W jaki sposób mierzyć skuteczność działań content marketingowych?
autor: Ireneusz Klimczak ostatnia aktualizacja 0

W jaki sposób mierzyć skuteczność działań content marketingowych?

Content marketing cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i zdobywa co raz większe grono zwolenników. W konsekwencji, dostępność informacji na ten temat staje się również powszechniejsza.

Bez problemu możesz dowiedzieć się o tym, jak tworzyć treści, które są pożądane przez klientów i zapewnią firmie pozycję eksperta w branży. Pozostaje jednak jedno istotne pytanie – jak ocenić czy nasze działania content marketingowe rzeczywiście przynoszą korzyści i zapewniają zwrot z inwestycji?

Określ cele działań content marketingowych

Trudno jest opracować skuteczną strategię, jeżeli nie jesteś pewien rezultatów, które chcesz osiągnąć. Pierwszą rzeczą jaką powinieneś zrobić jest dokładne określenie celów biznesowych, jakie zostaną zrealizowane za pomocą poszczególnych działań content marketingowych.

Tworzenie wysokiej jakości treści wymaga zainwestowania dużej ilości zasobów, dlatego powinieneś mieć pewność, że wszelkie działania content marketingowe mimo własnych wytycznych, przybliżają Cię do realizacji głównych celów biznesowych Twojej firmy (np. zwiększenie sprzedaży). W przeciwnym wypadku tworzenie treści będzie tylko stratą czasu.
Przykładowe cele Twoich działań content marketingowych to:

  • Zwiększenie liczby subskrybentów na liście mailingowej,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • zatrzymanie klientów,
  • zwiększenie sprzedaży wśród obecnych klientów,
  • konwersja użytkowników/subskrybentów w aktywnych klientów.
  •  
kpis

 

Określ kluczowe wskaźniki wydajności (ang. KPIs)

Gdy cele Twoich działań content marketingowych są już dokładnie sprecyzowane, pora na określenie wskaźników wydajności poszczególnych z nich. Odpowiednio zdefiniowane, są kluczową kwestią nie tylko dla zarządu, ale dla wszystkich pracowników, którzy są w jakikolwiek sposób zaangażowani w projekty.

KPI powinien być łatwo mierzalny i wyrażony w jednostkach, które w jasny sposób pozwolą na ocenę efektów poszczególnych działań.

Poniżej znajdują się przykładowe wskaźniki efektywności, wyrażające skuteczność realizacji wybranych celów marketingowych.

1. Rozpoznawalność marki:

  • Liczba wejść na stronę,
  • liczba wyświetleń strony,
  • liczba pobrań poradnika,
  • liczba linków do naszej strony/artykułu.

2. Pozyskiwanie leadów:

  • Liczba wypełnionych formularzy i pobranych materiałów,
  • liczba subskrypcji listy mailingowej,
  • liczba subskrypcji bloga,
  • wskaźnik konwersji.

3. Zaangażowanie klientów:

  • Liczba komentarzy na blogu,
  • liczba polubień na portalach społecznościowych,
  • liczba przesłanych informacji,
  • liczba linków do zasobów firmowych.

Wszystkie przedstawione powyżej wskaźniki efektywności mogą zostać w łatwy sposób zmierzone za pomocą ogólnodostępnych narzędzi, jak np. Google Analytics. Są wyrażone w postaci konkretnej liczby, która w czytelny sposób wskaże czy Twoje działania przynoszą pożądany efekt.

 

Jak często mierzyć wskaźniki efektywności?

Aby obserwować skuteczność działań content marketingowych należy regularnie mierzyć wskaźniki wydajności. Wybierz konkretny dzień, w którym będziesz mieć czas na sprawdzenie ich wartości oraz analizę wyników.

Jedną z najczęściej stosowanych praktyk jest sprawdzanie statystyk raz w miesiącu. Dzięki temu będziesz mógł szybko ocenić efektywność krótko- i długoterminowych działań. Comiesięczny raport pozwoli również na efektywny monitoring skuteczności strategii content marketingowej oraz jej bieżącą optymalizację.

conversions

 

Konwersje są zdecydowanie najważniejsze

Większość wskaźników dotyczy procesów, które stanowią etapy na drodze do realizacji głównych celów biznesowych. Niektóre z nich, np. liczba polubień lub udostępnień może świadczyć o jakości i popularności Twojego contentu, jednak nie zawsze przekłada się bezpośrednio na liczbę aktywnych klientów.

Kluczowym wskaźnikiem skuteczności działań wszystkich działań marketingowych (w tym content marketingowych) jest wskaźnik konwersji czyli ich bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży.

Zwiększająca się liczba subskrybentów na liście mailingowej to bardzo dobry znak, jednak dopiero analiza konwersji (np. przejść z landing page na stronę produktu w sklepie internetowym) wygenerowanych dzięki kampanii email marketingowej pozwoli Ci na ocenę rzeczywistych korzyści. W tym artykule znajdziesz szczegółowy opis 4 wskaźników skuteczności email marketingu, które pomogą Ci w ocenie swoich działań.

Ile osób kliknęło w link umieszczony w Twoim newsletterze? Który wpis wygenerował największą liczbę konwersji? Czego dotyczył najbardziej popularny wpis? Odpowiedzi na te pytania pozwolą na bardziej precyzyjne dopasowanie treści do potrzeb Twoich odbiorców i wyraźnie zwiększy skuteczność podejmowanych przez Ciebie działań marketingowych.

analiza

 

Analiza wskaźników jest obowiązkowa

Dodaj czas zarezerwowany na wnikliwą analizę wskaźników do swojego kalendarza. Długofalowa analiza działań content marketingowych umożliwi Ci sprawdzenie wielu strategii w praktyce i wyłonienie tych najbardziej skutecznych w Twojej branży.

Zebrane w ten sposób dane staną się jedną z najbardziej wartościowych informacji jakimi będziesz dysponować. Te informacje staną się niezwykle skutecznym narzędziem do poprawy wydajności wszystkich działań marketingowych.

Po kilku miesiącach z pewnością wyodrębnisz najistotniejsze wskaźniki z punktu widzenia Twojej działalności. Być może pozostawisz tylko te, które w największym stopniu przekładają się na kondycję Twojej firmy (np. liczba subskrybentów, czas poświęcony na czytanie artykułu lub liczba rejestracji na organizowane wydarzenia).

Na podstawie zebranych informacji będziesz mógł zoptymalizować pracę – skoncentrować wysiłki na kluczowych działaniach i zrezygnować z tych, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Samo zbieranie danych i zapisywanie ich w odpowiednim pliku nie wystarczy. Musisz analizować i wyciągać wnioski z informacji zawartych w statystykach. Dzięki poświęceniu odpowiedniej ilości czasu na obserwację wskaźników bez problemu zauważysz wpisy, które cieszą się znacznie większą popularnością i generuje więcej konwersji niż reszta. Dokładnie poznasz potrzeby i zainteresowania swoich docelowych odbiorców, co pozwoli na dopracowanie Twojej strategii content marketingowej i uczynienie z niej niezwykle skutecznego narzędzia napędzającego sprzedaż.

W jaki sposób sprawdzasz skuteczność swoich działań content marketingowych? Które wskaźniki jakości liczą się najbardziej w Twojej branży? Jak często dokładnie analizujesz wyniki strategii marketingowej? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzach.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić