Przegląd świątecznych kampanii mailingowych
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Przegląd świątecznych kampanii mailingowych

Przyszedł nowy rok, a wraz z nim nowe postanowienia i cele, które zadecydują o formie prowadzonych kampanii promocyjnych.

Planując przyszłe kampanie, warto spojrzeć wstecz na działania, które poprzednio odniosły sukces. Szukając inspiracji na najbliższe miesiące, postanowiliśmy przeanalizować najciekawsze spośród zaobserwowanych na naszym rynku kampanii świątecznych.

 

Kampanie świąteczne – kiedy zacząć?

Zacznijmy od najważniejszego pytania, które z pewnością też sobie zadawałeś –

“Kiedy zacząć świąteczne kampanie promocyjne?”

Odpowiedź nie jest bynajmniej oczywista. Nie chcesz bowiem zacząć zbyt wcześnie, aby Twoi odbiorcy nie zareagowali negatywnie na otrzymywanie wiadomości, ani żeby byli nimi znudzeni w momencie, gdy faktycznie przyjdzie ten najgorętszy i długo wyczekiwany okres świątecznych promocji i wyprzedaży.

Pod tym względem polski rynek wydaje się nieco bardziej konserwatywny niż zachodni, ponieważ kampanie promujące ofertę świąteczną często realizowane są zaledwie na tydzień lub dwa przed wigilią. Jednak i to się zmienia, więc coraz częściej możemy zaobserwować akcenty świąteczne nawet w listopadzie.

Na zachodzie, przyjętą magiczną granicą wyznaczającą początek świątecznych kampanii sprzedażowych jest tzw. Czarny piątek (ang. Black Friday), czyli piątek tuż po Dniu Dziękczynienia. W ubiegłym roku, święto to przypadało 28 listopada. To właśnie wtedy, niemal jak na wystrzał pistoletu startowego, nasze skrzynki szybko przybierają na wadze od przychodzących newsletterów promocyjnych.

W praktyce jednak trzeba zdać sobie sprawę, że przygotowanie do tych kampanii powinno rozpocząć się znacznie wcześniej. Nie powinniśmy czekać do ostatniego momentu z wysyłką oferty, która od poprzednich różni się jedynie grafiką i tematem.

Działania jakie warto wykonać nim rozpoczniemy kampanie świąteczne to m.in.:

  1. Wyznaczenie strategii i celów dla poszczególnych kampanii – każda strategia powinna mieć jasno wyznaczone, osiągalne i mierzalne cele
  2. Wyznaczenie kluczowych dat, wokół których realizowane będą akcje promocyjne – aby zachować jasność i przejrzystość w komunikacji oraz żeby nie stracić cennej okazji do dokonania sprzedaży
  3. Wewnętrzny i zewnętrzny audyt stosowanych taktyk – warto czerpać inspiracje i wyciągać wnioski z obserwowanych aktywności
  4. Reaktywacja nieaktywnych subskrybentów – bowiem każde dodatkowe zamówienie to zysk, a koszt pozyskania nowych klientów może być znacznie wyższy
  5. Aktualizacja oferty, wiadomości cyklicznych (autoresponderów, wiadomości powitalnej, itp.)
  6. Przygotowanie planu awaryjnego
  7. Testy i optymalizacja

Wykonanie tych 8 kroków, zapewni że kampanie świąteczne będą dla Ciebie i Twojej firmy znacznie bardziej skuteczne. Przy okazji oszczędzisz sobie zmartwień dotyczących działań konkurencji i zmiany całej oferty na ostatnią chwilę.

 

Jak realizować świąteczne kampanie promocyjne?

Postaram się odpowiedzieć na to pytanie poprzez analizę kilku ciekawych kampanii promocyjnych, które zaobserwowałem w swojej skrzynce pocztowej. Niech przedstawione tu wiadomości, wraz ze wskazaniem interesujących elementów posłużą Ci jako źródło inspiracji na kolejne kampanie promocyjne. Ufam, że przedstawione przykłady pomogą Ci w realizacji Twoich noworocznych postanowień i celów biznesowych.

 

Przykład 1. Empik

25% rabatu na drugi produkt | TYLKO DO PONIEDZIAŁKU

Newsletter świąteczny Empik

Zgodnie z wcześniej zaobserwowanym trendem, również i w Polsce zaczynamy dostrzegać kampanie promocyjne dotyczące tzw. “czarnego piątku”, czego przykładem jest wyżej pokazana wiadomość firmy Empik.

Marka ta zaprezentowała ciekawą kreację, która bezpośrednio nawiązuje do klimatu i nazwy czarnego piątku. W treści newslettera zaprezentowana została bowiem ciemna grafika, na środku której treść oferty zapisana została czcionką, która przypomina lampę fluorescencyjną i bijący od niej blask.

Choć w samej treści wiadomości nie zostaje użyta nazwa czarnego piątku, osoby znające to święto z pewnością skojarzyły ze sobą wspomniane wszystkie elementy. Sama formuła oferty ma standardowy charakter, ze względu na fakt, iż w tym dniu najczęściej realizowane są właśnie akcje promocyjne z ograniczeniem czasowym (“Oferta ważna do piątku”).

 

Przykład 2. Medicine

Newsletter o temacie “BLACK FRIDAY -40%!”

Newsletter Medicine Black Friday

 

W wiadomości wysłanej przez markę Medicine widoczna jest natomiast nazwa święta, która sprawia, że nawet użytkownicy, którzy go nie znają, mogą ją od tego dnia kojarzyć z akcjami promocyjnymi.

Ta kreacja jest dodatkowo ciekawa, ze względu na fakt, że główna grafika przedstawiająca treść oferty jest animowana. Widoczny jest na niej krajobraz, który stopniowo przyciemnia się, aż do momentu, gdy widoczny jest tylko czarny obszar i treść oferty. Aby osiągnąć ten efekt wykorzystana została grafika zawierająca kilka osobnych klatek zapisana w formacie gif. Zabieg jest coraz częściej stosowany ze względu na fakt, iż ten format pliku jest prawidłowo wyświetlany w stosunkowo dużej liczbie klientów pocztowych.

Ponadto, w przeciwieństwie do poprzedniej wiadomości, marka Medicine zadbała o to, żeby newsletter dotarł do użytkownik dzień przed czarnym piątkiem. Takie działanie może być skuteczne ze względu na fakt, iż zaangażowanie i zainteresowanie wśród subskrybentów budowane jest wcześniej, gdy oferta nie jest jeszcze dostępna. Dodatkowo, marka ta potencjalnie mogła w wyniku przeprowadzonych testów dowiedzieć się, że ich użytkownicy są najbardziej aktywni w godzinach popołudniowych i stąd newsletter nie został wysłany kolejnego dnia z rana.

 

Przykład 3. Origin

Z okazji zbliżającego się adwentu zapłać nawet 50% mniej

Newsletter Origin adwent

 

Innym nietypowym przykładem newslettera świątecznego jest wiadomość wysłana przez markę Origin dotycząca wyprzedaży gier, która również miała miejsce we wspomniany czarny piątek.

Choć kreacja newslettera nie odbiega swym wyglądem od innych wiadomości promocyjnych wysyłanych przez tę firmę, elementem który zwraca na siebie uwagę jest temat wiadomości. Odnosi się on bowiem bezpośrednio do adwentu, co nie jest powszechnym zabiegiem obserwowanym w mailingach promocyjnych.

Innym interesującym elementem jest grafika przedstawiająca gwarancję, którą otrzymują użytkownicy kupujący gry od Origin – nawet gdy gra nie spełni ich oczekiwań, mogą ją bezproblemowo zwrócić. Zabieg ten pozwala na przekonanie do zakupu klientów, którzy jeszcze nie są pewni swojej decyzji.

 

Przykład 4. Adidas

Rozpakuj prezent i zobacz, co w środku

Adidas prezent świąteczny

 

Interesującą wiadomość podtrzymującą atmosferę świąt do swoich subskrybentów przesłała marka Adidas. Newsletter ten zawiera prezent – kod promocyjny – który klient może wykorzystać przy realizowaniu zamówienia w sklepie internetowym.

Pierwszym elementem, który zwraca na siebie uwagę jest umiejętnie wykorzystany preheader, który współgra z tematem i treścią newslettera. Temat wiadomości brzmi następująco – “Rozpakuj prezent i zobacz, co w środku.”. Natomiast preheader użyty to “Ciiii… to tylko dla Ciebie.”. Dzięki temu zabiegowi oferta nabiera personalnego wydźwięku, a dystans między marką a klientem zostaje zmniejszony. Każdy klient, może poczuć się wyjątkowo po otrzymaniu takiej wiadomości.

Kolejny czynnik, który sprawia, że ta wiadomość może być skuteczna to jej wygląd. Cała kreacja opiera się na jednym głównym wezwaniu do działania (ang. Call To Action) i prezencie, który klient otrzyma po wykonaniu akcji. Ponadto, choć wiadomość zawiera elementy świąteczne, takie jak pudełka z prezentami, ich kolorystyka pozostaje spójna z tą stosowaną przez całą markę tj. czerń, biel i złoto. Dzięki temu, użytkownik, który otworzy taką wiadomość, momentalnie wie z jaką marką ma do czynienia.

Dodatkowo, istotnym jest fakt, iż wartość kodu promocyjnego nie jest znana dopóki klient nie wybierze produktu i nie przejdzie do koszyka zakupowego. W ten sposób, użytkownik, który jest zainteresowany  i chce skorzystać z oferty, musi wpierw wykonać szereg akcji tj. włożyć nieco wysiłku. Z tego względu, szansa na to, że dany klient dokona zakupu jest większa, niż w sytuacji, gdyby produkt został od razu zaprezentowany w ostatecznej cenie.

 

Przykład 5. Znak.com.pl

TOP 50 świątecznych prezentów na znak.com.pl + gwarancja dostawy przed świętami

Znak.com.pl święta

Ostatni przykład newslettera, który prezentujemy pochodzi od firmy Znak. Ich newsletter zawiera intersujące elementy, z których kilka obserwowaliśmy w poprzednio omówionych wiadomościach. Wśród nich są m.in.:

  • Animowana grafika przedstawiająca gwiazdę w formie lampy fluorescencyjnej
  • Zniżki różnej wartości w zależności od wybranego produktu
  • Gwarancja dostawy na czas (trzykrotnie podkreślona w wiadomości)
  • Propozycja prezentów spośród najpopularniejszych produktów, co ułatwia wybór klientom, którzy jeszcze nie wybrali prezentów na święta
  • Społeczny dowód słuszności (ang. Social proof) przedstawiony w formie liczby fanów profilu na Facebooku

Jak widać z przedstawionych przykładów, firmy realizujące kampanie email marketingowe w Polsce coraz częściej stosują kampanie promocyjne wykorzystujące sprawdzone taktyki, takie jak: kody promocyjne, oferty ograniczone czasowo, obniżki cen, których wartość poznajemy dopiero w koszyku zakupowym, przykuwające uwagę animacje gif oraz gwarancję dostawy na czas.

Pamiętaj jednak, że zabiegi te można stosować również w innych okresach, nie tylko nawiązując do Mikołajek, Świąt Bożego Narodzenia czy Nowego Roku. Marketerzy powinni również analizować istotne dla ich klientów wydarzenia z życia publicznego i reagować natychmiastowo przez cały rok. Spontaniczne kampanie mogą bowiem przynieść jeszcze większe zyski i spotkać się z dużo większym zaangażowaniem odbiorców.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić