Wybory samorządowe 2014. Czy walka o wyborcę toczy się również w sieci? #Infografika
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

Wybory samorządowe 2014. Czy walka o wyborcę toczy się również w sieci? #Infografika

Tylko 4 partie na 21 wysyłają newslettery swoim wyborcom. Tylko 4 partie odpowiedziały na pytanie potencjalnego wyborcy zadane drogą mailową.

 

Dla odmiany wszystkie są obecne na Facebooku, 15 z nich komunikuje się również za pomocą Twittera, a 17 prowadzi kanał YouTube. Tymczasem, jeśli wyborca szuka informacji o kandydacie w wyszukiwarce Google, najszybciej odnajdzie reprezentanta PiS, PSL i Nowej Prawicy. Tak wynika z raportu oceniającego przedwyborczą aktywność marketingową kandydujących partii.

Pomysłodawcą badania jest GetResponse (wcześniej Implix), który już po raz drugi analizuje stopień wykorzystania narzędzi e-marketingu przez partie polityczne. Tegoroczne badania –  dzięki współpracy z Sotrender oraz Bluerank – zostały uzupełnione o dodatkowe interesujące dane.

Firmy sprawdziły, jak partie polityczne wykorzystują w przedwyborczych działaniach informacyjnych i promocyjnych email marketing, czy i jak efektywnie prowadzą komunikację w mediach społecznościowych oraz w jakim stopniu wykorzystują możliwości promocji w wyszukiwarce Google.

Email marketing jest pośród partii politycznych wciąż zaniedbywanym narzędziem komunikacji. Niewiele zmieniło się w stosunku do wyników poprzedniego raportu. Newslettery wysyłają 4 partie (w 2011 tylko 2). Liderem w liczbie wysłanych newsletterów okazał się PSL. Partia w badanym okresie wysłała 7 newsletterów, dla porównania – PO tylko jeden. Partie polityczne równie rzadko odpowiadają na maile, do tego na odpowiedź czasami trzeba poczekać nawet 5 dni.

Sztaby wyborcze większą aktywność wykazują w mediach społecznościowych. W tym wypadku liderem pod względem liczby fanów na Facebooku jest Kongres Nowej Prawicy (247 182 fanów). Na drugim miejscu plasuje się Twój Ruch (84 070 fanów), a na trzecim Platforma Obywatelska (56 199 fanów).

Jeśli chodzi o zaangażowanie użytkowników na portalu Faceboook, ponownie najlepiej wypada Kongres Nowej Prawicy, na drugim – jednak mocno oddalonym pod względem wyników – miejscu plasuje się Platforma Obywatelska, a zaraz za nią Prawo i Sprawiedliwość.

Na Twitterze rozkład sił jest już inny. Pod względem liczby obserwujących najlepiej wypada Platforma Obywatelska (27 180), następnie PiS (19 112) i Kongres Nowej Prawicy (68 04). Na YouTube najwięcej subskrybentów posiada Partia Libertariańska(2 527), na drugim miejscu jest PiS (1 792), a na trzecim  Platforma Obywatelska(965).

Najlepszą widoczność pod względem wyników organicznych w Google.pl osiągnęły: PiS (widoczna dla 10% fraz), PSL oraz Kongres Nowej Prawicy (widoczne dla 7% fraz). Dla porównania, pozostałe partie polityczne i organizacje są łącznie widoczne dla 5% fraz. Niektórzy z kandydatów na prezydentów miast wykorzystali możliwości i narzędzia pozycjonowania nawet w 89%.

Dla kontrastu pojawili się również kandydaci, którzy w żadnym stopniu nie wykorzystali możliwości wyszukiwarki, co oznacza, że odnalezienie informacji o danym kandydacie jest mocno utrudnione. Żadna z partii politycznych ani żaden z kandydatów nie wykorzystywali w zauważalny sposób płatnych narzędzi marketingu wyszukiwarek (Paid Search – np. linki sponsorowane).

Badanie wykorzystania w komunikacji emaili (GetResponse) oraz mediów społecznościowych (Sotrender) objęło okres przedwyborczy od 4 sierpnia do 28 października, natomiast analiza aktywności w wyszukiwarkach (Bluerank) została przeprowadzona w okresie od 21 do 30 października. Pełny raport z badania, obejmujący analizą kluczowy miesiąc, tj. listopad, zostanie przedstawiony tuż po wyborach.

 

Dziś w formie infografiki prezentujemy pierwsze dostępne wyniki oraz wnioski:

gr_wybory2014

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić