VIEWS

Czym są wiadomości follow up i w jaki sposób ich używać

Wiadomości follow up są doskonałym źródłem cennych informacji. Jeśli dobrze je zaplanujesz, możesz spodziewać się wysokiego poziomu zaangażowania (np. wysokich współczynników otwarcia i CTR). Ten artykuł pomoże Ci podejść strategicznie do stosowania takich wiadomości i prowadzić jeszcze skuteczniejsze działania email marketingowe.

 

Czym jest wiadomość follow up

Wiadomość follow up to email, który wysyłasz po tym, jak na ścieżce klienta wydarzy się coś szczególnie ważnego. Jego celem jest zdobycie informacji.

Możesz wysłać wiadomość follow up do osób, które pobrały Twoje treści i zapytać, czy według nich są one wartościowe.

Możesz wysłać wiadomość follow up do odbiorców, którzy są w połowie okresu próbnego Twojej usługi i zapytać o wrażenia.

Możesz odezwać się po jakimś wydarzeniu, żeby zapytać, jak się podobało.

Możesz przygotować harmonogram wysyłek wiadomości follow up i autoresponderów, żeby dostosować je do potrzeb i zainteresowań subskrybentów.

 

Kiedy wysyłać wiadomości follow up

Zachęcam, żeby stosować się do prostej zasady – wysyłaj wiadomość follow up, jeśli rzeczywiście potrzebujesz jakiejś informacji. Oczywiście, trzeba też brać pod uwagę preferencje grupy docelowej i działać rozsądnie.

Każdą firmę będą interesowały inne informacje. To, czy działasz w sektorze B2B czy B2C też ma znaczenie. Oto kilka popularnych przykładów takich wiadomości:

 

Wiadomości follow up w sektorze B2C

  • Email powitalny: wiadomość wysyłana, kiedy nowa osoba dołączy do bazy adresowej. Możesz ją wykorzystać, żeby pokazać nowych subskrybentom, czego mogą oczekiwać w związku z Twoimi działaniami email marketingowymi.

 

Fellow follow up

Fragment emaila powitalnego od marki Fellow. Wspomniano w nim o produkcie, który dostał nagrodę i o blogu z ciekawymi treściami. Jest zachęta do zakupów z kodem promocyjnym i informacja o kanałach społecznościowych, w których można śledzić markę.

 

Możesz wykorzystać serie emaili powitalnych do onboardingu nowych klientów.

  • Email z podziękowaniem: jest wiele powodów, żeby wysyłać wiadomości z podziękowaniem. Może ktoś kupił Twój produkt albo wziął udział w wydarzeniu, które organizowałeś? Napisz do tej osoby, żeby dostać cenny feedback, dzięki któremu usprawnisz obsługę klienta.

 

  • Follow up po wysłaniu oferty: to trudna kwestia. Oto co ma na ten temat do powiedzenia Ada Durzyńska, edytor bloga GetResponse:

 

Jako edytor bloga, dostaję dziennie setki wiadomości z ofertami i, co ciekawe, dwa razy tyle wiadomości follow up. Dlaczego? Ludzie często wysyłają wiadomość follow up za szybko, czasem 10 minut po tym, jak wysłali pierwszy email do klienta.

To oczywiste, że nadawca chciałby wiedzieć, czy jego wiadomość została otwarta i jak najszybciej chce dostać odpowiedź. Ale dajmy odbiorcom trochę czasu na przeczytanie emaila i zapoznanie się z ofertą. Jeśli chcesz skontaktować się z nimi szybko, poczekaj przynajmniej kilka godzin. Jeśli sprawa nie jest pilna – wiadomość follow up powinna zostać wysłana nie wcześniej niż następnego dnia.

Pamiętaj, żeby zawsze załączać email z ofertą w wiadomości follow up. Rób to tak, jak Ci wygodniej – za pomocą opcji Przekaż dalej, Odpowiedz albo prześlij jako załącznik.

Jeśli chodzi o tekst emaila – zadbaj, żeby brzmiał lekko i przyjemnie i bądź cierpliwy. Spróbuj zawrzeć w treści pytanie. Odbiorcy będzie trudniej je zignorować. Na przykład zamiast pisać standardowo: „Chcieliśmy tylko upewnić się, że zapoznałeś się z ofertą”, spróbuj bardziej angażującej treści, np.: „Co myślisz o naszej ofercie?”, albo nawet zapytaj prosto z mostu: „Czy ta cisza oznacza brak zainteresowania?”

