już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Sztuczna inteligencja w ecommerce – jak wykorzystać AI?

12 min
Zaktualizowano:

Sztuczna inteligencja dziś przeżywa boom, jeśli chodzi o rozpoznawalność. Absolutnie nie znaczy to jednak, że jest nowością w branżach ecommerce, AI z powodzeniem jest stosowane od lat. Teraz zwiększa swój obszar działania, a firmy które decydują się na wdrożenie rekomendacji znacznie podnoszą swój zysk.

Zapraszamy do przeczytania artykułu – jak wykorzystać AI w służbie Twojego ecommerce’u? Obiecujemy #samomięso🥩

Marketerze! Mamy dla Ciebie poradnik – jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu.

Rekomendacje produktowe

Czym są, jak działają i z czym się je je?

Mówiąc najprościej, rekomendacje produktów tworzone z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, to automatyczne filtrowanie produktów.

Na przykładzie GetResponse – rekomendacje produktowe AI wykorzystują sztuczną inteligencję do dopasowania produktów, które masz w ofercie do preferencji, potrzeb i zwyczajów osób odwiedzających Twoją stronę. Każda osoba, która odwiedzi Twoją stronę lub przeczyta Twojego emaila zobaczy produkty, które z dużym prawdopodobieństwem zainteresują odbiorcę i zwiększą możliwość sprzedaży.

Działanie rekomendacji produktowych można również wytłumaczyć na przykładzie działania autobusu podmiejskiego – nie dowiezie Cię pod drzwi Twojego domu, jednak trafisz we właściwą okolicę i droga do pokonania znacznie się skróci. I to jest ich główna funkcja: skrócenie drogi. Odbiorcy do produktu, a Twojej – do realizacji celów, tak biznesowych, jak operacyjnych.

Systemy rekomendacji działają w oparciu o historię zakupów, przeglądania produktów, zachowania na stronie lub w sklepie, dane lub preferencje Twoich klientów/odbiorców. Te elementy są monitorowane i analizowane, a na podstawie analizy wynikających prawidłowości, powstają rekomendacje. Z technicznego punktu widzenia, te rekomendacje są zawsze odpowiednie. Akcja rodzi reakcję, a więc każde zachowanie odwiedzających Twój sklep jest uznawane za istotne dla wnioskowania.

Przykład zastosowania rekomendacji produktowych - marka Wojas
Przykład zastosowania rekomendacji produktowych – marka Wojas
Przykład zastosowania rekomendacji produktowych - marka Kazar
Przykład zastosowania rekomendacji produktowych – marka Kazar

Jakich wyzwań (bądź pokus) możesz się spodziewać?

Usprawnienia procesów związanych ze sztuczną inteligencją podobno są jak tatuaże: jak zrobisz pierwszy krok, trudno poprzestać na tym jednym. I nie ma w tym nic dziwnego. A przynajmniej w kontekście AI.

Kiedy przełamie się własną barierę związaną ze świadomym wejściem w obszar sztucznej inteligencji, odkrycie jak wiele oszczędza to czasu, pracy i stresu może być ekscytującym doświadczeniem. Ekscytującym i wciągającym. Chcemy zautomatyzować najwięcej jak się da, bo to pomaga nam realizować nasz personalny cel: oszczędność czasu.

Dobrze zaprojektowane rekomendacje sprawdzą się na stronach produktów, na stronie głównej, stronach kategorii czy artykułach na blogu. Przetestuj różne rodzaje rekomendacji do zaspokojenia różnych potrzeb. Przekonasz się, co działa najlepiej i pod te rozwiązania wyskalujesz działania. Naszą rekomendacją (nomen-omen 😏) jest wykorzystanie emaili w tym procesie. Bez dodatkowych kosztów osiągniesz naprawdę dobry zwrot z inwestycji. Wystarczy dodać blok z rekomendacjami do newslettera lub wiadomości transakcyjnej.

Rodzaje rekomendacji produktowych - GetResponse

Możesz wykorzystać modele samouczące się, dzięki którym odwiedzający Twój sklep otrzymają rekomendację produktów o największej szansy na sprzedaż, bądź te, w których algorytm poleca produkty o największej liczbie wyświetleń. Oczywiście nie musisz wszystkiego zostawiać w rękach sztucznej inteligencji i samodzielnie zdecydować, jakie produkty będą wyświetlać się odwiedzającym.

Inną kategorią rekomendacji są te, w których Twoje polecenia odnoszą się do wyborów innych kupujących. Znaczna część Twoich klientów, świadomie lub nie, porównuje się do innych – lub po prostu lubi korzystać z sugestii, jeśli sama nie czuje się pewnie w danym obszarze. Jeśli Twoja nowa klientka nie kupuje sukienek zbyt często i nie wie, co akurat jest modne, odniesienie do wyborów innych osób może być dla niej korzystne. To w tej grupie znajdą się rekomendacje typu bestsellery czy najczęściej oglądane.

Liczba scenariuszy, które możesz opracować jest naprawdę ogromna. Dlatego właśnie warto zrobić wspomniany krok wstecz, przeanalizować zachowania klientów w sklepie oraz w procesach zakupowych i około-zakupowych. Zastanowić, z jakimi problemami mogą się mierzyć np. brak znajomości najnowszych trendów i potrzeba inspiracji innymi osobami.

Trafnie dobrane rekomendacje są istotną częścią tworzenia spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. A hiperpersonalizacja już dziś jest określana jedną z najskuteczniejszych metod sprzedaży w warunkach wysokiej konkurencji. Więcej o personalizacji przeczytasz w punkcie poniżej.

Tworzenie opisów produktów za pomocą AI

Wiemy, wygląda to tak, jakbyśmy sugerowali wykorzystanie sztucznej inteligencji w rozwoju Twojego sklepu internetowego w całkiem szerokim zakresie. I rzeczywiście tak jest. Jednak nie bez powodu! AI może Ci zdjąć naprawdę lwią część mozolnej, powtarzanej pracy. Pracy, w której trzeba nabrać wprawy, zanim zacznie się ją wykonywać dobrze. I osiągać zadowalające efekty. Tworzenie opisów produktów jest jednym z takich zadań.

ChatGPT4 wyręczy Cię w 3 podstawowych typach zadań:

  • Tworzeniu (generowaniu) opisów produktów

  • Personalizacji opisów produktów

  • Edycji i optymalizacji opisów produktów


Tworzenie opisów produktów przebiega tak, jak generowanie każdego innego rodzaju tekstu. Możesz zadać pytanie lub zlecić przygotowanie treści na podstawie wskazanych danych.

Odnosząc się do danego produktu, np. sukienki, opisz jej elementy charakterystyczne, jak:

  • materiał,
  • długość,
  • warianty kolorystyczne,
  • wykończenie,
  • dodatki,
  • rodzaj rękawa,
  • okoliczność (jeśli możesz ją zaszeregować).

Wszystkie detale, które pomogą klientce odróżnić ją od innych produktów i wyobrazić ją sobie. Na podstawie wskaźników, ChatGPT stworzy opis produktu, który najtrafniej go odda. A w zasadzie – sprzeda.

Personalizacja opisu produktów sprawdza się szczególnie wtedy, gdy chcesz odnieść się do szczególnej wartości, z którą Twoje klientki mogą się utożsamić.

Na przykład: zrównoważone źródło pozyskania materiałów, lokalna produkcja, produkt handmade, wyprodukowane w Polsce, etc. Zastanów się co w opisie produktu w Twoim sklepie przyciągnie uwagę kupujących i zleć ChatowiGPT przygotowanie treści.

Edycja i optymalizacja opisu produktów, czyli żmudna aktualizacja już istniejących treści w sklepie o najnowsze wprowadzone przez Ciebie zmiany. Co jednak znacznie ważniejsze, w ten sposób możesz optymalizować opisy pod wyszukiwarki, czyli zlecić sztucznej inteligencji napisanie opisów wspierających pozycjonowanie twojego sklepu.

Jakie inne narzędzia warto sprawdzić pod kątem tworzenia treści produktów do sklepu internetowego?

  • GetGenie to darmowa wtyczka WordPress wspierająca pisanie treści, w tym tworzenie opisów produktów do sklepu internetowego. Jako narzędzie WP naturalnie najlepiej sprawdza się w ecommercach zasilanych przez WooCommerce. GetGenie dostarcza szablonu opisów produktowych przygotowane wg wytycznych WooCommerce oraz jeden ogólny szablon opisu produktu do wykorzystania w sklepach zasilanych przez inne silniki. Krótkie opisy, długie opisy, wspieranie SEO.
  • Frase.io to jeden z bardziej kreatywnych generatorów treści, w tym opisów produktów. Według twórców tworzy wyłącznie unikalne treści, co z pewnością dobrze wpłynie na pozycjonowanie twojego sklepu internetowego. Generowanie opisu z wykorzystaniem Frase.io jest bardzo intuicyjne i nie wymaga żadnego obeznania technologicznego. Musisz tylko wprowadzić nazwę produktu i dopasowane słowa kluczowe, wszystko oddzielone przecinkami. Dodać cechy charakterystyczne i właściwości oraz określić poziom kreatywności. I tyle!
  • Jasper.ai jest sztuczną inteligencją uszytą na potrzeby marketerów. Jeśli zależy ci na naprawdę wysokiej jakości opisów, szczerze polecamy ci sprawdzenie jego możliwości. Jeśli zależy ci na SEO lub contencie wspierającym sprzedaż i promocję w modelu omnichannel, to to narzędzie będzie zdecydowanie najlepsze. Wpisy na bloga, reklamy, posty na social media i oczywiście opisy produktów do twojego sklepu online – wygenerujesz je wszystkie z pomocą tego jednego magika. Opisy są gotowe błyskawicznie, bo po mniej niż jednej minucie od podania, a ich przygotowanie nie wymaga wielu detali.

GPT-s na pomoc Twojemu e-commerce!

W rozwoju e-commerce bardzo przydatne mogą okazać się GPT-s. Czym jest nowe narzędzie od Open AI? To wirtualni asystenci, którzy korzystając z modelu językowego ChatGPT. Różnią się od standardowego użycia czatu GPT tym, że zostały specjalnie przeszkolone w konkretnej dziedzinie. Przykładowo, znajdziemy Wirtualnych Agentów do doskonalenia treści blogowych, poprawy meta danych dla kategorii, czy też lepszej analizy danych w GA.

W sieci znajdziemy już wiele gotowych rozwiązań, które są w stanie poprawić prowadzony przez nas e-commerce. Co jednak najlepsze, możemy przygotować własnego GPT-s, który będzie idealną odpowiedzią na nasze potrzeby. Wystarczy przejść do konfiguratora i tam przeprowadzić konfiguracje.

Kilka GPT-s, które warto wziąć pod uwagę:

  • GA4 Guide – Dobrze zna narzędzie GA4 i pomoże Ci znaleźć odpowiednie metryki, dzięki którym lepiej zrozumiesz swój biznes. Dodatkowo wytłumaczy niezrozumiałe zagadnienia, które mogą pojawić się w przypadku korzystania z narzędzia.


  • Humanizer Pro – Pomoże Ci przygotować tekst podobny do tych, pisanych przez copywriterów.


  • Fully SEO Optimized Article including FAQ’s – Tworzy treści blogowe, które zawierają najczęściej zadawane pytania w danym temacie.


  • Image generator – Pozwoli stworzyć obraz dostosowany do Twoich potrzeb. Co ciekawe, możesz poprosić GPT-s o zastosowanie odpowiedniego stylu, również największych malarzy!
Marcin Wątroba — SEO Specialist w Agencji marketingowej Harbingers

Sztuczna inteligencja w służbie personalizacji

Personalizacja w ecommerce, to temat na zupełnie odrębny artykuł poświęcony sprzedaży online. Jednak dziś skupmy się na przybliżeniu zagadnienia wykorzystania sztucznej inteligencji w personalizacji. Jak podkreślaliśmy – trendu, którego lekceważyć w warunkach wysokiej konkurencji naprawdę nie sposób.

  • ✍️ Tworzenie opisu produktów
    …o których napisaliśmy powyżej.
  • 🛒 Zrozumienie preferencji klientów
    Sztuczna inteligencja pozwoli ci na szybkie i dokładne prześledzenie, przeanalizowanie i syntetyzowanie zachowań Twoich klientów. Innymi słowy, dzięki możliwościom, jakie daje AI możesz poniekąd wejść w ich sposób myślenia. Jak wielu interakcji z marką potrzebują, żeby się zaangażować. Nawyki zakupowe i płatnicze. Częstotliwość, z jaką wracają – bądź brak powrotu.

    Dzięki temu możesz budować spersonalizowane doświadczenie zakupowe – rekomendacje produktów, dynamiczne ceny dobierane na podstawie historii zakupów, promocje i okazje. Na tej podstawie możesz korzystać ze spersonalizowanych wyników wyszukiwania. Im lepiej zrozumiany będzie czuł się kupujący, tym większa szansa na to, że zaufa Twojej marce i ofercie. I tym większa szansa, że wartość jego koszyka w Twoim sklepie internetowym wzrośnie.
  • 🎯 Trafniejsze promowanie oferty

    Sztuczna inteligencja w marketingu nie jest nowością – choćby w GetResponse wykorzystujemy ją od lat. Co jednak będziemy podkreślać jeszcze wielokrotnie, teraz daje ci całą masę możliwości z każdego niemal obszaru działania. Począwszy od analityki, przez automatyczne tworzenie treści, aż po w pełni zautomatyzowane kampanie.

    Sztuczna inteligencja pomoże ci przeanalizować różne zestawy danych, np. historię poprzednich interakcji, historię przeglądania oraz historię zakupową. W połączeniu z, na przykład, danymi demograficznymi masz wysoko spersonalizowaną bazę do tworzenia komunikacji marketingowej twojego biznesu online. I wdrożenia jej do kampanii, które dzięki silnikom AI, również mogą świetnie radzić sobie bez twojego manualnego wkładu. Począwszy od tworzenia treści, przez zautomatyzowane kampanie Google Ads, precyzyjnie dopasowane treści na blogu lub stronie (wsparcie SEO), wyszukiwanie obrazem zamiast tekstem, aż po tworzenie, planowanie i wysyłkę kampanii mailingowych , na SMS-ach skończywszy.

    Nie ma znaczenia, czy jesteś małym sklepem i wszystkie działania prowadzisz samodzielnie, czy masz zespół do obsługi marketingu. Im więcej danych możesz wyciągnąć, im bardziej możesz spersonalizować doświadczenie kontaktu z Twoim ecommerce, tym większy kawałek tortu wyciągniesz dla swojego biznesu. A sztuczna inteligencja wspiera w tym bardzo skutecznie.
  • 💪 Szybka i spersonalizowana obsługa klienta

    Twoi klienci mogą ci wybaczyć naprawdę wiele. O ile będą czuć, że są dla Ciebie ważni. Jeśli natomiast napiszą z pytaniem i odbiją się od pustki na czacie, szybciej niż dźwięk powiadomień o wpływach na konto usłyszysz odgłos trzaskania wirtualnych drzwi wyjściowych. Nie żartujemy.

Pamiętaj!

Spersonalizowana i szybka obsługa klienta, to Twój klucz do serca klientów. Warto przetestować, który z zagospodarowanych już przez sztuczną inteligencję obszarów najbardziej odpowiada Twoim celom.

Chatboty

Jak wykorzystać chatboty w ecommerce?

Stereotypowo o chatbotach myślimy jako o narzędziu do obsługi klienta. I oczywiście to jest jedna z form ich wykorzystania! Chatboty są doskonałym wsparciem personalizacji doświadczenia zakupowego w Twoim sklepie internetowym.

Dzięki możliwościom sztucznej inteligencji możesz uwolnić swój zespół od powtarzających się pytań i wiadomości (tak, ten zespół też zyska na eliminacji repetytywnych zadań 😉).

Must-have każdego biznesu online, nie tylko ecommerce, są okna chatu ustawione na stronie głównej, dzięki której droga dotarcia klienta do informacji znacznie się skraca. Wykorzystanie chatbotów natomiast znacznie skraca proces udzielania tychże informacji oraz pokrywa przerwy w pracy z klientem spowodowane różnymi strefami czasowymi.

Dowiedz się, jak działają czaty na żywo od GetResponse.

Warto sprawdzić!

Odwiedzający Twój sklep doceniają odrobinę humoru i dobrze dobrany ton w Twoich przekazach.

Podsumowanie

Rozwój sztucznej inteligencji, machine learning i automatyzacji skokowo przyspieszył ewolucję ecommerce. Sklepy internetowe potrzebują rozwiązań, które wesprą ich wysiłki w dotrzymaniu tempa tym zmianom. A sztuczna inteligencja (AI) to rozwiązanie, które – w naszym odczuciu – właściciele ecommerce i menedżerowie marketingu muszą zintegrować ze swoimi procesami.

Adapt or extinct. W biznesie ta maksyma jest szczególnie ważna. Jeśli natomiast Twój biznes operuje w obszarze nowych technologii, odważymy się stwierdzić, że jest jedną z najważniejszych.

Zamień każdą wizytę w sklepie w spersonalizowane doświadczenie


Zmaksymalizuj konwersje z AI

Zmaksymalizuj konwersje z AI – wykorzystaj AI do pokazywania produktów mających największą szansę na konwersję.

Prowadź upselling i cross-selling

Prowadź upselling i cross-selling zwiększ sprzedaż poprzez polecanie produktów, których chcą klienci.

Popraw UX w swoim sklepie

Popraw UX w swoim sklepie – prezentuj swoje najlepsze produkty i ułatw nawigację po sklepie.

Optymalizuj swój sklep w czasie rzeczywistym

Optymalizuj swój sklep w czasie rzeczywistym analizuj ruch i zachowanie klientów w Twoim sklepie za pomocą AI i podejmuj lepsze decyzje biznesowe.

Zwiększ wyniki kampanii dzięki sztucznej inteligencji


Innowacja OpenAI

Innowacja OpenAI – działaj skuteczniej przy pomocy technologii GPT zintegrowanej z Twoją platformą do email marketingu.

Generator tematów

Generator tematów zwiększ wskaźnik otwarć dzięki tematom wygenerowanym przez AI i wyróżnij się w skrzynkach odbiorczych subskrybentów.

Optymalizacja pod branżę

Optymalizacja pod branżę – twórz z łatwością emaile dopasowane do Twojego biznesu na podstawie słów kluczowych i trendów branżowych.

Obsługa wielu języków

Obsługa wielu języków generuj treści w języku, jakim posługują się Twoi odbiorcy i oszczędzaj czas oraz pieniądze na tłumaczeniach.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.