już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia maili?

12 min
Zaktualizowano:

Według wyszukiwarki There’sAnAIForThat* aktualnie dostępnych jest ponad 4 000 narzędzi typu AI, wspierających realizację ponad 1 000 różnych celów. Zaskakująco dużo, wziąwszy pod uwagę, że wiele osób dopiero dzięki ChatowiGPT bliżej poznało tę kategorię. AI wspiera nasze codzienne i zupełnie zwyczajne aktywności w sieci, czas więc przyjrzeć się temu, jak może pomóc Ci w realizacji strategii marketingowej.

Zanim przejdziemy do charakterystyki działania, uściślijmy kilka tzw. “technikaliów” i odpowiedzmy na pytanie – czy to jest bezpieczne? To ważne, bo lepsze rozumienie narzędzia znosi opór przed wykorzystaniem jego potencjału. Zacznijmy od tego, że tak ogromna ilość danych wymagałaby p r z e o g r o m n y c h zasobów do ich magazynowania i szczerze mówiąc – trudno nam sobie wyobrazić ich realizację. A przynajmniej nie w opłacalny sposób. Można więc śmiało założyć, że stosowanie rozwiązań AI w ramach działań marketingowych, biznesowych czy osobistych jest bezpieczne. O ile oczywiście korzystamy z zaufanych źródeł. 🙂

Przejdźmy jednak do praktyki, czyli tego, jak faktycznie zaprząc sztuczną inteligencję do pracy, która dla wielu z nas jest prawdziwą orką na pisarskim ugorze?

A niechaj narodowie wżdy postronni znają, że emaile nie gorsze gdy z AI powstają…

AI w tworzeniu tekstu jest wykorzystywany już od kilku lat. Skok w korzystaniu ze wsparcia sztucznej inteligencji w produkcji contentu musiał wywołać (i wywołał!) pojawienie się potoku skrajnych opinii. Od zachwytu użytkowników, po niechęć copywriterów, designerów i autorów.

Jakiekolwiek by jednak odczucia na ten temat były, faktem jest, że narzędzia wspierające tworzenie tekstów OGROMNIE ułatwiają pracę. A nie ukrywajmy, treści marketingowe mają bardzo duże znaczenie, gdy mówimy o budowaniu rozpoznawalności marki lub sprzedaży online.

Kreator emaili AI i Generator tematów AI od GetResponse

Jak więc wykorzystać w praktyce narzędzia wspierane AI przy tworzeniu maili? Poniżej kilka sugestii, które naszym zdaniem najlepiej sprawdzą się na email marketingowym podwórku.

  • Tworzenie chwytliwych tematów

AI pomoże ci, w tym, co może być utrapieniem dla autora maili – napisaniem chwytliwego tematu. A każdy, kto choć raz przygotował wysyłkę od A do Z wie, że kiedy weny zabraknie można osiwieć.

Jeśli prowadzisz ecommerce skupiony na odzieży i właśnie zaczynasz sezonową wyprzedaż, tematy wiadomości do segmentu “Klienci, którzy kupili produkt sukienka” mogłyby wyglądać np. tak:

Tematy wygenerowane przez GetResponse
Wygenerowane przez GetResponse

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprawdzonych i skutecznych strategii tworzenia wiadomości mailowych, zachęcamy Cię do sprawdzenia naszego poradnika w tym temacie.

Jak tworzyć skuteczne wiadomości?

  • Komunikacja kryzysowa

Na tę ewentualność jako marketerzy możemy przygotować się rzadko. I robimy to raczej niechętnie, bo przewidzenie wszystkiego co może pójść nie tak jest niemożliwe. Kiedy więc dochodzi do mniejszego lub większego kryzysu – chwilową niedostępnością sklepu lub niedziałającą funkcją płatności – najczęściej kończy się to tzw. “szyciem”. “Szyciem”, czyli przygotowywaniem komunikacji od podstaw i na szybko. Czyli w warunkach idealnych do robienia błędów, od stylistycznych po merytoryczne. Sztuczna inteligencja w takich chwilach jest naprawdę nieocenionym wsparciem, bo pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i uniknąć solidnych potknięć. Taką treść przygotowaną możesz wykorzystać w wielu różnych kanałach, a czas zaoszczędzony na ich pisaniu wykorzystać w innych obszarach. A tych w kryzysach nigdy ich nie brakuje.

