VIEWS

Live marketing na Facebooku (cz. 1) – dlaczego Facebook zdominuje streaming?

Od kiedy w lutym ubiegłego roku ruszył Periscope, aplikacje do streamingu na żywo są na ustach wszystkich.

 

Periscope zdobył ogromną popularność wśród firm i fanów streamingu – ale teraz, kiedy także Facebook oficjalnie zajął się transmisjami na żywo, możemy być pewni, że ta technologia trafi do jeszcze szerszej publiczności.

W zasadzie można by nawet odczuwać współczucie dla aplikacji pokroju Periscope’a czy Meerkata (nie żebym sam współczuł) – bowiem ogromny, światowy zasięg Facebooka daje mu olbrzymią przewagę konkurencyjną w każdym kierunku, w jakim zdecyduje się rozwinąć.

A zatem, biorąc pod uwagę, że Facebook ma ponad 1,65 miliarda aktywnych użytkowników każdego miesiąca, możemy być całkiem pewni, że jeśli streaming na żywo odniesie na dłuższą metę sukces jako medium marketingowe, stanie się tak za sprawą Facebooka – bez względu na to, czy Periscope ostatecznie da za wygraną, choć na to się nie zanosi.

 

Siła Facebooka

Oczywiście, to wszystko może brzmieć jak gdybanie. Swoje przypuszczenia opieram jednak na podobnym scenariuszu, który rozgrywa się właśnie w tej chwili.

Wideo stało się masowym fenomenem w sieci. I kiedy mówię tu o sieci, tak naprawdę chodzi mi o Facebooka. Jeszcze nie tak dawno temu, kiedy myśleliśmy o platformach do zamieszczania filmików, do głowy przychodził nam przede wszystkim YouTube. Rzecz jasna, kilkoro hipsterów mogło wymamrotać coś o Vimeo – ale, w rzeczywistości, ze swoimi 170 millionami użytkowników (w porównaniu z miliardem osób korzystających z YouTube’a), Vimeo tak naprawdę się nie liczy.

Bądźmy szczerzy – jedyną platformą, która kiedykolwiek mogła zostać godnym rywalem YouTube’a, był Facebook. I wiecie co – kiedy tylko ten uwielbiany serwis społecznościowy z wigorem wdarł się na teren filmików i wideoreklamy, dokładnie tak się stało.

 

Przedstawię Wam kilka ciekawych statystyk dotyczących dwóch stron do tworzenia filmików wideo – WideoShakr:

  • filmiki umieszczane bezpośrednio na Facebooku już oficjalnie pokonały filmy z YouTube’a linkowane na Facebooku;
  • 70% wszystkich interakcji wideo na Facebooku dotyczy filmików umieszczanych bezpośrednio w tym serwisie;
  • od czerwca 2014 r. Facebook odnotowuje miliard odsłonięć treści wideo dziennie;
  • ponad 50% osób, które zaglądają na Facebooka każdego dnia, ogląda tam co najmniej jeden filmik dziennie;
  • filmiki na Facebooku mają o 875% większy zasięg organiczny w porównaniu z postami tekstowymi, a także o 250% większy zasięg organiczny, niż posty obrazkowe.

 

To wszystko wynika z faktu, że Facebook ma siłę i zasięg, które pozwalają mu podbić w zasadzie każdy segment rynku, na który padnie jego wzrok – jest nawet w stanie pokonać takiego giganta jak YouTube.

Jeśli streaming na żywo w ogóle kiedykolwiek przebije się do mainstreamu, to – według mnie- stanie się to za sprawą Facebooka, nie zaś niszowych aplikacji, takich jak Periscope.

 

Rosnąca rola marketingu wideo na Facebooku

Cytowane powyżej statystyki pokazują, jak ważną rolę zaczęły odgrywać na Facebooku filmiki wideo – co oczywiście przekłada się bezpośrednio na wagę marketingu wideo w tym serwisie.

Jestem dzisiaj w nastroju statystycznym, więc zanim przejdę dalej, wcisnę tu jeszcze kilka cyfr – żeby było wystarczająco jasne, o co chodzi w nagłówku powyżej.

 

Obszerny raport serwisu Social Media Examiner „2016 SOCIAL MEDIA MARKETING INDUSTRY REPORT: How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses” („RAPORT NT. MARKETINGU W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH 2016: Jak marketerzy wykorzystują media społecznościowe do rozwijania biznesu)” podaje następujące fakty (uwaga: wszystkie liczby są cytowane bezpośrednio z raportu):

  • Marketerzy uznają Facebook za absolutnie najważniejszy serwis społecznościowy! Kiedy poproszono ich o wskazanie najważniejszej platformy, 55% z nich wybrała Facebook; na drugim miejscu znalazł się LinkedIn z wynikiem 18%. Ponadto, 67% marketerów planuje poszerzyć swoje działania marketingowe na Facebooku.
  • Filmiki stały się nieodzownym narzędziem: aż 60% marketerów wykorzystuje je w swoich działaniach marketingowych, a 73% z nich planuje zwiększyć ich wykorzystanie.
  • Modne stało się live video: aż 50% marketerów planuje korzystać z serwisów do nadawania filmików na żywo, takich jak Facebook Live i Periscope, a 50% z nich chce się dowiedzieć więcej na ten temat.
  • Facebook i YouTube zajmują pierwsze miejsca, jeśli chodzi o przyszłe działania: przynajmniej 63% marketerów planuje zwiększyć wykorzystanie tych serwisów.
  • Taktyka i zaangażowanie – to dwa główne obszary, których znajomość pragną pogłębiać marketerzy: przynajmniej 90% z nich chce wiedzieć więcej o najskuteczniejszych taktykach społecznościowych i najlepszych sposobach na zaangażowanie odbiorców poprzez media społecznościowe.

 

 

Nowy sposób angażowania dotychczasowych odbiorców

Być może największa przewaga Facebooka nad takimi serwisami, jak Periscope, Meerkat czy nawet Blab polega na tym, że marketerzy mają tam już swoich aktywnych i zaangażowanych odbiorców.

Jak jasno wynika z raportu Social Media Examiner, według marketerów Facebook już teraz jest „absolutnie najważniejszym serwisem społecznościowym”! Twoi odbiorcy już tam są – zwarci i gotowi na to, abyś zaczął dla nich streamować; głupotą byłoby ich zawieść (zwłaszcza, jeśli Twoja konkurencja zjawi się tam przed Tobą).

Mówiąc prościej, marki wkrótce zdadzą sobie sprawę z faktu – o ile do tej pory jeszcze tego nie uczyniły – że gigantyczny zasięg Facebooka, szczególnie w połączeniu z obecną popularnością filmików wideo i streamingu, stanowi niepowtarzalną szansę na podzielenie się specjalistyczną wiedzą w najbardziej popularnej obecnie formie. A co więcej – to wszystko za bezpośrednio za pomocą najważniejszego i najbardziej wpływowego serwisu na świecie.

Perspektywy zbudowania bazy śledzących, fanów, a w końcu klientów za pomocą Facebook Live są zatem ogromne – zwłaszcza biorąc pod uwagę szeroki zasięg organiczny, jaki osiągają zamieszczane na tej platformie filmiki.

 

Co więcej, Facebook nie poprzestaje tylko na tym. Obecnie platforma testuje dedykowany panel z wiadomościami wideo, aby zapewnić swoim użytkownikom jeszcze szybszy i bardziej czytelny dostęp do tego, czego pragną (np. filmików) za pomocą kilku pociągnięć palcem.

 

Krótko mówiąc, już w najbliższej przyszłości strategia wykorzystywania filmików i streamingu na żywo na Facebooku będzie musiała stać się jednym z najpotężniejszych narzędzi w Twoim marketingowym arsenale. Oznacza to, że już teraz musisz przynajmniej zacząć eksperymentować i zapoznawać się z tą technologią, tak aby być już daleko przed peletonem, kiedy Twoi rywale w końcu zrozumieją znaczenie tych dwóch narzędzi.

 

 

Ten tekst ma charakter opinii. Już teraz zapraszamy do zapoznania się z jego drugą częścią, w której będziemy odkrywać i wyjaśniać, w jaki sposób możesz integrować strategię facebookowego marketingu na żywo z Twoimi dotychczasowymi działaniami marketingowymi.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x