Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #3 zwiększanie zasięgu
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #3 zwiększanie zasięgu

W poprzednich dwóch częściach tej serii dowiedziałeś się,jak w łatwy sposób można zbudować listę mailingową za pomocą formularzy zapisu oraz kanałów social media.

Dzisiaj opisuję 5 sekretów zbierania adresów email poza własną stroną www.

1. Posty eksperckie

Budując własną markę i tworząc nowe wpisy na blogu często spotykamy się z problemem jakim jest dotarcie do szerszej publiczności i komunikacja z odbiorcami innymi niż nasi dotychczasowi klienci.

Świetnym rozwiązaniem tego problemu, a zarazem sposobem na budowanie ruchu na stronie internetowej i zbieranie nowych zapisów do newslettera jest udzielanie się gościnnie na innych blogach, stronach internetowych czy w czasopismach on-line.

Jeśli posiadasz bogatą wiedzę i ciekawe opinie na temat branży, w której operujesz, warto postarać się, by umieszczać je również na innych stronach internetowych.

Inicjatywa tworzenia artykułów gościnnych może wychodzić od obu stron, aczkolwiek na początku budowania swojej marki najczęściej to Ty będziesz musiał zainicjować taki kontakt. Odszukaj strony internetowe, czasopisma on-line oraz blogi, które według Ciebie odpowiadają tematycznie Twojemu profilowi i zaproponuj współpracę w ramach, której wypowiesz się na dany temat, a Twoje nazwisko będzie widniało jako autor danego wpisu.

Rozwiązanie to jest bardzo korzystne dla obu stron.

Korzyści dla Ciebie

Dzięki niemu możesz budować świadomość swojej marki i pozycję eksperta wśród nowej publiczności. To z kolei zwiększy ruch na Twojej stronie internetowej i zapisy do newslettera, gdyż osoby zainteresowane wpisem będą szukały informacji na Twój temat. Ponadto, rosnąca liczba publikacji gościnnych będzie miała pozytywny wpływ na każdą kolejną inicjatywę tworzenia wpisów eksperckich u nowych partnerów.

Korzyści dla partnerów

Portal biorący udział w takiej wymianie zyskuje przede wszystkim darmowy „content” od cieszącego się dobrą opinią autora. A jeśli autor wpisu zgodzi się, może on również promować dany wpis na swojej stronie internetowej lub  poprzez listę mailingową, co z kolei wygeneruje darmowy ruch na ich stronie.

Uwaga: Przy tworzeniu artykułów i wpisów eksperckich pamiętaj, aby dodać w swoim profilu autora adres własnej strony internetowej. Ułatwi to odszukiwanie Ciebie przez osoby zainteresowane danym wpisem.

2. Komentarze w grupach dyskusyjnych

Kolejnym skutecznym sposobem na generowanie ruchu na swojej stronie internetowej i budowanie bazy adresowej jest udzielanie się w grupach dyskusyjnych poświęconych tematyce, którą się zajmujesz.

Monitorowanie różnych portali i for dyskusyjnych, na których użytkownicy zadają pytania powiązane z Twoim obszarem ekspertyzy ma przede wszystkim dwie podstawowe zalety.

Po pierwsze, zabieg ten pozwoli Ci na odszukanie tematów, które interesują potencjalnych subskrybentów i warto o nich pisać na swoim blogu. Pisząc na tematy, na które nie ma wystarczająco dużo informacji na innych portalach, możesz liczyć, że Twoje wpisy będą pojawiały się wysoko w wyszukiwarkach internetowych i zbierać organiczny ruch.

Ponadto, udzielając personalnej odpowiedzi na zadawane pytania możesz skutecznie zainteresować swoją marką i usługami osoby, które również uważają ten temat za istotny. Uzupełniając swój profil o adres strony internetowej czy dodając go w stopce wpisu możemy ułatwić dostęp do pozostałych treści, które mogą również zainteresować daną grupę odbiorców.

Wówczas pozostaje Ci jedynie zainteresować odwiedzających Twoją stroną internetową i za pomocą formularza zapisu zebrać adres email niezbędny do komunikacji za pomocą email marketingu.

Porada 1: Przy tworzeniu komentarzy na blogach czy pod artykułami warto skorzystać z wtyczek czy platform ułatwiających tworzenie takich wpisów i utrzymywanie jednego, spójnego profilu. Popularnymi rozwiązaniami tego typu są np. Disqus, Echo, Livefyre czy IntenseDebate.

