9 najlepszych trendów w projektowaniu landing pages w 2019 roku

11 min
Zaktualizowano:

Landing pages mają za zadanie wywrzeć pierwsze wrażenie. Jeśli jednak nie aktualizujesz ich w oparciu o najnowsze trendy w projektowaniu, zrobisz wrażenie firmy zacofanej, która nie jest na bieżąco z nowościami.

Musisz śledzić trendy w designie podczas tworzenia landing pages, bo w ten sposób dajesz odbiorcom znać, nawet nieświadomie, że jesteś na czasie. Zadziała to dwa razy skuteczniej, jeżeli odbiorca zetknie się z danym trendem po raz pierwszy właśnie na Twojej stronie. Dlatego im szybciej ją zaktualizujesz, tym lepiej.

O tym właśnie jest ten artykuł. W 99designs codziennie dostajemy setki zapytań z całego świata. Analizując, jakie trendy się rozwijają, a które zanikają, nasz zespół jest w stanie przewidzieć, które wywrą na odbiorcach wystarczająco duże wrażenie, żeby wpłynąć na wzrost konwersji w 2019 roku.

Na potrzeby naszego artykułu o trendach w webdesignie wybraliśmy dziewięć najwyraźniejszych tendencji, które będą obowiązywać w 2019 roku. Tutaj przedstawiamy je w kontekście landing pages. Wyjaśniamy, co kryje się za każdym z nich, komu dany trend się przyda i jak go wykorzystać. Zastosuj je na swoich stronach i zrób imponujące pierwsze wrażenie!

1. Szeryfy

Landing page od Reform Collective
Żródło: reformcollective.com
Selling the Land
Źródło: sellingtheland.com
Humaaans
Źródło: humaaans.com

Co się za tym kryje

Szeryfy to małe ogonki, które mają niektóre litery. Mówi się też tak na fonty, w których są wykorzystywane. Jako że w ostatnich latach w designie cyfrowym panował minimalizm (patrz punkt 8.), projektanci rzadko używali fontów szeryfowych. Woleli prostsze kroje pisma, bez ozdobników (znane jako fonty bezszeryfowe).

W 2019 roku szeryfy powrócą, a wraz z nimi – nieco staroświeckie wyrafinowanie. Fonty szeryfowe dodadzą eleganckiego szyku stronie i marce, ale można się też nimi trochę pobawić. A skoro na stronach wszechobecne są dziś fonty bezszeryfowe, dzięki szeryfom masz szanse się wyróżnić.

Komu się to przyda

  • Markom, które chcą sprawiać wrażenie tradycyjnych i/lub eleganckich.
  • Markom, które cenią profesjonalizm i chcą być traktowane poważnie.

Jak wykorzystać ten trend

Ponieważ fonty szeryfowe są bardziej ozdobne, sprawdzą się dobrze w tytułach i nagłówkach. Mniej – w dużych blokach tekstu. Dobrze jest stosować je na zmianę: szeryfy do treści, które mają przykuć uwagę, fonty bezszeryfowe – do dłuższych tekstów, żeby było je łatwiej czytać.

Jest wiele rodzajów fontów szeryfowych – niektóre są bardziej dekoracyjne, inne mniej. Jeśli chcesz zachować pewną dozę minimalizmu – wybierz te oszczędnie zaprojektowane, z niewielkimi szeryfami.

2. Bardziej przyjazne formy geometryczne

BrioRom
Źródło: 99designs.com/profiles/briorom
Supercrowd
Źródło: supercrowd.net
Vapid
Źródło: vapid.com

Co się za tym kryje

W designie popularny był ostatnio trend geometryczny: siatki, linie, abstrakcyjne kształty i inne obiekty rodem z podręcznika do geometrii. Chociaż pokazuje on zamiłowanie współczesnego człowieka do nowoczesnych technologii, tego typu elementy wizualne wydają się chłodne i pozbawione życia, a czasem nawet przytłaczające.

Chcąc temu problemowi zapobiegać, designerzy zaczynają stosować cieplejsze kolory i zaokrąglone kształty, żeby ich projekty sprawiały przyjemniejsze wrażenie. Taka „przyjazna” modyfikacja pozwoli Ci załatwić dwie sprawy za jednym zamachem: stworzysz futurystyczną, matematyczną grafikę, która będzie jednocześnie przyjemna i zachęcająca.

Komu się to przyda

  • Firmom technologicznym i innym markom, które potrzebują robić wrażenie technologicznie zaawansowanych.
  • Markom, które chcą zaakcentować strukturę i ład, ale nie chcą brzmieć autorytarnie.

Jak wykorzystać ten trend

Nie żałuj ciepłych odcieni – żółci, pomarańczowego i delikatnych czerwieni – do wypełnienia tła albo zaznaczenia głównych elementów strony.

Jeśli chcesz użyć abstrakcyjnych kształtów, możesz złagodzić przekaz, rezygnując z ostrych krawędzi na rzecz zaokrąglonych. Idź o krok dalej i zastosuj krzywe w miejscach, gdzie zazwyczaj widzimy linie proste.

3. Paleta szarości

Fruition Lab
Źródło: 99designs.com/profiles/akorncreative
NU:RO
Źródło: nuro.co
mod&dot
Źródło: mod-dot.com/teaser/

Co się za tym kryje

Wykorzystanie skali szarości (czyli odcieni bieli i czerni) to droga na skróty do bardziej artystycznych i wizualnie dynamicznych projektów. Marki kojarzące się z zabawą powinny trzymać się od niej z daleka, jeśli jednak Twoja marka chce być postrzegana jako poważna i skłaniająca do refleksji, stosowanie odcieni z palety szarości będzie w tym roku idealnym trendem dla Ciebie.

Komu się to przyda

  • Markom, które bazują na sztuce i kreatywności, takim jak firmy z branży modowej, indywidualni artyści, a nawet webdesignerzy.
  • Poważnym markom, np. zajmującym się działaniami charytatywnymi czy non-profit.
  • Poważnym markom, które prowadzą formalne działania.

Jak wykorzystać ten trend

W połączeniu z dobrymi zdjęciami, w skali szarości przygotujesz projekty, których nie powstydziłoby się żadne muzeum.

Zaletą stworzenia grafiki w skali szarości jest to, że na jej tle jeszcze mocniej wyróżniają się akcenty kolorystyczne. Dobrą praktyką jest stosowanie plam koloru, np. w przyciskach nawołujących do działania czy do zaznaczenia najważniejszych elementów, jak to zrobiły marki Fruition Labs czy mod&dot w przykładach powyżej.

4. Mikrointerakcje

Femme & Fierce
Źródło: femmeandfierce.nl/home
microinteraction
Źródło: dribbble.com/shots/4423493-Store-selected
microinteraction
Źródło: dribbble.com/shots/2371603-Form-Flow

Co się za tym kryje

Chociaż na każdej stronie i landing page chodzi o interakcję z użytkownikiem, określenie „mikrointerakcje” odnosi się do działań nieco bardziej subtelnych, postrzeganych jako „coś ekstra”, a nie niezbędny element strony. Zazwyczaj chodzi o funkcje takie jak:

  • potwierdzenia
  • reakcja na najechanie myszką
  • przejścia między stronami
  • animacje na przewijanie strony
  • informacje o błędach

Użyj mikrointerakcji, żeby zachwycić i zaskoczyć użytkowników swoich landing pages. Może się zdarzyć, że najdłużej zapamiętają oni właśnie ciekawy efekt na najazd myszką albo animację ładowania.

Komu się to przyda

Każdemu! Każda marka może użyć mikrointerakcji, żeby jej landing pages były bardziej angażujące.

Jak wykorzystać ten trend

Mikrointerakcje z założenia powinny być subtelne – jak sama nazwa wskazuje. Zadbaj, żeby były niewielkie i dyskretne, żeby nie odwracać uwagi odbiorców od ważniejszych części strony.

5. Glitch art

Glitch art
Źródło: mako.red
DTSi
Źródło: dtsi.de/home
glitch
Źródło: standardabweichung.de

Co się za tym kryje

Coraz więcej marek wykorzystuje elementy glitch artu w swoich projektach. To trend, który będzie rozwijał się w 2019 roku. Podobnie jak tendencja związana z formami geometryczymi, glitch art też odwołuje się do fascynacji futuryzmem. Różnica polega na tym, że glitch pokazuje bardziej naturalistyczne, dystopijne oblicze technologii.

Mimo to, w oparciu o glitch art możesz tworzyć uderzające i zapadające w pamięć projekty, jeśli dobrze się za to zabierzesz. Taka stylistyka, użyta przez odpowiednią markę, może stać się podstawą jej identyfikacji.

Komu się to przyda

  • Przebojowym, niekonwencjonalnym markom technologicznym.
  • Markom, które chcą wyróżniać się wizualną odwagą.
  • Projektantom wizualnym, którzy chcą zaprezentować paletę swoich możliwości.

Jak wykorzystać ten trend

W stylistyce glitch art najlepiej zaprojektować główny element wizualny na stronie. Nie używaj jej do tworzenia innych mocnych obrazów, bo mogą odciągać uwagę odbiorców.

6. Chatboty

Cherrypick
Źródło: 99designs.com/profiles/rzv
It’s Alive
Źródło: itsalive.io
landbot
Źródło: landbot.io

Co się za tym kryje

Kiedyś postrzegane jako bezosobowe i nieskuteczne, w ostatnich latach bardzo się zmieniły dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i machine learningu. Chatboty 2019 roku będą w stanie podtrzymać rozmowę z odwiedzającymi stronę, a przynajmniej odpowiedzą na najczęściej zadawane pytania.

Chociaż zazwyczaj rezerwuje się je dla dużych stron internetowych, technologia rządząca chatbotami jest już na tyle dostępna, że można je stosować również na landing pages. To doskonała wiadomość, bo to właśnie z landing pages oczekuje się najwyższej konwersji.

Komu się to przyda

  • Markom, które mają niską konwersję z landing pages.
  • Markom, które polegają na silnych relacjach z klientami, np. w sektorze B2B.
  • Markom, których usługi są na tyle nieoczywiste, że wymagają wyjaśnienia.

Jak wykorzystać ten trend

Landing page nie powie odbiorcy wszystkiego, co chciałby wiedzieć – więc wykorzystaj chatboty, żeby uzupełnić luki w komunikacji. W przypadku programowalnych chatbotów takich jak Landbot, możesz napisać własne odpowiedzi. Zadbaj, żeby przygotować odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Jeśli nie czujesz się w temacie chatbotów zbyt pewnie, użyj ich do zbierania danych, jak imię i adres email – zamiast tradycyjnych formularzy, których większość użytkowników nie cierpi.

7. Więcej treści video

National Geographic
Źródło: nationalgeographic.com
A is for Albert
Źródło: aisforalbert.com

Co się za tym kryje

Treści wideo nie zaliczają się do trendów w designie. Stanowią raczej jego niezbędny element, bo ich skuteczność online została dawno potwierdzona. Co w ich przypadku można nazwać trendem, to to, jak wideo będzie używane w 2019 roku: częściej, lepiej i na większą skalę.

Niektórzy już teraz obwołali rok 2019 rokiem wideo, bo dotychczasowe dane dowodzą, że popularność wideo ciągle rośnie. Dodatkowo, lepsze technologie wyszukiwania i bardziej dostępne dane sprawiają, że ładowanie filmu nie będzie już tak kłopotliwe, jak w minionych latach.

Komu się to przyda

  • Markom, które chcą podkreślić czynnik ludzki odpowiednimi treściami wideo.
  • Markom e-commerce (wiadomo, że wideo produktowe podnosi sprzedaż).
  • Markom, które w dużym stopniu polegają na marketingu w mediach społecznościowych.

Jak wykorzystać ten trend

W przypadku landing pages zazwyczaj stosuje się wideo do stworzenia głównego elementu wizualnego tła, wypełniającego cały ekran. Takie rozbudowane treści wideo przyciągają odbiorców znacznie skuteczniej niż statyczne grafiki.

Jedną z największych zalet wideo jest to, że może mieć ono wiele zastosowań. Pamiętaj o tym, tworząc filmy. Wideo, które wyświetlisz jako tło landing page’a, może równie dobrze posłużyć jako Instastory albo reklama na Snapchacie.

8. Neominimalizm

neominimalizm
Źródło: getfrustration.com
Libratone
Źródło: libratone.com
ON-POINT
Źródło: on-point.com

Co się za tym kryje

Po 2010 roku trend minimalistyczny ugruntował się mocno w cyfrowym designie, nie tylko ze względu na estetykę, ale także z uwagi na korzyści praktyczne. W przypadku web designu, minimalistycznie zaprojektowane strony szybciej się ładują i lepiej wyglądają na urządzeniach mobilnych. Nie mówiąc już o tym, że sprawiają, że wartość marki w oczach klienta wzrasta.

Jednak za sprawą tej popularności, w 2019 roku marki będą musiały bardziej się starać, żeby wyróżnić się na tle innych minimalistycznych stron. Dlatego pojawił się „neominimalizm”, najnowsza odsłona trendu minimalistycznego, a wraz z nim jeszcze mniej elementów i więcej pustych przestrzeni niż dotychczas.

Komu się to przyda

  • Markom, które chcą sprawiać wrażenie eleganckich.
  • Markom, które mają ograniczony budżet na design.
  • Markom, które nie muszą tłumaczyć, czym się zajmują.

Jak wykorzystać ten trend

Jako że w minimalizmie do dyspozycji masz mniej elementów, wyzwanie polega na tym, żeby strona nie sprawiała wrażenia nijakiej czy nudnej. Najlepsza strategia to stosowanie jasnych kolorów i wyrazista typografia, żeby jak najlepiej wykorzystać nieliczne dostępne elementy wizualne.

Neoaminimalizm na landing page oznacza, że pozbywasz się niemal wszystkiego z wyjątkiem nawołania do działania. Jeśli Twoje CTA jest wystarczająco mocne, żeby samodzielnie zagwarantować konwersję, minimalizm będzie dla Ciebie dobrym wyborem.

9. Różnorodność

Nowness
Źródło: nowness.com
ARK
Źródło: ark.cregital.com
Iodine
Źródło: iodine.com

Co się za tym kryje

To nie do końca trend, raczej kierunek zmian. Różnorodność w webdesignie odzwierciedla znaczącą zmianę zachodzącą w dzisiejszych społeczeństwach. U wielu odbiorców wywołuje „nieokreślone, przyjemne” wrażenie. Odczuwają je za każdym razem, kiedy widzą projekty w tej stylistyce.

Różnorodność w szczególności obejmuje przedstawianie różnych grup etnicznych, narodowości, typów budowy ciała, rodzajów związków, preferencji seksualnych i innych podobnych kwestii w elementach wizualnych na Twojej stronie. Zwykle dotyczy to modeli na zdjęciach, ale w 2019 roku tendencja ta pojawia się też w innych przypadkach, takich jak rysunki i awatary na stronie.

Komu się to przyda

  • Markom, których oferta przeznaczona jest dla odbiorców poniżej czterdziestki.
  • Markom, które kierują przekaz do grup niedoreprezentowanych.
  • Markom, które chcą być postrzegane jako postępowe i aktywne społecznie.

Jak wykorzystać ten trend

Nie przejmuj się zbytnio profilem demograficznym swojej grupy docelowej. Jeśli weźmiesz pod uwagę wystarczająco zróżnicowane grupy etniczne i kwestie związane z preferencjami seksualnymi oraz zainteresowaniami, główni odbiorcy nie będą mieli nic przeciwko podzieleniu się Twoją uwagą z innymi. Być może nawet docenią to, że Twoja marka stara się nie wykluczać. Zadbaj, żeby mieć wiedzę o grupach społecznych, które reprezentujesz.

Jeśli to grupy niedoreprezentowane są głównym motorem Twojej firmy albo jeżeli kwestie społeczne mają znaczenie dla Twojej marki, możesz zrobić jeszcze więcej, publikując otwarcie wspierający przekaz. Ludzie docenią posty w mediach społecznościowych, w których proponujesz zmarginalizowanym grupom wsparcie i zachęcasz ich członków do działania. Możesz nawet – co zdarza się naprawdę rzadko – oferować linie produktów przeznaczone specjalnie dla nich.

Podsumowanie

Tworzenie landing pages wymaga szczególnego wysiłku. To na nich toczy się gra o wszystko – czy użytkownik uzna, że warto wejść dalej i zostać stałym klientem. A że nie masz dużo czasu, każdy piksel na stronie ma znaczenie. Wykorzystaj omówione trendy w projektowaniu, żeby pokazać odbiorcom, zamiast im mówić, jak wiele potrafisz.

Na które trendy w projektowaniu landing pages czekasz szczególnie w 2019 roku? Czy zauważyłeś ostatnio tendencje, o których nie wspomnieliśmy? Jesteśmy ciekawi Twoich przemyśleń. Podziel się nimi w komentarzu!

Autor: Brea Weinreb z 99designs