VIEWS

7 kroków do optymalizacji CTA

W zeszłym tygodniu w tym artykule mówiliśmy o tym, jak ważne jest dobre CTA umieszczone we właściwym miejscu na stronie. Skąd jednak będziesz wiedzieć, że miejsce, które wybrałeś, to najlepsza opcja, żeby uzyskać optymalny CTR? I jak sprawdzić, czy wprowadzone zmiany mają dobry wpływ na wynik finansowy?

Pokażę Ci, jakie kroki po kolei powinieneś podjąć, żeby poprawić konwersję.

Zajrzyj do raportu Email Marketing w liczbach, jeśli chcesz dowiedzieć się, jaką średnią konwersję z landing page mają firmy z Twojej branży.

 

1. Sprawdź, gdzie są Twoje CTA

Zanim wprowadzisz jakiekolwiek zmiany albo zaczniesz eksperymentować z wezwaniami do działania, przyjrzyj się, w której części strony teraz się znajdują i czy przyczyniają się do osiągania podstawowych albo pobocznych celów związanych z przychodem:

 

Website CTA Drift.

 

Dla przykładu, jeśli reprezentujesz markę e-commerce, Twoim głównym celem jest prawdopodobnie, żeby klient dokonał zakupu.

Dodatkowym celem może być subskrypcja. Marki z branży e-commerce mocno promują produkty za pomocą mailingu, jest więc duża szansa, że odbiorcy będą konwertować za pośrednictwem kampanii promocyjnej.

 

2. Spójrz na heatmapę

Po ustaleniu ram postępowania, stwórz heatmapę stron, na których znajdują się najważniejsze wezwania do działania.

Heatmapa pokazuje miejsca, które najbardziej przyciągają użytkowników oraz te, na które nie zwracają oni uwagi. To doskonałe narzędzie, jeśli chcesz sprawdzić, czy umieściłeś CTA we właściwej części strony.

Żeby zrozumieć wykorzystanie heatmapy, oto przykład jej zastosowania na stronie Crazy Egg:

 

CrazyEgg heatmap CTAs.

 

Spójrz na stronę główną tej marki i zobacz, gdzie umieszczono CTA. A teraz popatrz na heatmapę. Czy rozgrzane do białości miejsca na stronie – co oznacza dużą liczbę kliknięć – spinają się z celami, jakie firma sobie postawiła?

Jeśli działania odwiedzających stronę skupiają się w innych miejscach niż CTA, możesz sporo stracić.

 

3. Użyj scrollmapy

Kolejny krok to analiza strony za pomocą scrollmapy. Sprawdzisz w ten sposób, czy CTA nie są poniżej głównego widoku strony albo w miejscu, na które nikt nie patrzy.

 

CrazyEgg's scrollmap.

 

W tym wideo szef firmy Crazy Egg, Suneet Bhatt, wyjaśnia, w jaki sposób firmy postrzegają swoje strony internetowe i jak można poprawić ich skuteczność za pomocą heatmap i scrollmap:

 

 

Zwraca uwagę, że logo w lewym górnym rogu ma na heatmapie dużo kliknieć, chociaż donikąd użytkownika nie przenosi. Te kliknięcia mogłyby trafić na CTA. Wystarczy zastanowić się, co zrobić, żeby logo nie działało rozpraszająco.

Dzięki scrollmapie dowiedział się, że CTA znajdowały się jednak we właściwym miejscu.

 

4. Sprawdź w raporcie procentową wartość kliknięć linków

Heatmapa pokazuje, które elementy użytkownicy klikają, tymczasem raport dostarcza danych procentowych o najczęściej klikanych obszarach.

Jeśli więc na stronie są dwa zaznaczone na biało CTA, możesz zajrzeć do raportu, żeby sprawdzić, które ma więcej kliknięć.

 

CTA clicks percentage.

 

5. Dowiedz się jeszcze więcej, rejestrując sesje

O kwestiach, których nie znajdziesz na heatmapach, scrollmapach czy w raportach, dowiesz się, rejestrując sesje swoich użytkowników.

W ten sposób możesz obserwować, jak odwiedzający poruszają się na stronie. Zobaczysz, na co najeżdżają kursorem, które elementy klikają i na jakich obszarach się zatrzymują.

 

User session recording CTA.

 

Jeżeli zastanawiasz się, dlaczego Twoje wezwania do działania nie dają konwersji, rejestracje pomogą Ci odkryć wiele powodów. Być może strona jest tak zaprojektowana, że CTA jest niewidoczne na urządzeniach mobilnych. Albo zasłania je popup. Albo treść formularza jest niejasna.

 

popup cta

 

Wiele osób przyznaje, że nie miałoby pojęcia, co powoduje problemy z CTA, gdyby nie obejrzały rejestrowanych sesji z użytkownikami.

