Jak wyróżnić się na tle konkurencji?
ostatnia aktualizacja 0

Jak wyróżnić się na tle konkurencji?

Przypominasz sobie moment, w którym wpadłeś na niezwykle oryginalny – według Ciebie – pomysł na biznes? A rozczarowanie jakie towarzyszyło chwili, w której okazało się, że na rynku funkcjonują już firmy oferujące dokładnie to, co Ty?

Nawet jeśli udało Ci się trafić na niszę i starasz się maksymalnie wykorzystać profity płynące z tego faktu, musisz zdać sobie sprawę, że prędzej czy później, inni zaradni przedsiębiorcy będą chcieli uszczknąć kawałka Twojego tortu…

To naturalna kolej rzeczy, która z punktu widzenia konsumenta jest wręcz pożądana. Kiedy bowiem dana firma posiada monopol w określonym sektorze rynku, nikt nie wywołuje na niej presji, by stale podtrzymywała jakość oferowanych usług. W wyniku braku konkurencji, najbardziej stratny pozostaje konsument.

Wystarczy spojrzeć na rynek odtwarzaczy MP3: firmie Apple udało się praktycznie zmieść z rynku produkty konkurencyjne dla jej iPoda. Nie sugeruję, że produktom Apple czegoś brakuje (uważam je wręcz za genialne!), lecz w świetle braku istotnej konkurencji rynkowej, Apple mógł i z łatwością dostosował rynek odtwarzaczy MP3 do własnej wizji i potrzeb.

Nie wszyscy są jak Apple

Mimo licznych wysiłków, rzadko którym start-up’om udaje się osiągnąć poziom opanowania rynku choćby zbliżony do tego, jakim może pochwalić się Apple i podobni mu giganci. Większość z nas będzie musiała mierzyć się z konkurencją przez cały czas funkcjonowania na rynku.

Bardzo często założyciele firm, choć są kreatywnymi twórcami i mają genialny pomysł lub świetny produkt, którym chcieliby zaistnieć, nie posiadają zdolności biznesowych i marketingowych. Oznacza to, że nie potrafią stawić czoła konkurencji.

Posiadanie nowej – choćby najlepszej – usługi (lub produktu), który chce się wprowadzić na rynek to jedno, ale przekonanie do niej kupujących to zupełnie inna sprawa. Sukces polega bowiem na wyróżnieniu się na tle konkurencji (idealne hasło reklamowe to jeden z wyróżników) – ten cel osiągnąć można jedynie dzięki skutecznym kampaniom marketingowym.

Biorąc to wszystko pod uwagę, w dzisiejszym poście chciałabym udzielić trzech wskazówek, dzięki którym wyróżnienie się wśród innych okaże się bułką z masłem.

1. Działaj na Instagramie…z pomysłem!

Ostatnio dużo uwagi poświęciłam działaniom marketingowym na Instagramie. Media społecznościowe w dużej mierze opierają się dziś na contencie wizualnym. Odbiorcy – nawet na platformach takich jak LinkedIn i Tweeter  – oczekują zdjęć w feedach aktualności (swoją drogą, dodawanie do swoich tweetów grafik stało się zwykłą koniecznością – ale to temat na oddzielny post).

Najlepiej udowodnić to na przykładzie Instagrama – aplikacji, która w 100% opiera się na contencie wizualnym. Zdjęcia, hashtagi, krótkie opisy – użytkownicy znajdą tu niewiele więcej. W postach nie można wklejać choćby linków do stron! W praktyce oznacza to, że użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z Twoimi treściami wyłącznie za pośrednictwem platformy. Najlepszym sposobem by to osiągnąć, jest skłonienie odbiorców do tworzenia contentu związanego z Twoim produktem.

Oreo to marka, która w pełni wykorzystuje możliwości, jakie daje Instagram. Stosując hashtag #playwithoreo, producent zachęcał fanów do publikacji pomysłowych sposobów na to, co można zrobić z ciasteczkami Oreo. Użytkownicy przygotowywali kolaże artystyczne, przepisy kulinarne lub… gry, w których ciasteczka Oreo służyła za pionki lub żetony.

Oto kilka takich przykładów:

zdjecie_1
zdjecie_2

Marce udało się w 100% zaangażować skupioną wokół niej społeczność, która zaczęła tworzyć content związany z promowanym produktem. Dla wielu był to także powód, by stale powracać na profil Oreo.

Patrząc na powyższe przykłady, czy przychodzi Ci do głowy, w jaki sposób mógłbyś nakłonić własnych fanów do zrobienia podobnych rzeczy z Twoimi produktami? Jeśli tak, będzie to z pewnością świetny sposób na odróżnienie się od konkurencji.

2. Rozpocznij współpracę z inną branżą

Znów zaglądamy na podwórko Oreo. Kiedy marki Cadbury i Oreo ogłosiły rozpoczęcie współpracy, nikt nie myślał, że na rynku pojawi się jedna z najsmaczniejszych czekolad wszech czasów…

zdjecie_3

Ale współpraca nie musi ograniczać się tylko do produktów spożywczych.
Przykładowo: Patagonia – sprzedawca luksusowej odzieży –rozpoczął współpracę z serwisem aukcyjnym ebay przy tworzeniu strony, na której użytkownicy mogą sprzedać używane rzeczy wspomnianej marki.

Możliwości są nieograniczone. Jeśli zajmujesz się projektowaniem stron internetowych, dlazego nie spróbować współpracy z którąś z większych platform blogowych, aby zaoferować swoim klientom coś, co może okazać się im równie przydatne jak sama witryna – atrakcyjny content. Jeśli istnieje coś, co doda wartości Twojej marce, to możesz mieć pewność, że dzięki współpracy z przedstawicielem innej branży, będziesz w stanie odróżnić się od konkurencji.

3. Celuj w konkretną grupę demograficzną

Wielu właścicieli start-up’ów uważa, że posiada coś, co przypadnie do gustu każdemu klientowi i w związku z tym ich kampanie marketingowe nabierają tak ogólnego charakteru, że komunikat nie trafia praktycznie do nikogo. Wystrzegaj się tego typu działań. Pomyśl, kto stanowi Twoją grupę docelową – staraj się być jak najbardziej precyzyjny.

Przyjmijmy, że właśnie rozpoczynasz sprzedaż burbonu, który mógłby równać się z najlepszą szkocką whisky. To wyszukany napój alkoholowy o wysokiej jakości, za który trzeba zapłacić sowitą cenę. Nie warto zatem kierować działań marketingowych do studentów, którzy zwykle szukają bardzo taniego alkoholu, a nie trunku dla koneserów.
Wróćmy do przykładu ze stronami internetowymi: jeśli potrafisz stworzyć każdy rodzaj witryny, ale wiesz, że szczególnie dobrze radzisz sobie z e-sklepami opartymi na niskobudżetowych komponentach – postaraj się sprzedać klientom właśnie taki produkt. Uczyń z niego swoją domenę, a bardzo szybko pozyskasz konkretną grupę odbiorców. To może być początek lukratywnego biznesu…

A Ty co robisz, żeby odróżnić się od swojej konkurencji? Czy zechciałbyś podzielić się radami, które mogłyby okazać się pomocne naszym czytelnikom? Czekam na uwagi w komentarzach poniżej.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse S.A. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.