Struktura skutecznego Landing Page
autor: Getresponse ostatnia aktualizacja 0

Struktura skutecznego Landing Page

Wszystkie skuteczne landing page są zbudowane według sprawdzonej struktury.

 

Nie są to co prawda zasady, których złamanie oznacza pewną porażkę prowadzonej kampanii, ale okazały się skuteczne wiele razy. Dlatego czasami nie ma sensu wymyślać koła na nowo, tylko wdrożyć to co zostało już sprawdzone.

 

Nagłówek, który przybliża do realizacji celu. Nagłówek to najważniejszy element strony. Jeżeli odbiorca trafia na landing page klikając banerek lub inną reklamą, to tekst znajdujący się w nagłówku powinien być jej przedłużeniem lub uzupełnieniem. Co więcej, nagłówek może nawet powielać tekst z reklamy.

Krótka i skuteczna treść. Postaraj się, aby tekst był treściwy, klarowny i zwięzły. Odbiorca powinien być w stanie przeczytać go szybko. Dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie treści w postaci podpunktów. Co ważne, podobnie jak w przypadku nagłówka, treść również powinna nawiązywać do komunikatu znajdującego się w banerku reklamowego, z którego trafił odbiorca.

Określenie jednego celu, który odbiorcy mają zrealizować. Pamiętaj, że landing page powinien realizować jeden cel – pozyskiwać nowych subskrybentów, generować sprzedaż, itp. Nie oferuj różnych możliwości, bo ucierpi na tym konwersja.

Bez nawigujących linków, które mogą tylko rozpraszać. Usuń wszystkie dodatkowe elementy – linki, menu, przyciski – które nie mają nic wspólnego z celem kampanii. Postaraj się zrobić wszystko, aby odbiorca nie zignorował głównego komunikatu przechodząc np. na inną podstronę.

Postaw na widoczny formularz zapisu. Jeśli celem landing page jest pozyskanie nowych subskrybentów Twoich kampanii email marketingowych, to zrób wszystko, aby był on oczywisty i jednoznaczny. Umieść na stronie duży formularz i postaraj się, aby był widoczny. Jeśli landing page jest na tyle długi, że wymaga przewijania, umieść formularz zapisu lub przycisk w każdym skrajnym punkcie strony.

Zgodny z identyfikacją wizualną marki. Landing page powinien być zgodny z Twoją firmową stroną oraz marką. Zastosuj te same kolory, czcionki i layout, który będzie od razu identyfikowany z Twoją marką.

Oto kilka inspirujących przykładów:

Screen-Shot-2014-05-09-at-11.15.44-1024x605

 

Elementy, które chcesz, aby były umieszczone na landing page

Co powinieneś umieścić:

  • nagłówek, który przemawia do grupy odbiorców
  • logo firmy
  • krótkie wyjaśnienie oferty w sekcji above the fold (część strony internetowej, którą widać zaraz po załadowaniu w przeglądarce, bez konieczności przewijania )
  • bardziej rozbudowany opis oferty w sekcji below the fold – jeśli jest konieczny
  • grafika produktu, który jest promowany
  • prosty formularz zapisu zawierający max. 3 pola. (zazwyczaj wystarczy imię i adres e-mail). Pamiętaj, że im więcej pól, tym zapał odbiorcy do ich wypełniania może być coraz mniejszy.
  • przycisk CTA (call to action)

 

Czego nie powinieneś umieszczać:

  • menu nawigacyjne – pamiętaj, aby skupiać się tylko na promowanej ofercie
  • linki do innych podstron firmowych, np. “O nas”
  • grafiki lub zdjęcia, które nie są związane z ofertą – będą tylko rozpraszać odbiorcę
  • trudny do przeczytania tekst – wszystko co jest mniejsze niż 12px (stosuj 14 lub 16px do opisywania treści)
  • linki podobne do “kliknij, aby przeczytać więcej”. Jeśli opis firmy nie mieści się w górnej sekcji strony, to rozmieść go tak, żeby odbiorca mógł przewinąć w dół. Jest to lepsze rozwiązanie niż przechodzenie na kolejne strony.
  • formularze zapisu ze zbędnymi polami w stylu “numer faks”
  • puste pola przycisków

Oczywiście zawsze znajdą się wyjątki od tej reguły. Pamiętaj, że opisane powyżej “dobre praktyki” są skutecznym rozwiązaniem, które może posłużyć jako punkt wyjścia.

 

Jak długi powinien być landing page?

Długi czy krótki? Są trzy czynniki decydujące o tym jaka długość tekstu strony jest skuteczna:

  • motywacja odbiorców
  • popularność i zainteresowanie jakie budzi produkt/firma
  • poziom kosztów i konwersji

W dużym skrócie… Krótka i zwięzła treść będzie lepsza w przypadku darmowej lub bardzo taniej oferty. A także w przypadku oferty, która wywoła impuls zakupowy lub da emocjonalną satysfakcję (bilety na koncert, słodycze, coś pięknego). Długa treść jest skuteczniejsza w przypadku drogich lub kompleksowych produktów.

 

Upewnij się, że odbiorcy mają silną motywację zanim jeszcze poprosisz o działanie

Ekspert designu behawioralnego BJ Fogg stworzył model, który wyjaśnia, że 3 elementy powinny iść w parze w tym samym czasie, aby generować: motywację, zdolność i działanie.

Dolna linia schematu: Postępowanie = motywacja x zdolność x działanie. Zanim opowiem jak zastosować ten model do zwiększania konwersji, musisz najpierw zrozumieć istotę działania opracowanego przez BJ Fogg.

Oto model:

Screen-Shot-2014-05-09-at-11.24.46

 

Jak z niego skorzystać:

  • Wszystko zaczyna się wraz ze zdefiniowaniem określonego zachowania odbiorców – w naszym przypadku będzie to przekonanie odbiorców do subskrypcji.
  • Upewnij się, że nagłówek i treść jest zrozumiała i wywoła motywację odbiorców zanim jeszcze poprosisz ich o działanie.
  • Sprawdź czy formularz zapisu nie jest skomplikowany – używaj tylko podstawowych pól, aby nie zniechęcić potencjalnych subskrybentów.
  • Formularz zapisu i przycisk call to action są w tym przypadku elementami przekonywującymi do działania. Upewnij się, że są widoczne.

Teraz spróbuj zbudować landing page za pomocą Kreatora Landing Page GetResponse. Pamiętaj, że już niedługo GetResponse zaprezentuje całkowicie odświeżoną wersję Kreatora. Zobacz video, które zwiastuje jego zapowiedź.