 

6. Przeprowadź testy A/B

Powiedzmy, że masz na stronie w prawym górnym rogu CTA o treści „Kup teraz”. Z raportu wiesz, że nie ma ono największej liczby kliknięć. Postanawiasz więc przenieść je na środek strony i umieścić na głównym banerze.

Teraz czas, żeby przetestować nowy wygląd strony i porównać z dotychczasowym, żeby sprawdzić, z którego jest więcej złożonych zamówień. To właśnie jest test A/B.

Kiedy zbierzesz wystarczająco dużo danych, pora sprawdzić wyniki:

 

AB testing CTAs.

 

Czy nowy wariant działa lepiej niż poprzedni? Jeśli tak, to masz skuteczne CTA i możesz je dalej usprawniać.

Jeśli nie, trzeba przetestować kolejną opcję.

Kiedy serwis Crazy Egg testował nowy wygląd strony głównej, który miał poprawić zaangażowanie użytkowników, z początku liczba kliknięć w logo nie zmniejszyła się i prawie nikt nie dostrzegał CTA:

 

Heatmap CTA CrazyEgg 1.

 

Wpadli więc na pomysł, że jeśli tekst będzie zajmował mniej miejsca i przeprojektują grafikę, konwersja wzrośnie, a zmniejszy się poczucie dezorientacji, które kazało użytkownikom klikać logo.

Okazało się, że nie o to chodziło.

Odkryli też, że uwaga odbiorców skupiała się w martwych punktach strony:

 

Scrollmap CTA CrazyEgg 1.

 

Zwiększyli więc biały obszar wokół tekstu, wyróżnili CTA, umieszczając je na niebieskim przycisku i przenieśli je na górę strony. Stworzyli nawet grafikę, która dosłownie wskazuje miejsce, gdzie jest nawołanie do działania.

Oto wyniki analizy zaledwie kilka dni po uruchomieniu strony:

 

Heatmap CTA CrazyEgg 2.

 

Zauważ, że jest znacznie mnie kliknięć w logo i znacznie więcej w CTA.

Widać też, że CTA znajduje się we właściwym miejscu:

 

Scrollmap CrazyEgg CTA 2.

 

Kiedy już dowiesz się, gdzie powinno być umieszczone CTA, żeby sprzyjało to Twoim celom (tak jak to było w przypadku Crazy Egg), nie spoczywaj na laurach. Przeglądaj raporty i testuj, żeby cały czas poprawiać swoje wezwania do działania.

 

7. Bonus: jak to robić w GetResponse

Skoro wiesz już w teorii, jak optymalizować CTA, pora zastosować tę wiedzę w praktyce na landing page.

Jeśli chcesz przeprowadzić test A/B, użyć heatmapy albo scrollmapy, przejdź do kreatora landing page w GetResponse i postępuj zgodnie z poniższymi krokami.

 

Zrób test A/B

Jeśli masz przeczucie, że Twoje CTA może działać lepiej w innym miejscu strony, przygotuj jej drugi wariant i zrób test A/B.

W kreatorze landing page kliknij ikonę ‘+’ w górnym menu. Drugi wariant strony będzie gotowy w ciągu kilku sekund:

 

edytor landing page getresponse

 

Następnie musisz wyedytować oba warianty i je opublikować.

System będzie losowo kierował odwiedzających stronę na jej jeden lub drugi wariant i dostarczy Ci informacji, ile każdy z nich wygenerował subskrypcji.

Jeśli masz tylko dwa warianty, ruch zostanie podzielony po połowie.

Jeśli jednak masz ich więcej (a możesz mieć do dziesięciu opcji strony), system odpowiednio rozdzieli użytkowników między nie.

 

Użyj heatmap i scrollmap

Do optymalizacji CTA – i innych elementów landing page – możesz też wykorzystać w GetResponse heatmapy i scrollmapy.

Żeby ich użyć, załóż konto na zewnętrznej platformie, np. na Crazy Egg.

Następnie dodaj kod śledzący do menedżera tagów Google i wprowadź ID w ustawieniach landing page’a:

 

getresponse_ustawienia_gtm

 

Kliknij ten link, żeby dowiedzieć się, jak stworzyć kontener menedżera tagów Google i jak dodać do niego kody śledzące.

 

Podsumowanie

Wezwania do działania są z pewnością integralną częścią Twoich celów związanych z konwersją i generowaniem leadów. Maksymalnie ułatwiaj odbiorcom wykonanie kolejnych kroków na stronie – zadbaj, żeby CTA mieli zawsze przed oczami.

A kiedy wydaje Ci się, że wszystko działa doskonale, dalej testuj i usprawniaj. Efekt może być jeszcze lepszy.

 

Autor:

Laurie Mega jest freelancerką specjalizującą się opracowywaniu strategii contentu. Zanim zajęła się digital marketingiem i branżą wydawniczą, spędziła 12 lat w wydawnictwach edukacyjnych. Przez ostatnie sześć lat pracowała z wiodącymi markami, wpierając ich inicjatywy marketingowe.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x