SMS Marketing: definicja, strategia, przykłady

26 min
Zaktualizowano:

Czy zdecydowałbyś się poznać, a następnie wypróbować strategię marketingową, która wygeneruje 98% wskaźnika otwarć?

Oczywiście, że tak! Wskaźnik otwarcia wiadomości na poziomie 98% oznacza przecież, że niemal wszyscy potencjalni klienci zwrócą uwagę na Twoje działania marketingowe.

Właściwie, byłoby wbrew logice przynajmniej nie wypróbować SMS marketingu w Twojej firmie.

Uwaga – nie musisz obawiać się włączenia SMS marketingu do swojej strategii. Wszystko, co powinieneś wiedzieć na ten temat, zawarte jest w tym artykule.

Po pierwsze, zdefiniujmy, czym jest SMS marketing, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Co to jest SMS marketing?

SMS marketing to wszelkie działania reklamowe, które trafią do Twojego potencjalnego klienta w formie wiadomości tekstowych.

Takie działania mogą mieć formę:

  • Jednorazowych akcji promocyjnych: wiadomości masowe, skierowane do szerokiego grona odbiorców. Może to być konkretna wiadomość, wysłana do wszystkich kontaktów w bazie. Przypomina to trochę tradycyjne działania reklamowe w mediach, jednak tu są one skierowane na konkretną grupę – wszystkie Twoje kontakty.
  • Cykli wiadomości SMS marketingowych: wiadomości regularnie wysyłane do potencjalnych klientów, informujące np. o zniżkach i promocjach. Takie wiadomości marketingowe dostają osoby zapisane na poszczególne listy odbiorców. Dla marki to szansa na zbudowanie długotrwałej relacji między firmą a klientem.

Dlaczego warto wykorzystać SMS marketing w biznesie?

Mówiąc najprościej: dlatego, że SMS marketing świetnie angażuje odbiorców.

Wystarczy spojrzeć na statystyki:

  • Po potwierdzeniu zapisu na listę, 75% odbiorców nie ma problemu z otrzymywaniem wiadomości promocyjnych od marki / firmy.
  • Trzy minuty – w tym czasie od wysłania, zostanie przeczytanych 90% marketingowych wiadomości SMS. Wskaźnik otwarcia to 98%. Tak – 98%! Dla porównania, wiadomości mailowe otwiera średnio 22.02% odbiorców (źródło: Email Marketing Benchmarks)

I chociaż można powiedzieć, że zignorowanie wiadomości SMS jest trudniejsze niż zignorowanie maila, bo większość osób chce po prostu pozbyć się powiadomienia na ekranie telefonu, to nadal trzeba przyznać, że wskaźniki są imponujące.

  • Jeśli wyślesz SMS z kuponem rabatowym lub zniżką na konkretne produkty czy usługi, klienci skorzystają z nich dziesięć razy częściej niż z kuponów, które otrzymają inną drogą komunikacji.

Jak widać, ludzie lubią angażować się w relację z marką przez SMS-y.

SMS marketing jest ważny z punktu widzenia rozwoju firmy, nie tylko dlatego, że koszt wysyłki wiadomości do klientów jest stosunkowo niski. Jest to metoda komunikacji, którą klienci preferują zdecydowanie bardziej.

SMS marketing w akcji

Uważasz, że powyższe statystyki wyglądają zbyt dobrze, aby były prawdziwe? Być może.

Ale! Osiągnięcie podobnych wyników jest naprawdę możliwe. Dlatego warto wypróbować SMS marketing w praktyce, aby przekonać się jak te statystyki będą wyglądać w Twojej firmie.

Spójrzmy na przykład firmy Kopari.

Kopari to firma specjalizująca się w sprzedaży produktów z branży beauty. W 2017 roku firma postanowiła wypróbować kampanie SMS.

Efekt? W ciągu zaledwie 4 miesięcy ponad 10.000 kupujących zapisało się na listę osób zainteresowanych otrzymywaniem SMS-ów od Kopari. Co miesiąc aż o 65% więcej osób zapisywało się na ich listę SMS-ową. Ta kampania sprawiła, że 14% sprzedaży na stronie wygenerowane zostało właśnie przez wysyłkę SMS-ów.

Przykład kampanii SMS od firmy Kopari. (Źródło)

Jeśli nie wiesz, jak zacząć swoje działania w SMS marketingu, poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą stworzyć Ci przynoszącą zyski kampanię SMS.

SMS marketing w 8 krokach (z przykładami)

Krok 1. Wybierz właściwe narzędzie do wysyłki wiadomości tekstowych

Biorąc pod uwagę, jak skuteczny jest SMS marketing, można się zastanawiać, dlaczego tak ważny jest dobór właściwego narzędzia. Może warto po prostu wykorzystać do tego pierwsze znalezione narzędzie?

Do pewnego stopnia to pytanie jest zasadne – w końcu wskaźniki otwarcia (a nawet konwersja) dla wiadomości tekstowych są wysokie.

Nie oznacza to jednak, że nie warto poświęcić kilku chwil na zastanowienie się, jakie narzędzie będzie najlepsze do osiągnięcia Twojego celu. Co warto wziąć pod uwagę?

  • Koszt: Narzędzia do SMS marketingu będą miały różne ceny i odmienne modele biznesowe. Szacowano, że do końca 2020 roku blisko 50 milionów klientów dobrowolnie dołączy do osób otrzymujących powiadomienia SMS od firm. Nie każde narzędzie do wysyłki SMS-ów pozwoli Ci uzyskać dostęp do tych klientów za tę samą cenę wysłanych wiadomości.
  • Łatwość obsługi: Jeśli narzędzie nie będzie proste w użyciu, nie będziesz mieć żadnej satysfakcji z jego użytkowania. Jeśli natrafisz na zbyt skomplikowane lub zbyt trudne w obsłudze narzędzie, może okazać się, że zajmuje to więcej czasu, niż jest tego warte. Poświęć czas na zapoznanie się z dostępnymi narzędziami, a znajdziesz takie, które w pełni spełni Twoje oczekiwania przy wysyłce kampanii SMS marketingowych.
  • Funkcje gotowe do użycia w SMS: wybrane narzędzie do wysyłki SMS powinno oferować gotowe rozwiązania takie jak skracanie linków, dodawanie krótkiego linku wypisu z listy czy opcję personalizowania wiadomości, która umożliwi zwracanie się do klienta po imieniu lub z wykorzystaniem nazwy firmy. Dzięki temu wysyłka masowych wiadomości do klientów będzie szybsza i łatwiejsza.

Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę na opcjach dostępnych przy tworzeniu wiadomości – są one naprawdę bardzo ważne.

Dlaczego? Dzięki nim, tworzenie i wysyłanie wiadomości tekstowych jest szybsze i prostsze. Zwłaszcza, jeśli chcesz korzystać z tego kanału komunikacji efektywnie: wiadomości SMS będzie trzeba wysyłać dość często.

Ciekawostka: 64% klientów uważa, że firmy powinny wysyłać im powiadomienia sms częściej niż dotychczas.

Dlatego warto zwrócić uwagę na możliwość automatyzacji SMS-ów. Dzięki niej wiadomości np. z urodzinowym kodem rabatowym będą wysyłane automatycznie, zgodnie z wcześniej utworzonym przez Ciebie cyklem. Co więcej, możesz stworzyć nieskończoną ilość automatyzacji, które pomogą Ci np. odzyskać klientów porzucających koszyki czy jeszcze bardziej angażować odbiorców w Twoją komunikację – łącząc SMS z mailami i powiadomieniami push.

Najważniejsza lekcja: jeśli wybierzesz odpowiednie narzędzie do obsługi SMS marketingu, będzie ono proste w użytku i skalowalne. Jeśli do tego cena Ci odpowiada, z pewnością będziesz z niego korzystać przy wielu okazjach.

Jeśli jesteś użytkownikiem GetResponse, na pewno ucieszy cię fakt, że korzystając z pakietu GetRespone MAX możesz wysyłać SMS korzystając z automatyzacji i śledzić wyniki swoich kampanii bezpośrednio w jednej platformie.

SMS marketing to jeden z niewielu rodzajów marketingu, który klienci akceptują i rzeczywiście chcą otrzymywać wiadomości tą drogą – z zastrzeżeniem, że wyrazili oni zgodę na komunikację.

To jeszcze nie wszystko. Przyjrzyjmy się kolejnej ważnej składowej każdej kampanii SMS: testowaniu.

Krok 2. Wyślij testową wiadomość SMS do pracowników/rodziny/itp.

NASA nie wyśle rakiety w kosmos bez dogłębnych testów.

Ty również nie wysyłaj kampanii bez jej przetestowania.

Oczywiście, wysyłka kampanii SMS nie jest zaawansowaną dziedziną naukową, jest znacznie mniej skomplikowana. Jednak mimo to, wymaga szybkiego przetestowania przed wciśnięciem przycisku “Wyślij”.

Musisz wiedzieć, jak wiadomość wygląda, kiedy trafia do skrzynki odbiorczej klienta. Musisz upewnić się, że wszystko działa poprawnie. Testowanie w tym pomoże.

Jak przeprowadzić test kampanii SMS marketingowej?

Test: Możesz zacząć od wysyłki “mini kampanii SMS” do rodziny i przyjaciół. Upewnij się, że formatowanie wiadomości jest poprawne na urządzeniach z oprogramowaniem iOS i Android. Najlepiej jeszcze przed wysyłką podejrzyj, jak Twoja wiadomość wyświetli się na ekranie telefonu.

Przykład podglądu wiadomości stworzonej w GetResponse MAX
  • Postaw jasny cel: cel powinien konkretnie wiązać się z wezwaniem do działania (CTA) – o nich napiszemy w dalszej części tekstu. Zadaj sobie pytanie: dokąd odeślesz osoby, które klikną w link? Czy celem jest wygenerowanie ruchu na stronie? Leady? Sprzedaż?
  • Zapełnij listę: korzystając z narzędzia do SMS marketingu możesz zapełnić listę marketingową dzięki wysyłce wiadomości, która będzie wyglądała podobnie do prawdziwej kampanii.
  • Zbierz informację zwrotną: kiedy już wyślesz testową kampanię, zbierz informację zwrotną od odbiorców Twojego testu, wprowadź zmiany we właściwej kampanii.

Potraktuj kampanię testową jako inwestycję w przyszłość swojego marketingu. Kampania testowa to fundament, na którym zbudujesz przyszły sukces wysyłki, optymalizując mocne i eliminując słabe punkty.

💡 Porada eksperta: niezależnie czy wysyłasz wiadomości email, czy wiadomości SMS, warto stworzyć segment testowy, który będzie zawierał dane Twojego zespołu lub przyjaciół, którzy sprawdzą testowe wiadomości. Aby stworzyć taki segment, przydziel odbiorcom wyróżniający ich tag, np. nazwę firmy czy domeny. Widać to na przykładzie, w którym wyszukuję na liście subskrybentów kontakty, które mają domenę “getresponse” w adresie email.

Przykład segmentu stworzonego w GetResponse

Krok 3. Zacznij zbierać numery telefonu do klientów (oraz do potencjalnych klientów)

Jaki jest kolejny krok po przetestowaniu kampanii SMS? Wysyłka właściwej kampanii do prawdziwych odbiorców. Żeby to zrobić, musimy mieć ich numery telefonów w naszej bazie.

Na zdobycie numerów są dobre i złe metody. Jeśli zrobisz to źle, Twoje wiadomości jedynie zdenerwują odbiorców. Jeśli podejdziesz do tematu we właściwy sposób, ludzie z chęcią będą angażować się w kampanię.

Sprawdź prostą, dwustopniową taktykę, którą możesz wykorzystać do zdobycia numeru telefonu i do zbudowania listy kontaktów do potencjalnych klientów:

  • Zaoferuj coś odbiorcom. Możesz zacząć od czegoś prostego, jak kupon rabatowy. Z badań wynika, że odbiorcy angażują się w komunikację z kuponem 10 razy bardziej niż w innego typu wiadomości. Jeśli prosisz kogoś o odpowiedź na SMS i zapisanie się na listę marketingową z użyciem zniżki jako zachęty, zwiększasz szanse na to, że dana osoba się zapisze.
  • Stwórz landing page i formularz zapisu. Jeśli masz stronę, która generuje przyzwoity ruch, możesz wyświetlić odwiedzającym formularz z prośbą o zapis na listę SMS.

Jeśli jeszcze nie masz strony internetowej, z łatwością stworzysz landing page przy pomocy kreatora stron w GetResponse. Możesz skierować na nią ruch z Facebooka, Instagrama, WhatsApp i innych platform.

Po utworzeniu strony w GetResponse, dodaj do niej formularz zapisu i zacznij zbierać numery telefonów do (potencjalnych) klientów. Nie zapomnij o specjalnej ofercie np. zniżce lub o wczesnym dostępie do nowych produktów – zachęci to odbiorców do zapisu i podania numeru telefonu.

Słowem kluczowym jest tu “zachęta”

Szablon landing page w GetResponse, z prośbą o podanie imienia, adresu email oraz numeru telefonu.

Kiedy sieć restauracji Texas Roadhouse stworzyła program lojalnościowy dla celów pierwszej kampanii SMS, niemal natychmiast zdobyła 60.000 nowych członków klubu lojalnościowego.

Firma odkryła, że zwykła darmowa przystawka wystarczy do zaangażowania odbiorców. Okazało się też, że kampania SMS przyniosła lepszy efekt niż kampania email: 16.6% osób skorzystało z oferty wysłanej przez SMS marketing, w porównaniu do 3.3% osób, które skorzystało z oferty mailowej.

Mówiąc wprost: klienci, którzy zapisali się na listę SMS byli bardziej skłonni zjeść posiłek w Texas Roadhouse.

Nie oznacza to jednak, że wiadomości SMS stanowią idealne rozwiązanie i wystarczy każdą kampanię marketingową wyposażyć w jakikolwiek SMS, aby zwiększyć efekty. Uważnie przyjrzyj się swojej grupie docelowej i opracuj dla niej atrakcyjną ofertę. Atrakcyjną – czyli taką, której nie sposób odpuścić. Twoja lista SMS zapełni się w mgnieniu oka. To sprowadza nas do kolejnego, czwartego kroku.

Krok 4. Sprawdź, jakie wiadomości interesują Twoich odbiorców

W trzecim kroku skupiliśmy się na tym, jak zebrać numery telefonów i budować listę kontaktów SMS.

W tym kroku zagłębimy się w to, co powinno nastąpić po zbudowaniu listy. Co właściwie wysłać w treści SMS-a, żeby klienci go nie zignorowali?

Statystyki pokazują, że SMS marketing to mocne narzędzie w zdobywaniu klientów. Pamiętaj jednak, że jeśli Twoja oferta będzie słaba lub zupełnie nieadekwatna do zainteresowań odbiorcy, zaczną oni ignorować Twoje wiadomości.

Dzieje się tak w rzeczywistości: 88% respondentów badania stwierdziło, że często ignoruje telefony i SMS-y od firm.

Aby wykorzystać w pełni moc jaką daje SMS marketing, dobrze poznaj swojego klienta i określ swoją grupę docelową. To sprawi, że każda wiadomość tekstowa, którą wyślesz będzie istotna dla Twoich subskrybentów.

Oto kilka sposobów, jak możesz to zrobić:

  • Zbuduj profil idealnego klienta i personę. Do nich będziesz odnosić się w swoich wiadomościach SMS. Ile zarabia? Jakie są jego podstawowe dane demograficzne? Ile ma lat? Jakie jest jego status społeczno-ekonomiczny? To da Ci proste wyobrażenie o tym, kim są Twoi klienci. Dzięki temu łatwiej będzie Ci tworzyć wiadomości czy oferty, które chcieliby od Ciebie otrzymywać.
  • Monitoruj zachowania klientów. Przykładowo, ile osób odwiedza stronę przy użyciu urządzeń mobilnych? Jakiego typu treści sprawiają, że spędzają oni czas na stronie i czym różnią się te treści od tych przeglądanych przez klientów odwiedzających stronę przez przeglądarkę komputera? Obserwuj te zachowania i znajdź miejsca, w których najlepiej sprawdzą się taktyki sprawiające, że odwiedzający stronę zapisuje się na listę SMS.

Krok 5. Stwórz i promuj naprawdę dobrą ofertę

Przewagą SMS marketingu jest to, że kampanie będą kierowane do osób, które wyraziły zgodę na SMS-y i chcą, aby się z nimi kontaktować.

Nie oczekuj jednak, że zrobią to w zamian „za nic”.

Tworzenie i promowanie wyjątkowych ofert jest jednym z najszybszych sposobów na zachęcenie klientów do zapisania się do Twojej listy subskrybentów SMS-ów. Jest to również skuteczny sposób na utrzymanie ich w subskrypcji.

Tworzenie „Wyjątkowej oferty” brzmi dość mgliście. Porozmawiajmy o konkretach.

Co możesz zrobić, aby zaangażować odbiorców, przekonać ich do zapisu na listę SMS i do pozostania na niej przez długi czas?

Konkursy: konkurs to świetny sposób na przekonanie klientów do zapisu na listę SMS oraz do pozostania na niej. Konkursy są atrakcyjne dla odbiorców, bo dają możliwość wygrania konkretnych nagród. Są tym bardziej efektywne, im większa nagroda czeka zwycięzcę.

