Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #2 social media
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #2 social media

Czy posiadasz już grono fanów na portalach społecznościowych typu Facebook czy Twitter, ale nie wiesz jak skłonić ich do subskrybowania Twojego newslettera?

 

Jak połączyć ze sobą te kanały komunikacji, abyś mógł jeszcze lepiej budować świadomość swojej marki i jednocześnie zwiększyć swoją sprzedaż? Na te i inne pytania odpowiem Ci w dzisiejszym artykule.

Oto 5 wskazówek, które pozwolą Ci skutecznie budować Twoją bazę mailingową na portalach społecznościowych.

 

1. Formularz zapisu

Umieszczanie formularzy zapisu na kanałach social media opisywałem już w poprzednim wydaniu tego cyklu. Jest to jednak na tyle istotna taktyka, że postanowiłem wspomnieć o niej ponownie, tym razem przenosząc formularz w realia social media.

 

Facebook

Abyś mógł dodać formularz zapisu na Facebooku wystarczy, że stworzysz swoją stronę (tzw. fanpage) i dodasz aplikację np. GetResponse Webforms, która pozwoli na zbieranie adresów email Twoich fanów.

Żeby tego dokonać, wystarczy że klikniesz w listę z zakładkami oraz przycisk ‘+’, która pozwala na instalację dodatkowych kart. Następnie odszukaj odpowiednią aplikację i ją zainstaluj. W tym samym miejscu, możesz również edytować wygląd karty oraz kolejność jej występowania klikając w obrazek ołówka widoczny w prawym górnym rogu wybranej karty.

1

Rys. 1 – Dodawanie formularza zapisu na Facebooku

 
2

Rys. 2 – Dodawanie formularza zapisu na Facebooku

 

 

3

Rys. 3 – Edycja ustawień (Wygląd, Pozycja, Nazwa) formularza zapisu na Facebooku

 
 
4

Rys. 4 – Gotowy formularz zapisu marki Big Star

 

Formularz zapisu do newslettera umieszczony na Facebooku może być bardzo skutecznym elementem Twojej strategii budowania bazy mailingowej. Jednak aby był on efektywny pamiętaj, aby był on przede wszystkim widoczny i łatwo dostępny dla Twoich fanów. Jeśli właśnie go dodałeś, powiadom fanów o powodach, dla których powinni zapisać się do Twojej listy.

 

Twoi fani z pewnością skuszą się jeśli obiecasz im np.:

  • Ekskluzywne oferty dostępne tylko dla subskrybentów,
  • Szybszy dostęp do nowych linii produktów,
  • Udział w konkursie z nagrodami,
  • Kod rabatowy na kolejne zakupy.

 

Pozostałe portale społecznościowe

Niestety pozostałe portale społecznościowe takie, jak Twitter czy Google+ nie pozwalają na dodawanie formularzy zapisu w swoich profilach. Aby jednak skorzystać z tych kanałów w budowaniu swojej listy mailingowej warto dodać w opisie swojego profilu link do strony lub landinga, na której znajduje się taki formularz.

 

Może to być np.:

  • Strona zapisu na webinary,
  • Strona z darmowymi poradnikami,
  • Twój blog,
  • Każda inna strona, na której posiadasz działający formularz zapisu do newslettera.
5

Rys. 5 – Adres www strony zawierającej formularz zapisu na profilu Twitterowym Pawła Tkaczyka

 
 

Jeśli chcesz więcej wskazówek dotyczących tworzenia formularzy zapisu spójrz na nasz poprzedni artykuł oraz na nasz darmowy poradnik – Tworzenie Formularza zapisu.

 

2. Promocja ekskluzywnych materiałów

Wiele firm oferuje wysokiej jakości materiały lub nagrody, jako oznaka wdzięczności za dołączenie do subskrypcji.

Jeśli posiadasz ciekawe eBooki, poradniki, infografiki, artykuły czy raporty udostępnij je swoim fanom za pomocą strony landing page, na której będzie znajdował się formularz zapisu. Po wypełnieniu formularza, Twoi fani otrzymają link do pobrania materiałów, na swój adres email stając się jednocześnie subskrybentami Twojego newslettera.

Wypromuj swoje materiały na wszystkich portalach społecznościowych, za pomocą których komunikuje się Twoja marka. Ściągaj ruch na swoją stronę z formularzem zapisu przy pomocy ciekawych wpisów i grafik i skutecznie buduj swoją bazę danych.