Porada 2: Jeśli nie dostrzegasz aktywnych grup dyskusyjnych w tematyce, która Cię interesuje, być może jest to moment, w którym warto takową stworzyć. Na portalach typu Goldenline czy LinkedIn znajdziesz wiele grup poświęconych różnym branżom, pomysłom, ale również i problemom, z którymi spotykają się użytkownicy. Jeśli takowej jeszcze nie dostrzegasz, załóż ją i zaproś publiczność do udziału w dyskusji.

Musisz również zdecydować czy zamierzasz być obiektywny w swoich komentarzach, czy też będziesz promował swoje usługi na każdym kroku. Drugie rozwiązanie może jednak okazać się nieco zbyt sztuczne i zniechęcić użytkowników do wzięcia udziału w dyskusji. Dlatego warto podjąć tą strategiczną decyzję z rozwagą.

1
Zdjęcie 1. Tworzenie grupy dyskusyjnej na LinkedIn
 
 
2
Zdjęcie 2. Tworzenie grupy dyskusyjnej na Goldenline

3. Zachęcenie do podzielenia się

Prawdopodobnie jednym z najskuteczniejszych zabiegów, które pozwalają na zwiększenie zasięgu i dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej jest skorzystanie z obecnych fanów i subskrybentów.

Jak tego dokonać?

Najłatwiejszym sposobem będzie zorganizowanie konkursu i poproszenie swoich odbiorców o podzielenie się przesyłanymi treściami za pomocą emaila oraz kanałów social media. Znane angielskie powiedzenie mówi – dzieląc się, pomagasz innym (oryg. sharing is caring). Dlaczego by na tym nie skorzystać?

Narzędzia takie, jak GetResponse pozwalają w łatwy sposób dzielić się treściami zawartymi w newsletterach, dzięki czemu osoby nie będące obecnie na Twojej liście mailingowej mogą odczytać interesujące wiadomości i dołączyć do subskrypcji. Aby tego dokonać wystarczy dodać ikony social media do swojej kreacji i upewnić się, że promowane treści są faktycznie interesujące i odbiorcy zechcą podzielić się nimi ze swoimi bliskimi.

Próbując zachęcić swoją publiczność do polecenia promowanych treści, musisz nie tylko poprosić ich o podzielenie się, ale przede wszystkim, przekazać im coś wartościowego.

Zasada tego działania jest prosta. Musisz sobie odpowiedzieć na następujące 2 pytania:

1. Dlaczego? – Dlaczego Twoi subskrybenci powinni podzielić się tą wiadomością, artykułem czy poradnikiem? Co otrzymają w zamian oni lub ich znajomi?

Podpowiedź: Poza satysfakcją z dzielenia się powinieneś zaproponować jakiś element motywujący do działania np. zniżkę, udział w konkursie czy darmową próbkę produktu. Sama zasada konkursu może opierać się o to, ile dana osoba zbierze ‘polubień’ lub komentarzy, a jeśli zrealizujesz ją przez odpowiednią aplikację (Co opisałem w poprzednim poście), to przy okazji zbierzesz adresy email osób pomagających swoim znajomym wygrać nagrodę.

2. Co mam zrobić? – Prosząc swoich subskrybentów o podzielenie się Twoimi treściami musisz im wprost uzmysłowić jaką akcję mają wykonać i jak mogą tego dokonać. Jeśli warunki udziału w konkursie lub podzielenie się newsletterem są skomplikowane, to być może obiecana nagroda nie wystarczy, aby skutecznie zwiększyć swój zasięg.

Podpowiedź: Sprecyzuj konkretnie jakie działania mają wykonać odbiorcy. Napisz wprost, żeby podzielili się tym na Facebooku czy Twitterze i zawrzyj tę informację również w przyciskach wzywających do działania. Instrukcje muszą być łatwe do zrozumienia, a działania wykonywane intuicyjnie.

Podstawową zasadą organizowania takich akcji promocyjnych jest przygotowywanie materiałów, które są wartościowe i warte dzielenia się ze znajomymi. Mogą one przybierać różne formy, np.:

  • Kupony promocyjne namawiające do dzielenia się oszczędnościami ze znajomymi,
  • Lista życzeń, w której Twoi odbiorcy umieszczają swoje wymarzone produkty i dzielą się nimi na portalach społecznościowych,
  • Oznacz się w danym miejscu, aby wziąć udział w konkursie lub otrzymać rabat,
  • Aplikacje, dzięki którym możesz przerobić w zabawny sposób swoje lub znajomych zdjęcie i umieścić je w social media.

Jeśli to co promujesz będzie warte polecenia znajomym, sam proces dzielenia się będzie nieskomplikowany i podpowiesz swoim odbiorcom czego od nich oczekujesz, to możesz spać spokojnie i zwiększać swój zasięg.

