W jaki sposób dopasować komunikację email do młodszych odbiorców?
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

W jaki sposób dopasować komunikację email do młodszych odbiorców?

Co jakiś czas pojawiają się opinie, że email umarł lub że traci na znaczeniu, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy na co dzień komunikują się wyłącznie za pomocą smsów oraz mediów społecznościowych.

W dzisiejszym wpisie rozprawię się z powyższym mitem, zwrócę uwagę na istotną różnicę pomiędzy poszczególnymi kanałami komunikacji i podpowiem co zrobić, by dopasować działania email marketingowe do oczekiwań młodszych odbiorców.

Email ma się coraz lepiej

Aby ostatecznie rozprawić się z mitem, jakoby „email umarł”, wystarczy spojrzeć na kilka opublikowanych niedawno statystyk:

1. The Radicati Group, w raporcie „Email Statistics Report, 2014-2018” przewiduje, że:

  • liczba kont email wzrośnie z 4,1 miliarda w 2014 r. do 5,2 miliarda pod koniec 2018 r.
  • liczba użytkowników email zwiększy się z 2,5 miliarda w 2014 i przekroczy 2,8 miliarda w 2018 r.

2. Według Email Marketing Industry Census 2014, dochody wygenerowane za pomocą email marketingu wzrosły o 28% w stosunku do poprzedniego roku.

3. 48% respondentów ankiety przeprowadzonej przez firmę Kentico wybrało email jako preferowaną formę komunikacji z marką.

4. Firma Econsultancy ogłosiła, że email marketing przynosi największy zwrot z inwestycji. Aż 68% spośród przebadanych firm uważa email za „dobry” lub „bardzo dobry”.

Wyraźnie widać, że email ma się dobrze, a właściwie coraz lepiej.

Email a media społecznościowe

Myślę, że w pierwszej kolejności warto zrozumieć podstawowe różnice pomiędzy dostępnymi kanałami komunikacji oraz sposobami, w jaki są one wykorzystywane.

Kiedy używamy terminu media społecznościowe, mamy na myśli kilka różnych platform (m.in. Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, Snapchat) z których każda ma swoją unikalną charakterystykę i opiera się na innym sposobie interakcji użytkowników. Tutaj możesz zobaczyć, który kanał komunikacji jest obecnie najbardziej popularny wśród nastolatków.

Media społecznościowe umożliwiają błyskawiczną komunikację z siecią znajomych. Wszystkie publikowane informacje oraz materiały od razu trafiają do kręgu zgromadzonych użytkowników i mogą być przez nich komentowane na bieżąco.

W odróżnieniu od platform społecznościowych, email służy do indywidualnej komunikacji pomiędzy użytkownikami lub pomiędzy marką a subskrybentem. Treść nie jest widoczna dla innych osób, nie zniknie pod nawałem informacji od innych użytkowników, nie wymaga natychmiastowej odpowiedzi – ma zupełnie inne zastosowanie.

Co nie zmienia faktu, że prawie każdy użytkownik sieci korzysta z email.

grass-hands-moss-4627-825x550

 

Email nie umiera, email ewoluuje

Zdecydowana większość użytkowników mediów społecznościowych posiada również konto email. Chętnie zapisują się do newslettera swoich ulubionych marek, pod warunkiem, że prowadzą one działania email marketingowe w odpowiedni sposób.

Cytując Grahama Charltona z firmy Econsultancy: Email generuje fantastyczne wyniki wszystkim, którzy poświęcają czas na dopasowanie swoich praktyk marketingowych do stale zmieniających się oczekiwań klientów.

Przyjrzyjmy się kilku możliwościom email marketingu, które z pewnością pozwolą na lepsze dostosowanie działań do potrzeb odbiorców:

1. Segmentacja listy/Personalizacja treści

Email marketing umożliwia segmentację listy odbiorców. Możesz stworzyć grupy odbiorców o określonych cechach, np.:

  • kobiety
  • osoby w wieku 25-30 lat
  • osoby posiadające konto premium
  • osoby, które zapisały się na listę podczas konferencji.

Dzięki odpowiedniej segmentacji osób znajdujących się na Twojej liście, będziesz w stanie dokładniej dopasować wiadomości do ich oczekiwań. Odbiorcy otrzymujący wartościowe treści, będą częściej wchodzili w interakcję z Twoją marką. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

2. Automatyzacja

Dzięki automatyzacji wiele procesów będzie przebiegać samoczynnie, dzięki czemu wiadomości trafią do odbiorców w najbardziej odpowiednim dla nich czasie.

Możesz starannie zaplanować wysyłkę wiadomości powitalnych, cykli wiadomości edukacyjnych, wiadomości wysyłanych na podstawie aktywności użytkownika (np. wiadomości przypominających o pozostawionym koszyku zakupowym lub informujących o zbliżającej się promocji na niedawno przeglądany produkt).

Dla osób zainteresowanych automatyzacją przygotowaliśmy poradnik Email marketing vs marketing automation.

3. Szczegółowe statystyki

Dzięki szczegółowej analizie statystyk kampanii będziesz wiedział, którzy z odbiorców przestają angażować się w komunikację. Na podstawie ich zachowania będziesz mógł zmienić swoją strategię lub przygotować dla nich specjalna kampanię reaktywacyjną.

4. Responsywny design

Według statystyk przygotowanych przez eMailmonday, od 15 do 70% Twoich wiadomości zostanie odczytanych za pomocą urządzeń mobilnych, w zależności od docelowej grupy odbiorców i rodzaju wiadomości.

Aby trafić z przekazem do młodszych odbiorców, responsywne wiadomości są absolutnie konieczne. W tym artykule przeczytasz, czym dokładnie są responsywne wiadomości email.

Co zrobić by trafić do młodszych odbiorców?

Warto czerpać z doświadczenia innych. Oto 3 sposoby, jakie firma Sharpie wykorzystuje do angażowania nastoletnich użytkowników w mediach społecznościowych. Uważam, że warto je również wypróbować w kampaniach email marketingowych.

1. Upewnij się, że treści są atrakcyjne wizualnie i angażujące.

Stale pracuj nad szablonem oraz zawartością wiadomości. Nuda i powtarzalność wyjątkowo odstrasza młodszych użytkowników.

converse
Szablon wiadomości od firmy Converse

2. Pozwól użytkownikom wyrazić siebie

Zachęcaj do tworzenia i promuj treści przygotowane przez użytkowników.

 3. Komunikuj się na kilka sposobów

Postaw w swoich kampaniach na multiscreening, czyli wykorzystanie różnych urządzeń w tym samym czasie (np. smartfonu podczas oglądania TV). Ciekawe przykłady opisuje na swoim blogu Natalia Hatalska.

Jeżeli znasz inne sposoby na dopasowanie komunikacji email do oczekiwań młodszych odbiorców, podziel się nimi w komentarzach.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić