już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Jak projektować dobrze konwertujące landing pages dla branży e-commerce

8 min
Zaktualizowano:

Celem każdej strony w branży e-commerce jest sprzedaż. Niezależnie od tego, czasem może być potrzebna strona, która dopasuje się do określonego etapu lejka sprzedażowego. Dlatego landing pages są niezbędne w każdej strategii e-commerce.

Landing pages sprawiają wrażenie prostych do zaprojektowania i dostępnych jest wiele intuicyjnych narzędzi, które to ułatwiają. Potrzeba jednak czasu i wiedzy, żeby stworzyć dobrze konwertujące landing pages dla e-commerce. Czytaj dalej, żeby dowiedzieć się, jak to robić.

Zdefiniujmy landing page

Landing page to pierwsze miejsce, do którego trafiają odbiorcy. Miejsce, do którego marketerzy kierują użytkowników z kanałów social media, email marketingu, reklam Google i innych kampanii. Cel tych stron różni się w zależności od celu kampanii. Ponadto landing pages powstają, żeby wywołać w odbiorcach określoną reakcję.

Co prawda, strony innego typu też mogą stać się landing pages, jeśli wykorzystuje się je w kampaniach. Jest jednak kilka cech charakterystycznych dobrze konwertujących landing pages w branży e-commerce.

Mówiąc najprościej, ruch kierowany na landing pages jest targetowany, wynika z historii zakupowej klienta albo danych go dotyczących, pochodzących z innych źródeł. Co więcej, landing page musi mieć określony cel i przejrzysty layout. Nie musi być idealnie zoptymalizowana pod wyszukiwarki, bo ruch generowany jest za pośrednictwem innych kanałów. Na stronę produktową można trafić z wyników wyszukiwania, z innych stron albo bezpośrednio z wyszukiwarki. Może też być ona nieco bardziej złożona.

Strona produktowa zachęca klientów do zakupu produktu i zawiera jego szczegółowy opis. Może też być na niej sekcja z opiniami i rekomendacjami. Może więc edukować na temat produktu czy marki, a jednocześnie można ja tak zaprojektować, żeby przyciągała osoby zainteresowane zakupem.

Landing page musi być związana z określoną kampanią. Tworzy się je na potrzeby konkretnej kampanii, ponieważ wielu nowo odwiedzających nie jest gotowych na dokonanie zakupu. Więc jeśli chodzi o kampanie reklamowe, można osiągnąć wyższy zwrot z inwestycji.

💡 Warto wiedzieć:
Dowiedz się, po co ci landing pages i dlaczego lepiej nie kierować ruchu na główną.

Zalety landing pages dla branży e-commerce:

  • personalizacja: możesz dostosować teksty, elementy graficzne i nawołania do działania do wybranej grupy odbiorców. Dzięki temu reklama będzie skuteczniejsza i wzrośnie współczynnik CTR.
  • testowanie: prowadzenie testów A/B ma sens, kiedy zmieniasz jeden element na stronie, żeby w prosty sposób porównać wyniki dwóch (albo większej liczby) wersji. Dzięki temu, że ruch z płatnych kampanii jest kontrolowany, możesz przeanalizować, która wersja przynosi Twojej firmie więcej korzyści.
  • wiele możliwości: możesz używać landing pages do tworzenia kampanii skierowanych do obecnych klientów. Dzięki segmentacji możesz przygotować wiele różnych stron z ofertami specjalnymi dla stałych klientów.
  • łatwość tworzenia: landing page można przygotować znacznie szybciej i łatwiej niż „pełną” stronę internetową. Jest to też relatywnie tanie. Możesz również stworzyć jeden szablon i edytować go na potrzeby danej kampanii.
  • wyższa konwersja: dzięki określeniu jasnego celu związanego z określonym segmentem klientów czy cechami potencjalnych kupujących, strona może lepiej działać i bardziej angażować.

8 wskazówek, jak tworzyć dobrze konwertujące landing pages w e-commerce

Niestety nie istnieje jeden poradnik, z którego można byłoby skorzystać w każdej sytuacji. Ale jest kilka wskazówek, które każdy marketer powinien wziąć pod uwagę, tworząc strategię związaną z wykorzystaniem landing pages.

1. Określ grupę docelową

Wiedząc, do kogo kierujesz kampanię, możesz zaprojektować spersonalizowaną landing page, pasującą do określonej grupy klientów. Możesz nie tylko dostosować oferty specjalne i rekomendacje, ale nawet tekst i elementy graficzne. Możesz też dopasować komunikację do cech demograficznych i zainteresowań odbiorców.

Im więcej wiesz o odbiorcach, tym lepiej. Wykorzystaj wszelkie dostępne źródła wiedzy, np. Google Analytics, systemy CRM, raporty social media, żeby zyskać więcej informacji i dowiedzieć się więcej o osobach, które chcesz skierować do kolejnego etapu swojego lejka sprzedażowego.

Na przykład, sklep ETQ przygotował specjalną landing page poświęconą najnowszej kolekcji męskiej.

ETQ landing page

2. Wybierz jeden cel

W zależności od założeń kampanii, landing page dla sklepu internetowego powinna mieć jeden cel i odpowiednią do tego celu formę. Są różne rodzaje stron, więc miej to na uwadze, projektując własną. Możesz wykorzystać kilka elementów, które pomogą Ci osiągnąć cel.

Na przykład, jeśli tworzysz bazę adresową pod kątem newslettera, możesz użyć prostego formularza na stronie zapisu. Dostosuj nawołanie do działania i nagłówki pól formularza, żeby jak najskuteczniej oddziaływały na Twoją grupę odbiorców.

formularz zapisu na landing page dla e-commerce

Innym pomysłem jest przygotowanie landing page z myślą o każdym segmencie obecnych klientów. Możesz wtedy personalizować rabaty, na przykład w zależności od tego, ile zamówień dany klient złożył do tej pory.

3. Zmierzaj prosto do celu

Skup się na celu swojej landing page. Używaj tylko jednego wezwania do działania, żeby odwiedzający nie mieli wątpliwości, czego od nich oczekujesz.

Marka CPJ wykorzystuje minimalistyczny design i stawia na przycisk CTA z prostym, zachęcającym hasłem: „Zamów teraz”.

cpj landing page

Ogranicz czynniki rozpraszające, jak slidery, popupy, okna chatu, zbyt wiele ikon społecznościowych i linków, żeby skupić uwagę odbiorcy na głównym przekazie strony. Te dodatkowe elementy mogą sprawdzać się na stronie głównej, ale nie powinny znaleźć się na landing page. Klienci mają dostać podstawowe informacje i bez zastanowienia zrobić to, czego od nich oczekujesz.

4. Używaj materiałów wizualnych wysokiej jakości

Jest to absolutnie niezbędna kwestia. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę odbiorców, musisz używać ładnych grafik i filmów. Dzięki temu strona będzie przejrzysta i estetyczna. Wysokiej jakości treści wizualne są niezwykle ważne, zwłaszcza przy prezentacji produktów. Odpowiadają one za pierwsze wrażenie, jakie wywołuje strona. Wyglądają profesjonalnie i angażują potencjalnych klientów. Przecież jeden obraz jest wart tysiąca słów. Niech więc przemawia na Twoją korzyść.

Marka Abbott połączyła piękne fotografie natury ze zdjęciami produktów w dopasowanej gamie kolorystycznej.

abbott landing page.

5. Wzbudzaj zaufanie

Landing page może być pierwszym punktem styku potencjalnych klientów z marką, należy więc przede wszystkim budować zaufanie. Zamieść na stronie logo znanej i zaufanej firmy, która oferuje płatności online. Rozważ publikację wybranych rekomendacji i opinii, żeby Twój sklep zyskał na wiarygodności.

Na stronie słuchawek marki Beat nie da się nie zauważyć informacji o nagrodzie.

beats landing page.