Przykład wiadomości dotyczącej awarii w sklepie internetowym - platforma GetResponse
Przykład wiadomości dotyczącej awarii w sklepie internetowym.
Jej wygenerowanie, wraz z tematem, layoutem i drobnymi poprawkami zajęło dokładnie 2,5 minuty.
Przygotowane za pomocą GetResponse.
  • Tworzenie szablonów wiadomości oraz newsletterów

Wsparcie AI pomoże Ci przygotować zarówno szablony wiadomości, jak i wcześniej wspomnianą treść. To doskonałe rozwiązanie także gdy musisz zaplanować przygotowanie wielu scenariuszy wyprzedażowych, ścieżek automation, planowanej rozbudowy asortymentu… Wiesz najlepiej, ile rzeczy czeka w kolejce. Często odłożonych na wieczne nigdy. 😉 Teraz wreszcie jest możliwość na szybkie stworzenie treści i zadbanie o odbiorców tak, jak ci na tym zależało.

Wiadomość stworzona w Kreatorze wiadomości AI - GetResponse
Wiadomość stworzona w Kreatorze wiadomości AI – GetResponse
  • Baza wyjściowa dla newslettera

Jeśli pisanie naprawdę nie jest Twoim konikiem, a jednocześnie obawiasz się “suchego” stylu wiadomości generowanych przez AI, wykorzystaj je jako bazę. Algorytm zdejmie z ciebie najtrudniejszą część, czyli przygotowanie treści w czytelny i przyjemny do przyswajania sposób. Ty natomiast możesz ożywić ją np. wyrażeniami charakterystycznymi dla swojej marki czy humorystycznym akcentem. Tylko nie przesadź z ozdobnikami! 🙃

Czy można tworzyć maile przy pomocy AI?

Zdecydowanie tak.

A do tego, cały proces jest naprawdę łatwy w realizacji, bez względu na to, z jakiego narzędzia skorzystasz. Tworzenie newsletterów w GetResponse z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, to tylko kilka kroków.

Przejdź do sekcji Email Marketing w swoim koncie GetResponse i kliknij opcję “Stwórz newsletter”, a następnie przygotuj wiadomość przy pomocy kreatora AI. W kolejnym kroku wskaż słowa kluczowe lub frazy, o które chcesz oprzeć całą treść i wybierz typ działalności, który reprezentujesz. Na potrzeby tego opisu my utrzymaliśmy przykład wyprzedaży sukienek, który wskazaliśmy już wcześniej.

Tworzenie wiadomości - etap 1
Tworzenie wiadomości - etap 2

Następnie wskaż ton, jaki chcesz nadać swojej wiadomości. Przekonujący, informacyjny, formalny, przyjazny, inspirujący czy neutralny? W zależności od twojego celu oraz segmentu odbiorców, z jakim się komunikujesz wybierz styl stosowny do sytuacji.

Tworzenie wiadomości - etap 3

I ostatni krok, czyli paleta kolorów – do wyboru jest jedna z 6 możliwości. I tyle! Wybierz opcję “Wygeneruj” oraz przejdź do kolejnych kroków związanych z planowaniem wysyłki, zgodnie z tym, jak pokieruje Cię kreator.

Tworzenie wiadomości - etap 4

Jakie narzędzia potrafią tworzyć maile?

Z pewnością znasz już najpopularniejsze rozwiązania, jednak ponieważ jest na rynku sporo, postanowiliśmy przybliżyć kilka z nich. Wybierając przykłady uwzględniliśmy różne branże, z myślą o których je projektowano.

W zestawieniu znajdziesz krótkie opisy wybranych firm, które umożliwiają tworzenie treści oraz takich, które wesprą Twoją strategię email marketingową, bądź po prostu codzienną pracę.


GetResponse

Kreator wiadomości AI i Generator tematów AI od GetResponse pozwala na automatyczne tworzenie maili lub tematów wiadomości. Zaawansowany algorytm napisze tekst Twojej wiadomości w kilka sekund i pozwoli Ci skupić się na planowaniu działań marketingowych.

Kategoria:
Sprzedaż, Marketing, Automation

Cena:
Dostępne we wszystkich planach cenowych już od 41,30 zł miesięcznie

Cechy:

  • Generator tematów wiadomości

  • Dostępne tworzenie wiadomości w oparciu o słowa kluczowe

  • Dostępne tworzenie wiadomości w wielu wersjach językowych

  • Tworzenie wiadomości wsparte o ustalony cel

  • Wybór stylu i tonu wiadomości – 6 predefiniowanych kategorii

  • Zintegrowane z kreatorem wiadomości – design + copy

  • Pozwala na szczegółową personalizację

Regie.ai

Regie.ai to narzędzie dobre przede wszystkim dla zespołów sprzedażowych, które muszą szybko wygenerować dużą ilość treści i chcą usprawnić proces ich tworzenia. Jeśli w twoim zespole sales outreach poprzez emaile stanowi istotny element pozyskiwania leadów, warto sprawdzić, jak sprawdzi się to konkretne rozwiązanie.

Kategoria:
Outreach, Sprzedaż, Biznes, Produktywność

Cena:
Dostępna wersja darmowa. Płatna wersja narzędzia to koszt od $29 miesięcznie

Cechy:

  • Pomaga szybko tworzyć wysoce spersonalizowane i angażujące treści

  • Dostarcza sugestie dotyczące stylu, tonu i języka

  • Wspiera tworzenie treści ściśle ukierunkowanych na konkretną grupę docelową

  • Umożliwia współpracę zespołu nad treściami w trybie projektowym

  • Nie wymaga szczególnych umiejętności ani wiedzy technicznej

Tugan.ai

Tugan powstał z myślą o wsparciu działań zespołów marketingowych, tworzących spore wolumeny newsletterów, wiadomości onboardingowych czy wiadomości wysyłanych przez zewnętrznych dostawców. Podnosi produktywność w pracy nad treściami oraz jakość dużego zaplecza wiadomości.

Kategoria:

Automation, Marketing, Biznes

Cena:

Dostępna wersja darmowa. Płatna wersja narzędzia to koszt od $19 miesięcznie

Cechy:

  • Generowanie emaili na podstawie wskazanych słów kluczowych lub samego tematu wiadomości

  • Narzędzie opracowane z myślą o marketerach

  • Wspiera głównie tworzenie treści edukacyjnych i promocyjnych

  • Nastawione na wsparcie w budowaniu relacji i podniesienie
    współczynnika konwersji, nie sprzedaż

  • Opcja wyboru i wysyłki najatrakcyjniejszej treści z kilku sugerowanych treści

Wtyczka ChatGPT

Bezpłatne rozszerzenie Chrome wykorzystujące technologię AI do generowania wiadomości. Dzięki ulepszonej obsłudze Gmaila, użytkownicy mogą szybko tworzyć e-maile oraz wysokiej jakości odpowiedzi. Aktualnie – jedno z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi na rynku.

Kategoria:
Email, Produktywność, Biznes lub osobiste

Cena:
Dostępna bezpłatnie

Cechy:

  • Dostępny w formie rozszerzenia do przeglądarki

  • Brak reklam, plików cookie oraz zewnętrznych modułów śledzących

  • Kompatybilny ze wszystkimi przeglądarkami opartymi na Chromium, takimi jak Chrome, Brave i Edge

  • Obsługuje wszystkie popularne języki

  • Wymaga wprowadzenia krótkiego opisu planowanej treści

  • Bardzo łatwy w obsłudze

  • Brak kategorii wiadomości, templatek lub wsparcia konkretnych typów biznesu

Dodatkowo:

  • Grammarly – kontrola poprawności gramatycznej i stylistycznej wiadomości napisanych w języku angielskim

  • Prowriting – narzędzie stworzone z myślą o solidnym UX writing, jednak dodatkowo pozwala na proofread już gotowych treści

  • RecruitingEmails – wsparcie w tworzeniu wysoce spersonalizowanych wiadomości wysyłanych idealnym kandydatom targetowanym za pomocą LinkedIn

  • Quickreply – to generator odpowiedzi AI, który upraszcza proces odpowiadania na wiadomości. Wykorzystuje algorytmy do analizowania przychodzących wiadomości i generowania odpowiednich odpowiedzi.

Czy AI stworzy lepszego maila niż ja?

Jaka jest odpowiedź na to pytanie? To zależy.

Jedno jest pewne, wsparcie AI przyspieszy procesy tworzenia komunikacji i da Ci więcej przestrzeni na inne zadania.

Każdy, kto choć raz przygotowywał serię wiadomości zna to uczucie towarzyszące godzinom spędzonym na wpatrywaniu się w otwarty plik… Pisaniu i kasowaniu, ponownym pisaniu i ponownym kasowaniu… I ogólnym wrażeniu, że właśnie wpadliśmy na rewelacyjny pomysł na kampanię w social mediach – ale z pewnością nie na chwytliwą treść maila.

Dzięki sztucznej inteligencji nie ogranicza Cię writers block ani obawa przed brakiem umiejętności. Treści są gotowe niemal od ręki i wszystkie teksty są oryginalne. Czy zdarzyło ci się kiedyś szukać inspiracji u innych autorów pisząc swoje treści? Jak każdemu! A czy zdarzyło ci się zderzyć z poczuciem, że nie wymyślisz nic oryginalnego i cokolwiek powstanie będzie wtórne i inspirowane? No właśnie. Nam też. 😉 AI wspiera cię w opracowaniu oryginalnego contentu, więc to też możesz skreślić z listy pisarskich przeszkód.

Co jeszcze? Na pewno oszczędzasz czas i pieniądze. Zatrudnienie profesjonalnego autora może być kosztem, który znacząco odbije się na Twoim budżecie marketingowym. Przygotowanie treści własnoręcznie z kolei – niemałym nakładem czasu i zaangażowania, których nie możesz przeznaczyć na inne obszary. Korzystając ze wsparcia sztucznej inteligencji albo eliminujesz oba czynniki, albo przynajmniej jeden z nich (ten czasowy) ograniczasz do minimum.

Nie potrzebujesz też eksperckiej wiedzy z każdej niszy, której dotkniesz w swoich działaniach. Jeśli jej specyfika Cię przytłoczy, opisy przygotowane na podstawie powszechnie dostępnych źródeł będą dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Z innych ważnych elementów: AI wspiera personalizację. A nawet hiperpersonalizację. To szczególnie istotne w email marketingu i w okresie, kiedy konkurencja w sieci i ecommerce mierzy się z inflacją i kryzysem. Według raportu MacKinsey, wykorzystanie hiperpersonalizacji może pomóc ci obniżyć koszty pozyskania aż o 50%. Niemożliwe? A jednak.

To na czym zależy Twoim odbiorcom, to pewność że Twoja oferta jest w pełni dopasowana do ich potrzeb. Jeśli prowadzisz sklep internetowy tworzenie wielu wariantów wiadomości opartych o preferencje zakupowe twoich klientów brzmi co najmniej jak toczenie mailowego kamienia pod górę Inbox. Automatyzacja tworzenia treści związanych z preferencjami Twoich klientów, to jak wyciągarka do tegoż głazu. Wykona za ciebie gigantyczną pracę.

Jaka jest jakość treści tworzonych przez sztuczną inteligencję?

Mówiąc w dużym skrócie: naprawdę dobra. Teksty są trafne, rzeczowe i merytoryczne. Możesz dobierać im odpowiedni ton, język czy styl. O ile w Twoim briefie nie znajdą się rażące błędy czy niedopatrzenia, wiadomość, którą dostaniesz na pewno będzie w pełni poprawna. I ta poprawność właśnie jest tym, co w naszym odczuciu jest jej największą zaletą i wadą jednocześnie.

Dobry tekst jest wtedy, kiedy angażuje tak, że odbiorca wsiąka w jego przekaz i atmosferę, która mu towarzyszy. Uśmiecha się, zaciekawia i sprawdza to, o czym mówisz, kiwa głową w przejęciu albo wyrozumiale podchodzi do trudnej sytuacji, którą akurat komunikujesz. Może się złościć, jeśli widzi błędy lub poczuć zniecierpliwiony. Mówiąc krótko: kiedy czytaniu treści towarzyszą emocje.

Czy AI popełnia błędy?

Tak, więc w tym przypadku funkcjonuje zasada: ufaj – ale sprawdzaj. Sztuczna inteligencja, jakąkolwiek wykorzystujesz to aż i tylko technologia. Jak wspomnieliśmy wyżej, nie jest zdolna do samodzielnego myślenia ani tym bardziej wnioskowania. Analizuje duże zbiory danych, na podstawie których prognozuje, rekomenduje, tworzy opisy – lub obrazy. Jednak to wszystko jest możliwe wyłącznie w oparciu o dwa źródła: zasoby sieci i Twój brief.

Na jakość treści wpływa głównie jakość Twojego wkładu. Jeśli popełnisz błąd, AI raczej tego nie wychwyci – i nie poprawi. Nie wyłapie też kontekstu Twojej wypowiedzi, więc możesz spodziewać się pewnych… niespodziewanych interpretacji bądź rozbieżności w rozumieniu niektórych pojęć lub tytułów.

Na przykład wtedy, gdy Twoja “druga połówka” naprawdę nie chce oglądać z tobą “Parku Jurajskiego” i sięga po wsparcie ostateczne. A owe wsparcie okazuje się być mało wspierające, chociaż trzeba przyznać, że kąciki ust podczas czytania uniosły się w górę. 😉

Przykład odpowiedzi wygenerowanej przez ChatGPT
Odpowiedź wygenerowana przez ChatGPT

Możemy oczywiście żartować z błędów popełnianych przez technologie napędzane AI. Faktem jednak jest, że te pomyłki lepiej traktować jako wskazówki dot. tego, jak precyzyjnie formułować swoje wkłady.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja w marketingu, to nie tylko redagowanie tekstów. W email marketingu korzystacie z jej wsparcia już od dawna przy automatyzacji czy tworzeniu wiadomości za pomocą kreatora. ChatGPT czy nasz kreator treści AI dziś przychodzą popularyzują się wśród marketerów. To ogromne ułatwienie ich pracy, począwszy od wsparcia jakościowego, po oszczędność czasu.

Faktem jednak jest, że wśród internautów AI wciąż budzi ciekawość. Przed nami z pewnością jeszcze sporo gwałtownych rozwojów i zmian, ciekawych do obserwacji i wykorzystania. A skoro sytuacja jest rozwojowa, warto zająć miejsce w pierwszym rzędzie i z bliska obserwować, w jakim kierunku pójdzie.

Wypróbuj GetResponse ⤵︎

Załóż konto GetResponse