Memy internetowe w marketingu małej firmy, cz. #2
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Memy internetowe w marketingu małej firmy, cz. #2

Lektura pierwszej częściej artykułu powinna pomóc Ci znaleźć odpowiedź na pytanie: czy memy internetowe sprawdzą się w marketingu twojej firmy?

Jeżeli rozważyłeś wszelkie “za” oraz “przeciw” i finalny wynik jest twierdzący, to zapraszam do lektury drugiej części. Przedstawię w niej kilka praktycznych pomysłów, które być może sprawdzą się również w przypadku Twojej firmy.

Pamiętaj o prawach autorskich

Zanim oprzesz komunikację firmy na obrazkach internetowych, to sprawdź czy masz w ogóle do tego prawo. Mimo, że wiele twórców memów nie ma nic przeciwko wykorzystaniu ich twórczości przez innych internautów, to ich nastawienie może się diametralnie zmienić w przypadek firm, które chcą wykorzystać ją w celach komercyjnych.

Głośnym echem odbiła się gra stworzona przez jeden z oddziałów giganta Warner Bros. Wykorzystano w niej jedne najpopularniejszych memów “Nyan cat” oraz “Keyboard Cat”. Szybko okazało się jednak, że nikt nie zapytał o zgodę samych twórców memów. Jak można się domyśleć nie byli oni zbytnio zadowoleni z tego faktu i postanowili głośno je wyrazić wnosząc do sądu pozew o naruszenie praw autorskich i nielegalne wykorzystanie znaku towarowego.

Screen Shot 2014-02-19 at 13.10.49
Nyan Cat
 
 

Finał w sądzie to oczywiście jedno z możliwych rozwiązań takiej sprawy. Innym – dużo gorszym dla marki – rozwiązaniem może być niezadowolenie innych internautów wyrażone w formie bojkotu produktów firmy lub zalewu negatywnych komentarzy o marce.

Mimo że źródło sporej liczby memów jest nieustalone to warto zadać sobie odrobinę trudu i upewnić się, że motyw, który chcesz wykorzystać, na pewno jest zwolniony z praw autorskich. W przeciwnym razie zalecam uprzedni kontakt z autorem. Możesz w ten sposób uniknąć wielu kłopotów i nieporozumień.

Mem internetowy na banerze lub… bilbordzie.

To najpopularniejsze i bez wątpienia najłatwiejsze zaprzęgnięcie memów internetowych do działań marketingowych. Ta metoda jest najczęściej wykorzystywana przez marki do komunikacji na portalach społecznościowych.

1959510_10151890352906644_1537528053_n
Źródło: Nokaut.pl                                                                                   
 

Kilka marek odważyło się również wykorzystać memy internetowe w wielkoformatowych powierzchniach reklamowych. Jest to z pewnością nowatorskie posunięcie, które niesie ze sobą sporą dawkę ryzyka.

Memy zostały bowiem wyrwane ze swojego naturalnego środowiska internetowego i wykorzystane w świecie offline. Tajemnicą poliszynela jest, że te dwa światy przenikają się wzajemnie, ale popularne wśród niektórych grupa obrazki internetowego nie muszą być zrozumiałe dla każdego przechodnia.

Screen-Shot-2013-10-28-at-11.50.06-PM-300x408
Źródło: Mamacenter
 
 

Sposób tworzenia powyższych materiałów reklamowych opiera się zazwyczaj na dwóch schematach:

  • wykorzystaniu popularnego i łatwo kojarzonego motywu graficznego z własnym tekstem (przykład powyżej 😉 )
  • wykorzystaniu popularnego hasła (np. “nie ma lipy”) z własną grafiką

 

“Twoja stara”

Ten mem został wykorzystany do kampanii promującej nową wersję przeglądarki Internet Explorer. Kampania odbywała się ponad ponad dwa lata temu, a wówczas mem “twoja stara” cieszył się sporą popularnością, szczególnie wśród młodszego pokolenia.

Hasło odnosiło się oczywiście do starszych wersji przeglądarek, ale jego pierwotne znaczenie oraz dwuznaczność sprawiały, że cała kampania była utrzymana w zaczepnym i nawet lekko kontrowersyjnym stylu.

Screen Shot 2014-02-19 at 12.24.12
Źródło: Marketing przy Kawie
 

W dodatku miała charakter internetowo-ambientowy przez co do jej promocji wykorzystano nawet konstrukcje pneumatyczne na dworcu Warszawa Śródmieście oraz standy z darmowym dostępem do internetu umieszczone na wyższych uczelniach.

Okazuje się, że sposób wykorzystania memów internetowych może być również niestandardowy. Wszystko zależy od kreatywności, inwencji, możliwości oraz celu jaki chcesz osiągnąć daną kampanią.

W tym przypadku to nie wielkoformatowe powierzchnie reklamowe były skuteczne, ale same hasło i jego umiejętnie wykorzystana dwuznaczność.

Konkurs

Strzałem w dziesiątkę, który zaangażuje i przykuje uwagę Twoich klientów może być konkurs oparty właśnie na tworzeniu memów internetowych.

Mogą to być memy, w których wykorzystane zostaną Twoje produkty lub hasło reklamowe. Klienci mogą wykorzystywać je do tworzenia własnych memów, np. memy graficzne z Twoim hasłem promującym firmę lub dany produkt.

A kto wie, być może będą one miały w sobie tak duży ładunek wirusowy, że szturmem zdobędą popularność wśród społeczności internetowej.

Postać Forever Alone…It’s alive!

120727021844_forever-alone

Odważnym pomysłem wykazała się również marka Sony, która powołała do życia słynną w świecie memów postać “Forever Alone”. Wykorzystała ją do promocji najbardziej samotnego maratonu świata – Xperiathon.

Trzeba przyznać, efekty wizualny nie powala, a w niektórych video słynna postać jest nawet przerażająca. Zresztą oceń to sam.

W tym przypadku odwzorowanie wirtualnej postaci w świecie rzeczywistym to nie była udana realizacja. Dlatego w przyszłości zastanów się dwa razy zanim zechcesz wykorzystać podobny pomysł. 😉

To oczywiście tylko kilka pomysłów, które mogą posłużyć Ci za inspirację i fundament Twoich działań. Jeżeli znasz jeszcze jakieś ciekawe realizacje marketingowe oparte na memach internetowych, to koniecznie daj nam znać.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.