3
Zdjęcie 3. Kawa za check-in na Facebooku, Galeria Madison, Gdańsk. Źródło: Brandish.pl
 
4
Zdjęcie 4. Stwórz swoją własną reklamę Doritos, wygraj 1 mln dolarów i weź udział w nagraniu nowego filmu Avengers
 
5
Zdjęcie 5. Akcja Desperados – Żądamy zniesienia ciszy nocnej – Dodaj swój krzyczący post
 
6
Zdjęcie 6. Zaproś znajomych i wypromuj swoją stronę About.me
 

4. Partnerstwo

Nieco zbliżonym sposobem zwiększania swojego zasięgu i budowania listy mailingowej do omówionego już konceptu w #1, jest partnerstwo z firmami lub osobami, które oferują podobne, choć niekonkurencyjne rozwiązania.

Wynajęcie bazy adresowej

To rozwiązanie może polegać np. na wysłaniu promowanego mailingu do bazy adresowej firmy oferującej pasujące rozwiązania. Taka zależność może zostać odnaleziona np. przy firmach sprzedających cygara i rum, czy też samochody i przyczepy campingowe. Różne inne podobieństwa są również widoczne online pomiędzy forami dyskusyjnymi poświęconym określonej tematyce (np. fotografia cyfrowa i animacje 3d).

Przy tym tak zwanym procesie wynajmu bazy adresowej realizujesz swoją wysyłkę do bazy adresowej swojego partnera, promując swoje produkty i usługi. On w zamian może natomiast poprosić o zapłatę pieniężną, lub zrealizować podobną wysyłkę do Twojej bazy adresów email.

Wspólna promocja

Partnerstwo może również działać w innym wymiarze tj. przy realizacji wspólnej kampanii promocyjnej czy organizowaniu wspólnych inicjatyw takie jak webinary, spotkania (zarówno online jak i offline) czy produkcja materiałów edukacyjnych lub rozwiązań technicznych. Przy organizowaniu takich akcji obie strony angażują się, aby wypromować dane wydarzenie łącząc swoje wysiłki i co najważniejsze publiczność.

7
Zdjęcie 7. Konkurs z Tomb Raider i Xbox na blogu www.kominek.in
 

5. Kampanie promocyjne

Jeśli posiadasz nieco wolnych zasobów i chcesz szybko wygenerować ruch na swojej stronie internetowej, powinieneś rozważyć inwestycję w płatne rozwiązania, które pozwolą na wypromowanie Twojej strony wśród nowych publiczności i przy okazji poprawią pozycję w wyszukiwarkach internetowych.

Możesz do tego wykorzystać np. płatne posty w kanałach social media, marketing w wyszukiwarkach (SEM) czy reklamę wideo. Ponadto, coraz większą popularnością cieszą się również reklamy kontekstowe.

Czym są reklamy kontekstowe?

Są one często spotykanym niemniej bardzo skutecznym sposobem prezentowania reklam, które pozwolą Ci na wykreowanie i wzmocnienie świadomości Twojej marki wśród użytkowników odwiedzających inne niż Twoja strony internetowe.

Realizowane dzięki takim systemom jak Google Adwords czy AdKontekst, reklamy kontekstowe prezentowane są najczęściej w formie linków sponsorowanych czy też graficznych banerów.

Podstawową ich zaletą jest dopasowanie treści reklam z zawartością strony internetowej. W ten sposób zwiększa się szansa na uzyskanie wysokiej jakości ruchu na Twojej stronie internetowej. Reklama ukazuje się tylko na portalach i w wynikach wyszukiwania powiązanych z wybraną przez Ciebie treścią. Ponadto, dzięki wspomnianym systemom masz pełną kontrolę nad czasem trwania kampanii, jej wyglądem oraz kosztem.

To już wszystko w dzisiejszej, trzeciej części naszego cyklu – Jak skutecznie budować bazę danych?. Mam nadzieję, że przekazane dzisiaj informacje również przydadzą Ci się w poszerzaniu swojego zasięgu i budowaniu responsywnej bazy adresów email.

O sposobach reklamy w internecie opowiemy jeszcze nieco dokładniej w kolejnych cyklach naszych postów, dlatego zdecydowanie zachęcam do śledzenia naszych kolejnych publikacji :).

Przydał Ci się ten poradnik? Nie chomikuj go i podziel się ze znajomymi!

Pozostałe części poradnika znajdziesz tutaj:

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #1 formularze zapisu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #2 social media

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #4 zbieraj offline

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #5 zaoferuj coś za darmo

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić