7 kroków do optymalizacji landing page pod kątem pozycjonowania (SEO)
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

7 kroków do optymalizacji landing page pod kątem pozycjonowania (SEO)

Chcesz, żeby twój landing page robił wrażenie? Wspaniale! Czy wiesz już, jak przyciągnąć ruch na taką stronę?

 

Reklamy PPC, email marketing – oczywiście. A co powiesz na darmowe* źródło promocji strony, które stosują miliony osób każdego dnia? Brzmi dobrze? Poznaj je bliżej: to ruch organiczny, czyli osoby, które odwiedzają stronę dzięki organicznym wynikom wyszukiwania (nie z reklam ani innych płatnych źródeł).

.Pewnie teraz kręcisz głową i myślisz: “nie będę w wynikach tak wysoko”, “nie mam pojęcia o SEO” (Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) albo “o nie, znowu coś o przekrętach z SEO”. Co powiesz na to: wystarczy siedem kroków, aby znacząco zwiększyć ruch organiczny na swojej stronie. Zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek i bez spamowania. Nie masz nic do stracenia – spróbuj, a przekonasz się, jak łatwo można optymalizować swoje strony docelowe pod kątem wyszukiwarek internetowych.

 

1.    Poznaj słowa kluczowe

Zanim zaczniesz optymalizować stronę, musisz poznać słowa kluczowe, pod którymi twoja strona będzie wyszukiwana. Słowa kluczowe to nie tylko te pojedyncze (np. “marketing”), ale też całe wyrażenia (np. “email marketing”). Zrób sobie kawę/herbatę/ulubiony drink, uruchom szare komórki i pomyśl, jakie słowa kluczowe najlepiej opisują twoją stronę docelową?

Słowa kluczowe

W trakcie poszukiwań zrób wstępną listę słów kluczowych. Sprawdź wyniki wyszukiwania dla każdego z nich. Co widzisz? Czy wyświetlają się strony o podobnej zawartości do twojej strony docelowej? Jeśli tak – sprawdź słowa kluczowe dla tych stron i dodaj je do listy. Jeśli nie wyświetlają ci się żadne powiązane strony, zastanów się, czy słowa kluczowe na twojej liście są właściwe. Większość osób radośnie wykorzystujących (lub przeklinających) Internet może mieć odmienny punkt widzenia na to, z czym łączy się twoje słowo kluczowe. Jeśli hasła sugerowane przez wyszukiwarkę pasują do strony docelowej, też dopisz je do listy.

Pora na narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych: wejdź na Wordtracker, Bing Keyword Research Tool albo Google AdWords Keyword Planner i sprawdź słowa kluczowe ze swojej listy. Narzędzia podadzą ci dodatkowe propozycje słów kluczowych, a oprócz tego liczbę wyszukiwań dla każdego z nich. Z sugerowanej listy wybierz tylko wyniki łączące się z twoją stroną. Zapisz wszystkie wyniki według liczby wyszukiwań, od największej do najmniejszej. Z tej listy wybierz jedno i TYLKO jedno słowo kluczowe (chciwość nie popłaca, niezależnie od tego, co się mówi na ten temat) z górnej części listy, takie, które najlepiej opisuje landing page. To będzie główne słowo kluczowe, pod które będziesz optymalizować stronę. Pierwsze 5 słów kluczowych na liście – wyłączając główne słowo kluczowe – to dodatkowe słowa kluczowe twojej strony.

Poszukiwania słów kluczowych mogą trochę potrwać, ale na szczęście pozostałe 6 kroków zabiera o wiele mniej czasu. Najtrudniejszy już za tobą.

 

2.    Zrób dobre pierwsze wrażenie tagiem title

Kiedy roboty wyszukiwarek natrafiają na tag title na stronie, można to porównać z pierwszym uściskiem dłoni między ludźmi. Aby zrobić dobre pierwsze wrażenie, masz mniej więcej 7 sekund w kontakcie z człowiekiem i – porównywalnie – 70 znaków w kontakcie z robotem internetowym. To biedne i spracowane stworzenie, więc możesz się zlitować i umieścić swoje główne słowo kluczowe w tagu title. Wtedy robot będzie od razu wiedział, jaki jest temat twojej strony docelowej.

Jeśli zostało ci jeszcze trochę miejsca, możesz dopisać parę dodatkowych słów kluczowych, byle nie przekraczać 70 znaków. A jeśli uda ci się zamknąć w 65 znakach (punkt 2), landing page na pewno zrobi pozytywne wrażenie na robocie.

