już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Zmiany w uwierzytelnianiu w Gmailu i Yahoo w 2024: Wszystko, co musisz wiedzieć

7 min
Zaktualizowano:

Gmail oraz Yahoo! ogłosiły duże zmiany w wymaganiach dotyczących uwierzytelniania wiadomości email i zasad zapobiegania spamowi, które mają wejść w życie w lutym 2024 roku.

Biorąc pod uwagę potencjalny wpływ tych zmian na sukces Twoich przyszłych kampanii email marketingowych, ważne jest, aby w pełni zrozumieć, co się wydarzy i w jaki sposób możesz się do tego przygotować, aby Twój email marketing w 2024 roku nadal działał, jak należy.

Na szczęście, nie musisz czekać do 2024 roku, aby skierować swój email marketing na właściwe tory. Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc!

Najpierw przyjrzyjmy się zmianom zaproponowanym przez Gmail i Yahoo! oraz temu, na kogo mają one wpływ.

Poznaj 12 powodów, dla których emaile trafiają do spamu zamiast do skrzynki odbiorczej i dowiedz się, co możesz zrobić, żeby nie zdarzało się to w przyszłości.

Uwierzytelnianie Gmaila i Yahoo! w 2024 r.: kluczowe zmiany

  • Wysyłka wiadomości email z własnej domeny – odejście od korzystania z darmowych domen email, takich jak @gmail.com w twoim adresie nadawcy (tzw. polu FROM).

  • Uwierzytelnianie wiadomości email za pomocą DKIM i DMARC.

  • Utrzymanie liczby zgłoszeń spamu poniżej 0,3%.

  • Zezwolenie na anulowanie subskrypcji jednym kliknięciem i honorowanie próśb o anulowanie subskrypcji w ciągu dwóch dni.

Warto zauważyć, że zmiany te od dawna stanowią najlepsze praktyki w zakresie poprawy dostarczalności Twoich wiadomości email. Jedyna różnica polega na tym, że od lutego 2024 r. staną się wymogiem.

Kogo to dotyczy?

Podczas gdy Google jasno określa, że nadawcy masowi to “ci, którzy wysyłają ponad 5000 wiadomości na adresy Gmail jednego dnia”, Yahoo! nie definiuje tego aż tak szczegółowo.

W teorii, ci, którzy wysyłają mniej niż 5000 wiadomości na adresy Gmail w ciągu jednego dnia, mogą pominąć rezygnację z subskrypcji jednym kliknięciem oraz DMARC i skupić się tylko na konfiguracji SPF i DKIM.

Jednak, aby mieć pewność bezpieczeństwa, zalecamy, aby wszyscy marketerzy – bez względu na rozmiar listy lub częstotliwość wysyłek – dostosowali się do tych zasad.

Jak dostosować się do tych zmian i jak GetResponse może Ci w tym pomóc?

Aby pomóc Ci lepiej zrozumieć te zmiany, omówimy je po kolei. Podzielimy się również pomocnymi zasobami i tym, jak jako GetResponse możemy Ci pomóc.

1. Wysyłaj wiadomości email z własnej domeny

Używanie darmowych domen email, takich jak @gmail.com lub @onet.pl w adresie nadawcy nigdy nie było dobrą praktyką. Nie tylko negatywnie wpływa na postrzeganie przez odbiorców Twojej marki, ale może również sprawić, że Twoje wiadomości zostaną odrzucone przez serwery poczty przychodzącej, lub trafią do spamu.

Głównym tego powodem jest zmiana polityki DMARC Gmaila w stosunku do frazy “p=quarantine”. Używanie adresów Gmail do wysyłania wiadomości email z platform takich jak GetResponse spowoduje, że wiadomości email wylądują w spamie. Podobnie, korzystanie z adresów Yahoo! (takich jak yahoo.com, aol.com itp.) może prowadzić do odrzucenia wiadomości.

Dobrą wiadomością jest to, że uzyskanie własnej domeny jest łatwe i stosunkowo tanie. W większości przypadków potrzeba mniej niż 100 zł na rok, aby cieszyć się własną domeną.

Wskazówka: Możesz zakupić własną domenę dla swoich kampanii email marketingowych bezpośrednio w GetResponse. Pomoże Ci to zaoszczędzić czas, ponieważ proces uwierzytelniania domeny odbędzie się automatycznie.

2. Uwierzytelnij adres email za pomocą SPF, DKIM i DMARC

Uwierzytelnianie wiadomości email pomaga zweryfikować, czy wiadomość została rzeczywiście wysłana przez osobę lub organizację, za którą się podaje.

Innymi słowy, pomaga to zapobiegać spamowi, próbom phishingu i innym szkodliwym działaniom, które mogłyby zaszkodzić reputacji Twojej marki lub zaufaniu odbiorców do Twoich emaili.

Tak więc, choć może się to wydawać zniechęcające, zrozumiałe jest, dlaczego Gmail i Yahoo! wprowadziły wymóg, aby nadawcy przestrzegali najlepszych praktyk uwierzytelniania wiadomości email. W końcu chcą, aby ich użytkownicy czuli się bezpiecznie.

Metody uwierzytelnienia wiadomości email

Nasz przewodnik po uwierzytelnianiu poczty email (czym jest DMARC i jak go używać?) przeprowadzi Cię przez tajniki uwierzytelniania adresu email. Wyjaśni on, co oznaczają akronimy takie jak SPF, DKIM i DMARC oraz jak możesz je samodzielnie skonfigurować.

Wskazówka: Jeśli obawiasz się, że to zbyt skomplikowane, sugerujemy zakup domeny bezpośrednio przez GetResponse. Jeśli wybierzesz tę opcję, automatycznie uwierzytelnimy Twoją domenę i zadbamy o bezpieczeństwo Twoich kampanii email. Dodatkowo, jeśli zdecydujesz się na plan roczny lub dwuletni, otrzymasz własną domenę na rok za darmo!

3. Utrzymuj liczbę zgłoszeń spamu poniżej 0,3%

Wysoka liczba zgłoszeń spamu jest bezpośrednim sygnałem, że coś jest nie tak.

Twój proces subskrypcji może być wadliwy, a na Twoją listę trafiają niewłaściwe osoby. Może to również oznaczać, że Twoje treści nie są tym, co obiecałeś odbiorcom. Może być też tak, że nie kontaktowałeś się z odbiorcami od jakiegoś czasu i nie rozpoznają Cię, lub mają trudności z rezygnacją z subskrypcji.

Niezależnie od przypadku, musisz zwracać szczególną uwagę na zgłoszenia spamu i stosować się do najlepszych praktyk, które je zminimalizują.

Aby skutecznie monitorować zgłoszenia spamu, zalecamy regularnie zaglądać do raportów w platformie do email marketingu, z której korzystasz. Tutaj możesz przeglądać zgłoszenia spamu zbiorczo dla wszystkich wysyłek lub dla poszczególnych kampanii. Aby uzyskać bardziej szczegółową analizę, możesz użyć Narzędzi Google Postmaster, aby obserwować swój współczynnik spamu. Jeśli posiadasz skrzynkę pocztową na portalu Onet, możesz w tym samym celu użyć narzędzia Zweryfikowany Nadawca.

Raport z kampanii email marketingowej

Raport pokazujący zbiorcze wyniki kampanii email – widok ogólny

Szczegółowy raport zgłoszeń spamu

Raport pokazujący dane dotyczące zgłoszeń spamu – widok pojedynczej kampanii

Monitorując zgłoszenia spamu, warto również przyjrzeć się raportom dotyczącym rezygnacji z subskrypcji. Tam będziesz w stanie zidentyfikować powody, dla których ludzie wypisują się z Twoich list adresowych.

Powody rezygnacji z subskrypcji do listy mailingowej

Raport pokazujący przyczyny rezygnacji z subskrypcji

Odkładając na bok monitorowanie skarg na spam, zastanówmy się, jak sprawić, żeby nigdy nie osiągnęły one wysokiego poziomu.

Aby mieć pewność, że Twoi odbiorcy nie będą zgłaszać wiadomości email od Ciebie jako spam, przestrzegaj najlepszych praktyk zarządzania listami kontaktów, segmentuj odbiorców i regularnie czyść bazę danych.

Wskazówka: Korzystając z GetResponse, możesz zautomatyzować procesy zarządzania listą za pomocą marketing automation i funkcji oceny zaangażowania. Przeczytaj więcej na ten temat w tym artykule.

4. Zezwalaj na rezygnację z subskrypcji jednym kliknięciem i honoruj prośby o anulowanie subskrypcji w ciągu dwóch dni

Niektórzy marketerzy lubią umieszczać link do rezygnacji z subskrypcji z dala od treści wiadomości email. Inni zmieniają kolor i rozmiar tekstu linku do wypisu, aby utrudnić jego znalezienie. Niektórzy wręcz zmuszają, aby zalogować się do aplikacji w celu przetworzenia prośby o anulowanie subskrypcji.

Każda z powyższych praktyk to błąd. Zmuszanie subskrybentów do pozostania na liście jest złym pomysłem. Nie tylko wpłynie to na reputację marki, ale także doprowadzi do skarg na spam i problemów z dostarczalnością. Oczywiście, będzie to irytować użytkowników Gmaila i Yahoo!.

Obie te marki wymagają teraz, aby nadawcy wdrożyli opcję rezygnacji z subskrypcji jednym kliknięciem i przetwarzali prośby o anulowanie subskrypcji w ciągu dwóch dni.

Jeśli korzystasz z GetResponse, masz ułatwione zadanie, ponieważ rezygnacja z subskrypcji jednym kliknięciem jest włączana automatycznie dla wszystkich wychodzących wiadomości email.

Jeśli korzystasz z własnej infrastruktury mailingowej, aby wdrożyć rezygnację z subskrypcji jednym kliknięciem, musisz postępować zgodnie z wytycznymi dostarczonymi przez Google.

Gdy już to zrobisz, Twoi subskrybenci zobaczą link rezygnacji z subskrypcji na górze wiadomości email, tuż obok adresu nadawcy.

Tak to wygląda w Gmailu:

Opcja rezygnacji z subskrypcji jednym kliknięciem w Gmailu

Tutaj Twoi subskrybenci znajdą opcję rezygnacji z subskrypcji jednym kliknięciem w skrzynce pocztowej Gmaila

Jeśli wysyłasz wiadomości email za pomocą GetResponse, nie musisz stresować się obsługą próśb o anulowanie subskrypcji. Zajmiemy się tym automatycznie.

Jeśli jednak korzystasz z własnej infrastruktury mailingowej, innego dostawcy usług email lub wysyłasz wiadomości email z różnych platform w tym samym czasie – musisz upewnić się, że wszystkie te narzędzia są zsynchronizowane.

Zwróć też szczególną uwagę na sposób korzystania z wykluczeń i list supresji, aby upewnić się, że tylko kontakty, które wyraziły na to zgodę, otrzymają Twoją komunikację.

Jesteśmy tu dla Ciebie

Email marketing cały czas się zmienia – ale jednej rzeczy możesz być pewien.

Jesteśmy do Twojej dyspozycji!

Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości lub potrzebujesz pomocy, zawsze możesz się z nami skontaktować.

Nasz dział obsługi klienta pozostaje do Twojej dyspozycji 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu!


Przemek Dębski
Przemek Dębski
Marketing Lead – Poland w GetResponse. Człowiek-orkiestra, spinający klamrą działania marketingowe GetResponse na rynku polskim. Od planowania budżetu, poprzez budowę i pielęgnację relacji z partnerami biznesowymi, aż po proofreading treści i wysyłkę emaili – daje z siebie wszystko, aby to, co robi, było jak najlepszej jakości. Związany z GetResponse od 2016 r., zaczynał jako specjalista ds. edukacji klientów, a w marketingu znalazł się dzięki szczęśliwemu przypadkowi. Prywatnie człowiek wielu pasji, ze szczególnym uwielbieniem dla muzyki w każdej postaci. Z wykształcenia anglista, który nie znosi anglicyzmów w języku polskim.