6. Podkreśl korzyści

Jeśli masz oferty specjalne, poinformuj o tym odbiorców. Żeby przyciągnąć więcej kupujących, możesz proponować rabaty dla stałych klientów, bezpłatną dostawę albo inne korzyści. W ten sposób masz szansę błyskawicznie ich zainteresować. Landing page to miejsce, gdzie warto akcentować zalety swojego sklepu.

Amazon zaprezentował wszystkie najważniejsze korzyści swojego serwisu do tworzenia list prezentów ślubnych.

amazon landing page

7. Zadbaj o doświadczenie użytkownika

Landing page, jak każda inna strona, musi być zoptymalizowana tak, żeby zapewnić jak najlepszy user experience. Oprócz intuicyjności, o której już mówiliśmy (jasne wezwanie do działania) i pięknych materiałów graficznych, strona powinna się szybko ładować i być responsywna.

responsywny design.

8. Wyzwalaj zakupowe impulsy

Przekonaj odbiorców, że muszą się pospieszyć, żeby nie zostawiać im czasu na zastanawianie się. Jeśli masz specjalną ofertę dla stałych klientów albo inną promocję, załóż sobie ramy czasowe i poinformuj o tym na stronie. W takim przypadku świetnie sprawdzi się licznik. Nie wiesz, skąd go wziąć? Edytory landing pages, jak GetResponse, umożliwiają umieszczanie takich elementów na stronach. Niech Twoja oferta będzie nie do odrzucenia!

Na stronie Tesco umieszczono licznik, który ma wzbudzać poczucie ekscytacji nadchodzącą promocją. Tuż pod nim są dwa jasne przyciski CTA.

licznik na landing page Tesco.

Dobrze się zastanów

I ostatnia, ale bardzo ważna kwestia. Zadbaj, żeby strona była bezpośrednio powiązana z kampanią. Reklama, która nie ma związku ze stroną, do której linkuje, może wywołać w odbiorcach frustrację. Nie oszukuj użytkowników i nie manipuluj nimi, wykorzystując nieodpowiednie kreacje reklamowe, żeby skierować ruch na stronę. Pamiętaj, że Twoim celem jest konwersja.

Nawet jeśli masz świetną stronę główną i szczegółowe strony produktowe, potrzebujesz landing page dla kampanii. Żeby konwersja była skuteczniejsza, a sprzedaż rosła, pamiętaj o lejku sprzedażowym i buduj relację z potencjalnymi klientami.

Docierając do właściwej grupy odbiorców z odpowiednimi treściami, możesz poprawić ROI i CTR – a w rezultacie zyskać więcej klientów. Spraw, żeby podróż Twojego klienta była jak najbardziej intuicyjna i spersonalizowana.

Nie wystarczy jednak, że przygotujesz strony zgodnie z powyższymi wskazówkami, żeby plan się powiódł. Musisz cały czas testować i optymalizować swoje landing pages, aby efekty kampanii były jeszcze lepsze. Im więcej wiesz o swojej grupie docelowej i jej preferencjach, tym lepsze strony przygotujesz. Nie czekaj! Już dziś zacznij projektować landing pages dla swojego sklepu internetowego.

Wypróbuj kreator landing pages od GetResponse i twórz strony w mgnieniu oka.

Paweł Ogonowski

Autor: Paweł Ogonowski

Paweł jest współzałożycielem Growcode, pierwszego narzędzia SaaS do optymalizowania współczynnika konwersji, które gwarantuje wzrost przychodów sklepom internetowym z sektora B2C. Paweł ma ponad 10 lat doświadczenia w branży. Pracował dla takich firm jak Limango, Virgin Mobile, Eniro, 4F, Showroom i Budapester, pomagając im wykorzystać dane z kanałów online do poprawy doświadczeń użytkowników. Efektem tych działań jest wyższa konwersja, wzrost średniej wielkości zamówienia i wydłużenie cyklu życia klienta.