 

3.    META descritpion to twój szyld

Nie zapominaj o tagu META descritpion – to coś w rodzaju darmowego szyldu w SERPach (Search Engine Results Page – strona wyników wyszukiwania). META description wyświetla się zwykle w miejscu tuż pod adresem URL i tytułem strony. Choć może się zdarzyć, że wyszukiwarki pokażą w miejscu META description akurat to, co im się najbardziej spodoba (np. fragment tekstu z twojej strony), dobrze przygotowany opis ma dużą szansę na wyświetlenie w wynikach. Od czego zacząć? Po kolei:

  • pisać jak najprościej,
  • podać temat strony,
  • nie przekroczyć 150-160 znaków,
  • dodać główne słowo kluczowe (wyszukiwarki mogą je wyświetlić jako pogrubione),
  • zakończyć skutecznym wezwaniem do działania (call to action), które zachęci użytkownika do odwiedzenia strony.

Pamiętaj, że tworzysz META opis bardziej dla użytkownika niż dla robota, więc niech brzmi… po ludzku.

 

4.   Podkręć swój URL

Dobry adres URL jest jak wisienka na torcie: sprawia, że strona wydaje się bardziej “apetyczna” dla robotów internetowych i przyciąga ich uwagę. Jeśli możesz, umieść słowo kluczowe w adresie URL strony, ale uważaj – jeśli jest zbyt długie, może wyglądać jak spam, a to wpływa negatywnie na UX. Nic na siłę.

 

5.    Nagłówek nie do przebicia

Dobrze napisany nagłówek to taki, który przyciąga wzrok i mówi “przeczytaj mnie!”. Idealny nagłówek spełnia te warunki, a ponadto uszczęśliwia roboty internetowe zawartym słowem kluczowym (chyba, że mówimy o papierowej gazecie – na szczęście Internet of Things nie działa jeszcze wszędzie i nasze lodówki nie układają nam diety). Najlepiej, jeśli możesz wpisać słowo kluczowe w nagłówek landing page tak, żeby dobrze się w niego wkomponowywał (w razie potrzeby możesz odmienić swoje słowo). Roboty mogą potraktować słowo kluczowe w nagłówku jako sygnał, że dana strona jest z nim bezpośrednio powiązana tematycznie. Pamiętaj, że najważniejszy nagłówek powinien być oznaczony jako h1 (i jeden wystarczy w zupełności!).

 

6.    Słowa, słowa, słowa

Roboty internetowe uwielbiają czytać, choć nie rozumieją ani słowa, ale ta sytuacja zaczyna się powoli zmieniać. Niezależnie od tego, czy roboty faktycznie rozumieją znaczenie tekstu, czy jedynie go przetwarzają według zadanych reguł (jak obrazuje to argument chińskiego pokoju), wszystkie potrzebują słów, aby mogły działać.

Kiedy piszesz tekst na stronę docelową, powinien on sprawić, aby odbiorca wykonał określoną czynność, np. zapisał się do newslettera. To twój najważniejszy cel, ale dodaj do niego jeszcze jeden element: słowa kluczowe (główne i dodatkowe). Jeśli trzeba, możesz je odmienić gramatycznie, tak aby tworzyły spójną całość z resztą tekstu. Możesz nawet podzielić wyrażenia na pojedyncze słowa i umieścić je w różnych miejscach tekstu.

Jeśli żaden z tych sposobów nie działa i słowa kluczowe nadal wyglądają w tekście sztucznie, użyj synonimów słów kluczowych – nie jest to wprawdzie idealne rozwiązanie, ale przynajmniej wskażesz robotom, jakiego tematu dotyczy landing page.

 

7.    Uwaga, niedowidzące roboty!

Wyszukiwanie internetowe po obrazie to już codzienność, ale zupełnie szczerze – roboty bywają w dalszym ciągu ślepe jak krety (chociaż wyszukiwarki też nad tym pilnie pracują). Używają mnóstwa sposobów, aby rozpoznać, co jest na obrazku bez rzeczywistego “widzenia” go. Na przykład korzystają z atrybutu alt podanego dla tagu img. Pełni on podobną funkcję jak metka produktu w sklepie. Umieść w tagu alt krótki opis grafiki, którą umieszczasz na stronie docelowej. Jeśli obrazek przedstawia słowo kluczowe dla landing page, np. twój produkt, dla którego strona powstała, nie zapomnij ucieszyć robota dodając słowo kluczowe w opisie. W ten sposób pomagasz mu “widzieć” grafiki na swojej stronie.

To już wszystko! Optymalizacja stron pod kątem SEO nie jest wcale taka trudna, prawda?

 

Masz pytania, przemyślenia, dobre lub złe słowo dla autora? Czekam na komentarze!

Chcesz od razu przekonać się, że wszystko działa? Wejdź do Kreatora Landing Pages i przekonaj się na własne oczy!

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.