już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Marketing afiliacyjny czy influencerski – co wybrać?

14 min
Zaktualizowano:

Marketing partnerski i influencer marketing to dwie z kilku strategii obranych przez marki w celu dotarcia do potencjalnych klientów. Obie obejmują outsourcing marketingu stronom trzecim – jeśli strategia jego działań jest dobrze przemyślana to z pewnością napędzi sprzedaż, generowanie leadów oraz pomoże w budowaniu świadomości marki.

Te dwie formy marketingu, jak i system wynagradzania partnerów i influencerów są jednak zupełnie różne.

Poznaj różnice między marketingiem afiliacyjnym a influencerskim!

Dowiedz się, jak zacząć zarabiać na marketingu afiliacyjnym i programach partnerskich.

Jak działa influencer marketing?

Marketing influencerski to strategia digital marketingowa, która obejmuje współpracę z wpływowymi osobami z mediów społecznościowych (mających wielu obserwujących na jednej lub kilku platformach) w celu promowania Twojej działalności.

Influencer będzie promował Twoje produkty lub usługi wśród swoich odbiorców w zamian za jednorazową opłatę lub, w niektórych przypadkach, pożądane towary. Te kampanie marketingowe, w połączeniu z perswazyjną siłą influencerów w mediach społecznościowych, zapewnią Twojej firmie ekspozycję marki, co przełoży się na wzrost liczby potencjalnych klientów lub sprzedaży.

Celem marketingu influencerskiego jest wykorzystanie zaufania, jakie influencer zyskał wśród swoich odbiorców. Influencerzy mają zazwyczaj spory wpływ, więc jeśli promują produkt, ich obserwatorzy prawdopodobnie zaufają ich rekomendacji. Z tego powodu influencer marketing może być niezwykle skuteczną strategią generowania leadów lub zwiększania świadomości marki.

Przykładem influencera jest blogerka modowa i influencerka Maffashion. Na Instagramie obserwują ją 1,4 mln osób. Od czasu do czasu promuje produkty innych firm.

Profil Maffashion na platformie Instagram
Profil Maffashion na platformie Instagram

Aby Twoje kampanie influencerskie były skuteczne, musisz wybrać odpowiedniego influencera, który pasuje do Twojej marki. Wasze grupy odbiorców muszą do siebie pasować. Odbiorcy influencera powinni odzwierciedlać profile Twoich idealnych klientów. Influencerzy muszą również mieć prawdziwych obserwujących i przyzwoite zaangażowanie w mediach społecznościowych.


Kolejnym kluczowym czynnikiem do zrozumienia jak działa marketing influencerski, jest rodzaj influencerów, z którymi możesz współpracować. Istnieją cztery rodzaje influencerów, z których każdy wyróżnia się liczbą obserwujących.

  • Nano-ifluencerzy

Nano-influencerzy mają od 1 tys. do 10 tys. obserwujących. Ich skromna liczba obserwujących sprawia, że współpraca z nimi jest najbardziej przystępna cenowo. Nano-influencerzy są zazwyczaj na wczesnym etapie budowania bazy odbiorców.

  • Mikro-influencerzy

Mikro-influencer ma obserwujących, których liczba mieści się w przedziale od 10 do 50 tys. Nie potrzebujesz znacznego budżetu, aby z nimi współpracować, a ich liczba odbiorców wskazuje na rozwijającą się karierę.

  • Mikro-influencerzy

Osobowość w mediach społecznościowych, która ma od pół miliona do miliona obserwujących, jest makro-influencerem. Nawet jeśli nie są najdroższymi influencerami, mogą pobierać znaczne opłaty. Makro-influencerzy zapewniają jednak znacznie wyższą świadomość marki, dzięki czemu inwestycja jest opłacalna.

  • Mega-influencerzy

Mega influencerzy mają ponad milion obserwujących. To praktycznie poziom celebrytów. Jak możesz sobie wyobrazić, będziesz potrzebować sporych sum, aby współpracować z tymi osobami. Idealnym przykładem mega-influencera jest Kylie Jenner, która w chwili pisania tego artykułu ma 398 milionów obserwujących na Instagramie. Zgodnie z danymi z 2018r., Kylie Jenner zarabia do 1 mln dolarów za każdy płatny post.

Wybór odpowiednich influencerów do Twoich kampanii będzie zależał od takich czynników, jak Twój budżet i zgodność z Twoją grupą odbiorców.

Różne rodzaje influencerów pokazują, że nie potrzebujesz milionów obserwujących, aby zacząć zarabiać – wystarczy zaangażowana grupa licząca kilka tysięcy osób.

Zalety marketingu influencerskiego

Marketing influencerski oferuje kilka korzyści:

  • Zwiększenie świadomości marki
    Jeśli jesteś nowym graczem na rynku, marketing influencerski to najszybszy sposób na zbudowanie świadomości marki od zera. Promowanie produktu lub wspomnienie marki przez influencera może sprawić, że odbiorcy zainteresują się Twoją ofertą.

  • Kierowanie treści do zaangażowanych odbiorców
    Korzystanie z marketingu influencerskiego pozwala Ci ominąć żmudne zadanie, jakim jest budowania bazy odbiorców od podstaw, bo influencer ma już zaangażowanych odbiorców. W ten sposób po prostu wynagradzasz ich za eksponowanie Twojej marki wśród ich obserwujących.

  • Zwiększenie wiarygodności
    Marketing influencerski pozwala Twojej marce wykorzystać zaufanie, jakie influencer zbudował wśród swoich odbiorców. W ten sposób Twoja marka stanie się bardziej wiarygodna dla potencjalnych klientów, co pozwoli Ci przyciągnąć więcej leadów i zwiększyć sprzedaż.

  • Możliwość długoterminowego partnerstwa
    Marketing influencerski nie musi być jednorazową współpracą. Jeśli dysponujesz znacznym budżetem, możesz stworzyć programy ambasadorów marki, aby korzystać z wpływu influencera przez dłuższy czas.

  • Znakomite wyniki
    Według ostatnich badań, marketing influencerski pozwala Ci otrzymać 5,2 dolarów za każdego wydanego dolara. To dobry zwrot z inwestycji i jedna z głównych zalet tej strategii. Kampania influencerska może być szybkim sposobem na zwiększenie świadomości marki. Zobaczmy teraz, co do zaoferowania ma marketing partnerski.

Jak działa marketing afiliacyjny?

Podobnie jak marketing influencerski, marketing afiliacyjny obejmuje współpracę z twórcami treści w celu promowania Twoich produktów lub usług. Główna różnica polega na tym, że osoby, które zapisują się do Twojego programu partnerskiego (i tworzą treści związane z towarami i usługami), nie muszą być znane ani wpływowe. Prawie każdy, kto posiada stronę internetową lub konto w mediach społecznościowych, może zostać marketerem afiliacyjnym.

Firmy zachęcają swoich partnerów do prowadzenia kampanii marketingowych, płacąc im prowizję za każdym razem, gdy ich działania marketingowe doprowadzą do określonego działania.

Poniżej przedstawiamy dwa najpopularniejsze modele wynagrodzeń:

Model pay-per-sale

Program marketingu partnerskiego typu pay-per-sale płaci partnerowi procent od ceny sprzedaży produktu, gdy klient dokona zakupu na podstawie polecenia partnera. Firmy oparte na sprzedaży produktów często płacą partnerom w ten sposób.

Na przykład GetResponse oferuje prowizję od każdej sprzedaży.


Jako partner możesz zarobić 100 dolarów prowizji z góry za każdą sprzedaż dokonaną za pośrednictwem linku partnerskiego albo możesz otrzymywać 33% opłaty subskrypcyjnej, którą polecony przez Ciebie klient płaci co miesiąc przez cały okres trwania subskrypcji.

Program oferuje 120 dni życia plików cookie, co oznacza, że partnerzy otrzymają prowizję, jeśli klient dokona zakupu w ciągu 120 dni od odwiedzenia strony GetResponse za pośrednictwem ich linku.

