Zmiany w Facebookowym News Feedzie – koniec z click-baitingiem?
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

Zmiany w Facebookowym News Feedzie – koniec z click-baitingiem?

W ubiegłym tygodniu zespół Facebooka poinformował świat o nadchodzących zmianach w algorytmie, według którego działa ich strumień wiadomości (ang. News Feed).

Dzięki wprowadzanym ulepszeniom, użytkownicy serwisu powinni widzieć wiadomości, które są dla nich bardziej interesujące i wartościowe. Czyżby zatem nadszedł czas, aby pożegnać się z click-baitingiem? Jeśli korzystasz z social media do komunikacji swojej marki z pewnością powinieneś to wiedzieć.

Click-baiting

Algorytm News Feeda nie jest idealny i wiadome jest to nie od dziś. Jako marketer z pewnością zastanawiałeś się nie raz dlaczego pewien post dotarł tylko do ograniczonej liczby użytkowników mimo, iż był wartościowy, używał dla Ciebie istotnych słów kluczowych i zawierał porywające grafiki oraz copy.

Niektóre firmy radzą sobie lepiej niż inne w nakłanianiu ich fanów do klikania w posty i statusy. Świetnym przykładem takiej firmy jest Upworthy, której publikacje miałeś z pewnością szansę zauważyć nie raz w swoim strumieniu wiadomości.

Upworthy dzieli się popularnymi filmami i artykułami, często dotyczącymi dość delikatnych tematów takich, jak wielokulturowość, rodzicielstwo, religia czy mniejszości seksualne. Większość z publikowanych przez nich treści jest bardzo intrygująca i pozostawia odrobinę niepewności odnośnie tego, co pojawi się po kliknięciu w link. Na tym polega piękno przesyłanych przez nich wiadomości. Bowiem treści przekazywane przez nich są często interesujące i zaskakujące, a dobre copy sprawia, że aż chce się kliknąć w ich link.

Na tym właśnie polega click-baiting.

Upworthy

W czym tkwi problem?

Choć click-baiting jest bardzo skuteczny i interesujący, nie jest on zawsze wykorzystywany w odpowiednim celu. Wielokrotnie zdarza się, że użytkownicy widzą porywające copy, które działa jak zwiastun dobrego filmu, po czym spotyka ich zawód spowodowany treścią znajdującą się na stronie, na której wylądowali. Czasami (i prawdę mówiąc dość często) padamy ofiarą click-baitingu tylko żeby kliknąć w link, za którym jest treść niosąca mało wartości i posiadająca niewiele wspólnego z tym, co było obiecane w copy.

Ze względu na fakt, iż obecny News Feed promuje posty, w które wielu użytkowników klika i pokazuje je większej liczbie użytkowników, można to uznać za spory problem, zwłaszcza dla marketerów, którzy chcą osiągać większy zasięg swoich wiadomości. Innymi słowy, posty korzystające z click-baitingu (w nieprawym celu) wypierają wartościowe treści, których użytkownicy serwisu faktycznie pragną.

Ponadto, zespół Facebooka zapytał swoich użytkowników, jakiego rodzaju treści chcieliby oglądać w swoim News Feedzie. Jak się dowiedzieli, 80% z nich wolałoby oglądać nagłówki i wiadomości, które wprost wskazują na to, co znajduje się na stronie docelowej. Dzięki temu będą mogli jeszcze lepiej podejmować decyzję o tym, czy rzeczywiście warto w dany link kliknąć.

Jak to będzie działać?

Khalid El-Ariini, Product Specialist z Facebooka mówi, że wraz z zespołem będą analizowali m.in. ile czasu użytkownicy poświęcają artykułom, do których się przeklikali.

Jeśli użytkownicy przejdą do artykułu i pozostaną przy nim dłużej, oznaczać to może, że zobaczyli coś wartościowego. Jeśli natomiast klikną w link i po krótkiej chwili powrócą do Facebooka, może to oznaczać, że treść zawarta na stronie docelowej nie była interesująca.

Kolejnym czynnikiem, który będzie brany pod uwagę to liczba kliknięć i udostępnień (ang. share) odnotowanych przy każdym z linków. Zespół zakłada bowiem, że użytkownicy, którzy klikną w link i przeczytają ciekawy artykuł częściej polubią lub podzielą się daną aktywnością.

Dzielenie się linkami

Razem z aktualizacją dotyczącą click-baitingu, zespół Facebooka chce również wprowadzić zmiany w sposobie dzielenia się linkami z fanami i znajomymi. Z ich obserwacji wynika, iż użytkownicy częściej klikają w linki, które pojawiają się w formie hiperłączy, po wpisaniu ich w postach. Rzadziej natomiast klikają w linki, które są schowane w podpisach grafik.

Wpisując linki w aktualizacjach Facebook pobiera i wyświetla dodatkowe, powiązane informacje takie, jak wstęp artykułu, które ułatwiają użytkownikom podjęcie decyzji o tym, czy chcą poznać całą treść. Ten format jest ponadto zoptymalizowany pod urządzenia mobilne, za pomocą których ciężej jest kliknąć w „zakopane” hiperłącza.

atlantic-seafood2
culinarian-new (1)

Jaki ma to wpływ na mój fanpage?

Z dostępnych informacji wiemy, że wspomniane zmiany nie zostaną wprowadzone z dnia na dzień. Dzięki temu będziesz mógł sam przeanalizować swoje działania w social media, obserwować wyniki i dokonywać zmian, aby utrzymywać wskaźniki zaangażowania na najwyższym poziomie.

Z drugiej natomiast strony, marketerzy, którzy publikują nieangażujące treści wykorzystujące technikę click-baitingu będą mogli zaobserwować spadek zasięgu ich wiadomości. 

Aby zabezpieczyć się przed tą zmianą (i podobnymi w przyszłości), powinieneś zachować różnorodność w swoich postach i publikacjach. Nie opieraj się jedynie na jednej technice, gdyż może to negatywnie wpłynąć na skuteczność Twoich działań.

Nasuwa się jedno pytanie – w jaki sposób wprowadzone zmiany wpłyną na wskaźnik kliknięć postów? Czy będzie jeszcze trudniej osiągnąć zadowalający zasięg?

Podziel się z nami swoją opinią na temat tych zmian. Jesteś już na nie gotowy?

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić