VIEWS

Jak wyróżnić się na tle konkurencji?

Przypominasz sobie moment, w którym wpadłeś na niezwykle oryginalny – według Ciebie – pomysł na biznes? A rozczarowanie jakie towarzyszyło chwili, w której okazało się, że na rynku funkcjonują już firmy oferujące dokładnie to, co Ty?

 

Nawet jeśli udało Ci się trafić na niszę i starasz się maksymalnie wykorzystać profity płynące z tego faktu, musisz zdać sobie sprawę, że prędzej czy później, inni zaradni przedsiębiorcy będą chcieli uszczknąć kawałka Twojego tortu…

To naturalna kolej rzeczy, która z punktu widzenia konsumenta jest wręcz pożądana. Kiedy bowiem dana firma posiada monopol w określonym sektorze rynku, nikt nie wywołuje na niej presji, by stale podtrzymywała jakość oferowanych usług. W wyniku braku konkurencji, najbardziej stratny pozostaje konsument.

Wystarczy spojrzeć na rynek odtwarzaczy MP3: firmie Apple udało się praktycznie zmieść z rynku produkty konkurencyjne dla jej iPoda. Nie sugeruję, że produktom Apple czegoś brakuje (uważam je wręcz za genialne!), lecz w świetle braku istotnej konkurencji rynkowej, Apple mógł i z łatwością dostosował rynek odtwarzaczy MP3 do własnej wizji i potrzeb.

 

Nie wszyscy są jak Apple

Mimo licznych wysiłków, rzadko którym start-up’om udaje się osiągnąć poziom opanowania rynku choćby zbliżony do tego, jakim może pochwalić się Apple i podobni mu giganci. Większość z nas będzie musiała mierzyć się z konkurencją przez cały czas funkcjonowania na rynku.

Bardzo często założyciele firm, choć są kreatywnymi twórcami i mają genialny pomysł lub świetny produkt, którym chcieliby zaistnieć, nie posiadają zdolności biznesowych i marketingowych. Oznacza to, że nie potrafią stawić czoła konkurencji.

Posiadanie nowej – choćby najlepszej – usługi (lub produktu), który chce się wprowadzić na rynek to jedno, ale przekonanie do niej kupujących to zupełnie inna sprawa. Sukces polega bowiem na wyróżnieniu się na tle konkurencji – ten cel osiągnąć można jedynie dzięki skutecznym kampaniom marketingowym.

Biorąc to wszystko pod uwagę, w dzisiejszym poście chciałabym udzielić trzech wskazówek, dzięki którym wyróżnienie się wśród innych okaże się bułką z masłem.

 

1. Działaj na Instagramie…z pomysłem!

Ostatnio dużo uwagi poświęciłam działaniom marketingowym na Instagramie. Media społecznościowe w dużej mierze opierają się dziś na contencie wizualnym. Odbiorcy – nawet na platformach takich jak LinkedIn i Tweeter  – oczekują zdjęć w feedach aktualności (swoją drogą, dodawanie do swoich tweetów grafik stało się zwykłą koniecznością – ale to temat na oddzielny post).

Najlepiej udowodnić to na przykładzie Instagrama – aplikacji, która w 100% opiera się na contencie wizualnym. Zdjęcia, hashtagi, krótkie opisy – użytkownicy znajdą tu niewiele więcej. W postach nie można wklejać choćby linków do stron! W praktyce oznacza to, że użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z Twoimi treściami wyłącznie za pośrednictwem platformy. Najlepszym sposobem by to osiągnąć, jest skłonienie odbiorców do tworzenia contentu związanego z Twoim produktem.

Oreo to marka, która w pełni wykorzystuje możliwości, jakie daje Instagram. Stosując hashtag #playwithoreo, producent zachęcał fanów do publikacji pomysłowych sposobów na to, co można zrobić z ciasteczkami Oreo. Użytkownicy przygotowywali kolaże artystyczne, przepisy kulinarne lub… gry, w których ciasteczka Oreo służyła za pionki lub żetony.

 

Oto kilka takich przykładów:

zdjecie_1
zdjecie_2

Marce udało się w 100% zaangażować skupioną wokół niej społeczność, która zaczęła tworzyć content związany z promowanym produktem. Dla wielu był to także powód, by stale powracać na profil Oreo.

Patrząc na powyższe przykłady, czy przychodzi Ci do głowy, w jaki sposób mógłbyś nakłonić własnych fanów do zrobienia podobnych rzeczy z Twoimi produktami? Jeśli tak, będzie to z pewnością świetny sposób na odróżnienie się od konkurencji.

 

2. Rozpocznij współpracę z inną branżą

Znów zaglądamy na podwórko Oreo. Kiedy marki Cadbury i Oreo ogłosiły rozpoczęcie współpracy, nikt nie myślał, że na rynku pojawi się jedna z najsmaczniejszych czekolad wszech czasów…

zdjecie_3

Ale współpraca nie musi ograniczać się tylko do produktów spożywczych.
Przykładowo: Patagonia – sprzedawca luksusowej odzieży –rozpoczął współpracę z serwisem aukcyjnym ebay przy tworzeniu strony, na której użytkownicy mogą sprzedać używane rzeczy wspomnianej marki.

Możliwości są nieograniczone. Jeśli zajmujesz się projektowaniem stron internetowych, dlazego nie spróbować współpracy z którąś z większych platform blogowych, aby zaoferować swoim klientom coś, co może okazać się im równie przydatne jak sama witryna – atrakcyjny content. Jeśli istnieje coś, co doda wartości Twojej marce, to możesz mieć pewność, że dzięki współpracy z przedstawicielem innej branży, będziesz w stanie odróżnić się od konkurencji.

 

3. Celuj w konkretną grupę demograficzną

Wielu właścicieli start-up’ów uważa, że posiada coś, co przypadnie do gustu każdemu klientowi i w związku z tym ich kampanie marketingowe nabierają tak ogólnego charakteru, że komunikat nie trafia praktycznie do nikogo. Wystrzegaj się tego typu działań. Pomyśl, kto stanowi Twoją grupę docelową – staraj się być jak najbardziej precyzyjny.

Przyjmijmy, że właśnie rozpoczynasz sprzedaż burbonu, który mógłby równać się z najlepszą szkocką whisky. To wyszukany napój alkoholowy o wysokiej jakości, za który trzeba zapłacić sowitą cenę. Nie warto zatem kierować działań marketingowych do studentów, którzy zwykle szukają bardzo taniego alkoholu, a nie trunku dla koneserów.
Wróćmy do przykładu ze stronami internetowymi: jeśli potrafisz stworzyć każdy rodzaj witryny, ale wiesz, że szczególnie dobrze radzisz sobie z e-sklepami opartymi na niskobudżetowych komponentach – postaraj się sprzedać klientom właśnie taki produkt. Uczyń z niego swoją domenę, a bardzo szybko pozyskasz konkretną grupę odbiorców. To może być początek lukratywnego biznesu…

 

A Ty co robisz, żeby odróżnić się od swojej konkurencji? Czy zechciałbyś podzielić się radami, które mogłyby okazać się pomocne naszym czytelnikom? Czekam na uwagi w komentarzach poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x