Czym jest exit overlay i jak pomaga budować listy mailingowe
autor: Wpis Goscinny ostatnia aktualizacja 0

Czym jest exit overlay i jak pomaga budować listy mailingowe

Poczta elektroniczna stała się tak skuteczną formą marketingu, że wszyscy poszukują nowych sposobów na gromadzenie adresów potencjalnych klientów.

A Ty, w jaki sposób pozyskujesz nowych subskrybentów? Czy ciągle myślisz, że wtyczki na Facebooku i WordPressie załatwią sprawę?

Przyjrzyj się uważnie poniższym danym:

  • ponad 77% konsumentów dokonujących zakupów online preferuje oferty marketingowe wysyłane drogą mailową;
  • w email marketingu statystycznie każdy zainwestowany $1 przynosi $44,25 zwrotu;
  • osoby dokonujące zakupów online wydają 138% więcej, kiedy otrzymują oferty drogą mailową;
  • 85% klientów woli podzielić się adresem email niż podać nazwę konta na Twitterze.

Te informacje mogą wydawać się zaskakujące – szczególnie, że w 2009 roku wielu głosiło rychły koniec ery poczty elektronicznej. A tymczasem, ta forma komunikacji dojrzała i mimo wszechobecności Facebooka i Twittera okazała się bezpieczną przystanią, która pomaga w dotarciu do potencjalnych klientów bez zbędnego szumu informacyjnego charakterystycznego dla serwisów społecznościowych. Dziś podanie swojego adresu email jest oznaką zaufania udzielanego wybranej marce.

Zanim będziesz mógł cieszyć się plonami, musisz przygotować żyzny grunt – innymi słowy, aby osiągnąć sukces w email marketingu, zacznij od stworzenia wartościowej listy subskrybentów. Na pewno nie może być to lista, która wygeneruje raptem 2 leady, a połowa z nich okaże się w praktyce nieaktualna. Mam raczej na myśli odbiorców, którzy są zaznajomieni z oferowanymi przez Ciebie produktami i niedawno mieli styczność z Twoją marką. Jak się za to zabrać? Poniżej przedstawię jedną z taktyk, którą warto poznać.

 

Co to jest exit overlay i jak działa?

Exit overlay to narzędzie marketingowe, którego działanie ma na calu pozyskiwanie potencjalnych klientów, generowanie sprzedaży lub nakłonienie opuszczającego witrynę konsumenta do zapisania się do listy mailingowej. Użytkownik zostaje wyśledzony dzięki algorytmom, które śledzą ruchy myszki, przerwy w nawigacji i inne działania użytkownika. Dzięki temu, można przewidzieć chwilę, w której użytkownik zamierza porzucić odwiedzaną witrynę.

TheChive

Powyżej: exit overlay na witrynie The Chive aktywowany w momencie, w którym użytkownik zamierzał opuścić witrynę

Kiedy opracowany przez firmę Rooster algorytm wykryje takiego użytkownika, inicjuje działanie exit overlay. Jest to Twoja ostatnia szansa na interakcję z użytkownikiem.

Korzyść płynąca z wykorzystania exit overlay jest oczywista – możesz zamienić opuszczającego stronę użytkownika w wartościowego leada, prosząc jedynie o podanie adresu email.

 

3 powody, dzięki którym exit overlay dynamiczna powiększa listy mailingowe

1. Marketerzy mogą zachęcić do użytkownika do zapisu

Skrzynki odbiorcze są pełne komercyjnych wiadomości – to oznacza, że klient potrzebuje solidnego powodu, żeby zapisać się do kolejnego newslettera. Exit overlay powinien więc być wykorzystywany przez marketetów we właściwy sposób.

Busted Tees jako zachęty do zapisania się do listy używa 40% zniżki przy pierwszych zakupach:

BustedTees

Z kolei CopyHackers oferuje marketerom chcącym poprawić swoje wyniki darmowy, czteroczęściowy kurs dotyczący optymalizacji tekstów reklamowych pod kątem konwersji:

copyhackers

2. Exit overlay jest dobrze widoczny, a przy tym mało inwazyjny

Exit overlay jest bardziej widoczny niż tradycyjny widżet z formularzem zapisu. W momencie aktywacji, exit overlay przyciemnia resztę strony dla zwiększenia kontrastu i lepszej widoczność komunikatu. Takie działanie obrazuje poniższy przykład:

babyage
Exit overlay jest mniej inwazyjny niż tradycyjny pop-up, ponieważ:

  • nie blokuje ani nie utrudnia nawigacji po stronie;
  • nie spowalnia ani nie utrudnia opuszczenia strony;
  • wyświetlany jest tylko użytkownikom opuszczającym witrynę (nie utrudnia normalnego korzystania ze strony)

Wyświetla się tylko wąskiej grupie użytkowników opuszczających Twoją witrynę – zgodnie z ustawionym przez Ciebie targetowaniem.

3. Exit overlay może być targetowany do konkretnych odbiorców i wyświetlać się tylko na wybranych stronach

Użytkownicy, którzy rezygnują z oglądania Twojej witryny z różnych powodów. Technologia badająca zachowanie użytkowników pozwala Ci określić, które grupy odbiorców targetować: odwiedzających witrynę po raz pierwszy, powracających użytkowników, użytkowników porzucających koszyk lub przekierowanych z programów afiliacyjnych czy z reklam.

Zasady targetowania mogą dotyczyć także samych stron. Możesz wskazać lub wykluczyć każdą ze stron swojej witryny – takie działanie przyda się w przypadku użytkowników znajdujących się na różnych etapach lejka konwersji.

Na przykład, targetowanie nowych odwiedzających z nisko konwertujących segmentów (np. mediów społecznościowych) może być intratną taktyką sprawdzającą się w budowaniu listy mailingowej.

 

Jak Lavinia Lingerie pozyskała 3 tys. adresów dzięki exit overlay

Lavinia to rodzinna firma specjalizująca się w sprzedaży starannie wykonanej bielizny damskiej. Amerykanie czerpią inspirację z najlepszych wzorców europejskich i promują swoje produkty w oparciu o przekonanie, że dobre samopoczucie i wygląd pomagają w podejmowaniu codziennych wyzwań.

Lavinia_homepage

Strona główna strony firmy Lavinia

Po zbadaniu wartości leadów generowanych przez oferty wysyłane w wiadomościach email, Lavinia postawiła na dalsze rozbudowanie bazy swoich subskrybentów. Aby to osiągnąć, zespół marketingowy firmy zdecydował się na wykorzystanie exit overlay na stronie głównej sklepu. Opuszczający ją użytkownicy otrzymywali możliwość skorzystania z 20% zniżki w zamian za zapisanie się do listy mailingowej.

20_discount

 

Przygotowanie grafiki było stosunkowo proste, ze względu na dostęp do bogatej bazy zdjęć. Większym wyzwaniem okazał się układ poszczególnych elementów i wybór odpowiednich haseł. Aby w jasny sposób zakomunikować ofertę, wykorzystano pogrubiony font, który odcinał się od jasnego tła, a samo wezwanie do działania zostało umieszczone w taki sposób, żeby wyróżniało się na tle pozostałych elementów kreacji. Tekst reklamowy został zredukowany do minimum, aby najważniejsze przesłanie, tj. informacja o zniżce, skupiała największą uwagę użytkowników.

 

overlay

Zespół marketingowy uznał, że wartość zaoferowanej zniżki to niewielka cena za pozyskanie adresu email konsumenta. Aby zmaksymalizować działanie oferty, firma Lavinia zamieściła exit overlay na stronie głównej, która generuje największy ruch w domenie witryny sklepu. Marketerzy liczyli na pozyskanie adresów pochodzących z nisko konwertujących źródeł ruchu, takich jak media społecznościowe.

 

Ten tok myślenia okazał się skuteczny: w ciągu 6 miesięcy, dzięki zastosowanemu rozwiązaniu, firma Lavinia zdobyła 3.017 nowych subskrybentów – tym samym zwiększając ich całkowitą liczbę o 300%.

email_marketing

Każdego dnia kampania generowała przeciętnie od 15 do 20 nowych zapisów.

Oznacza to zaangażowanie na poziomie 2,59%. Innymi słowy: firma Lavinia zdobywała 3 nowe adresy email na każdych 115 użytkowników opuszczających stronę.

 

Wnioski

Podanie swojego adresu email jest oznaką zaufania do wybranej marki – i to właśnie dlatego email marketing jest tak wartościowy w działaniach ecommerce.

Oparty na JavaScripcie exit overlay aktywujący się w momencie, kiedy użytkownik opuszcza stronę jest obecnie jedną z najskuteczniejszych taktyk pozwalających na budowę listy subskrybentów. Dzięki niemu marketerzy mogą zwiększyć liczbę subskrypcji, pozyskiwać adresy niezdecydowanych klientów oraz targetować konkretne grupy użytkowników i wyświetlać komunikaty tylko na wybranych stronach. To wszystko pozwala na zgromadzenie pokaźnej liczby nowych zapisów do listy mailingowej w stosunkowo krótkim czasie.

Angus Lynch jest copywriterem w firmie Crowdvert w Vancouver – agencji zajmującej się optymalizacją konwersji oraz dyrektorem marketingu w Rooster – narzędzia zwiększającego zaangażowanie użytkowników. Twitter: @TimeForRooster Email: angus@getrooster.com