Stan email marketingu na rynku wydawniczym – raport GetResponse
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Stan email marketingu na rynku wydawniczym – raport GetResponse

W ubiegłych latach sprawdzaliśmy jaki jest poziom zaawansowania i skuteczności email marketingu w Polsce.

 

Sprawdzaliśmy, jak zmienia się on w zależności od wielkości przedsiębiorstwa czy branży. W tym roku postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się poszczególnym branżom. Zaczęliśmy od sektora wydawniczego.

Przebadaliśmy ponad 200 firm wśród których były wydawnictwa, agencje literackie, księgarnie internetowe, hurtownie i dystrybutorzy oraz biblioteki.

Określenie poziomu zaawansowania i skuteczności email marketingu w branży wydawniczej opierało się na analizie takich elementów jak: budowa listy odbiorców, przestrzeganie dobrych praktyk email marketingu, częstotliwość wysyłania newsletterów oraz ich niektóre elementy.

 

E-księgarnie okazały się najlepsze

Księgarnie internetowe prezentują najwyższy poziom email marketingu w branży wydawniczej. Żadna z przebadanych agencji literackich w ogóle nie wykorzystuje marketingu opartego na wiadomościach email.

Firmy ze wszystkich sektorów (oprócz agencji literackich) wykorzystują stronę internetową do budowania listy mailingowej oraz prowadzą subskrypcję z potwierdzeniem. To jest zdecydowanie najmocniejszy element budowy listy mailingowej. Piętą achillesową tego procesu jest natomiast pozyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

okladka_publishers

Z analizy poszczególnych elementów newsletterów wynika, że żaden z sektorów wydawniczych nie wierzy w skuteczność przycisków social media. Korzysta z nich średnio ok. 10% firm. Na szczęście dużo lepiej prezentują się elementy związane z dobrymi praktykami email marketingu oraz przyciski wzywające do działania.

Najczęściej wysyłane są newslettery sprzedażowe – promujące nowe oferty wydawnicze. Wyjątek stanowią biblioteki, które za pomocą newsletterów informują o aktualnościach i wydarzeniach specjalnych.

E-księgarnie prowadzą najbardziej regularną komunikację. 9% z nich wysyła newslettery nawet 2-3 razy w tygodniu. Pozostałe firmy i organizacje ograniczają się do sporadycznych wiadomości wysyłanych ok. 1-2 razy w miesiącu lub rzadziej.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie 15.02 – 31.03.2014.

Szczegółową analizę badania można znaleźć w raporcie “Stan email marketingu na rynku wydawniczym”. Dodatkowo, raport zawiera również bardzo mocno rozbudowaną sekcję poradnikową, która zawiera wiele wskazówek, inspiracji i przykładów przygotowanych przez ekspertów GetResponse.

 

Screen Shot 2014-03-19 at 09.31.47