Media społecznościowe stały się integralną częścią życia kobiet we wszystkich częściach świata.
Spotkamy w nich wszystkie przedstawicielki kobiecego świata: businesswoman, uczennice i studentki, matki dzieci w każdym wieku, wielbicielki sportu i rękodzieła. Zobacz, jak dzięki temu dowiedzieć się więcej o swoich konsumentkach, rozmawiać z nimi i budować zaufanie do twojej marki.
.Dawno, dawno temu komputery i Internet były domeną mężczyzn. Nie wnikajmy teraz, dlaczego tak było, ważniejsze, że to już odległa przeszłość. Jak wynika z danych Finances Online, panie dogoniły panów i zajęły ważną pozycję w świecie mediów społecznościowych, na niektórych portalach przewyższając liczebnością mężczyzn. Korzystają z social media częściej i w bardziej zróżnicowany sposób. Co ciekawe, częściej niż mężczyźni wykorzystują do tego smartfony i tablety.
Rozmawiają, polecają, dyskutują
Kluczową dla ciebie informacją będzie jednak fakt, że kobiety chętnie wchodzą w interakcje z markami na social media. To stwarza ci niepowtarzalną okazję do zdobycia cennych informacji o potencjalnych klientkach… od nich samych. Mogą ci powiedzieć bardzo wiele, bo ufają informacjom z mediów społecznościowych, zostawiają tam swoje opinie, angażują się w dyskusje na temat produktów i usług.

Komunikacja – co warto wiedzieć?
Siłą komunikacji kobiet w social media jest rekomendacja. Kobiety uwielbiają udzielać rad i z nich korzystać, często się nimi sugerują. Czy muszę dodawać, że na podstawie rekomendacji w Internecie decydują o tym, co znajdzie się na ich liście zakupów? Sprawą, o której marki często zapominają jest fakt, że choć mężczyźni częściej zarabiają więcej i utrzymują rodziny, to kobiety podejmują zdecydowaną większość decyzji zakupowych. Naucz się mówić ich językiem w social media, a twoja marka na pewno na tym skorzysta. Jak to zrobić?
- Dopracowana komunikacja wizualna to klucz do sukcesu. Fotografuj i filmuj swoje produkty, ale też zachęcaj użytkowniczki do przesyłania własnych zdjęć i video. Autorskie materiały od klientów to obecnie najbardziej ceniony rodzaj treści w content marketingu.
- Bądź blisko, reaguj, słuchaj. Dobra komunikacja w social media to taka, która nie dystansuje się od użytkowników, ale zbliża do nich. Odpisuj szybko na komentarze, odpowiadaj konkretnie, ale zrozumiale. Każda rozmowa z klientką w social media to darmowy insight, który możesz wykorzystać do budowania dalszej strategii promocji twojej marki.
- Opowiadaj historie, nie przytłaczaj suchymi faktami i liczbami. 70% matek podejmuje decyzje zakupowe na podstawie rekomendacji i historii, które pojawiają się w mediach społecznościowych. To przemawia do ich wyobraźni zdecydowanie bardziej niż statystyki.
- Nie sugeruj się stereotypami. Kobiece social media to nie tylko róż, sukienki i serduszka!
Te wskazówki pomogą ci obrać właściwy kierunek komunikacji w social media – wybór kanałów należy do ciebie. Przybliżę ci dwa, nieco mniej oczywiste niż Facebook, które warte są twojej uwagi. Każde z nich ma specyficzną atmosferę, sposób prezentacji treści i język komunikacji.
Blogi
Kiedy zaczniesz zwiedzać kobiecą blogosferę, przekonasz się, jak bardzo kobiety uwielbiają opowiadać. O swoich pasjach, codzienności, pracy, o tym, co uważają za ważne także dla innych kobiet. Ulubione tematy blogów to:
- kulinaria: przepisy, pomysły na dekoracje stołu, diety, kultura jedzenia.
- moda: codzienne stylizacje (OOTD – outfit of the day), porady i wskazówki, pomysły na przeróbki (DIY).
- uroda: testy i recenzje kosmetyków, makijaże i zabiegi pielęgnacyjne krok po kroku, prezentacja odcieni kosmetyków kolorowych (swatches).
- zdrowie i fitness: programy ćwiczeń, obserwacja i porównanie efektów odchudzania, porady dietetyczne i trenerskie.
- rodzicielstwo: rozwój dziecka, recenzje i testy produktów dla rodziców i dzieci, porady, codzienne opowieści z życia matki i dziecka.
- lifestyle, czyli wszystko, co powyżej z dodatkiem wpisów w formie felietonów komentujących aktualne wydarzenia, relacje międzyludzkie i wszystkie inne przemyślenia, które autorka zdecyduje się zamieścić w swojej internetowej przestrzeni…

Wiodące blogi cieszą się ogromną popularnością, np. blog Segritta.pl odwiedza miesięcznie prawie 70 tys. użytkowników. Możesz mieć pewność, że jeśli jakiś produkt pojawia się na blogu z zaangażowaną społecznością czytelniczek, zainteresowanie nim natychmiastowo wzrośnie. Jak to zrobić? Oczywiście możemy liczyć po cichu na to, że blogerka w pewnym momencie sama zainteresuje się naszym produktem i napisze, jak zmienił on jej życie na lepsze, ale są skuteczniejsze strategie działania :). Co możesz zaproponować jako marka:
- recenzję przesłanego produktu na zasadzie barteru lub z dodatkowym wynagrodzeniem,
- artykuł sponsorowany,
- konkurs z nagrodami od twojej marki,
- wykupienie przestrzeni reklamowej na blogu lub w newsletterze,
- niestandardowe formy promocji – np. zaproszenie blogerki do udziału w kampanii realizowanej w ramach innego medium, np. w prasie lub na Facebooku.
Jeżeli decydujesz się na współpracę z blogerkami, pamiętaj o trzech punktach widzenia: blogerki, marki i czytelników. Promocja ma sens jedynie wtedy, kiedy wszyscy są zadowoleni z jej warunków i sposobu realizacji. Zadbaj o przejrzyste zasady i szacunek dla autorki oraz czytelniczek.
.
Idea tego serwisu jest równie prosta, co genialna. To wirtualna tablica korkowa, do której przypinasz wszystko, co ci się podoba: miejsca, infografiki, artykuły, zdjęcia, video. Wszystko, co znajdziesz w Internecie i zrobi na tobie wrażenie. Przypinasz materiały do grupowanych tematycznie tablic, dzieląc się z innymi użytkownikami.
Co ważne, Pinterest stał się przestrzenią zdominowaną przez kobiety (33% kobiet, 8% mężczyzn). Największą popularnością cieszą się treści związane ze ślubem (dekoracje sali weselnej, suknie, makijaże, fryzury) i przepisy – jedynie blogi wyprzedzają Pinterest w kategorii inspiracji kulinarnych.
Dodatkowo Pinterest pozwala ci zaprezentować swoją markę od innej strony niż w pozostałych kanałach social media. Nie musisz zamieszczać tam tylko swoich autorskich treści – możesz śmiało czerpać z zasobów Internetu. Zamieszczaj to, co dla twoich klientek może być inspirujące, piękne, intrygujące, co reprezentuje ich sposób patrzenia na świat. A także to, co pomoże im w decyzjach zakupowych:
- kupony zniżkowe,
- pomysły na wykorzystanie twoich produktów,
- zdjęcia i video prezentujące produkty, do których można przejść jednym kliknięciem.

Kobiecy świat w social media to barwne miejsce pełne inspiracji i prawdziwych historii konsumentek – czy twoja marka już tam jest? Jakie ma doświadczenia?