Wiadomości follow up są doskonałym źródłem cennych informacji. Jeśli dobrze je zaplanujesz, możesz spodziewać się wysokiego poziomu zaangażowania (np. wysokich współczynników otwarcia i CTR). Ten artykuł pomoże Ci podejść strategicznie do stosowania takich wiadomości i prowadzić jeszcze skuteczniejsze działania email marketingowe.
Czym jest wiadomość follow up
Wiadomość follow up to email, który wysyłasz po tym, jak na ścieżce klienta wydarzy się coś szczególnie ważnego. Jego celem jest zdobycie informacji.
Możesz wysłać wiadomość follow up do osób, które pobrały Twoje treści i zapytać, czy według nich są one wartościowe.
Możesz wysłać wiadomość follow up do odbiorców, którzy są w połowie okresu próbnego Twojej usługi i zapytać o wrażenia.
Możesz odezwać się po jakimś wydarzeniu, żeby zapytać, jak się podobało.
Możesz przygotować harmonogram wysyłek wiadomości follow up i autoresponderów, żeby dostosować je do potrzeb i zainteresowań subskrybentów.
Kiedy wysyłać wiadomości follow up
Zachęcam, żeby stosować się do prostej zasady – wysyłaj wiadomość follow up, jeśli rzeczywiście potrzebujesz jakiejś informacji. Oczywiście, trzeba też brać pod uwagę preferencje grupy docelowej i działać rozsądnie.
Każdą firmę będą interesowały inne informacje. To, czy działasz w sektorze B2B czy B2C też ma znaczenie. Oto kilka popularnych przykładów takich wiadomości:
Wiadomości follow up w sektorze B2C
- Email powitalny: wiadomość wysyłana, kiedy nowa osoba dołączy do bazy adresowej. Możesz ją wykorzystać, żeby pokazać nowych subskrybentom, czego mogą oczekiwać w związku z Twoimi działaniami email marketingowymi.

Możesz wykorzystać serie emaili powitalnych do onboardingu nowych klientów.
- Email z podziękowaniem: jest wiele powodów, żeby wysyłać wiadomości z podziękowaniem. Może ktoś kupił Twój produkt albo wziął udział w wydarzeniu, które organizowałeś? Napisz do tej osoby, żeby dostać cenny feedback, dzięki któremu usprawnisz obsługę klienta.
- Follow up po wysłaniu oferty: to trudna kwestia. Oto co ma na ten temat do powiedzenia Ada Durzyńska, edytor bloga GetResponse:
|
- Wiadomość dotycząca bezpłatnego okresu próbnego: jeśli oferujesz produkt typu SaaS, możesz pewnie zaproponować darmowy okres próbny. Dzięki temu odbiorcy sprawdzą, czy Twoja usługa rozwiązuje ich problemy. W czasie okresu próbnego wyślij przynajmniej jedną wiadomość follow up, żeby ocenić poziom satysfakcji klienta.
- Wiadomość dotycząca kampanii produktowej: zacząłeś kampanię promującą nowy produkt. Obserwuj konwersję i wysyłaj wiadomości follow up do osób, które weszły na stronę.

- Badanie satysfakcji klienta: zapytaj klientów ogólnie o wrażenia i czy są zadowoleni z produktu. Możesz też wysłać wiadomość follow up z badaniem Net Promoter Score. Podziel kontakty w zależności od tego, jak postrzegają Twoją firmę i spersonalizuj kolejne wiadomości. Na przykład: dowiedz się, co przeszkadza niezadowolonym, co możesz zrobić, żeby poczuli się lepiej i poproś zadowolonych klientów o rekomendację.

- Feedback od klienta: wykorzystaj wiadomości follow up, żeby dowiedzieć się, czy klienci są zadowoleni z zakupionego produktu. Pamiętaj, że zadowoleni klienci prawdopodobnie wrócą i zarekomendują Twój produkt. Dzięki feedbackowi od nich zdobywasz cenne informacje, które pomagają Ci rozwijać produkty i, jako treści stworzone przez użytkowników, mogą być wykorzystane do celów marketingowych.
Wiadomości follow up w sektorze B2B
Ścieżka klienta w sektorze B2B może być dłuższa i bardziej skomplikowana. Oto kilka praktycznych wskazówek od eksperta – Beaty Patfield, Senior Business Development Executive w GetResponse:
|
Jeśli podoba Ci się koncepcja automatycznych wiadomości – czyli korzystanie z autoresponderów i cykli marketing automation, żeby wysyłać emaile w określonych odstępach czasowych albo w odpowiedzi na działanie odbiorcy, oto doskonały artykuł dla Ciebie:
20+ zautomatyzowanych emaili, które warto zacząć wysyłać już dziś
Wiadomości follow up vs cykle follow up
Jakiś czas temu nagraliśmy podcast z Davem Chaffeyem, szefem i współzałożycielem Smart Insights, strony zajmującej się doradztwem w dziedzinie digital marketingu. Dave udzieli w nim następującej rady:
|
Przyjrzyj się więc ścieżce klienta i zdecyduj, co da lepszy efekt: jedna wiadomość czy seria. Oto porównanie pojedynczego emaila i cyklu emaili:
Wiadomość follow up | vs | Cykl wiadomości follow up |
jedna szansa | więcej niż jedna szansa | |
zadajesz jedno pytanie / podchodzisz do sprawy w jeden sposób | możesz zadać kilka pytań / podejść do sprawy na kilka różnych sposobów | |
możesz stopniowo profilować klientów |
Jak napisać wiadomość follow up
Oto garść wskazówek, dzięki którym łatwiej Ci będzie stworzyć skuteczną wiadomość follow up.
1. Zastanów się, jakie informacje chcesz zdobyć
Co dokładnie chcesz wiedzieć? Zastanów się, jaki ma być cel emaila. Dzięki temu łatwiej Ci będzie sformułować CTA i stworzyć przekonującą wiadomość. W tym kroku decydujesz, czy w ogóle warto ją wysyłać.
2. Wykorzystaj pole tematu i nagłówek, żeby jasno przekazać, co masz do powiedzenia
Pole tematu i nagłówek to elementy, które odbiorca zobaczy, zanim otworzy email. Dobrze wykorzystaj miejsce, jakie przypadło Ci w skrzynce odbiorczej i zadbaj o zaangażowanie.
3. Pisz zwięźle
Skup się na celu wiadomości. Niezależnie, czy prosisz o przysługę, czy zadajesz pytanie, zmierzaj prosto do celu:
- wyjaśnij, dlaczego piszesz
- przedstaw kontekst
- podkreśl nawołanie do działania
Kiedy wysyłasz swoje wiadomości follow up?
Gotów do pierwszej wysyłki wiadomości follow up?
Rozpocznij okres próbny i czerp jak najwięcej korzyści z email marketingu.
Podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami i dobrymi praktykami. Chętnie poznamy Twoje sposoby na wysyłkę wiadomości follow up.