już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Jak zacząć zarabiać na marketingu afiliacyjnym i programach partnerskich?

8 min
Zaktualizowano:

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności w marketingu afiliacyjnym? Pierwszym krokiem jest dołączenie do programu partnerskiego wybranej firmy. Po uzyskaniu weryfikacji, otrzymasz unikalny link afiliacyjny, który możesz umieścić na swojej stronie internetowej lub udostępnić w mediach społecznościowych, aby zacząć zarabiać. Prawidłowo prowadzony marketing afiliacyjny może zapewnić Ci dodatkowe źródło przychodów.

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny (z ang. affiliate marketing) stanowi bardzo ciekawy sposób na zarabianie w sieci. Jest to forma współpracy pomiędzy sprzedawcą a afiliantem, która ma za zadanie przyciągnąć na stronę tego pierwszego jak największą liczbę klientów. Jest to model promocji produktów lub usług, który pozwala na płatne promowanie cudzych produktów. Dzięki afiliacji nie musisz samodzielnie nic sprzedawać, aby zarabiać w sieci.

Istnieje wiele firm, które chętnie generują w ten sposób ruch na stronie i przyciągają nowych klientów. Najczęściej odbywa się to w ramach programów partnerskich.. Każdy z partnerów otrzymuje unikalny link, którym może się dzielić np. ze swoimi obserwatorami w sieci. Każde wejście na stronę z takiego linku jest rejestrowane. Zwykle nie wystarczy to jednak do otrzymania wynagrodzenia. Jest ono naliczane dopiero wtedy, gdy ktoś wejdzie na stronę poprzez link konkretnego afilianta i dokona zakupu. Najczęściej jest to określony procent od wartości zamówienia. Ten model jest nazywany CPS (Cost Per Sale).

Rzadziej stosuje się modele:

  • CPC (Cost Per Click) – wynagrodzenie generowane za każde wejście z linku afiliacyjnego na konkretną stronę;

  • CPL (Cost Per Lead) – wynagrodzenie jest wówczas naliczane za każdą osobę, która wypełni formularz kontaktowy, zostawi swoje dane sprzedawcy, zapisze się do newslettera lub weźmie udział w konkursie.

Czy potrzebuję mieć stronę internetową?

Najczęściej linki afiliacyjne umieszcza się w formie przyciągających wzrok graficznych bannerów na stronach internetowych. Można je jednak również zamieszczać w swoich mediach społecznościowych, co jest coraz częściej stosowanym rozwiązaniem. Rzadziej praktykuje się bezpośrednie wysyłanie linków do znajomych czy obserwatorów (np. w ramach newslettera czy przez komunikator internetowy). Własna strona www nie jest więc konieczna do czerpania korzyści z marketingu afiliacyjnego. Na pewno stanowi jednak dodatkowy strumień użytkowników, dlatego warto ją mieć.

Co ważne, budowanie strony www wcale nie musi być drogie ani trudne. Znakomitym rozwiązaniem jest na przykład skorzystanie z intuicyjnego kreatora stron www GetResponse.

Nie wymaga on znajomości języków programowania, a jednocześnie zapewnia szerokie możliwości i pełną swobodę. Witrynę można w łatwy sposób dopasować do swoich potrzeb. Jeśli jednak nie chcesz poświęcać na to czasu, możesz również skorzystać z generatora AI, który automatycznie stworzy Twoją stronę w kilka chwil po wypełnieniu prostego formularza.

Ile można zarobić na marketingu afiliacyjnym?

Zarobki z marketingu afiliacyjnego to bardzo indywidualna kwestia. Wszystko zależy bowiem od tego, ile osób kliknie w Twój link i wykona czynności niezbędne do otrzymania wynagrodzenia. Bardzo duże znaczenie mają też wybrane programy, ponieważ każdy z nich stosuje inne stawki i zasady ich naliczania. Przy właściwym programie oraz zaangażowanej grupie docelowej można w ygenerować wysokie zarobki.

Jak zacząć?

Jak rozpocząć zarabianie przez afiliację? Nie jest to trudne. Jeśli posiadasz bloga lub jesteś obecny w social media, masz w zasadzie wszystkie potrzebne narzędzia.

Poznaj 6 kroków, które Ci w tym pomogą.

1. Wybierz niszę/branżę

Po pierwsze, musisz wiedzieć, w jakiej branży działasz. Najlepiej, jeśli znajdziesz niszę – to znaczy przestrzeń, w której nie ma zbyt wielkiej konkurencji. Dzięki temu wzbudzisz też zainteresowanie firm z tej konkretnej branży. Każdy woli bowiem współpracować z osobą, która dostarczy mu klientów zainteresowanych danym tematem. Ze względu na to, że konkurencja w wielu tematach jest obecnie ogromna, dobrym pomysłem może być skupienie się na dość wąskiej dziedzinie – to pozwoli Cię wyróżnić.

Ważne jednak, aby wybrać temat, na którym się znasz i w którym masz wiele do powiedzenia. W ten sposób z łatwością zbudujesz pozycję eksperta i zdobędziesz zaufanie swoich odbiorców. Skupiając się na swojej niszy, możesz wykorzystywać wiele sposobów na zarabianie, jednocześnie promując narzędzia, które znasz i stosujesz.

Zdecyduj również, w jaki sposób będziesz budować społeczność, która zapewni Ci zyski z afiliacji. Może to być blog, kanał na YouTube lub jedna z platform social media. Najkorzystniejsze jest jednak łączenie wielu kanałów i stała praca nad ich rozwojem oraz optymalizacją.

2. Wybierz usługę/produkt

Kolejny krok to wybór firmy do współpracy. Stając się partnerem renomowanej firmy, zwykle możesz zyskać znacznie więcej, dlatego warto przeprowadzić staranny research. Warto też wybrać firmę, z której usług lub produktów po prostu korzystasz – ułatwi Ci to ich skuteczne polecanie.

Spójrzmy na przykładzie GetResponse:
To kompleksowa platforma do online marketingu. Jako partner GetResponse możesz otrzymać 33% z każdej opłaty realizowanej przez poleconego klienta lub 100 $ za każdą nową sprzedaż z Twojego polecenia. Prowizja jest zależna od rodzaju programu, w którym weźmiesz udział.


Dla kogo przeznaczony jest program?

Dla kogo przeznaczony jest program? - 1

Dla partnerów, którzy chcą stworzyć nowe źródło dochodów

Dla kogo przeznaczony jest program? - 2

Freelancerów, bloggerów, recenzentów i twórców treści

Dla kogo przeznaczony jest program? - 3

Partnerów współpracujących z małymi przedsiębiorstwami

Dla kogo przeznaczony jest program? - 4

Konsultantów marketingowych, ekspertów od online marketingu


3. Zbuduj stronę internetową i strony social media  

Kolejnym krokiem powinno być budowanie lub wzmacnianie infrastruktury, która pomoże Ci w pozyskaniu zysków z afiliacji. Jak już wspomniano, najkorzystniejsze jest połączenie kilku kanałów komunikacji. Warto mieć własną stronę internetową (landing page, blog, stronę osobistą itp.), ale również jak najwięcej profili w mediach społecznościowych. Liczy się jednak nie tylko ilość, ale również jakość. Dlatego ważne są częste aktualizacje treści oraz tworzenie ciekawego, angażującego contentu.

Nie zapomnij o umieszczaniu linków afiliacyjnych w każdym swoim kanale komunikacji z odbiorcami. Warto przy tym eksperymentować i szukać najlepszych sposobów na zwiększenie ich „klikalności”. Należy starać się o zachowanie złotego środka pomiędzy spamowaniem (umieszczaniem linku dosłownie wszędzie i w najbardziej widocznych miejscach) a ukrywaniem go do tego stopnia, że jest trudny do odnalezienia. Umiejscowienie linku zawsze powinno wpisywać się w kontekst, a w celu przyciągnięcia uwagi użytkownika można używać bannerów czy przycisków.

4. Inwestuj w personalbranding

Jednocześnie warto nieustannie pracować nad swoim wizerunkiem. Im silniejsza jest Twoja osobista marka, tym więcej zarobisz z afiliacji. Dodatkowo pomoże to otworzyć przed Tobą inne drogi zarobku w sieci.

Czym jest personalbranding? Polega on przedstawieniu i budowaniu swojego wizerunku, wartości, zasobów oraz kompetencji, które są unikalne dla Ciebie. Jest to sposób, w jaki promujesz siebie wśród innych. Najważniejsze, aby wszystkie działanie realizowane w tym obszarze były spójne. Dobra marka osobista jest bowiem charakterystyczna i rozpoznawalna.Warto też postawić na konkret, kreując się na specjalistę w danej dziedzinie. Oczywiście wymaga to pracy oraz budowania wiarygodności – silnej marki osobistej nie tworzy się z dnia na dzień.

5. Zbuduj społeczność

Konsekwencja, kreatywność i ciężka praca nad wizerunkiem to cechy, które pozwalają budować wokół siebie społeczność niezbędna do skutecznego zarabiania na programach afiliacyjnych. W czasach dużej konkurencji na rynku i ogromnej ilości treści w sieci nie zawsze jest jednak łatwo przebić się ze swoim contentem, nawet jeśli jego jakość jest bardzo wysoka. Dlatego warto stosować sprawdzone praktyki marketingu internetowego, a w szczególności SEO (pozycjonowanie) oraz płatną promocję. Wymaga to inwestycji, ale przy przemyślanych ruchach może być bardzo opłacalne. W mediach społecznościowych warto natomiast śledzić trendy i starać się wykorzystywać je jak najszybciej (oczywiście na swój indywidualny sposób). Może to w naturalny sposób przyciągnąć ruch na Twój profil i ułatwić Ci zbudowanie większej społeczności.

Trzeba też pamiętać o pielęgnowaniu relacji z obserwatorami, między innymi poprzez częstą interakcję. Warto wykorzystać do tego możliwości i mocne strony różnych serwisów społecznościowych. Pozwoli to budować silne społeczności na każdej z platform i generować większy ruch w programie afiliacyjnym. Najważniejsze jest zaufanie – tylko wtedy będziesz w stanie faktycznie wpłynąć na decyzje użytkowników i przekonać ich do wykonania czynności, które zapewnią Ci dochód z programu afiliacyjnego.

6. Monitoruj wyniki i optymalizuj konwersję

W zwiększaniu skuteczności działań pomoże Ci monitorowanie wyników i konwersji. Możesz śledzić na swoim koncie partnerskim wszystkie kliknięcia oraz czynności wykonywane po wejściu na stronę z Twojego linku. Obserwowanie wyników jest szczególnie ważne przy monitorowaniu zaangażowania Twoich obserwatorów oraz sprawdzaniu, jak radzą sobie poszczególne metody zamieszczania linków afiliacyjnych i zachęcania do skorzystania z nich.To dzięki funkcjom monitorowania możesz optymalizować swoje działania i zwiększać konwersję, maksymalizując zyski.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.