Dodatkowo, dbając, żeby email nie był natrętny, nie bądź jednocześnie zbyt skromny. Tekst typu: „Piszę znowu, bo warto się nie poddawać” zadziała lepiej niż „Wiem, że pewnie jesteś zbyt zajęty, żeby czytać takie wiadomości i nie chcę Ci zawracać głowy…”. Przez grzeczność nie pisz „Hej, żyjesz?!” i „Wysyłam to do DW wszystkich Twoich szefów”.

Zadbaj, żeby pole tematu wyróżniało się. Im bardziej kreatywnie do tego podejdziesz, tym większe szanse, że dostaniesz odpowiedź, pozytywną albo negatywną. Dla jasności, „Czy widziałeś już naszą ofertę?” to temat chyba 99% wszystkich wiadomości follow up.

  • Wiadomość dotycząca bezpłatnego okresu próbnego: jeśli oferujesz produkt typu SaaS, możesz pewnie zaproponować darmowy okres próbny. Dzięki temu odbiorcy sprawdzą, czy Twoja usługa rozwiązuje ich problemy. W czasie okresu próbnego wyślij przynajmniej jedną wiadomość follow up, żeby ocenić poziom satysfakcji klienta.

 

  • Wiadomość dotycząca kampanii produktowej: zacząłeś kampanię promującą nowy produkt. Obserwuj konwersję i wysyłaj wiadomości follow up do osób, które weszły na stronę.

 

care/of follow up

Email od marki care/of prezentujący produkty wybrane na podstawie badania preferencji klienta.

 

  • Badanie satysfakcji klienta: zapytaj klientów ogólnie o wrażenia i czy są zadowoleni z produktu. Możesz też wysłać wiadomość follow up z badaniem Net Promoter Score. Podziel kontakty w zależności od tego, jak postrzegają Twoją firmę i spersonalizuj kolejne wiadomości. Na przykład: dowiedz się, co przeszkadza niezadowolonym, co możesz zrobić, żeby poczuli się lepiej i poproś zadowolonych klientów o rekomendację.

 

Ikea follow up

Email od marki IKEA z badaniem Net Promoter Score (NSP), wysłany po wizycie w ich sklepie.

 

  • Feedback od klienta: wykorzystaj wiadomości follow up, żeby dowiedzieć się, czy klienci są zadowoleni z zakupionego produktu. Pamiętaj, że zadowoleni klienci prawdopodobnie wrócą i zarekomendują Twój produkt. Dzięki feedbackowi od nich zdobywasz cenne informacje, które pomagają Ci rozwijać produkty i, jako treści stworzone przez użytkowników, mogą być wykorzystane do celów marketingowych.

 

Wiadomości follow up w sektorze B2B

Ścieżka klienta w sektorze B2B może być dłuższa i bardziej skomplikowana. Oto kilka praktycznych wskazówek od eksperta – Beaty Patfield, Senior Business Development Executive w GetResponse:

 

Follow up po wydarzeniu:

Nadaj wiadomości osobisty charakter. Zwróć się do odbiorcy po imieniu, zapytaj o osobistą kwestię, o której była wcześniej mowa. Czy jego syn zdał już egzaminy?

Przyjrzyj się dotychczasowym kontaktom z tą osobą. Czy padły jakieś pytania, na które wciąż nie odpowiedziałeś? Zadbaj, żeby zrobić to teraz.

Pisz krótko. Nie wysyłaj emaila składającego się z trzech akapitów, jeśli chcesz tylko zapytać, czy odbiorcy podoba się Twój produkt.

Niech piłeczka zostanie po jego stronie. Zakończ mocnym nawołaniem do działania: „Daj znać, co myślisz!” albo „Kiedy moglibyśmy porozmawiać?” to znacznie lepsza opcja niż: „Czekam na wieści od Ciebie”.

I w końcu, nie zapomnij wysłać emaila do wiadomości innych osób. Jeśli odbiorca ma kolegę, który brał udział w korespondencji, uwzględnij go w DW. Inaczej w najlepszym wypadku pomyślą, że jesteś zapominalski, w najgorszym, że nie potrafisz okazać szacunku.

Sprzedażowe wiadomości follow up:

Szybkość ma znaczenie. Odezwij się do potencjalnego klienta jak najszybciej po tym, jak się z Tobą skontaktował.

Nie poddawaj się. Możesz potrzebować 5-7 prób, żeby nawiązać kontakt.

Obserwuj wskaźniki. Czy odbiorcy otwierają Twoje wiadomości? Podobnie jak w przypadku online marketingu, znaczenie ma pora, o jakiej wyślesz email oraz treść, jaką umieścisz w polu tematu. Jeśli ludzie otwierają Twoje wiadomości email, ale nie odpowiadają, być może musisz zmienić treści.

Jeśli jeden kanał się nie sprawdza, korzystaj z wielu. Brak odpowiedzi na email? Zadzwoń. Nikt nie odbiera? Znajdź odbiorcę na LinkedIn albo na Skype – jest wiele opcji, musisz tylko poszukać.

Bądź elastyczny i dopasowuj się do sytuacji. Kiedy rozpoczniesz komunikację, działaj zgodnie z planem, ale bądź otwarty na zmiany. Masz zamiar odpowiedzieć na zapytanie, zaprezentować produkt i pomóc w podjęciu decyzji – ale potencjalny klient może mieć inny plan i musisz się z tym pogodzić. Tu nie chodzi o Ciebie, chodzi o niego.

 

Jeśli podoba Ci się koncepcja automatycznych wiadomości – czyli korzystanie z autoresponderów i cykli marketing automation, żeby wysyłać emaile w określonych odstępach czasowych albo w odpowiedzi na działanie odbiorcy, oto doskonały artykuł dla Ciebie:

20+ zautomatyzowanych emaili, które warto zacząć wysyłać już dziś

 

Wiadomości follow up vs cykle follow up

Jakiś czas temu nagraliśmy podcast z Davem Chaffeyem, szefem i współzałożycielem Smart Insights, strony zajmującej się doradztwem w dziedzinie digital marketingu. Dave udzieli w nim następującej rady:

 

“Obserwuj cykl życia potencjalnego klienta, w miarę jak wchodzi w interakcję z Twoją firmą – i zastanów się, jak możesz go zachęcić, żeby kupił Twoje produkty.

(…) Punktem styku z marką, od którego warto zacząć, jest powitanie. Na początek możesz przygotować serię wiadomości powitalnych, zamiast pojedynczego emaila. Sekwencja powitalna odpowiada za pierwsze wrażenie. Pierwsza wysłana wiadomość jest w pewnym sensie najważniejsza. A jeśli zamiast niej wyślesz serię, masz szansę zaangażować odbiorców od samego momentu dokonania subskrypcji.”

 

Przyjrzyj się więc ścieżce klienta i zdecyduj, co da lepszy efekt: jedna wiadomość czy seria. Oto porównanie pojedynczego emaila i cyklu emaili:

 

Wiadomość follow upvsCykl wiadomości follow up
jedna szansawięcej niż jedna szansa
zadajesz jedno pytanie / podchodzisz do sprawy w jeden sposóbmożesz zadać kilka pytań / podejść do sprawy na kilka różnych sposobów
możesz stopniowo profilować klientów

 

Jak napisać wiadomość follow up

Oto garść wskazówek, dzięki którym łatwiej Ci będzie stworzyć skuteczną wiadomość follow up.

 

1. Zastanów się, jakie informacje chcesz zdobyć

Co dokładnie chcesz wiedzieć? Zastanów się, jaki ma być cel emaila. Dzięki temu łatwiej Ci będzie sformułować CTA i stworzyć przekonującą wiadomość. W tym kroku decydujesz, czy w ogóle warto ją wysyłać.

 

2. Wykorzystaj pole tematu i nagłówek, żeby jasno przekazać, co masz do powiedzenia

Pole tematu i nagłówek to elementy, które odbiorca zobaczy, zanim otworzy email. Dobrze wykorzystaj miejsce, jakie przypadło Ci w skrzynce odbiorczej i zadbaj o zaangażowanie.

 

3. Pisz zwięźle

Skup się na celu wiadomości. Niezależnie, czy prosisz o przysługę, czy zadajesz pytanie, zmierzaj prosto do celu:

  • wyjaśnij, dlaczego piszesz
  • przedstaw kontekst
  • podkreśl nawołanie do działania

 

Kiedy wysyłasz swoje wiadomości follow up?

Gotów do pierwszej wysyłki wiadomości follow up?

Rozpocznij okres próbny i czerp jak najwięcej korzyści z email marketingu.

 

Rozpocznij okres próbny

 

Podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami i dobrymi praktykami. Chętnie poznamy Twoje sposoby na wysyłkę wiadomości follow up.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x