Model pay-per-lead

Marketing afiliacyjny typu pay-per-lead jest powszechny w przypadku firm opartych na usługach. Jest to strategia marketingowa oparta na wynikach, która polega na płaceniu partnerom, którzy generują leady dla Twojej firmy.

W przeciwieństwie do programów pay-per-sale, leady nie muszą płacić za usługę, zanim partner uzyska prawo do prowizji. Wystarczy, że skłonisz potencjalnego klienta do kliknięcia w link partnerski. Marki mogą płacić partnerom, którzy pomagają w generowaniu dowolnego rodzaju ruchu w sieci lub uzależnić wypłatę prowizji od tego, czy polecają kwalifikujące się leady.

Marki mogą tworzyć programy partnerskie i mieć bezpośredni kontakt ze swoimi partnerami lub dołączyć do sieci partnerskich, takich jak CJ Affiliate i Awin.

Oznacza to również, że partnerzy mają dwie opcje – mogą dołączyć do programów partnerskich wszystkich firm, które chcą promować lub zarejestrować się w sieci partnerskiej dającej dostęp do wielu programów partnerskich jednocześnie.

Zazwyczaj partner otrzymuje link, który pomaga mu (i markom) monitorować liczbę leadów lub sprzedaży generowanych przez jego działania marketingowe.

Zalety marketingu afiliacyjnego

Marketing afiliacyjny może przynieść korzyści firmom na różne sposoby:

  • Wynagrodzenie oparte na wynikach
    Kampanie partnerskie są świetne, ponieważ wypłaty zależą od uzyskanych wyników. W przeciwieństwie do kampanii influencerskich, nie musisz płacić swoim partnerom z góry. Wynagradzasz ich tylko wtedy, gdy ich wysiłki skutkują sprzedażą, kliknięciami, leadami itp. Taki układ oznacza, że możesz obniżyć koszty, a to co zaoszczędzisz skierować ku innym płatnym opcjom reklamowym w celu zwiększenia przychodów.

  • Płatność z Twojej sprzedaży
    Ta korzyść jest powiązania z marketingiem partnerskim typu pay-per-sale. Ponieważ model ten oznacza, że Twoi partnerzy otrzymują wynagrodzenie, gdy ich wysiłki prowadzą do sprzedaży, ich prowizje będą pochodzić z zakupu dokonanego przez klienta. Dzięki temu możesz wypłacić partnerowi prowizję bez znaczącego wpływu na koszty operacyjne.
  • Możliwość wykorzystania wielu narzędzi
    W przeciwieństwie do kampanii influencerskich, które zazwyczaj ograniczają się do postów w mediach społecznościowych, kampania partnerska może przybierać różne formy, w tym marketingu w wyszukiwarkach internetowych i mediach społecznościowych, email marketingu i wiele innych. Zapewnia to Twoim produktom lub usługom większą ekspozycję marki, ponieważ partnerzy mogą promować Twoją markę niemal w każdym miejscu w Internecie.

  • Proste wskaźniki KPI do pomiaru sukcesu
    Unikalne linki polecające mają kluczowe znaczenie dla marketingu partnerskiego, ponieważ pomagają monitorować sprzedaż i potencjalnych klientów. Gdy odbiorcy partnera dokonują zakupu za pośrednictwem jego unikalnego linku polecającego, nie ma wątpliwości co do tego, czy kwalifikują się oni do otrzymania prowizji. Pozwala Ci też w prosty sposób monitorować wyniki kampanii pay-per-lead bez polegania na mało precyzyjnych wskaźnikach, takich jak ruch na stronie.


Marketing afiliacyjny oferuje wiele innych korzyści i warto go rozważyć, jeśli masz ograniczony budżet marketingowy.

Może być on lepszym wyborem dla przedsiębiorców internetowych niż marketing influencerski, ponieważ nie trzeba być znanym ani wpływowym, żeby zacząć.

Marketerze!

Poznaj najlepsze programy partnerskie.

Podstawowe różnice między marketingiem influencerskim a afiliacyjnym

Oto kilka podstawowych różnic między marketingiem partnerskim a influencerskim:

🎯


Cel

Wspomnieliśmy już, że zarówno marketing partnerski (afiliacyjny), jak i influencerski mogą skutkować sprzedażą i leadami. Jest to prawda, jednak obie strategie służą różnym celom.

W przypadku marketingu afiliacyjnego celem jest pozyskiwanie potencjalnych klientów, gdy prowadzisz działalność opartą na usługach, oraz sprzedaż, gdy prowadzisz działalność opartą na produktach. Użyjesz tych dwóch wskaźników, aby zmierzyć czy Twój program odniósł sukces.

Natomiast celem większości kampanii influencerskich jest budowanie świadomości. Ten cel sprawia, że marketing influencerski jest odpowiedni dla nowych marek lub do promowania nowych linii produktów.

Firmy zazwyczaj potrzebują zarówno partnerów, jak i influencerów, aby skalować swój rozwój, więc nie ma tu dużego wyboru. Chodzi raczej o znalezienie równowagi i zintegrowanie tych dwóch strategii.

Jeśli zamierzasz być marketerem, pamiętaj o tym, że influencerzy otrzymują gwarantowaną płatność z góry, a marketing partnerski pozwala na zarabianie prowizji przez wiele miesięcy/lat.


👤

Docelowi odbiorcy i platforma


Jak wspomniano wcześniej, marketing influencerski i marketing afiliacyjny dzieją się na oddzielnych platformach. Pierwszy z nich ma miejsce w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok czy YouTube.

Tymczasem marketing afiliacyjny może odbywać się na niemal każdej platformie, jaką możesz sobie wyobrazić – w mediach społecznościowych, wiadomościach email i na osobistych stronach internetowych. Dzięki temu, partnerzy mają więcej okazji do promowania swoich linków partnerskich.

Oczywiście obie strategie są skierowane do odbiorców na różnych etapach ścieżki klienta.

W przypadku marketingu influencerskiego odbiorcy znajdują się na etapie uświadomienia w Twoim lejku marketingowym. Innymi słowy, osoby te wiedzą, że mają problem i szukają produktów, które go rozwiążą.

Z kolei marketing partnerski jest skierowany do potencjalnych klientów znajdujących się bliżej etapu zakupu w lejku marketingowym. Ci klienci są gotowi do dokonania zakupu i wybierają między wieloma ofertami, w tym Twoją.


💰


Koszt

Wreszcie, koszt stworzenia kampanii afiliacyjnej a influencerskiej odróżnia te dwie strategie marketingowe.

W przypadku marketingu influencerskiego będziesz ponosić koszty z góry w postaci opłaty influencera, którą możesz zapłacić jednorazowo lub w transzach.
Ponadto to, ile przeznaczysz na kampanie influencerskie zależy od liczby osób, do których chcesz dotrzeć. Wpłynie to liczbę influencerów, których zatrudnisz oraz ich rodzaj.

Marketing partnerski jest nieco bardziej opłacalną opcją, ponieważ większość płatności zależy od tego, czy partner osiągnie wcześniej określone wyniki. Na przykład, jeśli marketing partnera nie doprowadzi do sprzedaży, nie będziesz musiał płacić ani grosza prowizji.

Ale jaką część sprzedaży powinieneś oddać jako prowizję? Będzie to zależeć od różnych czynników, w tym rozpoznawalności marki. Na przykład Amazon ma ogromną obecność marki, więc może uniknąć mniejszych prowizji partnerskich. W przypadku marek o niewielkiej obecności, oferowanie konkurencyjnych prowizji ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojego programu partnerskiego.

Przykłady różnic między marketingiem influencerskim a partnerskim

W tej sekcji znajdziesz przykłady podkreślających różnice między marketingiem influencerskim a partnerskim.

Sephora

To jedna z najpopularniejszych perfumerii oraz drogerii. Współpracuje ona zarówno z influencerami, jak i prowadzi program partnerski, aby dotrzeć do docelowych odbiorców.

W programie afiliacyjnym Sephora umożliwia wydawcom i twórcom treści internetowych otrzymywanie wynagrodzenia za rekomendacje produktów kosmetycznych, dostępnych na sephora.pl. Odbywa się to poprzez udostępnianie dedykowanych linków afiliacyjnych w różnych kanałach, takich jak strony www czy profile w mediach społecznościowych.

Źródło: Sephora

Ponadto, prężnie wykorzystuje influencer marketing, aby pozyskiwać nowych odbiorców i budować świadomość marki. Prowadzi projekt Sephora SQUAD, wybierając do niego twórców contentowych, infleuncerów związanych z tematyką beauty.

“We are looking for passionate creators who have an active Instagram or TikTok account and an engaged community of followers. A passion for beauty and Sephora is a plus! We welcome influencers of all races, ethnicities, religions, gender identities, body types, sexual orientations, and abilities to apply to be a part of the Sephora Squad.”

źródło: www.sephorasquad.com

Źródło: Sephora

Adidas

Adidas to ważna marka w branży sportowej i fitness. Marka współpracuje ze wszystkimi rodzajami influencerów, począwszy od mniejszych i średnich influencerów z Instagrama i TikToka, po celebrytów i gwiazdy piłki nożnej.

Źródło: Profil marki Adidas w serwisie Instagram

Program partnerski Adidas pozwala sprzedawcom internetowym zarabiać prowizje za każdą sprzedaż, która będzie miała miejsce na oficjalnej stronie Adidas.

Adidas - program afiliacyjny
Źródło: Adidas

Program umożliwia również marketerom promowanie produktów na osobistych blogach i w mediach społecznościowych.

Podsumowanie

Marketing influencerski jest doskonałym rozwiązaniem dla firm, które muszą szybko zdobyć wiarygodność i dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Jednak, aby prowadzić skuteczne kampanie musisz wybrać odpowiedniego influencera.

Z drugiej strony, marketing afiliacyjny idealnie sprawdzi się w przypadku marek chcących przyciągnąć więcej potencjalnych klientów, którzy są gotowi lub bliscy konwersji. Jednak, aby przyciągnąć najlepszych partnerów, musisz stworzyć konkurencyjny program partnerski.

Dla początkujących przedsiębiorców online, zarówno marketing influencerski, jak i partnerski oferują realne opcje zarabiania w Internecie. Możesz dać szansę marketingowi influencerskiemu mając zaledwie 1 tys. obserwujących na swoim koncie w mediach społecznościowych, o ile odbiorcy są zaangażowani. Marketing partnerski ma również stosunkowo niską barierę wejścia. Możesz zacząć od kanałów, takich jak YouTube, które mogą być tańsze niż prowadzenie bloga.

I to wszystko – właśnie tym różnią się marketing afiliacyjny i i marketing influencerski.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są wady marketingu influencerskiego?

Marketing influencerski może być kosztowny, zwłaszcza jeśli zdecydujesz się na współpracę z makro- lub mega-influencerem. Ponadto musisz uważać, aby nie paść ofiarą oszustwa, ponieważ niektórzy influencerzy zawyżają swoją bazę odbiorców, kupując fałszywych obserwujących.

Czy można korzystać jednocześnie z marketingu partnerskiego i influencerskiego?

Tak, możesz prowadzić kampanię influencerską, jednocześnie pozyskując partnerów do promowania Twojego produktu lub usługi. Wdrożenie obu strategii zapewni Twojej marce większy zasięg.

Co jest lepsze – stworzenie własnej platformy partnerskiej czy dołączenie do istniejącej?

Obie opcje mają swoje wady i zalety. Zaletą posiadania własnej platformy jest to, że nie musisz przestrzegać zasad istniejącej platformy, jednak stworzenie jej i utrzymanie mogą być kosztowne. Dołączenie do istniejącej sieci partnerskiej oznacza, że nie musisz ponosić kosztów związanych z posiadaniem platformy. Wadą korzystania z tej opcji jest to, że Twój program będzie zdany na łaskę wybranej sieci partnerskiej.