Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #5 zaoferuj coś za darmo
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #5 zaoferuj coś za darmo

Powinieneś mieć już szeroką wiedzę na temat skutecznego budowania listy adresowej ze takich źródeł, jak media społecznościowe czy portale dyskusyjne.

 

Dzisiaj natomiast opowiem Ci o tym, co naprawdę działa na Twoich odbiorców i zmotywuje ich do dołączenia do Twojej subskrypcji.

 

Potęga słowa “darmowy”

Ludzie uwielbiają otrzymywać zniżki, gratisy i wszelkie inne formy gratyfikacji, zwłaszcza jeśli wymagane jest od nich wykonanie jakiejś czynności, jak np. zakup produktu czy usługi. Tacy już jesteśmy i tak zostaliśmy wychowani, że jak zostaje nam zaoferowane coś za darmo, to nie wypada odmówić, a nawet spróbować się odwdzięczyć.

Sprzedawcy na każdym kroku stosują tą znaną sztuczkę. Oferują próbkę swojego produktu za darmo, abyś łatwiej mógł podjąć decyzję o zakupie. Darmowe wejście na siłownie, próbka sera w sklepie czy próbna jazda samochodem – wszystkie te produkty i usługi, łączy jedno wspólne słowo – darmowy.

Osoba, której przedstawia się szczegóły oferty dopiero po ofiarowaniu czegoś darmowego, czuje wewnętrzną potrzebę odwdzięczenia się i wyrównania “długu”. Ta postawa i przysposobienie z kolei zwiększają szansę, że wspomniana osoba wykona pożądaną przez sprzedawcę akcję.

Znając tę prawdę, możesz ją łatwo, a zarazem skutecznie, wykorzystać podczas budowania bazy adresowej, do której będziesz realizował swoje kampanie email marketingowe. Na pytania – jak tego dokonać oraz co zaoferować, aby pozyskać jak największą liczbę subskrybentów – odpowiem Ci poniżej.

 

1. Webinary

Webinary i prezentacje online są świetną inicjatywą, która pozwoli zbliżyć Ci się ze swoimi odbiorcami. Tego typu spotkania mają na celu przede wszystkim poruszenie tematów, które są istotne dla Twoich użytkowników oraz odpowiedzenie na nurtujące ich pytania. Dzięki rozwianiu ich wątpliwości możesz skutecznie pozbyć się czynników, które powstrzymują ich przed pełnym poświęceniem się i zakupem Twojego produktu czy usługi.

Nie masz pomysłu, na temat webinaru?, Zacznij od spytania się swoich odbiorców za pomocą ankiety, jakie tematy ich interesują i o czym chcieliby usłyszeć. Ponadto, monitorowanie mediów i grup dyskusyjnych powinno dać Ci wiele informacji na temat tego, jakie istotne sprawy są najczęściej poruszane wśród Twojej publiczności, i które z nich pozostają niedopowiedziane.

Przy okazji organizowania webinaru, powinieneś się zastanowić nad ewentualnym partnerstwem z innymi firmami, które działają w podobnej branży co Ty. Być może uda Wam się połączyć siły i publiczność i zorganizować wspólną akcję promocyjną, która nie tylko zbuduje zaangażowanie wśród Waszych odbiorców, ale również umocni świadomość Waszych marek.

Więcej o partnerstwach, znajdziesz w moim poprzednim poście.

Organizując webinar, pamiętaj o tym, aby zintegrować swój formularz zapisu do spotkania z formularzem dodającym Twoich gości do newslettera. Możesz tego dokonać np. poprzez dodanie dodatkowego pola wyboru, które użytkownik może zaznaczyć jeśli będzie chciał otrzymywać Twoje wiadomości.

 

Zaproszenie na webinar GetResponse

Zdjęcie 1. Zaproszenie na webinar GetResponse

 

 

2. Ebooki, poradniki, infografiki

Darmowe ebooki, poradniki czy raporty branżowe są kolejnymi skutecznymi motywatorami, dzięki którym możesz budować swoją bazę adresów email. Poprzez wydawanie takich dokumentów nie tylko dostarczasz przydatnej wiedzy swoim odbiorcom, ale również ułatwiasz im pracę poprzez zebranie dużej ilości wiadomości w jednym miejscu, których nie będą sami musieli szukać i weryfikować.

Jeśli prowadzisz już bloga lub przygotowywałeś dotychczas sprawozdania dla swoich odbiorców to być może jedyne, co będziesz musiał zrobić to połączyć je w całość i uzupełnić o nowsze, bardziej aktualne dane oraz kilka zdań komentarza. Jeśli jednak nie zajmowałeś się tym jeszcze w przeszłości, postaraj się zebrać najczęściej zadawane pytania wśród Twojej publiczności i wówczas dobierz odpowiednio tematykę swojego poradnika.

Przy udostępnianiu poradnika pamiętaj, aby odbiorcy mogli przed pobraniem zostawić dane kontaktowe, jak adres email czy numer telefonu. Dzięki temu będziesz mógł kontynuować swoją komunikację na długo po wydaniu swojego ebooka czy raportu.

Są różne sposoby na udostępnianie tego typu publikacji. Najprostszym z nich będzie stworzenie formularza zapisu, po wypełnieniu którego nowi subskrybenci otrzymają automatycznie wysłany autoresponder z linkiem do pobrania poradnika.

Formularz zapisu zaprojektowany w ten sposób możesz umieścić na dedykowanych Landing Page’ach lub portalach społecznościowych, podkreślając za każdym razem benefit, jaki otrzymają osoby, które dołączą do Twojej subskrypcji.

 

Formularz zapisu Clicktrans.pl z poradnikiem

Zdjęcie 2. Formularz zapisu Clicktrans.pl zawierający darmowy poradnik

 

3. Darmowe narzędzia

Kolejną ciekawą metodą budowania listy mailingowej jest oferowanie darmowych rozwiązań i narzędzi za korzystanie, z których użytkownik może zapłacić poprzez pozostawienie swoich danych kontaktowych.

Rozwiązanie to najczęściej stosowane jest przez serwisy czy platformy, które zamiast wprowadzać nowe funkcjonalności wyłącznie wewnątrz swoich usług, udostępniają je również dla osób niebędących jeszcze klientami. Dzięki zaoferowaniu darmowego narzędzia firma może wzmocnić świadomość swojej marki wśród nowych użytkowników, którzy dotychczas mogli nie być wystarczająco zainteresowani ofertą.

Przy okazji tworzenia takiego narzędzia, warto jest ułatwić dzielenie się (np. za pomocą portali społecznościowych) nim z nowymi użytkownikami. Dzięki temu można w łatwy sposób zwiększyć zasięg swoich działań marketingowych i dotrzeć do jeszcze szerszej publiczności.

 

4. Indywidualne spotkania z klientami

Choć może to wydawać się dość archaiczne, dzisiejsi użytkownicy internetu, mimo iż coraz częściej dokonują zakupów i decyzji zakupowych online, wciąż potrzebują kontaktu z osobą fizyczną, z którą zawierają umowę.

Takie podejście ma najczęściej miejsce przy zakupie produktów czy usług, które wiążą ze sobą większe zaangażowanie finansowe lub gdy proces decyzyjny jest stosunkowo długi i wymaga akceptacji większej ilości osób. Przykładem produktów czy usług, które spełniają te warunki mogą być np. samochód, oprogramowanie komputerowe lub system informatyczny.

W celu ułatwienia decyzji zakupowej swoim odbiorcom powinieneś sprawić, że kontakt z Tobą jest łatwy i przyjemny. Zastanów się nad wprowadzeniem rozwiązań takich, jak możliwość kontaktu poprzez czat, skype, formularz zgłoszeniowy, portale społecznościowe, adres email czy telefon kontaktowy.

Poza standardowymi formami kontaktu, powinieneś również rozważyć czy Twoim klientom nie przydałby się stały termin, w którym mogliby Cię „złapać” np. korzystając z platform do spotkań online takich jak np. ClickMeeting. Informację o swojej dostępności mógłbyś promować na swojej stronie internetowej lub portalach społecznościowych.

Spotkania tego typu często są przydatne dla osób, które dopiero rozpoczynają korzystanie z produktów czy usług, które oferujesz. Oferują personalne rozmowy, możesz udzielić porady eksperckiej na temat sugerowanych działań oraz rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące rozpoczęcia współpracy.

Aby zebrać dane kontaktowe przy tego typu rozwiązaniach, powinieneś zintegrować swoje formularze zapisu do spotkań i subskrypcji newslettera oraz przeszkolić pracowników z BOK tak, aby pozyskiwali jak największą ilość danych o osobach dzwoniących wraz ze zgodą na przekazywanie treści handlowych na ich adresy email.

 

Ask An Expert

Zdjęcie 3. Spotkania online z ekspertem w GetResponse

 
 

5. Spotkania offline

Poprzednio już opisywaliśmy, jak skuteczne mogą być spotkania offline typu konferencje, panele dyskusyjne czy zwykłe dyskusje na targach branżowych przy kawie. Choć zdarza się nam o tym zapominać, tego typu spotkania również mogą przynosić zyski w postaci zwiększonej ilości osób zapisanych do newslettera.

Podobnie do webinarów, panele dyskusyjne i konferencje pozwalają na zbliżenie się ze swoją publicznością budując zarówno więź, jak i zaangażowanie osób uczestniczących. W ten sposób Twoja marka przestaje być wirtualna i fikcyjna dla części użytkowników. Przypiszesz jej ludzką twarz, z którą będą mogli się identyfikować.

Zastanów się zatem nad tym co potrzebują Twoi odbiorcy, monitoruj dyskusje na portalach społecznościowych oraz forach dyskusyjnych i zaproponuj im coś od siebie. Choć może to być coś niewielkiego, jak możliwość kontaktu bez przedzierania się przez setkę przekierowań na call-center, możesz być mile zaskoczony zwiększoną ilością składanych zamówień Twojej oferty.

Forum Marketingu Zintegrowanego

Zdjęcie 4. Zaproszenie na Forum Marketingu Zintegrowanego

 

Oto 5-ta część z serii poradników – Jak skutecznie budować bazę danych?.

Jeśli spodobał Ci się ten poradnik, nie chomikuj go i podziel się ze swoimi znajomymi. Jeśli chciałbyś natomiast, abyśmy poruszyli inne kwestie związane z budowaniem bazy odbiorców, pozostaw wiadomość w komentarzu.

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #1 formularze zapisu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #2 social media

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #3 zwiększanie zasięgu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #4 zbieraj offline

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić