VIEWS

Wiosenne porządki na Twojej witrynie w 20 krokach

Wielki krokami nadchodzi wiosna (chyba, że mieszkasz w Australii, jak ja). To najlepszy czas, żeby pomyśleć o swojej witrynie internetowej.

 

Jak ją odświeżyć i oczyścić ze zbędnych elementów, żeby była gotowa do przyjęcia odwiedzających? Dlaczego w ogóle warto to zrobić?

Każdy przedsiębiorca potwierdzi, jak ciężko zbudować wysokiej jakości listę mailingową. Mimo promocji treści na Facebooku i innych kanałach społecznościowych oraz wykupionych reklam, ruch na stronie nie osiąga satysfakcjonującego poziomu.

Konwersje są dosyć niskie, a współczynnik odrzuceń zbyt wysoki. Może się tak dziać, jeśli oferowana treść nie spełnia warunków jakościowych lub ilościowych. Być może poruszane tematy nie są interesujące dla grupy docelowej albo strona została źle wypozycjonowana przez Google.

Na potrzeby tego wpisu, przyjmujmy, że ruch utrzymuje się na pożądanym poziomie. W takim razie dlaczego odwiedzający nie zapisują się do Twojej listy mailingowej? Widocznie Twoja witryna nie jest gotowa na przyjęcie odwiedzających, nie mówiąc już o konwersji.

Jeśli miałbyś urządzić przyjęcie, to najpierw posprzątałbyś swój dom, zamówił lub przygotował jedzenie i zadbał, żeby dla każdego gościa znalazło się odpowiednie miejsce. Innymi słowy: zanim zaprosisz gości, musisz odpowiedni przygotować się na ich przybycie.

Podobnie sprawy mają się ze stroną internetową.

Jest jednak pewna różnica. Twój dom służy głównie Tobie i Twojej rodzinie, a przyjęcia organizujesz tylko raz na jakiś czas. Tymczasem Twoja witryna nieustannie przyjmuje odwiedzających, a jej głównym celem jest nakłonienie ich do pozostawienia swojego adresu email.

Twoja strona musi być więc gotowa na nowych użytkowników non-stop. Dla osoby, która dopiero zaczyna przygodę z działalnością w sieci lub szuka nowych kanałów dystrybucji, może być to szczególnie trudne. Dlatego postanowiłam szczegółowo opisać sposób w jaki powinieneś odświeżyć swoja witrynę i sprawić, żeby odzwierciedlała ona to kim naprawdę jesteś i co masz do zaoferowania odwiedzającym.

 

1. Zadbaj o profesjonalny wygląd witryny

Po pierwsze, jeśli nie możesz pozwolić sobie na zatrudnienie projektanta stron internetowych, dokonaj zakupu któregoś z profesjonalnych szablonów dla swojego bloga.

Następnie zwróć uwagę na nagłówek witryny: czy od razu przyciąga uwagę odwiedzających? Jeśli jesteś twarzą marki lub prowadzisz biznes pod swoim nazwiskiem, pomyśl o zamieszczeniu w nagłówku swojego zdjęcia.

Zrezugnuj z niepotrzebnej muzyki grającej w tle, krzykliwych reklam i denerwujących pop-up’ów.

 

2. Przeprowadź trzystopniowy test

Wprawdzie ciężko przeprowadzić taki test na własną rękę, ale jeśli od dłuższego czasu nie zajmowałeś się własną stroną, może Ci się to udać. W przeciwnym razie, poproś o pomoc znajomego.

Wyobraź sobie, że odwiedzasz swoją witrynę po raz pierwszy (to właśnie dlatego zadanie to może okazać się dla Ciebie tak trudne). Czy jesteś w stanie odpowiedzieć na poniższe pytania w 3-5 sekund, najlepiej bez przewijania strony?

  1. Jaka jest tematyka strony?
  2. W jaki sposób jest ona przydatna dla odwiedzających?
  3. Czym odróżnia się od podobnych stron?

 

3. Popracuj nad sloganem

Nie możesz zmienić nazwy swojej firmy, ale możesz w prosty sposób przekazać odbiorcom, co masz im do zaoferowania. Rozważ zmianę swojego dotychczasowego sloganu, tak żeby w połączeniu z tytułem, pomógł odwiedzającym Twoją witrynę po raz pierwszy w odpowiedzi na trzy pytania, o których wspomniałam we wcześniejszym punkcie.

Slogan nie może wprowadzać odbiorców w błąd ani pozostawiać jakichkolwiek wątpliwości.

declutter-1024x576

4. Pokaż, co Cię odróżnia

Nie wystarczy, że napiszesz na stronie jaką korzyść otrzymują Twoi czytelnicy, musisz także zaprezentować na niej coś, co przyciągnie ich uwagę. Może to być wciągająca historia, unikalny punkt widzenia, albo wybrany aspekt Twojej osobowości.

Podobną funkcję może pełnić wygląd Twojej strony i każda inna rzecz, która odróżnia Cię od konkurencji. Poświęć czas, aby dopieścić Twój USP (ang. Unique selling proposition, czyli unikalna oferta sprzedażowa).

