Jakiś czas temu pisaliśmy już o nich na Facebooku.
Nie bez przyczyny – w GetResponse pojawiła się nowa funkcjonalność, dzięki której w prosty sposób stworzycie własny kod QR. Po co? Wszystko wyjaśnia nazwa kodów: QR to “quick response” czyli ni mniej ni więcej, tylko szybka reakcja – ze strony Waszych odbiorców oczywiście.
Ale po kolei. Technologię QR wynaleziono w 1994 roku w Denso-Wave, firmie-córce Toyoty, w celu śledzenia części w trakcie procesu produkcji. Kody QR, będące odmianą fotokodów, można porównać do kodów paskowych, od których różnią się nieco wyglądem.

Jak powszechnie wiadomo, wygląd to jednak nie wszystko. 🙂
Do czego służą kody QR?
Za pomocą specjalnych generatorów fotokodów zapiszemy w nich informacje, ktore chcemy przekazać użytkownikowi. Mogą to być między innymi:
- adres strony www czy profilu na portalu społecznościowym, na którą chcemy przekierować użytkownika,
- numer telefonu lub adres email,
- elektroniczna wizytówka,
- szablon wiadomości email lub SMS, gotowy do wysłania z telefonu,
- zwykły tekst, który wyświetli się na ekranie telefonu.
Jak dzialają kody QR?
Cały trik polega na tym, że jeśli odbiorca zeskanuje kod telefonem wyposażonym w specjalną aplikację, będzie mógł od razu, bez przepisywania adresu czy wstukiwania numeru telefonu, wykonać pożądaną przez nas czynność:
- wejść na stronę internetową,
- zapisać się do formularza,
- wysłać maila z zapytaniem o ofertę lub SMSa na konkurs,
- polubić nasz profil na Facebooku,
- dodać kontakt do telefonu za pomocą jednego kliknięcia,
- i wiele, wiele innych.
Gdzie umieszczać kody QR?
Kody QR warto umieszczać na wszelkich materiałach, które są kierowane do potencjalnych klientów – niezależnie od tego, czy są to materiały elektroniczne czy tradycyjny druk (w jednym i drugim przypadku można je zeskanować telefonem), na przykład:
- ulotki, broszury i foldery
- stoiska targowe, identyfikatory, wizytówki
- faktury i paragony
- materiały szkoleniowe
- opakowania
- billboardy, plakaty i wszelkiego rodzaju materiały promocyjne.
Oczywiście im bardziej oryginalny pomysł, tym większy rozgłos.
I najważniejsze…
Jak stworzyć kod QR?
I tu dochodzimy do sedna. 🙂 W GetResponse właśnie udostępniliśmy usługę, dzięki której możecie w łatwy sposob stworzyć kod QR i dołączyć go do swojego newslettera.
Po zalogowaniu się do konta GetResponse zauważycie, że w zakładce Multimedia znajduje się dodatkowa pozycja “Moje kody QR”. Po kliknięciu tej opcji znajdziecie bibliotekę kodów. Żeby dodać do niej nowy kod, kliknijcie przycisk z lewej strony: “Dodaj nowy kod QR”.
.

.
W ten sposób znajdziecie się w prostym generatorze kodów QR. Wystarczy wybrać wariant kodu, jaki chcecie wygenerować i wpisać dane:
- tekst – na przykład hasło reklamowe, które wyświetli się użytkownikowi na ekranie telefonu po zeskanowaniu kodu;
- URL – link do strony www, profilu na Facebooku, czy strony z formularzem zapisu do kampanii. Użytkownik po zeskanowaniu będzie mógł je odwiedzić za pomocą jednego przycisku;
- numer telefonu – ta opcja oszczędzi odbiorcy przepisywania numeru telefonu do swojego aparatu. Po zeskanowaniu kodu numer wyświetli mu się automatycznie. To opcja szczególnie przydatna przy numerach telefonu do obsługi klienta;
- SMS – numer telefonu i tekst SMSa. Użytkownik będzie mógł od razu go wysłać po zeskanowaniu kodu i na przykład wziąć udział w konkursie;
- email – adres, tytuł i zawartość maila (np. zapytanie o wycenę), który będzie gotowy do wysłania z telefonu odbiorcy od razu po zeskanowaniu kodu;
- Vcard – czyli nic innego, jak wizytówka. Wasi odbiorcy będą mogli automatycznie dodać dane Wasze lub Waszej firmy do kontaktów w swoim telefonie.
.

.
Po wpisaniu danych kod wygeneruje się automatycznie po prawej stronie. Wystarczy wybrać jego rozmiar (S lub M), wpisać nazwę i zapisać. Od teraz możecie dodawać go do wysyłanych wiadomości podobnie, jak zdjęcie, a Wasi odbiorcy – uzbrojeni w smartfony i odpowiednią aplikację – błyskawicznie na nie reagować.
To nie wszystko, co mamy do powiedzenia w sprawie kodów QR. Bądźcie cierpliwi, właśnie przygotowujemy dla Was niespodziankę. 🙂
A w tak zwanym międzyczasie dajcie nam znać, czy – i jak – będziecie korzystać z nowej funkcjonalności w GetResponse.