Zniżki: Tu działa ten sam mechanizm, co w przypadku konkursów. Zapis na listę SMS jest darmowy. Jeśli w zamian za zapis odbiorcy mogą otrzymać kupon zniżkowy na produkt, który ich szczególnie interesuje, na pewno będą chcieli go dostać.

Dla klienta zapis na listę SMS marki w zamian za zniżkę jest wart poświęcenia tych kilku minut. W oczach klientów oszczędza to im pieniądze.

Patrząc na to ze strony marki, dajesz klientowi kupon, którego nie wykorzystają wszyscy klienci. W zamian dostajesz gotową listę „rozgrzanych leadów”, czyli osób, które są realnie zainteresowane zakupem.

Więcej informacji o wyjątkowych ofertach: 25 pomysłów na lead magnets, dzięki którym szybciej rozbudujesz bazę adresową.

Przykład strony internetowej z okienkiem pop-up, w którym firma prosi o podanie danych kontaktowych wraz z numerem telefonu, w zamian za dostęp do szablonów kampanii marketingowych.

Krok 6. Wysyłaj wiadomości SMS we właściwym czasie

Ważne jest nie tylko „do kogo” wysyłasz wiadomości, ale również „kiedy” to robisz.

Kiedy klienci czytają Twoje SMSy?

Odbiorcy należący do różnych grup demograficznych inaczej korzystają z telefonów i korzystają z nich w różnym czasie.

Weź pod uwagę następujące statystyki:

  • Młodsi odbiorcy częściej czytają wiadomości tekstowe rano. Wielu millenialsów (jeśli nie wszyscy) sprawdza telefon od razu po przebudzeniu i jest to pierwsza rzecz, jaką robią w ciągu dnia. Ta grupa stanowi dużą część siły roboczej (35% całej siły roboczej), możesz więc spodziewać się zaskakująco wysokich wskaźników otwarcia wiadomości porannych.
  • Wszyscy odbiorcy sprawdzają telefon we wcześniejszych godzinach dnia. Biorąc pod uwagę wiek, poranne sprawdzanie telefonu nieco spada w grupach starszych, ale jest to nieznaczny spadek. Nawet 61% osób sięga po smartfona od razu po przebudzeniu.
  • Większość osób otwiera SMS-y bardzo szybko. Blisko 90% wiadomości tekstowych będzie przeczytane w ciągu 3 minut od ich otrzymania.

Dlaczego czas wysyłki wiadomości SMS jest ważny?

Przede wszystkim dlatego, że konkretne grupy odbiorców różnią się między sobą, jeśli chodzi o korzystanie z telefonu. Jeśli Twoimi klientami są studenci, prawdopodobnie lepiej będzie wysłać do nich SMS jak najwcześniej rano.

Przyjmijmy, że Twoim idealnym klientem jest pracująca osoba dorosła, która ma środki do wydania. Nie chcesz, żeby twoje SMS-y zastały klienta w pracy, kiedy jest najbardziej zajęty. Wiadomość może się zgubić w skrzynce odbiorczej. Klient może zwyczajnie o niej zapomnieć albo pominąć w nadmiarze pracy.

Jeśli ta sama grupa odbiorców dostanie wiadomość w porze śniadania lub przerwy na lunch, to szanse na szybkie odczytanie SMS-a znacznie wzrosną.

Mówi się, że „dobry timing jest najważniejszy”. To powiedzenie sprawdza się nie tylko w show biznesie i w klubie komediowym. W biznesie jest ono równie prawdziwe: tak samo przy szukaniu dobrych ofert, jak i przy wysyłce kampanii SMS.

Warto pochylić się nad tematem czasu wysyłki. Nie musisz jednak tracić środków i testować kiedy najlepiej wysłać kampanię SMS. Zaufaj narzędziom, które podpowiedzą najlepszy czas wysyłki na podstawie wcześniejszych reakcji Twoich odbiorców. Jeśli korzystasz z naszej platformy, dobrze znasz opcję „Perfect Timing”, która sprawdza się przy wysyłce emaili, a dla klientów GetResponse MAX również przy kampaniach SMS!

Krok 7. Upewnij się, że wezwanie do działania wyróżnia się w tekście i jest klikalne (w zależności od typu CTA)

Powiedzmy, że wszystkie poprzednie kroki masz już za sobą. Jaki będzie następny?

To proste: właściwe wezwanie do działania (Call To Action – CTA). Bez skutecznego CTA Twoje wiadomości nie przyniosą oczekiwanego efektu.

Efektem po kliknięciu CTA w wiadomości tekstowej może być:

  • Zwiększenie ruchu na stronie.
  • Zwiększenie liczby zamówień na konkretny produkt.
  • Zwiększenie liczby klientów odwiedzających sklep stacjonarny lub oddział firmy.

Wezwania do działania powinny być skonstruowane tak, aby akcja do wykonania po stronie klienta była oczywista, a wynik był taki, jakiego oczekujesz.

Przykładowo, jeśli chcesz przyciągnąć ruch na stronę sprzedażową, warto wyróżnić słowo w CTA i zapisać je wielkimi literami, w kontraście do reszty tekstu, pisanego w zwykły sposób.

Na pierwszy rzut oka wezwanie do działania nie wydaje się aż tak ważne. W końcu „co dobry tekst, to dobry tekst”, prawda?

Niemniej jednak, CTA to ważna składowa Twojej wiadomości. Inwestujesz pieniądze w kontakt z osobami, które otworzą Twoje SMS-y, nie można zaprzepaścić takiej szansy.

Twoje CTA pozwoli sprawdzić, czy kampania SMS marketingowa ma… wysoką konwersję.

Oto kilka porad jak sprawić, że Twoje CTA trafia w dziesiątkę:

1. Upewnij się, że link można kliknąć. Wyślij sobie wiadomość testową i sprawdź, czy strona docelowa działa.

  • Czy link przenosi klienta na odpowiednią stronę?
  • Czy strona szybko ładuje się na urządzeniu mobilnym? To znaczący szczegół, ponieważ większość użytkowników czeka jedynie 3 sekundy, zanim opuści stronę, która się szybko nie wyświetla.
  • Czy strona poradzi sobie ze zwiększonym ruchem, jakiego można spodziewać się po wysyłce kampanii SMS?

2. Upewnij się, że link się wyróżnia. Dla ciebie to oczywiste, jednak kiedy wiadomość trafia do odbiorcy, może to wyglądać inaczej. Na co zwrócić uwagę wyróżniając linki?

  • Kontrast: Link powinien kontrastować z resztą tekstu. Jeśli tekst jest czarny, to czy link jest w innym kolorze, np. w niebieskim? Czy jest podkreślony? Co go odróżnia od reszty tekstu?
  • Wykorzystanie odstępów w tekście: Wezwanie do działania nie powinno być ukryte w środku akapitu z tekstem. Można je wtedy przegapić. Wykorzystaj odstępy w tekście, żeby odsunąć CTA od reszty treści. To przyciągnie uwagę.
  • Zaangażowanie użytkownika. Czasami Twoi odbiorcy nie mają nic przeciwko małemu „polowaniu”. CTA z prośbą o zeskanowanie kodu QR może zachęcić ich do zakupu.

Stwórz wyzwanie: tak jak zrobił to Mike & Mike, talk show w radiu ESPN. Prowadzący stworzyli kampanię SMS, w której słuchacze musieli czekać, aż w treści audycji padnie słowo kluczowe. Podobny format można spotkać w radiu iHeartRadio. Dzięki temu, wezwanie do działania staje się jednocześnie zachętą do sprawdzenia innych treści i do większego zaangażowania.

Krok 8. Przypominaj o ofercie

Jeśli nie chcesz stracić klientów, musisz im przypominać o ofercie.

Dlaczego jest to ważne?

Dlatego, że nawet jeśli książkowo podejdziesz do tematu, wskaźnik porzuconego koszyka globalnie utrzymuje się na poziomie 70-80%.

Tak, to prawda. Możesz stworzyć najlepszą na świecie kampanię i wykorzystać wszystko, co daje SMS marketing, a mimo to wciąż możesz stracić większość klientów, bo nie dokończą oni zakupu.

Z tego powodu do wysyłki kampanii SMS marketingowych warto wybrać narzędzie, które daje możliwość stworzenia automatycznych wiadomości z przypomnieniem o ofercie.

Im bardziej zaawansowane narzędzie, tym lepiej można sprecyzować treści, bazując na zachowaniu klienta. O tym trzeba pamiętać, żeby przypomnienie zadziałało:

1. Stwórz wiadomość mając na myśli konkretną akcję, jaką ma wykonać klient.

Powiedzmy, że retargetujesz osoby, które porzuciły koszyk. Tekst automatycznej wiadomości powinien być dopasowany dokładnie do tej sytuacji.

Z jednego powodu – przyciągnie to uwagę odbiorcy. Nawet, jeśli klient zdążył już zapomnieć o produkcie w koszyku, fakt, że Twoja wiadomość jest prawdziwa, natychmiast przyciągnie uwagę.

To też dobry sposób na budowanie długotrwałej relacji z każdym klientem.

Odbiorca nie poczuje, że „komunikujesz” suchy fakt. Wręcz przeciwnie – będzie miał poczucie, że „komunikujesz się” z nim bezpośrednio.

Przypomnienie może być wysłane też w sytuacji, gdy retargetujesz osoby, które kliknęły w linki w Twoich wiadomościach. Wtedy powinno ono zawierać informacje związane z tym, czym zainteresowany był klient i w jakie linki kliknął. To mocne narzędzie, które potencjalnie może poprawić wskaźnik konwersji bez konieczności zwiększania liczby odbiorców w bazie SMS.

2. Pamiętaj o odpowiednim momencie wysyłając przypomnienie

Możesz ustawić automatyczne wiadomości w kampaniach retargetujących w taki sposób, aby wysyłane były one w najlepszym możliwym momencie.

Chyba nie trzeba mówić głośno, że wiadomość o porzuceniu koszyka nie powinna być wysłana od razu po opuszczeniu przez klienta Twojej strony.

Ten moment wysyłki SMS sugeruje odbiorcom, że mogą spodziewać się od Ciebie zalewu niepotrzebnych komunikatów.

Możesz wysłać delikatne przypomnienie kilka godzin później, najważniejsze jest zachowanie odpowiednich ram czasowych. W wielu przypadkach zdarzy się bowiem, że ktoś zwyczajnie zapomniał o dokończeniu zakupów. Taka osoba będzie od razu gotowa do ich dokończenia.

SMS marketing: 5 kampanii, z których można się wiele nauczyć

Jeśli chcesz szybko nauczyć się jak wykorzystać SMS marketing, najlepiej będzie wnikliwie przestudiować kampanie innych firm.

Spójrzmy na pięć konkretnych przykładów skutecznych kampanii SMS i sprawdźmy, co sprawiło, że zakończyły się sukcesem.

Przykład 1. Carl’s Jr.

Carl’s Jr. to sieć restauracji typu fast-food, posiada ponad tysiąc lokali na świecie. Ten typ biznesu bazuje na kontakcie osobistym, więc kampania SMS, jaką zastosowała firma musiała dać klientom dobry powód do odwiedzenia restauracji stacjonarnie.

Strategia: firma przygotowała ofertę, w której produkty o wartości $6 kosztowały jedynie $3. Wykorzystano istniejącą bazę kontaktów do przyciągnięcia klientów wprost do lokalu

Przykład kampanii SMS marketingowej firmy Carl’s Jr. Źródło: DigitalVidya

Firma Carl’s Jr. wygenerowała $14 zysku z każdego $1 wydanego na kampanię SMS. Cel, jakim było przyciągnięcie klientów do lokalu, został osiągnięty.

Co tu zadziałało?

  • Firma Carl’s Jr. miała jasno określony cel. Każda kampania oparta o SMS marketing powinna mieć wyznaczony cel. Carl’s Jr. chcieli mieć więcej klientów w lokalach. Musieli więc zachęcić klientów do odwiedzenia ich restauracji.
  • Dobra oferta. Do dobrego wykorzystania zebranej bazy kontaktów firma Carl’s Jr. potrzebowała tylko pomysłu na zachęcenie klientów do odwiedzenia lokalu. Wykorzystali do tego jeden z najstarszych znanych tricków w marketingu: kupon zniżkowy. To wystarczyło.

Przykład 2. Dunkin’ Donuts

Dunkin’ Donuts szukało sposobu na zachęcenie do zapisu na listę marketingową młodych dorosłych z Bostonu i okolic.

Firma dobrze przemyślała strategię. Kampania zachęcająca do zapisu na listę rozpoczęła się w czasie emisji reklamy w lokalnym radiu.

Taka forma reklamy została bardzo dobrze odebrana przez klientów, ponieważ Dunkin’ Donuts miało bardzo dokładnie określony kanał komunikacji reklamowej. Lokale marki odwiedziło 21% więcej klientów, a 17% z nich przekazało SMS dalej przynajmniej jednej osobie.

Co tu zadziałało?

  • Wiedza o klientach. Firma Dunkin’ Donuts szukała klientów w młodszym przedziale wiekowym, na dokładnie określonym obszarze. Kampania ogólnokrajowa byłaby słabym rozwiązaniem przy tak dokładnie określonej grupie odbiorców. Zamiast niej, firma wykorzystała reklamę w radiu, skierowaną do konkretnego segmentu.
  • Czas wysyłki. Połączenie kampanii SMS marketingowej z reklamą w radiu było kluczem do sukcesu. Udało się dotrzeć do odbiorców rano – kiedy mieli największą ochotę na kawę i pączka – to okazało się wystarczającą zachętą do zapisu na listę Dunkin’ Donuts.

Przykład 3. Ford Motors

Kampania firmy Ford Motors. Źródło: Ontarget

Firma Ford Motors osiągnęła konwersję 15.4% po utworzeniu nowej listy SMS marketingowej. Chętni zapisywali się na nią po zobaczeniu drukowanej reklamy w gazecie. Reklama zachęcała do zapisu obiecując raty 0% oraz $1,500 z przeznaczeniem na trzy pierwsze raty.

Po takiej zachęcie wybór dla odbiorców był oczywisty: zapisać się na bezpłatną listę SMS. W wiadomościach mógł się bowiem znaleźć samochód, którego od dawna szukali.

Co tu zadziałało?

  • Retargeting. Ford w swojej kampanii bardzo efektywnie wykorzystał retargeting. Firma kierowała komunikację do odbiorców zapisanych na listę, ale nie zasypywała ich nachalnymi wiadomościami każdego dnia. przy tym nachalnym i nie wysyłając wiadomości każdego dnia. Właśnie dlatego konwersja pozostawała na wysokim poziomie.
  • Niski próg wejścia. Ford w reklamie prosił odbiorców o wysłanie wiadomości zawierającej konkretne słowo, na konkrety numer – to wszystko. Kluczem do sukcesu, jeśli chodzi o SMS marketing, jest skonstruowanie oferty tak, aby miała niski próg wejścia i potencjalnie duży zysk w oczach klienta.

Przykład 4. GINO ROSSI

Gino Rossi to polski producent obuwia oraz akcesoriów skórzanych, którego znaczna część sprzedaży odbywa się w sklepie online. Do promocji tego kanału dystrybucji firma aktywnie wykorzystuje SMS marketing.

Efekty kampanii SMS można było od razu zauważyć, analizując ruch na stronie, który zwiększył się dwukrotnie! W ślad za zwiększoną ilością odwiedzin na stronie (60% więcej nowych sesji w sklepie) podskoczyły również wyniki sprzedaży online aż o 88%. Źródło: SMSAPI.

Co tu zadziałało?

  • Łączenie kanałów komunikacji – dla zwiększenia efektów firma łączy komunikację SMS z mailingową. W ten sposób udaje się dotrzeć z informacjami szeroko do grupy odbiorców i do każdego zgodnie z preferowaną formą komunikacji.

Przykład 5. TEDxKatowice

To cykl wydarzeń, których głównym celem jest promocja wartościowych idei w Polsce, Organizatorzy od kilku lat angażują i inspirują ponad 800 uczestników.

Źródło: TEDxKatowice

Komunikacja SMS pozwoliła na błyskawiczne dotarcie bezpośrednio do odbiorców. Pierwsza kampania SMS osiągnęła aż 88% CTR, co pozwoliło znacznie skrócić czas sprzedaży biletów do 30 minut od wysyłki SMS.

Co tu zadziałało?

  • Link w wiadomości SMS – wystarczyło kilka sekund na odczytanie krótkiej wiadomości SMS i jasno określony cel z przekierowaniem na stronę zakupu biletów. W ten sposób odbiorcy mogli w krótkim czasie dokonać zakupu bezpośrednio ze swojego telefonu.

Źródło: SMSAPI

Zacznij korzystać z zalet, jakie daje SMS marketing

SMS marketing zostanie z nami na długo.

Skrzynka wiadomości SMS będzie stale otwierana. Ludzie nie mogą oderwać się od ekranów swoich telefonów.

Jak widać po przykładach w tekście, spora część osób woli kontakt z marką przy użyciu telefonu.

Smartfony są już obecne wszędzie, więc poziom personalizacji wiadomości, jaki daje SMS marketing, jest ogromny i pozwala firmowej komunikacji iść z duchem czasu.

Zadaj więc sobie jedno pytanie: jak Ty wykorzystasz SMS marketing w swojej firmie?


Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.