 

3. Zmotywuj do zapisu

Aby skutecznie budować bazę danych poprzez kanały social media nie trzeba koniecznie posiadać formularza zapisu w swoim profilu.

Jedną z często wykorzystywanych taktyk jest zaoferowanie motywatora, który pozwoli przezwyciężyć ewentualne wahanie potencjalnego subskrybenta.

Takim motywatorem może być:

  • Kod rabatowy na zakupy,
  • Darmowa próbka produktu,
  • Darmowa dostawa.

 

Wypromuj swój formularz zapisu wraz z oferowanym motywatorem za pomocą postów na Twoich profilach społecznościowych. Użyj atrakcyjnej grafiki oraz silnego wezwania do działania (ang. Call to action), aby skutecznie zachęcić ludzi do dołączenia do Twojej subskrypcji.

 

6

Rys 6. – Formularz zapisu Militaria.pl z motywatorem.

 
 

4. Organizuj webinary i spotkania

Webinary i spotkania online na temat Twojego biznesu lub rynku, na którym działasz są świetnym sposobem na zbudowanie zaangażowania i poznanie swoich odbiorców.

Poprzez personalny kontakt, jaki buduje się w czasie takich spotkań, możesz skutecznie skrócić dystans pomiędzy Twoją firmą, a publicznością. Udzielając odpowiedzi na pytania na żywo i udostępniając te nagrania do wyświetlenia online nie tylko poprawisz doświadczenie (ang. user experience) osób zainteresowanych Twoją firmą, ale również ułatwisz pracę Działu Obsługi Klienta swojej firmy.

Aby organizowanie webinarów pomogło Ci skutecznie budować swoją bazę danych, powinieneś połączyć formularz zapisu do spotkania online z formularzem do swojego newslettera np. dodając nieobowiązkowe pole wyboru subskrypcji newslettera.

Podobnie do poprzednich taktyk, tutaj również powinieneś postarać się wypromować organizowane spotkanie wraz z formularzem zapisu za pomocą portali społecznościowych jak np. Facebook, Twitter czy Google+ czy choćby swojego bloga.

 

5. Organizuj konkursy

Organizowanie konkursów na portalach społecznościowych jest jednym z najskuteczniejszych sposobów budowania zaangażowania swojej publiczności.

W ramach konkursu możesz poprosić o np. wpisanie ciekawego komentarza, historyjki czy przesłanie zdjęcia.

Choć konkursy te mogą znacznie różnić się pod względem formy i wymaganych działań po stronie klientów, podstawowym i wspólnym ich celem powinno zawsze być zbieranie adresów email subskrybentów.

Ze względu na fakt, że wpisywanie adresu email w komentarzach może być ryzykowne dla bezpieczeństwa danych użytkowników oraz czasochłonne dla Ciebie abyś zebrał je wszystkie w jedną listę, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z dostępnych gotowych aplikacji.

Wybór aplikacji jest naprawdę duży, a różnią się przede wszystkim kosztem, obsługiwanymi portalami społecznościowymi oraz funkcjonalnościami. Warto zatem poczytać o nich nieco więcej i rozważyć wszelkie za i przeciw nim podejmiesz ostateczną decyzję.

Pamiętaj, aby wybrać taką, która z łatwością pozwoli Ci zbierać adresy email i budować listę mailingową!

Aby jednak ułatwić Ci pracę, przygotowałem krótką listę z aplikacjami, które cieszą się dużym poważaniem.

 

Jak już wybierzesz odpowiednią aplikację, formę konkursu i nagrodę, nie pozostaje nic więcej jak tylko promować swój konkurs i zachęcać fanów do pozostawienia swoich adresów email i komunikowania się z nimi za pomocą newslettera.

7

Rys. 7 – Aplikacja na fanpage Grasz o staż

 
8

Rys. 8 – Konkurs Comedy Central na Twitterze

 

To już koniec części drugiej z naszego cyklu “Jak skutecznie budować bazę danych”. Mam nadzieję, że zebrane tu informacje pozwolą Ci efektywnie pozyskiwać adresy email swoich fanów z portali społecznościowych i jeszcze lepiej kierować swoimi akcjami promocyjnymi.

Przydał Ci się ten poradnik? Nie chomikuj go i podziel się ze znajomymi!

 

Pozostałe części poradnika znajdziesz tutaj:

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #1 formularze zapisu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #3 zwiększanie zasięgu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #4 zbieraj offline

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #5 zaoferuj coś za darmo

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić