Click-through rate to jeden z podstawowych wskaźników zaangażowania. Zainteresowani odbiorcy powinni chętnie klikać linki zamieszczone w wiadomości.
Dziś udzielę kliku wskazówek, które pomogą Ci lepiej dopasować treści do potrzeb subskrybentów, zwiększyć współczynnik klikalności i tym samym zwiększyć skuteczność kampanii email marketingowych.
1. Określ potrzeby docelowych odbiorców
Żeby móc przygotować odpowiednie treści kampanii email marketingowych, powinieneś możliwie najdokładniej poznać potrzeby swoich docelowych odbiorców. Zidentyfikuj problemy, z jakimi Twoi odbiorcy zmagają się w swojej codziennej pracy. Jest wiele sposobów na badanie ich potrzeb:
Wywiad
Bezpośrednia rozmowa z odbiorcami jest jedną z najlepszych metod na pozyskanie wiarygodnych informacji. Zaproponuj wybranym subskrybentom spotkanie w celu dokładnego zidentyfikowania ich potrzeb i oczekiwań względem treści mailingu. Zaoferuj coś w zamian, żeby zachęcić ich do poświęcenia swojego czasu.
Aby zaoszczędzić czas, możesz zaproponować spotkanie online, a najważniejsze pytania wysłać mailem kilka dni wcześniej.
Ankieta
Przygotuj kilka strategicznych pytań, które pozwolą Ci na rozpoznanie potrzeb użytkownika i przygotowanie wartościowych treści. Wyślij je mailem do większej, reprezentatywnej grupy odbiorców. Pamiętaj – im mniejsza liczba pytań, tym więcej osób chętnych do jej wypełnienia. Więcej informacji na temat wykorzystania ankiet znajdziesz w tym wpisie.
Persona
Na podstawie uzyskanych odpowiedzi przygotuj persony docelowych odbiorców. Persony znacznie ułatwią przygotowaniu odpowiednich treści i pomogą w zaplanowaniu komunikacji skierowanej do poszczególnych grup subskrybentów.
Więcej informacji dotyczących segmentacji odbiorców i wykorzystania person w email marketingu znajdziesz we wcześniejszych postach na naszym blogu.
Statystyki
Obserwuj statystyki wysyłki, aby ocenić zaangażowanie subskrybentów. Po pewnym czasie będziesz wiedział, jakie treści są najbardziej pożądane. Co jakiś czas rób testy A/B. Dzięki nim szybko wyłonisz elementy, które cieszą się większym zainteresowaniem odbiorców.
2. Wykorzystaj responsywny szablon wiadomości
Jeżeli zależy Ci na dotarciu do możliwie największej grupy subskrybentów, Twoje wiadomości powinny być dostosowane do urządzeń mobilnych. Responsywny szablon automatycznie dostosuje się do rozmiaru ekranu dowolnego urządzenia mobilnego – Twój mail będzie świetnie wyglądał i pozostanie wygodny w obsłudze dla użytkownika.

Co zrobić, by zwiększyć wskaźnik klikalności?
1. Przygotuj ciekawy temat wiadomości
Tylko osoby, które otworzą wiadomość mają szansę zapoznać się z jej treścią, a temat maila ma bardzo duży wpływ na otwarcia. Wykorzystaj temat i preheader do wzbudzenia zainteresowania odbiorcy.
Czas wysyłki ma również istotny wpływ na liczbę otwarć. Wykorzystaj funkcjonalność Perfect Timing, dzięki której Twoje wiadomości zostaną dostarczone do odbiorców w najlepszym momencie.
2. Umieść najważniejszą informację w sekcji ATF
Sekcja powyżej linii przewijania (ang. above the fold, ATF) to część maila, która jest widoczna po otwarciu, bez konieczności przewijania w dół. Umieść w niej najważniejsze informacje dotyczące oferty lub tekst wprowadzający, który zachęci do zapoznania się z resztą wiadomości.
3. Pisz krótko i na temat
Jeżeli głównym celem twojego maila jest konwersja, powinieneś postawić na jasny przekaz. Granicz ilość tekstu do minimum – ułatwisz nawigację i oszczędzisz czas potrzebny na przeczytanie maila. Dzięki temu więcej osób zapozna się z treścią Twojej wiadomości.
4. Główne Call to action powinno być widoczne i czytelne
Wezwanie do działania jest najważniejszym elementem maila. Przycisk call to action powinien być doskonale zrozumiały i widoczny. Zaprojektuj szablon wiadomości w taki sposób, aby wszystkie elementy kierowały na niego uwagę odbiorcy.
5. Daj większy wybór
Jeżeli linki w Twoim mailu zachęcają do pobrania treści, daj odbiorcom możliwość wyboru interesującego ich contentu. Jest to szczególnie istotne w początkowej fazie subskrypcji – podział treści (np. na poziom zaawansowania) pozwoli na segmentację odbiorców i dopasowanie dalszej komunikacji do ich potrzeb.
6. Zastosuj zachętę
Szukaj nowych sposobów na zmotywowanie użytkowników do kliknięcia w linki. Ograniczony czasowo rabat lub kod promocyjny z pewnością skłoni wiele osób do podjęcia szybkiej decyzji o przejściu na stronę sklepu.

7. W przypadku długich wiadomości zastosuj wyraźny podział na sekcje
Nie ma nic złego w przesyłaniu długich maili, pod warunkiem, że są pełne ciekawych dla odbiorcy treści. Jeżeli Twoja wiadomość wymaga przewijania, podziel ją na widoczne sekcje, aby ułatwić nawigację i szybką identyfikację najbardziej interesujących fragmentów.

8. Stosuj różnorodne treści
Subskrybenci mogą mieć różne preferencje dotyczące rodzaju treści. Wykorzystuj różnorodne materiały: artykuły, grafiki, materiały audio oraz wideo. Sprawdzaj aktywność subskrybentów i optymalizuj kolejne kampanie w oparciu o ich upodobania.

Podsumowanie
Jest wiele czynników wpływających na click-through rate. Zwróć uwagę na swoje wiadomości i sprawdź czy odpowiadają na potrzeby Twoich docelowych odbiorców.
Wykorzystaj opisane powyżej punkty jako checklistę i zobacz, co możesz zrobić, aby odbiorcy chętniej klikali w zamieszczone w Twoich mailach linki.
Jakiego rodzaju treści cieszą się największą popularnością wśród odbiorców Twoich wiadomości? Co robisz, aby zwiększyć wskaźnik CTR? Podziel się swoimi doświadczeniami – zostaw komentarz poniżej.