jest to jedynie narzędzie do pomocy w realizacji zadań marketingowych. Wygenerowane treści należy zawsze sprawdzić pod kątem poprawności danych oraz jakości treści.

Mimo złudzenia dialogu z chatem i wzajemnego zrozumienia, narzędzia oparte o generatywne systemy sztucznej inteligencji nie rozumieją kierowanych w ich stronę pytań. Często błędnie je interpretują i w rezultacie udzielają odpowiedzi w procesie zwanym „halucynacją sztucznej inteligencji”.

 👌 Garść inspiracji od specjalistów

Reklamy YT ukierunkowane na subskrypcję

Dariusz Pichalski



Odpowiada Dariusz Pichalski, twórca platformy szkoleniowej eakademia.online:

Mając do dyspozycji 100 zł miesięcznie na marketing, na co konkretnie byś go przeznaczył?

Ustawiłbym reklamę na Youtube, której celem byłoby pozyskiwanie subskrypcji – jest taka opcja, a bardzo nieliczni z niej korzystają :). Reklamę na Youtube tworzymy w ekosystemie Google Ads – małym kosztem jesteśmy w stanie dotrzeć do tysięcy odbiorców a pozyskanie 1 subskrybcji to ok 1 zł.

Co Twoim zdaniem jest kluczowym elementem marketingu na początek?

Działania marketingowe trzeba prowadzić od pierwszego dnia i tak codziennie. Zacznij od czegokolwiek – tak żeby mentalnie wejść w “proces” i nadać sprawczość swoim działaniom Ja jestem zwolennikiem wideo marketingu – jest multisensoryczny, czyli działa na większość zmysłów i szybciej buduje zaufanie do nas i do naszej marki, bo więcej czasu spędzamy oglądając filmy. Warto wyróżnić się na tle konkurencji dając wartościowy content na Youtube – zacznij więc od pierwszego filmu, a potem kolejny i kolejny…

Dariusz Pichalski

Narzędzia AI do tworzenia treści (Chat GPT+ / Midjourney )

Marcin Łukiańczyk



Odpowiada Marcin Łukiańczyk, specjalista ds e-commerce:

Mając do dyspozycji 100 zł miesięcznie na marketing, na co konkretnie byś go przeznaczył?

Zarządzanie niskobudżetowymi działaniami marketingowymi wymaga pomysłowości, determinacji i umiejętności wykorzystania dostępnych zasobów. Kiedy myślimy o działaniu marketingowym, najczęściej myślę o dwóch ścieżkach:

  • Outsourcing – gdy dysponujesz większym budżetem, możesz zlecić swoje działania zewnętrznym specjalistom.
  • Samodzielne działanie – kiedy środki są ograniczone, musisz podjąć się większości zadań samodzielnie.


Rozważmy teraz, jak skutecznie wykorzystać nasze 100 zł miesięcznie na marketing.

W pierwszym miesiącu zainwestowałbym w wersję premium Chat GPT. Ten zasób może dostarczyć cennej wiedzy i narzędzi, które pomogą Ci zrozumieć i wykorzystać sztuczną inteligencję w kontekście marketingu. Możesz użyć AI, aby generować pomysły na przekształcenie swoich kompetencji w atrakcyjny produkt lub usługę. Przy użyciu tej platformy, warto również wypracować strategię działania w mediach społecznościowych na najbliższe miesiące. Choć AI oferuje również darmową wersję, inwestycja w wersję premium na start może przynieść lepsze wyniki, dzięki dostępowi do bardziej rozbudowanych funkcji.

W kolejnym miesiącu skupiłbym się na nauce pisania promptów do midjourney i generowaniu grafik z użyciem AI. To inwestycja czasu, która pozwoli Ci stworzyć zapas materiałów na kolejne miesiące.

Jednak, już od pierwszego dnia Twoich działań, warto zacząć budować bazę subskrybentów. To element, który moim zdaniem, ma największe przełożenie na przyszłe zyski. Z mojego doświadczenia wynika, że po 2-3 miesiącach lista kontaktów zwykle rośnie do punktu, który wymaga przejścia na płatny plan, takie jak oferowany przez GetResponse, dlatego w kolejnych miesiącach 100 zł będziesz przeznaczał na płatny plan w GR.

Powodzenia!

Co Twoim zdaniem jest kluczowym elementem marketingu na początek?

Podstawą każdej strategii marketingowej jest sprzedaż. Twoim ostatecznym celem jest skłonić klienta do zakupu Twojego produktu czy usługi. W tym kontekście, ważne jest, aby zrozumieć i zaakceptować pewne prawidłowości. Statystyki mówią, że na 100 potencjalnych klientów, z którymi prowadzisz rozmowę na temat swojego produktu, być może tylko 1-2 osoby dokonają zakupu. Dlatego po otrzymaniu pierwszych 50 odmów, nie poddawaj się. Każda kolejna rozmowa z potencjalnym klientem jest cennym doświadczeniem i przede wszystkim przybliża Cię do celu, jakim jest sprzedaż.

Marcin Łukiańczyk

Budowanie relacji oraz zachęcanie do zakupu za pomocą email marketingu

Ireneusz Klimczak



Odpowiada Ireneusz Klimczak, konsultant i trener email marketingu:

Mając do dyspozycji 100 zł miesięcznie na marketing, na co konkretnie byś go przeznaczył?

Przygotowałbym prostą stronę internetową i umieścił na niej formularz zapisu na newsletter. Email marketing to idealny kanał marketingowy dzisiejszych czasów: jest tani, skuteczny i łatwy we wdrożeniu. Własna baza kontaktów to solidny fundament, który warto zacząć budować od samego początku.

Sto złotych z pewnością wystarczy na zakup licencji platformy, która pozwoli na przygotowanie strony www i formularza zapisu oraz autorespondera czyli wiadomości, która zostanie automatycznie wysłana do odbiorcy bezpośrednio po zapisie.

Autoresponder przyda się również do przygotowania serii powitalno-edukacyjnej. Wiadomości w ramach serii będą wysyłane do odbiorców w oparciu o kalendarz lub czas wysyłki. Dzięki temu sprawnie przeprowadzisz nowych subskrybentów przez cykl edukacyjny, za pomocą którego np. poznają Twoją markę, specyfikę produktów oraz korzyści wynikające z ich wykorzystania.

Strona z formularzem zapisu oraz cykl wiadomości po zapisie to skuteczne narzędzia generowania leadów.


Co Twoim zdaniem jest kluczowym elementem marketingu na początek?

Kluczowym jest dopasowanie oferty do potrzeb i preferencji odbiorców. Początki bywają trudne i warto przygotować się na zmiany sposobu, w jaki edukujemy i zachęcamy potencjalnych klientów do zakupu produktu czy usługi.

Najważniejsze to określić grupę docelową i pozyskać pierwszych klientów. Jeżeli znajdziemy ludzi, którzy będą chętni płacić za nasz produkty i usługi, będziemy mogli zwalidować strategię marketingową i pozyskać cenne doświadczenia pozwalające na usprawnienie kolejnych działań.
Pierwszy zadowolony klient dostarczy treści na pozyskanie kolejnych klientów o podobnych potrzebach. Pozytywna opinia w Google oraz studium przypadku to przykłady bardzo skutecznych treści, pomagających w pozyskiwaniu kolejnych klientów.

Ireneusz Klimczak

Książka “Contagious: Why Things Catch on”

Kamil Kozieł



Odpowiada Kamil Kozieł, specjalista ds. prezentacji:

Mając do dyspozycji 100 zł miesięcznie na marketing, na co konkretnie byś go przeznaczył?

W pierwszym miesiącu kupiłbym książkę “Contagious: Why Things Catch on” Johna Bergera i przeczytał od deski do deski. Dwukrotnie. Po co? Żeby później móc wykorzystać omawiane tam schematy do regularnego tworzenia treści. Dużej ilości treści w różnych formatach. Następnie cały budżet przeznaczyłbym na promocję tego, co w danym miesiącu najlepiej “się klika” i budowanie zasięgów. Tym samym przechodzimy płynnie do punktu drugiego:

Co Twoim zdaniem jest kluczowym elementem marketingu na początek?

Widoczność. Na początku, należy za wszelką cenę pojawić się na radarze klientów. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz wizyty w salonie beauty czy konsultacje ze strategii marketingowej, musisz dać się zobaczyć i zapamiętać.

Kamil Kozieł

Edukacja w obszarze marketingu

Agata Chmielewska



Odpowiada Agata Chmielewska, specjalistka user experience i e-commerce:

Mając do dyspozycji 100 zł miesięcznie na marketing, na co konkretnie byś go przeznaczyła?

Mając niewielki budżet na marketing, większość działań musimy wykonywać sami. Dlatego też dysponując 100 zł, przeznaczyłabym je na edukację w obszarze marketingu. Wiele wartościowych treści jest za darmo, są też platformy (np. Udemy), na których możemy znaleźć stosunkowo tanie i dobre szkolenia związane z marketingiem online. Z mojej perspektywy warto też jak najszybciej zacząć działania content marketingowe i budowanie bazy newsletterowej. Pomocne mogą być takie narzędzia jak: narzędzie do email marketingu, generowania tematów treści pod SEO czy do prostych automatyzacji różnych procesów. Skup się też na dobrym customer experience, bo to może być kołem napędowym rozkręcania biznesu – zadowoleni klienci będą polecać Cię innym, a to chyba najlepsza forma marketingu.

Co Twoim zdaniem jest kluczowym elementem marketingu na początek?

Na początek skupiłabym się na 2 obszarach: marketingu treści (w tym SEO) i budowaniu społeczności. Określ, kto jest Twoją grupą docelową i jakie tematy możesz poruszać w tworzonych przez siebie treściach. Twórz je z myślą o potencjalnych klientach, jednak nie zapominaj o kwestiach związanych z SEO. Treści te będą dobrą bazą do wykorzystania przy działaniach mających na celu budowanie społeczności. Oprócz aktywności w mediach społecznościowych (wybierz tylko te, na których są Twoi potencjalni klienci), zacznij budować również bazę subskrybentów newslettera – im szybciej zaczniesz, tym szybciej zacznie rosnąć :).

Agata Chmielewska

Do dzieła!

Mam nadzieję, że artykuł zainspirował Cię do działania. Jak widzisz, sto złotych w zupełności wystarczy na początek. Najważniejsze to zrobić plan i jak najszybciej wykonać pierwszy krok. Wraz z doświadczeniem i rozwojem umiejętności nawet niewielki budżet będzie przynosił coraz większe korzyści. Powodzenia!


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.