VIEWS

Czy w pełni wykorzystujesz segmentację emaili?

Jeżeli chcesz poprawić skuteczność swoich kampanii email marketingowych, to zdecydowanie powinieneś wdrożyć segmentację wysyłki (jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś).

 

Podobnie jak każda inna taktyka mająca na celu zwiększenie sukcesu, segmentacja niestety również wymaga dodatkowego budżetu oraz zasobów ludzkich. Jednak jeśli przyjrzysz się sposobowi w jakim zarządzana jest Twoja lista, prawdopodobnie nasuwa Ci się pytanie: czy otrzymuję możliwie największy zwrot z tej inwestycji?

 

Podstawy segmentacji bazy adresów email

Omówmy segmentację na przykładzie sklepu z akcesoriami sportowymi. Zwykle do bazy adresowej wysyłany jest ogólny newsletter z ofertą katalogową, mającą na celu promocję sklepu i produktów. Jednak wysłanie specjalnej oferty dotyczącej sprzętu do tenisa tylko do subskrybentów zainteresowanych tenisem byłoby bardziej efektywne kosztowo.

W jaki sposób ocenić, którzy subskrybenci interesują się tenisem, a którzy na przykład koszykówką? Można prześledzić poprzednie otwarcia i wyodrębnić w emailach oraz na stronie tzw. „hot spoty” czyli miejsca o największej ilości kliknięć lub przeanalizować historię zakupów. Jeszcze prostszym sposobem na uzyskanie tej informacji jest zadanie pytania wprost. Za pomocą centrum preferencji mailowej można uzyskać dodatkowe informacje (nawet opcjonalne) od użytkownika, który dokonał subskrypcji.

 

Pytania, które można zastosować (oprócz pytania o częstotliwość wysyłki) to:

  • Jakimi rodzajami sportu jesteś zainteresowany/na? Wybierz właściwe opcje. (Umieść listę z polami wyboru obok dziedzin sportu oraz dodatkową pozycją „inne” z polem tekstowym do wypełnienia).
  • Czy jesteś kobietą czy mężczyzną?
  • Kiedy masz urodziny?
  • Czy jesteś trenerem?
  • Jakiego rodzaju zakupy preferujesz: on-line, tradycyjne lub obydwie formy?

 

Przeanalizuj dokładnie zebrane informacje

Segmentacja właśnie na tym polega – na dzieleniu listy mailingowej na różnego rodzaju segmenty w oparciu o sprofilowane informacje, zachowanie i charakterystykę subskrybentów.

Poszczególne osoby mogą należeć do kilku segmentów jednocześnie (np. tenis i koszykówka). Możesz łączyć różnego rodzaju informacje dotyczące odbiorców, co pozwoli na wysyłkę jeszcze bardziej dopasowanych komunikatów. Jeżeli oferta mailowa dotyczy odzieży do tenisa, to dobrym pomysłem będzie zastosowanie segmentacji pod względem płci. Dzięki temu mężczyźni nie otrzymają oferty dotyczącej promocji spódniczek do tenisa.

 

Postaw na dynamiczne treści

Jaki jest najlepszy sposób na przygotowanie zróżnicowanych wersji mailingu, które są bardziej dopasowane do odbiorcy? Jeżeli wiadomości są całkowicie różne to należy oddzielnie przygotować każdy segment. Innym sposobem jest zastosowanie „dynamicznego maila”, który może okazać się bardziej efektywny. W tego rodzaju wiadomości wystarczy zmienić wybrane części, co pozwala na użycie jednego szablonu i zaprezentowanie wielu ofert za pomocą dynamicznych bloków treści.

Poniżej prezentujemy trzy newslettery od firmy Kiehl, pokazujące możliwości precyzyjnego kierowania wiadomości za pomocą treści dynamicznych. Maile zostały poddane segmentacji według typu produktu, bazując na preferencjach klienta: pielęgnacja skóry, przeciw starzeniu, oraz dla mężczyzn. Tematy uległy odpowiednim zmianom:

 

  • 20% rabat na produkty do pielęgnacji skóry
  • 20% rabat na skuteczne kosmetyki przeciw starzeniu
  • 20% rabat na akcesoria dla mężczyzn

Zwróćmy uwagę, że w wiadomość kierowanej do mężczyzn zmianie uległy również postaci:

 Kiehls newsletter 1

Kiehls newsletter 2Kiehls newsletter 3

 

Segmentacja nie jest narzędziem idealnym, dlatego należy ją testować.

Istnieje sztuka odpowiedniej segmentacji mailowej, jednak segmentacja sama w sobie nie zawsze przynosi pożądane rezultaty od samego początku.

Jeżeli wysyłasz więcej ukierunkowanych wiadomości, to istnieje możliwość, że stracisz okazje sprzedaży ze względu na zbyt wąską grupę odbiorców. Dosyć szybko możesz dojść do wniosku, że informacje, które posiadasz (np. preferencje) nie są wystarczającej jakości. Zanim wdrożysz indywidualną strategię dla każdego segmentu, sprawdź za pomocą testów czy jest to warte wysiłku.

Nie poddawaj się jednak zbyt szybko. Możliwe, że Twoja komunikacja kierowana do konkretnego segmentu nie przynosi pożądanych rezultatów – wypróbuj nowe sposoby komunikacji z takim segmentem. Być może sposób segmentacji był niedoskonały – spróbuj podzielić listę według innych kategorii i wysłać mailing ponownie po jakimś czasie. Jeśli potrzebujesz nieco inspiracji spójrz na te 3 przepisy na segmentację, które z pewnością sprawią, że Twoje kampanie będą jeszcze skuteczniejsze.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x