Czy Twoje wiadomości są uznawane za SPAM!?
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

Czy Twoje wiadomości są uznawane za SPAM!?

Zanim przejdziemy do sedna, to chwilę o mnie. Otóż,… . Od dziecka lubię znać pochodzenie wyrazów, szczególnie tych powszechnie używanych. Pamiętam jak pierwszy raz prześledziłem historię pochodzenia słowa SPAM, to nie mogłem uwierzyć, że jest ona związana z kultową grupą Monty Python oraz szynką konserwową. Zastanawiałem się jak to możliwe, że etymologia słowa, które rzuca blady strach na wszystkich email marketerów jest tak absurdalna. Dlatego zanim przysiadłem do pisania tego posta zerknąłem na wszystkowiedzącą Wikipedię, aby przeczytać historię słowa SPAM jeszcze raz – może teraz wyda mi się bardziej prawdopodobna. Zresztą przeczytajcie sami.

Tyle tytułem wstępu. Przejdźmy jednak do sedna tego postu… Gdybym zapytał się, czy wiesz co to jest SPAM, to na pewno uzyskałbym szybką i pewną odpowiedź, że jest to niechciana i niepotrzebna wiadomość. Dlatego się nie pytam ;)! Zapytam się jednak o coś innego: czy wiesz jakie wiadomości Twoi odbiorcy postrzegają jako SPAM? Ja też nie wiem, bo nie znam ani Twoich odbiorców, ani wiadomości, które wysyłasz, ale mogę się za to domyślać. Udało mi się bowiem, podczas codziennego szperania w internecie, znaleźć wyniki badania opublikowanego na marketance.com. Zostało ono przeprowadzone wśród 4 000 amerykańskich użytkowników kont pocztowych, których zapytano m.in. o  to jakie wiadomości najczęściej uważają  za SPAM.

Oto co odpowiedzieli:

Najczęściej uznawane za SPAM są maile, które w kłamliwy sposób nakłaniają odbiorców do otwarcia. Mogą to być  wiadomości, których tytuły ogłaszają, że wygrałeś bajeczną sumę pieniędzy w konkursie lub loterii, w których nigdy nie brałeś udziału albo masz nową wiadomość od gorącej koleżanki o nieznanym Ci imieniu. Jednak po kliknięciu w taką wiadomość, czar pryska i okazuje się, że ich zawartość nie jest już tak fascynująca jak tytuły.

Drugie, również mało zaszczytne miejsce – według odpowiedzi ankietowanych przypada wiadomościom, które mają zbyt nachalne lub zaczepne tytuły. Zawierają one m.in. takie frazy lub słowa, które są tak często używane, że dla przeciętnego odbiorcy maili stały się już wyznacznikiem SPAM-u, którego nawet się nie otwiera tylko od razu usuwa lub klika „zgłoś SPAM”. Są to bardzo często słowa lub frazy związane seksem lub pornografią, namawiające  do powiększenia intymnych części ciała, stosunków seksualnych lub dostępu do filmów pornograficznych. Ponadto, mogą być również słowa, których używamy na co dzień jak: za darmo, promocja, zniżka, gratis, wyprzedaż, zapraszam, gratulacje.

Miejsca medalowe zamykają maile, które moim zdaniem powinny otwierać tę listę. Są to mianowicie wiadomości, na otrzymywanie których odbiorca nie wyraził stosownej zgody. Otrzymywanie po kilka lub kilkanaście maili wciągu miesiąca od firm, czy organizacji, które Cię nie interesują lub nawet nie wiesz czym się zajmują jest chyba najbardziej irytującą mnie rzeczą w codziennym sprawdzaniu maili. Mogę jeszcze przełknąć maile, które w nachalny sposób namawiają mnie do kupna ich produktów, bo sam się o to prosiłem subskrybując ich newsletter i mogę w każdej chwili z tego zrezygnować. Gorzej jest natomiast jeśli nigdy nie wyraziłeś chęci subskrypcji wiadomości, które otrzymujesz. Dlatego, jedną z dobrych praktyk email marketingu jest wysyłanie świeżo zapisanym odbiorcom Twojego newslettera maila potwierdzającego chęć subskrypcji. Dzięki temu będziesz pewien, że Twoja lista kontaktów zawiera adresy wyłącznie tych osób, które naprawdę interesują Twoje wiadomości. A co za tym idzie, Twój email marketing będzie  bardziej efektywny.

Na kolejne miejsce ankietowani posłali maile, których nadawca jest im nieznany oraz wiadomości, które filtry antyspamowe automatycznie przekierowują do folderu spam – oznacza to, że jeśli Twój newsletter automatycznie zostanie umieszczony w tym folderze, to poniosłeś email marketingową porażkę. Z tym, że przegrałeś tylko bitwę, a nie wojnę i przy kolejnej wysyłce możesz próbować to zmienić weryfikując trzy podstawowe rzeczy: temat wiadomości – czy nie zawiera słów, które są najczęściej stosowanie w wiadomościach SPAM; sprawdzenie adresu, z którego wysyłasz wiadomość – adres nadawcy powinien być łatwo rozpoznawalny, aby odbiorca mógł szybko zorientować się od kogo jest dana wiadomość; oraz testy – sprawdzaj swoją wiadomość na kilku kontach u różnych dostawców, zanim ją wyślesz. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy Twoja wiadomość ląduje w folderze SPAM, czy nie i szukać ewentualnej przyczyny. Filtry antyspamowe to duży i ważny temat, którym na pewno zajmę się dokładniej w kolejnych postach.

Uznawane za SPAM są również maile, na otrzymywanie których odbiorca wyraził chęć, ale już go nie interesują, np. newsletter portalu dla kobiet w ciąży po szczęśliwym „rozwiązaniu” lub wiadomości z ofertami agencji nieruchomości po kupnie mieszkania. Dlatego tak ważna jest higiena listy kontaktów – usuwanie tych adresów, które nie wykazują żadnego zainteresowania naszymi wiadomościami. Przykładowo, jeżeli wysyłasz newslettery co tydzień, a dany odbiorca nie otworzył Twojej wiadomości już od kilku miesięcy, to usuń go lub przenieś do listy mało aktywnych użytkowników, którym możesz wysyłać wiadomości zawierające inne  informacje

Dalej na liście wiadomości uznawanych przez ankietowanych za SPAM znajdują się:
– wiadomości wysłane przez nadawców, którzy nie znajdują się w ich książce adresowej
– newslettery od firm, którym pozwolili wysłać wiadomość do siebie tylko raz i ani razu więcej
– wiadomości od firm, z którymi utrzymają tradycyjne kontakty, ale nie wyrazili chęci otrzymywania od nich wiadomości elektronicznych
– wiadomości od firm, które ich interesują, ale są wysyłane zbyt często
– maile od zaufanych nadawców, którzy chcą im coś sprzedać

Jak widzisz powodów, dla których Amerykanie oznaczają wiadomości jako SPAM jest sporo i dotyczą one przeróżnych kwestii. Jestem pewien, że wiele z nich można bez problemu przenieść na polski grunt.

Podzielcie się swoimi opiniami na ten temat. Jakiego rodzaju wiadomości Wy uznajecie za SPAM i dlaczego?