 

5. Dodaj formularz zapisu

Czy pomyślałeś o zamieszczeniu formularza zapisu do listy mailingowej tuż pod nagłówkiem?

Być może będzie to wymagało odrobiny pracy programistycznej, ale warto rozważyć takie działanie. Teraz już nikt nie będzie narzekał, że nie wie, w jaki sposób dołączyć do Twojej listy.

 

6. Przestań się ukrywać

Czy użytkownicy wiedzą kim jesteś?

Jeśli na stronie nie zamieściłeś jeszcze swojego zdjęcia, szybko napraw ten błąd. Ludzie chcą wiedzieć z kim mają do czynienia, nawet jeśli jest to „tylko” strona internetowa. Pozując do zdjęcia, nie zapomnij o serdecznym uśmiechu.

 

7. Poświęć czas stronie z informacjami o autorze

Większość osób nie poświęca stronie z informacjami o autorze wystarczającej uwagi. Pisanie o samym sobie w superlatywach do najprostszych nie należy, ale – nie oszukujmy się – nie masz innego wyjścia. Podziel się z innymi swoją historią i opowiedz dlaczego Twoja opinia jest wartościowa dla czytelników. Także w tym miejscu nie zapomnij o zamieszczeniu formularza zapisu do listy subskrypcyjnej.

 

8. Przyjrzyj się obowiązującym trendom

Czy Twoja strona wygląda staromodnie? Przyjrzyj się jakie trendy obowiązują w 2015 roku. Zwróć uwagę na to, które kolory są na czasie i z jakich rozwiązań korzystają inne strony. Przejrzyj ofertę prostych szablonów opartych na efekcie parallax (fragment strony przesuwa się z inną prędkością niż pozostałe, co daje złudzenie trójwymiarowości).

Twoja strona musi dobrze wyświetlać się na urządzeniach mobilnych (tj. smartfonach i tabletach) oraz wywoływać pozytywne doświadczenie użytkownika (UX). Witryna powinna być przyjazna w obsłudze, a przy okazji na długo pozostawiać dobre wrażenie.

 

9. Wybierz sposób prezentacji swoich treści

Co jest lepsze dla witryny: tradycyjna strona główna czy stream wpisów w układzie blogowym?

Jeśli Twoja strona koncentruje się na dostarczaniu treści, tj. budujesz swoją listę mailingową w oparciu o strategie kontent marketingowe, ustaw stream swoich wpisów jako stronę wejściową. W przeciwnym razie, trzymaj się tradycyjnego rozwiązania, tj. klasycznej strony głównej.

 

10. Uprość nawigację

Coś, co na pierwszy rzut oka wydaje się atrakcyjnym dodatkiem, tak naprawdę może sprawić, że odbiorcy poczują się skonfundowani. Enigmatyczne odnośniki typu „Perły mądrości” albo „Pożycz mój umysł” zastąp czymś mniej wyszukanym, jak „Najpopularniejsze wpisy” lub „Oferowane usługi”.

Pomyśl, czy naprawdę potrzebujesz rozwijanych menu. Zwykle są one nieporęczne i większość użytkowników ich nie lubi. Uporządkuj swoje meta dane i odnośniki w celu poprawy SEO.

spring_cleaning-1024x768

11. Uporządkuj pasek nawigacyjny

Jak funkcjonalny jest boczny pasek nawigacyjny Twojej strony?

Przede wszystkim powinna się w nim znaleźć krótka biografia autora, który nada stronie osobistego charakteru – w tym może pomóc specjalna wtyczka dla WordPressa.

Pomyśl też, czy naprawdę potrzebne są tam odnośniki do archiwum i do kategorii postów, wyszukiwarka haseł, chmura tagów, czy stream najnowszych tweetów. Zbędne dodatki odciągają uwagę czytelników od najważniejszych treści.

 

12. Pozbądź się zbędnych odnośników

Na pewno nie chciałbyś, żeby osoby, które odwiedzają Twoją stronę po raz pierwszy, klikały na odnośniki przenoszące je na inne witryny.

Twoim nadrzędnym celem jest zatrzymać odwiedzającego tak długo, żeby zdołał zapoznać się z oferowanym przez Ciebie kontentem i dołączył do listy subskrypcyjnej. Pomyśl dwa razy zanim na pierwszym ekranie zamieścisz odnośniki do profili w mediach społecznościowych. Nie wyświetlaj reklam produktów i usług oferowanych przez inne osoby, jeśli nie idą za tym konkretne korzyści finansowe.

 

13. Dodaj formularz zapisu w górnej części strony

Umieszczenie formularza zapisu w górnej części bocznego paska nawigacyjnego korzystnie wpływa na poprawę stopnia konwersji. Użytkownicy są przyzwyczajeni, że zwykle tam można go odnaleźć, warto wykorzystać to przyzwyczajenie.

 

14. Przetestuj skuteczność swojej oferty

Przypuszczam, że oferujesz swoim odwiedzającym bonus za dołączenie do listy subskrybentów. Jeśli nie, nadrób tę zaległość jak najszybciej. Jeśli tak, jak skuteczny jest taki prezent? Czy wiedziałeś, że możesz przygotować więcej niż jeden bonus i przetestować potencjalne zainteresowanie za pomocą wpisu na blogu lub reklamy?

 

15. Stwórz stronę docelową

Jeśli jeszcze jej nie posiadasz, stwórz dedykowana stronę docelową. Będziesz mógł promować ją w oderwaniu od głównej witryny. Na przykład: w przypadku gościnnego blogowania zamieszczenie odnośnika do landing page, zamiast do strony głównej przyniesie większy współczynnik konwersję.

Jeśli masz już taką stronę, zastanów się, czy możesz ją w jakiś sposób ulepszyć. Pomyśl o nagłówku, wyeksponuj korzyści płynące z subskrypcji albo zmień wezwanie do działania. Każda mała, ale przemyślana zmiana będzie na wagę złota.

 

16. Zaprezentuj swój najlepszy kontent

Kiedy po raz ostatni aktualizowałeś swojego bloga? Przyjrzyj się ostatniemu wpisowi – czy należy do Twoich najlepszych? Sugerowałabym, żeby Twoi odwiedzający otrzymali łatwy dostęp do Twoich najlepszych artykułów. W ten sposób, za każdym razem, gdy zjawi się u Ciebie nowy czytelnik, uzyska szybki dostęp do najlepszej jakości treści.

Możesz też stworzyć dodatkową podstronę „Rozpocznij tutaj” albo odpowiedni moduł prezentujący najważniejsze artykuły.

 

spring_website-1024x680

17. Zamieść formularz zapisu pod każdym wpisem

Większość właścicieli stron nie korzysta z możliwości zamieszczenia boksu umożliwiającego dołączenie do listy pod każdym publikowanym wpisem. Osoby, które zapisują się do listy za jego pośrednictwem to zwykle ci, którzy dokładnie czytają to, co publikujesz. To leady o największej wartości w postaci najbardziej zaangażowanych użytkowników.

Wartościowi czytelnicy trafiają na bloga często za pośrednictwem mediów społecznościowych. To właśnie oni najczęściej będą zapisywać się za pomocą omawianych formularzy.

 

18. Udowodnij swoją popularność

Pokaż odwiedzającym, że Twoje treści otrzymują polubienia i komentarze – to dowód wysokiej jakości treści. Prezentacja takich aktywności daje nowemu czytelnikom pewność, że znalazł się w miejscu, które jest często odwiedzane przez innych użytkowników.

 

19. Buduj wiarygodność

Nie zapomnij pochwalić się tym, że wspomniały o Tobie inne witryny, że zaproszono Cię do wystąpienia w podcaście lub poproszono o przygotowanie artykułu dla liczącego się bloga. Jeżli otrzymałeś pozytywne recenzje, opublikuj je w widocznym dla odbiorców miejscu. Wszystkie te elementy pomagają budować wiarygodność Twojej witryny.

 

20. Rozważ dodanie pop-up’a

Większość użytkowników nie lubi wyskakujących okienek. Mnie osobiście bardzo drażnią – szczególnie te, które pojawiają się zaraz po wejściu na witrynę. Niemniej jednak trzeba przyznać, że są skuteczne w działaniu. Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie pop-up’ów na swojej stronie, zwróć uwagę, żeby były estetyczne, a umieszczone na nich hasła zachęcały do wykonania akcji. Pamiętaj, żeby pojawiały się na ekranie komputerów Twoich odbiorców ze stosowanym opóźnieniem, a nie od razu po wejściu na witrynę.

 

Podsumowanie

Z powyższej listy – w celu zwiększenia skuteczności mojej strony – korzystam średnio raz na pół roku. Jeśli zauważam, że liczba moich subskrybentów maleje, analizuję statystyki, żeby sprawdzić, co stoi za tą niekorzystną zmianą.

Moich klientów przyzwyczajam do testowania swoich witryn dokładnie w ten sam sposób. Szczególnie na początku, kiedy nie mają jeszcze wystarczającej ilości danych, które pomogłyby w wyciąganiu właściwych wniosków.

Po wprowadzeniu stosownych zmian, przeprowadź test. Poproś kilka osób, żeby odwiedziły Twoja witrynę. Sprawdź czy są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czym się zajmujesz, co oferujesz swoim odwiedzającym i w jaki sposób to robisz. Zapytaj, czy mogą w prosty sposób dotrzeć do interesujących informacji i czy byliby – na podstawie tego, co zobaczyli – zainteresowani dołączeniem do listy mailingowej. jeśli nie, to spytaj dlaczego. Do przeprowadzenia tego testu, dobierz osoby należące do Twojej grupy docelowej, tak żeby wyniki badań były bardziej wiarygodne.

 

Mam nadzieję, że przedstawione powyżej rady okażą się przydatne. Daj nam znać w komentarzach poniżej, jak przebiegły wiosenne porządki na Twojej witrynie.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x